رواية غصون والعاشق المجنون الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الربيع
رواية غصون والعاشق المجنون الجزء الثالث
رواية غصون والعاشق المجنون البارت الثالث
رواية غصون والعاشق المجنون الحلقة الثالثة
بس قاطعها لما ابتلع باقي جملتها بين شفايفو وهو لسه مثبتها دفعها عند الحيط وهو بيبو، سها بجنون وهيه اتخضت جدا وبقت تضربه جامد و مش قادره عليه
سابها بالعافيه وبص لعينيها الي هيطلعوا من مكانهم من الدهشه وقال بهمس … انا بعشقك… ولا هو ولا الف غيره هيقدرو يحبوكي قدي يا غصون
غصون كانو عيونها مفتوحين على اخرهم ومش بتتكلم وبتبصلو وبس
سيف قال باستغراب …ايه يا بنت مالك غصون.. مالك يا بنت
بس برضو مش بترد وبتبصلو كأنها شايفه شبح و مش مصدقه اللي عمله
سيف ضحك على شكلها وقال بهمس عند ودنها ايه مالك اول مره تتبا،،سي ولا ايه
غصون اتسعت عنيها اكتر ورفعت ايدها لسه هتضربه بس شد ايدها ورا ضهرها وحوطها وقال لا ما هو مش كل مره تسلم الجره..شوفي علشان انا مش قادر اتحمل وبدل ما اضايقك اكتر هطلع دلوقتي واطلبك من عمتي عايزك توافقي يا غصون وافقي والحقي اللي فاضل من عقلي
بقلم….زهرة الربيع
سيف لسه هيمشي قالت بغضب شديد… انا قلت لك الف مره لو اخر واحد في الدنيا مش هجوزك والي انت هببته ده دلوقتي اياك تكرره مره ثانيه
سيف بصلهاومرر لسانه على شفايفه بوقاحه وقال.. ما اضمنهاش دي انا لما بدوق اي حاجه حلوه بتعود عليها ومبقدرش انساها..و شفايفك مش حلوين وبس دول الشهد كله قال كده ومشي وسابها واقفه بتبص لطيفه بزهول شديد.. ومش فاهمه تعمل ايه معاه
بعد شويه كان قاعد مع عمته وبيضحكوا جامد وطلعت وهي بتبصله بغيظ وقالت بضيق صباح الخير يا ماما ما شاء الله ايه الضحكه المنوره دي
امها قالت بضحك ده ابن خالك هلكني لو تيجي تسمعي الكلام اللي بيقوله
غصون قالت بضيق وهيه بتقعد على السفره..وهو بيعرف يعمل ايه غير يضحك ..طول عمره مهرج
امها قالت بسرعه…غصون
بس سيف ابتسم وقال.. سيبيها يا عمتي انا مش زعلان منها معذوره اصلها حلت قبل ما تفطر النهارده ومش مركزه
عمتها مفهمتش وغصون بصت له بغيظ وبقت تاكل وسيف قعد كمان يفطر معاها وكان بيبصلها بنظرات جريئه وهي كانت مكسوفه جدا وخايفه والدتها تاخد بالها
غصون قامت بسرعه وقال.. انا تاخرت على الجامعه يا ماما عايزه حاجه
امها قالت.. لا ابدا يا حبيبتي عايزه سلامتك
سيف قال بسرعه انا هوصلك
غصون قالت بضيق.. توصلني ليه انا معايا عربيه
سيف ضحك وقال… وانا مش معايا عربيتي انتي ناسيه اننا جينا في القطر ..انا هوصلك بعربيتك انتي يلا لاحسن تتاخري وطلع بسرعه قبل حتى ما يستنى ردها
غصون اتنهدت بضيق منه ومشيت وراه وهيه هتتجنن من الغيظ
على السلم قالت بغضب.. اقدر اعرف ايه نظرات المراهقين اللي عمال تبصلي بيها قدام والدتي دي افرض كانت خدت بالها
سيف ضحك وقال و فيها ايه …هيه عارفه اني دايب دوب ومش عارف اتوب.
غصون كانت عايزه تضحك وابتسمت بكسوف بس اصتنعت الجديه وقالت..احم..لا غلطان هيه متعرفش حاجه
سيف ابتسم وقال لا عارفه..والدتك ووالدتي واهلك واهلي ومفيش حد ميعرفش اني بموت فيكي وفي عيونك دول
غصون اتنهدت وقالت ..يعني وبعدين يا سيف واخرتها
سيف ابتسم وقال بسرعه…اخرتها تورتايه صغيره ومأذون و 2 شهود وأجرلك فستان ابيض نص عمر كده علشان الميزانيه واخدك واطلع على عزبه جدي هنصيع شويه هناك وبعد كده نرجع على البلد قولتي ايه
غصون كانت بتسمعو بدهشه وبعد كده ضحكت جامد وقالت ..يا سلام بالسهوله دي
سيف ابتسم وقال ..طبعا يا بنتي انا مخطط لكل حاجه متقلقيش
غصون قالت بتنبيه..لا شكرا انا هاستني اخلص الجامعه الاول وانت كمل احلامك لوحدك ..انا باحلم باحلام تانيه خالص انا هبقى دكتوره وهفتح عياده وهتجوز واحد من مستوايا الفكري يعني يا دكتور يا مهندس اي حاجه من الطبقه العاليه دي يعني اكيد مش هبقى دكتوره وانتجوز نقاش معاه دبلوم فهمت كده ولا محتاج اضايقك اكتر
سيف ابتسم ببرود وقال.. لا فهمت بس كل واحد حر في احلامه وبعدين عادي ما تيأسيش وارد جدا تتجوزي نقاش مفيش على ربنا بعيد يعني انا اهوه قدامك نقاش وهتجوز دكتوره فانتي كمان وارد تعمليها بس قولي با رب
غصون بصتلو بغيظ شديد من بروده ولسه هتركب العربيه وقفها كريم وقال بسرعه..كويس اني لحقتك يا غصون ممكن نتكلم
غصون بصتلو بضيق وقالت.. يلا يا سيف خلينا نمشي اتاخرت
سيف لسه هيطلع معاها على العربيه..كريم مسك ايدها وقال .غصون ارجوكي خلينا نتكلم لو سمحتي
سيف لسه هيتدخل غصون قالت بسرعه… لو سمحت استناني هنا خمس دقائق يا سيف .. اتفضل يا دكتور
مشيو سوا على مدخل العماره وقفوا فيه يتكلمو و سيف كان متابعها بنظره وهيتجنن من الغيظ ومش عارف يعمل ايه
غصون وقفت مع كريم بضيق شديد وبصت له وقالت اتفضل اتكلم عايز تقول ايه
كريم اتنهد وقال غصون انتي فهمتي كل اللي حصل ده غلط انا ما حبيتش اجرحك واقول لك اني هعمل كده بس يا غصون انا دكتور ومركزي مرموق صحيح ظروفي الماديه مش قوي بس انا حابب احسنها ..البنت دي والدها مليونير ولو انا ارتبطت بيها هتبقى قدامي فرصه كبيره اعمل المستشفى اللي بحلم بيها وانتي لو بتحبيني المفروض تساعديني على كده
بقلم….زهرة الربيع
غصون بصلو بزهول شديد وقالت..نعم اساعدك اساعدك ازاي معلش
كريم قال بتوتر ..يعني انا هتجوزها وهكسب كثير قوي وهعيش مبسوط وهحقق احلامي كلها وفي المقابل مش هاستغنى عنك لاني.. لاني بحبك وما اقدرش اعيش من غيرك عايزك انتي كمان ما تستغنيش عني بالسهوله دي وانا اوعدك اول ما اتجوزها ونستقر وكده هتجوزك انتي عارفه طبعا يعني مش هينفع اصارحها بس مش شرط حد يعرف اصلا تلمهم نكون سوا
غصون كانت بتبصلو بصدمه وقالت …اه.. فهمتك مش محتاج تزوق الكلام اكتر.. حضرتك عايز تتجوز واحده تنقلك فوق وتامن لك مستقبلك وتبقى الزوجه المرموقه الواضحه قدام الناس والمجتمع وانا ابقى زيي زي عشيقه بس تكتب عليا فيسر على اساس كده مش بنعمل حاجه غلط وانا بقى المفروض احمد ربنا اني هتجوز حضرتك
كريم لسه هيرد قالت بغضب شديد… انا مشوفتش اوقح ولا ازبل منك … روح للست هانم بتاعتك اللي هتنقلك وتريحك..ومعلش اتعب نفسك وحاول تلاقي واحده ثانيه تخليها على الرف غيري …مش انا يا دكتور غلطت في العنوان
وطلعت لسه رايحه عند سيف اتصدمت بمنظر غريب جدا كان سيف قاعد على طرف العربيه ومجموعه حواليه اربع بنات من سنها وبيجمع منهم فلوس وقال هوصلكم واحده واحده انت قلتيلي بتدرسي ايه
البنت ضحكت وقالت ..فنون جميله
سيف قال بمعاكسه… والله ده انتي اللي جميله… انا على فكره كمان فنون جميله
البنت قالت… ايه ده بجد
سيف قال بسرعه..اه .. وبشتغل رسام كمان
البنت قالت بضحك بترسم على ايه بقى.. فنان تشكيلي يعني
سيف ابتسم وقال… لاطبعا انا لسه هشكيلك وتشكيلي العبد لله بعون ربنا برسم على اي حاجه حلوه في الدنيا انا ممكن ارسم عليكي في وقفتنا دي
البنات ضحكو جامد وغصون قربت عليه وهيه بتبصلو بزهول وقالت.. انت بتعمل ايه
سيف وقف بسرعه وقال… اه اصل البنات متاخرين ومش هيعرفوا يلاقوا تاكسي دلوقتي اوصلك واوصلهم واحده واحده
غصون قالت بزهول اكبر.. انت قلبت العربيه تاكس
سيف ضحك وقال… لا اوبر..علشان يليق مع مركزك المرموق يا دكتوره يلا اطلعي
غصون مشيت بغيظ وركبت وقالت… يا رب صبرني بس
سيف ضحك وركب جنبها من قدام والبنات ركبوا من ورا وطالع علشان يوصلهم
فعلا وصلهم وقال لغصون انا هاجيلك على معاد رجعتك هرجعك ماشي
غصون قالت تمام
ودخلت بسرعه على الجامعه هو بص لطفها بابتسامه جميله ومشي
غصون بقى دخلت الجامعه وكان يوم صعب جدا عليها وخصوصا انه كريم دكتور في الجامعه والبنت اللي خطيبها كمان بتدرس معها كان الكل بيهنوا كريم والبنت على خطوبتهم .. وفي كتير اللي بيبص لغصون بيتهامسوا عليها لانهم كانوا عارفين انها على علاقه بدكتور كريم
وعدى اليوم بصعوبه وغصون طلعت وقفت بره مستنيه سيف يجي ياخدها بس اتقدم عليها شاب وبقى يضايقها ويعاكسها وهي بقت تبعد منه كل شويه بس ما فيش فايده بقى يروح وراها ويضايقها قوي
كريم طلع من الجامعه وهو ماسك ايد خطيبته وبيضحكوا سوا واول ما شاف الشاب الي بيضايق غصون ووو
ياترى كريم هيعمل وغصون هتتصرف ازاي اللي جاي روعه..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غصون والعاشق المجنون)