روايات

رواية ملكت الأسد الجزء الثاني الفصل الخمسون 50 بقلم فاطمة حسن

رواية ملكت الأسد الجزء الثاني الفصل الخمسون 50 بقلم فاطمة حسن

رواية ملكت الأسد الجزء الثاني الجزء الخمسون

رواية ملكت الأسد الجزء الثاني البارت الخمسون

ملكت الأسد الجزء الثاني
ملكت الأسد الجزء الثاني

رواية ملكت الأسد الجزء الثاني الحلقة الخمسون

وبعد شهرين كانت تمارا في السابع
كانوا بيجهزوا لأنهم رايحين لحازم الفيلا
تمارا بصت ع نفسها لاخر مره بهدوء وخرجت مراد اخدتهم وطلعوا ع فيلا حازم
هناك
كان أسد قاعد معهم وملك مع روح
وياسين وفريده قاعدين معهم
بعد شوا وصلوا
ودخلوا كلهم
مراد كأن قريب من تمارا ودايما معها
كلهم رحوا يأكلوا سوا
تمارا كانت بتاكل بهدوء بس رفعت عينها لما لاقت ندي بتقول. اياد
ندي جربت ع أبنها بفرحه وهي مش مصدقه نفسها
اياد حضن ندي وعينه على تمارا
تمارا نزلت عينها بسرعه
مراد قام مره واحده هو بيبص ع حازم بقوه.يلاا تمارا
تمارا قامت بسرعه هي كمان
مراد اول ما قرب من اياد
اياد . بابا مكنتش يعرف اني رجع يعمي
مراد متكلمتش وخرجوا كلهم وفضل اسد وعيلته بس
مراد اخدتهم ومشي وهو أعصابه مشدودا بغضب
بعد شوي وصلوا
مراد بهدوء .اطلعي ي حبيبتي ارتاحي شوي
تمارا هزات رأسها بهدوء ودخلت اوضتها
تمارا فضلت تفتكر شكل اياد كان شكله متغير مكنتش نفسه اياد
تمارا لنفسها.فوقي ي تمارا فوقي

عند حازم
اياد قاعد معهم بهدوء وكان بيتكلم معهم كأنه شخص غريب
اياد.الف مبروك ي حبيبتي
فريدة بسرعه وبدون وعي .عبقالك انت وتمارا
اياد قام بحزن.بعد اذنكم
فريده بصت عليه بحزن.انا مكنش قصدي
حازم وهو بيبص ع اياد.محصلش حاجه
بعد شوي كلهم مشيوا
اياد كان قاعد في اوضته بهدوء لحد ما دخل حازم
حازم بهدوء .مالك .مش انت اللي عملت كل دا مش كده . زعلان ليه دلوقتي
اياد بحزن.مش زعلان .هي تستاهل حد احسن مني .أنا مكنتش غير حد اناني وظالم معها مفيش حاجه تشفعلي عندها
حازم توقع أن اياد هيرفض يعترف ويقول كده بس حصل العكس
حازم خرج بهدوء ومقالش حاجه تاني
ومع مرور الأيام
كان كل واحدة عايش سعيد
معدا اياد اللي حياته زي ما هي كل الفكره أنه رجع مصر بس
تمارا من لما اياد رجع وهي مش بتخرج من البيت
لحد ما أسد عمل حفله لحور بمناسبة المولود الجديد
عند مراد كان واقف يبص عليها بتوتر
تمارا ابتمست ابتسامه مصتنعه.اطمن ي بابا أنا كويسه وبعدين الخدامين هنا وكمان الحراس برا أنا هطلع انام أو اتفرج ع التلفزيون مش هينفع حضرتك انت وماما تسيبوا اسر
روح.طب افضل أنا معكي
تمارا.انا كويسه.روحوا انتو انبسطوا واطمنوا
مراد .خلي الفون جانبك ماشى
تمارا.حاضر
مراد ركب العربيه وهو ورح طلعوا ع فيلا اسد
عند أسد
كان في مجموعه من الاصدقاء المقربين ع بعض رجال الأعمال
اياد كان بيلف حولينا نفسه يدور عليها بعد ما جي مخصوص علشانها لكن اتنهد بيأس لما لاقه مراد بيدخل هو روح بس
اياد فضل يتحرك لوحده في الحفله
…..
عند تمارا طلعت ع فوق بصعوبة وهي حاسه بوجع كبير بعد ما خبت عليها علشان ما تبوظش الحفله
تمارا قاعدت بتعب وهي فكره أنه تعب وهيروح
تمارا رحت اتحركت تاخد دش يريح أعصابها لكن مقدرتش
تمارا وقفت بوجع وهي حاسه أن في حاجه بتنزل منها
تمارا اتحركت بوجع تتصل على مراد لكن مكنتش بيرد
حتي روح وكمان اسر
تمارا مكنتش قادره حاولت تتحرك لكن بدأ دم ينزل
تمارا بصوت بسيط.اه الحقوني.الحقوني
تمارا بصت ع التلفون وهي بتحاول تفتح عينها بعافية
واتصلت على….
عند إياد
كان قاعد في ركن لوحده بعيد عن الحفله لحد ما الفون رن
اياد بص عليه بصدمه مكنتش مصدق أنها هي
اياد رد بسرعه .الو
تمارا بصوت واطي وبسيط .ا.الحقن…….
اياد بخوف . تمارا.تمارا
اياد خرج يجري وركب العربيه وطلع بسرعه ع فيلا مراد
اياد وصل في وقت قياسي
لاقه الحراس واقفين
اياد زقهم وطلع ع فوق بسرعه فتح الباب وقف مصدوم لما لاقها وقعه ع الأرض وحوليها دم كتير
اياد جري عليها .تمارا .تمارا حبيبتي فوقي
اياد شالها ونزل بيها بسرعه وحطها في العرييه وركب العربيه وطلع ع المستشفي عربيه الحراس اتحركوا ورا وهما في الطريق كانوا بيحاولوا يكلموا مراد
عند اياد كانوا وصلوا
اياد نزل بسرعه ودخل بيها وهو بيتكلم بدموع .لاا خليكي معاياا.انا اسف .اسف والله
اياد بصراخ. دكتور بسرعه
وبسرعه اخدتها ودخلوا العمليات
اياد بص ع أيده اللي كلها دم بخوف
…..
عند مراد اخيرا سمع الفون
مراد بخوف.في اي
احد الرجاله قالوا كل حاجه
مراد بصدمه.اي
اسد .في اي
مراد . تمارا.تمارا في المستشفي
كلهم خرجوا ورا مراد وركبوا عربيتهم وطلعوا ع المستشفى
اياد كان قاعد يدعلها بخوف
بعد شوي كانوا كلهم وصلوا
مراد قرب من اياد .هي فين . حصل اي .مالها
اياد بتوهان.معرفش . معرفش
اياد فضل قاعد يبص ع الباب
وبعد ساعات طويلة سمعوا صوت عياط
كلهم بصوا ع الأوضه لحد ما خرجت الممرضه كانت شيله طفل حجمه صغير
كلهم بصوا بصدمه
روح اتكلمت وهي شايفه نظرات الاستغراب ع الولد .شيل ابنك ي اياد
كلهم بصوا ع مراد وخصوصاً اسد اللي بص عليه بعتاب
اياد قرب منها براحه وقال بصدمه.ابني
أياد اخدته بخوف وهو خايف من حجمه الصغير وبق يبص عليه.ابني . تمارا كانت حامل مني
اياد ضمه ليه براحه وهو مغمض
الممرضه.كفايه كده لانه لازم يدخل الحضانه
اياد بخوف.ليه
الممرضه .لانه مولد بدري ولازم نحطه
الممرضه اخدت الطفل ومشيت وكلهم ساكتين
شوي وخرجت تمارا كان شكلها تعبانه اوي
اياد قرب منها ومشي جانبها وهو ماسك أيدها لحد ما دخلت الاوضه
اياد لدكتور .حصل اي
الدكتور بهدوء. ولاده مبكره المياه اللي حولينا االجنين نزلت . الجنين نزل لحوض بدري ولما حصل تأخير لفتره في الولاده بدون اي تتدخل حصل نزيف .لكن الحمد لله ربنا سترها
اياد وهو يبص عليها بحزن .طب الولد كويس
الدكتور بهدوء . الحمدلله.احنا حطنا في الحضانه احتياطي علشان ميحصلش اي مضاعفات بعدين لانه ضعيف شوي لانه مولد بدري
اياد هز رأسه وهو بيبص ع تمارا
الدكتور .الف مبروك.بعد اذنك
كانوا كلهم بيسمعوا وهما ساكتين
اياد بهدوء .ممكن تسبوني معها شوي
مراد كان هيرفض بس
اسد بجمود.يلاا . اخرجوا
برا
حازم كان بيبص ع مراد بغضب .انت بحق اي تمنعني عن حفيدي هااا
اسد بقوه . بس.احنا هنا في المستشفى نتكلم بعدين لأننا لازم نتكلم ولاا اي يمراد
مراد ….
جوا
اياد ماسك أيدها جامد وهو بيحرك أيده التانيه ع شعرها.مش عارف كان ممكن يحصل أي لو حصلك حاجه.تعرفي ع قد ما أنا مضايق انك خبيتي انك حامل ع قد ما أنا فرحان أن في حته مني ومنك بقت موجوده وممكن ترجعنا لبعض
اياد فضل يبصلها وشوي وخرج
وبعد ساعات
تمارا فتحت عينها بتعب
تمارا بتعب .م.ماما
روح وهي بتمسك أيدها بحب .الف سلامه عليكي ي حبيبتى
تمارا وهي بتحط أيدها ع بطنها بوجع وعياط . ابني ي ماما.
مراد بحب . الحمدلله ي حبيبتي هو كويس وفي الحضانه
تمارا اتعدلت بخوف ووجع . ليه
مراد .اهدي .هو كويس هو بس أتولد بدري ي حبيبتي ف هيفضل هناك نطمن عليه
كلهم دخلوا اطمنوا عليها وحازم وندي اللي كانوا بيبصوا عليها بعتاب
تمارا كانت مكسوفه منهم ومكنتش عارفه تقول اي
شوي والدكتور دخل .ممكن تتفضلوا براا
الدكتور كشف عليها .في تحسن بس افضل تفضلي هنأ لحد بكره
تمارا بخوف .وابني . عامل ايي
الدكتور .اطمني هو كويس وان شاء الله يخرج مع حضرتك بكره ثم أكمل.جوز حضرتك معااا
تمارا بهمس . اياد
الدكتور خرج ومفيش دقايق والباب اتفتح وهو دخل
اياد . حمدالله على السلامه
تمارا بتوتر . شكرا انك ساعدني مكنتش اعرف كان ممكن يحصلي اي أنا و …
اياد .وابني
تمارا فضلت ساكته
اياد .تحبي تروحي تشوفي
تمارا هزات رأسها بسرعه وهي بتقوم بتعب . ايوه.
اياد قرب منها وسندها لحد ما خرجوا تحت انظرهم كلهم
اياد وتمارا وصلوا الحضانه وتمارا فضلت تبص عليه بدموع
اياد بص عليها بحزن مكنش عايز يكون كده كان عايز يفضل معها من اول ما يعرف انها حامل كان عايز يعيش معها بس
تمارا كانت مركزه مع الطفل وبس
اياد . كفايه كده انتي لسه تعبانه .تعالي علشان تستريحي
تمارا.لاا خليني شوي
اياد .اطمني هو هيخرج برا هو كويس .يلاا
اياد اخدها ورجع
عندهم
كان ياسين واقف جانب فريده.تحبي نروح .حاسه انك تعبانه
فريده بتعب بسيط.اطمن أنا كويسه
ياسين اقعدها.طب استريحي
اياد رجع بتمارا لحد الاوضه وهي دخلت تنام
بليل
كانوا كلهم مشيوا مكنتش في روح ومراد واياد
اللي كان مضايق مراد أنه موجود
اياد فضل طول الليل معهم لحد الصبح
تاني يوم الصبح
تمارا فاقت واول حاجه قالتها أنها عايزه تشوف ابنها لكن
الممرضه صدمتها.ولده اخدو حضرتك
تمارا قامت من السرير بسرعه.اي انتي بتقولي اي
برا مراد دخل هو روح ع الصوت.في اي
تمارا بعياط .اياد اخدو ومشي ي بابا أخد ابني
مراد اتحرك ع برا بغضب وروح ورا لكن كان مشي
روح رجعت لتمارا وساعدتها تلبس هدومها وركبوا العربيه واتحركوا ع الفيلا
…..
عند إياد
كان في شقه جديده كانت بسيطة
كان شايل الواد بهدوء وحب .تحب نقول اي ي استاذ أنا في رأي نقولك مالك حلو
مالك كأن بيتحرك براحه وهو بيلعب بيده
اياد ابتسم وهو بيتحرك بيه.يلاا نروح لماما علشان زمانها هتقوم ي استاذ مالك ثم أكمل لنفسه.خليني معاا شوي
….
عند مراد كان رح الشقه القديمة البواب قالو أنها فاضيه طلع ع فيلا حازم
مراد دخل بغضب.ابنك فين ي حازم
حازم غمض عينه بغضب.في اي يمراد ع الصبح
مراد .ابنك اخد حفيدي ومحدتش يعرفلو طريق
حازم ببرود.وحفيدك دا يكون ابنه ثم أكمل.وبعدين اطمن هيروح فين هيرجع ولاا فاكر أنه ممكن يفكر زيك ويخفي زي ما انت كنت عامل
مراد مردتش عليه
وخرج طلع ع الفيلا وهو بيحاول يكلم آياد تلفونه مغلق
مراد وصل الفيلا لاقه تمارا قاعده تعيط في حضن روح
تمارا اول ما شافت مراد.لاقته .فين ابني ي بابا
مراد .اطمني ابنك هيرجعلك
..
وبعد ساعتين
عند إياد
كان في العربيه وهو بيبص ع مالك بفرحه
إياد رح المستشفي الاول قالو أنهم مشيوا
اياد ركب العربيه وطلع ع فيلا مراد
اياد لمالك .شكلي عملت مصيبه وجدك ما هيصدق
بعد شوي اياد وصل الفيلا واخد شنطه مالك ونزل
اياد دخل لاقه مراد بيتحرك هنا وهنا وتمارا بتعيط
تمارا رفعت عينها بسرعه وجريت ع اياد
اياد اتوتر لما لاقهم بشكل دا
تمارا اخدت مالك من اياد بسرعه وحضنته بعياط
مراد قرب منها بغضب.انت ازاي تخدو كده
اياد اتكلم بهدوء .دا ابني ومظنش اني عملت حاجه غلط .كنت عايز افضل معااا شوي حرام .أنا مكنتش اعرف ان كل دا هيحصل وأنكم هتخافوا عليه كانا اللي اخدو دا مجرم مش ابوه . وأنا اسف أني مبلغتش حد لاني عارف ان حضرتك هترفض
اياد قرب منها ونزل بسو.سلام ي حبيب بابا
اياد خرج علطول من غير ما يقول كلمه تاني
تمارا طلعت بيه ع فوق ودخلت طلعتو من الشنطه براحه لاقت في ورقه صغير مكتوب فيها.مالك اياد
تمارا همست .مالك
مالك ابتسم وهو بيلعب
تمارا فضلت قاعده معا لحد ما نام
تمارا اخدتها في حضنه ونامت
……
عند إياد رجع الفيلا واول ما دخل
لاقه حازم
حازم .بكلم من الصبح تلفونك مغلق ليه
اياد ابتسم .معلش ي بابا فضلت اللعب مع الاستاذ مالك ونسيت خالص أن الفون فاصل
حازم .خلاص محصلش حاجه
حازم محبش يتكلم دلوقتي لما لاقه اياد مبسوط
…..
عند ياسين وفريده
كانت فريده نايمه في حضن ياسين وهو حطط أيده ع بطنها بحب .
…..
عند أسر وحور
كانوا عند أسد
اسر كان قاعد يتحرك بي ايهم وحور نايمه
حور فتحت عينها بنوم وابتسمت.تعبك مش كده
اسر وهو بيبص ع ايهم اللي نايم بهدوء .لااا .نام علطول حبيب بابي
حور ابتمست بحب عليهم
اسر .يلاا ي حبيبتي اجهزي علشان نرجع الفيلا بتاعتنا وأنا هجبلك حد يفضل معكي
حور .طب ما تخلينا هنا كام يوم
اسر حط ايهم في السرير وقرب منها.معلش ي حبيبتي علشان اكون على راحتي يلاا
حور هزات رأسها بهدوء
حور لبست هدومها وأسر اخد ايهم ونزلوا
ملك قامت . رايحين فين
اسر .معلش ي طنط هنرجع بيتنا
ملك .ليه كده بس حور لسه تعبانه
اسر . متخافيش أنا معها
ملك سلمت عليهم وبعدين مشيوا رجعوا ع الفيلا بتاعتهم
….
عند أسد كان في الشركه لحد ما حازم كلمو وقالو ع اللي حصل
اسد قام بغضب .لااا كفايه لحد كده .عايزك تجهز وتجلي الفيلا وأنا هكلم مراد .سلام
اسد ركب العربيه وطلع ع الفيلاا وفي الطريق كلم مراد وقالو يجي ع الفيلا
بعد شوي وصل اسد
ومن بعدو مراد وحازم
في المكتب عند مراد
اسد .ممكن افهم مالك .الاول خبيت علينا أن بنتك حامل . ودلوقتي مضايق أن اياد اخد ابنه انت مش شايف انك مزودها
مراد قام بغضب .لاا مش شايف.اياد وتمارا خلاص مفيش اي حاجه تربط ما بينهم وأنا مش هخلي اياد يقرب بنتي كفايه اوي اللي حصل زمان .وانت لو مكاني كنت هتعمل اكتر من كده وانت متاكد من دا
اسد لأنه مر بمواقف اياد كان متعطف معا .لاا اياد وتمارا في حاجه تربط ما بينهم ابنهم ولاا انت نسيت.اياد لي الحق أنه يشوف ابنه وقت ما يعوز ثم أكمل بهدوء مراد أنا عرف أنها بنتك وانك اكتر حد هيخاف عليها بس ممكن تهدا شوي مش يمكن يكون الولد. دا طريق يرجعهم لبعض. حتي الولد يكبر بين اب وام إحنا اكتر حد عرفين يعني اي تتحرم من الاهل.
حازم كان قاعد يسمع بهدوء من غير اي كلام
مراد قام وخرج من غير ما يقول حاجه
اسد هز رأسه بيأس منه
حازم . مفيش امل فيه خلاص
اسد بهدوء.اللي حصل مكنتش سهل ع مراد أو تمارا .وانت كنت شايف ابنك عامل ازي شوي وقت ي حازم وان شاء الله كل حاجه ترجع زي الاول ثم أكمل. يمكن الولد يسهل الدنيا
حازم هز رأسه بهدوء.
حازم قام .امشي أنا .سلام
……
عند إياد
كان نايم ع السرير وهو بيفكر معقول تسمي مالك زي ما هو قال
اياد غمض عينه ونام براحه
…..
وفي اخر الليل
عند مراد في الفيلا
كانت روح ومعها مراد قاعدين مع تمارا اللي مش عارفه تعمل اي مع مالك اللي قاعد يعيط بصوت عالي
تمارا بخوف.هو ماله طيب ي ماما.
روح .معرفش ي حبيبتي.هو اكل وكمان غيرت هدومه ومفهوش حاجه.مش فاهمه مالو
تمارا .طب نروح لدكتور
روح .طب اجهزي يلاا
روح خرجت ودخلت اوضتها وفضلت تتصل على اياد لحد ما رد بعد فترة
اياد بنوم ..الو . مين
روح.دا أنا ي حبيبي
اياد اتعدل بسرعه لما ركز وعرفها.في حاجه ي طنط
روح .الولد بيعيط من بدري وتمارا رايحه لدكتور
اياد قام بسرعه. أنا خمس دقائق وهكون عندك
اياد قام بسرعه ولبس ونزل ركب العربيه وطلع ع فيلا مراد
عند مراد كنت تمارا لبست ونزلت مع مراد
واول ما خرجوا لاقوا اياد بينزل من العربيه
اياد قرب بخوف من مالك .مالو
مراد بص ع روح
روح .اطمن ي حبيبي أن شاءالله خير .روحي معااا ي تمارا.علشان تطمنوا ع ابنكم
تمارا بصت ع مراد
مراد كان هيرفض لكن روح مسكت أيده بهدوء .روحي وأنا هطمن عليكي
اياد مد أيده واخد مالك بهدوء .مالك ي حبيبي
اياد اتحرك بيه نحيت العربية وتمارا ورا
اياد لاقه سكت
تمارا أستغربت أنه سكت حتي اياد
اياد وهو بيتكلم بحب .بابا وحشك علشان كده كنت زعلان يا حبيب بابا صح مش كده
اياد . أنا همشي بيه شوي وبلاش العربية طالما سكت تحبي تجي معنا
تمارا هزات رأسها بهدوء
اياد اتحرك وتمارا معااا وكانوا في نص الليل والمكان هادي
اياد كان بيبص ع مالك هو شايفو بدأ يروح في النوم
اياد بحزن. أنا آسف .عارف أنها خلاص ملهاش لازمه بس كان لازم اقولها
تمارا فضلت ساكته
إياد بهدوء .يلا نرجع كفايه كده الجوا بارد على مالك
اياد رجع بيهم تمارا أخدت مالك اللي نايم بهدوء ودخلت
روح بصت عليه.نام اخيرا
تمارا وهي بتهز رأسها بهدوء وطلعت
مراد كان قاعد مش عجبه اللي حصل
روح بهدوء .الولد كان عايز ابوه .هو لسه طفل ومحتاج الاتنين جانبه
مراد .يلا يروح ننام . كفايه كده
…….
بعد شهرين
كان اياد نص وقته مع مالك وتمارا كان بيحاول يعوض اي حاجه من اللي فاتت
….
في المستشفى
كان ياسين مستني وهو بيبص في الساعه كل ثانيه
لحد ما الممرضه خرجت مع طفلين
الممرضه.الف مبروك
ياسين شال واحد منهم بفرحه واسد شال التاني
اسد بفرحه . الف مبروك ي حبيبي
ياسين بدموع.الله بيارك فيك يا بابا
ياسين.فريده عامله ايه
الممرضه.اطمن حضرتك المدام كويسه جدا
فريده خرجت ودخلت اوضه عادي وكلهم معهم
فريدة بعد شوي فاقت
ياسين قرب منها وبسها بحب.الف مبروك ي حيات ياسين
فريده بتعب.الله بيارك فيك ي حبيبي
حازم حضن فريده بحب.مبروك ي حبيبتي
فريدة.ربنا يخليك ي بابا
ياسين حط الولاد جانبها.فريده ويونس
فريدة ابتمست بحب
تمارا كانت بتبص عليها كان نفسها تكون زيهم
بليل
فريده خرجت
وكانوا فرحانين بيها وخصوصاً ياسين
…..
الايام كانت بتعدي وكل واحد عايش مع عيلته الصغيره في سعاده
مكنش فاضل غير تمارا واياد
اياد كان راضي أنه يكون معها كده
كان بيعمل كل حاجه كان واضح التغير عليه في كل حاجه
تمارا مكنتش قادره تنكر أن كل اللي بيحصل مخليها مبسوطه حتي لو لسه مش قادره تمسح كل حاجه حصلت زمان
….
عند إياد وتمارا
اياد كان قاعد عند مراد وماسك مالك
اياد .حبيب بابا عامل اي.
تمارا كانت بتبص عليهم بفرح وهي شايفه ضحك مالك عليه
لحد ما مراد دخل
مراد بهدوء .في موضوع لازم نتكلم فيه
اياد بص ع مراد وهو حاسس ان فيه مصيبه
مراد .في عريس متقدم لتمارا
تمارا بصت ع اياد بتوتر .بابا بلاش كلام دلوقتي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملكت الأسد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى