روايات

رواية ابن الجيران الفصل الرابع عشر 14 بقلم نانسي العربي

موقع كتابك في سطور

رواية ابن الجيران الفصل الرابع عشر 14 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الجزء الرابع عشر

رواية ابن الجيران البارت الرابع عشر

ابن الجيران
ابن الجيران

رواية ابن الجيران الحلقة الرابعة عشر

” يخرجوا من بيت الزواحف وتبقا ماشية معاه عادي مرة واحدة تشوف كلب كبير ترمي الكانز من ايديها وتنط فوق ضهر علي ”
علي : انتي طلعتي فوق ازاي 😂
ملك بخوف : علي مشيه يا علي ونبي انا خايفة
علي : ياجبانة وانا الي فاكر اني ربيت … ده شكله حلو اوي 😂
ملك : الاسد ده شكله حلو انت اتعميت يااضض … انا يطلعلي اسدد 🙆🏻
” يجي يمشي الكلب يتحرك تصوت ”
ملك : عاااا اقففف اقف متتحركش متتحركش ونبي عشان خاطري
” يجي واحد ولما يشوفهم كدا يعرف انها خايفة من الكلب ”
الشاب : انا اسف والله هو هرب مني وفضلت ادور عليه مكنتش لاقيه انا اسف
علي ببتسامة : لا محصلش حاجة … مشيه بس عشان دي قطمتلي ضهري 😂
” تضربه بالبوكس ”
ملك : امسكه كويس والنبي
” تنزل براحة وبعدين تطلع تجري يهوهو تصوت ويفضل يضحك عليها ويقرب من الكلب ويلعب معاه ”
الشاب : شكلها بتحبك … خصوصا انها كانت وخداك حماية ليها ❤
علي : انا كمان معنديش حماية من الدنيا غيرها ❤… بعد اذنك
” يخلص يوم ويروحوا ويعدي الليل محصلش حاجة جديدة ، تاني يوم الصبح تصحا ملك وتخرج من اوضتها وتلاقي سلمي وسليم قاعدين ف الصالة ”
ملك : صباح الخير
سلمي وسليم : صباح النور
سلمي : احطلك تفطري
ملك : لا انا حسة اني معدتي مقلوبة اصلا
سلمي : ممكن تكوني خدتي برد هقوم اعملك حاجة دافية
ملك : لا .. ماما انا كنت عايزة اتكلم معاكوا ف حاجة
سليم : اتفضلي
” تقوم ملك وتجيب التليفون وتبعت لعلي انهم يجوا عندهم ”
ملك : دقايق وهقولكوا
” يشوف علي المسدچ يقوم ويقولهم ويروحوا تفتحلهم ملك ”
مريم ويوسف: صباح الخير يا جماعة
علي : في حاجة ولا اي يا ملك المسدچ قلقتني
سليم : بتقول عايزة تقولنا حاجة وتقريبا هتقولنا كلنا
” يفهموا علي ومريم ”
سلمي : ما تتكلمي يا بنتي
” ملك تقعد وعلي جنبها ومريم تقعد جنب سلمي ”
ملك : انا .. انا عندي ورم ف المخ .. وف منطقة خطر جدا … ملوش علاج غير بالعملية …. وحتي دي كمان نسبة نجاحها قليلة
” تعيط مريم وسليم من الصدمة ميتكلمش ودموعه تنزل ويوسف كمان يعيط ”
سلمي : انتي .. انتي بتهزري صح ده هزار مش كدا
مريم بعياط : اهدي يا سلمي ملك هتعمل العملية وهتقوم باذن الله منها عشان خاطري اهدي
سلمي : بتقولك ورم ع …
” متكملش كلامها ويغم عليها يجروا عليها كلهم ”
ملك بعياط : ماما عشان خاطري ردي عليا …. ونبي يا ماما ردي عليا انا اسفة سامحيني ونبي
سليم بصبر ودموعه نازلة : حد يجيب ماية بسرعة
” يروح علي يجيب ماية ويجي يعمل علي وشها تفوق بس تبقا لسة دايخة ومش قادرة تتكلم يشيلها سليم ويدخلها الاوضة ”
سليم : كلم الدكتور بسرعة يا يوسف
يوسف : حاضر ثواني ويكون هنا
” يكلم الدكتور وتفضل ملك تعيط وعلي ياخدها فحضنه وهو كمان دموعه نازلة ، شوية ويجي الدكتور ويدخلها ، يخرج ويجروا عليه ”
سليم : طمني يا دكتور حالتها اي
الدكتور : عندها انهيار عصبي … انا ادتها مهدء وهي نايمة دلوقتي محدش يقلقها …. عن اذنكوا
” يمشي ”
ملك : انا السبب … انا السبب يا علي … انا السبب يا بابا سامحوني والله غصب عني … سامحني يا بابا ونبي والله غصب عني مش بايدي
” ياخدها سليم فحضنه ويكلمها بصبر ”
سليم : بطلي هبل يا بنت … انتي هتبقي كويسة وماما كمان … العملية هتنجح وهتقومي منها بالف سلامة يا حبيبتي … متخافيش انا معاكي وهفضل جنبك … كلنا معاكي يا حبيبتي كلنا معاكي
علي بعياط : شوفتي بقا اني مش لوحدي اني واثق انك هتقومي منها .. كلنا متاكدين انك هتقومي منها بالف سلامة
يوسف : انا بنفسي هعملك العملية يا ملك … كلنا واثقين ف ربنا انه هيقومك بالف سلامة
ملك : انا مش عارفة من غيركوا كنت هعمل اي … ربنا يخليكوا ليا
” عند جاسر قاعد ف الجنينة وبيقلب ف الفون تيجي صورة مامته ، يسمع صوت مدحت من وراه ”
مدحت بحزن : الله يرحمها
” يقفل الفون ويبص ف الارض ”
مدحت : انا عايز اتكلم معاك يا جاسر
جاسر بضيق : اتفضل
مدحت : امك لما ماتت محدش حزن عليها قدي … ولا حتي انت …. مني كانت حب حياتي
جاسر : وعشان كدا اتجوزت بعد موتها بسنة
مدحت : انا اتجوزت عشانك … عشان اجيب واحدة تربيك عشان متعيش لوحدك
جاسر : وماشاء الله الي اتجوزتها حافظت عليا اوي … بابا .. انا مش عايز اسمع كلام من ده تاني لو سمحت … انا كمان يومين هرجع اقعد ف بيت جدتي انا مرتاح وانا هناك لو سمحت متحاولش تغصب عليا اني اجي هنا تاني
” يقوم وهو متعصب ودموعه بتنزل ”
مدحت لنفسه : دلوقت عرفت اني مخسرتكيش لوحدك يا مني 💔
” يطلع جاسر ويفضل يعيط ف اوضته ويمسك برواز صورة امه ويعيط اكتر ويفتكر موقف لمرات ابوه معاه وهو صغير ”
” فلاش باك كام سنة ، جاسر قاعد وماسك لعبه وهي قاعدة وبتتفرج علي التليفزيون يحس انه جعان يقوم يروحلها ”
جاسر : طنط … انا جعان
” تزقه بعيد عنها”
الست : ما تجوع ولا تتحرق بجاز اعملك اي دلوقتي ابوك يجي وابقا كل براحتك
جاسر يعيط : بس انا ماكلتش من امبارح
الست : احسن ان شاء الله تموت وارتاح من قرفك غور من وشي
” يقعد ف الارض يعيط ”
” باااك ، يحضن الصورة اكتر ويعيط ”
” مكنتش محتاج حاجة من الدنيا غير حضنك … بس حتي حضنك الدنيا شافته كتير عليا يا امي ..”
” عند ذمرد قاعدة وماسكة الفون وبتقلب ف صور جاسر يرن تليفونها ”
ذمرد : اي يا دالين عاملة اي
دالين : الحمد لله انتي فاضية
ذمرد : ايوة ليه
دالين : هعدي عليكي انا وفيروز هنقعد معاكي شوية
ذمرد : اشطا مستنياكوا
دالين : بت بقولك اي
ذمرد : اي
دالين : ما تقولي لابن خالتك ده يجي لحسن فيروز من اخر مرة شافته وهي هتتجنن علي عضلاته دي 😂😂
ذمرد : بتكراشوا علي ابن خالتي قدامي كدا من غير خشا ولا حياء حاضر هقوله 😂
دالين : حبيبي يا صاحبي 😂
” تقفل معاها وتتصل بيه ”
ذمرد : اي يا زوز .. فاضي انهاردة … تمام عدي عليا ف البيت … اه جاين متقلقش 😂😂 … اشطا مستنياك يا برو
” عند ملك تدخل لامها الاوضة وتقعد جنبها علي السرير ”
ملك بعياط : سامحيني يا حبيبتي … الموت كان عليا اهون من اني اشوفك كدا وبسببي … بس والله غصب عني … سامحيني ونبي 😭
” توطي دماغها تبوس ايديها تفوق سلمي وتملس علي شعرها باديها ”
سلمي بتعب : متخافيش يا حبيبتي … انتي هتقومي منها بالسلامة وهترجعي حضني تاني ❤… ربنا مش هيوجع قلبي عليكي
” تحضنها ملك تعيط وهي ف حضنها ، يعدي الوقت و تطلع تقعد برا وعلي ياخد ملك ويقعدوا فوق علي السطح”
سليم بصبر : انا كلمت مدحت وشرحلي الحالة كويس وشوفت التحاليل كمان … انا الي هعملها العملية
يوسف يبصله : مينفعش يا سليم .. انت اكتر حد عارف انه مينفعش
انا هعملها…. خليك واثق فيا
سليم : لا يا يوسف انا الي هعملها
مريم : سليم مش هينفع انت تعملها … متنساش انك ابوها انت هتقدر تفتح دماغ بنتك بالمشرط يا سليم
سلمي : مريم عندها حق … سبها ليوسف يا سليم … انت قلبك مش هيستحمل
سليم : تمام … بس لازم تتعمل ف اقرب وقت الورم بيكبر بسرعة كبيرة جدا
يوسف : بكرة تروح تقدم طلب اجازة من الجامعة وبعد بكرة هنعملها … متقلقش
” يرجع سليم شعره باديه يطبطب يوسف علي كتفه وسلمي تعيط ومريم تحضنها ، عند ملك وعلي فوق ”
ملك : اكيد دلوقت بيتفقوا مين الي يعملهالي
علي : لازم بابا الي يعملها عمي سليم مش هيقدر
ملك : خايفة بابا يعاند … قلبه مش هيستحمل يعمل فيا كدا
علي : متقلقيش بابا هيقنعه
ملك : كل ثانية ف اليوم ده حرفيا بتخنقني … ساعات بتخيل اني بحلم واني معتشتش كل ده … واني هقوم من الحلم واعيش عادي … من غير صداع من غير دوخة من غير تكسير جسم من غير تعب ف وداني … بس بكتشف ف الاخر انه مش حلم واني صاحية
علي : بكرة الكابوس ده هيخلص وهترجعي تاني تقرفيني زي عادتك
ملك:انا مش عارفة انت لو مش جنبي كنت عملت اي وسط كل القرف الي انا فيه ده
علي : عشان تعرفي قيمتي بس 😌
ملك : اهو هيتنك
علي : متنكش ليه قمر وعنية زرقة و..
ملك : واي كمان يا توم كروز
علي : وبحبك ❤
ملك تخبطه فكتفه : ياض بوظت الخناقة
” عند ذمرد يجوا صحابها وزياد وقاعدين ف الجنينة”
ذمرد : فيروز متقومي تجيبلنا حاجة نشربها
فيروز : يا بنتي احترمي اني ضيفة عندك
ذمرد : يا شيخة اتلهي
دالين : يلا فراولة قومي وانا هطلب اكل
فيروز : طيب
” تقوم ”
زياد : طب انا هقوم اساعدها
” يقوم ويضحكوا دالين وذمرد ، تدخل فيروز المطبخ ويدخل وراها زياد ”
زياد : اساعدك
فيروز ببتسامة : لا لا مش محتاجة شكرا
” وهي بتحضر العصير ”
زياد : وانتي وذمرد ودالين صحاب من زمان بقا علي كدة
فيروز : يووو من زمان جدا من ايام ابتدائي لا هي ليها صحاب غيرنا ولا احنا لينا صحاب غيرها
زياد : علي كدة بقا حكيتلكوا هي عايزاني ف اي الفترة الجاية
فيروز بأسف : حكتلنا حكتلنا بس انا مش عارفة ده هينفع ب اي اصلا جاسر عمره ما اداها وش بعكس كل الي ف الجامعة ومن زمان علي كدة ذمرد اصلا مفيش مدرسة راحتها الا و كلوا حبها …. هي الي مش عارفة قيمة نفسها بس
” تقع منها الكوباية تكسر ”
فيروز : احيه 🤦
” يقوم زياد وتوطي عشان تلمها الازاز يعورها يقرب عليها زياد ويمسك ايديها تحس ان جسمها اشعر ويبصلها زياد فعنيها ويبقوا قريبين اوي لبعض ”
زياد : انا اول مرة اخد بالي ان عنيكي حلوة اوي كدا💙🖤
__________________________________________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى