رواية عقاب الحب الفصل الخامس عشر 15 بقلم صفاء حسني
رواية عقاب الحب الجزء الخامس عشر
رواية عقاب الحب البارت الخامس عشر
رواية عقاب الحب الحلقة الخامسة عشر
خير يا أم فتحى
ردت ام فتحى
فى ظابط شرطه ورجل معهم يا فندم بيسالوا عن العروسة
الجديد
شعرت بخوف شهد وكانت متوترة لكن دعمها جاسر وقالها
متخفيش يا شهد انا معاكى
طلب من امى فتحى
دخليهم شقة امى واحنا جاين مش عايزين حد يدخل هنا مفهوم
#عقاب #الحب
#صفاء #حسنى
صفحتى روايات الكاتبة صفصف
هزت راسها ام فتحى
انا عملت كدة يا فندم وطلعت فوق وبعد كده نزلت ب الاسانسير
ابتسم جاسر
برافو عليكي يا ام فتحى
يلا يا شهد تعالي معايا
وانتى يا ام سيف خليك هنا انتى وأولادك انتم فى حمايتنا ومحدش يقدر يدخل هنا عشان البيت ده منفصل عن الا برا لحد ما اشوف عايزين ايه
محدش يتحرك يا جدى من هنا
هز رأسه الجد متقلقش وخمس دقائق والمحامى هتلاقي جيه روح يا ابنى
اعترضت ام جاسر وقالت
واحنا مالنا ببلوى غيرنا ما كل واحد يحل مشاكله
نظرت له شهد
للاسف حضرتك من النهاردة مجبورة انك تستحملي بلوينا يا حماتى من يوم ما ضحكت عليا وعلى امى وبعد كده لم عرفت. انى جدى بدلا العريس فروحت بلغت ابوى بمكانى وانتى مجبورة انك تستحملي بلوينا
شهقت الام
انتى بتقول ايه يا شهد انتى متأكدة أن حماتك وراءها
استغلت الفرصة حماتها
قوليلها وانبى وانا اعرف عنون ابوك من فين والا عايزة تلبسين اي حاجه
ضحكت شهد
ورقم بابا موجود عندك بيعمل ايه
انصدمت حماتها والجميع
ووجه الجد الكلام ل عليا
الكلام ده صح
رفضت حماتها ده كذابه ومش سهلة
ضحكت شهد
طيب انا مش هتكلم شوف انت تليفونها يا جاسر هتلاقي مكتوب عليها اسم ابو ش محمد ورن على بابا ولو مسمعتيش جرس باب مبقش انا
صرخت حماتها
انتى بتفتيش تليفون من وراء
ضحكت شهد
افتهش امتى يا حماتى بذمتك العصفورة قالت لي
غضب جاسر ومسك تليفون أمه وفتح وفعلا كان كلام شهد حقيقة ورن سمعوا جرس التليفون من برا
اتعصب جاسر وخصوصا لم فتح الاسبيكر وسمع كلام الاب
الو يا حضرت المجهولة انا وصلت للبيت والعنوان الا انت بلغتنى عنه ولو طلع كلامك غلط وان بنتى مش مجبورة ومش متجوزة غصب عنها للشاب المجنون
اقسم بالله هوصلك وخليك تندمى
الكل أنصدم حتى حمات شهد
وصرخ الجدى
سبحان الله يعنى خايفة تعملي بطاقه شخصيه ل ابنك وخايفة تعلاجيها عشان الناس مش تشمت فيك لكن عادى تبلغ ابوها وتفضحى ابنك
كانت عايزة ام جاسر تدفع عن نفسها
انا مقولتش حاجه عن ابنى اقسم بالله
لكن محدش سمع لها
وراحت شهد هى وجاسر عند ابوها لكن استوقفها كلمة ابوها واخر كلمة ل حماتها وافتكرت عرفت ازى لم صحيت الصبح وراحت عن أمها وكان جاسر لسه فوق
سمعت مرات عم جاسر بتقول
انت عرفت الا حصل يا نبيل
سألها خير تانى
ردت مى
انا سمعت عليا بتتصل ب ابوى شهد وعرفته مكانها وكمان
قالت كل حاجه
أنصدم نبيل
ازى عرفت .
#عقاب #الحب
#صفاء #حسنى
صفحتى روايات الكاتبة صفصف
ردت مى سمعتها وهى بتتكلمه وبعد كده عملت نفسي هقع وهى سندنى وشفوت الاسم ابوي ش محمد وشهد اسمها شهد محمد يبقي اكيد هي وراها حاجه
استغرب نبيل
من فين هى الا كانت عايزة تجوز وليد ومن فين تبلغ ل ابوها
ردت مى وهى شايفه شهد وقالت
علمى علمك
فاقت شهد من تذكرها على صوت الظابط
وهو بيسالها
حضرتك انتى تعرف الشخص ده
بلعت ريقها شهد
حضرتك لا والا عمري شفوته حضرتك
اتعصب الاب
انتى سمع نفسك بتقولي ايه بتنكر ابوكى الا اسمك مكتوب عليها
وضحت شهد بهدوء للظابط
حضرتك هو ذنبي انى مكنش اعرف مين مكتوب اسمى جانبه اسمه فممكن اي حد يجي يقولي ابوكى اصدقه حضرتك وعايزة اعرف ايه تهتمى بالضبط
رد الظابط
التهمة مش متوجه ليكى انتى بالظبط
متوجه ل زوجى وعائلتهم انهم اجبروك بالزوج من ابنهم والابن ده مريض عقلي
#عقاب #الحب
#صفاء #حسنى
صفحتى روايات الكاتبة صفصف
ضحكت شهد بسخرية
مريض عقلي ومسكت ايد جاسر، بدلع
هو انت مريض عقلي يا حبيبي وانا معرفش
ابتسم جاسر
هو ممكن عقلي يروح من حبك يا قلبي
اتعصب الاب
متلم نفسك يلا
وجه كلامه جاسر
احترم نفسي عشان بتكلم مع مراتى وحبيتى
ساله الظابط
ممكن اشوف قيسمة الجواز
ابتسم جاسر اكيد يا فندم اتفضل وطلع ورقة القيسمة من جيبه
اتفضل يا فندم
استغرب الاب
انتم كنتم عارفين ان احنا جينا عشان كده جهزتوا نفسكم وايه يضمن لينا ان القيسمة مش متزور
ابتسم جاسر
اولا انا عريس وامبارح كانت دخلتى واستملت قيسمة الجواز وطلعت حطيتها فى اول حاجه شفوتها اقدمى عشان مش فاضي انتم فاهمين ولم صحيت على الخبط على الباب لبست اول حاجه اقدمى يعني مش حاسبها
اعترض الاب
بنتى لسه في حضانة وقاصر واهيها ورق من المحكمه ان شهد وشذي فى حضانة ابوهم يعني مينفعش تتجوز من غير موافقتى
ضحكت شهد بسخرية
بردوا يقولي ابوى حضرتك اسالوها
امتى اخر مره شفوته فيها
اساله يعرف انا معايا من الشهادات
طيب يعرف شذي شكلها ايه طيب دخلت ايه بتتعلم والا مش بتتعلم تعرف ايه عنينى علشان تقولي
توافق عليا ومعلش حضرتك اجيبك من فين ومدام عارف مكانى كنت فين
اتحرج الاب من اسئلة شهد
امك خطفتكم وانتم صغيرين وطبعا اعرفكم هو انا اتوه عن بناتي
ضحكت شهد
بجد عشان كده اول ما دخلت اقعد تبص على الصورة عشان تتاكد ان كنت انا بنتك والا لا
خليه يطلع الصورة الا مبعوت ليه على التليفون
اعتذر الظابط منهم احنا اسفين على الازعاج
وجي يمشي
وقفه الاب وقال
حضرتك مراتى عندهم وانا عايز اخد بنتى
طلب جاسر منهم
فتشوا المكان حضرتك لو احنا مخبين حد
اعتذر الظابط
ده مش اختصصنا حضرتك مهمتنى نتاكد من صحة الكلام ان البنت مش مجبرة او مغصوبة او مخطوفة
وصبحى مباركة
خرج الظابط
وفضل الاب وسالها:
فين امك يا شهد واختك شذي
قالت شهد: نسيت تسال عن بقي اخواتى
انصدم الاب
اخواتك انا عرفت ان الحمل مكملش
ضحكت شهد
بجد طيب كويس انهم قالوا ليك كدة قولى بقي ربنا رزقك بالولد والا لسه
اتحرج الاب
كل شي نصيب
#عقاب #الحب
#صفاء #حسنى
صفحتى روايات الكاتبة صفصف
صفقت شهد يد على يد
بجد مكنتش اعرف والا عشان العروسه اختيار ولدتك اخمن ايه الا حصل ممكن ربنا عقبك وجابتلك بنتين توام ، ولم ولدتك حبيت تخلك تطلقها فضحتكم وطلعت العيب فيك انت اللي مش بتجيب ولد وممكن كنت كل ما تتجوز واحدة وتجيبلك بنت تطلقها فلقيت اخر امل انك تدور علينا
وممكن اخمن عندك كام
اتنهد الاب
يا بنتى ربنا فعلا عقبنى وانا عرفت غلط وجى اخدكم فى حضنى امى ماتت وانا دلوقتي مبقش فارق معايا ولد والا بنت
ضحكت شهد
استنى بس احسبهم 15 سنه ×٥ ستات
ولو كل خمس سنين اقول جبت ٣ مثلا او ممكن ٥
وقلت اجى اربي بناتى السبعة واخد بالي منهم
والا اقولك سبعة ايه يا محمد بيه لا هم كدة يكون تسعة انجلط بقي
انصدم محمد.
اسمعنى يا بنتى انا فعلا ربنا عقبنى لكن مش زى ما بتقول ممكن فعلا لو فضلت على كدة كان يبقي نفس العدد لكن من بعد ما امك مشيت وانا حالي اتلخبط فعلا اتجوزت وربنا رزقني ببنتين لكن لم جاءت امى تدخل غضبت التانى وروحت اصلح فيها عشان متحرمش من حد تاني وقتها واحنا فى العربية وبنتكلم جاءت عربية نقل طيرتنى ودخلنا المستشفى التانى ماتت وانا فضلت متجبش سنين واخوتك فضلوا يتامى ولم رجعت لي صحتي عرفت أن ربنا عقبنى وجالي عقم بعد الحادثة وسنين وانا بدور عليكم رفعت قضية حضانة عشان اعرف اوصل ليكم
بقي طريقه أنا بالي عشر سنين بدور عليكم وركع على الأرض يسجد ل شهد بالله عليك انا عايز اشوف امك واطلب منها تسامحني
وفجأة
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب الحب)