روايات

رواية أحلام الزين الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الربيع

موقع كتابك في سطور

رواية أحلام الزين الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الربيع

رواية أحلام الزين الجزء الثاني

رواية أحلام الزين البارت الثاني

أحلام الزين
أحلام الزين

رواية أحلام الزين الحلقة الثانية

لسه بيفكر يلمسها شدت سكين من الفستان بتاعها وقالت بغل ده نورك يا عريس زين اتسعت عينيه بشده وهو وبصلها بزهول شديد مش مصدق اللي عملته ابداقال بالم … انتي عملتي ايه يا بنت الرفضي وضربها قلم وقعها على الارض
احلام كانت بتبصله بغل وانتصار وشماته ومبسوطه جدا
زين سحب السكين وهو بيتألم جدا وحط ايده على جنبه بيوقف النزيف بلع ريقه بالم ومسك تليفونه و اتصل على السواق بتاعه وقال.. ايوه يا حداد اسمع هاتلي حكيم بسرعه بس تعالى من ورا المندره من الباب الوراني متخليش حد يشوفك واصل سامعني متخليش حد يشوفك واصل
وقفل معاه بالم شديد وبصلها بغل وقال… صبرك علي والصبر طيب يا احلام
احلام وقفت بصتله وقالت بسخريه… ابقى افتكر كويس ان الصبر طيب لانك هتحتاجه قوي الفتره اللي جايه بس على الله تقدر تصبر يا ابن القاضي
زين بصلها بغضب شديد لكن متكلمش وتجاهل كلامها وفضل مستني الشخص اللي كلمه وكان بيتالم جدا والنز،،يف بيزيد
احلام خافت جدا رغم انها مش طايقاه لكن مستغربه نفسها ازاي عملت كده فكرت لو مات معقوله هتبقى قتلته ..بقت تحاول تقنع نفسها انه يستاهل اكثر من كده وهي من جواها مرعوبه وبتتمنى الشخص اللي كلمه يجي بسرعه …قربت منه وقالت ..احم شكل صاحبك هيتأخر خليني اساعدك و شالت الطرحه بتاعتها طبقتها وحطيتها مكان الجرح وضغطت عليها
زين بصلها باستغراب وكان بيتألم جدا ووشو بيعرق مش قادر ياخد نفسو
احلام اتوترت اكثر كانت قلقانه لتحصلو حاجه بقت تدعيله بخوف.. بعد شويه الباب خبط جريت علشان تفتح
بس زين وقفها وقال بتعب شديد… استني البسي حاجه على راسك ما تفتحيش كده
احلام استغربته لان ده مش وقتو اصلا ..فتحت الدولاب ولقت فيه هدوم كتير شدت اول طرحه وغطيت بها راسها وشدتها على وشها وفتحت له بسرعه الدكتور دخل هو والسواق بتاع زين وكان بيساعده في خياطة الجرح
زين كان بيتالم جدا وبيخيطوله جرحه من غير بنج كان بيتالم جدا بس ما كانش عايز يروح المستشفى ولا يعمل مشاكل خصوصا ان الناس لسه بتحتفل تحت مش عايز حد يعرف ان الدكتور دخل البيت
بعد شويه الدكتور مشي وزين كان بيتالم وابتدت حرارته تعلى
احلام قعدت جنبه ونزلت دموعها بحزن انها اول مره تاذي بالطريقه دي
زين بصلها وابتسم بوجع وقال ايه صعبت عليكي ..متقلقيش الوجع ده ولا حاجه.. ما انتي قتلاني من زمان مجاتش على دي يعني
احلام مسحت دموعها بقوه وقفت لما قال كده وقالت…انت لسه متوجعتش..ولسه مشوفتش حاجه من الوجع..انا هسقيهولك بشويش علشان تستمتع بطعمو يا ابن القاضي
احلام قالت كده ولسه هتمشي مسكها من ايدها وقال…انا شربت كتير يا احلامي..وعندي استعداد اشرب قدو عشر مرات
احلام نفضت ايده بغضب وقالت..ده لانك جبله معندكش احساس ولا دم..وكمان لان التقيل لسه مجاش ولا دوقت منو حاجه
قالت كده و اخدت هدوم ودخلت الحمام
زين اتنهد وحط ايده على جرحو وقال..والله واتصبت يا ابن القاضي ومن مين..من حرمه…والي ياما قولتو لغيرك مقدرتش تحوشو عن نفسك
بعد شويه طلعت ولابسه لبس نوم مشيت بيه بدلال وبقت تطبق هدومها في الدولاب بلا مبالاه
زين بصلها باعجاب وقال..هو انتي..احم..انتي ليه لابسه كده..ما انتي عارفه ان..ان الدخله هتتأجل الليله…يعني ربنا يبارك فيكي بسبب عملتك المطينه دي
احلام ضحكت بقوه وقالت..دخله…هو احنا لسه هندخل..وبعدين ده على اساس اني لابسه كده علشانك….وقربت منو وقالت …متقلقش انا لابسه كده علشان الحر انما انا عارفه انك مش هتقدر تعمل حاجه لا انهارده ولا بكره.. يا سبعي
زين بقي يبصلها باعجاب ولسه هيمسكها بعدت بسرعه وهو اتألم جدا من الجرح
احلام ضحكت وقالت..خليك كده ..انا مبسوطه اوي وانت بالشكل ده..لسه من يومين عملت فيها راجل واتعافيت عليا وانت عارف اني مش هقدر امنعك..واتملت عيونها بالدموع وقالت..اخدت مني الي انا رافضه ادهولك اخدتو غصب..وانت عارف ومتاكد اني مش هقدر اخد حقي..دلوقتي بقى جيه دوري هستمتع وانا شيفاك هتموت وتعيد الي عملتو ومش قادر
وقربت تاني وقالت بهمس..هشوفك على البحر ريقك ناشف هتموت وتشرب ومش قادر يا ابن القاضي
كانت بتبصلو وعنيها بتلمع من الغل وزين ابتسم ابتسامه جانبيه وقبل ما تبعد شدها عليه وقال…انا طول عمري بتاجيني الميه لعندي يا احلام..مش محتاج اروح البحر واذا روحت عمري ما ارجع عطشان
احلام كانت بتبصلو بغضب وقالت..مش هتطولني تاتي بعينك يا زين
زين وقال…بس انتي تحت يدي ..والي عملتو في الجبل اقدر اعملو تاني…بالعكس المره دي اسهل قوي ..وقرب منها اكتر بس ضربتو بقبضة ايدها في جرحو بعد بسرعه والم وهيه جريت من على السرير
زين بقى يتألم وقال…اااه يا بت السا،،فل هوريكي يا احلام والله لاربيكي من جديد
احلام ضحكت وترمت على الكنبه وقالت…شوفتك رجعت عطشان يعني..ايه الموج كان عالي مش كده
زين كان بيتألم جدا وحاطط ايده على جرحو بس ابتسم وكان معجب بحركاتها الي متأكد انها هتخسرها كتير قال بابتسامه..عالي قوي…بس انا بردك مش ساهل ومغرقش واصل…وبكره اثبتلك
احلام ابتسمت بسخريه وقالت…بس ابقى خد بالك على جمبك التاني..مش كل مره تسلم الجره يا ابن القاضي
زين ضحك وفضل باصص عليها لحد ما نامت
واول ما راحت في النوم قام بتعب وقرب منها وقال..بس الوجع مش من السكين الوجع من عيونك الحلوين يا احلامي
واتنهد وراح نام على السرير بتعب
في صباح يوم جديد قامو على صوت ذغاريد وناس بتخبط على باب الاوضه
احلام صحيت بزهق وابتسمت بسخريه لما فهمت انهم اهلها وجايين للصباحيه وقامت لسه هتفتح زين قال بسرعه..استني..متفتحيش
احلام قالت باستغراب ..هتسيبهم على الباب ولا ايه
زين قال بضيق…لا دخليهم وخليهم يشوفو الهنا الي احنا فيه.. وبقى يشيل الغطا بتاعها من على الكنبه ونضف الكركبه ولبس جلابيه واسعه علشان ميبانش متصاب وقال…يلا روحي البسيلك حاجه لحسن يكون معاهم حد
احلام بصتلو بسخريه وقالت…لا راجل يلا.
بصلها بدهشه وقال..يلا..ماشي..هوريكي الرجوله بعد ما يمشو
يلا بقى افتحي لجدتك
احلام راحت فتحت الباب وكانت جدتها ووالدة زين
احلام حضنت جدتها وكانت بتعيط وجدتها طبطبت عليها بابتسامه وقالت بس يا قلبي بس يا حبيبتي الف مبروك يا ضنايا
زين قال يا مرحب بالغاليين احباب الغاليين اتفضلي انا نازل واخد ابو احلام بعد ما سلم عيها ونزل مع زين و احلام قعدت مع جدتها في الاوضه
زين نزل تحت لسه هيروح عند ابوه في المندره وقفتو بنت جميله في ال 20 وقالت بضيق شديد صباحيه مباركه يا ولد عمي ان شاء الله تكون انبسطت مع عروستك
زين بصلها بخنقه وقال ..انبسطت قوي.. الله يباركلك يا نعمه وعقبالك قال كده ولسه هيمشي مسكت ايده وقالت عقبالنا يا زين عقبالنا انت عارف اني مريداش غيرك ومش هتجوز غيرك
بقلم…زهرة الربيع
زين اتنهد بخنقه وقال انتي كمان عارفه ان انا مرايدكش واني متجوز ولسه هيمشي قالت سخريه …المره اللي اخذتها غصبانيه النهارده او بكره هتسيبك وحتى لو ما سابتكش انا راضيه بضره المهم اكون معاك
زين اتنهد بيأس منها ومشي وسابها واقفه بتبص لطيفه بابتسامه وقالت … انا هعرف ازاي اطفشها ..انت حقي انا يا زين
زين دخل عند اهله بالمندره وسلم على الكل وعلى الرجاله الي قاعده معاهم
بعد شويه كان الكل مشي وطلع عند احلام بسرعه وتعب اول ما دخل كانت احلام في الحمام بتاخد دش ابتسم بخبث وقرب من الباب وفضل واقف عند الحمام مستنيها تخرج بعد شويه خرجت احلام من الحمام وهي لابسه لبس بيتي خفيف وبتنشف شعرها بس شهقت بخضه لما شدها عليه
احلام اتفاجأت واتخضت جدا ما كانتش تعرف انه موجود وقال.. ايه يا بت الجمال ده كله يخربيت الي خلفوكي ..انا مش مصدق الهنا الي بقيت فيه..والقمر الي بقى بين يديه ..انا بعشقك..عشقت كل حاجه فيكي ما بقتش قادر اتحمل بعدك
احلام اتوترت جدا حاولت تبعد وقالت… اوعي سيبني يازين مش عايزه ابوظلك الجرح مره ثانيه
زين مسك ايدها وحطها على قلبه وقال… الجرح هنا يا احلامي لو لقيت له دواء ادفع عمري كله واشتريه
احلام كانت حاسه بشعور حلو من كلامه بس ما كانش في اي حاجه بتقدر تتهنى بيها كل ما تفتكر الي عملوا فيها دفعتو بغضب وقالت… عمرك كله ميفيش غليلي ولا يبرد ناري حتى …مش هنسى اللي عملته فيا عمري كله وهندمك عليه يا زين
زين قعد على السرير ببرود وقال طب وانا عملت ايه اصلا انا كده كده اتجوزتك كانت هتفرق معاكي ايه لو دخلت عليكي يومها او دخلت عليكي دلوقتي وووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحلام الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى