رواية التركي والصعيدية الفصل الرابع عشر 14 بقلم سنسن ضاحي
رواية التركي والصعيدية الجزء الرابع عشر
رواية التركي والصعيدية البارت الرابع عشر
رواية التركي والصعيدية الحلقة الرابعة عشر
لاتلومننى ان انهيت حياة من تحبى فانا العاشق
المتيم الولهان انانى القلب ولا اودك الاان تكونى
لى فدعى قلبك واستمتعى بحبى وانظرى الى ومابداخلى غير الحب احبك رقيقتى
تقدم احد العاملين به الذى اصبح زراعه الايمن
مؤخرا
عمر/رسلان بيه اللى طلبته اتنفذ!
رسلان بهدوء/ومتى سيتقدمون اليه’
عمر/فى اقرب وقت يافندم’
كان يتابع عمله مع المرضى دخل له مريض مصاب
فى قدمه
فهد/استريح لما اجبلك المطهر!!
المريض بمكر/والنبى قوام يابيه مش قادر استحمل
الوجع؛
مر الوقت على مايرام اقتحم البوليس المنزل
وبالاخص عيادة “فهد”
تقدم احد ضباط مكافحة المخدرات يدعى”ياسر”
ياسر /فتشوا المكان كويس
فهد بزهول وغير مستوعب لاى شى /ليه ياحضابط؟
افهم فيه ايه بالضبط؟
ياسر بغضب/اتفضل اذن النيابه عشان عرفينك هتتفلسف علينا ياحضرة الدكتور المحترم جالنا
بلاغ انك بتاحر فى الممنوعات وفتشنا البيت ولقينا
فعلا بالاضافه اننا لقينا اشرطة برشام انت
عرفها كويس بحكم خبرتك كطبيب!
جاء احد العساكر ممسكا بحقيبه كانت اسفل سرير
الكشف
فهد/اقسم بالله ماعرف حاجه عن ده كله
امسك ياسر الحقيبه وافرغ مابها كان بها جميع
انواع الممنوعات واشرطة مخدر ومنشط وحقن
وخلافه
نظر له ياسر بغضب/ايه ده يلا هاه فهمنى ياروح
امك ايه ده لا دكتور صح!
فهد بغضب/اقسم بالله ماعرف حاجه عن ده خالص
ياسر بغضب/وكمان بتحلف كذب يعنى مش مكفيك
ذنب واحد لاوالادهى عوزهم ذنبين
فهد/زى مابقولك كدا انا معرفش حاجه عن القرف
ده وسال عن سمعتى!
نظر ياسر لمعاونيه/خدوه على البوكس
كبلوا يداه نزلت هى فى الحال
عطر /فيه ايه وخدينوا فين كدا فيه ايه يافهد؟
نظر لها بقلة حيله/مظلوم ياعطر اقسم بالله!
عطر /فيه ايه ياحضابط؟
نطق ياسر بالامبالا/الدكتور المحترم اللى بيادى
رساله ساميه بيتاجر فى الممنوعات!
فهد بصدق/صدقينى ياعطر بالله ماحصل!
عطر بدموع/مصدقاك والله مصدقاك
اعطاها نظره مهتمه
فهد/خلى بالك من نفسك
ركب البوكس ولم يحد بنظره عنها بدت حزينه
ودموعها تنزل بصمت!
دخلت الى قسم الشرطه طلبت مقابلة الضابط
“زين”الذى رحب بها وبوحودها لكنه لاحظ عيناها
التى لاتكف عن البكاء
زين وهو يعطيها المنديل/اطمنى كل حاجه هتبق
تمام وانا هتابع الموضوع بنفسى
عطر بدموع/طب اقدر اشوفه؟
زين/للاسف مش هينفع!!
عاودت البكاء بصوت طفولى اكثر فرق قلبه
زين/خلاص هشوف هو بكره الصبح هيتعرض
على النيابه تقدرى تجيلى بدرى وتشوفيه!بس
تفتكرى مين وراء الموضوع ده؟
نظرت له بتفكير ولوهله عرفت من هو لكنها لا تريد
ظلمه
عطر/مش عارفه اكيد حد بيكرهه!انا مطره اقوم
زين/اجى اوصلك!!!
عطر بنفى/لا شكراً انا هتمشى شويه!
ارتسمت على محياه بسمة رائعه خلل اصابعه
بشعر راسه الناعم واخذ يضحك بصوت مرتفع
اما هى قادتها قدميها الى المنزل واقتحمته ودخلت
تبحث عنه بصوت غاضب اردفت
عطر /انت ياشيطان يابن الكل*ب!
وجدته يجلس على الكرسى يرتدى ملابس بيتيه
قطنيه تبرز جسده المعضل ووسامته وشعره
الناعم وهيئته المهندمه لم تاخذ بالها لكل هذا
بل نظرت له بغضب واردفت
عطر/طول عمرك حيوان وشيطان وخبيث عملك
ايه عشان تاخده منى!
رسلان ببرود /اخذك منى!
عطر بشر/اخذك ربنا ياشيخ وريح البشريه منك!
وقف امامها فبدت قصيره للغايه امسك اسفل
وجهها فنفضت يده بغضب
عطر/ايدك ياحيوان يلا زى ماورطه تطلعه فورا!
علت ضحكاته ثم اعطاها نظرت تحدى
رسلان/هذا من المستحيل من المؤكد انك جننتى
ياجنيتى القصيره
وعاود ضحكاته مره اخرى
عطر/انت مستفز ثم امسكته من قميصه القطنى
كعادة تهديد وياليتها لم تفعل هذا تلك الصغيره
البلهاء
نظر الى قبضتيها الصغيره فطبق يده عليها
فنظرت له بتحدى وحاولت سحبهما
اعطته نظرات تحدى فقابلها بنظرات عشق
وهيام
عطر/سيب ايدى يامتخلف!
رسلان/لن افعلها تبدين جميله حد اللعنه!
بادلته نظرات كارهه
عطر /انا بكرهك بكرهك!
رسلان بعشق/وانا احبك واهيم بك!
لم تتوتر رغم صدق كلماته بل بدت لها مزعجه تماما
عطر بدموع/سيب ايدى من فضلك حرام كدا!
تركها مرغما لكن لم تتغير نظراته لها
عطر/من فضلك خرج “فهد”من اللى هو فيه
رسلان بقوه/والمقابل؟!
عطر وقد فهمت نبرته/ايه المقابل ده!
رسلان بخبث/اتزوجك!!
نظرت له بحنون ماهذا الهراء الذى يقوله اتتجوز
من لم تطيقه يوما
عطر/ده فى احلامك وانا هبلغ عنك اصلا!
رسلان ببرود/حسنا مابوسعك افعليه يمكنك اخبارهم
اننى محتال ايضا!
عطر بقرف/انت ايه انت غلبت الشيطان وغلبت
البرود والاستفزاز!
كانه لم يسمع شئ اردف
رسلان /حسنا حبيبتى القصيره تبدين رائعه وجميله
وانت منفعله احببتك هكذا!
ثم اردف”وتيمت بك”
حقا هذا الوسيم مستفز لاقصى درجه ممكنه يمكنه
ان يصيبك بالضغط
رات بسمه مسليه على شفتيه فقطمت شفتيها
بغيظ وانطلقت بالخروج
ابتسم حينما رأها تخرج فخرج صوته مازحا
“طابت ليلتك حبيبتى القصيره الرائعه”
لاتبدو الامور على خير فقد حكم عليه بعد طويل من
الوقت بخمسة عشر عاما لاستغلاله مهنته ايضا
اما عطر فهى فى ريبه من امرها افتقدته كثيرا بل
افتقدته الى حد اللعنه لعنة “رسلان”فى ثناياها
هذا الشيطان الوسيم باتت تكرهه كل الكره اللعنه
عليه حقا.
“بتعمل ايه يامحمد”اردفت بها سما فى هدوء
محمد/ابدا يااستى ده واحد دكتور اتحكم عليه بخمستاشر سنه سجن انا كنت فى المحاكمه ومش
عارف ليه حسيته مظلوم!!
سما/انت بس عشان قلبك ابيض يابنى مفيش،
دخان من غير نار!
محمد/مااعتقدش كدا البنى ادم بيبان عليه برضه
اكيد حد متسلط عليه؟
سما/ياحبيبى احنا هنا فى الصعيد وهو مش رجل
اعمال اكيد والناس ممعهاش لدرجة انها تحطله
مخد*رات بالشئ الفولانى ده يبق خراب بيوت
عليهم هما!
بدا يقتنع بوجهة نظرها اللى حد ما تبدو مقنعه
محمد/واحتمال لازم بردو نحط احتمالات
حركت نظارتها فى تانى
سما/ليه لا كل شئ جايز لكن فيه نسبه والنسبه
هنا علت عن الاحتمال وده رايى!
محمد/والله يااختى كل شئ جايز فى الدنيا دى
هاه بقى مش هنتعشى؟
سما/يلا بينا ماما عامله محشى!
محمد/لابق انا لازم اشمر!
لم يبد من الامر غير الجوء لهذا المنحل ومطاوعته
لتخليص”فهد”مما حل به
دخلت المنزل بتوتر اخبرها الخادم انه فى عمله
حسنا ستدخل وتنتظره عله يعود مكسور اليد والقدم
هذا ماتمنته!
بعد وقت ليس بالقليل دخل”رسلان”بهالته
الانيقه عقد حاجبه حينما رائها وارتسمت بسمه
جميله على وجهه واردف
رسلان/حسنا لقد فكرتى اذا؟
عطر/ايوه فكرت بس بشرط؟
رسلان/وما هو!!
عطر بهدوء/تخرح فهد الاول!
اطلق ضحكة رنانه ونظر لها بدموع دامعه من قوة
ضحكاته
رسلان/هذا غير مقبول الزواج الاول فكرى جيدا
وقولى لى رايك؛
عطر/طب وانا اضمن منين انك هتخرجه
رسلان/ثقى بى!
اطلقت ضحكه بمقصد حقا
عطر/لاياشيخ اثق فيك انت!
رسلان/لن اعد كلماتى مرتين قلت لك ثقى بى
لكى ان تصدقى ولك ان تكذبى
عطر بتفكير…….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية التركي والصعيدية)