روايات

رواية تالا المراد الفصل العاشر 10 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الفصل العاشر 10 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الجزء العاشر

رواية تالا المراد البارت العاشر

تالا المراد
تالا المراد

رواية تالا المراد الحلقة العاشرة

تالا بصدمة:ـ دكتورة
تكمل بحزن:ـ حتي انت مصدق الى مجنون يعني كنت بتضحك عليا يا مراد
مراد مسك ايديها الاتنين بحنان:ـ ياحبيبتي انتي مش مجنونة لا عاش ولا كان الى يفكر يقول كدا كل الحكاية و مفيها انى مضغوط من الشغل و العيلة ف جيت هنا و مفيش حاجة لم مراتي حبيبتي تكون معايا ( قبل ايديها) انا عمري ما هصدق غيرك
تالا سحبت ايديها بعصبية مفرطة:ـ خلاص يلا
فتح الباب ليها مد ايده ليها حطت يدها على ايديه و نزلت و طالعو لدكتورة
الدكتورة بابتسامة:ـ اتفضلي اقعدي
تالا قعدت و هى في بالها مليون سؤال
حياة:ـ استاذ مراد اتفضل برا لم نخلص نبقا نخرجلك
مراد خرج تالا بصت له بغضب و عصبية مفرطة
حياة:ـ ها بتشتكي من اي… بصي يا تالا الحياة اختبارات و مفيش حاجة ليها حل هنتكلم كاصحاب و وعد محدش هيعرف الى هتقوليه حتي جوزك
تالا رجعت ضهرها لوراء:ـ مجنونة الناس كلها اتفقت على اني مجنونة احكيلك على اي ان ابويا بيخون امي ولا على خيانة جوزي الاولي ليا خاني قبل فرحنا باسبوع مكنتش اول مرة بس انا عرفت و اتاكد قبل فرحي باسبوع ولا ان ابويا كل يوم بيتخانق و يضرب امي صحيح بكون فى اوضي بس بس ببقا سامعة صوت سرخها و عياطها و ترجيتها له ولا على محاولة الاعت.داء عليا عايزة تسمعي انهي فيهم
حياة لبست النظارة و بصت ليها بحزن و شفقة:ـ من و انتي طفلة
تالا:ـ من و انا خمس سنين كنت بتعصب بسرعة كبيرة و اتحرك كتير لحد ما روحت لى دكتور مع بابا و ماما قال ليهم عندي ADHD قالت ملوش حل ولا عالج اتولدت كدا و هتموت كدا روحنا البيت بابا مكنش طيقني قعد يزعيق هو و ماما و يقول مخلفني عيلة مجنونة تيته مامت بابا كانت عندي سمعت و عرفت السبب و من هنا بقيت المجنونة بتاعت العيلة انا مش بعمل حاجة هما الى كانوا بيضيقوني ف كنت بتض.ربهم و من هنا كره بابا زاد اكتر خانها بسببي
حياة:ـ ازاي
تالا:ـ كانت بتحب صاحبتها افتكرتها اختها حصل مشكلة معاها ف امى خليتها تقعد عندنا صحيح صغيرة بس كنت ذكية اوى كنت بطلع الأولي على المدرسة نظراتهم لبعض حاجات كتير اوى تدل على انهم خانوها لم بدأت كنت مجبسة ايدي حاول يع.دتي عليا
حياة:ـ هو مين
تالا:ـ أسامة ابن خالى بابا كان ماما كانت برا البيت و بابا زى العادة في الشغل فتحت الباب نظرته كانت مريبة قعد يخرف بكلم غريب بحبك مش هتبقي لغيري كلام غريب حاولت ادفع عن نفسي… لحسن الحظ كان في سكينة في طبق التفاح لانى كنت باكل تفاح في الوقت دا مسكتها و ضربته في كتفه كان نفسي تجي في قلبه هههه كان فيه روح اول ما عملت كدا بص بغضب و جري صحيح احنا عايشين في نفس العمارة
حياة:ـ طب حد من اهلك عارف بحاجة زى كدا
تالا بدموع:ـ قولت لماما بس مصدقتش ولا حتي بابا قولوا ان مرضي اثر فيا و اتجننت مشكله في مشكلة قرارو انى اعيش في سكن البنات كنت بدرس وقتها اتعرفت على فرح و ماجي كونا في البر مرة كونا مبسوطين اوى لحد ما شاب حاول يضيق ماجي و الشاب بقا اتنين محستش بنفسي غير و انا بكسر الازاز على دماغهم… روحت القسم كبرت و العصبية و الغضب كبروا معايا اترفد من الجامعة بسبب اسلوبي.. قبلت جمال قرب مني بحجة الحب فضل يقرب و يقرب لحد ما بقا شئ
حياة:ـ بس هو مكنش لسه خطبك سابك ليه
تالا غمضت عيونها و قالت بدموع:ـ لانه كان عايز يعمل فيا زى ما اسامة كان هيعمل ف ضربته لدرجة انها قعد شهرين في المستشفى
تالا قعدت تتكلم و حياة بتسمع بتعب و حزن مراد كان فاتح الفون بتاعه و بيسمع كل حاجة لانه هو متفق مع حياة انه يسمع كل كلامهم لدرجة بقيت بحب البس واسع بخاف اقرب من الناس لدرجة بنزل الفجر بالبس الرياضه أو لبس البيت بقيت بحب اهرب
تالا بصت له:ـ خوفتي مني صح
حياة بهدوء و ابتسامه:ـ انتي ست العاقلين عمتانا هو فعلا عندك ADHD بس كمان عندك ضغوطات و الخوف المرض ده بيجي لم الانسان بيتعرض لضغط نفسي بس مع العلاج و الوقت و الهم حاجه نفسيتك و باذن الله هتبقي احسن من الاول
تالا مسحت دموعها و ظبط الميك اب و مراد دخل لحياة على أساس عنده ضغوطات بعد شوية مشيو من عند الدكتورة
” في القسم”
صابر:ـ عايز اي يا ابن المجانين
يا عمي بقولك بحبها بحبها
صابر:ـ و انا اعملك اي روح اتجوزها ولا اخطبها
اكرم:ـ لا ما هى اتجوزت يخسارة دى عليها حته كف يطلع من نفوخ الواحد بس جميلة
صابر بهدوء:ـ يبقا تلم نفسك و طالعها من دماغك بالذوق و شوف غيرها
اكرم:ـ يا عمي انساها ازاي بس هى من اول ما شوفتها و هى عايشة في احلامي البت الى كل يوم تجي القسم هنا تالا يا عمي
صابر ساب القلم بغضب:ـ نهارك اسود ملقتش غير البت دى و تتهبب دى متجوزززة يا اكرم متجوزززة
اكرم اتنهد بحزن:ـ طب مانا بحبها اوي والله
صابر:ـ والله انت كدب و لم نفسك ل المك بطرقتي صحيح ظابط بس مكبرتش على عمك ولا اي
اكرم:ـ الله يرحمها مش لو كانت عايشة كنت اتجوزتها و انا اولي من الغريب و والله كنت هشيلها في عيني
صابر بهدوء ما قبل العاصفة:ـ على مكتبك لاني مش رايق لهزارك يلا
اكرم راح لى مكتبه
” فى مكان تاني”
صابرة :ـ والله انا لو أطلقت هيبقا بسببك
امينة سلفت صابرة:ـ يا بنتي اصبري احنا اهو قدام المستشفى
صابرة:ـ ربنا يستر
دخلوا المستشفى صابرة سعمت صوت صرخ و صويت
اااابني لاااا بتكدبووو عليا يا كدبين ابنييي عااايش
صابرة سرحت و افتكرت نفسها زمان
نورهان اخت صابر:ـ انتي كويسة
صابرة:ـ اه كويسة يلا
دخلوا المستشفى و دخلوا مكتب المدير وقعدو يتكلمو معاه
المدير:ـ يا مدام الموضوع دا فات عليه عشرين سنة يعني صعب تلقيها اصلا دا لو عايشة
صابرة اتعصبت و ضربت ايديها على المكتب:ـ بقولك اي انا بسببكم و بسبب سواء اختيارك لى الى شغلين هنا اتحكم عليا اتقبل بنتي ميته و كله بسببكم ف متجيش دلوقتي و تعمل فيها شيخ الممرضين الى بيشغلو هنا زمان عايزهم و الا هرتك.ب جريم.ة
المدير خاف و حاول يطلع ملفات الى كانوا شغلين عنده زمان صابرة مسكت الملفات بتركيز
صابرة بلهفة:ـ لقيتها هى دى
امينة:ـ متأكدة
نورهان:ـ ركيز
صابرة: هو انا هتوها عن شكلها هى دى الى الدكتورة عطيتها بنتي هي دي والله انا عوزة عنوان الست دى فورا
المدير بشفقة:ـ تحت امرك
خدو العنوان و خرجوا في عربية مراد تالا غمضت عيونها و سرحانة
مراد:ـ لو عايزة تروحي لاهلك معنديش مانع
تالا و هى على نفس الوضع:ـ تو مش عايزة
مراد:ـ انتي كويسة
تالا:ـ كويسة شكرا على السؤال
بعد وقت صابرة راحت بيت الست
صابرة:ـ ارجوكي كفاية بقا و قولي اعملي حاجة عادلة في حياتك قبل ما تموتي انتي ام حاسي بيا انا بموت في اليوم مليون مرة و انا في نفس العذاب
الست بتعب:ـ كح كح كانوا بنتين بس الى في الحاضنة كنت عندي ديون و مرض امي
صابرة:ـ و بعدين
الست:ـ في طفلة ماتت فيها جدتها طلبت مني اخد البت دى البت الميته و احط مكانها طفلة تانية ا سا سامحيني ابوس ايدك سامحيني ك كان غصب عني عطيتني مبلغ كبير فرحت و بدلت البنت الميته ب بنتك
صابرة:ـ كملي بنتي فين عايشة فين ارجوكي اتكلمي
الست:ـ كح اسمها تالا حاتم السيد حسن اختي شغاله عندهم و بتجبلي اخبارها اول باول
صابرة قفلت الفون بعد ما سجلت:ـ دلوقتي المفروض اقتل.ك بس هعمل باصلي و ها عالجك ربنا يسامحك بس انا مش مسامحكي على ان حرمتيني من بنتي طول العمر دا
صابرة خرجت مع اصحابها و روحت
“بليل في الصعيد ”
صابر باستغراب و قلق:ـ انتي كويسة يا حبيبتي
صابرة بابتسامة:ـ انا كويسة طول مانت جانبي الا قولي يا حبيبي بيم ان تالا مرات ابن اخويا اتحبست كتير اسمها اي بالكامل
صابر بهدوء:ـ ليه
صابرة:ـ بسال قول بقا مش انت بتحبني قولي بقا
صابر:ـ تالا حاتم السيد حسن دا اسمها بالكامل ساكنة في أكتوبر دا السكن عنوان بيتها المعادي بس مش عارف انهي مكان فيه مرة صاحبت السكن خرجتها و مرة ابوها بتسالي ليه
صابرة بابتسامة وجع:ـ مانا حتي لو قولت و حلفت مش هتصدق
صابر :ـ احنا من امتي منخبي على بعض يا صابرة
صابرة مسكت فونها و صابر سمع كل كلام الست و عارف ان صابرة إحساسها مكدبش عليها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على ؛ (رواية تالا المراد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى