روايات

رواية أمنيات وإن تحققت الفصل الثالث 3 بقلم ليلة عادل

موقع كتابك في سطور

رواية أمنيات وإن تحققت الفصل الثالث 3 بقلم ليلة عادل

رواية أمنيات وإن تحققت الجزء الثالث

رواية أمنيات وإن تحققت البارت الثالث

أمنيات وإن تحققت
أمنيات وإن تحققت

رواية أمنيات وإن تحققت الحلقة الثالثة

_مر عامين على تخرج منة، لم يحدث فيهما الكثير، ولكن تغيرت حياتها للأسوأ بالنسبة للعلاقات، وأنها أصبحت سجينة للوحدة، أصدقائها منشغلين بأعمالهم وبأسرهم وهي وحيدة، هي حتى لا تستطيع أن تقوم بأي نشاط بمفردها، ولا حتى التسوق، فهي تعودت خلال السنوات الماضية، على مشاركة أصدقائها لها باختيار ثيابها أو الذهاب لأحد المطاعم لتشكي لهم همها وتسمع منهم آخر أخبارهم، ولكن بسبب انشغال الجميع، أصبحت وحيدة، والملل والروتين سيطرا على حياتها، وبالطبع إذا حضر الملل والروتين والوحدة ! كان الاكتئاب هو البئر المظلم الذي يسجن الإنسان بداخله … وهذا ما أصبحت عليه منة؛
وخصوصًا أنها تسير حياتها حسب الوقت المسموح لصديقاتها بالبقاء معاها، والتخلي عن أي مشروع تخطط له حين يتناسب مع ظروفهم، حتى السفر معًا أصبح أمرًا مستحيلًا ويقابل بالرفض القاطع من الأزواج، حتى الكورسات لم يعد لديها شغف لها، فهي شخصية حساسة، وعدم وجود من يدعمها مثلما كانت تفعل صديقتيها من قبل! جعلها تستسلم لما هو متاح، فأصبحت حياتها عبارة عن العمل والمنزل فقط، لا جديد.
ومن ناحية أخرى ما زال لم يأتيها أي عريس إلا من خلال أحدهم يكون يبحث عن عروسه وقام بترشيحها له كالمعتاد.
رواية أمنيات إن تحققت بقلمي_ليلة عادل⁦(⁠◕⁠ᴗ⁠◕⁠✿⁠)⁩🌹
منزل منة، ٩م
نشاهد منة تجلس مع والدتها ووالدها وشخص أخر يبدو أنه العريس ومعه والدته وشقيقته، كان مظهره غير أنيق لحد ما، يبدو أنه في أوائل العقد الرابع، وبالنسبة لشكله فهو عادي أو أقل من العادي بالنسبة لفتاه مثل منة، فهو صاحب جسد ممتلئ وشعر خفيف وملامحه عابسة جدًا، ويرمقها بنظرات لم تشعرها بالراحة إليه أبدًا، وهذا ذادت من عدم تقبلها له.
ابتسم العريس ابتسامة صغيرة جدًا، ولكن أظهرت أسنانه الصفراء وعليها علامات التدخين، وتحدث إلى منة وسألها:
_ وأنتِي بقى يا أستاذه منة ناوية تكملي في شغلك بعد الجواز ولا هتقعدي في البيت؟
منة وهي تهز رأسها بنفي ممزوج باستغراب:
_ بيت إيه؟ لا طبعًا، أنا مهندسة وشغلي كويس جدًا، إن شاء الله هكمل، إيه اللي هيخليني أقعد؟!
تبسمت والدته بحماس ورضا عن إجابة منة وقالت:
_ ايوه يا بنتي الدنيا غالية على الأقل تساعدي جوزك، اوعى تقعدي من الشغل، أنتِي بتقبضي كام في الشهر؟
انزعجت منة كثيرًا من حديث السيدة وكادت أن ترد عليها، لكن سبقتها مفيدة وقالت بتفاخر:
_منة بتاخد ٥ ألف في الشهر، أصلها بتتشتغل في شركة كبيرة وساعات وبيدوها مكافأة (وهي تنظر من حولها) هي اللى بيضت الشقة وجددت الانتريه، وكمان ساعدت أبوها في جهاز أخواتها البنات، بنتي الحمد لله علمناها أحسن تعليم، وهي متعودة على النجاح والاجتهاد، علشان كده في الشغل شايلنها في عينيهم وكل مدة بتتكافئ وتترقى في شغلها.
ربتت السيدة على كتف منة وهي تبتسم بسعادة وطمع قالت:
_كويس والله، ما شاء الله عليها، مفيش دلوقت بنات بتساعد.
تنفخت منة وحاولت السيطرة على غضبها من تلك المرأة، وحاولت أن تفهم أكثر عمن أتت به والدتها ليكون شريك حياتها.
سألته بجديه متجاهلة حديث والدتها ووالدته، فهو من سيعيش معها وليس هم فقالت.
منة:
_وأنتَ بقى يا أستاذ حمدي، مافكرتش تكمل تعليمك، يعني دلوقتي الموضوع تطور في التعليم، أنا أعرف ناس كتير بعد الدبلوم دخلوا الجامعة المفتوحة، وعملوا دبلومات لدرجه أن هما ناقشوا الماجستير والدكتوراه وسنهم كبير عادي، حقيقي النماذج دي مشرفة جدًا، فكرت تكمل ولا أنتَ مستكفي بالدبلوم؟
رمقها حمدي مستنكرًا سؤالها وقال بعدم طموح:
_ تعليمي إيه يا أستاذة؟! هو أنا فاضي اهرش، أنا بطلع من صباحة ربنا مابجيش غير الساعة 10:00 بالليل أكل وأنام، حتى في أيام بيبقى يومي مقلوب، برجع الساعة 8:00 الصبح أكل وأنام واصحى الساعة 6:00 المغرب أروح الشغل.
أرادت منة أن تنهض يكفيها ماسمعت، ولكن أكملت وقالت:
_ ملاحظة بسيطة أنا مهندسة مش أستاذة، طب معلش سؤال كمان يوم الإجازة بتعمل فيه إيه؟
عبست ملامح حمدي من تلك الملاحظة التي قالتها، ولكنه تجاهل ورد على سؤالها:
_ بقضيه نوم، وبالليل على القهوة.
منة بهدوء عكس مابداخلها من ضيق شديد:
_طب مافكرتش تطور من شغلك، مثلًا تفتح مشروع مع نفسك، بدل شغلك في محل عند الناس!! يعني أنت بتصلح تليفونات! الصنعة بتعتك دي ممتازة، أنت ممكن تفتح محل صيانة خاص بيك وتحت إيدك عمال، وبعدها ممكن تطوره ويبقى المحل لبيع الأجهزة المستعملة أو الجديدة، الموضوع حلو يعني صنعة كويسة، لو استغلتها صح هتطلع منها فلوس حلوة، والا أنتَ هتفضل على طول شغال أمن في البنك اللي أنتَ شغال فيه، يعني كلمنى شايف نفسك فين بكرة والمستقبل؟
حمدي بلا مبالاة واقتناع تام بروتين حياته قال:
_والله مش حاطط في دماغي موضوع اني اعمل مشروع، والله يا آنسة أنتِي ضحكتيني، هو في حد في البلد دي يعرف يعمل حاجة، الشغل مبقاش زي الأول، والحياه بقت عايزة مصاريف كتير وأنا وعيالي ومراتي أولى بالمصاريف دي، هو أنتِي فاكره بيدخلي كام يعني، ده هما أول عن آخر 2000 ونص من البنك، الشغل بتاع بالليل ده على حسب الرزق سواعي 500 / 300 سواعي مفيش خالص، وأفضل متلقح في المحل مش لاقي زبون، بصراحة أنا عايز أشوف لي شغلانة كده حلوة في شركة أقبض منها كل شهر مرتب يأكلني ويشربني وأرجع الساعة أربعة أنتخ.
منة بخيبة أمل وهي تزم شفتيها:
_ اممم، تمام.
نظرت له منة من أعلى لأسفل، يبدو انه لم يعجبها فهو شخص غير طموح بالمرة وتقليدي جدًا، وبعد وقت رحل العريس بعد موافقته عليها.
كانت مفيدة سعيدة جدًا بهذا الخبر، فهي لم تحدث إلا مرات قليلة أن يوافق عريس بمنة، عكس الأب محمود ومنة لقد بدا على ملامح وجههما الرفض والضيق الشديد.
مفيدة باستهجان:
_ اهو الراجل المره دي أخد وادى معاكي، ورد على أسئلتك اللي مالهاش لازمة يا أختي، أنتِي يا بنت كنتي عايزة تطلعي أستاذة خدمة اجتماعية ولا إيه، تعليم ايه يا موكوسة اللي بتتكلمي فيه، ما مهاب أهو خريج حقوق وشغال دليفري بلا نيلة، بعدين في ايه يا أختي مالك فاتحة على الرابع مع الراجل كده ليه؟ الكلام ده وأنتم مخطوبين ابقى قوليه.
تنهدت منة بغيظ شديد وغضب مكتوم وقالت:
_ مين قالك كده يا ماما؟ بالعكس أنا لازم أفهم دماغ الراجل اللي هتجوزه عاملة ازاي، بسأل أسئلة عادية، وهو طلع إنسان مش طموح ومش هيقدملي أي حاجة، وبعدين شوفتي شكله عامل ازاي؟ مهتمش حتى يجي بشكل نظيف، شوفتي منظر ضوافره مقرفة وسنانه التدخين مخلص عليهم، ويقولك بيتي وعيالي أولى، ده حتى مجبش حاجة وهو جاي، مش حاسة إنه بخيل وأناني، عاوز ياخد وبس، وعايش لنفسه وبدماغه وباللي يريحه هو، وأمه عماله تقول لي هتساعدي في البيت مش هتساعدي في البيت، هو في ايه؟ ده كمان عنده 40 سنه يا ماما، وشكله وروتين حياته زي واحد طلع على المعاش، وأنا لسه 27 ولسه بقول يا هادي في حياتي، أكبر مني ب 13 سنة، بعدين ده معاه دبلوم صنايع ومش عايز يكمل تعليمه، وبيشتغل أمن في بنك يعني شغله مش ثابت، ممكن في أي وقت يقولوا له امشي، حتى الصنعة اللي في أيده مش عايز يستغلها، عايز يقعد وينام وياكل ويشرب وشكرًا على كده.
محمود تأييد:
_ فعلًا يا مفيدة الجدع ده ولا عنده أي ذوق، بجد إزاي ملفتش نظرك إهماله وعدم نضافته الشخصية بقي ده شكل واحد رايح يتقدم لعروسة، في شاب يلبس كده، وريحته يا شيخة، أنا لولا العيبة كنت قلت له ادخل استحمى، ده هو في أول الأوضة وأنا في آخرها وريحته وصلالي، ده غير إن واضح جدًا إنهم داخلين على طمع في البت ومرتبها.
مفيدة بتهكم:
_ أم رباب قالت لي أنه جاي من الشغل وكان مطبق، يعمل إيه الراجل غصب عنه؟ وبعدين أنا ماصدقت أنه وافق بيها وطاير بيها هو وأمه، وأنتِي يا أختي ابقي نظفيه وحميه، معلش تنزلي شويه من قمة الهرم اللي أنتِي قاعدة ومدللة رجلك منها، أنا ماصدقت أن حد وافق بيكِي من أول مرة، أنتِي بقالك سنة محدش جالك.
رمقتها منة بحزن وحاولت أن تتحكم بدموعها وقالت بنبرة مخنوقة:
_ يعني أنتِي ترضي إني اتجوز واحد زي ده؟!
مفيدة بجدية شديدة:
_ وماله؟! عنده شقه وكسيب وأنتِب ساعديه، مش مهم التعليم، ماله الدبلوم يعني، أنا عن نفسي مش شايفة إنه فيه حاجة تتعيب، كل الرجالة وكل الشباب دلوقتي كده مش لاقيين شغل، 90% من رجالة بلدك شغالين زيه كده، اللي شغال على أوبر، واللي شغال على تاكسي، واللي شغال أمن في مدرسة، ولا أمن في بنك، ولا في سوبر ماركت، كلهم يا أختي كده، روحي اشتكي لحكومة بلدك إنها مش مخليه الرجالة تشتغل في شركات، يا بت الحقي اتجوزي وجبيلك عيل بقيتى ٢٧ سنة، فرحينى.
منة بتوضيح:
_ يا ماما أنا ما اعترضتش على شغله، أنا عارفة إن في مشكلة كبيرة في الشغل دلوقتي في البلد، وما عنديش مشكلة إني أساعده، بس هو مش طموح، المنظر اللي جي بيه ده خلاني أحس إن أنا قرفانة منه.
مفيدة:
_ قلت لك أنتِ ابقي نضفيه.
منة بتعجب:
_ ايه انضفه دي؟!
محمود:
_ خلاص يا أم مهاب، الواد أصلًا مش عاجبني. أنا هكلم أم رباب وأقولها كل شيء نصيب.
مفيدة بغضب:
_ بقول لك إيه يا محمود مالكش دعوة، أنتَ اللي عملت كده في البت وخلتها شايفة نفسها، أنا مش قادرة أفهم أنتِي ترفضي وتقبلي ليه، أنتِي تحمدي ربنا أنه بصلك، أنا مش هفضل قاعدة حاطه ايدي على خدي مستنية يا أختي الشاب الحليوة اللي هيدخل مزاج جنابك واللي مش هيجي أبدًا، أنتِي داخلة على ال 30 يعني كل مدى فرصك بتقل.
هنا فقدت منة آخر ذرة صبر ونهضت وقالت بحدة:
_ ماما لو سمحتِ كفاية، أنا مش موافقة، مش هفضل خمس سنين أدرس، وفي الآخر أخد واحد أقل مني في كل حاجة، حتى ماعندوش شغلانة كويسة يأكلني منها، شكله طمعان فيا أصلًا.
مفيدة باستخفاف:
_عنك ماوافقتي يا أختى، خليكي عانس كده، بس عايزة أفهمك حاجة عشان أنتِي عايشة في الخيال، أنتِي كل اللي هيرضى بيكي كلهم من عينة حمدي العريس اللي مش عاجبك، آمال أنتِب فاكرة إن الشباب الحلو بتوع الجيم وبتوع المسلسلات اللي أنتِي بتقعدي تتفرجي عليها هيبصولك!! ليه أنتِي مش بتشوفي يا أختي بطلات اللي بيطلعوا معاهم عاملين ازاي! بيقوا فلقة قمر، عمرك شوفتي بطلة منهم تخينة وبنظارة ووحشة.
منة بنرفزة ودموع:
_ياشيخة اتقي الله فيا بقى، حرام عليكي، ايه اللي بتعمليه فيا ده، لما أمي تقول عليَّا كده وتحتقرني وتقلل مني آمال الغريبة هتعمل فيا إيه؟
نهضت مفيدة وقالت:
_ زعلانة عشان بقولك الحقيقة؟! بصحيكي من أوهامك وبفطمك إن مفيش حد هيعجب بيكي ولا هيجيلك غير اللي زي حمدي اللي مش عاجبك ده، خلاص خليكي قاعدة لحد ماتبوري وتبقي لوحدك، أنا وأبوكِ هنموت محدش فينا قاعد لك، وبكرة مش هتلاقي حد يناولك كوباية الميه، أخواتك وأصحابك هيبقوا ملخومين في حياتهم، رجلك بس اللي هيبقى لك، أمال لو حلوة شوية كنتى عملتى ايه بس؟!
قاطعها محمود بنرفزة وهو يقول:
_ مفيدة، أنا قلت العريس ده مش مقبول، ولو هي وافقت أنا بقى مش موافق، وبنتي مش قليلة ولا وحشة علشان تقوليلها كده، بنتي ألف مين يتمنى زوجة زيها، افهمي، الموضوع نصيب، وهي لسه نصيبها مجاش وياريت تقفلي الموضوع ده، دي حياتها ومش حياتك.
مفيدة بنرفزة:
_ خليك دلعها وكبر فيها، أنت السبب، أنت اللي هتخليها تبور، طب والله يا منة لو ما أخدتي حمدي لكون مسودة عيشتك.
نهض محمود فقد فاض به الكيل من طريقه مفيدة وإهانتها لابنتها، قال بغضب وهو يشير بيده بحسم:
_ طب عليَّ الطلاق بالتلاتة منك لو فتحتي بُقك تاني في الموضوع ده لتكوني طالق، ماتحترمي نفسك بقى وتسكتي، من الصبح ساكت لك، وأنتِي نازلة شتيمة في البت، أنا بنتي حلوة وألف راجل يتمناها زي ما قلت لك، وبكرة بنتي دي هيجي لها أحسن الناس، وأنتِي واللي زيك تضربوا بيها المثل في صبرها وعوض ربنا ليها وازاي هي عاقلة في اختيار شريك حياتها، مش مدلوقة وعاوزة أي واحد والسلام.
اشتعلت مفيدة غضبًا، فهو يهينها ويهددها بالطلاق، ابتلعت غصتها وصرخت بغضب شديد:
_ أما نشوف سي عوض بتاعكم هيجي امتى يا أخويا، اهى جنبك أشبع بيها.
بعد وقت / في غرفة منة
كانت تجلس منة على الفراش وهي تبكي بحرقة ووجع، طرق الباب ودخل محمود وكان يحمل بين يديه كوب من الليمون، فور أن رأته مسحت دموعها
جلس محمود أمامها وهو يقدم لها الكوب:
_ أنا عملت لك ليمون يا منة عشان يهديكي.
أخذته منة وابتسمت بحب وقالت:
_ شكرًا يا بابا.
محمود وهو يربت على خدها بحنان:
_ مش عايزك تزعلي من أمك، أنا عارف إن كلامها دبش وبترمي سمها من غير مراعاة لحد، بس اقولك ايه يا بنتي جاهلة، فاكرة إن الحياه كلها جواز، هي دي عقليتها.
منة بتفهم ممزوج بحزن:
_ يا بابا أنا مش زعلانه منها، بس هي بتوجعني لما تعايرني بشكلي وجسمي، هو أنا اللي اخترت شكلي ولا اخترت جسمي، وبعدين يا بابا أنا مش وحشة كده، ماما محسساني إني شبه القردة.
محمود باعتراض ممزوج بغزل:
_ لا يا حبيبتي، والله أنتِي جميلة، والله العظيم يا بنتي أنتِي حلوة وجسمك كمان يعني مش تخين اوي، في ناس اتخن منك بكتير، بس هنقول إيه أمك دي ربنا يهديها، (أكمل بحكمة) مش عايزك تفكري في كلامها، حتى لو ما اتجوزتيش دلوقتي عادي، الجواز مش نهاية الدنيا ولا إنجاز، لكن إنجاز إنك تتجوزي راجل محترم يصونك زي ما قلت لك قبل كده، وهفضل أقولها لك طول عمري، ماتتجوزيش يا منة عشان ترضي أمك وترضي المجتمع، اتجوزي لما تحسي أن الراجل ده هو اللي تقدري تعيشي معاه الباقي من عمرك.
ابتسمت منة وهي تهز رأسها بإيجاب:
_ متقلقش يا بابا، يمكن الأول كنت بتأثر، لكن دلوقت لا.
تبسم محمود وهو يربت على كتفها بحنان:
ربنا يرزقك يا بنتي بابن الحلال اللى يسعدك.
بقلمي_ليلة عادل ⁦(⁠◕⁠ᴗ⁠◕⁠✿⁠)⁩🌹
(بعد فترة)
منزل منة ١١م
_نشاهد منة تجلس في الصالة مع والدها ووالدتها وهي تلعب في هاتفها، كانت تبحث على الرحلات أخذت تقوم بأخذ سكرين شوت لبعض الرحلات، ثم قامت بإرسالها إلى أصدقائها، ثم قامت بتسجيل فويس.
منة بحماس:
_ ايه يا بنات عاملين ايه؟ بصوا أنا اهو شفت كم رحلة لسيوة ودهب وفي كاترين وشرم وأسعارهم حلوة فشوفوا أنتم حابين إيه وأنا معاكم، أنا بصراحة حابة شرم أكتر وحابة كمان رحلة نويبع، بصوا أي حاجة أنا معاكم، بس نسافر المرة دي بالله عليكم عشان أنا زهقانة.
انتظرت قليلًا، ثم قامت حنين بإرسال رسالة لها.
حنين:
_منوشه حبيبتي أنتِي عارفة أنا ما بعرفش اطلع رحلات وابات بره، أنتِي عارفة ماما وبابا عندي بيرفضوا، أنتِي اطلعي لوحدك، او نروح يوم ونرجع مفيش مشكلة.
أرسلت شروق:
_ أنا كان نفسي أقول لك يلا بينا زي أيام زمان، بس أنتِ اكيد سامعة الزن اللي جنبي.
منة:
_ هاتيه معاكي، أنوس عسل وأنا اللى هشيله إيه المشكلة.
شروق باختناق:
_ يا ستي عمرو مش هيوافق، أنتِي عارفة رخم ومنعنى من السفر والبيات بره، يا شيخة ده بيخليني ابات عند أمي بالعافية، سافري أنتِي شوفي اي حد معاكي في الشركة وسافري معاه.
حنين:
_شوفي مروة أو ماهيتاب.
منة:
_ ما انتم عارفين مش بنرتاح سوى، طب خلاص تعالوا نروح إسكندرية يوم.
حنين :
_ طب استنى استأذن ماما وبابا الأول وكمان نخليها أول الشهر أكون قبضت.
منة:
_ ماشي.
شروق:
_متعملوش حسابي لما ترجعوا نخرج هنا.
أغلقت منة الهاتف ووضعته بجانبها ونظرت إلى التلفاز، عقبت والدتها وهي تقول بتهكم على ما سمعته.
مفيدة بتهكم واستهزاء:
_ هو أنتِي فاكرة أنهم فاضيين زيك وماوراهمش ولا شغلة ولا مشغلة؟ فاضيين للسرمحة والصياعة، دي واحدة متجوزة وعندها ولد لسه ست شهور وراجل مسؤول منها، والثانية أهلها ملتزمين ماعندهمش يا أختي بنات تبات بره مش زيك، فاضية وسافلة مش لاقيا اللي يلمك، اقول لك إيه ما أنتِي ما عنديكش حاكم.
منة بحدة:
_ايه معندكيش حاكم دي؟! والراجل اللي جنبك ده بيعمل إيه؟! أنا مستأذنة منه، وبعدين أنا كبيرة، أنا عندي 27 سنة، الرحلات دي بتكون تبع شركات محترمة، وفيها مشرفين، عيب اللي بتقوليه ده أنا بنتك.
مفيدة باعتراض ممزوج بضجر:
_ لا يا أختي، صغيرة ولو حتى عندك 40 سنة اسمك بنت، عيب تباتي بره بيتك، احترمي نفسك ومش عشان خاطر بقيتي مهندسة، وبتساعدي في البيت، هتفتكري إن إحنا هنسيبك تروحي وتيجي على كيفك، مش كفاية إن إحنا مستحملين خلقتك العكرة دي ومش لاقين حد راضي بيكي.
محمود بشدة:
_ايه يا مفيده ايه اللي بتقوليه للبت ده عيب، دي بنتك، اومال الغريب يقول ايه، منة مستأذنة مني، وايه المشكلة لما تسافر أنا واثق في بنتي كويس، وعارف هي بتروح فين وبتيجي منين، رايحة تشم هوا، ايه المشكلة، مالكيش دعوة بيها.
مفيدة:
_ أنا مش عاجبني اللي أنتَ بتعمله ده، والله العظيم ما عاجبني دي بنت مش واد.
محمود:
_ مالكيش دعوة، أنا حر في بنتي.
مفيدة:
_طيب يا خويا.
وجهت نظراتها لمنة قالت بشدة :
_ بت بقولك إيه بكرة في عريس جايلك وهتقعدي معاه، ومش عايزة أسمع كلمه لا، هتقعدي وتشوفيه هو معاه معهد سنتين لاسلكي، وعنده ٣٥ سنة، وبيشتغل موظف في شركه أدوية بيقبض ٣ آلاف ونص في الشهر وبيشتغل بالليل في صيدلية، وعنده شقة في المرج تمليك، في بيت عيلة، ولو وافق بيكي هتقولي اه، مش عايزة بقى كلمه ما ارتحتلوش وما عرفتلوش وشغل الكهن بتاعك ده بلاش منه، أنتِي مش هتفضلي قاعدة في ارابيزي كده كتير، أنتِي مش حلوة عشان تفضلي تتأمري وتتنكي على خلق الله فاهمة، ما كنتيش يا بت المهندسة الوحيدة في مصر اللي معها الألفا، كل سنة الجامعات بتخرج آلاف المهندسين، ومن الآلفات دول آلافات زيهم قمرات ومحترمين وأخلاقهم عالية فما تقعديش تتنكي يا أختي، وإن شاء الله السفرية دي ماهتنفع، وقدام أبوكي اهو بقولك لو صحابك ماراحوش معاكي مفيش مرواح لوحدك فاهمة.
منة بضيق:
_ريحي نفسك أنا أصلًا مابحبش أروح لوحدي مكان، وأنتِي السبب، أنتِي اللي علمتيني العملة دي، أنا أفضل طول عمري محتاجاهم ومش عارفة أعمل حاجة لوحدي، ده أنا مش عارفة أنزل اشتري هدمتين عشان هما مشغولين.
مفيدة:
_ والله أنتِي زي القرع بتمدي لبره، ما تاخدي أخواتك البنات غلابة، مالهم يا أختي أخواتك البنات، ولا عشان أحلى منك، وأختك مروة العريس اللي جالك آخر مرة افتكرها هي العروسة.
منة:
_ بناتك دول ما يتعاشروش وحياة ربنا، أنا مش عارفة رجالتهم اللي معاهم دول مستحملينهم ازاي!
مفيدة:
_ زي ما إحنا مستحملينك يا اختي.
محمود:
_ لا إله إلا الله، هو أنا هفضل كل يوم في النكد ده.
مفيدة:
_ ما تقول لبنتك اللي عمالة ترد عليَّا، المتربية المهندسة المحترمة.
محمود:
_ ما أنتِ برده عمالة تقولي لها كلام زي السم، أنا بنتي مش هتاخد غير واحد محترم وعلى مزاجها، هتفضل قاعدة جنبي كده، عجباني مالكيش دعوة،
(وجه نظراته لمنة) منة لو صحابك مش فاضيين، هنسافر أنا وأنتِي، نبعد عن خلقة أمك وبناتها.
تبسمت منة:
_ إن شاء الله يا بابا.
رمقتهم مفيدة بحدة وغضب، وكادت أن تتحدث، ولكن منة ركضت بهاتفها نحو غرفتها، ومحمود تصنع بأنه ذاهب ليحضر شيء من المطبخ، فوجدت نفسها وحيدة بعد هروبهما وكتمت غضبها بداخلها.
أمنيات وإن تحققت بقلمي_ليلة عادل⁦(⁠•⁠‿⁠•⁠)⁩💞
_في أحد المواقع الإنشائية ١٠ ص
نشاهد منة وهي ترتدي الملابس الخاصة بالهندسة وهي تقف مع العمال وتباشر العمل بشخصية قوية وعملية جدًا، عكس شخصيتها الضعيفة التي تظهر مع أصدقائها وعائلتها.. توقفت مع رئيس العمال.
منة بعملية ممزوجة بحدة:
_ إيه يا أسطى أنور المبنى ماخلصش ليه؟ أنت طلبت عمال زيادة، جبتلك العمال الزيادة، قلت لي الحديد اتأخر بنفسي كلمت مدحت بيه، وتاني يوم الحديد كان عندك، في ايه بقى؟! محتاجة توضيح، أنا مطلوب مني أسلم الوحدة دي أول الشهر وبالمنظر ده هسلمها ولا بعد سنة.
أنور:
_والله يا باش مهندسة احنا شغالين بايدينا واسناننا.
نظرت منة بجانبها بعينيها بضيق فوجدت بعض العمال يضعون شكاير الأسمنت بالقرب منها.
منة بحدة وغضب صاحت في العمال:
_ الشكاير دي بتتحط هنا ليه؟
أجابها أحد العمال بتوضيح:
_ هنشتغل بيها عشان يسهل علينا.
منة بتهكم:
_ ايه يسهل عليكم دي؟ اللى يخرج على قد اللى هتشتغلوا بيه وبس.
أخرجت ورقة نظرت بها، ثم قالت:
_ المفروض 30 شيكارة.
قامت بعد الشكائر بأصابع يديها، ثم قالت:
_ دول 60، مطلعين ضعف الكميه ليه؟
أحد العمال:
_ ما هو يا باش مهندسة شويه وهتلاقينا بنشتغل بيهم هما ٣٠ دول هيعملوا حاجة؟
منة بشدة:
_ أنا اللي اقول مش أنتَ، أنا حسبت حسبتي ولقيتهم 30، يبقى الاقي 30 محطوطين هنا، الباقي يدخل جوه يلا انقل لي كل شكاير الأسمنت دي جوه.
العامل بطاعة:
_ أمرك.
منة بتنبيه:
_ ده ميحصلش تأني مفهوم.
وجهت نظراتها لأنور وقالت:
_ في ايه يا أنور؟ شد على رجالتك شويه، أنا عداهم شيكاره شيكاره، كيلو واحد ينقص هحاسبك أنتَ.
نور:
_ أمرك يا باش مهندسة.
منة بتساؤل:
_ ها كنت بتقول لي إيه بقى شغالين بايديكم واسنانكم! فين ده؟ بقول لك يا أنور أنا مش عايزة اسمع الكلام ده، لو عايز عمال تاني قول لي، لكن الكلام من النوعية دي أنا مابفهمش فيه، أنا بسلم بمواعيد وكلمتي واحدة، الباش مهندس مدحت أول الشهر هيستلم مني الوحدة دي، ها عايز عمال زيادة؟
أنور:
_ لا.
منة بعملية:
_ جميل يبقى خمس أيام والمبنى ده يكون جاهز، عشان أول الشهر عايزة أسلم الوحدة مفهوم، ها قول لي كل حاجة تمام؟ في حاجة محتاجينها؟
أنور:
_ لا يا باش مهندسة.
منة:
_ طيب تعالى معايا بقى كده عشان نراجع على الحاجة.
وبالفعل بدأت منة بالتحرك في الموقع لمعاينة المباني والخامات وهي تمسك بين يديها لوحة وأوراق.
_شركة رسلان ٤م
_مكتب مدحت.
_ نشاهد منة تجلس على المقعد الأمامي للمكتب، وكان بين يديها ملف وكان يجلس خلف المكتب مدحت وهو يستمع إليها بتركيز.
منة بعملية:
_ أنا شيكت على كل حاجة بنفسي أكتر من مرة، لقيت كل حاجة تمام، بس الراجل اللي اسمه أنور ده مش عاجبني.
مدحت بعملية:
_ هو مش حرامي، بس تقيل وبطئ في الشغل، عشان كده لازم تفضلي وراه.
منة:
_ ما دام حضرتك واثق فيه مفيش مشكلة، بس أنا شديت عليه جامد وقلت له بعد شهر لازم استلم الوحدة، وحذرته لو الأسبوع الجاي ما استلمتش المبنى بالمعايير اللى طلبتها، همشيه هو واللي معاه.
مدحت:
_ تمام مش عايزين أي حاجة؟
منة:
_كله تمام، ومتوفر يا فندم، الطلبية الثانية لسه عليها ثلاث شهور، كمان معينة حراس، ولو في كيلو نقص من أي حاجة من الخامات، أنور إللي هيتحاسب.. أنا بس يا فندم عايزاك تأكد على طلبية الطوب، لأننا محتاجينها يعني مش هينفع نستنى اكتر من يومين.
مدحت:
_ أنا كلمت محمد وقال لي بكرة العربية هتبقى عندك.
منة:
_ تمام يا فندم (نهضت) أنا هروح عشان هجتمع مع مهندسين العمارة عشان أشوف التصاميم الأخيرة اللي عملوها عشان الوحدة الثانية، والتغييرات اللي حضرتك طلبتها غيروها ولا لسه.
مدحت:
_ تمام واعملي حسابك احنا عندنا ايفنت مهم في شركة النصر كمان أسبوع ولازم تحضريه.
هزت منة رأسها بإيجاب:
_حاضر يا فندم، بعد إذنك.
منزل منة ٦م
نشاهد منة وهي تدخل من باب الشقة، كانت في استقبالها والدتها، كانت منة تحمل بين يديها أكياس طعام ويبدو عليها الإرهاق.
مفيدة:
_أتاخرتي كده ليه يا منة؟
منة أثناء تحركها للداخل قالت بتوضيح:
_ كنت في الموقع، كان عندي شغل كتير ده أنا جيت بدري بالعافية، بقول لك ايه يا ماما أنا جعانة ممكن تسخني لي الأكل لحد ما أغير هدومي واخد لي دش بسرعة أنا جبت لك الحاجة اللي أنتِي عايزاها اهو.
أخذتهم منها مفيدة:
_ أنا عاملة بامية ورز من غير لحمة.
منة:
_ حلوين رضا، أنا جبت لك اللحمة والفراخ زي ما طلبتي.
فتحت شنطتها وأعطتها رزمة من النقود وقالت:
_ اتفضلي الفلوس اهي.
تحركت مفيدة خلفها وهي تقوم بعد النقود: ناقصين 500 جنيه يعني؟
منة بتوضيح التفتت لها:
_معلش يا ماما، أنتِ عارفة أنا داخلة جمعية، وكمان الحاجة اللي أنا جبتها دي، ودفعت فلوس عشان كورسات تعليم السواقة، فالفلوس قصرت معايا.
مفيدة وهى تجلس على الكنبة:
_ نفسي أفهم لزمتها ايه الجمعية دي؟
منة:
_عشان عايزة اجيب عربية.
مفيدة بسخرية:
_ عربية!! عيشي عيشة أهلك.
منة جلست بتوضيح طموح:
_ ما أنا عايشة عيشة أهلي، بس فيها ايه يعني لما أطور من نفسي، ونكبر من نفسنا، ما دام احنا قادرين على ده، وبكرة بس ربنا يكرمني بفلوس أكتر ممكن كمان نغير الشقة.
مفيدة بتوعية لابنتها:
_ يا بت بطلي بعزقه الجهاز دلوقتي بقى نار، شوفي التلاجة دلوقتي بكام، ولا البوتاجاز ولا الغسالة يا لهوي أرقام غريبة، هاتي لك حاجات من دي، عربية إيه يا موكوسة، ومالها الشقة ما هي حلوة اهي وسترانا وأنتِي اهو بيضتيها، وغيرت لنا الانتريه، ربنا يكرمك أنتِي بس غير لنا الحمام ورضا.
منة:
إن شاء الله يا ماما، ربنا بس يكرم.
مفيدة:
_ وابقي انزلي جيبي لك هدمتين حلوين ما دام قبضتي، أنتِي بقالك سنة ماجبتلكيش بلوزة وأنا بغسلك البلوزة الحمرا امبارح لقيتها دابت عملتها حته، عشان ما تلبسهاش تاني عارفاكي، روحي كده جيبيلك كام طقم حلوين، ومكياجات الغالية، وروحي اللي اسمه ايه ده، اللي بيعملوا فيه وشهم ممكن حاجة تنفع معاكي.
منة بتأييد:
_ والله يا ماما أنتِي عندك حق، أنا كان نفسي اشتري لبس، بس أنا كل أما أكلم حنين وشروق ألاقيهم مشغولين، حتى مروة وماهيتاب، ما تنزلي معايا أنتِ.
مفيدة:
_ لا يا اختي أنا ما بقدرش ركبي بتوجعني، ومالكيش دعوة بماهيتاب عشان جوزها رخم وأمه عينيها يندب فيها رصاصة، لو راحت معاكي، هيقول لأمه مراتي نزلت مع اختها تجيب لبس، وساعتها أنتِي واختك هترقدولي شهر في المستشفى، هو انا تايهة عن عبلة ولية سِماوية وعينها وحشة، أنتِي انزلي لوحدك أنتِي كبيرة، اومال إيه مهندسة وشغالة في شركة كبيرة، اتنصحي بقي لازم تجيبي حاجات حلوة عشان اللي أنتِي لابساه ده شبه الرجالة جتك نيلة.
تنهدت منة:
_حاضر يا ماما إن شاء الله هنزل، هكلم شروق تاني وانزل، هروح بقى اخد لي حمام وسخني لي الأكل.
مفيدة بهدوء تحاول أن تسيطر عليها وتقنعها بكسب تعاطفها:
_ العريس جاي الساعة 8:00 مش عايزة كلام كتير، فرحيني خليني أحبك، عايزة أشيل عيلك قبل ما أموت واطمن عليكي فى بيت عدلك، زي أخواتك انزلي شويه بطموحك، مش عيب، مش هتلاقي واحد على مزاجك ومقاسك، مش عيب لو اتنازلتي شويه يا بنتي، الراجل ميعبهوش إلا جيبه وأخلاقه ولا مؤاخذة بس، الحاجات التانية دي مش مشكلة، أنتِي ممكن بصنعة لطافة كده تخليه يغير من نفسه ويكمل علامه، الست الشاطرة تعرف تخلي راجلها زي الخاتم في صباعها، أصلك مش هتقسي على أمه واخواته ولا تاخدي فلوسه، أنتِي هتخليه يتعلم ويشتغل شغلانة أحسن من اللي بيشتغلها، أصل أنا عارفة دماغك فاصبري، الواد أنا شوفته أم عادل ورتهولي في السوق، أحلى من الصور والله وبيهتم بنفسه ومظهره زي ما بتحبي، بيشتغل في شركة أدوية متثبت فيها 3000 ونص دول مش أساسي بيدخله فلوس ثانية كده مش عارفة إيه والله نسيت، المهم يعني هو بيقفل الأربع الاف ونص في الشهر، ده غير 2000 جنيه تانيين من الصيدلية حلوين، على فلوسك تعيشوا عيشة حلوة، إحنا مش عايزين منك فلوس تاني، خلي فلوسك ليكي أنتِي وجوزك ماشي، عادي يعني لو معاه معهد سنتين ولا دبلوم إيه المشكلة؟
صمتت وهى تنظر إلى منة التي رمقتها بضعف وقالت:
تفتكرو منه هتقول ايه ؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أمنيات وإن تحققت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى