روايات

رواية زوجة جميلة ولكن الفصل الثالث 3 بقلم سلمى سمير

موقع كتابك في سطور

رواية زوجة جميلة ولكن الفصل الثالث 3 بقلم سلمى سمير

رواية زوجة جميلة ولكن البارت الثالث

رواية زوجة جميلة ولكن الجزء الثالث

زوجة جميلة ولكن
زوجة جميلة ولكن

رواية زوجة جميلة ولكن الحلقة الثالثة

في فيلا كاظم النعمان
دادة فاطمة:- اجهزلك الغذا يا سيف يابني
سيف:- ماشي جهزيه وانا هطلع اشوف غرام واصحيها ولا اقولك خليها لما تصحي غرام برحتها ونتغدا سوا
الدادة:- وانت هتعمل ايه دلوقتي
سيف:- هطلع اطمن علي غراموهشوف اقدر اعمل ايه في المسؤوليه للي حملهالي خالي محتاج افكر لوحدي شويا
ويطلع يفتح بابا اوضة غرام بشويش ويبص ليها وهي نايمة كانها ملاك برائه وجمال وهدوء ملامحه يحركو الجبل
ويشد كرسي ويقعد جمبها علي السرير ويسرح فيها
ويفتكر اخر سنه من ايامهم سوا
☆▪¤☆▪¤☆▪¤☆▪¤فلاش باك ٧ سنوات
غرام :- مش مصدقه يا سيف خلاص كلها شهر وتبقي مهندس قد الدنيا
سيف:- ايوه يا حبيبة قلب سيف
غرام:- بجد انا حبيبة قلبك يا سيف
سيف:- حبيبة قلبي بس انتي عمري وحياتي وروحي والنفس اللي بتنفسه ودمي اللي في عروقي عايزه اثبات كمان ويشده ليه يحاول يبوسها
غرام:- تجري منه عيب قولنا مفيش لمس غير لما نتجوز
سيف:- يحب يغيظها الله يرحم الحضن االي مكنتيش بتنامي غير فيها ولا نسيتي والبوس صبح وليل
غرام:- تطلع لسانه تغيظه كنت طفله وخلاص كبرنا وبقيت عروسة الف مين يتمناني من غير بوس واحضان
سيف:- انتي يا مفعوصه انتي يا بتاعة تانية ثانويه عامه ام ١٦ سنه بقت عروسة قال
غرام:- بكره اخلص تانيه وادخل ثالثه وهجيب مجموعه اكبر من مجموعك وهدخل كلية الطب وساعتها تحجز علشان تقدر تدخل عندي واديلك حجز بعد شهر وهيجيلي بدل العريس عشره اصلي اموره وحلوه وانيقه وشيك والكل بيحلف بكده
سيف:- اه شيك من غير رصيك انا هقطم رقبتك النهاردة انت عايزه تتجوزي غيري لا دي اللي يقربلك بس يقرب
يبقي حفر قبره بايده
غرام:- انا بس بعرفك انك مش لوحدك اللي بتتمناني
سيف:- طيب هنشوف يا غرام ويمسكها من شعرها وهي بتجري منها تصرخ من الالم لشد شعرها
غرام:- بس بقي العين ليها الف بس القلب بيعشقك انتي وبس سيبني بقي هزارك بقي رخم وثقيل بتهزر مع واحد صاحبك
سيف:- يلفها ويبص في عيونها انتي صاحبي واختي وحبيبتي ودلوعتي وبنتي وكل دنيتي
غرام:- بس بقي كلامك بيدوخي
يلا علشان هتعشيني بره زي ما اتفقنا ولا رجعت في كلامك والعزومه بح
سيف:- لا طبعا العزومه قائمه اتفضلي يا برنسيسه
وينزلو تحت وتلاقي مامتها سوسن هانم قاعده في الهول
غرام:- سنسونتي ممكن طلب يا قمر
سوسن:،-بدل فيها دلع تبقي عايزه فلوس عايزه كام من الاخر
غرام:- والله اللي يطلع من ذمتك انا راضيه بيه
ويدخل باباها ويسمع حوارهم
كاظم :- وانا مش عايزه حاجه من ذمتي
غرام :- انا اقدر انت الخير والبركه يا كاظم بيه ايدك بقي
سيف:- يضحك علي اسلوب غرام ويسلم علي خاله
ازيك يا خالي انا معرفش هتفضلو تدلعو فيها لامتي
كاظم:- انا ليا غيره يا سيف خليها تدلع لحد ما تتجوز ويغمزله
وانت مش عايز حاجه من ذمتي انت كمان زيها
سيف:- لا شكرا يا خالو معايا وزيادة
ويطلع كاظم مبلغ يديه لغرام وتشد منها الفيزا
غرام:- دي احسن اصرف واجيبلك الباقي اصلي خارجه انا وسيف نتعشا بره
كاظم :’ خلاص خليها معاكم وانبسطو
سيف:- يخرج للحديقه غضبان ومتنرفز
غرام:- يلا بينا العزومه علي حساب بابا وفرت عليك الغرامه وهنصرف براحتنا كمان
سيف:- لا شكرا لما احب اخرج معاكي ابقي انا اللي اصرف عليكي حتي لو هناكل سميط وجبنه
روحي اتعشي انتي بالفيزا ولوحدك سلام
غرام:- سيف استني هنا انت زعلت ليه وفيها ايه لما اخد فلوس من بابا واحنا خارجين ليه الحساسيه الزيادة دي
سيف:- الحساسيه الزيادة دي هي السبب اني مش قادر اطلبك من خالي وتبقي خطيبتي رسمي علشان مطلبش منه ثمن دبل الخطوبه وان لحد دلوقتي وانا عمري ٢١ سنه ولسه باخد مصروفي من باباكي فهمتي يا غرام
غرام:- انا بحبك حتي لو معكش مليم ومستعدة اعيش علي ظروفك بس ده ميمنعش اننا نعيش ونتمتع بمال ابويا اللي هو خالك وانا بنته الوحيده والمال ده كله ليا
سيف:- خلاص يا غرام لما ابقي اقدر اصرف عليكي من فلوسي ومالي ابقي اخرج معاكي
غرام:- والعشا النهاردة خلاص كده بح
سيف:- معلش الفلوس اللي معايا مش حاجه جمب الفلوس اللي بالفيزا واللي هتعشيكي زي ما تحبي
غرام:- تحس انها جرحت كرامتها تروح وتمسك في دراعها طيب يلا نتمشي علي النيل وناكل سميط يا جميل
سيف:-صعب عليه يزعلها ويحرمها من العشا معاه
سميط وجبنه وممكن كانز بعدها موافقه
غرام:- بفرحه وحب طبعا موافقه كفايه عليا اني اكون معاك
ويخرجو وتفأجاء غرام بيه يعزمها في اشيك مطعم
وبعد العشا الفاخر اللي طلبه ليهم تستغرب غرام
غرام:- ايه ده بقي ممكن افهم
سيف:- عزومتي يا جاموسه انا بقالي سنه بظبط فيها علشان بكره عيد ميلادك وحضرتك كنتي هتبوظيها عليا بفلوس خالو
غرام:- فعلا بكره عيد ميلادي وليه التكلفه دي يا حبي بكره بابا عامل حفله كبيره لينا كلنا بالفيلا
سيف:- بس انا عايز احتفل معاكي لوحدي
ويفتح علبه ويقدمها ليها
كل سنه وانتي طيبه يا حبي
غرام:،- بفرحه هتطير قلبها تفتح العلبه تلاقي خاتم شيك وغالي جدا ومعاه دبله مخفور عليها عليه اسم سيف والتاريخ
غرام؛- انت عايز تخطبني بجد ياسيف
سيف:- ياخد الدبله ويلبسهالها ووراه الخاتم ويبوس ايدها
دي هتفضل تحت الخاتم لحد ما اكون جاهز للجواز
يعني اكون كونت نفسي وحددت مستقلبي واجيبلك كل اللي بتتمنيه من عرقي ومالي انا
ساعتها بس استاهل الجوهرة الغاليه اللي هي غرام
لكن الدبله ده وعدي اللي قطعته علي نفسي انك عمرك ما تكوني لحد غيري موافقه
غرام:- موافقه بص ليه بهيام وحب !! كويس اننا في مكان عام كنت دلوقتي عملت فيكي حاجات كده متتصورهاش بس هكتقي بدي دلوقتي والباقي بعد الزفاف ان شاء الله
وتبوسه في خده بقوه
وتشوف ضل شاب عليهم وواحد بيقول الله الله
انت بقي بتستفرد بيها علشان تسرق قلبها زي ما عايز تسرق فلوسها وفلوس ابوها
سيف:- احترم نفسك يا فايز وده مش مكان للفضايح
فايز؛- فضايح ايه يا ابن عمتي مش كفايه مكوش علي عمي وفلوس عمي حتي بنته البريئه عايز تلعب بيها وبمشاعرها علشان تكوش علي فلوسها هي كمان
غرام:- اخرس يا فايز ويلا يا سيف الكلام مع انسان زي ده اهانه ليا وليك
سيف:- مسيري يوم اطلع عليك كل اللي عملتوها معايا ومع امي يا حرامي انت وابوك
فايز:- بكره نشوف واصبر عليا فضيحتك هتبقي علي ايدي يا سيف وبكره تشوف
💢💢💢💢💢💢باك
يفوق سيف من ذكراياته علي صوت خاله عدنان وهو بينادي
علي غرام بصوت عالي
ينزل يجري ويشوف عمه وفايز بيتهجمو علي داده فاطمه
سيف:- انت ايه جابك هنا تاني يا خالي مش محرمك تدخل بيته طول عمره
عدنان:،- الله الله ابن عايده هنا كمان كنت بتعمل ايه فوق يا محترم وغرام لوحده في الفيلا مع القرشانه دي
سيف:- شى ميخصكش اتفضل بره انت وابنك القذر ده
فايز:- يطلع بمسك فيه ابوه يحوشه عنه
عدنان :- اصبر يا فايز كلها ايام وخالك يموت وهبقي الوصي علي المكتئبه غرام اللي حابسه نفسها من يوم موت سوسن هانم وساعتها هجوزك ليها غصب عنها وهنطرده بره الفيلا طردت الكلاب !!
سيف:- تطرد مين وتتجوزو مين
لتنزل غرام وتبص لعمها ويجري عليها سيف يحضنها
خايف عليها ليلاحظو تغيرها ويفهمو حالتها وتبقي كارثه
عدنان:- ماشاء الله انتي احلويتي اووي يا غرام
فايز:- مش قولتلك يا بابا غرام جميله جدا جوزهالي ارجوك
عدنان:- عمك حالته متاخره يموت بس وانا هحط ايدي علي ماله وعلي بنته كمان هتبقي ليك
سيف:- يشوف غرام بتقرب ليهم يشدها لحضنه اكتر
عدنان:- سيب البت تسلم عليا وعلي جوزها المستقبلي
سيف:- تتجوز مين انا اتجوزت غرام النهارده والدكتور بتاع خالي والمستشفي كلها كانو شاهدين
اتفضلو بقي بره والبيت ده محدش منك يعتبه برجله تاني
عدنان:- بقي كده عملتها با ابن عايده بس اصبرو عليا ان مبهدلتك انت وهي وعمك
ويخرج ووراه ابنه والاتنين يبصو بشر ليهم
دادة قاطمة:- صدقت يا ابني هيبهدلونا لو عرفو الحقيفه
سيف:- هاتي رقم الدكتور فريد يا داده
ويتصل بيه ويتفق معاها علي الاتي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زوجة جميلة ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى