روايات

رواية عقاب الحب الفصل الثالث عشر 13 بقلم صفاء حسني

رواية عقاب الحب الفصل الثالث عشر 13 بقلم صفاء حسني

رواية عقاب الحب الجزء الثالث عشر

رواية عقاب الحب البارت الثالث عشر

عقاب الحب
عقاب الحب

رواية عقاب الحب الحلقة الثالثة عشر

تصبحي على خير يا اختى وبكرة نتكلم اوكى
اقترب جاسر وربط على كتفها
يلا يا قلبي نطلع احنا اليوم كان صعب واسف ان اتاخرت عليكي
ابتسمت شذي
الله يهنى سعيد بسعيده تصبحون
وأغلقت الباب
انتظرت شهد على ما افقلت اختها الباب
وزاحت ايد جاسر من على كتفها ومسكت ايده ومشيوا بعيد عن الباب شافت سلم بينزل على مكان نزلت وهى مش عارفه رايحة فين لكن كان كل عقلها أنها توقف جاسر عند حدوده وتعمل معه ديل كان مكان ضيق وصغير وفيها باب صغير مقفول ودفعته على الحايط وبدت تتكلم
ايدك تمدها تانى عليا اقطعهلك مفهوم يعني تفوق ل نفسك كدة يا بابا، والفيلم الا سمعته فوق ده مش داخل في عقلي بصلة ، يعني توكيل جواز وانت مش عارف، والنظام الحامض ده مش يدخل في عقل طفل مفهوم، انت وامك شركاء فى الجريمة تزوير فى اورق رسمى وضحك عليا واقسم بالله لو رفعت عليكم قضيه ل اسجنكم، يعني تفوق ليا كدة ودور الحمل الوديع مش عليا مفهوم .
ابتسم جاسر وفى لحظة قلب. الموضوع وبقيت شهد لازقة فى الحيط وما بين ايده الاثنين وهو اطول منها ومحيطها، لدرجة مبقتش عارفه تخرج وقال :
ان كنتي انتى بابا انا العو ماشي يا شطوره، يعني مش فارق معايا تصدق والا لا، انا دلوقتي قلبي اتمنى انك حلالي،
وما بين نفسه
انا كنت تعب قلبي ومش عارف انام وخايف تقرب من اخوى او هو يقرب، منك وكنت على اعصابي ،وجبت العيال عشان تقعد معانا عشان محدش يكشف الا جوى لكن دلوقتي خلاص هتعامل علي طبيعتى ،والله مش عارف اشكر جدى ازى ،انه عمل المقلب ده فاق على نفسه وقال
انتى دلوقتي فى زمة رجل يعني كل الا اقوله تسمعيه مفهوم
ضحكت شهد بسخرية
رجل والله ضحكتنى من امتى الرجل اهله هما الا يلعبوا بيه ويجوز من غير ما يعرف انا راي تروح يا بابا تقعد في حتة ناشفة
شعر بالغيظ جاسر ثم فجأة حملها وهى كانت هتصرخ بتعمل ايه
ضحك جاسر
مش عايز اسمع كلمة منك
وفتح الباب المقفول خرج بيها الي خرج المنزل في حديقة خلفية من المنزل
. …….
عقاب الحب الفصل ١٢
الكاتبة صفاء حسنى
الصفحه روايات الكاتبة صفصف
الشباب فوق كانوا منتظرين يفهموا ايه الا بيحصل وسأل عادل سعاد
هو ايه اللي بيحصل انتى فهمت حاجه
تنهدت سعاد وقالت
جاسر طلع هو العريس مش وليد
أنصدم الجميع
ازى حصل ده يا بنتى
ردت سعاد
زى ما كانت ماما بتخطط جدى كان كمان بيخطط
سالت عزة
طيب جاسر وشهد ايه مواقفهم دلوقتي يعني يعيشوا مع بعض والا هترفض
رد سمير
اكيد هتوافق عشان كده هتكون متجوز بحق وحقيقة مش مجرد خدعة يا بنتى عشان جاسر شاب عاقل وناضج
رد عادل
لكن هو مكنش يعرف والا هى كانت تعرف بتتجوز مين وايه حكايه ابوها ده
رد سمير
واضح أن مش لوحدنا عند قصص يعني ممكن ابوها ياخدها وخصوصا أن شهد عندها ١٨ سنه يعني مش فى حضانة امهم فاهم
شهقت عزة
يخبر طيب ليه كدة بس انا حاسة أن جوز شهد من جاسر يكون ل صالحها
أكملت سعاد
لكن ممكن ابوها يكشف الموضوع وخصوصا لو مامتك عرفت بالموضوع هى ليه مامتك بتكرهنا كدة رغم أن بابا هو الا تعب هو وجاسر وعمل لينا البيت الجميل ده
نظرت لها عزة بضيق
انتى عاوزة توصل ل ايه أن ماما طمعا اعملى حسابك زى ما بابك تعب فى الغربة بابا كمان تعب هنا
هو الا كان بيهتم بكل حاجه وكان بيتابع العمال وكان بيرعى كل كبير وصغير ومين الا كان بيروح الأرض ويرعيها ومين الا اهتم بشغل عمى فى العاصمة
وشركة المقاولات الا فتحها عمى مش بابا
وقف عادل ما بينهم وقال
هدوء انتم بتتكلموا في ايه دلوقتي وليه الخناقة
الموضوع كدة ل صالح الكل يا جماعه
ساله سمير
ازى بقي
وضح عادل
دلوقتي الا فهمته أن ورق الوصاية مش اتسجل وبمعنى كدة الورث يتقسم بشرع ربنا وطبعا محدش يروح يبيع شركة المقاولات والا هنبع الأرض فكدة كلنا هنشتغل مع بعض والرزق للكل عمى غلط أنه كتب كل حاجه ل وليد وجواز شهد من جاسر احسن عشان تهتم بيه ويكون وليد فى رعاية شهد وجاسر
وضحت سعاد
وانت فاكر مامتك هتسيب كل حاجه طبيعي بكرة هنشوف لكن وقتها ياريت تقف مع الحق
تنهد سمير
كفايه دواشة تعالوا ننام وبكرة نفهم
رد عادل
هنام فين يعني هنا مع العريس والعروسة والا تحت ووليد نسيبه لوحده والا ناخده معانا ورد فعل وليد ايه لو عرف
رد سمير
مش يستوعب الا بيحصل يا بخته ارتاح من الصرعات
عقاب الحب الفصل ١٢
الكاتبة صفاء حسنى
الصفحه روايات الكاتبة صفصف
….
اخد جاسر شهد
عشان محدش يسمع كلامهم وكانت شهد بتصرخ وبترفس :
هتعمل ايه يا مجنون ومودين على فين
انت بتعلن الحرب عليا ،رغم انك عارف انك خسران أنت وأهلك ولو وصل ابوى وسالنى أن كنت موافقة أو مجبرة وقلت مجبرة وقتها كلكم هتروح فى خبر كان نزلنى بقي
ضحك جاسر :
انتى مصممة متسكتيش طيب انا هسكتك بمعرفتي
اتحدده شهد: مش هتقدر تعمل حاجه نزلنى والا الم عليك الخلق وافضحكم
واقترب منها وهو مش مصدق نفسه أنها ما بين أيده وحلاله مش ملك حد تانى
وكان يتجنن من حركاتها ومرة واحدة انقض على شفايفها وقابلها قبلة حب امتلاك كتم أنفاسها وانفساه واختلطت مع بعض
انصدمت شهد وكانت بتحاول تبعده عنها لكن شعرت بحنان لمسته وهو بيمشي أيده على ظهرها ثم يرفع شعرها الا الهواء بيطره. وبعد محاولات خرجت من بين أيده
ايه الا انت عملته ده يا حيوان انت مش بنادمى سوء
ضحك جاسر
تنكر انك كنت فرحانه وانتى فى حضنى
ضربته شهد على صدره
انت مغرور ومتكبر وفجأة عينها انتبهت المكان الا هى فيها
احنا فين
ضحك جاسر
ده بيتنا شوف تصميم البيت من برا كويس عشان
تعرف كل كبيرة فيها
اندهشت شهد
انت مجنون بيت ايه الا عايز توصفه لي، رجعنى بالله عليك
ابتسم جاسر وربع أيده
ارجعى لوحدك انتى مش عارفه البيت ده بابا عمله ازى
عقاب الحب الفصل ١٢
الكاتبة صفاء حسنى
الصفحه روايات الكاتبة صفصف
طلب منها تتفرج على البيت
انا عارف انك مش شفوت بيتنا وكل حاجه كانت بسرعة جدا ورفع وشها ل فوق
شايفه هو البيت احنا لم بيننها كنا عايزين نجمع ما بين الفيلا وعمارة في نفس الوقت
عشان كل واحد يكون ليه شقه منفصلة عن التانى وفى نفس الوقت نقدر نتجمع مع بعض
الدور الاول الا شقة ولدتك فيها وكمان امى
من الخلف عشان في اثنين باب ،باب خلفي وده يدخل على الشقق والباب الامام بيفتح على الفيلا
تصميم مختلف بابا شافه فى السعودية في مكان كان بيشتغل في وقررا نعمل زيه عشان يجمع كل العيلة
ده مكنش المكان الا اتربنى في علي فكرة احنا كنا عايشين في قرية صغيرة لكن بابا اشتري الأرض ده بمساحه كبيره فوق مكان عالي
وكمان حديقه كبيره بتشوف من بعيد كورنيش المنصوره انتى عارفه عشان يقدر بابا ينفذ فكرته اتغرب سنين وقت لم ربنا رزقها بالفلوس واشتري الارض ده طلب من المهندس يعمل التصميم كدة من الامام تحسي انك داخله فيلا مساحه كبيره فيها الانترية والسفرة ندخل على الفيلا ومن الداخل
باب خلفي يخرجنى على الممر الا خرجنا منه ويدخلنى على المبنى الا فيه الشققة
اندهشت شهد
هو انت بتحكيلي كل ده فاكر انى ممكن أوفق اقعد معاكم عشان فلوسكم تبقي غلطان
ابتسم جاسر
مين جاب سيرة الفلوس يا بنتى انا بعرفك أن بابا تعب جدا في حياته واخدنى بعد الجامعة عشان كان اترقي في شغله وبعد كده بقي ليه شغل خاصه بيه ولم رجع رجع تعبان وللاسف ملحقش يتهنى بكل حاجه
تنهدت شهد
انت عايز تبرر ايه عشان انا تتوهت منك
طلب منها جاسر
عايز اتكلم معاك بعيد عن الكل ممكن نقعد هنا
هزت راسها شهد وفعلا مشيوا خطواتين وشافت اقدمها مكان كبير في ماء
انصدمت وقالت
حاسب فى بركة ماء هنا
ضحك جاسر
ده مش بركة يا بنتى ده اسمه حمام سباحه
تعالي متخفيش هو انتى مش شايفه كويس عشان احنا بليل بكرة هوريك كل حتة فى البيت والمكان
مسك أيدها وطلب منها تقعد
قعدت شهد وطلب منها تنزل رجلها فى الماء
متخفيش نزل رجلك وانتى هتحسي براحة واستراخا
كانت شهد مسحور بكل ده وفعلا نزلت رجلها وحست براحة ونظرت للسماء واتنهدت تنهيد كبير
شوف حضرتك انا مش فارق معايا مستواكم ايه انا كل حاجه يهمنى امى واخواتى وانت شايف الرجل الوحيد الا المفروض كان الامان في حياتنا رامنا ولم عرف أن امى جابت ولد بعد السنين ده كلها جي عشان اخدنا منها انا خايفه ياخدوا ملك وسيف
من ماما شذي وعدت ١٥ سنه وانا ممكن ياخدنى
وممكن كمان يتلاعب بالقانون وياخد ملك وسيف
فلو سمحت نعمل اتفاق مع بعض
سألها جاسر اتفاق ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى