روايات

رواية تعالي إلى جحيمي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أميرة الشافعي

موقع كتابك في سطور

رواية تعالي إلى جحيمي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أميرة الشافعي

رواية تعالي إلى جحيمي الجزء الثاني عشر

رواية تعالي إلى جحيمي البارت الثاني عشر

تعالي إلى جحيمي
تعالي إلى جحيمي

رواية تعالي إلى جحيمي الحلقة الثانية عشر

كلما أغمض شهاب عينيه ونام يتلقي رفسه من قدم اسامه الذي ينسي اساسا انه ينام بجانبه
فينظر اليه بغضب ثم يجده يغط في نومه
فيحاول ان ينام ثانية
في الاسفل نامت مي بجوار والدتها كان الظلام يحيط بالغرفه الا انها اخذت تتلمس تلك الدبله الذهبيه التي اهدتها اياها شهد
لقد فرحت بها جدا ربما اكثر من المشغولات الذهبيه القيمه اذي اهداها لها شهاب كهديه عقد القران
قامت ببطئ من السرير حتي لا تقلق امها وقررت الخروج الي الصاله قليلا حيث لا تشعر بنعاس والجميع نائمون ولهذا السبب لم ترتدي حجابها وتركت شعرها الطويل ملقي علي ظهرها باهمال
فوجئت في الصاله بشهد التي كانت تحمل هاتفها وتتصفح الانترنت من خلاله
مي بمحبه….. انتي صاحيه يا شهد
شهد بمرح.. …. مش جايلي نوم وانتي
مي…. ولا انا ثم جلست بجوارها وسالتها
لوجي نامت
شهد باسمه….. اه طلعت عيني وتقولي اعملي حفله علشان العروسه
ضحكت مي وقالت…. ما شا ء الله عسل لوجي وطيبه زي مامتها
شهد…. شكرا يا حبيبتي انا معملتش حاجه ثم اضافت بود…. بما اننا سهرانين هقوم اعمل شاي اخضر لان كل الشغالين نايمين في اوضهم في الجنينه
مي بتصميم …. لأ والله خليكي ثواني وهعمله وارجعلك
شهد… طيب با حبيبتي
كانت الساعه الثالثه ليلا حينما ربت اسامه علي كتف شهاب وقال
ابيه شهاب. … ابيه شهاب
شهاب بنعاس….. نعم
اسامه… هموت من العطش لو سمحت تجيبلي ميه
شهاب بضيق…. انزل اشرب
اسامه بتوسل….. لأ معرفش حاجه في بيتكم لو سمحت عطشاااان
نهض شهاب وهو يتمتم…. يا دي الليله منك لله يا عمي
ونزل الي الاسفل ليجد شهد تجلس في صالة الفيلا
شهاب انتي لسه صاحيه يا شهد
شهد… اه وانتي صاحي ليه
نازل اجيب ميه لاسامه قرفني طول الليل دا ولد لكاك جدا
ضحكت شهد وقالت….. بس دمه زي العسل بصراحة تعمدت الا تخبره ان مي بالمطبخ … فقال….. اناهاخد ازازة ميه من التلاجه واطلع اديهاله واشوف حته انام لي ساعتين شهد بابتسامه ماكره.. . . وماله يا حبيبي
دخل الي المطبخ في اللحظه التي حملت فبها مي صينيه عليها اكواب الشاي
تقابلا وهم ان يخرج مسرعا لكنها ارتبكت لرؤيته وسقطت الصينيه من يدها علي قدميها العاريتين بالشاي الساخن وصرخت
اقبلت شهد تجري…. فيه ايه يا مي
ساعدها يا شهاب الازاز جرج رجلها
ومي تبكي من آ لام الحروق
شهدبحزن …. كده يا مي ايه يعني لما شهاب يشوفك وانتي بلبس البيت انتو مكتوب كتابكم يا بنتي ايه ال انتو فيه دا
هم شهاب بالانصراف مسرعا ليصعدالي ف ك غرفته لكن شهد صاحت
تعالي انت رايح فين
شيلها يا شهاب اغسل رجلها في الحمام وهاتها في الصاله لما ادهن لها رجلها
عاد فحملها دون ان ينظر اليها او يتحدث معها ثم وضعها امام صنبور بالحمام وفتح المياه علي قدمها اليمني التي تاذت ثم حملها الي اريكه بالصاله ووضعها وقال…
شهد هاتي مرهم الحريق من المكتبه انا شايفه هناك
اسرعت شهد الخطي واحضرته لكنها صاحت الحق يا شهاب رجلها بتنزف
بتوتر رفع شهاب قدمها لينظر الي قطعه بارزه من الزجاج في اسفل قدمها وبيده يحاول استخراجها ومي تئن متالمه
الي ان انتهي وتركها
وقال لشهد انا هجيب برفان طهري الجرج وادهني لها بعد كده
وفعلا احضرهم وناولهم لشهد ثم قال موجها كلامه الي شهد
عمي نور الدين ممكن يخرح من اوضته في اي وقت ال هيه عملاه ده استهتار
وحمل زجاجة مياه لاسامه وتركهم وصعد
نظرت مي لشهد وانفجرت في البكاء وقالت
سامعه بيقول ايه انا مستهتره عمي قايل انه لما بينام مش بيصحي الا الساعه ٧ الصبح
وما كنتش اعرف انه هينزل كان لازم تقوليلي يا شهد
شهد مبتسمه وهي تضع الدهان علي قدم مي……
يا عبيطه غيران عليكي شافك قمر وشعرك طويل وجميل فحس بغيره
مي بغيظ…. اصلا ولا بصلي هزئني بس
شهد. وهي تغمز لها بعينها .. بتهيالك دا اخويا وانا عارفاه بصلك وشافك كويس كمان والا ماكنش قال كده
وبعدين اسكتي دا اسامه خلص ذنبك منه النهارده ثم انفجرت في الضحك
مي بغضب…..بتضحكي يا شهد وانا محروقه ومتعوره
شهد بمكر… ما شيبو طهر لك الجرح يا بنتي
مي بتساؤل … هوا كان نازل ليه
شهد.. يسقي اسامه بقولك مطلع عينه
وكل ما ينعس… يصحيه
انفرجت اسارير مي وقالت. . احسن يستاهل
صعد شهاب الي غرفته وهو يشعر بالضيق
وقال لاسامه…. اتفضل اشرب
اسامه بابتسامه…. شكرا وتناول زجاجة الماء من يده ليشرب ثم يستكمل نومه
اما شهاب الذي كان يشعر بالنعاس فقد طار النوم من عينه
اخذ يفكر فيما فعلته مي لقد ارتبكت وكانها رات عفريتا
الهذا الحد تخشاه ام شعرت بالخجل مما ترتدي لا يعلم لماذا فعلت هذا
ثم همس قائلا…. منك لله يا شهد لو كنتي قلتي لي ان مي جوه مكنش حصل كده
في فيلا جمال… نام علي اريكه مريحه لديه وحمل الهاتف ليتحدث الي ماجي قائلا
خلاص هكمل عمي يا ماجي ونيجي لابوكي بس مهديلي عند ابوكي بقي يا شاطره
ماجي… اوكي يا جيمي بس علي الله ما تطلعش نصبايه زي كل مره
جمال بجديه…. لأ نصباية ايه انا جاي بس لما اكلم عمي
يلا يا حبي سلام مؤقت
ماجي بدلال…. باي يا جيمي
خرج نديم من المطبخ يحمل بعد الاطعمه
وقال…. هتدبس يا صاحبي
جمال بغيظ… لا زم اعمل كده علشان عمي وشهاب يطمنولي يا غبي وممكن احتاجها كمان
نديم… تحتاجها في ايه
جمال بحيره…. مش عارف بس اكيد هفكر استفيد منها ازاي
نديم….. معلوم يا صاحبي بس لازم تنتقم من ابن عمك ال شلفطك بالشكل ده
جمال بحقد…. شهاب….. لأ مش وقته لازم اخليهم يثقو فيا زي الاول واكتر… الزفت ال شربتهولي خلاني اتكلم زي الاهبل واطلع ال جويا الله يخرب بيتك يا نديم
_نديم صديق السو ء الذي لا ياتي من وراءه الا كل ما هو سئ
لقد اغري جمال بتلك المشروبات الذي يطلقون عليها روحيه
وهي ابدا لا تسمو بالروح انما تحول الانسان الي شخص قبيح سئ السمعه
لا يعاتبه ضميره لانه اماته بتلك الاشياء البشعه وجعله كالابله يغرد خارج السرب
ليشعر بالوحده وهو بين عم فاضل وابن عم ناصح ويقع في براثين امثال نديم اشباه الرجال
عض علي شفتيه بغيظ
انه يشعر بالغيره من شهاب
تنهشه نهشا كان يامل ان ان يتزوج ابنة عمه ويحصل علي مركز القياده في الشركه بعد عمه الذي يحب شهاب حبا جما
ويضحي لاجله بالغالي والنفيس
قال له نديم بصوت غليظ….. يعني هتتجوز ماجي وانت بتفكر في البت التانيه
جمال بتوضيح…. مي….. دي بت مؤدبه وبريئه وشها بيحمر لو حاولت اقلها كلمه
وعارف يا نديم . الغبي بيكرهها ومش طايقها
نديم… يا عم بطل تخاريف هيتجوزها ليه لو بيكرهها دا شخصيته قويه ومحدش يقد يقول له بم
جمال بحقد …… الا عمي… الا نور الدين الوحيد ال شهاب ضعيف ادامه
قوم بلاش مواضيعك الغم دي غور علي بيتك عاوز انام
علشان اروح الشركه فايق واحاول اصلح الهباب ال عملته بسببك ياغبي
نديم…. وانا مالي يا جدع
شهاب… يلا يا نديم بقي روح عاوز انام
نديم بتوسل.. .. طب كنت عاوز منك سلفه يا جمال
جمال بحده…. جري ايه يا نديم انت هتشتغلني ولا ايه كل يوم تقولي عاوز قرشين هوا انا خلفتك ونسيتك
نديم…. ايه يا عم جيمي دا احنا اصحاب يا جدع والصحاب لبعضيها وبعدين دا انت جمال نور الدين ال بتلعب بالفلوس لعب هتبخل علي ندومه حبيك
اخرح جمال من جيبه ورقه من فئة المئتين جنيه
قذفها علي المنضده امامه وقال. خد وتروح تشوف لك شغله بدال ال رفدوك منها مهياش تكية ابوك هنا
اخذها نديم وقال.. من يد ما نعدمها يا جيمي ثم انصرف
في الصباح استفاقت نادره باكرا واخذت تربت علي كتف مي برفق قائله. …. مي مي اصحي يا حبيبتي علشان نشوف اخوكي ونجهز
مي بنعاس لسه بدري يا ماما الساعه ماجتش سبعه وانا نايمه بعد الفجر سيبيني شويه
جلست نادره علي الفراش وهي تذكر الله وتدعي لابنها بصلاح الحال والشفاء
وبعد حوالي الساعه استيقظ نور الدين وباقي افراد الاسرة
عدا شهاب واسامه
قال نور الدين لعبده….. حضر الفطار يا عبده واعمل حسابك هنفطر كلنا في الجنينه
قالت شهد…. بس شهاب واسامه لسه نايمين
نور الدين بتعجب… غريبه شهاب بيصحي بدري ديما علشان الشركه
اطلعي يا مي صحيهم
مي بدهشه….. انا.. . لأ طبعا ماينفعش
قالت شهد للوجي…. يلا يالوجي اطلعي صحي خالو
لوجي وهي تشير باصبعها…. واسامه صح
ضحك الجميع وقالت لها شهد…. صح
كان شهاب يغط في النوم فقد تسبب له نومه بجوار اسامه بالارق ولم ينم الا بعد لفجر بمده
نادت لوجي… خالو شهاب
لم يردعليها احد
ففتحت مقبض الغرفه ودخلت لتنادي علي شهاب واسامه
فتح شهاب عينيه ببطئ وقال…. فيه ايه يا لوجي
لوجي… جدو بيقول تصحو علشان نفطر
نظر شهاب في هاتفه الموضوع علي منضده صغيره بجوار السرير وقال…. ياه اتاخرت قوي
هز اسامه بعنف وقال…. اسامه… اسامه
هب اسامه جالسا وهو يقول… الطياره جت
ضحك شهاب وقال… لأ دا هبل رسمي قوم انزل افطر معاهم لسه بدري علي ميعاد الطياره وبعدين الطياره هتيجي لك هنا علي السرير يعني
لوجي… يلا يا اسامه….. يلا يا خالو
قام اسامه من نومه بتلك البيجامه التي يبدو فيها مضحكا ونزل مباشرة الي الاسفل
اما شهاب فقال…. لا حول ولا قوة الا بالله يابني غير والبس هدومك
لم يرد عليه حيث كان قد ابتعد
كان الجميع يلتفون حول منضده دائريه كبيره ووضع عبده الطعام بعنايه عليها
وما ان ظهر اسامه الا واشارت عليه شهد وقالت…. شوفو اسامه نازل ببجامة شهاب
شكله يفطس من الضحك
نادره بغيظ…. عيل اهبل بجد
وخاطبته….. يابني مغيرتش هدومك ليه
اسامه…. اصل دي مريحه وابيه شهاب قال لسه بدري علي ميعاد الطيارة
وجلس غير مهتم بنظراتهم
نزلت لوجي بدون شهاب…. وقالت. خالو قالي انزلي وهيدخل الحمام ويلبس ويجي ورايه
بعد قليل نزل شهاب وهو يرتدي بدله من اللون الرمادي ويحمل حقيبه بها ملفات عمله ونظارته الكبيره
نظرت اليه مي باعجاب كان وسيما انيقا بمظهره الرجولي ورائحة برفانه القويه
صباح الخير…. قالها باقتضاب
وجلس بجوار عمه ليتناول افطاره في صمت
بينما الجميع يتناولون افطارهم اذا بجمال يدلف من البوابه ويتجه اليهم ما ان راته مي حتي هبت واقفه
فقال نور الدين بحده…. اقعدي مكانك يا مي
ولكنهم فوجئو بشهاب الذي اتجه اليه مسرعا ليمسكه من اعلي قميصه ويجره للخارح وهو يصيح
انت ايه ال جايبك هنا يلا بره
جمال…. سبني يا شهاب دا بيت عمي مش بيتك
هم شهاب بلكمه لكن اوقفه صوت عمه الآ مر
سيبه يا شهاب
تركه شهاب ونظر لعمه موضحا. …. بس يا عمي دا
قاطعه عمه…. اقعد مكانك كمل فطارك وخلي الناس تفطر واشار الي نادره واسامه وشهد الذين تركو الافطار وانتبهو لما يحدث
اطاعه شهاب وهو متذمر وجلس علي مقعده المقابل لمي والمجاور لشهد
قال نور الدين وهو يضع بعض الطعام في فمه… عاوز ايه يا جمال
جمال باستعطاف… جاي اعتذر لكم ياعمي عن ال عملته انا آسف يا عمي
آسف يا شهاب
واقترب من مي ليقول… آسف يا مي
ليصيح.شهاب آمرآ ….. ابعد عنها
يطيعه جمال وهو يدعي الندم ويقول
حاضر يا اخويا .. حقكم عليا كلكم انا غلطت ومش هكرر غلطتي تاني يا جماعه انا كويس بس دي غلطه
نور الدين بهدوء…. خلاص يا جمال انتهينا من الكلام ده احنا قبلنا اعتذارك
شهاب….. باعتراض…. لكن
قاطعه عمه. . خلاص يا شهاب اخوك الصغير وغلط
اقعد يا جمال افطر معانا
جلس جمال وهو مسرور ان عمه سامحه
ونهض شهاب عن كرسيه وقال…. انا ماشي لاني اتاخرت عن الشركه
قامت مي ورائه وقالت…. شهاب
ادار وجهه لتقول له…. انا اجازه النهارده وبكره مش هاجي
هز راسه موافقا
فقال نور الدين….. اعمل حسابك يا شهاب تكون هنا قبل الساعه تلاته علشان انت ال هتوصل حماتك للمطار
شهاب…. بس انا مش فاضي وممكن
نور الدين…. لأ انت ال هتوصلهم
ابتسامه جميله من مي لقرار عمها لاحظها الجميع
وقالت شهد هامسه….. بتحبيه والله بتحبيه
سمعتها لوجي فقالت بصوت عالي سمعه شهاب والجميع
مامي بتقول طنط مي بتحبك يا خالو
شهقت مي وكادت تبكي
وضحك الجميع علي خجلها وانصرف شهاب دون ان يشاركهم مرحهم
مال جمال علي عمه وقال… عمي انا عاوز حضرتك في موضوع مهم
نهض نور الدين عن الكرسي وقال…. طيب تعالي المكتب وامر الخدم ان يحضرو اليه الشاي
جلس نور الدين علي مكتبه وفي المقابل جمال
نور الدين بجديه…. خير
جمال….. انا الحقيقه عاوز اخطب وطالب موافقتك حضرتك
نور الدين بتساؤل….. خدت راي ناجي ووالدتك
جمال…. كلمتهم امبارح بالتليفون وقالو ال عمك نور الدين يقول عليه
نور الدين… احمم بنت مين
جمال بصوت منخفض …. بنت اكمل الخراط صاحب مصانع الخراط عيله كبيره
نور الدين…. ايوه عيله كبيره بس اكمل الخراط دا هلاس ومش ماشي عدل واشهر افلاسه من شهرين
جما ل يحاول اقناع عمه.. بس بنته كويسه قوي
نور الدين…. خلاص بدال مصمم عليها حدد ميعاد وهنيجي معاك انا وشهاب
جمال بشك….. تفتكر هيرضي يحي معايا
نور الدين… ان شاء الله
عاد شهاب في الميعاد الذي حدده عمه
ليجد الجميع مستعدون للانصراف
نادره واسامه ومي التي صممت ان توصل شقيقها للمطار
صافحت شهد نادره واسامه وودعتهم كذلك فعل نور الدين
جلست نادره مع ابنها في المقعد الخلفي
وتركو المقعد الامامي لتجلس مي بجوار زوجها
ليتجه بهم الي المطار
في الفيلا جلست شهد ولوجي بجوار عمها
قالت شهد للوجي…. كده يا لوجي مش عيب ال يسمع كلمه يقولها
لوجي بخفة ظل…. مش يا مامي طنط مي جوزت خالو شهاب
ضحكت مي ونور الدين لكلام لوجي
وقالت شهد…. لأ مش جوزته… مراته وبرده متقوليش حاجه سمعتيها طنط مي زعلت منك ومش هتلعب معاكي
لوجي ببكاء…. اسفه يا مامي
احتضنتها امها برفق وقالت… طيب متزعليش ويلا روحي العبي بالعروسه
انطلقت الطفله لتحضر دميتها
فقالت شهد.لعمها…. انت ليه صممت ياعمو شهاب يوصلهم
نور الدين بابتسامه ماكره…. لسبببن
شهد متسائله…. اول سبب
نور الدين…. دول اهل مراته حماته واخوها ولازم يحترمهم ويهتم بيهم
شهد…. والسبب التاني
نور الدين… عاوزه يقرب من مي اكتر البنت طيبه بجد ومحترمه وخجوله وهو مش مهتم بيها
شهد…… ليه لانه مبيحبهاش؟؟
نور الدين بتصميم.. لأ ما اظنش يا شهد انه يكرهها ابدا بس شهاب عنيد ومش عاوز يعترف انه بيهتم بيها شفتيه لما قال لجمال ابعد عنها
شهد بتعجب… اه شفته عجيب اوي اخويا ده
نور الدين.. عاوز ديما يحسسني اني غصبته بس انا ناوي اول ما اخوها ييجي نعمل فرحهم علشان نرتاح كلنا
شهد بشك…. تفتكر مي هترتاح مش عاوزاها تتظلم يا عمو البنت فعلا بتصعب عليه اخويا جاف معاها قوي
نور الدين بتصميم…. علشان كده لازم يتجوزو بسرعه علشان ياخدو علي بعض اكتر
في الطريق الي المطار.. ظل اسامه يثرثر كعادته
ومي تضحك علي كلامه تاره وتصمت تاره
ولان شهاب يسوق بمهاره فقد وصل المطار بعد نصف ساعه على الاكثر
وترجل من السياره ليفتح الباب لنادره وابنها
وتترجل مي ايضا
وتبكي بكاء حار وهي تحتضن اخيها فيقول
دا اسبوع او اتنين يامي… وان شاء الله هاجي
مي ببكاء. تيجي بالسلامة يا حبيبي
مع السلامه يا ماما وابقي طمنينا علي اسامه بالتليفون
نادره بتلقائيه.. عمك قال هيتصل بالمستشفي وهيعرف التفاصيل يا حبيبتي
صافح شهاب نادره
ومد يده ليصافح اسامه ولكن اسامه ارتمي علي صدره واحتضنه بود وقال…. مع السلامة يا ابيه شهاب خلي بالك من مي
فربت شهاب علي ظهره بحنان ان اسامه من النوع الذي يفرض بتلقائيته وعدم تكلفه حبه على الاخرين
في طريق العودة الي الفيلا لاحظ شهاب وجوم مي وصمتها فقال.. . في كافيتريا اهي علي الطريق تحبي تشربي حاجه
مي بخجل… الحقيقه انا عطشانه بس مافيش مشكلة لما نوصل الفيلا
ترجل وامرها ان تفعل فاطاعته ودخلا الي الكافيتربا
جذب لها المقعد فجلست عليه….
وطلب لها عصير طازج وزجاجة ماء ولنفسه فنجان من القهوه
نظرت تتامله باعجاب واضح وترددت قبل ان تقول…. ممكن اقول لك حاجه
شهاب بجديه. .. اتفضلي
مي…. ا. ا. اااااا. يعني كنت عاوزه اسالك ليه ديما لابس النضاره دي بره البيت
مع ان شكلك ما شاء حلو من غيرها
وعت ماقلت فوضعت يدها علي فمها وكانها نادمه
لكنه قال بهدوء….. مسألة تعود
يلا اشربي العصير علشان نمشي
ثم اضاف…. رجلك عامله ايه
مي… الحمدلله كويسه خالص المرهم ده مخلاش اي اثر للحرق الحمد لله
فاخبرها عمها ماقاله لشهاب
لكنها قالت… لأ معلهش بقي ياعمو انا هروح علي طول وشكرا لكل ال عملته وال بتعمله معايا
نور الدين….. يا مي
مي بتصميم….. لأ معلهش يا عمو سبني علي راحتي
نور الدين…. طيب يا مي زي ماتحبي
بعد ان اغلق نور الدين الهاتف نظرت مي لشهاب وقالت….. خلاص وديني زي ما قلتلك بقي هنزل عند الشركه
لكن شهاب قال… فين المكان بالظبط
وقام بتوصيلها الي مقر دار المغتربات لتجد لولو واميمه واخريات لا تعرفهن عند بوابة الدار
اشارت لولو الي السياره…. وقالت صائحه مي اهي راكبه في العربيه ال داخله علينا دي ماشاء الله عربيه دي ولا طياره… واو
ترجلت مي من السياره بعدان وقفت وقالت لشهاب….. معلهش ممكن تنزل دقيقه بدال ما البنات يظنو بيه سوء لان بيبصوا باستغراب. اول مره حد يوصلني يعني وكده
شهاب بتفهم…. طيب وترجل من السياره
اقتربت اميمه ولو لو من السياره
وقالت لولو بطريقتها المرحه….. احد افراد الاسرة المالكه…. ااااقصد يعني عيلة نور الدين
وقالت اميمه….. ازيك يا باشمهندس اكيد حضرتك خطيب مي لان عمر ماحد وصلها
قال شهاب بهدوء… ايوه انا شهاب نور الدين اتشرفت بمعرفتكم …
قالت مي وهي تشير الي لولو واميمه
ودول هاله واميمه زميلاتي في الاوضه ….
بعد برهه قال طيب انا ماشي
سلامو عليكم
استقل سيارته وانصرف وقالت لولو لمي بطريقتها المضحكه
انا عاوزه من ده يا حزمبل مالوش اخ ابن عم ابن خاله… اي حاجهمن ريحته
مي بمرح…. اه لو اديتك لابن عمه هتولعي فيه
وصعد ت ثلاثتهم حيث غرفتهم المشتركة

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تعالي إلى جحيمي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى