رواية مين هيجنن مين الفصل الثالث 3 بقلم هدى زايد
رواية مين هيجنن مين البارت الثالث
رواية مين هيجنن مين الجزء الثالث
رواية مين هيجنن مين الحلقة الثالثة
وهنا كادت أن تنفجر من شدة غضبها
من هذة الفتاة التي استطاعت أن تقصف جبهتها وان تقف أمامها فهي دائما تفتخر بكينام الاسيوطي من اشهر سيدات المجتمع وهي زوجة
فريد الشامي فهو كان من أكبر رجال الأعمال وكان الجميع يخشاه ولكن كان شخصية محبوبة
وخرجت بكينام من المطبخ وحاولت أن تكون هادئة وفي هذا الوقت
كانت ملك تحاول السيطرة على نفسها وتحاول دائما أن تظهر الابتسامه
وفي مكان آخر وبالتحديد في الشركه عندغسان
غسان / كده كل حاجه بقت تمام ياجماعه وكده حددنا معاد الكولكشن الجديد أن شاءالله بعديوم الخميس يعني بعد بكره أن شاءالله قبل رمضان بيومين كل سنه وانتم طيبين
الجميع وحضرتك طيب
غسان / الاجتماع خلص اتفضلوه
سيف/ ايه ياصاحبي الساعه بقت ٥ايه مش تروح الحفله قربت
غسان / بصراحه مش عايز اروح انامش موافق علي الخطوبه دي بس مش عارف اتكلم عشان مريم عايزه حسام
سيف / طب انت هتفضل كده يعني علي طول ساكت
غسان / قصدك ايه
سيف / قصدي انت هتتجوز أمتي انت عندك ٣٠ سنه حرام عليك نفسك عيش أحلي ايامك دلوقتي
غسان / بصراحه ياسيف لسه ملقتش البنت اللي تخطف قلبي من اول نظرة
سيف بسخرية/ ليه ماهو عندك شاهيناز اخت حسام بصراحه هتموت
عشان بس تبصلها
غسان / لا ياعم أما مش طايق اخوها هروح اتجوزها هي وكمان تحس انها مش مظبوطه علي طول سهر وخروجات وسفر لوحديها
بره مصر بالشهر والشهرين وتقولك اناعايزة اعيش حياتي فين الحياة
اللي من غير رضا ربنا ولا لبسها حاجه صعبه اووووي
يعني بكل المقايس مش نافعني
انا عايز واحدة تكون بتخاف ربنا وتحافظ علي عرضي وشرفي وانا مش موجود
مش واحد يوم ما تزهق تخرج ومتقولش هي كانت فين ولا بتعمل ايه
سيف/ نتكلم في موضوع مريم دلوقتي انت اخوها الكبير وهي معندهاش حد غيرك روح واقف جانبها ومختلوهش يستغل الفرصة
يالا ياغسان يدوب تلحق
غسان / ماشي يا سيف انا مش عارف هفضل اسمع كلامك لاامتي
سيف / لحد لما اشوفك مع عروستك أن شاءالله
وبعد مرور وقت قصير
وصل غسان الي القصر وبعد أن أخذ حمامه هبط الي المطبخ حتي ياخذ شئ يأكله ولكن وجد شئ غريب وكان يحدث نفسه الي أن قاطعته.
غسان / ايه القهوة الجامدة دي انا شكلي مش هاكل وهشرب القهوة علي طول
ملك / هو مفيش حد قالك كده أن اللي ياخد حاجه مش بتاعته يبقي
قليل الادب
غسان / انتي مين انتي ياللي بتتكلمي كده انتي عارفه انا مين
ملك بعصبية/ هو انا كل مكلم حد في ام القصر ده يقولي بتتكلمي مين هتكون مين يعني وبعدين انت عارف انا مين
غسان بغيظ / لا معرفش ومش عايز اعرف واطلعي بقي من دماغي
ملك بعصبية/ دماغ مين ياابودماغ ده اخرك خدام زيك زي بقيت
الخدم اللي هنا
انا بقي ستك ملك صاحبه العروسه فاهم يعني العروسه يعني كل عيش احنسلك
وقالت كلامها الاخير وهي تذهب إلى مريم
جاتك القرف عالم باردة
أما غسان فكان مصدوم من موقف ملك و اخيرا نطق وقال
غسان / ههه ايه ده هو انا اللي اتقالي الكلام ده دي اكيد مجنونه بس مش مشكله انها سابت القهوة عشان اشربها
مريم/ مالك بس يالوكا زعلانه ليه وفين القهوة بتاعتك
ملك بغضب شديد/ خدها الغراب وطار
مريم بعدم فهم/يعني ايه مش فاهمه
ملك / بقولك ايه فوكك مني انا خلصت كل حاجه وانا كدة تمام
انا همشي بقي عايزة حاجة مني
مريم / ملك انا لسه عارفكي انهاردة بس بصراحه حاسه اني بقالي كتير عارفكي
عشان خاطري اقعدي انهاردة وانا هخلي عبده السواق يوصلك ماشي
ملك / بت انتي انا مش عارفه انتي ليه مش بعرف ارفضلك طلب وحاسه اني بتكلم مع امينه اختي حاضر اتفضلي بقي انزلي عشان
شويه وهمشي
مريم / ميرسي ياقمر
وبعد الحلفه
مريم / انا متشكرة اووووي ياملك انا هخرج مع خطيبي وكلنا يعني وانا كلمت عبده السواق يوصلك ماشي
ملك / ماشي انا هظبط حاجتي وانزل علي طول ومبروك مرةتانيه
وعقبال الفرح
مريم/ ميرسي ياحبيبتي سلام بقي
ملك /سلام
أما عند فارس وغسان
غسان / حضرتك عايز حاجه
فارس/ اه يابني انت مش هتيجي معانا
غسان / لا عمي اصل هقابل سيف عشان الكولكشن
فارس / انا عارف انك مش عايز تروح علي العموم انا مش هضغط عليك انا همشي مش عايز حاجه
غسان / شكرا ياعمي
وبعد ذهب الجميع من القصر هبطت ملك من غرفه ليلي بل من القصر
واستقلت السيارة في نفس الوقت اللي استقل غسان وهنا دار الحديث بينهم
غسان / انتي تاني عايزة ايه
ملك / انت تاني مانا عارفه ماهو يوم بيان. من أوله يالا ياعم خلينا
نلحق
غسان / نلحق ايه انزل حالا من العربيه انتي ازاي تركيب كده من غير اذن
ملك / بقولك ايه ياابو كف رقيق وصغير انت اخلص خليني اروح الوقت اتاخر وخد ياسيدي خمسة جنيه اهي عشان متقولش كلت عليا حقي
غسان بعصبية/ انزلي من العربيه بدل متلوميش الانفسك
ملك بعند/ مش نزل ياعبدو واعمل بلقمتك بدل ماقول لمريم هانم ترفدك كل عيش وامشي
غسان بنفذ صبر/ بالله منك انتي باردة ليه انزلي من عربيتي بقي
ملك بتمثيل/ حرام عليكي والله دلوقتي الساعه ١٢ بليل والطريق مقطوع هو انت ايه معندكش اخوات بلاستيك
غسان بسخرية/ لا معنديش بلاستيك عندى حديد بس واتفضلي بقي
انزلي
ملك / هههههههههههه طب بتعرف تقول نكات اهو يالا بقي خليك جدع وانا هشوفك خد خمسه جنيه تاني اهو كده واصلك عشر جنيه
ولا اقولك هات دول وخد عشر سليمة اتفضل يا سيدي مرضي كده ياباه
غسان بستغراب/ وايه بقي أن شاءالله
ملك / دول حق الشاي والحاجه الساقعه ومتخافش مش هقول ليتك مريم
غسان بعصبية/ بصي بقي انا مش عايز ولا عشر ولا عشرين وبطلي راغب وانزلي عشان اتاخرت علي مشواري
ملك بعند / طب والله مش هنزل واهلي مافي خيالك اركبه واصلني الاول
غسان بعند / انتي اللي جبتي لنفسك استحملي بقي
وساق غسان باقصي سرعه عنده وكانت ملك مرعوبة وكانت بتقول
ملك / ليه كده طااااه هو انت بتعمل كده ليه هوانا زعلتك في حاجه
غسان / أيوة عشان تحرمي تركبي مع حد غصب عنه
ملك / طب انا خليتك تشرب القهوة بتاعتي غصب عني كده خالصين
غسان اوقف السيارة مرة واحدة وقال
غسان /اظن انا كده عملت معاكي الصح وزيادة وهنا اتفضلي اركبي اي تاكسي
ملك بحزن عميق وخوف/ فعلا كده الصح وزيادة وعلي العموم شكرا لحضرتك على تعبك
وعن اذنك بقي
وبعد أن هبطت من السيارة قالت
ملك بعصبية/ بس خليك فاكر اني انا احسن منك عشان سبتك شربت القهوة بتاعتي وبكره ربنا يرجعلي حقي منك ومسيرك تحتاجني وانا ارفض زيك كده
غسان بيستفز ملك / مستحيل احتاج لوحدة زيك باااااي هههههههههههه
وبعد أن ذهب غسان كانت ملك مرعوبة من المكان ولكن حاولت تمشي من غير تظهر خوفها ولكن هذا المكان التي تسكن فيه
لا يخلو من المجرمين وتجار المخدرات
وهنا اعترض طريقها بعض الشباب الشاربين المخدرات وكان يحبها واحد منهم يدعي مرعي وقال
مرعي / الله الله يا ملك انتي كنتي فين
ملك / وانت مالك
مرعي / ايه يابت هو حلال بره وتيجي علي ومرعي وتقولي حرام
ملك / حرمت عليك عيشتك يابعيد والمصحف يامرعي لو مبعدت عن طريقي لقتلك
مرعي / يا واد ياخطير لو موتي علي ايدك انا موافق بس تعالىعلي الاول نعقد مع بعض قاعدة العمر وبعد كده موتيني هههه
ملك بنفذصبر/ بقولك ايه شوفت فليم طرقنا في سينما هوينا
مرعي / لا تعالي نشوف سوي
ملك / متغور بقي يا شيخ ربنا يخدك ويريحنا منك
مرعي بعصبية/ كده طب خدي بقي
ملك / ااااه
وفي مكان آخر وبالتحديد عند غسان وبعد رجوع من مشواره ذاهب الي
غرفته ودق هاتفه
غسان/ الو ايه ياسيف
سيف / ايه ياعم مجتش ليه
غسان / معلش ياسيف نتقابل بكره في الشركه اصل حصلت حاجه كده هبقي اقولك عليها بعدين
سيف/ ماشي ياصاحبي سلام مؤقت
وبعد أن أغلق هاتفه تذكر المواقف التي جمعته مع ملك وقال
غسان / يامجنونه بس مختلفه
ياتري ايه اللي هيحصل لملك
ويأتري ده كل اللي جمع غسان مع ملك
ويأتري هتعمل ايه لما تعرف أنه غسان الشامي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)