روايات

رواية تالا المراد الفصل السابع 7 بقلم عائشة الكيلاني

موقع كتابك في سطور

رواية تالا المراد الفصل السابع 7 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الجزء السابع

رواية تالا المراد البارت السابع

تالا المراد
تالا المراد

رواية تالا المراد الحلقة السابعة

مراد كور ايده بغضب نزل على تحت
الام حطت ايديها على رأسها:ـ استرها يارب مش ناوي على خير ابني و حافظه مش هيجبها لبر
مراد خرج بره القصر كانت تالا رجعت مسك ايديها بهدوء و دخلوا القصر
بنت عمه:ـ ونعمه الاختيار يا ولد عمي بنات مصر حلوين و عصريينا و بيحبو الحرية زين لو انغام عملت كدا كان اخويا قف.ص رقبتها
مراد حط ايده على كتف تالا و قال ببرود:ـ والله دى حرية راي و كل واحد حر في مراته هو يقفص انا لا خليكي في حالك بلاش تدخلي في الى مش يخصك و فعلا زى ما قولتي و نعمة الاختيار اتجوزت ست البنات
منى بصت له بغضب و صدمة
مراد و تالا طالعو اوضتهم بمجرد ما بقا لوحدهم زقها بغضب و رزع الباب فجأة كان كف على وش تالا من قوته وقعت على الأرض
بصت له بصدمة:ـ انت اتجننت انت بتمد ايدك عليا يا مراد
مراد مسكها من شعرها و ضغط عليه اوى:ـ دا انا هشرب من دم.ك ااانتي اي يا شيخة مش بتزهقي كل يوم تعملي مصيبة اكبر من التانيه و اعدي لكن ابقا سيرة على لسان الناس ف دا الى مش هيحصل انتي مش فى مصر فوفي بقا
تالا بوجع:ـ مراد ابعد عني ابوس ايدك انا عملت اي لكل دا
مراد رفعها من على الأرض بص ليها بغضب و غيرة:ـ بصي لنفسك هو دا الى اتفاقنا عليه فين حجابك ركب على الحصان
و فرحانة بشعرك انا جبت اخررري منك بس والله العظيم ل اربيكي من تاني
زقها بغضب على الأرض خرج نزل الاسطبل خرج الحصان بتاعه الى تالا ركبت عليه بص له بغضب طالع الم.سدس و ضربه رصاص.ة في رجله و رص.اصة في رقبته صحيح بيحبه جدا بس لحد مراته و استوب
جده بص له بصدمة:ـ انت عملت اي يا ولدي
مراد بشرود:ـ عملت الصح يا جدي ولا عايزني ابيعه و حد تاني يركب عليه بعد مراتي عملت كدا لاني كل ما هشوفه هفتكر الى المصيبة عملتوا والله ما انا سيبها
مراد خرج من الاسطبل راح على القصر طالع على اوضه مسك هدوم تالا الى كانت لبسها رمها على الارض فتح الولع و رمها عليهم هما و المايوه الى كانت لبسه في الفندق و كل هدوم الخروج بتاعتها
تالا خرجت من التواليت بصت لحاجاتها بصدمة:ـ ا ااانت عملت اي انت اتجننت
جريت على حاجاتها حاولت تطفئ ال.نار ايديها اتحرقت
تالا بصت له بوجع و دموع:ـ انا بكرهك يا مراد مبكرهش في حياتي ادك
مراد ببرود:ـ و انا عمري ما حبيتك ولا هحبك طلامة بتكسري كلامي يبقا انتي هنا زيك زي اي حاجة في الاوضة من الصبح تنزلي تساعديهم في شغل البيت
كمل بسخرية:ـ يا زوجتي المصونة
مراد سبها و نزل
الام بعصبية:ـ يا مراري انت جننت يعني اي تشتغل في شغل البيت لوحدها مين من حريم البيت اشتغل فيه
مراد ببرود ؛ـ الى يغلط يتعاقب و يتربه
الام بقلت حيلة:ـ والله انت الى عايز تترب بنجيب بنات الناس علشان يخدمو
مراد:ـ متجوزة مفتري معلش اه يا امى تعمل كل حاجة محدش يساعدها و الا قسما بالله ل اطربقها على البيت و الى فيه
“فى اوضة مراد”
كانت بتلم حاجاتها و هي بتبكي بقهرة لمتهم و حطت البرهم على ايديها و قعدت تبكي جاه
مراد من غير ما يبص ليها:ـ انزلي اعملي البيت بسرعة لان امي مش بتحب تستنا
تالا قامت بصدمة و بكاء:ـ بس انا ايدي
مراد:ـ حاجة متخصنيش اخلصي يلا
تالا بصت له بصدمة
مراد:ـ يلا يا ماما انتي لسه هتتصدمي يلاا
تالا نزلت دخلت المطبخ و هي مش بتعرف تطبخ و طبعا حماتها منعت الخدم يساعدوها
تالا بعصبية و غضب:ـ بكرهكككك بكررررره كان فين عاقلي لم اتجوزته كان فين ليه ليه مفيش غير دا الى وقعته في طريقي عملي الاسود
تالا من غير ما تخد بالها فتحت الماية و غرقت الارض قعدت تبكي اكتر بعد وقت قامت رتبت المطبخ و حاولت تتواصل مع فرح
فرح:ـ تالا عاملة اي
تالا:ـ زفت عاملة زفت
فرح:ـ اكيد عملتي مصيبة مالك بتعيطى ليه
تالا:ـ الزفت حكم عليا انى اعمل الزفت لوحدي الحقني اسفة علشان غلطت فيكي بس ساعدني
فرح:ـ دا حقا مصر كلها بيرجع يا ولاد بصي
فرح بدات تساعد تالا و تقولها تعمل اي عن طريق الفون خلصت بعدين روقت البيت و مسحت البيت كله
تانى يوم
تالا لابسه جلابيه واسعة و طويلة ربطة اشارب على شعرها و بتعجن
تالا:ـ ايدي وجعتني انا مش قادرة
الجدة:ـ بزيدكي دلع بنات مسخ و شوفي شغلك
الام:ـ كان على عيني يا حبيبتي بس لو ساعدنكي هتقوم حري.قه في البيت
تالا:ـ اااه يا ايدي والله العظيم انا تعبت انا من تلات الفجر و انا مش قعدة من غسيل و حلب الحاجات العجايبة دى من عجن من طبيخ و مسح هو انتوا معندكش بنات ولا اي انتوا بتخدو بنات الناس علشان تعذبهم
الجدة بحدة:ـ الى تقل ادبها يبقا تستحمل يعيون ستك و يلا كفاية كلام و اعملي شغلك
تالا بتعجن و هي بتبرتم و تشتم في مراد في سرها
” بليل”
تالا:ـ بتصل على مراد مش بيرد عليا اتاخر اوى
منى بسخرية:ـ اسماله عليكى يا حبيبتي هو سابك تو هو في العادة كدا يغيب و يجي معاه واحدة شكل بس معلش بكرا تعرفي طبعه اكتر اوبسسس هو مقالش ليكى انو مسافر مصر دا البيت كله عارف اخس عليكى يا مراد كدا تخبي على مراتك و متعملش ليها أهمية معلش يا حبيبتي هى عيشت الصعيد كدا
منى سبتها و طالعة بتغني
تالا طالعت على اوضتها بغضب ووو……..
يا تري الى عملو مراد صح ولا غلط و تالا صدقت كلام منى ولا هتعمل اي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على ؛ (رواية تالا المراد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى