روايات

رواية عيب الشوم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم أحمد

رواية عيب الشوم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم أحمد

رواية عيب الشوم الجزء الثاني والعشرون

رواية عيب الشوم البارت الثاني والعشرون

عيب الشوم
عيب الشوم

رواية عيب الشوم الحلقة الثانية والعشرون

رانيا…انا خلاص هيجيلي اكتئاب و انا شايفه البيت و هيا مش موجوده هنا
سكت عادل لما شك ف حاجه و بص لبنته بمعنى انها تكمل كلامها
ف كملت رانيا كلامها و هي بتقول
رانيا…و عايزه همس تيجي هنا ع انها هيا و انا هحاول اتقبل وجودها و محدش هيناديها بإسمها من اول م تدخل البيت دا لحد م هيا تفوق من الغيبوبه بالسلامه و هي هتكون اسمها هيا و هتقعد ف اوضة هيا و هتنزل شركة هيا كمان.. كأن هيا هي الي عايشه معانا هنا
زعق عادل بغضب لـ بنته و هو بيقول
عادل….انتي فاهمه الي بتقوليه داا يا رانييياااااا
استغربت رانيا من غضب والدها و قالت بعدم فهم
رانيا…مش فاهمه يا بابا حضرتك متعصب ليه انا قولت ايه لكل الغضب دا
عادل…عايزه تدمري نفسية بنتك ايه اكتر من كدا
رانيا…ادمر نفسياها ايه بس …هي الكلام دا يا بابا …
سكت عادل بغضب و هو مش طايقها ف كملت رانيا و هي بتقول
رانيا…مش هي كانت عايزه تعيش هنا معايا خلاص انا موافقه
قالها عادل بغضب
عادل…كانت عايزه تيجي تعيش معاكي هنا ع اساس انها همس و انك بتحبيها هي لكن انتي عايزاها تيجي تمثل انها هيا اختها عشان سعادتك متبقيش مكتئبه و زعلانه
سكتت رانيا و مردتش عليه كمل هو كلامه و هو بيقولها
عادل…انا مش هكلم البت ولا هقولها الكلام الاهبل الي انتي قولتيه دا
رانيا…بس انا مش طايقه البيت من غير هيا يا بابا
زعقلها و هو بيقول بغضب
عادل…و انا مش هسمحلك تكسري قلب حفيدتي للمره المليون يا رانيا
هزت رانيا راسها و قالتله
رانيا…تمام عن اذنك
و خرجت من المكتب
اتنهد عادل بغضب و هو بيضرب كف بكف و مش عارف ازاي في ام تعامل بنتها كدا
…..لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته
في كافيه
كانت ساره و نجلاء و أيلا موجودين
و أيلا الي قالتلهم بحزن
أيلا…سمعتوا عن الي حصل لـ هيا
قالت ساره بعدم فهم
ساره…مش فاهمه ايه الي حصل
هزت نجلاء راسها بعدم معرفه و بصت. لأيلا بمعنى انها تتكلم
قالتلهم أيلا بحزن
أيلا…عملت حادثه
قالتلها ساره بتوجس
ساره…و انتي عرفتي منين..؟؟
ابتسمت أيلا بسخريه و قالت
أيلا…السوشيال ميديا
مسكت ساره و نجلاء تليفوناتهم و هما بيشوفوا ايه الاخبار
بعد م قرأوا الاخبار الي موجوده اطمنت ساره و نجلاء الي قالت لأيلا
نجلاء…ايوا بس الاخبار كلها بتتكلم من وقت وجودها ف المستشفى لكن محدش عرف مين الي كان السبب ف كدا
ساره…اكيد هيعرفوا
هزت نجلاء راسها و قالت
نجلاء…احنا لازم نروحلها
ساره…حبيبتي بيقوله انها دخلت ف غيبوبه هنروح نعمل ايه
وجهت أيلا كلامها لـ نجلاء و هي بتقول
أيلا…معاكي حق احنا الاول لازم نروح لـ طنط رانيا الاول
هزت نجلاء راسها
نجلاء…يلا نروح دلوقتي
و أيلا الي قالت لـ ساره
أيلا…خير يا مش ناوي تروحي لـ خالتك ولا ايه ..؟؟؟
ابتسمت ساره و قالتلها
ساره…لا طبعا هروحلها بس الاول هعدي على ماما عشان تيجي معايا و تبقى موجوده برضو دي اختها
هزت أيلا راسها و مشيت هي و نجلاء
فضلت ساره باصه قدامها و مره واحده خبطت الطربيزه بغل و هي بتقول
ساره….أغــبــيــههههه
….سبحان الله و بحمده سبحان الله العظين عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته
في شركة همس العزيز
كانت همس ف مكتبها بتراجع على الشغل قبل م تمشي سمعت صوت تليفونها بيرن
خدت التليفون من على المكتب لاقيته مالك ردت عليه
همس…الو
جالها صوته و هو بيقول
مالك…عامله ايه
ابتسمت و قالتله
همس…الحمدلله
مالك…عملتي ايه ف الشغل
همس…كان في ورق كتير اوي متعطل على امدتي و الشغل متراكم
مالك…طب خلصتيهم
هزت همس راسها و قالتله
همس…اه الحمدلله
ابتسم و قالها
مالك…انا جايلك ف الطريق اهو اول م ارن عليكي انزليلي على طول عشان الحق اوديكي المستشفى قبل م ارجع الشركه تاني
هزت راسها و قالتله
همس…انت لسه مخلصتش شغلك..؟
هز راسه برفض و قالها
مالك…لا قولت اوديكي المستشفى الاول و ارجع ساعه كدا ولا ساعتين اخلص بقيت الشغل و بعدين اعدي عليكي تنزليلي من المستشفى و نروح
ابتسمت و قالتله بأسف
همس…معلش يا مالك انا تعباك معايا
ابتسم و قالها
مالك…بطلي كلامك دا يلا انا نص ساعه و هكون عندك
هزت راسها و قفلت المكالمه
شالت اللاب توب ف الشنطه و خدت شنطتها و خرجت من المكتب
اتكلمت شويه مع السكيرتيره و بعض الموظفات الي بيحبوها و بتحبهم و نزلت لما لاقت مالك بيرن عليها و عرفت انه وصل كنسلت و استأذنتهم و نزلت على طول
….سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته
بعد شويه كانت همس وصلت المستشفى و مالك الي قالها انه ساعتين و هيرجع
كانت واقفه قصاد اوضة اختها و هي بتدعيلها بحزن
جت الدكتوره و طمنتها انها هتكون بخير و انها تدعيلها
….استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليع عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته
كانت رانيا قاعده مع أيلا و نجلاء الي جم يطمنوا عليها
قالتلهت نجلاء بحزن لما لاقيتها بتعيط
نجلاء…خلاص يا طنط كفايه عياط ادعيلها و هي هتبقى كويسه
هزت رانيا راسها و قالتلها
رانيا…بدعيلها يا حبيبتي
ابتسمتلها أيلا و رانيا الي قالتلهم
رانيا…حد فيكوا معاه رقم همس..؟
استغربوا انها مش معاها رقم بنتها بس قالت أيلا
أيلا…ايوا يا طنط رقمها معايا
رانيا…طب ممكن تبعتيهولي
هزت أيلا راسها بطاعه و. قالتلها
أيلا…حاضر
و مسكت تليفونها دخلت على الواتس و منه شات رانيا و بعتتلها رقم همس
ابتسمتلها رانيا و قالتلها
رانيا…شكرا يا حبيبتي
ابتسمت أيلا و ردت عليها باحترام و هي بتقول
أيلا…العفو يا طنط
و بصت لـ نجلاء و قالت
أيلا..يلا احنا بقى عشان نلحق نروح
رانيا…خليكوا شويه
ابتسمتلها نجلاء و قالتلها
نجلاء…نبقى نيجي وقت تاني بإذن الله
وصلتهم رانيا لحد باب الفيلا و مشيوا
مسكت رانيا تليفونها و رنت على همس
…..سبحان الله و بحمده
رن تليفون همس الي كانت قاعدع بتدعي لأختها
بصت على شاشة التليفون لاقيته رقم غريب
كانت هترد تشوف مين ، بس افتكرت كلمة مالك ليها و هو بيقولها
مالك..”مترديش على ارقام غريبه يا همس”
فصلت صوت الموبايل و رجعت تاني تدعي لأختها
بس التليفون مكنش مبطل رن و دا خلاها تستغرب اكتر
و اول م الرنه خلصت دخلت على برنامج التروكولر و كتبت الرقم و اتصدمت لما ظهرلها اسم
” رانيا الشناوي ”
خرجت من التروكولر و دخلت على الواتس و منه على شات مالك و قالتله
همس…” ماما رنت عليا كذا مره و انا مكنتش اعرف انها هي عشان رقمها مش متسجل و انت قولتلي مردش على ارقام غريبه ”
ظهرلها انه معندوش نت و بعد ثواني وصلتله الرساله
الي بعدها على طول اتكتب تحت اسمه انه “متصل الأن ”
اتوترت لما شافته شاف الرساله و فضل ساكت متكلمش خافت يمنعها من انها ترد على امها راحت كاتباله
همس…” دي امي يا مالك مهما عملت مينفعش اتجاهلها و مردش عليها هيبقى حرام عليا ”
اول م بعتت الرساله اتحولت علمتين الصح للون الازرق على طول
عرفت انه فاتح الشات بتاعها
ظهرلها تحت اسمه انه ” يكتب… ” و معداش ثواني و جاتلها رسالته الي كانت بتقول
مالك…” لما ترن عليكي تاني ابقي ردي عليها ”
ابتسمت و قالتله
همس..” اوكيه ”
مالك…” انا نص ساعه بالكتير اوي و هكون عندك ف المستشفى ”
بعت رسالته و قفل على طول و همس الي ابتسمت و كتبتله رسالة شكر قبل م تقفل
همس…” شكرا اوي يا مالك بجد ”
معداش كام دقيقه و لاقت نفس الرقم بيرن تاني عرفت انها امها
اتنهدت بحزن و ردت عليها
اتكلمت همس باحترام و هي بتقول
همس…ازيك يا رانيا هانم
اتفجئت رانيا من وجود رقمها عند همس و قالتلها
رانيا…للدرجادي مهتمه بيها لدرجة ان حتى رقم تليفوني معاكي
محبتش همس ان رانيا تفكر كدا خصوصا بعد نبرة السخريه الي كانت بتتكلم بيها ف قالتلها
همس…لا مش كدا انا فعلا مكنش معايا رقم حضرتك بس التروكولر بقى قال ان دا رقمك
هز رانيا راسها بعدم اهتمام و قالتلها
رانيا…انتي فين دلوقتي..؟
استفربت همس من سؤال مامتها الي اصلا مبتهتمش بيها و كانت نفسها هي الي تعمل الحادثه و تدخل ف غيبوبه مش اختها
._الووو…؟؟؟
قالتها رانيا لما ملقتش اي رد من همس
ردت عليها همس و هي بتقول
همس…انا ف المستشفى
رانيا…طيب تعالي عشان عايزه اتكلم معاكي شويه
فرحت همس لما افتكرت ان امها هتكلمها عن معاملتها السيئه ليها و انها هتصالحها و مش هتفرق بينها و بين اختها تاني
بس قالتلها بحزن لما افتكرت
همس…معلش بس انا مش معايا العربيه بتاعتي و مالك جاي دلوقتي عشان ياخدني من المستشفى و نروح
نفخت رانيا بزهق. و بعدين قالتلها
رانيا…طيب قوليله انك هتيجي على هنا
همس…مش عارفه بقى…و هما ف البيت ميستنيني عشان اطمنهم عن حالة هيا كمان الساعه دلوقتي بقت 8 لو جيت لحضرتك الوقت هيتأخر اوي و ممكن معرفش ارجع و زي م قولتلك هما مستنيين اي خبر يطمنهم على هيا
قالتلها رانيا بضيق
رانيا…يعني انتي مش هتيجي ..؟
قالتلها همس باحترام
همس…خليها بكره افضل مش هروح الشركه و هعدي عليكي قبل م اروح المستشفى لـ هيا
هزت رانيا راسها و قالتلها
رانيا…تمام
كانت لسه همس هتقولها سلام و تقفل بس اتفاجئت لما لاقت الخط قطع
قطع صدمتها رقم و اسم مالك الي ظهر على الشاشه
ردت عليه و قالتله
همس…اخرج من المستشفى ..؟
جالها صوته الي بيأكد على كلامها و هو بيقول
مالك…ايوا
و بالفعل خرجت و مشيوا بالعربيه
قالها مالك و هو مركز ف الطريق
مالك…كلمتي مامتك..؟
همس…اه رنت تاني و رديت عليها
مالك…كانت بترن ليه
همس…بتقول عايزه تتكلم معايا و كانت عايزاني اروحلها دلوقتي بس انا قولتلها بكره بقى عشان الوقت اتأخر
استغرب مالك و قالها
مالك…غريبه دي
هزت راسها و بعدين قالتله و نبرة صوتها كلها أمل
همس…ممكن تكون عايزه تعتذرلي عن معاملتها ليا و انها مش هتفرق بيني انا و هيا تاني
مقتنعش بكلامها نهائي بس قالها
مالك…اتمنى
….سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته
روحوا و همس طمنتهم على هيا بالكلام الي الدكتوره قالته دعولها كلهم انها تبقى بخير و شفاها يتم على خير الا نعيمه الي كانت رسمه على وشها ابتسامة فرحه لكن كانت بتدعي من كل قلبها انها تفضل ف الغيبوبه
….استغفر الله العلي العظيم عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته
تاني يوم كانت همس واقفه قصاد فيلا عادل الشناوي بعد م مالك وصلها و مشي
كانت متوتره انها ترن الجرس و كانت بتقول لنفسها
همس…متعشميش نفسك انها بتحبك عشان لو طلع الكلام عكس كدا متزعليش
اتنهدت بحزن و اخيرا رنت الجرس
بعد كام ثانيه اتفتح الباب و ظهرت نورا الي اول م شافتها ابتسمت و قالتلها
نورا…همس هانم ازي حضرتك
ابتسمتلها همس و قالتلها
همس…بخير الحمدلله انتي عامله ايه
هزت نورا راسها و قالتلها
نورا…الحمدلله
كملت بابتسامه
نورا…اتفضلي
دخلت همس الي كانت حسه بغصه ممكن تموتها من كتر خنقتها لما لاقت نورا بتسلم عليها كدا و كل الي كان بيدور ف بالها انهم مشفقين عليهة من معاملة امها ليها
قطع تفكيرها صوت نورا الي قالت
نورا…رانيا هانم مستنياكي ف اوضة هيا هانم
هزت همس راسها و كانت رايحه ناحية السلم بس قالت لـ نورا
همس…معلش ممكن توصليني لأوضه هيا
ابتسمتلها نورا و طلعت معاها و وصلتها لأوضة اختها
خبطت همس على الباب و سمعت صوت امها الي قالت
رانيا…تعالي
اتفتح الباب و دخلت همس الي استغربت و اتفجئت لما لاقت امها حطه على السرير دريسات هيا و تليفونها و اللاب توب بتاعها و كل حاجه لـ هيا
و الي صدمها اكتر امها الي قالتلها بدون اي مقدمات ولا سلمت عليها حتى
رانيا…من الاخر انا جايباكي عشان تحسسيني بوجود هيا ف البيت لأني خلاص قربت اكتئب و انا مش لاقياها ف البيت عايزاكي تبقي موجوده بس لحد م هي تفوق بالسلامه و ترجع و الشركه في كمية ايميلات و شغل متعطل كله على وجودها مش طالبه منك غير انك تبقي هنا معانا و تبقي ف الشركه بدالها بس و بعدين مش انتي كان نفسك اني اكلمك و تبقي عايشه معانا و كل الكلام دا خلاص اهو انا الي بقولك خليكي معانا يا هيا وووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عيب الشوم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى