روايات

رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل الرابع 4 بقلم مجهول

موقع كتابك في سطور

رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل الرابع 4 بقلم مجهول

رواية ازاي اطفش عروسة بابا الجزء الرابع

رواية ازاي اطفش عروسة بابا البارت الرابع

رواية ازاي اطفش عروسة بابا
رواية ازاي اطفش عروسة بابا

رواية ازاي اطفش عروسة بابا الحلقة الرابعة

غفـران بطفولية _ ” يعـني أنا مش هادية ولا لطيفة ، فاهمة على حركاتك ديه كويس يا خالـتو عمود النور حلمك تكوني عـروسة بابا مش هيحقق .. ”
نور لفت خصلة من شعر غفـران على صباعها شدتها أوي _ ” ديه مواضيع كبار متشغلش بالك بيها يا صغـنن عارفة مصلحتي أبوكي هتجوزه .. ”
غفـران توجعت من شدها لشعرها حتى بعدما فلتته _ ” هنتفاهم كويس هديكي خمسين من مية على شجاعتك باني على حقيقتك أحسن ما تمثلي بتحييني .. ”
نـور بتمثل الحسرة _ ” معرفش عمر بالطـول و الجمال ، الذوق و الأخلاق خلفك نت زاي ؟.. ”
غفـران حاطه ايدها على خصرها _ ” عمـر حاف كده .. ”
نـور ضحكت ، بتشد خدها _ ” عمر ديه ولا حاجة ، لقـدام هيبقى حبيبي ، حبيبي عمـر ، بعد كم اسبوع هبقى في مقـام أمك فتعلمي تحترميني .. ”
التزمت الصمت دخلت مكتب ابوها تستنـاه بتفـكر فخطة محبوكة تبعد نور عن خانة العـروسة ، حاطة ايدها تحت ذقنـها و محستش برجعة عمر حتى مخدتش بالها من وجوده غير و هو شايلها قعدها على فخده ..
عمـر باس خدها _ ” مقعدتيش مع خالتو نور برا هي مش القعدة لوحدك هنا مملة كنت تونسـتي معاها ، باين عليها حبتك أوي و نت حبيتيها ؟.. ”
غفـران فهمت تلميحه _ ” محبتـهاش ، مش هحبـها فريح دماغك هربت منهت دخلت على هنا عشان ضوها لخالتو عمود نور وجعلي عيوني .. ”
عمـر استغرب _ ” عمـود النور ؟.. ”
قاطعهم دخول المشار اليها بعمود النـور ، جايبة صينية عليها كباية قهـوة و الثانية عصير ، حطتها قدام غفـران و قعدت تمدح فيها قد ايه هي هادية ..
عمـر ابتسم بيلعب في شعرها _ ” بنتي مفـيش منـها اثنين يلا يا بابا طلعي الفطار من شنطتك و كليه مع العصير أنا و نـور هنشتغل على المكتب .. ”
غفـران بنبرة عتاب _ ” حاضر اطمن هفـضل هادية مش هسمعك صوتي .. ”
اتنهـد مش عارف يكفـر عن ذنبه ازاي خلاها تهدى ليعـرف يشرحلها موقفه ، بيراجع الورق و كل شوية بيرفع راسه يطمن عليها يلاقيها بتكتب حاجة في دفتر مذكراتـها اللي مبيفارقش شنطتها ، الساعة بقت عشرة ..
عمر بيمسح على راسها _ ” غفـران انا عـندي اجتماع دلوقتي نت خليكي قاعدة هنـا لو احتجتي حاجة قولي لخالـتو نور هي قاعدة برا .. ”
غفـران بتعدله نفس الموال _ ” حاضر اطمن هفـضل هادية مش هسمعك صوتي .. ”
عمـر اتنهد بثقـل _ ” فنانة في تحسيسك بتأنيب الضمير .. ”
طلع سايبها وراه و يا دوب غاب عنـها بربع ساعة طلعت من مكتبه بتتلفت يمين شمال و بتجري في الممـر رايحة جاية و كأنـها بتدور على حاجة بس مش راضية تتنـازل تسأل نور عنـها بس استسلمت في النهاية ..
غفـران واقفة عاقدة رجليها ، بتشد على تنورتـها _ ” الحمام فين بسرعة ، بسرعة .. ”
نـور ضحكت رفعت وشها بصباع حطته تحت دقنـها _ ” حبيبتي مزنوقة عايزة تدخلي الحمام يا تـرى الحمام فين هقلك بس بشرط قوليلي ماما .. ”
غفـران زعقت _ ” نت مش ماما .. ”
نـور بتمـثل الأسف على حالـها _ ” متبقـيش عنيدة ، كلمـة وحدة هتريحك و هتبسطنـي في نفـس الـوقت ، يا بنت عمـر هما حرفين ماما .. ”
غفـران شجاعتـها تبخرت ، و زي أي طفلة مغـلوب على أمرها بدأ دمعها ينزل _ ” بقلك نت مش ماما نت وحشة مستحيل تبقى ماما في يوم .. ”
جريت تدور على حد يدلها بس الطابق اللي هما فيه خاص برؤساء الأقسام و كلهـم ضمن الإجتماع ، فترة و هي بتحـوم حولين نفسها صادفت قاعـة الإجتماعات لمحت عمـر من ورا القزاز و من دون ما تفكر فتحت باب القاعة ..
غفـران قلبها هيوقف من العياط _ ” بابا .. ”
عمـر زي ما عمـل كل شخص ضمـن الإجتماع ، حول نظـره ناحية البـاب بمجـرد ما سمـع صوتـها نط من محله جري عليها _ ” غفـران بنتي مالك ؟.. ”
غفران رجعت خطوتين لـورا كل ما يجي قرب منـها ترجع خطوة بتبص في وجوه الناس اللي حولينـها برعب _ ” بابا .. ”
عمـر عارف بنته ، مش هتعـيط بالشكل ده لسبب تافه عشان كده هيتجنن خصوصا و هـي مش راضية يقـرب منـها بلهفة _ ” غفـران مالك يا بابا .. ”
” الإجتماع هبتأجل كلو يطلـع بـرا ” الكل استجاب لأمره و فضلو هما الثلاثة في القـاعة ، نزل على ركبه جنب عمر ” مقلتليش عندك بنت حلوه كده ” ..
عمر و مديره جابر مسبوش طريقة الا و حاولو يقنعـوها بيها تقلهم مالها مرضيتس يقربولها بس على الأقل نطقت ..
غفـران بتشهق _ ” هي خالتو نـور سألتـها على الحمام مرضيتش توريهولي غـير لما اندهلها ماما بس هـي مش ماما صدقوني دورت عليه بس .. ”
من دون تكملة فهمـو عليها ، استوعبو سبب عدم رغبتها في قربهم منـها فضلت تعـيط مرضيتش تهدى لـين جت مساعدة جابر جايبة الثياب اللي وصى عليها و أخدتها تغـيرلها ..
عمـر رايح جاي بيغلي من جوا _ ” زاي بس قدرت تعـمل كده في بنتي وصلتـها للحالة الوحشة ديه ، أمنتـها على بنتي انا السبب في لي حصلها .. ”
جابـر مقـدر وضعه _ ” هرجعلها حقـها .. ”
نـور بوقار _ ” حضرتك طلبني .. ”
جابـر بيزعق _ ” نت سبتي فيـها حضرتك ، ازاي تسمحي لنفـسك تتصرفي بمنتهى الحقارة في شركتي طفـلة وصلت بيكي الوساخة تستغلي ظرفـها .. ”
مسبلهاش مجال للتبرير خصوصا بعد ما رجعت غفران اللي جريت على حضن أبـوها على طول تستخبى فيه ، نـور و هي بتتطرد لبرا بصت ناحية غفـران لقتها بتبتسـم من وراهم ..
غفـران غمزت لـها بحركة من شفايفـها لفظت كلام صامت _ ” أنا حذرتك من اللعب معايا يا خالـتو عمـود النور ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ازاي اطفش عروسة بابا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى