روايات

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم منة محمد

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم منة محمد

رواية احلام في عيون وقحه الجزء الثاني والثلاثون

رواية احلام في عيون وقحه البارت الثاني والثلاثون

احلام في عيون وقحه
احلام في عيون وقحه

رواية احلام في عيون وقحه الحلقة الثانية والثلاثون

سلطان: اهدي هنلاقي حل للمشكله وهنواجه الأحداث لصالحنا بس ولا من شاف ولا من درى
مايا لسه بتقفل الموبيل لقت الي فتح الباب وبصلها وهي جمدت ملامحها من الخوف : هو انت هنا في البيت مروحتش الشركه النهارده؟
انور: كمان نسيتي النهاره اجازه والشركه مقفوله
مايا نظرات عيونها لبعيد : مفتكرتش
انور حاول يتصنع الهدوء: ايه الحكايه الايام دي بقيتي تنسي كتير خدي بالك وخليكي مركزه افرضي نسيتي حاجه غاليه , وبعدين رايحه فين كدا مستعجله من غير ماتفطري
مايا: بدئت تراقبني كويس انا مندهشه ازاي لقيت وقت فاضي من الشغل
انور بنظره غريبه من عيونه: لازم افضي نفسي للامور المهمه مثلا افضالك امشي لتتأخري كفايه راح عليكي معاد امبارح مش انتي رايحه عند امك بفكرك قبل ما تمشي افطري معاها هناك
ماعطهاش فرصه تقول حاجه لأنه طلع قبل ما يسلخ جلدها سلخ !
*****قصص منه محمد كاتب********
قاعده وهموم الدنيا كلها فوق دماغها مشغوله في تفكرها ازاي تقدر تمنع مايا من ارتكاب الجريمه لكن مش عارفه المفروض الحل ازاي
سراج شافها: صاحيه ليه يا بنتي مش هتنامي؟
احلام بصتله واغتصبت ابتسامه خفيفه: كنت لسه داخله انام بس قلت اقعد كده شويه لحد ما يكبس عليا النوم واصحي ع صلاه الفجر
سراج قعد جنبها: انا النوم اختفي في سني فكرت بدل ما ارقد ع السرير اقوم اتمشي انا عارف انك قلقانه يا احلام مروان هياخدك من هنا وهيحس بغلطه
احلام: بس هو مغلطش اي واحد في مكانه هيعمل نفس الي عمله وع فكره انا مش قلقانه بسبب مروان
سراج: طيب ايه الموضوع انا ملاحظ سرحانك من الصبح فيه حاجه قوليلي
احلام: بفكر في المدرسه الشغل كتير المديره عطتني حصص اضافيه وبفكر ياتري هقدر ولا لاء
سراج: بجد ده بس
احلام: اكيد ده بس يله قوم نام وانا كمان هدخل انام
سراج: عيشي سعيده بلاش تكوني حزينه كده اوي وبعدين انا مش شايفك لابسه دهبك هو فين
احلام: حطيته جوه الدولاب مليش مزاج البسه
سراج هو راسه : البسيه الدهب بيزين الست انا قايم انام وانتي كمان قومي
********قصص منه محمد كاتب*********.
في بيت اهل زوج رنا دق الباب ملهوف يعرف الحقيقه لحد ما الشغاله فتحت ودخلته
مروان: مساء الخير يا طنط
حماه رنا بأبسامه وترحاب: اهلا وسهلا اتفضل ياحبيبي عامل ايه
مروان ابتسملها: انا الحمد لله انتي الي عامله ايه
حماه رنا: انا زي الفل احلام عامله ايه مجبتهاش معاك ليه
مروان: هي كويسه بس مشغوله
حماه رنا: المره الجايه جيبها نفسي اوي اشوفها واقعد معاها
مروان : حاضر
رنا طالعه قربت عليه وبحده: انت ليه جاي هنا
حماتها بتعنيف: ايه الطريقه دي , ده بيته يجي اي وقت متزعلش من اختك يا مروان هقوم اعملك كوبايه شاي
مروان: الف شكر يا طنط
حماتها خبطتها في كتفها بخفيف: وانتي اتعدلي شويه مع اخوكي
رنا: عايز ايه وليه تاعب نفسك وجيت
مروان بصوت فيه غصه : اتكلمت مع سناء الشغاله وكلامها قلقني قالت لي ان مايا مكنتش عايزني افضل انا واحلام في البيت محتاج اعرف ايه الي حصل وامي عرفت ايه , الله يرحمها الحياه معطتهاش فرصه للاسف ماما كانت دايما عايزنا انا واخويا سوي انا متاكد ان فيه سبب خلانا نختلف
رنا رفعت حواجبها لفوق:واذا
مروان بغيظ: ايه اسلوبك البارد ده, رنا انا اخوكي مش عدوك
رنا : عشان انت اخويا الي ظلمت بقيت عدوي
مروان : وانا مش هزعل منك مهما تقولي لان مصارين البطن بتتخانق واحنا في النهايه اخوات حتي لو من الاب
رنا بصتله بغيظ: ماما سلوي كانت اكتر من امي الله يرحمها واحلام اختي اعز عندي منك انت شخصيا
مروان : ده واضح مش محتاج كلام , رنا افهميني فيه حد خلق سوء فهم بيني وبين احلام وجايز خطه مدبره من مايا
رنا بسخريه: سلامات اخير وصلت, بعد كلام سناء , اتهمت مراتك الي كانت شريكه في راحتك وسعادتك وحزنك لو وقت طويل اتحملت ظروفك واعتبرت نفسها جزء منك ,لكن انت فقدت الثقه فيها في لحظه وسبتها
مروان : احلام كمان كانت غلطانه ليه خبت لو قالتلي مين الي جه كان الموضوع انتهي وقتها ومكنش حصل كل ده بس هي مقلتش مين الراجل الي جه مين الي مصممه تحميه اعترفي انها غلطانه
رنا : وافرض انها مقلتش لحد دلوقت مين هو هتعمل ايه بس قبل ما تجاوب انا مش مبسوطه بمجيتك لاني عارفه انك هتجرح احلام اكتر من الاول لحد ما يختفي الشك وهتكرر معاها نفس اسلوبك الهمجي خد الكوبايه دي
مروان : ايه
رنا: بقولك خد الكوبايه
مروان بغيظ: اخدتها اهو
رنا: ارميها ع الارض
مروان مش فاهم : ليه
رنا: بقولك ارميها ع الارض
مروان بنفاذ صبر حدفها: اهو رميتها
رنا: تفتكر الكوبايه دي ممكن ترجع سليمه تاني زي الاول , اهو انت كسرت قلب احلام كده واتجرحت تفتكر تسامحك
مروان سكت شوي وقال : انا عايز اشوفها ممكن
رنا : وانا طالبه منك حاجه واحده متقابلش احلام لحد ما تتأكد من برائتها
…………………….
انور قرر يغير طريقته معاها ويهتم بيها يمكن اهملها وهو بينجح وخلاها تفكر في غيره وقرر يقعد معاها ويحدد هيعمل ايه قبل المواجهه والحد الفيصل
سراج بسعاده: انا مبسوط جدا لما شوفتك ابقي تعال زورنا عارف انك مشغول كتير بس حاول تلاقي وقت
احلام مدتله الفنجان: اتفضل يا ابيه
انور اخده مبتسملها: شكرا
سراج: انور كنت عايز اتكلم معاك عن مروان شوف انا عارف ان فيه خلاف بينكم بس هو اخوك لازم تتكلم معاه انت الكبير خالي قلبك كمان كبير اتصالح معاه عشان خاطر احلام
اسيا: ازاي يعني يتصالح معاه وهو موقفش جنبه
سراج بصلها بغيظ انها تسكت وهو بيحاول يتمالك أعصابه لما كملت
اسيا : هو اخوه الكبير كان لازم يهتم بيه انا رآي متحملش نجاح انور نار الغيره وحشه جدا بتخلي كل الناس انانيه حتي الاخوات
انور بهدوء: لاء يا طنط مروان مش كده اطمن ياعمي كل حاجه هتبقي كويسه
سراج اتنهد: اتمني من الله
انور : احلام بلغي مايا اني جيت اخدها نروح نتغدي
احلام ضيقت عيونها وبصتله بعدم فهم وراحت بنظراتها لخالها الي مش فاهم حاجه , واسيا اتوترت
انور: حصل ايه هي نايمه صحيها احنا متأخرين
سراج اتحرك بنزعاج: مايا مجتش هنا
انور : مجاتش هنا
اسيا غمزتها: قومي يا احلام شوفي مايا فين
احلام قامت من مكانها بخطوات سريعه وانور حط الموبيل ع ودنه
سراج : ها يابني ردت عليك
انور: بتصل تلفونها مقفول يعني مش عايزه تتتكلم يظهر مشغوله
اسيا: يمكن حصلت لها مشكلة ولا ليه هتبقي كل الوقت ده بره البيت من غير ما تقولنا , انت اتخانقت معاها
سراج داس ع اسنانه: بتقولي ايه اسف يابني متزعلش من كلامها
اسيا : اسمع يا انور بنتي حساسه جدا متتحملش كل ده مفروض تاخد بالك منها هي مختلفه شويه عن باقي البنات
انور نبره محمله بالسخريه : عندك حق هي فعلا مختلفه تماما عن باقيه البنات ع كلا انا ماشي
سراج بصلها بحده : راحت فين لحد امتي هتخلينا في نص هدومنا وانتي تأنبي انور من غيرذنب هو راجل محترم مقلش كلمه ومشي في هدوء المفروض بنتك متخرجش من باب بيتها الا بأذن جوزها
اسيا بحده: الغلط كله ع انور عشان كدا مشي بسرعه عشان عارف نفسه غلطان
احلام طلعت وقالت: اتكلمت معها رجعت البيت بس كانت مستعجله مقلتليش تفاصيل اطمنوا
اسيا: شوفت اهي رجعت البيت وانت بتشك فيها من غير سبب
………………………….قصص منه محمد كاتب………………..
فتحت الباب ودخلت وطالعه ع فوق وقفها بصوته الحاد
انور: كنتي فين وراجعه منين
مايا بصتله: ياه من امتي بتسألني
انور: ماهو انا من هنا ورايح لازم اسأل كذا مرة؟
مايا : جرالك ايه انت مكنتش كده قبل كده
انور حط ايده الاتنين في وسطه بتهكم : وانتي كمان مكنتيش كده او يمكن كنتي كدة وانا معرفش ليه كدبتي عليا
مايا مسكت راسها وبشخط: اسكت راسي بدئت توجعني, قلت لك اتصلت بيا صاحبتي القديمه روحت اقابلها هيكون ايه يعني غير كده
انور: صاحبه قديمه ولا جوزك القديم ( فتح شاشه الموبيل وحطه في وشها ) سلطان روحتي تقايليه يا احقر واحده في العالم
مايا بصت للصوره : انت بتراقبني
انور بقهر: ده الي فارق معاكي ومش فارق انك دوستي ع كرامتي دوستي عليها مش عارف امتي حصلت الخيانه يمكن من اول يوم اتجوزتك فيه وانا عشت مخدوع انا غبي ومغفل
مايا: مفيش حاجه من دي قابلته من يومين مكنش هنا ومتصلش بيه
انور: بس كفايه مستحيل اثق في كلامك ابدا انا عايز ارميكي حالا بره الييت ليه عملتي فيا كده
مايا: متصرخش فيه شغالين في البيت فكر ع الاقل في منظرنا واتكلم بهدوء
انور وشه احمر وشرار طالع من عيونه : ليل ونهار كنت ماكينه فلوس عشان اسعدك كنت شغال في طاحونه زي الطور عشان تعيشي سعيده في رفاهيه وانتي بتخونيني
مايا بعين قويه : انا معملتش حاجه تخليني اتحمل اهانتي متأفورش الموضوع
انور بعصبيه وصريخ: متبقيش بجحه حتي بعد الصور قادرة تقولي قدامي كده الي زيك تبقي مكسوره وعينها في الارض
مايا : مكسوره انت الي تتكسف لما تشك في مراتك متوصلنيش لمرحله الزهق منك وبعدين تقول دي بتخوني متبقاش صاحب الفعل الغلط وتقول انت صح وبعدين الراجل ومراته لو فضلوا يطارده في بعض ويحققوا مع بعض بيوت كتير هتتخرب
انور باحتقار: بتعرفي كويس تقلبي التربيزه وتغيري الكلام بدل ما تعترفي بغلطك وانا كنت دايما بسمعلك
مايا بعصبيه : الصوره دي مجرد لحظه معرفش مين لقطها
انور بصوت كله غضب: واحيانا تكفي اللحظه الواحده تحكي خيانه كامله _ مقرب عليها
بنظراته المرعبه ومسك إيدها بخشونه وقال من بين سنانه: وكنت اتمني اللحظه دي متجيش
مايا خافت ورجعت ع ورى خطوتين: متلمسنيش ابعد عني انا عايزه اتحرر منك طلقني وحالا
انور زقها علي الحيط: معنديش اي اعتراض لكن هتفضلي في البيت هنا لحد ماتولدي ابني وبعدها غوري متقلقيش مش هحملك مسؤليته عارف انك مش محتاجاله بس انا محتاجله
………….قصص منه محمد كاتب………………
ع السفره 9 صباحا
احلام قاعده وواضح إنها بتفكر
سراج رفع عيوه وبصلها: احلام يله حبيبتي افطري
احلام : ماليش نفس يا خالي افطر
سراج: ازاي ملكيش نفس اظن من صغرك بفهمك ان وجبه الفطار دي اهم وجبه وبعدين ايه الحكايه قلقانه من حاجه ولا حد قالك حاجه
احلام: لاء ياخالي مفيش حاجه
سراج بشك: فيه وانا متاكد من ليله امبارح انتي مش طبيعيه فيه حاجه مخبيها مفيش داعي تخبي عليا قولي
احلام بهدوء: مروان اتصل بيا وعايزنا نتقابل النهارده
سراج بفرحه بانت ع ملامحه: حلو جدا , انتم متجوزين عادي تتقابلوا وتتكلموا سوي وانهوا سوء االفهم ده قابليه يله افطري
احلام :انت افطر
سراج الابتسامه ماليه وشه: هاكل فاكره يا لولو وانتي صغيره كنتي تسرقي مني السندوتشات وتحطيلي عليها مربي انا النهارده هعمل زيك واحطلك مربي
احلام ضحكت : لسه فاكر يا خالي
سراج بضحكة :ايوه وقابليه ربنا يهدي ما بينكم
……………قصص منه محمد كاتب…………………..
في اخر اليوم الدراسي
رنا كشرت: يعني قررتي تقابلي مروان رغم رفضي
احلام حطت ايدها في دراعها: متزعليش مني ارجوكي مروان اصر عليا كتير بيقول فيه كلام مهم وكان متوتر وقلقان
رنا : ايوه بس قبل المقابله كان المفروض يعتذرلك عن اسلوبه وياخدك بيته بكل احترام
احلام : يمكن مكسوف وعايز يقابلني ويعتذر
رنا رفعت نظراتها وبصتلها بضيق
احلام: بقول يمكن يارنا
رنا عقدت حواجبها بضيق : لو كان كده كان الاول اعتذرلك وبعدها قابلك بس هو معندوش النيه لانه لسه شاكك فيكي
احلام بصوت مخنوق: طب ازاي رفض هو لسه جوزي وبحبه كتير
رنا بغيظ: هو مش واثق فيكي وانتي بتقوليلي بحبه ايه فايده الحب الي يهين احترم الانسان لنفسه اسمعي ع الاقل خليه يحس بغلطه
احلام : طيب مرة واحده عايزه بجد اقابله عارفه انك رافضه لمصلحتي لكن جايز يحصل صلح هو جاي ياخدني بعد المدرسه
رنا قامت ومشت بغضب وغيظ وهي بتقولها: براحتك
احلام فضلت منتظره مروان لكن للاسف مرحلهاش لان العربيه اتقلبت بيه ودخل عمليات
استوب وتعالوا ناخد الصدمات وري بعض بعد رايكم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احلام في عيون وقحه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى