روايات

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الثلاثون 30 بقلم منة محمد

موقع كتابك في سطور

رواية احلام في عيون وقحه الفصل الثلاثون 30 بقلم منة محمد

رواية احلام في عيون وقحه الجزء الثلاثون

رواية احلام في عيون وقحه البارت الثلاثون

احلام في عيون وقحه
احلام في عيون وقحه

رواية احلام في عيون وقحه الحلقة الثلاثون

احلام متجمده مكانها وحاسه إنها بتحلم مش مصدقه اللي بيحصل ومش قادره تتكلم حاسه انها في كابوس وحد ضـ ربها ع دماغها فقدها النطق
مروان قال بعصبيه : يعني مش عايزه تتكلمي براحتك بس انا علاقتي بيكي انتهت من اللحظه مش عايز اعيش مع واحده اخلاقها مشكوك فيها زيك. كل حاجه بينا انتهت واليوم مبقاش ليكي وجود لا في في حياتي ولا في قلبي كمان
احلام قعدت ع الأرض وعيونها شلال دموع اما مايا واقفه هتموت من فرط السعاده الي اتمنته بيحصل من غير تخطيط ولا ترتيب
مروان كمل: وانا في كامل وعي بقولها قدام الجميع انتي
سراج صرخ بترجي: لاء يامروان , لاء يابني ابوس ايدك متقولهاش متحطش ع بنتي عبئ مش هتقدر تتحمله, ارجوك مطلقهاش وتنهي الي بينكم , سيبها ع ذمتك عشان كلام الناس حتي لو مش هتتعامل معاها مش مهم بس مطلقهاش
مروان حط وشه بين ايديه ومسح دموعه ومشي عنهم بخطوات سريعة وسراج جث ع ركبه واخدها في حضنه لحد ما اغمي عليها واسيا سندتها معاه
في المستشفي
سراج : طمني يا دكتور بنتي كويسه
د/ هي في حاله صدمه كبيره وضغطها عالي جدا وبنحاول ان حالتها تستقر بس هي فقدت النطق
سراج: يعني ايه مش فاهم
د/ حاله نفسيه بتحصل بعد الصدمه بشكل مؤقت اطمن هتزول
سراج : كانت كويسه مكنتش عيانة ليه حالتها اتأخرت كدا
د\ احيانا بيحبط المريض لدرجه انه مش عايز يتعافي والمريضه شكلها بتمر بمرحله احباط ويأس وده للاسف الي مأخر حالتها ومخليها بالوضع ده ع كل حال بلاش تقلق بالتدريج هتتحسن
رنا داخله بتجري: فيه ايه ياعمي مالها احلام
سراج: تعبانه اوي يابنتي
رنا: كدا فجأه كلمتني امبارح بالليل وكانت كويسه وبلغتني انها رايحالك وكانت سعيده واتكلمنا كتير قولي ليه ده حصل فين مروان هو جوه مع احلام
سراج بقهره : مروان مش هنا ومجاش لحد دلوقت
رنا بتعجب: مجاش عمي ارجوك احكيلي ايه الي حصل
……………قصص منه محمد كاتب…………….
علي الموبيل
مايا بملل: نعم يا ماما ايه الموضوع
اسيا: اقولك ايه بس انا قلقانه عليكي طول الليل اكيد انور قال حاجه بعد ما رجعتوا اصل مروان كان متعصب اوي اكيد الاخوات اتخانقوا سوي
مايا ببرود: مفيش حاجه من دي, انا وانور ملناش علاقه بالموضوع ,اما بالنسبه لمروان هو مش عارف هيعمل ايه
اسيا: هيعمل ايه اجلا ولا عاجلا هيطلقها مين الراجل الي يقبل ع كرامتة واحده زي دي معقول يطلع من الموبؤه كل ده فعلا يما تحت الساهي دواهي لا احترام ولا ادب
مايا: هي راحت فين الشغل
اسيا بقرف: اتحجزت في المستشفي من ليله امبارح , وابوكي قاعد معاها هو يقدر يسيب بنت اخته الدلوعه ويرجع البيت انا قلقانه يمرض بسبب قلقه عليها
مايا: احلام في المستشفي لحد دلوقت والله ذكيه جدا لما وقعت في مشكله خلقت عذر المرض اعتقد رجعت لوعيها بس بتمثل شايفه ذكائها
اسيا: شايفه كل ده مين يفهم ابوكي حتي بعد كل الي حصل مش معتبرها غلطانه
مايا بغيظ: فكك من ده المهم انا شايفه ان مروان مستحيل يتساهل مع الموقف الكبير بسهوله , ده شاف راجل بيجري
اسيا: اكيد طبعا بس مين هو انتي تعرفيه
مايا: معرفش احلام مش بتشاركني حاجه عشان تقولي عنه انا متأخره هكلمك بعدين سلام
اسيا: سلام
……………….قصص منه محمد كاتب…………
رنا إنصدمت : لاء ياعمي مش مصدقه الكلام ده , مستحيل اكيد فيه سوء فهم انا احلف بالله ان احلام لايمكن تغلط ولا تخون
سراج: عارف يابنتي وابصم بالعشره انا واثق في اخلاق احلام وتربيتها , واتمني مروان ما يتسرعش ويطلقها ع الاقل ما تتحطمش كده هي بتحبه اوي
رنا : حضرتك بلغته انها في المستشفي
سراج :لاء
رنا: انا هقوله , وهيجيلها حالا
سراج: مفيش فايده كان متعصب جدا , ولولا انا اترجيته كان زمانه رماه عليها يمين الطلاق
رنا بذهول: بتقول ايه مروان ازاي قدر يعمل كده من غير ما يسمعها هو بيحبها كتير ازاي قدر يفكر فيها كده
سراج: اه لكن الظروف اتغيرت والي حصل ليلة امبارح اثر ع علاقتهم الموقف مكنش عادي مروان عايز يقطع علاقته بيها كان ثاير جدا لدرجه قبل ما يمشي مبصلهاش
رنا: ادعي الله ان احلام تتكلم وتبقي بخير وكل حاجه ترجع نفس ما كانت
سراج: اتمني ده يابنتي لو حصلها حاجه وحشه مش هسامح اخوكي مروان ابدا وربنا مش هيسامحه ع ظلمه ليها
رنا طبطبت ع كتفه : اطمن كل حاجه هتتصلح بأذن الله
سراج: يارب
……………………
في كازينو
سلطان وقف بلهفه: كنتي فين مستنيكي من فتره
مايا انور راح الشركه متاخر بعد الي حصل امبارح الكل مضايق وقولت لك ده الصبح
سلطان بحزن حقيقي: احلام حاسبت ع المشاريب ودفعت فاتوره مش بتاعتها, كان لازم تقولي الحقيقه كدا كدا الكل مسيره هيعرف ويحصل الي يحصل ويبقي طريقنا في النور
مايا: ايه لكلام الغريب ده ليه ناسي اني متجوزه والي بتفكر فيه مش سهل
سلطان: ومش مستحيل كمان لو انور طلقك اليوم هنبدء حياتنا الجديده تاني يوم حاولي في اقرب وقت تتخلصي من انور وده مهم جدا سواء عوزتي اولاء هتنفصلي انتي وهو
مايا: قصدك ايه؟
سلطان: ياحبيبتي قريب الكل هيعرف ان احلام بريئه وهتقول للدنيا الحقيقه عشان تنقذ بيتها
مايا بستهتار: تؤ احلام مش هتتكلم ولا هتقول الحقيقه دي لحد
سلطان: احلام هتعمل كده وهتقول للكل كل حاجه مش هتقدر تتعامل مع الضغط وعلاقتك انتي واور لايمكن تكمل وتستمر لوقت طويل الافضل تطلبي منه الطلاق قبل ما يعرفوا الحقيقه
مايا: مقدرش اعمل كده انا حامل
سلطان اتفاجأ ورجع جسمه لوري وبصلها وهو بيقول : ليه مقولتليش
مايا: قصدك ايه كان ايه الي هيحصل يعني
سلطان: الطفل ده تتخلصي منه بسرعه احنا مش محتاجينه هتكلم مع طبيب يخلصنا منه
مايا: ايه الكلام الفارغ ده
سلطان: عارف ان كلامي مش هيعجبك بس مقدمناش اختيار تاني انتي لسه في الشهور الاولي اتمني تكوني ذكيه وتعرفي مصلحتك
مايا حركت دماغها برفض: مقدرش اعمل كدة
سلطان: اسمعيني
مايا: ارجوك يا سلطان يمكن متحسش بالي هقوله
سلطان قطعها: مايا انا بتكلم بعمليه وتفكير لو اتولد الطفل ده هيجبرك تكملي مع انور بالعافيه وتعيشي حياته الممله وحياتك هتكون هي قدرك واعترفي انك مش سعيده معاه
مايا: ايوه بس الي بتقوله مش سهل دي جريمه
سلطان: واحنا بنرتكب الجرايم ليل ونهار هو اتهامك لاحلام مكنش جريمه بعد ما خفيتي الحقيقه وموقفتيش جنبها دي مش جريمه بس احنا بنفكر بالشكل ده غير عشان مصلحتنا عشان كده الطفل ده لو نزل هيبقي مفيد لينا
مايا قامت واخدت شنطتها: متخلطش الامرين ببعض الي بتطلبه امر مش بسيط ولا صغير
سلطان مسك دراعها وتابع : تمام نتكلم بكره في الموضوع تكوني فكرتي مع نفسك بهدوء
……………………قصص منه محمد كاتب……………….
مروان بعض الي حصل دخل في مرحله اكتئاب لحد ما موظف دخل عنده يراجع ملفات وفضل يتريق ان اوضه مكتبه ضيقه جدا عكس غرفته القديمه المجهزه وهو اتعصب عليه اكتر لما قاله ان كل الموظفين في الشركه بيقوله ازاي اخوه يقلل منه كده ومروان طرده والموظف راح اشتكي لـ انور الي فضل منتظره يرجع البيت
انور شافه داخل ساب الاب توب ع الكرسي وقام وبصوت عالي: مررروان
مروان وقف: مساء الخير
انور: كنت فين
مروان نفخ ولف وشه الناحيه التانيه
انور بحده: انا بسأل كنت فين؟ وايه حالتك دي سيطر ع تصرفاتك وسيطر ع نفسك
مروان بصله وهو متبهدل وشعره منكوش ودقنه طويله وساكت
انور بشخط فيه: انا بكلمك
مروان: وانا سمعت ممكن تسبني امشي
انور: لاء مخلصتش لسه كلامي ليه بتتخانق كل يوم مع الموظفين , تعبت وانا كل يوم قاعد اسمع لشكاوي ضدك غير اسلوبك والا
مروان قطعه بحده: والا ايه هتعمل ايه هتطردني من الشغل اعملها مش هتفرق كتير انا شايف بقيت بتعمل عكس مبادئتك اتفضل عاقبني العقاب الي انت عايزه ولا يهمني خلاص
انور اخد نفس وبهدوء: انا بحاول اشرحلك شوف لو فيه مشكله في حياتك الشخصيه ده مش ذنبي ولا ذنب حد تاني انت ازعجت مراتي كتير وهي مغلطتش حتي
مروان حاول يكون هادي: مفيش داعي حد ينزعج بسببي لا انت ولا مراتك مسؤل احل مشكلتي بنفسي شكرا لسيادتك
انور: لو كنت مسؤل مكنش حصل كل ده مروان انا بجد مندهش اهملت مراتك كتير لدرجه ان الوضع وصل لهنا
مروان صرخ في وشه بغضب: انووووووور
انور فتح عيونه لانها اول مره يرفع صوته عليه ومروان شد ع قبضة إيده بقوه يمسك أعصابه و مشي من قدامه قبل ما الوضع يتأزم ويكبر بينهم اكتر من كده
………………………
في المستشفي
رنا بتمد لها المعلقه : الحمد لله فرحت اوي لما الدكتور طمني وقالي لولو اختك فاقت ورجعت لطبيعتها ووممكن تشوفيها
احلام بعدت المعلقه وبصوت واهن: كفايه
رنا: لولو لازم تخلصي الطبق كله لو مأكلتيش هتضعفي انتي مأكلتيش من اسبوع والدكتور قال لازم تاكلي كويس عشان حالتك تتحسن والا هتتعبي كده مش كدا يا عمي
سراج: رنا عندها حق اهتمي بصحتك وهتبقي زي الفل وترجعي بيتك
احلام نزلت دموعها الحاره ع خدها : بيتي انا ماليش بيت عشان ارجع عليه
سراج بصوت مخنوق عليها: ليه بتقولي كده بيتك الي اتولدتي فيه , وعشتي فيه من صغرك ده بيتك اوعي تقولي الكلام ده مره تانيه في وجودي , انا مش هسمح لحد يخليكي تتحطمي مرة تانيه كده
احلام: احلفلك اني مش كده مروان مسمعنيش
سراج مسح ع راسها: اهدي وكل حاجه هتتحل متجهديش نفسك, انا رايح اصلي وارجعلك
احلام حست بالدموع غرقت عيونها لما افتكرت صوت مروان وهو بيقولها بحبك يا اطيب حد انا شوفته في حياتي بحبك يا ست البنات ياأحلي وأجمل حاجه حصلتلي في حياتي كلها بصي انتي تستهلي كلام كتير اوووي ..عارفه والله انتي مش حبيبتي بس لاء انتي بنتي وأختي وزوجتي وكل حاجه ليا انتي حبيبه قلبي يعني حبيبه قلبي أحلي وأجمل حاجه في الدنيا.. و كل حاجه ليا. اللي معايا في ضهري في الوحشه قبل الحلوه ….انتي أكتر واحده مش بعرف ازعل منها وربنا ما يجيب زعل بينا خالص .. عشان انتي اللي بحبها سندي وضهري .انتي أحلي وأجمل وأغلي حاجه ربنا رزقني بيها في الدنيا كلها.. انتي الحاجه اللي مينفعش تتعوض لأن مش كل حاجه ليها بديل في حاجه ما بتتكررش زيك مثلا …..انتي حلوه في كل حالاتك ووقت الشده والضيقه مش بلاقي غيرك انا بكون مطمن عشان انتي معايا ياأجمل وأحسن وأحن أنسانه كل يوم بعيشه معاكي يستحيل انساه وبيبقي يوم للذكري طب انتي عارفه انك مصدر السعاده والضحكه اللي علي وشي وفي قلبي ديما وعارفه انك نعمه من ربنا بالنسبالي حبيبتي يااحلي حاجه في حياتي أحفظها لي ياالله وتبقي معايا طول العمر مش بعرف اعبر اوي بس انتي تستهلي كلام كتير اووي لو خلص مش هوفي حاجه فيكي بس انتي حاجه غاليه عليا اوووي يا اختي وصاحبتي ,وحبيبتي, وبنتي ,وامي وكل حاجه ليا … وكل سنه وانتي معايا كل سنه وانتي مطلعه عيني كل سنه وانتي مبسوطه كل سنه وانتي جنبي ياحبيبه قلبي ونفضل ديما مع بعض ياااارب…… وافضل افرحك طول منا عايش ومش هسمح لاي حاجه تزعلك ابدا ومهما حصل انا معاكي ومش هسيبك يا انضف قلب ع الارض كلها لكن في اول مشكله سابها ووقعت و حطم آمالها
رنا مسحت دموعها وقالت: لولو خلاص متعيطيش لان الطبق هيخلص
………..قصص منه محمد كاتب……………
مش قادر يتنفس حس ان جو البيت خنقه…طلع من البيت في نفس الوقت التاكسي كان وصل قدام البوابه حمدت ربها انه لقته خارج طلبت من السواق يقف ع جنب ونزلت بعد ما ندهت عليه وهو وقف
رنا راحت عليه ووقفت قدامه بنظره ناريه: مروان
مروان بتعجب: رنا ايه مالك بصالي كده ليه؟
رنا بحده:مش مكسوف من نفسك ازاي تكون هادي كده بعد ما دمرت مراتك معرفش انك وضيع كده ياريتك موت قبل ما تشك في احلام
مروان بنرفزه: هو انتي اتجننتي في نفوخك
رنا بنرفزه مماثله: ملعون حبك يا اخي
مروان إنقهر منها جدا : ازاي واقفه تلوميني بعد الي عمتله وواقفه تدفعي عنها هي الي اهانتني وقوللها مش هسامحها طول عمري
رنا: احلام مرميه من يومها في المستشفي متحملتش كرهك وظلمك وتعبانه جدا ومعرفش هتتعافي امتي لكن افتكر كلامي بعد ما تسيب حته الماظ زي احلام هتندم كتير وتبكي ندم طول حياتك ومش هتقدر تواجهه حتي نفسك افتكر كلامي
مروان: انتي ازاي بعد الي عرفتيه واقفه تلوميني ع كل حاجه , صاحبتك فضلت ساكته ودمرت حياتنا
رنا: غصب عنها لان جالها ساكته مفاجأه افهم ولسه متكلمه بالعافيه النهارده
مروان: صعب احبها تاني
رنا : مفيش فايده من الكلام مع واحد احساسه ميت
مروان حس رجوله زي الشلل قعد ع الدكه ودموعه في عيونه افتكر أحلى أيامه معاها وهي بتقوله انت الامان انت القرار الصح وسط المتاهه وجودك هو الي محسسني ان الدنيا لسه بخير وانت الخير ده …وجودك جنبي بيخليني استمر واكمل اوعي تخرج منها ….لكن خرج ماهو مش هيقدر يسامحها بالسهوله دي ع انها فرطت في حبهم
****قصص منه محمد كاتب********
في الجنينه
انور عيونه ع الموبيل وقال: خبر مفرح جالنا عقدين جداد وكل ما يزيد عبئ الشغل شركتنا هتكبر بسرعه عايز انجح واكبر اكتر وده هيحصل لما مـ
مايا قطعته: انت بتشتغل طول الوقت خليت نفسك ماكينه البني ادم مش بيحتاج يشتغل كتير من حقه يستمتع بالحياه
انور ضم حواجبه: ايه الكلام ده لو اشتغلت هكسب فلوس كتير , وهتبقي في حياتنا مفيده وهناخد شهره ونجاح اكبر الاغبياء بس هما الي بيضيعوا وقتهم في الكلام الفاضي
مايا: انت قلت هنسافر اروبا مسفرناش لمره واحده بعد جوزنا تعال نسافر اسبوعين
انور: هو بعد جوزنا لقينا وقت كنت بأسس شركتي , وبعد كده موت امي , واظن اني اكسب فلوس كتير كانت فكرتك وعارفه انا لسه مقدرها
مايا حطت الفنجان ع الطربيزه وهي بتقول: مش شايف ان حياتنا ممله جدا وبقت روتنيه باحته
انور هو بس الوقت الي بيجري بسرعه شغل كل يوم واليوم بيعدي في ثواني
مايا نفخت بملل جاوبني هنسافريومين بعيد عن البيت ارجوك
انور قام واحد الاب توب ع ايده وقال: سوري مقدرش معنديش وقت ومينفعش اخد اجازه من الشركه في الوقت الحالي غير كده الدكتوره نصحتك بالراحه فرتاحي يله انا لازم اروح الشركه سلام
………………………قصص منه محمد كاتب……………….
في بيت سراج رايحه جايه ماسكه الموبيل ولنفسها: هموت قهر من بنتي معندهش وقت وعماله اتصل بيها كل شويه وهي مش هاين عليها تتصل تطمني -سمعت فتحه الباب كملت) اخير سراج افتكر طريق البيت اكيد جاب المصيبه احلام قدامي
احلام دخلت وبصتلها :سلامو عليكم
اسيا: اهلا بقيتي كويسه دلوقت اقصد انك مش كويسه ادخلي ارتاحي خايفه تتعبي مرة تانيه
سراج بص لاسيا بضيق وقال: خديها يا رنا الاوضه وانا جاي
رنا :حاضر ياعمي
سراج بصلها واندفع فيها: انتي مفيش احساس معندكيش دم. لسه راجعين من المستشفي وداخلين البيت بدئتي تتريقي
اسيا برقت: انت ملكش مثيل بجد , بدل ما تخليها تحس بغلطتها متعاطف معاها , لو كان ابوها عايش
سراج اتك ع اسنانه بغضب:اخرسي خالص واياك تلمحي عليها اي اتهام مره تانيه دي بنتي حسي بكده
اسيا بستفزاز: هي بنت اختك ومستحيل تاخد مكان مايا بعيد الشر عن بنتي ومتكررهاش تاني و تقارن الوضيعه بمايا هي مش زي بنتنا ابدا سااامع
مشت وسابته بعد مارمت الكلمتين اي رفعوه الضغط عنده حاول يتمالك أعصابه قبل ما يدخل لاحلام

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احلام في عيون وقحه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى