روايات

رواية ندم صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمد

موقع كتابك في سطور

رواية ندم صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمد

رواية ندم صعيدي الجزء الثاني

رواية ندم صعيدي البارت الثاني

ندم صعيدي
ندم صعيدي

رواية ندم صعيدي الحلقة الثانية

/زواج بالأجبار -/
❤️ بسم الله الرحمن الرحيم ❤️
💜 استغفر الله العلى العظيم واتوب اليه💜
💙
💙
💙
عيسى بصدمه : أمك…………. سلمى.
سكوت تام ملأ المكان و صدمه كبيره حلت على سليم و سلمى.
نظر سليم إلى عيسى فى ذهول وقال بهمس يكاد يسمع و نبره مائله للبكاء : بابا.
نظر له عيسى بعيون تكاد تخرج من مكانها و لم يصدق ما تسمعه أذناه أو ما تراه عيناه.
ومن دون سابق إنذار استمعوا إلى صوت طفولى قاطع الصدمه التى حلت على المكان و لكن الصوت كان غاضب حاد ولكنه بنفس الوقت هادئ
: ماما….. سليم يلا نطلع الاوضه.
ولكن سلمى و سليم و عيسى كانوا بمكان آخر فكان كل واحد يفكر بشئ مختلف و قبل أن يطول الصمت تقدم هذا الولد الذى يشبه سليم كثيرا تكاد لا ترى اختلاف بينهم سوى ملابسهم وقام بسحب سليم و سلمى إلى غرفتهم.
تحول عيسى إلى شخص آخر و قال بصوت ملئ بالغضب و التفاجأ :انا عايز افهم كل حاجه ودلوقتى.
بدأ الحج مدحت الكلام بنبره خبيثه ماكره فها هى الفرصه التى ينتظرها منذ زمن طويل حتى يلوم حفيده العنيد المتكبر و يعيده إلى رشده و إلى زوجته و أطفاله.
الحج مدحت : انا هجولك انا بص يا ولدى ديه مين؟ ديه سلمى بنت عمتك و المفروض انها مرتك و الاتنين اللى كانوا جنبها دول سالم و سليم و المفروض برضو انهم ولادك بس نقول ايه بجى مش انت اللى مش رايد الجوازه ديه من الاول وحطيت قراراتك و نفذتها كمان.
عيسى : يعنى عشان حصلت خلافات بينا تقوموا تخبوا عليا انى لما سبتها كانت لسه حامل؟!
بهجت بهدوء ما قبل العاصفه : و هو الخلافات ده مدتها اكتر من ٧ سنين يا استاذ عيسى لا و قبلها كان فى إهانات وضرب وحاجات تانيه مش عايزين نتكلم فيها أظن انك ملكش حق تعرف انها كانت حامل وانا وانت عارفين السبب كويس اوى.
جلس عيسى على كرسيه بذهول و بدأ بتذكر كل ما حدث سابقاً………………..
❤️ F B❤️
فى صعيد مصر و خصوصًا أسوان :
كانت العائله تجلس بأكملها فى صالون فيلا عائله الجارحى.
عيسى بغضب جحيمى : يعنى ايه يا جدى لازم اتجوز سلمى عايزنى اتجوز واحده فى مقام اختى الصغيره ده الفرق بينا مش اقل من سبع سنين.
الحج مدحت بغضب أكبر : افهم من أكده يا عيسى انك رايد تكسر كلمتى إياك.
عبله بنبره باكيه على ابنها : ميقصدش حاجه و الله يا أبا الحج.
سالم بغضب: اسكتي انتي يا عبله ملكيش صالح باللى بيوحصل؛ وانت يا ابن المحروج انت عايز نرمى لحمنا لعيله الفقى عشان يحافظوا عليه ليه يعنى معندناش رجاله احنا عايزنا نديهم بنت عمتك عشان تربيها خوجايه لا عارفه دينا و لا عارفه اصولنا كل ده عشان البيه مش رايد واحده صغيره عليه بكام سنه.
كاد أن يرد عيسى عليه بهدوء و لكنه لمح سلمى تبكى على السلم فأستغل هذه الفرصه و قال بصوت عالى يصل لكل من بالمنزل : اه يا بابا انا مش عايز عيله صغيره انا عايز واحده كبيره ست بالمعنى الاصح مش عيله لسه بضفاير و بتلبس هدوم عليها كرتون و بتعيط على كل حاجه حتى لو كانت صغيره انا عايز ست اوريها للعالم كله مش واحده اتكسف انها مراتى و اخبيها من الناس أن عايز واحده متعلمه مش هتاخدلى الاعداديه و تقعدلى فى البيت عايز واحده تعرف تتكلم مع الناس مش واحده بتتكسف تكلم نفسها قدام المرايه اصلا.
الحج مدحت :………………..
❤️ End F B❤️
فاق عيسى من أفكاره و وجد انه بالفعل أصبح وحيد في الغرفه فالكل خرج الا لؤى و تلك الحربايه المدعوه كارولين.
فقالت كارولين بنبره متفاجأه بلكنه امريكيه متقنه (هكتب بالعربى عشان انا تعليمى على قدى معلش 😂😂😂)
: عيسى انت لم تقل لى انك على معرفه بسلمى الفقى كيف لم تخبرنى بهذا الشئ الكبير.
عيسى بذهول: و من أين تعرفيها انتى كارولين .
كارولين : ومن لا يعرفها عيسى انها افضل مصممه ازياء فى العالم و من أجمل عشر سيدات فى أوربا و أصغر مليارديره فى العالم و من أفضل سيدات الأعمال و رئيسه جمعيات خيريه كبيره و أيضاً انها حاصله على جائزه الأم المثاليه لأن زوجها تركها منذ زمن وهى من تعتنى بأطفالها اتعلم عيسى التحدث عنها لا يكفيه سنين المهم انها مشهوره في جميع أنحاء العالم….. أيضاً اتذكر اني حدثتك عنها من قبل فهى مديره الشركه التى حجزت منها فستان خطوبتنا و الذى لم أحصل عليه للأن.
صدمه اثنان مائه فها هو الآن يعلم بعد سبع سنين أن من صورها بخياله كسرت كل توقعاته و أصبحت كما لم يتوقعها ابدا فهل تلك الصغيره التى كان يسخر منها أصبحت الآن مشهوره و الجميع يعرفها اتلك التى كان يخجل من الإعلان انها بأسمه الان اصبحت هى من يحق لها أن تخجل منه فهو يملك شركه صغيره مقارنه باملاك عمها حتى أنها ليست ملكه وحده و هى من كان يقول عنها أنها ترتدى ملابس كرتونيه أصبحت أكبر مصممه ازياء فى العالم.
لؤى بذهول : بقولك ايه يا صاحبى مش انت كنت عامل رهان معايا عشان اقولك طلقها اول ما اشوفها بالله عليك يا جدع لتطلقها و انا يعدى تلت شهور العده واتجوزها على طووول.
عيسى بغضب : مش وقته سخافتك يا لؤى.
لؤى فى سره بسخريه : يا عينى يا ابنى خدت خازوق كبير على قفاك الله يكون في عونك على اللى هتشوفه كتير حظرتك يا صاحبى وانت مسمعتش الكلام.
😈
😈
😈
مرت ساعه و كان يجلس عيسى وحده فى حديقه القصر الخلفيه يفكر : ازاى ولدت ديه انا متأكد ان الدكتور قالى أن الحمل نزل و الطفل مات ازاى يعنى معقوله يكون الجنين مامتش انا مبقتش فاهم حاجه.
سمع صوتها الناعم بجانبه وهي تقول : انا هفهمك كل حاجه يا استاذ عيسى عشان متفكرش كتير ثم نظرت فى عينيه و فى تلك اللحظه أدرك انها لم تعد تلك الصغيره بل تغيرت إلى امرأه ناضجه و لاحظ أيضاً انها تخفى عيناها الزرقاء الجميله بعدسات بنيه
قطع نظراته و تفحصه لها صوتها القوى الواثق.
سلمى : الموضوع بدأ يوم ما اكتشفت حضرتك انى حامل وقتها انت كنت قررت انك هتقعد معايا شهر و بعدها هتسافر و لما الشهر عدى و حضرتك اكتشفت انى حامل قبل ما تسافر و اكيد مش ناسى انت ضربتنى ازاى يومها عشان تسقطنى لأنك كنت فاكر انى عملتها قصد و مكنتش باخد حبوب منع الحمل اللى انت كنت بتديهانى عشان قال ايه أربطك جنبى طبعاً الكلام ده زى ما كانت امك بتقول يعنى لكن طبعاً ديه مش الحقيقه وانا وانت عارفين كويس انت كنت عايز تسقطنى ليه بس بلاش منه الكلام ده عشان انا نسيته اصلاََ .
تنهدت بضعف و أكملت بس ده مش موضوعنا تحولت بلحظه و نظرت له بغضب واضح و قالت بصوت مرعب : انا صحيح كنت عيله صغيره بس دلوقتي لا و احب اقولك يا استاذ عيسى ان انا بأشاره واحده منى تلاقى نفسك بتشحت فى الشارع ولو عايز تجرب من العين ديه قبل العين ديه.
كاد عيسى أن يرد عليها بغضب فرفعت يدها فى مستوى وجهه واكملت بغضب أكبر وعيون حمراء كالدم من الغضب : انت لسه متعرفش انا مين انا اه أبان ملاك بس وقت ما حد بيزعلنى بقلب شيطان فأحذر منى عشان لو دماغى اشتغلت ضدك هتتمني الموت ومش هتلاقيه و عيالى يا عيسى خط أحمر هتفكر بس انك تبصلهم مجرد تفكير هدفنك حى انا زمان خليت الدكتور يكدب عليك و يقولك اني سقطت الجنين عشان متأذينيش ولا تأذى عيالى لكن دلوقتى انا اللى هأذيك لو فكرت بس تقرب منهم تمام …………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ندم صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى