روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل السادس عشر 16 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل السادس عشر 16 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الجزء السادس عشر

رواية اهتديت بحبه البارت السادس عشر

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة السادسة عشر

سما بتهتهه:يع يع يعني انت اص اصدك أنه مش ابن سليم
مالك بندم:ايوا انتوا ظلمتوا سليم ازاي اصلا صدقتوا
خديجه بصدمه:ازاي أنا مش مصدقه مش مستوعبه اصلا
مالك بحزن:للاسف اخر مره لما جابني هنا يبابا انت وماما وانتو زعقت’وله كان ساعتها جايبني من عندها مش عارف ازاي سكر’ت لدرجه اني غلط الغلطه دي بس ده اللي حصل وانا صلحته
امه بتركيز:صلحته ازاي
مالك بلع ريقه وقال:اجوزتها
امه شهقت وقالت:اجو ايه اجوزتها اجوزت فتاه ل’يل يا مالك
مالك بحده:لو سمحتي هي مراتي دلوقتي متغلطيش فيها
امه بتلطم:مرات مين يا عنيه مراتك مراتك امشي بره امشي انت لاابني ولا اعرفك اطلع
كل ده وأبوه مكنش مصدق ازاي ظلم ابنه الكبير وضر’به ادام الكل وظلمه وابنه التاني طلع زا’ني وهيخلف ابن من الحرا’م ازاي مقدرش يستحمل ومسك دراعه وقال بوجع:ااااه واغمي عليه فورا
خديجه جريت عليه:بابا
كلهم جريوا عليه ومالك لسه هيمسكه امه زقت ايده وقالتله :متلمسوش انت السبب امشي من هنا
مالك حزن اوي وطلع يجري وأمه رنت عالاسعاف اللي جت بسرعه ونقلوه لاقرب مستشفي،،،،،،
طق طق طق
علا:مين وفتحت
علا:مالك
مالك:ممكن ادخل
علا بسرعه:ايوا طبعا اتفضل

 

 

 

مالك دخل وهي جابتله مايه وشرب واعدت
مالك باصص فالارض وحزين: أنا آسف اني ازعجتك بس أنا تعبان اوي وخائف اوي وحكالها اللي حصل من لما روح بيته لحد ما جه دلوقتي،بس يا ستي ولقيت نفسي ادام بيتك
علا طبطبت عليه وقالت:متقلقش يا مالك اكيد هيكون بخير انشاء الله الصدمه بس كانت كبيره عليه واحنا غلطنا واوي كمان ربنا يسامحنا يا مالك لاننا مش اد عذا’ب جهنم انت مش بطيق لسعه مالنار مبالك نا’ر جهنم ولعياذوا بالله ربنا يبعدنا عنها بجد ندمانه من قلبي عاللي عملته وحزينه ودائما بدعي ربنا يسامحني ومبقتش اسيب فرض يمكن فقت متأخر بس فقت ربنا يسامحني ويسامحك ويباركلي فاللي فبطني بجد نفسي ربنا يسامحني اوي مش متخيله أني وليعاذوا بالله اخش الن’ار خااالص
مالك :والله يا علا انتي عندك حق فكل كلمه احنا غلطنا مكنش لازم نس’كر للدرجادي مكنش لازم نروح المكان ده من أساسه بس اللي حصل حصل ويارب يسامحنا وانشاء الله اوي ما علاقتي تتحسن مع اهلي هنروح انا وانتي حجه كبيره عشان نك’فر عن ذنو’بنا
علا بفرحه:بجد يا مالك يعني انت مش هطلقني
مالك ابتسم:بصي يا علا المثل بيقول خد اللي تحبك مش اللي تحبها وبعدين انتي هتجيبي روح عالدنيا والروح دي ابني أو بنتي ازاي هسيبه من غير اب وانتي ملكيش زن’ب لوحدك أنا كمان زيك وزي ما غلطنا سوي نصحح غلطنا سوي محدش يشيل الز’نب لوحدو
علا فرحت اوي وحضنته وقالت:ربنا يخليك ليا يا حبيبي ويقدرني واسعدك بجد مش عارفه اوصف فرحتي ازاي
مالك بادلها الحضن وقال:ويخليكي ليا وبعد شويه:هي الشقه دي ايجار ولا ملك
علا:ايجار لان بعد وفاه بابا وماما عمي خد كل الورث لنفسه وطر’دني ومدنيش حاجه واضطريت اشتغل عشان اعرف اصرف علي نفسي واجرت البيت ده
مالك:اممممممم فهمت

 

 

 

علا:تحب ارن علي حد اطمن علي والدك
مالك اتنهد وقال:والله مااعارف اواجههم ازاي بعد اللي حصل بس يارب يكون خير
علا: اكيد متقلقش خير انشاء الله،،،،،
سليم جري علي سيلا وشالها قبل ما تغرق بس كان أغمي عليها وطلعها عالشط واعد يتكي علي بطنها ورجعت المايه وكحت وصحيت وحضنته جامد واعدت تعيط وهو طبطب عليها وقالها بحب:اهدي يا سيلا انتي بخير ياروووحي اهدي مش قلتلك متبعديش
سيلا وهي بتعيط:المايه شدتني والله اسفه
سليم طبطب عليها وشالها وركب العربيه ومشي،،،،،،،،
الدكتور:جل’طه فدراعه نتيجه صد’مه عصبيه
ام سليم انصدمت:ايه
الدكتور:هو فالعنايه المركزه ومش هيفوق قبل بكره ادعوله ومشي
خديجه أعدت تعيط وسما جنبها بتواسيها
ام سليم أعدت مصدومه ومش مصدقه اللي حصل وبتضر’ب كف علي كف،،،،،،،
سليم وصل البيت ملقاش حد واعد يدور عليهم ملقاش حد
سيلا:سليم هدومي مبلوله
سليم انتبه:اها طب خشي غيري علي مااشوفهم
سيلا راحت تغير وهو دخل غير كمان وطلع رن علي مالك
مالك:الو سليم
سليم:بقولك انا رجعت البيت ملقتش حد هما فين
مالك بتوتر:ايه ايه بصراحه يعني
سليم بنفاذ صبر:ماتنجز يا عم انت هتتهته
مالك:بصراحه يا سليم وحكاله عاللي حصل لحد ما مشي وعاللي قاله وقرره مع علا وانه مش هيطلقها وكده
سليم بعدم فهم:طب انت وعلا والحمد لله ربنا يوفقكم ابوك بقا ماله حصله ايه
مالك:معرفش امك مشتني ممكن يكونوا فالمستشفي
سليم:طب رن علي اختك شوف وقولي
مالك:ما ما
سليم:أنجز يا مالك
مالك:ماشي يا سليم وقفل معاه ورن عليها فعلا

 

 

 

خديجه شافت الاسم وردت بكل غضب:عايز ايه تاني ابوك هيروح مننا جاله جل’طه بسببك منك لله ربنا ينتقم منك ربنا ينتقم منك مش مسمحاك يا مالك لو بابا جراله حاجه مش هسامحك انت فاهم وقفلت
مالك كان مصدوم ومش مصدق
علا:مالك في ايه
مالك:لا رد
علا هزته:مالك
مالك بصدمه:بابا
علا باستغراب:ماله
مالك؛بابا بابا
علا:مالك في ايه ابوك ماله
مالك:بابا جاله جل’طه بابا هيروح مننا وحضن علا وعيط غصب عنه وقال:انا السبب انا اللي صدمته فيا أنا السبب لو جراله حاجه مش هسامح نفسي لو جراله حاجه انا اسف يابابا يارب أنقذه يارب يارب متخدهوش مني أنا ندمان يارب والله ندمان
علا بطبطب عليه وتهديه:اهدي يا مالك خير انشاء الله اكيد مش هيجراله حاجه تفائلوا بالخير تجدوه
سليم رن
علا:الو
سليم:احم علا مالك فين
علا:بصراحه يا سليم وحكتله
سليم:اديني مالك يا علا
مالك مقدرش يتكلم بس حط الفون علي ودنه

 

 

 

سليم:مالك اجمد مش وقت ضعف ابوك محتاجنا جنبه دلوقتي مش لازم نقع لازم نقوم ونقوي مش وقت ضعفك خالص اجمد كده وقوم أنا هعدي عليك كمان ١٠ دقائق ابعت العنوان يلا
مالك مسح دموعه:حاضر يا سليم وقفل
علا:اجمد يا مالك خير انشاء الله
مالك:يارب يا علا يارب وفعلا خلال ١٠ دقائق سليم عدي عليه وركب واول ما وصلوا كانت الصدمه،،،،،،

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى