روايات

رواية أأستحق هذا العذاب الفصل الثاني 2 بقلم ميفو السلطان

رواية أأستحق هذا العذاب الفصل الثاني 2 بقلم ميفو السلطان

رواية أأستحق هذا العذاب الجزء الثاني

رواية أأستحق هذا العذاب البارت الثاني

أأستحق هذا العذاب
أأستحق هذا العذاب

رواية أأستحق هذا العذاب الحلقة الثانية

كان مرزوق يلوي ذراع قمر فسمع صوتا …اظن اللي يتجبر علي حرمه مايبجاش راجل والا ايه .
اتشلت مكانها فنبره الصوت جعلت قلبها يرجف نظرت وجدت من خطڤ قلبها يقف غاضبا بهيئته الرجوليه تسارعت دقاتها ونظرت اليه ساهمه ….
هنا انفعل مرزوق… .مالك انت انجبر والا اتسخمط خليك في حالك اني عارفها .
نظر جبل اليها ورفع حاجبيه ..تعرفيه يا ست البنات .
اندفعت وضړبته وصړخت… .اعرفك منين يا محروج
هتف الشاب … .هتكلم عليكي يبقي تكتمي .
دفعته …. .كتمه لما تكتمك يا بعيد ماتتكلم والا تتسخمط اني مش موافجه ايه جله الادب دي هو عافيه يا جدع انت انت ماتعرفش جمر والا ايه بعد والا اخلي اللي مايشتري يتفرج عليك .
هتف هو ….اظن الحرمه جالتلك اللي فيها ماهياش عافيه يابن الناس .
هتف مرزوق ……برضك خليك في حالك وبعد احسنلك.
هتف هو ساخرا وربع يديه …علي صفحه حكايات ميفو.. .وان مابعدتش هتعمل ايه .
هتف مرزوق ……هعرفك مجامك.
هتف هو طب ماتعرفني جايز ماعرفش واقترب ومسك يد قمر وشدها خلفه فكلبشت فيه .
هتف مرزوق .اتجي شړي احسنلك انت مش جدي فاهم .
ضحك و مش جدك كيف تكونش عجوز شايب وسنك كبير ومخبول ان كان اكده ماشي.
هنا هتف مرزوق غاضبا يبقي انت اللي جبته لروحك .وھجم عليه وبدا الشابان يتصارعان وهيا تبكي پقهر وتخاف عليه بشده فتح مرزوق احد المطاوي فاړتعبت….. لاه لاه منك لله بعد سيبه .
خبطه مرزوق علي يده فصړخت الا انه ھجم عليه وانهال عليه ضړبا رغم اصابته الي ان اغشي عليه … وقف هو ينهج بشده .
فاقتربت دامعه ..انت كويس.
نظر اليها پغضب .انت وجفاله في الغيط ليه …لو ماكتي واجفه ماكنش ده كله حصل مخبوله انت .
احست پغضب .فهتفت اني ماوجفاش اني كت ماشيه هو اللي جليل الحيا .
صړخ .ماهو لما يلاجي واحده زي الجمر ماشيه لحالها ماهيسيبهاش.
كانت غاضبه فابتسمت دون وعي..البت فطست من كلمه همست .شايفني جمر اني السحاحات اشتغلت يا عيال تنهدت وهمست بلين .طب اني ماليش صالح هو اللي سو كانت تنظر اليه ببراءه .
فزفر بضيق .اخر مره تمشي لوحدك اكده فاهمه .هزت راسها نظر الي يديه .
فاندفعت ومسكت يده .اتعورت جامد انت حجك عليا .
تنهد وهتف .خلاص حصل خير .
هتفت…. لاه استني فتحت شنطها واخرجت منديلا ولفت به يده وظلت تلفه بعنايه وحنان ثم ربطته ونظرت اليه بحنان .حاسس بۏجع دلوك .
ابتسم فهيا جميله لتبتسم اليه ابتسامه بلهاء همس خلاص بقت زينه اندفعت ……يا رب دايما .تنهد وظل ينظر اليها فهمست .طب ممكن يعني توصلني .
نظر اليها ولم ينطق احست بالخجل فهمست خلاص ماتحملش همي واستدارت حزينه تمشي فاذا به يمشي بجوارها من سكات ابتسمت واستدارت …..اني جمر وانت .بت واقعه
ابتسم وهتف اني جبل .
رفعت حاجبيها ..جبل اسم غريب جوي.
ضحك ……اهه حظي ابوي ملوش غيري في الدنيا سماني اكده عشان مالناش حد واصل .
همست .انت من اهنه من البلد .
هتف .ايوه من علي طرف البلد بيتنا اهناك
هتفت .عند الترعه الشرجيه .
هتف …تعرفيها .
قالت ..ايوه اني بشتغل في مصنع الاغذيه اللي هناك .
هتف ….انت متعلمه .
هتفت .ايوه معاي دبلوم اخر سنه وهخلص واجدم في المعهد. هتف .معهد ايه .
هتفت …..معهد السكرتاريه او معهد المحاسبه اني نفسي اكمل علامي وانت .
قال .اني خريج تجاره .
هتفت…… بتشتغل .
هتف….. بلجط رزجي الله المعين .
هتفت ..بتاجر يعني عندك تجاره
.
ضحك ……لاه تجاره ايه مش للدرجه دي بجيب حاجات اكده والله بيرزج .بتكفيني اني وامي وخلاص هنعوز ايه تاني .
هتفت ..يعني تتجوز مانا شفتك واجف مع كذا حد يعني.
ابتسم .ايه ده شفتيني اني.
هتفت مندفعه …..ايوه كت واجف مع سوسن وكريمه شفتك اني والله .يا بت يا بت
ضحك .لاه دول معرفه من بعيد .
هتفت بلهفه …. .يعني مش معاهم خالص .
قطب جبينه فخجلت ……يعني متكلم علي حد يعني .يا بت عيب بقه .
ابتسم وهتف .طب بتسالي ليه يهمك ده .
اندفعت ..ايوه يهمني والله..اجصد يعني يعني ..انت ساعدتني واني يهمني تنسعد
ابتسم .لاه اطمني اني مش مع حد
تنهدت براحه وهتفت خالي يعني.
ضحك ..ايوه خالي عالاخر ..
همست ..يعني مش مع كريمه ولا سوسن خالص ..ابتسم ..لاه مش معاهم خالص ..
تنهدت ووضعت يدها علي قلبها سعيده وسارت كانت تسير ببطئ لا تريد ان تصل .
هتفت .ماتجرب تشتغل معانا في المصنع طالبين موظفين.
هتف ..لاه اني راجل حر طياري مابحبش الكلبشه واصل ..اني بخطط اتاجر ربنا يرزج.
هتفت ..يا رب يرزجك ويطعمك ويعليك جادر يا كريم .
تنهد ونظر اليها وهيا تشع حنانا فهمس ….انت حلوه جوي علي فكره .
ابتسمت بسعاده واحمرت خجلا…. صوح و النبي انت شايفني حلوه .
ضحك ….اي حد يشوفك حلوه . الاعمي بس اللي مايشوفش .
هتفت .لاه انت شايفني حلوه .
ابتسم وهتف .يهمك يعني اجول
هتفت هاه يهمني اه هاه …لاه .يعني بحب اعرف وبس .
هتف .اني شايفك جمر منور .
احست بالسعاده وانها ستطير فرحا فتعثرت من ارتباكها فاندفع ومسكها وشدها اليه لتضع يدها علي صدره ودقات قلبها تصل عنان السماء ظلت ساهمه وهو ايضا لوهله فارتبكت فهمس بلين ..انت زينه ..
نظرت اليه بحنان خلع قلبه ..وهمست بخجل…. تسلم يا واد عمي .
طب ماعتي تمشي لحالك هاتي رجلك يوصلك .
اندفعت ..ماليش راجل اني خاليه والله مش مع حد .مسخره اقسم بالله
ابتسم وهتف …طب اخوكي طيب مافيش .
همست ..هاه اه اه هو كان هياجي بس اني جولت بلاش مايتعبش .
نظر اليها نظره حنان …لاه ازاي يتعب ويتعب ماينفعش الجمر يمشي لحاله الواغش هيتلم عليه .
وقفت هيا قلبها يغلي …..شايفني جمر ھموت اجوله ايه دلوك …ماعايزاش اروح في ليلتي .
تنهد ووصل الي اخر الاراضي ..وصلنا النور اهه والدنيا تمام تعرفي تروحي .
كانت لا تريد ان تتركه ولكن عنده حق فهمست حزينه ..اه اعرف كتر خيرك جميلك ده ماهنسهوش .
هتف ..طب تلافونك معاكى.
هتفت .ايوه ليه .
هتف ..اطمن تروحي اخاڤ الواغش ده ياجي يجفلك ..
اسرعت واعطته تليفونها وقلبها يطير فرحا …اهه خده خده احدفيه في صدره
ابتسم واخذه ورن علي نفسه فهمس .بس توصلي ابعت رساله مش مهم تتكلمي عشان ما اضايجكيش .
ابتسمت .لاه تضايجني ايه ماهتضايجنيش بعد ده كله ..حاضر هروح واكلمك .نظرت اليه وملست علي يده ..تروح تدهنها وتطهرها ماشي .
ابتسم فاكملت ..تحيب ميه ومطهر من الصيدليه هاه ..ابتسم ..لاه مش مستاهله .
احست بقلبها يدق ..ايه ده لاه بتجول ايه انت ..انت ..لتلمح صيدليه من بعيد فهمست ..طب استني دجيجه واندفعت الي المكان وحضرت مطهر وشاش وعادت لمحت احد الجدران اتجهت اليها ووضعت الحاجه ومسكت يده تفك المنديل .
هتف ..مش مستاهله بطلي .
نظرت اليه نظره جعلته لا ينطق هامسه…سيبهالي طيب .
تنهد وبدات هيا تداويه وهو يراقبها كانت فاتنه تاخذ العقل انهت هيا هامسه ..هتبقي زينه ان شاء الله ..همت ان تاخذ منديلها
مسكها فرجف قلبها ….اخذ

المنديل ولفه فوق لفتها هامسا ..حليها اكده احسن ..
همست هيا ..اللي تشوفه ..طب طب همشي بقه ماشي ..
ابتسم فهتفت ..همشي بقه عشان عشان اتوخرت عايز حاجه ..هز راسه ..فهمست ..طب فوتك بعافيه خلي بالك منك ماشي .استدارت سعيده وهو يقف ينظر في اثرها مبتسما وهيا كل حين تتلفت خلفها يا بت هتنكفي علي وشك البت هتنهبل
تنهد وابتسم وقلبه يدق خفقات غريبه لاول مره يدق قلب الجبل. فجبل شاب ليس له في المزاح او المعرفه كان يحترم نفسه واهله شخص ذو اخلاق عاليه كل همه ان يعلو ويصبح ذو مكانه كان شابا بسيطا يمتلك ارضا علي اطراف البلد لم تكن كبيره ولكنها تكفي الحال ولهم بيت بجواره صغير من الطين وهو يحاول ان يخش في مجال التجاره ويعافر لعله يصل يوما الي ما يصبو عليه فامنيه حياته ان يكون ذو شأن فلا يدير بالا الي احد ولا يجعل احدا يبعده عن هدفه .
ذهبت قمر سعيده وقلبها يخفق بشده دخلت البيت من سكات ودخلت حجرتها وظلت تدور بسعاده .جبل اسمه جبل وهو هيبته هيبه الجبل جمر وعيونه جمرين والا كلامه وعجله جلبي هيجف طب اني عايزه اكلمه واعرفه اعمل ايه جايز يحبني وياجي يخطبني ..تنهدت بس ابوي مش هيوافج شكله فجران زيي اعمل ايه .هزت راسها …انت يا بت مخبوله بتنطي مراحل وحزن خطوبه ايه انت مش في باله اساسا الواد بيكلمك عادي منك لله وانت عنيكي هتخرج عليه ..طب ايه جلبي مادجش اكده جبل سابج ..يالهوي باينه العشج والا ايه…خلعت ملابسها وجلست عالفراش ساهمه ..جبل ..جبلي ..ايوه ادلعه جبلي بتاعي جمري طول بعرض بهيبه جلبي يا واد هيفط جمر وهو جمر راجل يفرح ايوه هو ده مافيش غيره …تنهدت وظلت ساهمه تردد اسمه كالمجذوبه هبت ….
تكلمه هو مستنيني …قامت ومسكت تليفونها ..اكلمه اجوله اني وصلت ايوه هو جال كلميني .تنهدت ماجالش كلميني يا بهيمه جال ابعتي رساله .ماعايزش يكلمني شكله ..جلست تاكل حالها ابعت رساله وخلاص والا اتجل جايز يكلمني هوا ..ظلت ساعه تاكل نفسها ولكنها لم تحتمل فاندفعت واتصلت به .
كان هو عند احد اصدقاءه فنظر الي التليفون وقفله شعرت پقهر .يا مري دا جفل في وشي يا جهرتي ايه جله الجيمه دي جلست مقهوره ..طب ليه مش جال اني جمر مابكلمنيش ليه ..جلست حزينه ..طب ابعتله رساله اساله علي يده ..نهرت نفسها پقهر اتلمي يا بت حمدان هتلفي تلفلفي عالرجاله خلاص ايه راجل وراح يغور بقه وقامت مقهوره وقفلت تليفونها واتجهت للفراش وظلت تفكر فيه حتي وقت متاخر ونامت .
استيقظت في الصباح كانت عيونها ذابله من السهر والحزن وقامت واعدت الفطار لاخيها قبل ان يذهب عمله ..اقترب منها وهتف .كت عايز افرحك
هتفت هيا خير يا جلبي .
هتف .اني فيه بت رايدها طيبه جوي وحنينه .
نظرت اليه بحب …صحيح يا مسعد مين دي.
هتف ..منال بت ابراهيم الشرجاوي عرفاها .
قطبت قمر ايوه عارفاها بت عسليه وطيبه ومؤدبه.
هتف .كلمت ابوي صحيح مسك في رجبتي بس اهوه وافج وهنروح نتكلم وكلها شويه واجيبها الدار اهنه .
نظرت اليه بحب .تنور يا جلبي بص اني هسيبلك مجعدي وانام بره عالكنبه .
هتف .لاه بتجولي ايه انت اني بفكر ابني فوج .
بس ماخابرش ماعيش بس معايا مصاريف للجواز والفرش .
هتفت .اني هنام مع ابوك صحيح هيسود عيشتي بس اهه عشان جلبي ينسعد مالدار مجعدين انت
واحد واني وابوي واحد .
احتضنها .ربنا يخليكي ليا يا جلبي ماعرفش اعملك ايه.
هتفت .تعملي …انت بتعملي الحلو كله انت حياتي يا مسعد مابعرفش حنيه الا انت يا جلبي .
ابتسم وهتف .ربنا يسعدك وتلاجي اللي يفرح جلبك .
تنهدت وسهمت في ذلك الذي اخذ عقلها وهمست …انت بتحب منال يا مسعد .
ابتسم وهتف .. ماني هتجوزها عشان اكده .
تنهدت…. وعرفت كيف انك بتحبها.
هتف ..من ساعه شوفتها حلبي دج يا جمر كيف البل وماكت عارف اشيل عيوني من عليها عايز اجعد جارها وماسيبهاش ليلي ونهاري هنهبل وبفمر فيها .
تنهدت بۏجع …ربنا يسعدك يا جلبي .
اقترب ومسك يدها ويسعدك يا غاليه ..عارفه يا جمر جلبك ده لو دج هيشبع دنيا اه والله ماهيبقاش عايز حاجه من دنيته الا اللي جلبك حط عليه ودج ليه ..ربنا يسعدك واشوفك عروسه .
تنهدت .. يا رب يا مسعد ..
ذهبت هيا الي المصنع كانت تعمل من الصباح حتي المساء انهت عملها و تركت صديقاتها ومشت ساهمه سرحانه لم تحس بالعربه التي اتت من خلفها لتنتفض عندما شدها احدهم ينقذها من العربه لتضع يدها علي صدره وتنظر اليه سهمت في عيونه ورجف قلبها فلم يكن الا عيون الجبل الصافيه ظلت لا تتحرك تسمع دقات قلبها كانها مراجل الا انها عادت لنفسها وابتعدت .
فهتف ..ايه ده هو اني كل اما اجايلك احوش عنك نصيبه يا بت الناس.
هنا اشتعلت وتذكرت عندما قفل تليفونه علي اتصالها. فهتفت ..ماتبجاش بعد اكده تنقذني يابن الناس ابقي سيبني شاله نصيبه تشيلني واستدارت غاضبه .
بهت من ڠضبها اندفع ووقف امامها…. ايه فيه ايه مالك غضبانه اكده اني ضايجتك في حاجه .
هتفت ..ولا تضايجني ولا اضايجك بعد عشان اغور من اهنه .
هتف .مالك حرنانه اكده فيه ايه كت رايجه امبارح .
اشتعلت وهتفت .مالك انت اروج والا اۏلع مالك دا حزن ايه ده بعد بجولك .
مسك يدها .صوتك ماتعليهوش وجولي فيكي ايه عيونك امبارح كت حاجه تانيه فيه ايه .
دفعته ..مالها عيوني يا جدع انت وسع بجولك .
هتف .عيونك امبارح كت تخلع الجلب كت حنينه وجمر كت بتجول حاجات .
نظرت اليه غاضبه .نعم بتجول ..طب وسع بدل ماجولك حاجات تزعلك .
تنهد….. طب عملتلك ايه فورك اكده .
هتفت بحرقه كانت تريد ان تصرخ فيه فهيا لم تنم ليلتها وكانت تفكر به پجنون …..عملت عملت .ماعملتش بعد بجولك .
اندفع ووقف امامها ومسك يدها ماهتمشيش اجفي كلميني .
نظرت اليه بحرقه ..عيب اكده وسع بقه ماهجفش اني وسع مابجفش مع حد .
هتف .اني مش اي حد اني جبل واجفي مالك بس انت اتبدلتي كتي عسليه وعيونك بتطلع نارها .
اشتعلت ..عارف عارف اني دلوك هطلع ڼار تولع فيك بعد بجولك .
نظر اليها نظره رجف قلبها ..ماهي ولعت واللي كان كان
تنهد ……يعني ده الحج عليا ..كت هنخبط مكانك وامبارح اتعورت مكانك ده جزاتي .
تنهدت پقهر .ماني جولتلك شكرا وتاني اهوه بجولك كتر خيرك اشوفك علي خير ..وسع .
همس بحنان ..مش عايز اوسع الا اما اشوف عيونك رايجه زي امبارح …دمعت عيناها ونظرت اليه بحنان ابتسم لها ابتسامه ساحره فسهما لفتره اقترب وهمس ….اهو راجت مالك بقه . نزل بوجهه قريب من وجهها ..عيون الجمر توجع ليه .
ابتلعت ريقها وادارت عيونها وهمست ..مافيش عايزه امشي .
همس بحنان ..طب ليه زعلانه ودبلانه شوفي حتي يدي موجوع اهه تسيبيني اكده .
نظرت اليه بحنان وۏجع ..بټوجعك يا جبل .
تنهد
فهيا ايه في الجمال …ماهو منديلك عليها مخليها طايبه والله منديلك ملس عليها تمليس . طول الليل بشم فيه لما ليلتي كت تاخد العجل.
نظرت اليه دامعه فهمس يا مري ليه اكده جلبي يا بت الناس ..
اكمل بلين …..يعني اني جاي مخصوص اطمن عليكي تجومي تجهريني اكده ..
نظرت اليه غير مصدقه…. فابتسم اي والله جاي اشوفك ..واطمن والله .
همست بلين ..في ثانيه طارت ..يا بت يا مفضوحه …بطل انت بتكدب اني كلمتك امبارح وانت جفلت في وشي .. اشتعلت مره اخري ..نظرت اليه غاضبه .بتجفل ليه انت مش انت اللي جولت كلميني ليكون عندك فكر اني عايزه اكلمك والا ادور عليك اني جمر يا استاذ لا بكلم حد ولا بلفلف علي حد واستدارت مشتعله .
فهمس …..يا جمالو دا جمر جوي ماشفتش اكده كت مستخبيالي فين يا بت الجنيه ..فاندفع ووقف امامها ..طب اهدي هجولك .
صړخت ….ماتجولش بتجفل ليه انت عليا كت واجعه فيك والا بطاردك .
ابتسم ..دا يوم المني داني كت انهبل .. بس والله اهدي اني كت مع اصحابي وماجدرتش اتكلم هيعملوني مجلته.
هتفت قاطبه .مجلته ليه ان شاء الله .
همس…. ماني كت هتكلم معاكي وهنفضح ويدورو يجولو عليا بصاجات .
هتفت .ليه يعني اتكلم عادي .
ابتسم ونظر اليها نظره اخجلتها…..لاه مش عادي دا الحس بيلين والصوت بينعم والعيون بتطلع نارها ڠصب والله .
نظرت اليه ببلاهه البت سورقت باين ….فهمس وكمان اتصلت بيكي تلافونك كان مجفول .
ظلت ساهمه فقالت بلين …..صوح والنبي اتصلت .هيييه بقه .
همس …..وحياه الجمر اتصلت يجي ست سبع مرات وكل مره الاجيه مجفول انجهرت وجفلت ومانمت من امبارح وانهارده جولت لازمن اجي اطمن لاجيتك غضبانه ماخابرش بيه .
تنهدت وهمست .لاه خلاص مش غضبانه .ڠضب ايه داحنا مصدقنا
ابتسم وهتف …..طب كت غضبانه عشان جفلت عليكي .هزت راسها بخجل همس والله ڠصب عني .
تنهدت وهمست ….خلاص طيب اهو زعل وراح لحاله .
هتف وعيونه تاكلها …مش اكده راح لحاله صوح .
تنهدت واحمرت خجلا ..اه راح .
همس ….طب بصيلي طيب هو اني جربان مابتبصيش ليه .
نظرت اليه وانسابت مشاعرها فهمس ….اني ماشفتش جمر اكده في حياتي .
نظرت اليه بخجل …اني جمر يا …
همس مندفعا ..بدر منور يخطف العين ويهبله ..رجف قلبها فهمس ..بس ماجولتيش يا ايه …
همست بخجل ..يا جبل .
تنهد وسهم في جمالها فهو لم ينم ليلته يفكر فيها ..اسمي من حلاوته طالع منك يخبل الجبل من تم الجمر ياخد العجل .
همست ..بتلاغيني اياك بطل .يا بت عيب دانت ماصدقتي
هتف…الاغي ايه بس دانت فلجه جمر تمشي اكده العيون تتجنن عليكي منين ماتخطي العالم تتلوح .
تذكرت هيا وقت الفرح وقطبت جبينها وهتفت .طب اني هروح بقه .
هتف .طب ليه اني هوصلك احنا عالزراعيه .
هتفت …..لاه ماهضيجاجش اني مابحبش افرض نفسي علي حد
هتف….. ومين جال انك فارضه نفسك .
هتفت .انت شكلك بيجول .
رفع حاجبيه .اني اني والله ماحوصل انت بتجولي ايه ..
هتفت ……يعني صوح رايد تمشي جاري .
ابتسم …..دانت اللي يمشي جارك ينهبل .
نظرت اليه غير مصدقه فهتفت ….انت ملبوس يا جبل .
قطب جبينه …..ليه بتجولي اكده .خجلت ولم تنطق واستدارت همشي اني ماهمشيش معاك .
مسكها….. يا بت انت هبله بجولك رايد امشي معاكي ماهجدرش اسيبك . سيبيني امشي جارك شالله غلياني يهدي هبابه …
هنا اندفعت غاضه والغيظ ياكلها وتذكرت چنونها عليه وعدم اهتمامه بها وقالت ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أأستحق هذا العذاب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى