روايات

رواية ياقوتة امير الجان الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم سلمى محمود

رواية ياقوتة امير الجان الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم سلمى محمود

رواية ياقوتة امير الجان الجزء الخامس والعشرون

رواية ياقوتة امير الجان البارت الخامس والعشرون

ياقوتة امير الجان
ياقوتة امير الجان

رواية ياقوتة امير الجان الحلقة الخامسة والعشرون

بسمـ الله الرحمن الرحيمـ……
اللهمـ صلي وسلمـ وبارک على سيدنا النبي…..
___________________________
قاعه ضخمه تضم أعداد كبيره من الملوك والأمراء والأميرات وفدوا لحضور حفل الزفاف الملكي لأمراء الجان الثلاثه
ورد الياسمين ينتشر في القاعه ليزينها في شكل مبدع، والخدم يتحركون هنا وهناك بين الضيوف وصوت الموسيقي يرتفع في الانحاء بنبره هادئه
وصوت الحضور يرتفع هنا وهناك وحديث الإعجاب يرتفع في الارجاء عن جمال وتنظيم هذا الحفل الملكي
ليتقدم حارسان بثياب ملكيه وفي يد كل منهم بوق عظيم ليرفعوه لأعلى وينفخوا فيه لتخرج نغمه عاليه ملكيه مميزه
ويتحرك احد الجنود ووقف في أحد زوايا القاعه على مرمى بصر الجميع وبصوت جهوري يعلن عن وصول الأمراء الاربعه:- الامير ياسين ابن اخت الملكه اهاليل يدخل الان
ليدخل ياسين القاعه في ثبات وثقه وهو يقبض على سيzفه الذي يتوسط خصره وابتسامه سعيده ترتسم على شفيته وهو يحي الحضور وتحرك ليقف في مكانه
ليعلو صوت الجندي مره اخرى يعلن عن وصول العريس الاخر:- قائد الجيوش الأعظم القائد ركيان
ليتقدم ركيان في حلته العسكريه زو اللون الزيتي والشارات الملكيه تزين صدره ليتقدم وهو يرفع يده في الهواء يحي الحضور والابتسامه تعلو شفتيه ودقات قلبه تعلو لايصدق ان اليوم زفافه على من ملكت قلبه وتحرك ليقف في مكانه هو الاخر
علت همهات الحضور على الامير الوسيم الذي ظهر فجأه وقرابته بالملكه اهاليل وكيف ان يقام زفاف انسي وانسيه في مملكة الجان… حدث تاريخي عظيم يحدث لأول مره ويسجل في التاريج
والقائد الجيوش الذي وقع في غرام الاميره القاسيه كما يلقبها الجميع فهي عندما تغضب تحzرق الارض وما عليها
ليصمتوا وهم يستمعوا لصوت الجندي يعلو ليعلن عن قدوم أميرهم:- أمير ممالك الجان العظيم…. الأمير سِلفـادور يدخل الان
لينفتح الباب من امامه وتتغير ملامحه الجامده لاهرى وسيمه وإبتسامه هادئه زينت ثغره ليأسر قلوب الفتيات والاميرات في الحفل بحلته الرماديه اللون وهو يحي الجميع بهدوء ليتحرك له أحد الامراء وهو ينحني بإحترام:- مولاي الامير… الف مبروك لزفافكم الكريم… احنا سعداء اننا تشرفنا بحضور حفل زفافكم وانا ورعاياي نتمنى لكم حياه زوجيه سعيده
ابتسم سِلفـادور بهدوء:- اشكرك يا امير على تلبية الدعوه وحضوركم زفافنا
انحنى له الامير باحترام وتحرك سِلفـادور ليقف في مكانه
ليعلن الجندي واخيرا عن وصول العريس المنتظر:- الان ولـي العهد…. الامير بـرقـان يدخل الى القاعه الان
لتعلو صوت الابواق والطبول ترحيباً بالأمير والوريث الشرعي لتلك المملكه ليدخل القاعه في شموخ ورأسه مرفوعه لأعلى في حلته الملكيه السوداء المطعمه باللون الذهبي وابتسامة ثقه على محياها
انحنى الجميع بإحترام لي ولي العهد وملكهم المستقبلي
وقف في منتصف القاعه ونظر للجميع وعقله لايستوعب واخيراً وبعد طول انتظار ستزف اليه ملكة قلبه ابتسم بسعاده وهتف بصوت عالي:- انا بشكركم كلكم على تشريفكم لينا حفل زفافنا المتواضع واتمنى انكم تستمعوا بالحفل
سمع عبارات المدح من الجميع لينحنى برأسه لهم وهو يشكرهم وتحرك الي مكانه واهو ينظر لاخيه وياسين وركيان وتبادلوا النظرات الحماسيه السعيده
ليتقدم الجندي ووقف امام احد الابواي وبصوت جهوري هتف:- جلالة الملك… ملك ملوك ممالك الجان…. الملك ساجور
انحنى الامراء والحضور ليتقدم الي الداخل في هيبة وعظمه لاتليق سوا به هو ملك ملوك الجان في ثيابه الملكيه الضخمه وتاجه الذي يزين رأسه وصولجانه في يده… تحرك في هدوء الي عرشه وقف امامه الجميع وجلس في شموخ واشار للجميع بتكملة الحفل
لتعلو صوت الموسيقي في المكان وتداخلت الاصوات معاً حتى عم السكون فجأة بظهور اربع أميرات في فساتين زفافهم الرائعه لتعلو صدمه للجميع وهم يرون ملكتهم المسقبليه من الانس بهذا الجمال ونظرات الثقه والقوه التي تشع من عينيها
ولأول مره أمير للجان يحطم العادات والتقاليد ويتجوز من غير جنسه… من الانس
لتطل الاربع الأميرات من فوق السلم لتتبعهم الاعين المبهوره ومنهم الحاقده
ليتحرك الامراء ويقفوا في نهاية السلم في أنتظار هبوطهن
لينظر الفتيات لبعضهم في توتر لتهتف تولين وهي تنظر حولها:- انا خايفه اوي…. مش قادره اتحرك خطوه من مكانه
لتفرك ياقوت يدها سوياً في توتر وهي ترى نظرات سِلفـادور المسلطه عليها:- انا متوتره اوي… شايفين سِلفـادور بيبصلي ازاي
لتضحك شهانه بخفه:- متقلقوش يابنات عادي خليكو بس واثقين من نفسكم واهدوا خالص… دا يومنا ولازم نستمتع بيه لاخر لحظه
لتبتسم دهب بثقه وهي تمسك بفستانها وتتحرك في المقدمه:- توتركم مالوش داعي كل واحده فيكم حبها هيتوج انهارده وتجتمع هي وحبيبها للابد
وتحركت للاسفل بخطوات هادئه وابتسامه جميله تزين ثغرها وعينيها مثبته على معشوقها الذي ينتظرها وعينيه تلمع بنيران الشوق
لتقف امامه ويمد يده يلتقط يدها ويرفعها لفمه ويقبلها بهدوء ترتجف هي على أثرها
وامسك يدها حتى وصل لمكان جلوسهم وكذلك فعل الباقين
ليعلو صوت الملك ساجور وهو يهتف:- دلوقتي هنعقد قران الامير سِلفـادور وقائد الجيوش ركيان
لتعلو هتافات التشجيع بين الحضور…. ويتم عقد القران في وسط سعادة الجميع
ليتحرك الثنائيات الي وسط القاعه ليفتتحوا الحفله برقصه هادئه
•عند برقان ودهب…. كان يضمها لقلبه بشده وكأنها ستهرب منه ليتحدث بتنهيده:- وأخيراً يادهب…. وأخيراً بقيتي ملكي قدام كل العالم…. مافيش خوف من حد ولاقلق من الي جاي…. كل الخوف راح وبقيتي بين ايدي
ابتسمت بسعاده وهي في احضانه:- انا لو حد من سنه قالي ان هقع في حب امير الجان كنت ضحكت عليه…. الي انا فيه دا حلم… حلم جميل اوي ومش عاوزه اصحى منه ابدا…. نفسي الوقت يقف وافضل في حضنك كده لاخر نفس
زاد من ضمها لاحضانه:- نفسي أدخلك جوا قلبي واقفل عليكي وأبعد عنك عيون الجن والانس…. انا بحبك او ياعشق الأمير…. عمري ماندمت ولو ثانيه على حبي ليكي يا إنسيه…. من اول ما عيني وقعت عليكي وانتي اسقطتي لعنة عشقك على قلبي ومعرفتش افك اللعنه
كانت عينيها تلمع بعشق وهي تستمع لحديثه:- من اول لحظه شوفتك فيها في احلامي وانت سجنتني وخلتني أسيره لحبك للابد والابد ولو عاد بيا الزمن حبك تاني بردو يا جني قلبي
أغمض عينيه وادخلها في احضانه واغمض عينيه براحه يتمايل معها على الموسيقى
• عند ياسين وتولين كان ينظر لعينيها وهو يتنهد بحب:- مش مصدق انك بين ايديا…. انتي بالنسبالي كنتي حلم كبير ياتولين…. حلم ما اتخيلتش في يوم انه يتحقق
ابتسمت بحزن:- اومال انا اعمل اي…. وانا عايشه مع ام كل يوم بشوف منها كرهها لاختها واولادهم ودايما تملى دماغي وانكم وحشين وأعداكم ولازم اكرهكم
بس قلبي ماليش سلطان عليه حبك وعشقك واقسم انه مش هيحب حد غيرك انت وبس
وضمها لقلبه وقبل جبينها بعشق:- انا لحد اخر نفس بحبك ومعاكي وجمبك وهفضل سندك لاخر العمر وعلي وهبقى الكتف الي تتسندي عليه وهبقى النبض الي بينبض في قلبك ياتولين حياتي
ابتسمت بسعاده:- انا بحبك اوي يا ياسين
نظر لعينيها بعمق وهتف بعشق جارف:- وياسين بيموت فيكي
• اما ثنائنا المجنون كان يراقصها بخفه وقلبه يرقص فرحاً واخيراً معذبة قلبه بين يده
اما هي فكان قلبها يصرخ من فرط التوتر بس قربه المهلك لها حاولت ابعاده ولاكن يديه كالقيود تشتد حول حضرها يهتف بخبث:- في اي بس يا أميرتي مالك متوتر كده لي
دارت عينيها في الارجاء وهي تحاول ابعاده عنها بخفه:- في اي يا ركيان مالك مقرب كده لي
ابتسم بخبث وهو يقترب منها اكثر واكثر:- اصلي مش مصدق ان وأخيراً بقيتي بين ايديا…. بقيتي ملكي وعلى أسمي
زاد معدل ضربات قلبها في الارتفاع وهتفت بتوتر:- ركيان لو سمحت بطل كلامك ده انا متوتره ومش عارفه الم اعصابي
تنهد بهدزء وهو ينظر لملامح وجهها التي يعشقها:- متوتره لي ياقلب ركيان….. يتحبيني؟؟
حاولت تنظيم انفاسها المضطربه وتستجمع طاقاتها:- بحبك ياركيان…. قولتهالك قبل كده وهقولها تاني وتالت ورابع ولاخر لحظه… بس لسه ما سمحتكشي على الي عملتو فيا
ابتسم مشاكسه وهو يداعب انفها:- خودي حقك مني وعقابيني وازعلي مني بس وانتي معايا
وانا مستعد لاي حاجه
ابتسمت بهدوء وقل توترها قليلاً ليكمل هو:- عاوزين نعيش اليوم ونستمتع بيه… دا ليلة العمر
• اما ابطال حكايتنا فكان يحيطها بيديه ويضمها اليه وهي تستند برأسها على صدره ويدها تحاوط رقبتها تسمتع بتلك اللحظات التي لم تتخيل انها ستعيشها ومعه
ابتسم بهدوء يقطع لحظات استمتاعها:- مبسوطه يا ياقوت؟؟
خرجت من أحضانه تنظر لعينه بعشق:- مبسوطه دي كلمه قليله على الي حاسه بيه… انا حاسه اني طايره في السماء بحريه ومش عاوزه انزل ابداً
ابتسم بخفه وهو يراقب ملامح وجهها السعيده لتضحك بخفوت:- مش مصدقه اني متجوزه من الجان…. دي حاجه ولا الخيال
ابتسم بحب:- وانا موجود علشان احققلك كل الي بتحلمي بيه يا حلمي
ابتسمت بتوتر وتحدثت مغيره مجرى الحديث:- انا مبسوطه اوي يا سيڤو
جعد حاجبيه بحده:- نعم؟؟ سيڤو مين
ابتسمت بخبث:- في اي ياحبيبي بدلعك
التفت حوله يتأكد ان احد لم يسمعهم:- ياقوت… اوعي اوعي تقولي الاسم ده
نظرت له بضيق وهتفت بعند:- لاء بقا انا اقولك الي انا عاوزاه وبراحتي انت جوزي وادلعك زي ما انا عاوزه… وهقولك ياسيڤو وبراحتي…. انا عما انادي عليك واقول سِلفــادور هتكون روحي طلعت
ولا اي رأيك ياسيڤو
هز رأسه بيأس:- براحتِك ياقلب سيڤو وقولي الي انتي عاوزاه…. انتي مسموحلك تعملي كل حاجه…. انتي على ايدك اتغير سِلفـادور وبقى بني أدم تاني وشخص تاني والشخص ده مش بيظهر غير معاكي وبس
ابتسمت بحب:- وانا بحبك بكل حالاتك وكل شخصياتك… زي ما انت كده…
معرفشي امتا قلبي حبك وسط كل الضغطوطات الي كنت فيها… بس الي عرفه انه مداقشي طعم السعاده غير لما عرفك
ابتسمت بحب لكنزه الثمين يهتف بجديه:- ياقوت…. تقبلي تعيشي معايا هنا في عالم الجان للابد
جمدت ملامحها فجأه ونظرت لعينه بهدوء وبعد صمت:- انا اروح معاك في اي حته…. طول ما انت معايا مستعده ارمي نفسي في النار
ضحك بسعاده وحاوطها وضمها له بقوه:- انتِ ياقوتة أمير الجان
_____________________________
كانت تقف في أحد الغرف المظلم وهي تتحدث بخفوت:- انا مش مصدقه قوة الزهره دي…. قدرت تخترق مجال الحمايه الي بيمنعكم من الدخول… وقدرت تدخل
ابتسم بشر وهو يحرك اصابعه في الهواء:- وأخيراً جه الوقت للإنتzقام وهخلzص عليهم بإيدي
بدالته تلك البسمه المخيzفه وهتفت بتوعد:- لازم انتzقم منهم على قتzلهم لأبويا… وسرقوا الحكم منه وعذžبوه
مد يده والتقط منها تلك القنينه ورفعها امام عينيه:- دي سلاحنا في الحرب ومفتاح انتصارنا
ابتسم بخبث وفرقعت يدها في الهواء لتظهر اهاليل مقيده… لتقترب منها تهتف بشر:- لسه عندي وعدي هتشوفي عيلتك كلها بتمzوت قدام عنيكي
ابتسم بشر وهو يعدل من ثيابه السوداء:- احنا هنا بنحقق امال إبلـzيس
ابتسم بشر وفرقعت اصابعها في الهواء لتختفي معها اهاليل وتحركوا للخارج بإتجاه قاعة الزفاف
____________________
عوده الي القاعه الملكيه والموسيقي التي عمت في انحاء المكان وكل ثنائي يجلس في مكانه والهمس بينهم لم يخلو من المشاكسات والابتسامه تعلو وجهههم والحضور منبهرين فا لأول مره يشهدوا حفل زفاف الانس والجان سوياً
لينفتح احد ابواب القاعه فجأه وتدخل ريهقانه القاعه بخيلاء وغرور وخلفها داسـم الذي تفاجئ الحضور من مجئيه
تحركوا بين الحضور ووقفوا في منتصف القاعه تهتف بخبث:- اسفه على التأخير بس مقدرشي افوت حفل زفاف ولاد عمي من غير هديه تليق بيهم
كان ساجور يتابع مايحدث بعيون بارده وإبتسامه خبيثه تعلو شفتيه
ليردف سِلفـادور ببرود:- واحنا مش قابلين منك اي هديه
ابتسم داسم بخبث:- لي بس يا أمير احنا بنعمل الواجب
ضحك برقان بسخريه وهبط من مكانه:- اوووه ابن ابليس بيتكلم عن الواجب… اولاد الحقاره والكذب يعرفوا الواجب
هم داسم بالرد عليه ملامحه تنطق بالشر لتضع ريهقانه يدها تمنعه من الحديث تبتسم بخبث:- أهدء يا داسم… استني نوريهم المفاجأه بتاعتنا الاول وبعدين نتحاسب
التفت لهم تكمل حديثها:- المفاجأه هتعجبكم جداً
فرقعت أصابعها في الهواء لتظهر اهاليل وهي مقيده لتخرج شهقات عنيفه ومصدومه من فم الحضور وهم يتهامسون بصدمه:- الملكه اهاليل…. هي عايشه…. مش ماتت وقت الهجوم… الملكه… عايشه
ضحكت ريهقانه بخبث:- اااه مصدومين ان الملكه عايشه…. الملكه معايا وبتzتعذب تلات سنين وعلى إيدي
وانا وعدتها وعد ولازم انفذه…. انها تشوف نهايتكم بعنيها وبعدين تحصلكم
واخيرا خرج ساجور عن صمته وهبط من فوق عرشه:- مفاجأه جميله منك ريهقانه بس انا بقى الي هفاجئك
نظرت له بتشوش اما ساجور فابتسم بمكر وتحرك بعيدأ يشير لاحد الحراس لينحني احتراماً ويتحرك لاحد الابواب ورفع الجنديان الابواق وسكت الحضور يترقبوا هذا الحدث، وتحرك الحارس وفتح الباب وهتف بصوت جهوري:- جلالة الملكه اهاليل تدخل الأن
نظرات الصدمه التي اعتلت وجهه ريهقانه ونظرت للباب بصدمه لتجد اهاليل تدخل القاعه في ثيابها الملكيه وتاجها المرصع فوق رأسها وخلفها وصيفاتها
دخلت للقاعه بكل ثقه وقوه تحرك إليها برقان وسِلفـادور وأمسكوا يدها وتحركوا بها الي العرش
ليتحرك ساجور يمسك بيدها يبتسم في هدوء:- نورتي القصر ياملكتي
ابتسمت اهاليل بخجل…. نظرت ريهقانه للجميع بصدمه وصرخت بغضب:- مستحيل…. دي مخادعه اهاليل اهي
واشارت لتلك المقيده ارضاً لتسمع ضحكات سِلفـادور التي عمت انحاء القاعه:- اوه ريهقانه… مكنتش عارف انك غبيه اوي كده…. الملكه اهاليل واحده باس مالهاش شبيه
اما دي فا دي جنديه من الجيش
نظرت ريهقانه بصدمه لتلك المقيده… تجد ملامحها تتغير وفكت القيود من حولها بسلاسه ووقفت امام ريهقانه تبتسم بخبث:- اتشرف بإستضافة جلاللتك ليا
واقتربت منها تتحدث بخبث:- ودلوقتي اقدر اقولك مرحباً بكي في الجحيم الأذلي
وتحركت الجندي تجاه سِلفـادور وانحنت بإحترام:- تم تنفيذ الاوامر جلالتك
ابتسم لها واشار لها بالإنصراف
نظرت ريهقانه لهم بغضب:- مستحيل ده يحصل… لاء… مش هتنتصروا ابداً….. ازاي…. ازاي وصلتوا ليها
تحركت شهانه ببرود:- اعتقد القبو الي غرفتك مش مخبأ سري للدرجه دي علشان يبقى صعب علينا نلاحظه
الملكه كانت في القصر ومن زمان وانتي مش حاسه بس اقولك انا وصلت للملكه ازاي
F. B🎥
تحركت شهانه في الغرفه بغضب:- مش معقول أمي عايشه وسِلفـادور مخبي علينا…… ازااااااي…؟؟؟ انا لافيت كل حته مش لاقياها…. هتكوني راحت فيين…؟؟؟… ياترى سِلفـادور اخدها فين… فين
صمت قليلاً تحاول ان تهدأ لتفكر بشكل جيد…. ثواني فقط مرت قبل ان تصرخ بسعاده:- لاقيتها…. لاقيتها… انا عرفت يكون مخبيها فين… اكيد في مكانه السري…. محدش يعرف المكان ده غيري….. ايوه اكيد هي هناك
مسحت دموعها التي هبطت منها وتحركت تجاه الشرفه لتختفي من الانحاء…. لتظهر امام المنزل…
تحركت للداخل بخطى واسعه وقلب متلهف…. دخلت المنزل وسمعت صوت ياقوت… وقفت مكانها بدهشه:- اي ده…؟!…. دا صوت ياقوت…. معقول تكون عارفه هي كمان
تحركت تجاه مصدر الصوت وفتحت الباب بسرعه…. نظرت ياقوت واهاليل لتلك التي اقتحمت الغرفه فجأه بصدمه
وزعت شهانه النظرات المصدومه بينهم وهتفت بصدمه واجتمعت الدموع في عينها:- أمي
نظرت اهاليل من وجودها بصدمه…. رأت الدموع الاي غزت وجنتيها وهي تهتف باسمها لتفتح ذراعيها لها تهتف بإشتياق:- بنتي..!!… شهانه
انطلقت شهانه لأحضان والدتها تكبي بحرقه… ضمتها اهاليل لأحضانها بقوه:- بنتي حبيبتي… وحشتين اوي يا شهاانه وحشتيني
بكت شهانه كما لم تبكي من قبل:- كنت محتجالك قوي… سيبتني لي… انا كنت بستقوي بيكي
ادمعت اعين اهاليل وهتفت بحزن:- غصب عني يا شهانه… ريهقانه كانت خطفاني..
انا اتعذبت كتير
خرجت شهانه من احضانها وهتفا بغضب:- انا عاوزه اعرف كل حاجه حصلت
اقتربت منها ياقوت ووضعت يدها على كتفها:- اهدي يا شهانه وانا هحكيلك كل حاجه
جلست شهانه وبدأت ياقوت في سرد ماحدث… اسودت أعين شهانه بغضب وقبضت على يدها بقوه:- خلاص ريهقانه استنذفت كل فرص النجاه بالنسبه ليها…. وجحيمها بدأ
دخل سِلفـادور في تلك اللحظه:- مش عاوزين نتسرع يا شهانه
نظرت له ياقوت بصدمه كيف علم… ابتسم لها:- انا شوفت شهانه وهي جايه وسيبتها تدخل… لان جه الوقت ان الكل يعرف بعودة الملكه… ولا اي
إبتسمت اهاليل بلهفه:- بتتكلم جد يابني…… يعني هشوف ساجور
ابتسمت شهانه بسعاده وهتفت ياقوت بحده مصطنعه:- بنت… انا قولت اي… نتقل شويه
نظرت لها اهاليل بغضب:- والله لما سكتي مش هجوزك ابني
ابتسمت ياقوت ببلاهه:- لاء وعلى اي يلا يا سِلفـادور خد الحاجه للحج
ضحك الجميع بقوه… وتحرك بمسك بيد وللدته:- يلا علشان الملكه تقابل الملك
بعد وقت في غرفة الملك ساجور كانت اهاليل في الغرفه وجوراها سِلفـادور وياقوت وشهانه
انفتح باب الغرفه ودخل برقان وهو يتحدث مع والده:- مش عارف ياوالدي لي سِلفـادور طلب يشوفنا هنا
تحدث ساجور بهدوء:- مش عارف… كل حاجه هتبان دلوقتي
رفع ساجور عينيه ليقف مكانه بصدمه وهتف بصدمه:- مستحيل…
انتبه برقان لوالده ليندر حيثما ينظر وجدها تقف امامه وهي تبتسم بدموع وهي تفتح ذراعيه له:- برقان…. ابني
اندفع برقان لاحضانها يغذي روحه من فقدان والدته والان هي حيه بين ذراعيه
نطق ساجور بصدمه:- ازاي…. دا مستحيل
تحرك اليه سِلفـادور:- اهدي يا بابا وانا هحكيلك كل حاجه
سرد عليه كل ماحدث ليهتف ساجور بشر:- كل الي كان السبب في أذيتها هندمه ندم عمره كله
ابتسم برقان بهدوء:- متقلقشي ياولدي الي انت عاوزه كله هيتنفذ
تعلقت اعين ساجور بمعشوقته فهتفت ياقوت:- يالا ياشباب كلو بره عندنا فرح عاوزين نجهزه
خرج وتركهم وحدهم
E. F. B🎥
تحرك ساجور ووقف امام ريهقانه وهتف بجمود:- كل مره كنت بدافع عنك ومنع ولادك انهم يأذوكي… بس دلوقتي انتي تعديتي كل الخطوط الحمراء… بتحالفك مع ابليس ودخلتي نسله عالمنا… وخطفك للملكه
صرخت ريهقانه بهياج:- لاء مستحيل ده يحصل… مش هسيبكوا… لازم انتقم منكم…. انتو السبب في قتzل ابويا
ابتسم ياسين بسخريه وتحرك تجاه:- ابوكي مات….؟؟؟…. معندناش علم بالمعلومه دي
نظرت له باستغراب… فتحرك ركيان تجاهها وهتف بخبث:- سوري ريهقانه…. نسينا المفاجأه التانيه
لتنظر حيث اشار لترى والدها يدخل القاعه وخلفه الحرس…. رجعت للخلف مصدومه وهتفت بعدم تصديق:- مستحيل…. دا كدب…. كدب…. انتو بتضحكوا عليا
وقف والدها امامها وهتف بحزن:- للأسف كل ده حقيقه انا ماموتش ولا اخويا كان السبب…. انا السبب في كل الي حصل…. سلمت عقلي للشيطان وسيطر عليا… وبقى بيستخدمني في كل حاجه حرام …. وانا كنت بنفذ… واذيت اخويا وعيلته وطمعت…. وكمان عملتك نسخه مني
نظرت له ريهقانه بسخريه:- اكيد المسرحيه دي مش هتدخل عليا ولا هصدقكوا… لو كان كلامكم حقيقه كنت فين السنين الي فاتت دي كلها
هتف والدها بحسره:- ابليس خطفني وحبسني في سجنه وكان كلم يعذzبني شوفت العذاب الوان على ايده
وندمت وبقيت بدعي اني امzوت وارتاح…. لحد اما في يوم برقان وسلفـادور كانوا داخلين القصر الاسود ودخلوا السجون ولاقوني وانقذوني وجيت علشان انقذك انتي كمان
اقترب منها داسم وهتف بشر:- اوعي تصدقيهم بيعملوا كده علشان يوقعوكي
هتفت ريهقانه بسخريه وهي تنظر لوالدها:- حتى لو الكلام ده حقيقه وانت ابويا بجد…. هعمل الي معرفوش يعملوه زمان… هقتzلك واقتzلهم ويبقى الملك والحكم… دا ملكي… انا وبس
اقتربت من والدها بصدمه ورفعzت الخzنجر لتصzيبه… ليسرع ويقف امامه ليد. zخل الخzنجر في صدره…. فصرخت بصدمه:- لااااااا….. سِلفـادور
______________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ياقوتة امير الجان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى