روايات

رواية كذبة الحب الفصل السادس 6 بقلم صفاء حسني

موقع كتابك في سطور

رواية كذبة الحب الفصل السادس 6 بقلم صفاء حسني

رواية كذبة الحب الجزء السادس

رواية كذبة الحب البارت السادس

كذبة الحب
كذبة الحب

رواية كذبة الحب الحلقة السادسة

حنان : يا خبر انقتلت ازى ومين قاتلها
مازن :ما دى إلا يجنني 4 سنين مش عارف القي دليل وقلت ممكن الساعة دى توصلني ل اي حاجة ارجوكى عاوز اعرف من فين اشتريت الساعة
حنان : أنا كنت بشتغل في محل إكسسوارات وانا في الثانوي وقابلت واحدة وقتها؛ هي بيضه وشها مدور وشعرها اسمر وسنها يتراوح الخمسين في العمر اشتريت منى الساعة و .. قبل ما تكمل
مازن يخرج صورة : طب ممكن تشوفي الصور ده لو هي والا لا
حنان بعد ما شافت الصورة : اوي هي دى الهانم إلا دخلت المحل عندنا
مازن :بجد
حنان : اه بس مش متذكر كان اسمها إيه بالظبط دى مامت حضرتك
مازن بحزن : اه اسمها سوسن
حنان : ياه علي الصدفة. العجيبة حضرتك الا كنت مسافر صح وقتها..
مازن : اه عرفتي ازي عاوز تحكيلي إيه اللي حصل بالتفصيل وقتها .. .
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفصف
كذبة الحب
. حنان :حاضر بس انا في اجازة الثانوى كنت بشتغل في محل هداية في الازاريطة علشان أجمع فلوس لدرستى مش أطول عليك وتبدأ تحكي
فلاش باك **** دخلت سيدة علي المحل وبتتفرج علي الهادية
حنان : بتدوري علي حاجة يا فندم..
سوسن : آه عاوزة هدية لابني راجع بكرة وعاوزة اعمل ليه عيد ميلاد واجيب ليه هدية….
حنان : كل سنه وهو طيب بابا كمان عيد ميلاده بكرة…
سوسن : ربنا يخليه ليكي…
حنان : ميرسي تمام تحبي إيه بالظبط عندنا برفانات ونظارات ومحافظ وساعات وخواتم فاضة دا القسم اللي يخص الشباب …
سوسن : طب لو انتى. هتشترى هدية لوالدك هتجيبي ايه …
حنان : يا هانم. بابا كبير للأسف مش ينفع معاه الا ساعة…
سوسن : اشمعنا..
حنان : علشان افكره أنه مش يتأخر عليا بليل …
سوسن :بتفكير فعلا في دا ممكن ينتبه للوقت وقتها ومش يتأخر في السفر والسهر ويرجع. بكام..
حنان :بتقول حاجة يا فندم
سوسن :اه وريني كل التشكيلة اللي عندك…
حنان : تمام وفعلا طلعت كل الساعات المتاحة في المحل …
سوسن : أنا محتارة أخذ أيه…
حنان : حضرتك عايزاها في حدود كام…
سوسن : مش مهم الفلوس بس عاوزة حاجة تكون مميزة ومفيش حد لبس زيها… حنان : طلبك موجود ودخلت جابت علبة فيها ساعتين… دي صناعة مصرية عمل يدوي بس غاليه شوية بس انا لو معايا فلوس كنت جبيتها هدية لبابا ممكن تاخدي واحدة لابنك منها هتعجبه …
سوسن :بكام دى
حنان : أ يا هانم علشان كدة محدش بيشتيرها بيقولوا صناعة مصرية وكمان غاليه …
سوسن : طيب انا أشتري الإثنين وخدى الفلوس ..
حنان : تمام اتفضلي ….واخدت الفلوس وحطيتها في درج
سوسن : ممكن طلب بسيط منك…
حنان : اكيد…
سوسن : تبعتي الساعة دي. يوم عيد ميلاد ابني …
حنان : عجيبة ليه متقدميهاش بنفسك.
سوسن : انا مش عارفة حبيتك ليه والله ..
حنان :انا اكتر يا هانم
سوسن :تسلمى أصل ابني مسافر وزعلان منى وفجأة تعبت جدا ..
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفصف
كذبة الحب
باك *****
مازن : امي كانت مريضة وقتها والا لا ….
حنان : مش عارفة. هي كانت كويسة وفجأة تعبت وطلبت مني اوصلها. ساعدتها ووقفت ليها تاكسي وطلبت مني اجي. معاها لانها تعبانة ومفيش حد معاها
مازن : وروحت معاها والا سبتيها
حنان : اه طبعا صعبت عليا قفلت المحل وبلغت صاحب المحل أن بابا تعبان وروحت بيها علي أقرب مستشفى بس هناك
فلاش باك****
الدكتور قال : هي مريضة جدا والمفروض في دكتور بيتابع معاها..
حنان :طيب أنا أعمل أيه وهى مريضة اي …
الدكتور : آخر مرحلة في السرطان هي قريبتك ..
حنان : آه بس من بعيد ومكنتش أعرف بمرضها دى لا حاول والا قوتى الا بالله وابنها مسافر…
الدكتور :تمام إحنا نقوم باللازم وبكرة تروح معاكي بس روحي علي الحسابات ادفعى الفلوس …
حنان :حاضر شكرا جدا هي عاملة إيه دلوقتي…
الدكتور : معلقين ليها محاليل ومسكنات لأن لازم الطبيب المعالج يشوفها ويقول هي وصلت المرحلة إيه…
حنان بحزن: تمام شكرا جدا…
باك ****
ماز ن :طيب ليه مش اتصلت ب بابا كان جه …
حنان : انا اتصلت لم لاقيت المصاريف كتير بس ردت علي واحدة ….
مازن :مين دي ..
حنان :معرفش انا لاقيت رقم تليفون أرضي مكتوب في ورقة في شنطتها قلت اتصل بيه ردت علي واحدة …
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفصف
كذبة الحب
… فلاش
حنان الو دى بيت مدام سوسن …لا مش بيتها كان بيتها وبح
حنان :مش فاهمة يعنى حضرتك تعرف حد من أهلها …انتى غبية انتى مين وبتسأل ليه
حنان :عيب عليك يا هانم انا حبيت أبلغ انها في المستشفى …. يا فندم لو انتى من أهلها بلغيهم لكن ترد رد غريب انا مش ناقصك …..هي لسه مش ماتت لم تموت بلغني و تقفل التليفون …
باك …….
مازن ‘: اكيد هي إلا ما تتسم
حنان :هي مين دى …
مازن :سيبك دلوقتي حصل اي بعدها
حنان :مش فاكرة والله المهم انتظرت حد يجي محدش جيه روحت بلغت بابا اني هبات معها لأني مش عارفة أوصل لحد من أهلها …
مازن : آه وبعدين …
حنان :بابا وافق ورجعت وبيت معاها ..
مازن :طيب دفعتي الفلوس ازاى…
حنان : ما انا عديت علي المحل واخدت فلوس الساعات دفعتها وقلت لما تفوق ابقي ابلغها …
م
ازن :تمام كملي …
حنان :بيت معاها وتانى يوم فاقت … فلاش
سوسن سالت : هو فين ابنى وفين جوزى وانا فين ….
حنان :حضرتك في المستشفى تعبتي إمبارح وانتى بتشترى الساعات دى ومش عرفت أوصل لحد من أهلك…
سوسن :وطول الوقت انتي قاعده معايا ..
حنان : اه يا فندم دى الأصول….
سوسن : طيب محدش اتصل بيا….
حنان :مكانش معاكي تليفون ولاقيت رقم أرضي بس مش عارفة أن كان صحيح ولا لأ…
سوسن : وفلوس المستشفى …
حنان : أنا آسفة مكنتش أملك فلوس فدفعت فلوس الساعات وباقي ليهم مبلغ بسيط …
سوسن : شكرا جدا علي تعبك معايا نادى أي ممرضة…
حنان :حاضر وخرجت وجاءت بعد شوية …..
سوسن :هو في مكاينه صرف قريبة
الممرضة :اه يا فندم في في المستشفى
سوسن :طب يا بنتى خد الكرنية و اصرف منه أالف جنيه …
حنان :طيب ليه يا مدام اتصل باي حد يخصك يجي …
سوسن : دول حق الساعات يا بنتى وباقي مصريف المستشفى وأنا تعبانة يعالم أكون عايشة كمان ساعة ولا لأ…
حنان :بعد الشر يا مدام ليه بتقولي كدة بس ..
سوسن : ربنا يكرمك يا بنتي روحي وتعالي بسرعة ماشي….
حنان : حاضر …
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفصف
كذبة الحب
خرجت حنان وجات سيدة في عمر أ
نهلة : ههه ايه مش قادره تتحركى دقيقتين لوحدك روحتى وقعت …
سوسن :لا قدرت وهخف وهكون كويسة وخطتك انك تسرقي جوزي مش حتنجح فاهمة …
نهلة :ههه اتاخرتي لم غضبتي وسبتي البيت انا استغليت الفرصة واتجوزنا . . سوسن : كدابة عصام عمره ما يعمل كدة.
نهلة : طيب دا إيه مش قسيمة جواز وأيه دى مش صورته ولا أنا عميه وكنت نايمة معاه ونسيكي ونسي الأيام السوده إللي عاشها معاكى وانتي بتتوجعي…
سوسن بصريخ : اخرجي برا ومدام أنا بلاء عليه للدرجة دي هطلق منه وكل فلوسي والشركات هتكون بإسم ابني بس وريني بقى هتعيشي مع رجل أكبر منك أ سنه ازاي و كمان مفلس اطلعي برا..
نهلة :باقي كدة طيب هتشوفي وفي سرها انا هريحك علي الآخر….. ترجع حنان : اتفضلي يا مدام …
سوسن كانت بتبكي وحزينة … تقترب منها وتحضنها..
حنان : مالك بس يا أمى إيه إللي مزعلك…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كذبة الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى