رواية نغم (وجع ودموع) الفصل الثالث 3 بقلم لبنى دراز
رواية نغم (وجع ودموع) الجزء الثالث
رواية نغم (وجع ودموع) البارت الثالث
رواية نغم (وجع ودموع) الحلقة الثالثة
💔😢💔😢💔😢💔😢💔😢💔
الوحدة مؤلمة لكنها أجمل بكثير من أناس يتذكرونك فقط وقت أحتياجهم.
💔💔💔💔
سيأتي يوم وتجد من يضحي من أجل ابتسامة يرسمها على وجهك، فلا تغلق أبواب قلبك فليس كل من يدقها ينوي جرحها.
نغم بقلمى✍️_____________لبنى دراز
فـ ڤيلا محسن الهلالى
بعد ما رجع محسن من عند نغم و هو بيفكر ازاى يخليها توافق تعيش معاه دخل ڤيلته شاف ولاده و مراته استقبلته
منال:: بتساؤل .. ها عملت ايه مع بنت أخوك يا محسن؟؟
محسن:: طيب قولى حمد الله ع السلامة الاول
منال:: ماتعصبنيش يا محسن .. أخلص قول عملت ايه مع الغندورة بنت أخوك
محسن:: رفضت تيجى معايا بحجة الكلية و الشغل
منال:: بعـ ـصبـ ـية يعنى ايه رفضت يا محسن انت كان لازم تجبرها .. فاهم لااازم تجبرها
سامى:: ماينفعش يا ماما تجبروها تيجى تعيش هنا
منال:: و ليه بقى يا استاذ سامى ماينفعش
سامى:: عشان يا ماما حضرتك زمان خليتى بابا يوديها مدرسة داخلية و ما كنتيش بتزوريها تسألى عليها و حتى وقت الاجازة ماسمحتيش انها تاخدها معانا فـ طبيعى انها ترفض و مهما حاولتوا تقنعوها هترفض
منال:: و انا قولت تجبروها مش تقنعوها
نادر:: نجبرها ازاى يعنى يا ماما نشيلها شيل مثلا و لا نخـ ـطـ ـفها .. قولى كلام معقول يا ماما لو سمحتى
منال:: لـ محسن و سامى و نادر أسمعوا انتوا التلاتة نغم لازم تيجى تعيش هنا بأى طريقة ده لو عايزين تطلعوا من الوحلة اللى وقعتوا نفسكم فيها و ماتعلنوش افلاسكم و تدخلوا السجن
محسن:: و نغم علاقتها ايه باللى أحنا فيه يا منال
منال:: نغم هى اللى هتنقذكم من السجن
سامى:: ازاى بقى يا ماما ممكن نفهم
منال:: لـ سامى نغم جميلة جدا لو أهتمت بجمالها شوية و لبست حلو الف مين هيعجب بيها من رجال الأعمال و خصوصا عادل الجيار
سامى:: انتى قصدى اننا نعزم عادل الجيار عندنا و نخليه يشوف نغم
منال:: بالظبط كدا يا سامى بعد ما نلبسها كويس مع شوية ميك أب و نخليها تقعد معاه و انت عارف بقى هو بيقدر الجمال ازاى
نادر:: ايوا يا ماما بس عادل الجيار أكبر من بابا
منال:: و ايه يعنى الراجل ما يعيبهوش غير جيبه و عادل الجيار ملياردير يعنى بمجرد بس ما يشاور عليها انتوا كل مشاكلكم اتحلت و كمان اسمكم كبر فـ السوق
محسن:: و أفرضي بقى يا فالحة عملنا كل ده و عادل نفسه رفض نغم هنعمل ايه
منال:: مش هيرفضها ماتخافش .. سيبولى بس نغم و مالكمش دعوة انتوا
محسن:: هتعملى ايه يعنى عايز افهم
منال:: هروح لها الجامعة انا و سامى و أكلمها الاول بالزوق و لو رفضت يبقى بالعافية هجيبها
محسن:: ماشي يا منال أعملى اللى انتى عايزاه
و فعلا ساب منال تتصرف عشان تخلى نغم تروح معاهم الڤيلا
____________________
فـ الجامعة
تانى يوم راحت نغم الجامعة و تركيزها مشتت مش قادرة تستوعب اى حاجة من المحاضرة و أستأذنت من طارق و خرجت من المدرج قعدت فـ كافيه الجامعة و فجأة شافت
منال:: بأبتسامة مصطنعة .. نغم حبيبتى عاملة ايه وحشتينى
سامى:: ازيك يا بنت عمى وحشتينا
نغم:: بخضة .. طنط منال ؟! سامى
خير فى حاجة ؟!
منال:: هو لازم يبقى فى حاجة عشان نيجى نشوفك يعنى يا نغم
نغم:: أبدا يا طنط انا بس استغربت اصلكم من سنين طويلة ماحدش سأل عنى
سامى:: ظروف يا نغم معلش و دلوقتي خلاص الدنيا اتظبطت و عايزينك ترجعى تانى تعيشى معانا
نغم:: و انا قولت لـ عمى مش هينفع أرجع أعيش معاكم
منال:: بغيظ مش هينفع ترجعى تانى ليه يا ست نغم .. عجبتك القاعدة لوحدك عشان تلفى و تدورى براحتك و لا ايه
نغم:: انا مش قاعدة لوحدى يا طنط معايا حياة و بعدين أصلا ماعنديش وقت لـ حاجة غير دراستى و شغلى و بس
سامى:: بهدوء اسمعى يا نغم دلوقتي انتى ماشاء الله فـ كلية الهندسة يعنى محتاجة مصاريف كتير و أكيد معاش عمى مصطفى مش هيكفيكى و ….
منال:: بمقاطعة .. أسمعى بقى يا نغم عشان نخلص انتى لازم تيجى معانا سواء رضيتى او رفضتى
نغم:: بنرفزة .. و انا رافضة يا مرات عمى هتعملى ايه بقى عشان تخلينى أروح معاكى و ليه اصلا مُصرة تاخدينى
سامى:: عشان زى ما قولتلك يا نغم .. انتى محتاجة حد يساعدك فـ مصاريف كليتك
منال:: لـ سامى لأ مش زى ما قولت يا سامى و لـ نغم من الاخر كدا عمك شركته خسرت صفقة كبيرة و هيتسجن لو ما رجعتيش معانا و وافقتى تقابلى الملياردير عادل الجيار
وتتجوزيه عشان يقبل يساعد محسن و يسددله ديونه
نغم:: بتسمع منال و دموعها نازلة ع خدها و بأنهيار .. قوووولى كدا. بقى يعنى انتوا افتكرتونى لما خلااااااااص فلستوا و خايفين تتسجنوا و تترموا فـ الشاااااارع هو ده بس اللى خلى عمى يفتكر ان ليه بنت أخ يتيمة و محتاجة السؤاااااال اسفة يا منال هانم طلبك مرفوووووض
منال:: بزعيق ماسكة نغم من دراعها انا مش بستأذنك يا بت انتى انا بأمرك و انتى تنفذى و بس فاهمة
نغم:: شدت دراعها من منال .. لأ مش فاهمة و مش هروح معاكى فـ حتة انا ماليش دعوة بمشاكلكم روحوا حلوها بعيد عنى
منال:: لـ سامى جرها و هاتها
ان شالله حتى تشيلها
طارق:: خلص المحاضرة و رايح ناحية الكافيه و سمع الكلام كله و لسة سامى بيشد نغم وقف قصاده و شد نغم منه وقفها وراه و بزعيق .. انت مين و ماسك نغم كدا ليه .. و بزعيق أكبر فين أمن الجامعة اللى هنا
حارس أمن:: جه أفندم يا دكتور
طارق:: افندم ايه و زفت ايه انتوا كنتوا فيييين و سمحتوا للناس دى تدخل الجامعة ازااااى انا هوديكم فـ داهية
سامى:: انت اللى مين و بتدخل بينى و بين بنت عمى ليييه
طارق:: بقوة انا جوزها تقدر تقول بقى مين حضرتك و مالك و مالها
منال:: بذهول .. جوزها أزاى يعنى و من أمتى ؟!!
طارق::بجمود و انتى مين أصلا عشان تسألى
نغم:: بدموع .. دى تبقى مرات عمى
طارق:: حتى لو عمك نفسه يا نغم مش من حق أى حد فيهم يعمل معاكى كدا و لـ سامى و منال ياريت تتفضلوا من هنا و ما اشوفش وش حد فيكم مرة تانية و الا هيكون لى تصرف مش هيعجبكم
و بالفعل مشيوا من الجامعة و قعدت نغم مكانها و مافيش غير دموعها و بس نازلة و مش بتتكلم
حياة:: كانت خارجة من المحاضرة ورا طارق و شافت الموقف كله و جريت خدت نغم فـ حضنها بعد ما مشيت منال .. مالهم دول كانوا جايين لييه انتى مش قولتى لـ عمك مسيء أفندى ده انك مش عايزة تعيشى معاه
نغم:: بدموع .. عايزين يرمونى مرة تانية و يجوزونى راجل غنى عشان يسددلهم ديونهم و ينقذهم من السجن
حياة:: أنا مش قولتلك عمك ده مش سالك و وراه أن .. أهى ظهرت أنته
طارق:: بحب لـ نغم .. ممكن تحكيلى بالتفصيل كل حاجة
نغم:: بدموع اسفة يا دكتور ع
كل اللى حصل
طارق:: بجدية .. ممكن تبطلى عياط و ما تتأسفيش و تحكيلى مين دول بالظبط و عايزين ايه منك
نغم:: بدموع .. دول المفروض أهلى أبن عمى و مرات عمى اللى رمونى من أكتر من 10 سنين فـ مدرسة داخلية بعد وفاة بابا و ماما فـ حادثة و ماسألوش عنى طول السنين دى .. حتى بيت بابا عمى باعه و خد فلوسه و مافيش مرة جه زارنى او خدنى فـ أجازة عنده كان أخره يجى مرة فـ السنة يدفع مصاريف المدرسة و بس و لما خلاص خلّصت و هتخرّج.. مديرة المدرسة اتصلت بيه عشان يجى ياخدنى رفض بحجة انه مسافر دلوقتي لما خسر فلوسه و أتداين و هيتسجن أفتكرونى و راجعين عايزين يجبرونى أروح معاهم عشان يجوزونى للراجل اللى هيسددلهم ديونهم
طارق:: و مين الراجل ده تعرفيه؟؟
نغم:: بدموع .. قالوا ملياردير
اسمه عادل الجيار
طارق::بصدمة .. بتقولى مين ؟!
حياة:: قالت عادل الجيار .. هو حضرتك تعرفه يا دكتور ؟؟
طارق:: أيوا أعرفه ده راجل كبير فـ السن و غاوى يتجوز البنات الصغيرة ازاى عمك يفكر يعمل حاجة زى كدا
حياة:: بقلق .. طالما عرفوا مكان البيت و الجامعة مش هيسكتوا يا نغم
نغم:: بقلة حيلة .. فـ إيدى ايه يا حياة أعمله .. انا ما ليش حد يقف قصادهم
طارق:: انتى مش عايزة ترجعى ليهم تانى يا نغم صح ؟
نغم:: لأ مش عايزة أرجعلهم و مش عارفة أعمل ايه و لا اروح فين بعد ما عرفوا طريقى
حياة:: بقولك ايه ابت انتى أحنا نخلّص محاضرات و شغل و نرجع ع بيتنا و الراجل فيهم يقرب منك و انا أقسمه نصين
طارق:: اهدى يا حياة الامور ما تتحلش كدا
حياة:: لأ بقى لا مؤاخذة يا دكتور حضرتك اللى ماتعرفش الناس دى و لا تعرف نغم تعبت منهم قد ايه
طارق:: لـ حياة و انتى اللى تعرفى
يعنى يا نابغة ؟
حياة:: اه طبعا يا دكتور عشان كنت معاها يوم بيوم و عشت معاها اللى هى عاشته و فعلا عمها مسيء أفندى ده هو و ست استهبال دى عايزين الـ ـحـ ـرق
نغم:: لـ طارق ممكن سؤال
طارق:: اتفضلى
نغم:: حضرتك ليه قولتلهم احم انك جوزى
طارق:: فضل ساكت شوية و مش لاقى رد و لا عارف أصلا هو قال كدا ليه
نغم:: بحزن .. حضرتك مش لاقى رد مش كدا ؟ حاسس أنك ورطت نفسك فـ مشاكل انت فـ غنى عنها صح ؟
طارق:: بعد تفكير طويل قطـ ـع صمته .. تتجوزينى ؟؟
نغم:: بصت لـ طارق بصدمة حضرتك بتكلمنى انا !!
طارق:: بحب .. ايوا بكلمك انتى
نغم:: بذهول .. بتشاور ع نفسها بتكلمنى انا !!
طارق:: أيوا أنتى هكون بكلم حياة مثلا .. أيوا انتى تتجوزينى
نغم:: بصت له و بصت لـ حياة اللى قاعدة متنحة هى كمان و ساكتة و رجعت لـ طارق تانى هاااا انت قولت ايه؟
طارق:: بضحك من شكلها هى و حياة .. بقول تتجوزينى
نغم:: بخجل .. ازاى يعنى مش فاهمة
طارق:: بتوضيح و جواه بيتمنى انها توافق .. بصى يا نغم اللى فهمته ان أهلك عايزين يجوزوكى راجل غنى و كبير فـ السن عشان يسددلهم ديونهم و انا جيت قولت انى جوزك صح ؟
نغم:: بتوتر .. صح
طارق:: طيب هما عرفوا مكان بيتك و طريق الكلية و مش هيسكتوا غير لما يتأكدوا فعلا اننا متجوزين صح ؟
نغم:: بتهز دماغها بمعنى ايوا صح
طارق:: و عشان يتأكدوا من الكلام ده هيطلبوا يشوفوا قسيمة الجواز
نغم:: بدموع .. أكيد هيعملوا كدا
طارق:: بهدوء .. يبقى المفروض نعمل ايييه ؟؟
نغم:: بعدم فهم .. نعمل ايه؟
طارق:: المفروض نكتب كتابنا عشان لما يجى عمك او حد من ولاده يبقى معانا ما يثبت كلامنا و أقدر أحميكى منهم لغاية ما تقدرى تقفى ع رجلك وقتها لو حبيتى تطلقى أطلـ…… سكت ماقدرش يكمل الكلمة
حياة:: بمرح .. اااااه هتتجوزها كدا و كدا يعنى
طارق:: بالظبط كدا يا حياة .. مجرد جواز ع ورق لغاية ما نغم تخلص دراستها و تقدر تقف ع رجلها و عمها يبعد عنها خالص و لـ نغم خدى وقتك و فكرى و من دلوقتى لغاية ما تاخدى قرارك انتى ما ينفعش تقعدى تانى فـ بيتك لازم تغيرى عنوانك
نغم:: بدموع .. طيب هروح فين انا و حياة تعبنا لغاية ما لاقينا الاوضة دى
طارق:: ما تقلقيش انا عندى شقة محندقة كدا قريبة من الشركة و الجامعة كنت برتاح فيها شوية و أحيانا أبات فيها لو سهرت فـ الشركة و عندى محاضرة بدرى تانى يوم
حياة:: بقلق .. قصدك ايه بقى يا دكتور
طارق:: مش قصدى حاجة يا حياة غير انى أحمى نغم من عمها .. و طلّع مفتاح الشقة من سلسلة مفاتيحه و لـ نغم اتفضلى مفتاح الشقة أهو و تعالى يلا هروح معاكى تجيبي حاجتك و ترجعى الشقة
نغم:: بتوتر .. انا مش هسيب حياة
طارق:: بأبتسامة و انا ما قولتش تسيبى حياة أكيد هتيجى معاكى
و بالفعل وافقت نغم رغم توترها و قلقها انها تنقل من بيت الحارة وتروح شقة طارق
_____________________
فـ ڤيلا محسن الهلالى
رجعت منال و سامى من الجامعة و هى ع أخرها ماحدش عارف يكلمها
محسن:: شافها متعصبة و سأل .. عملتوا ايه يا سامى؟؟ نغم رفضت تيجى معاكم برضوا مش كدا ؟؟
سامى:: نغم طلعت متجوزة يا بابا
محسن:: بصدمة .. نعم !!!
منال:: بـ عصـ ـبية .. اتصدمت ليه يا محسن بنت أخوك طلعت متجوزة
من وراك و الله أعلم بقى متجوزة شرعى و لا عرفى و لا يمكن مش متجوزة أصلا
محسن:: بنرفزة و عرفتوا ازاى الكلام ده و متجوزة مين أصلا
سامى:: متجوزة الدكتور بتاعها و ابتدى يحكى اللى حصل لـ أبوه من اول ما وصلوا و كلموا نغم لغاية ما طارق طلع و اتخانق معاهم .. و بس يا بابا بعد ما خرجنا من باب الجامعة سألت بتاع الأمن اللى كان واقف عن جوز نغم قال انه دكتور و اسمه طارق العامري و انها طالبة عنده و لما سألته هو متجوز نغم و لا لأ قال مايعرفش حاجة لان طارق ده اصلا ماحدش يعرف عن حياته الشخصية حاجة بس بيشوفوه اغلب الوقت بيقف مع نغم و صاحبتها
نادر:: لـ سامى و لما عرفت انها متجوزة الدكتور بتاعها ما طلبتش ليه تشوف اى أثبات ع كلامهم
سامى:: ما أدانيش فرصة أصلا ده فـ ثانية شدها ورا ضهره و قلب الكلية و جمع الأمن و طردنا من الجامعة قصاد كل الناس اللى اتلمت
منال:: و انا مش هسكت مابقاش منال الدغيدي غير لما اتأكد من كلامه و يا ويلها لو طلع كداب
محسن:: سيبك منها دلوقتي و قوليلى هنعمل ايه فـ الورطة اللى أحنا فيها دى
منال:: بـ غِل عشان تخرج من الورطة دى لاااازم نغم تتجوز عادل الجيار او حتى ياخدها من غير جواز مش هتفرق المهم ينقذنا من
السجن و الشارع
نادر:: بتريقة .. و انتوا فاكرين بقى ان اللى أخد نغم منكم هيسيبهالكم بسهولة كدا تبقوا بتحلموا
سامى:: قصدك ايه بقى يا سى نادر
نادر:: قصدى يا باشمهندس يا محترم انه طالما قال انها مراته يبقى أكيد معاه ما يثبت كلامه و أكيد مش هيسكت لو فكرتوا تقربوا منها
منال:: يعنى ايييييه كل حاجة راحت و هنترمى فـ الشارع لاااااا مش ممكن ده يحصل
محسن:: بتعب .. هتعملى ايه يعنى يا منال
منال:: بتفكير .. امممممم سيبونى أفكر و أكيد هنلاقى لها حل
سامى:: مافيش حل غير اننا نراقب نغم و نعرف جوزها ده يبقى مين بالظبط الاول و بعدين نفكر هنعمل معاهم ايه
وبالفعل قرروا يراقبوا نغم فـ كل مكان لغاية ما يعرفوا كل حاجة
______________________
فـ الحارة نفس الوقت
رجعت نغم مع طارق و حياة ع بيتها فـ الحارة عشان تنقل حاجتها هى و حياة و يروحوا يعيشوا فـ شقة طارق لغاية ما تقرر موضوع الجواز و هما طالعين ع السلم
أم ابراهيم:: قابلتهم ع باب شقتها .. أزيكم يا بنات ايه اللى رجعكم بدرى كدا النهاردة
حياة:: بغيظ و بسرعة .. و انتى مالك يا ولية يا جلدة انتى رجعنا بدرى و لا اتأخرنا كنتى وليّة أمرنا ياختى و أحنا ما نعرفش
نغم:: بنرفزة و بعدين يا حياة انتى مش هتبطلى بقى عمايلك دى .. ولـ أم ابراهيم معلش يا خالتى انتى عارفة حياة ماتزعليش منها
ام ابراهيم:: لـ نغم و النبى يا نغم ما مصبرنى عليها غير انها اختك صحيح البطن قلّابة
حياة:: بغيظ يا ولية انتى كل ما تشوفينا تقولى البطن قلّابة ..البطن قلّابة .. الهى يقلّبوكى فـ خلاط خرسانة مع الرملة و الاسمنت و أبنى عليكى المشروع بتاعى يا بعيدة
طارق:: بضحك .. لـ حياة هو انتى ع طول كدا لسانك فالت ما بيسكتش
حياة:: لا مؤاخذة يا جوز اختى اتفضل أطلع انت و ماتشغلش بالك .. دى عالم ما ينفعش معاهم غير اللسان الفالت و انا لها
أم ابراهيم:: لـ حياة و ده مين ده بقى ان شاء الله اللى هيطلع يا حياة و طالع فين و انتوا بنتين لوحديكم
حياة:: بغيظ .. جرا ايه يا ولية يا حشرية هو انتى مش سامعانى بقول يا جوز أختى اييييه تحبى تشوفى القسيمة ؟؟
نغم:: بهمس لـ نفسها الله يـ ـخـ ـربيتك يا حياة استر يارب
طارق:: سمعها .. ما تخافيش يا نغم و لـ حياة يلا يا مجنونة زمان ماما قلقانة علينا
حياة:: حاضر يا أبيه و لـ ام ابراهيم ما تزغرطى يا ولية يا جلدة انتى و عبى الحارة زغاريط خلى الجيران تعرف .. نغم اتجوزت دكتور كبير فـ الجامعة و هنروح نعيش معاه فـ الفيلا و نسيب حارتكم المعفنة دى و برّقت لـ ام ابراهيم اوى .. بقولك زغرطى يا ولية انتى ما بتزغرطيش ليييه
أم ابراهيم:: بجد يا نغم الف مبروك يا حبيبتى لولولولولولولولولى
حياة:: أيوا كدا ناس ما تجيش غير بالعين الصفرا
طارق:: بضحك .. هى مش كانت حمرا بيتهيألى و لا غيروها ههههههههههههه
نغم:: بضحكة هادية مع حياة تلاقى كل الالوان ههههههههه
حياة:: اتريقوا اتريقوا براحتكم بكرة تعرفوا قيمتى
طارق:: طيب يلا نطلع تلموا حاجتكم و ننزل بسرعة .. و بالفعل طلعوا لموا كل حاجتهم و نزلوا سلموا المفتاح لـ صاحب البيت و هما خارجين من البيت شافوا الحارة اتملت بالجيران اللى بتزغرط و تبارك لـ نغم و طارق و ركبوا أخيرا العربية بعد ما سلموا ع جيرانهم فـ الحارة
فـ العربية
نغم:: بغيظ و هى راكبة جنب طارق لـ حياة اللى قاعدة وراها .. ينفع اللى عملتيه ده عاجبك كدا يعنى الـ ـفـ ـضـ ـايح دى
حياة:: برفعة حاجب .. فـ ـضـ ـايح ليه ها هو انتى كنتى فاكرة يعنى هنمشى من الحارة من سكات كدا خصوصا بعد ما البومة ام ابراهيم شافت دكتور طارق طالع معانا
طارق:: بهدوء لـ نغم ع فكرة حياة عندها حق واللى عملته ده الصح بكدا مشيتى من الحارة و راسك مرفوعة و كمان لو اى حد من أولاد عمك سأل عنك الف مين يقوله اتجوزت و مشيت مع جوزها يعنى جنان حياة خدمك فى جميع الحالات
حياة:: بغرور مصطنع و كأنها بتعدل ياقة القميص .. مابحبش أتكلم عن نفسى كتير
طارق:: بضحك تباً لتواضعك يا بنتى والله ههههههههههههه ..
حياة:: ع نفس وضعها .. شوف بعون الله هبهرك هبهررررك .. بس انت يا دكترة طلعت مش سهل برضوا و رسمتها صح
طارق:: لـ حياة كان لازم اكمل معاكى الكلام عشان جارتكم تصدق فعلا انى جوز نغم
نغم:: بس افرض بقى خالتى ام ابراهيم صممت تشوف القسيمة كنت عملت ايه أنا بقى
حياة:: بعـ ـصبـ ـية .. يا بنتى ما تعصبنيش أكتر ما انا متعصبة هى مالها تشوف القسيمة ليييييه تخصها فـ اييييه ثم هى أصلا جاهلة مابتعرفش تقرااااااا
نغم:: طيب قولتليها ليه كدا يا حياة
حياة:: كان لازم اقولها ياختى عشان تتنيل تصدق و تعمل القلبان اللى عملته ده فهمتى يا أم مخ نضيف وبهمس مش عارفة هيتجوزك ع خيبة ايه ده و انتى أغبى خلق الله بيحب فيكى ايه ده بس
طارق:: بأبتسامة .. يلا خلاص اتفضلوا انزلوا وصلنا
نغم:: بتوتر .. هو حضرتك هتطلع معانا ؟
طارق:: هوصلكم بس لغاية باب الشقة و ما تقلقيش مش هدخل معاكم و خدى ده الكارت بتاعى فيه كل أرقام تليفوناتى اى وقت تحتاجى حاجة اتصلى بيا و أهى فرصة تفكرى براحتك فـ موضوع الجواز
نغم:: بخجل حاضر يا دكتور
طارق:: أبتسم .. بقى فى واحدة عاقلة تقول لجوزها يا دكتور
نغم:: حضرتك لسة ما بقيتش جوزى و كمان انت قولت انه جواز ع ورق لفترة مؤقتة .. مش كدا
طارق:: بأبتسامة هز دماغه ايوا فعلا .. و جواه بيتمنى انه
يكون جواز حقيقى .. بالفعل وصلهم لغاية باب الشقة و سابهم نزل وصى بواب العمارة عليهم و مشى
فـ شقة طارق
نغم دخلت الشقة هى و حياة و كانت عبارة عن 3 أوض كبار اوضتين نوم بالحمام و أوضة صالون و صالة كبيرة جدا متقسمة لـ الليڤنج و السفرة و طُرقة طويلة فيها حمام خارجى و المطبخ .. انبهروا بيها جدا و بوسعها و ديكوراتها المميزة
حياة:: بأنبهار .. واااااااو ايه الجمال ده كله بصى يابت شايفة .. دى و لا كأنها قصر مش شقة قال و بيقول محندقة قال
نغم:: بقلق .. هى فعلا حلوة أوى
حياة:: مالك يا فقر قلقانة ليه
نغم:: مش عارفة يا حياة فجأة كل حاجة حصلت بسرعة عمى ظهر و عايزنى اتجوز راجل كبير و طارق يطلب يتجوزنى عشان يحمينى و كمان يقعدنى فـ شقته .. انتى شايفة ان كل اللى انا فيه ده طبيعى؟؟
حياة:: بتهرش فـ شعرها .. امممم هو بصراحة مش طبيعى خالص بس هنعمل ايه يعنى خلينا ماشيين فـ اللاطبيعى ده لغاية ما نشوف هيوصلنا فين و تعالى بقى نتفرج ع الشقة الحلوة دى
نغم:: يلا نتفرج
و فعلا اتفرجوا ع الشقة و كل واحدة أختارت أوضة تنام فيها بعد ما كانوا قاعدين فـ اوضة واحدة و طلعوا راحوا المطبخ يتفرجوا عليه و شوية
حياة:: بت يا نغم انا جعانة اوى تعالى نشوف التلاجة دى فيها ايه
نغم:: برفض .. لأ تعالى ننزل نشترى أكل من برة
حياة:: لأ ليه ياختى بقى ان شاء الله هو مش الدكتور سابلنا الشقة و كمان هيبقى جوزك يعنى من حقك تاكلى و تشربى من خيره
نغم:: أولا انا لسة ما وافقتش ع جوازى منه ثانيا انا خايفة من اللى جاى
حياة:: و ما توافقيـ…… قـ ـطع كلامها جرس الباب
نغم:: بقلق لـ حياة مين
حياة:: و انا ايش عرفنى ما انا معاكى
اهو .. استنى اشوف مين يمكن دكتور طارق رجع تاني
نغم:: بخوف .. لأ ما تفتحيش الباب
يمكن يكون حرامى
حياة:: بس يابنتى هبل هو فى حرامى بيرن جرس .. الحرامى بيدخل ع طول يا ماما
شوية و الجرس رن تانى
نغم:: بتوتر و بعدين يا حياة انا خايفة
حياة:: بنفس التوتر .. تعالى طيب نفتح الباب بشويش و نشوف مين
نغم:: ماسكة فـ هدوم حياة بخوف قولى مين الاول قبل ما تفتحى الباب
حياة:: بخوف من ورا الباب مـ مـ مين برا
عطا:: انا عطا البواب يا ست هانم .. جايب لـ حضرتك الطلبات اللى سيادتك أمرتى بيها
نغم:: بقلق .. احنا ماطلبناش حاجة
عطا:: يا ست هانم دكتور طارق هو اللى بلغنى أجيب لـ حضرتك الطلبات دى
نغم:: طيب استنى شوية و طلعت فونها و اتصلت بـ
طارق:: سمع رنة موبايله و كان رقم غريب .. الووو مين معايا
نغم:: انا نغم اسفة ع ازعاج حضرتك
طارق:: مافيش ازعاج و لا حاجة .. كويس انك رنيتى عشان
نسيت أخد رقمك
نغم:: احم هو أنت قصدى حضرتك قولت لـ حد يجيب حاجات ليا
طارق:: بأبتسامة ايوا يا نغم عم عطا البواب و انا ماشى فهمته انك ضيفة هتفضلى فـ الشقة مدة و وصيته عليكم و بعتلكم معاه كل الحاجات اللى ممكن تحتاجوها و ياريت قبل ما تخلص تعرفينى
نغم:: بأمتنان .. شكرا لـ حضرتك
طارق:: العفو يا ستى و اى طلبات تانى انا تحت امرك
نغم:: شكرت طارق مرة تانية و قفلت الخط و فتحت الباب للبواب .. أسفة يا عم عطا كنت لازم اتأكد بس
عطا:: و لا يهمك يا ست هانم دكتور طارق موصينى عليكم و
قالى انفذ كل طلباتكم و أخليكم
ما تحتاجوش حاجة
نغم:: أخدت منه الشنط و الطلبات اللى جايبها و هى بتقفل الباب شكرا يا عم عطا لو احتاجنا حاجة تانى هنبعتلك
حياة:: بذهول .. اوبااااااا ايه الحاجات دى كلها ماشاء الله ماشاء الله ده شكله سارق الماركت كله يا بت
نغم:: يا بنتي ارحمينى سارق ايه بس تعالى ندخل الحاجات دى المطبخ و نعمل اى حاجة ناكلها
حياة:: يلا ياختى احسن انا واقعة جوووع و دخلوا فعلا المطبخ و هما بيجهزوا الاكل .. قوليلى بقى ناوية ع ايه
نغم:: بعدم تركيز .. ناوية ع ايه فـ ايه
حياة:: بتريقة .. فـ الهنا اللى احنا فيه ياختى .. و بنرفزة مرحة ركزى يا حيلتى ناوية ع ايه مع ابو رجل مسلوخة هتتجوزيه و لا هتعملى ايه
نغم:: بحيرة .. مش عارفة يا حياة صدقينى انا لغاية دلوقتي مش قادرة استوعب اللى حصل
حياة:: بجدية .. عايزة رأيى ؟
نغم:: ياريت
حياة:: اتجوزيه يا نغم .. طارق شكله بيحبك بجد حتى لو ما قالش .. لان مافيش واحد هيعمل كدا مع واحدة إلا إذا كان بيحبها يا نغم
نغم:: يعنى ايه يا حياة مش فاهمة
حياة:: بنرفزة .. يعنى يا أغبى خلق الله سيبى نفسك و وافقى و مش هتندمى طارق باين عليه فعلا انه واقع فيكى ع الاخر و فكرى كدا ايه اللى خلاه يساعدنا و يشغلنا فـ شركته و بعد كدا ايه اللى خلاه يقف قصاد ابن عمك و يقول انك مراته و ايه اللى يخليه ييجى معانا الحارة و يستحمل جنانى اللى حصل هناك و كمان يسيب شقته اللى بيرتاح فيها شوية بين الجامعة و الشركة عشان حضرتك تقعدى فيها شغلى مخك و فكرى
نغم:: بحب و أفرضي سيبت نفسى و طلع كلامك غلط
حياة:: ما أفرضش يا ستى .. و فجأة لمحت لمعة فـ عين نغم .. استنى استنى استنى انتى عينك بتلمع ليه يابت انتى شكلك وقعتى انتى كمان الله يسهل لعباده
نغم:: شردت فـ كلام حياة و جواها معقول يكون طارق بيحبنى انا و ابتدت تفكر بجدية فعلا انها توافق ع الجواز منه
_______________________
فـ ڤيلا العامري
رجع طارق بعد ما وصل نغم لـ شقته و لـ أول مرة يدخل يسلم ع أمه و يطلع اوضته ع طول مايقعدش معاها زى كل يوم و دخل حمام اوضته أخد شاور و اتوضا و خرج صلى فرضه و قعد ع سريره بيفكر فـ كل اللى حصل طول اليوم و قطع تفكيره
غالية:: خبطت خبطة خفيفة و فتحت ممكن أدخل
طارق:: قام وقف و قرب عليها مسك إيدها .. طبعا يا حبيبتى اتفضلى
غالية:: بقلق .. مالك يا حبيب ماما اول مرة ترجع من الجامعة و ما تقعدش معايا فيك ايه
طارق:: باس إيدها مافيش يا حبيبتى ماتقلقيش انا زى الفل
غالية:: اول مرة تكدب على أمك يا طارق بس هستناك لما تيجى تحكيلى
طارق:: صدقينى يا حبيبتى لو فى حاجة هقولك بس كل الحكاية انى مصدع شوية مش أكتر
غالية:: بحب الف سلامة عليك يا حبيبى خلاص هنزل و ابعتلك مع هنية فنجان قهوة يعدل دماغك و يضيعلك الصداع
طارق:: باس ايدها مرة تانية .. ربنا يباركلى فيكى يا ست الكل ياريت فعلا لانى محتاجها جدا
بالفعل غالية نزلت و فضل طارق شارد بتفكيره فـ نغم و ازاى فجأة كدا فـ يوم و ليلة هتبقى مراته و شوية و سمع رنة موبايله و كانت
نغم:: بتوتر .. السلام عليكم
طارق:: بسعادة .. وعليكم السلام ورحمة الله عاملة ايه
نغم:: الحمدلله .. حضرتك عامل ايه
طارق:: حضرتى كويس .. ياترى فكرتى فـ عرضى
نغم:: بخجل .. أيوا فكرت
طارق:: لسة هيرد سمع خبط ع الباب .. لـ نغم ثوانى و لـ هنية أدخلى يا هنية
هنية:: اتفضل يا دكتور القهوة
طارق:: شكرا يا هنية حطيها عندك و اتفضلى انتى
هنية:: غالية هانم بتقول لـ حضرتك هتنزل تتغدا معاهم
طارق:: لأ يا هنية و ياريت لو وليد رجع خليه يستنانى فـ المكتب عايزه
هنية:: حاضر يا دكتور بعد أذنك
طارق:: اتفضلى و رجع لـ نغم تانى أسف اتأخرت عليكى ها كنا بنقول ايه بقى
نغم:: بنفس خجلها كنت بقول لـ حضرتك انى فكرت
طارق:: طب ايه ؟
نغم:: مـ مـ موافقة
طارق:: بسعادة واضحة ماقدرش يداريها .. بجد يا حبيبتى موافقة ؟
نغم:: بذهول .. حبيبتك ؟!!
طارق:: استوعب اللى قاله .. أسف يا نغم خرجت منى غصب عنى
نغم:: سكتت شوية و افتكرت كلام حياة .. و قالت و لا يهمك
طارق:: خلاص جهزى نفسك كمان ساعتين هاجى أخدك و نروح للمأذون
نغم:: ان شاء الله و قفلت المكالمة معاه
طارق شرب قهوته و نزل لـ أخوه المكتب بعد ما اتصل بـ أحمد و قاله اللى حصل كله و طلب منه يكون
شاهد ع عقد الجواز
فـ المكتب
دخل طارق المكتب شاف وليد مستنيه و سأله
وليد:: بأطمئنان .. خير يا طارق مالك ماما بتقول انك تعبان
طارق:: بابتسامة .. ابدا يا ليدو كان صداع خفيف كدا و راح بمجرد ما شربت القهوة ماتقلقش
وليد:: الف سلامة يا حبيبى
طارق:: الله يسلمك يا وليد .. المهم انا كنت عايزك فـ موضوع بس ياريت ما تقولش لـ ماما غير لما
اقولها انا ممكن؟!
وليد:: بقلق .. ممكن بس ايه الموضوع
اللى مش عايز ماما تعرفه
طارق:: انا هتجوز كمان ساعتين
وليد:: بصدمة .. نععععم ده اللى هو ازاى يعنى
طارق:: وطى صوتك ده لا ماما تسمعك .. ازاى ايه يا وليد هو الجواز فيه ازاى
وليد:: بغيظ برضوا مش فاهم هتتجوز ازاى
طارق:: هكتب كتابى يا وليد و عايزك تقف جنبى و تكون شاهد ع عقد الجواز
وليد:: مش قبل ما أفهم سر الجواز المفاجئ ده .. و بقلق اوعى تكون عملت حاجة غلط يا طارق
طارق:: استغفر الله العظيم .. مش انا يا وليد و انت عارف كدا كويس
وليد:: طيب فهمنى ليه الجواز بسرعة كدا و من غير علم ماما و هى مين أصلا اللى هتقبل تتجوز بالطريقة دى
طارق:: نغم الهلالى يا وليد
وليد:: بعدم استيعاب .. نغم الهلالى مين
طارق:: البنت اللي اشتغلت فـ الشركة عندنا مع وفاء فـ السكرتارية
وليد:: بعـ ـصبـ ـية .. انت أكييييد اتجننت ازاااى تفكر انك تتجوزها
طارق:: قولتلك وطى صوتك شوية
وليد:: بصوت واطى .. تقدر تفهمنى بقى ازاى هتتجوز البنت دى من قلة البنات يعنى يا طارق ده أنت ألف مين تتمناك
طارق:: بحبها يا وليد و مش عايز غيرها و لا مش من حقى أحب و اختار شريكة حياتى
وليد:: أكيد طبعا من حقك تختار شريكة حياتك بس نغم يا طارق مالاقيتش غيرها و تحبها
طارق:: هو الحب بإيدينا يا وليد ؟ مين فينا له سُلطة ع قلبه و يأمره يحب و لا ما يحبش
وليد:: يابنى أعقل انت لما وصيت عليها تشتغل عندنا قولت بتساعدها عشان غلبانة و ظروفها صعبة مش عشان تتجوزها
طارق:: و أفرض ظروفها صعبة و يتيمة يا وليد هل ده يعيبها يكفى انها وصلت رغم ظروفها دى وقدرت تدخل كلية الهندسة و تحقق حلمها و حلم أهلها
وليد:: بس يا طارق دى ……
طارق:: بمقاطعة .. مابسش يا وليد هتقف معايا و لا أشوف حد تانى
وليد:: انا بصراحة مش عارف
أقولك ايه
طارق:: باركلى و قول انك هتيجى معايا
و بالفعل وافق وليد يروح مع طارق عند المأذون عشان يشهد ع جوازه من نغم الهلالى
________________________
فـ شقة طارق
بعد ساعتين وصل طارق و وليد و أحمد عند نغم و حياة و وقف تحت العمارة و طلع موبايله رن عليها عشان ينزلوا و قفل الخط
نغم:: بخجل .. الووو
طارق:: انا تحت مستنيكى .. انزلى
نغم:: حاضر هنزل أهو
و بالفعل نغم بعد ما قفلت الخط نزلت هى و حياة اللى شافت
أحمد:: واقف جنب طارق .. يااااالهههوى عليا يا بركة دعاكى يا أما
حياة:: برفعة حاجب .. انت عرفت طريقنا هنا كمان نروح منك فين بس يا فرقع لوز افندى انت
أحمد:: بمعاكسة و هو بيرقص حواجبه .. هنروح للمأذون يا قمر و حط ايده ع قلبه عقباااالى يااارب
طارق:: بنفاذ صبر .. و بعدين يا أحمد اتلم شوية و لـ نغم مستعدة و لا تحبى نأجل شوية ؟؟
نغم:: بتوتر .. بتهز دماغها .. أيوا مستعدة
طارق:: بتوضيح .. قبل ما نروح للمأذون هنروح نتصور انا و انتى و باقى الاوراق هيخلصها المأذون بمعرفته تمام
نغم:: اللى تشوفه حضرتك
طارق:: ضحك بصوته كله ههههههههههههه برضوا حضرتك .. ماشى مضطر اقبلها بس لغاية بعد كتب الكتاب
حياة:: بمرح لـ طارق هو دكتور فرقع لوز ده جاى معاك ليه ها ليه
طارق:: بنفس ضحكته اللى جننت نغم .. أه لو تعرفى دكتور فرقع لوز ده بيفكر فـ ايه دلوقتي ههههههههههههه
حياة:: تنحت شوية بتحاول تفهم طارق يقصد ايه
أحمد:: لـ حياة لألألأ صحصحى كدا و ما تتنحيش ده كتب كتابى عليكى النهاردة برضوا
حياة:: بصدمة .. ايه ؟!
أحمد:: بهمس بقول انا هتجوزك النهاردة برضوا
حياة:: و حياة أمك ده اللى هو ازاى يعنى
أحمد:: اللى هو انا غيرت من طارق و قررت أعمل زيه قولتى اييييه
طارق:: بضحك .. أهدى يا حياة أحمد بيحبك و عايز يتجوزك فيها ايه دى و بهمس لـ حياة و بصراحة انا عايزك تتجوزيه و تربيه و هز دماغه خليها فـ سرك
حياة:: تنحت من الصدمة و بصت لـ نغم أضـ ـربينى ابت انغم
نغم:: ماتقلش صدمة عن حياة و ساكتة
وليد:: بضحك من شكلهم .. مالكم يا بنات فى ايه متنحين ليه كدا .. يلا كل واحدة تركب مع عريسها خلونا نخلص الليلة دى و نرجع
و بالفعل نغم ركبت العربية مع طارق
و حياة ركبت معاها و رفضت تركب
مع أحمد لانها مش مستوعبة اللى قاله و فجأة قرر أحمد يركن عربيته
ويركب معاهم
طارق:: بغيظ .. انت يابنى مش معاك عربيتك ناطط فـ عربيتى ليه
أحمد:: سوق يا حبيبى و انت ساكت يلا
طارق:: انزل ياض اركب عربيتك
أحمد:: مش نازل .. أنا قـ ـتـ ـيل العربية دى ايه رأيك بقى
حياة:: جواها يا لحححوي الحلويات ده عايز يتجوزنى انا .. و بهمس سمعه أحمد بس لأ يتجوزنى أزاى يعنى هو سلق بيض
أحمد:: بتفكرى فـ ايه بس يا قمر و انا أريحك
حياة:: بصت له بقرف .. ما بفكرش
أحمد:: لـ طارق .. سوق يابنى قبل المأذون ما يحمض
كلهم ضحكوا عليه و بالفعل طلع طارق بالعربية وصل الاستوديو اتصوروا سوا كلهم صور جماعية للذكرى و خرجوا راحوا عند المأذون بعد ما اتصلت نغم بشخص قريبها عشان يكون وكيلها و أخيرا كتبوا الكتاب و رجعوا الشقة تانى
نغم بقلمى✍️______________لبنى دراز
نغم:: انننننت عايز مني اييييييه جاى وراااايااااااا لييييييه
طارق::………….؟؟؟؟؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نغم (وجع ودموع))