روايات

رواية قصة وحيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم يارا محمد

رواية قصة وحيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم يارا محمد

رواية قصة وحيد الجزء الثالث عشر

رواية قصة وحيد البارت الثالث عشر

قصة وحيد
قصة وحيد

رواية قصة وحيد الحلقة الثالثة عشر

مايان بصدمه: ابن الجبالي!! ابن الجبالي تاني يا ماريا انت مبتحرميش، و لا عامله فيها المفتش كرمبو و لا علشان بقيتي حضره الظابط خلاص.
حازم: اهدي يا مايان، ماريا في ايه تقدري تفهميني.
مايان بعصبيه: انت لسه هتسالها في ايه انت محرمتيش احنا خلصنا من اليخاندرو هتطلعيلي في عليه الجبالي انت مبتحرميش.
ماريا: مش شرط تفكريني كل شويه اننا شوفنا الموت بعنينا و الكلام ده يا مايان بس مينفعش ابقي عارفه الي بيحصل و ساكته.
مايان: و انت مالك انت مالك، حاجه متخصيكيش حتي لو كانوا بيسرقوا ينهبوا يقتلوا انت مالك يعني انت هتعرفي الي الحكومه متعرفوش بتحطي نفس في مشاكل ليه.
ماريا: انت عارفه كويس اشمعنا ابن الجبالي.
حازم بزعيق: باااااااااس بس بقي اخرصوا انتوا الاتنين انا عايز افهم انتوا بتتكلنوا في ايه.
ماريا: مفيش يا عريس خليك مع عروستك انا غايره في داهيه.
رن تليفون ماريا و كانت صاحبنا هنا.
ماريا: ايه يا هنايا عايزه حاجه.
هنا: اه يا ميرو الشله هتتجمع في كافيه***انت اكيد جايه.
ماريا: لا.
هنا: ليه يا ميرو بس احنا عايزين نتجمع قبل الجامعه الي هتفرقنا.
ماريا بتنهيده: خلاث هشوف بابا و اقولك.
هنا: لا انت اكيد جايه، ده حتي زينو هنا.
ماريا بغضب: اخرصي يا بنت انا بس الي اقول كده.
ضحكت هنا: طب يا ميرو اشوفك كمان ساعه.
ماريا بدهشه: ساعه!! هو دائما انا اخر من يعلم؟
هنا: منا بكلمك من الصبح بس رقمك مكنش متاح كنت فين يا عسل بقي كنت بتخونيني صح.
ماريا: انت عبيطه و نرجع نقول الناس بتشك فينا ليه.
هنا: متحوريش كنت فين؟
ماريا: كنت في الجبل.
هنا بصدمه: تاني يا ماريا؟!!!
ماريا بضيق: ابو شكلك علي ابو اشكال الجميع هو انا كل مفتح بقي تقولوا تاني اتيلي راحه اغير علشان اجيلك.
وقفلت المكالمه.
ماريا: بابا ممكن أخرج.
وحيد: اه طبعا يا ميرو بس متتاخريش.
مايان باعتراض: لا طبعا مش وهدان هيكون هناك.
ماريا: و أنا اش عرف امي.
وحيد: مايان لو سمحتي متتدخليش ماريا حاليا مش تحت وصايتك لما ابقي اموت ابقي اتحكمي فيها لكن طول مانا عايش مترفعيش صوتك عليها فاهمه.
مايان: بس يا بابا…
وحيد بمقاطعه: فاهمه.
مايان بطاعه: فاهمه يا بابا.
وحيد: ماريا روحي يا حبيبتي و خدي بالك من نفسك و لو حسيتي باي حاجه كده و لا كده رني عليا و أنا هيبقي قدامك في ثواني.
ماريا حاضر يا بابا.
————————————————————————————
في الكافيه:
و صلت ماريا و سلمت علي صاحبتها بصت لقت وهدان قاعد قالت لصاحبتها بغضب: مقولتيايش ليه أن الزفت ده هنا؟
هنا: مكنتش اعرف و الله أنه جاي.
راحت ماريا تقعد كان في مرسين بس الي فاضيين كرسي جمب وهدان و كرسي جمب واحد من الشله اسمه زين، بصت ماريا بقرف لوهدان و راحت قعدت جمب زين.
الويتر: تطلبوا حاجه؟
طلب الجميع اكل كانوا حوال ٧ أفراد ماعدا ماريا طلبت قهوه فرنساوي و زين طلب شاي.
وهدان: مالكم ايه السكوت ده.
دنيا “واحده من الشله”: ايه رايكم نلعب الازازه؟
هنا: و دي بتتلعب ازاي؟
دنيا: زي صراحه كده بنلف الازازه و إلي تيجي عليه يسأل الي عايزه.
وافق الجميع.
لفت دنيا الازازه و جت علي احمد “صديق ليهم”
احمد بتفكير: هسال وهدان.
وهدان: قول يا ابن بحري.
احمد: ايه الي في ايدك ده يا وحش الجبلايه.
وهدان و هو موجه نظره لماريا: واحده بت حرام بقي.
احمد بغمزه: و كنت بتعمل ايه مع واحده بنت حرام يا شقي؟
وهدان: حاجات لما تكبر هتبقي تعرفها.
كانت هنا الوحيده الي فاهمه النظرات بين وهدان و ماريا لان ماريا حكت ليها كل حاجه.
جمال “واحد من ضمن الشله”: استغفر الله ايه الي بتقوله ده يا رجاله احنا معانا بنات، لفي الاجازه يا دينا.
جت الازازه علي جمال.
جمال بنظره حب لهنا: في حد في حياتك يا هنا و ليه لابسه دبله؟
هنا: لا مفيش و معندناش في العيله حاجه اسمها حب انا أصل اعلي صعايده ولولا شغل ابويا عمرنا مكنا نقلنا بره الصعيد و العادات عندنا أن البنت لابن عمها و ابن عمها اولي من الغريب و أنا مين يوم متولدت و أنا مكتوبه باسم ابن عمي صقر و رغم أنه اتجوز بس هفضل علي اسمه وواجب عليه يتجوزني و علشان كده لابسه دبله و قلعت الدبله و قالت و كمان محفور عليها اسمه من جوه.
لفت دنيا الازازه و جت عليها.
دنيا: هسال جيمي.
جمال بغضب: اسمي جمال يا ست دنيا مش جيمي.
دنيا: خلاص يا عم متزعلش اوي كده المهم، انت بتحب هنا؟
اتوترت الجميع من السؤال و لمن جمال جاوب بثبات: اكيد بحبها و بحبكم كلكم زي اخواتي.
دنيا: بس ده مش قصدي.
جمال: و اعتقد أنه سؤال واحد و أنا جاوبت لفي الازازه.
لفت الازازه و جت علي وهدان.
بص وهدان لزين بخبث و قرر يحرجه لان عارف ان في مشاعر من ماريا ناحيه زين: ليه يا زين مطلبتش غير شاي؟
زين: عادي مش جعان.
وهدان: مش جعان و لا مش معاك فلوس و ده ارخص حاجه؟
زين: لا عادي يا وهدان مش جعان انا الحمد لله معايا الي يعيشني.
وهدان و هو بيحاول يضغط عليه: كداب و الكدب باين في عنيك.
ردت ماريا بانفعال: و انت مال امك معاه و لا مش معاه هيهثك في ايه لو انت. قاصد تحرجه قدامنا فاخب اقولك انك فشلت و بالعكس انت أحرجت نفسك و اوي كمان يا ابن الجبالي علي الأهل زين بيشتغل و بصرف علي نفسه من حر ماله الحلال مش زيك عايش في فلوس ابوك الي محدش يعرف مصدرها ايه انت منغير فلوس ابوك مجهوله المصدر هتكون صفر علي الشمال يا ابن الجبالي.
فضل وهدان باصص ليها و هو مش عارف يرد.
ماريا: ايه يا بيضه القطه كلت لسانك ابقي سلملي علي ابوك تاني مع السلام بتاع الصبح، اه يا رجاله أصل انا بنت الحرام الي بيقول عليها و عملت فيه كده ليه علشان الناقص كان عايز يتحرش بيا فاديته بالخوجه شقيت ايده نصين، سلام يا ابن الجبالي و سلام يشوبه عرر كنت فكراكم صحاب ابو اشكالكم كلكم واحد واحد و اتفوووو عليكم كلكم بالتساوي، زين قوم معايا القاعده الي متتقدرش فيها يبقي صحابها ملهمش لازمه.
و مشت ماريا و بص ليهم زين و مشي وراها.
زين بإحراج: انا اسف.
ماريا: علي ايه؟
زين بتوتر: يعني… اني السبب.. في انك تقطعي معاهم.
ماريا: مش فارقه كلها كانت مجرد مصالح.
زين بتردد: هو وهدان كان عايز يعمل معاكي كده ليه.
ماريا ببسمه: ايه غيران؟
احمر وش زين جدا و مقدرش يرد.
ضحكت ماريا: خلاص يا عم ده انت عندك حياء اكتر مني شخصيا.
زين: انا اسف.
ماريا: يييه يا دي النيله عليا بتعتذر تاني ليه دلوقتي.
زين: علشان أنا لبخه في الكلام.
ماريا: بالعكس انت حلو كده بس بلاش طيبه يا زين عارفه انك بتبعد عم المشاكل بس كده كده المشاكل هتيجي لحد عندك فاعرف ازاي تواجهها بدل متتجنبها.
سكن زين فتره وبعدين قال بانفعال: مقولتيش بردو الزفت ده حاول يتحرش بيكي ليه؟
ابتسمت ماريا و قفت: لنا تجاوب عن سؤالي الاول.
اتوترت زين: منت عارفه الاجابه.
ماريا: تؤ تؤ عايزه اسمعها.
زين بتنهيده: اه يا ماريا غيران و غيران اوي كمان عارف أنه مش من حقي و فرق المستوي بس انا حبيتك…..
ماريا بصدمه من اعترافه: اييييه؟؟
زين: في ايه يا مجنونه؟
ماريا: انت قولت ايه؟
زين: اني غيران؟
ماريا: لا إلي بعدها.
زين: فرق المستوي؟
ماريا: بلاش استهبال؟
زين ببسمه: بحبك يا ماريا بحبك اوي و بدعي باسمك في كل صلاه انك تكوني من نصيبي.
ابتسمت ماريا.
زين بإحراج: طب انت مش عايزه تقولي حاجه كلمه كده من اربع حروف أولها ب و آخرها ك.
ماريا بابتسامه هادئه: لا دي متتقالش غير في الحلال.
زين: و اهلك هيوافقوا؟
ماريا و هي لتكمل مشي: و ليه لا؟
زين: يعني مش هتردي بردو انا جاوبت اهو؟
مايا بتنهيده: علشان بقي معايا دليل علي اعمال أبوه الغلط كان عايز يغت*صبني فاكر أنه لما يعمل كده أنه هيكسرني.
زين: مش هقولك ابعدي عن المشاكل لاني عارف و متاكد انك مش هتسكتي عن الحق تحت اي ظرف من الظروف بالعكس هقولك كملي بس خدي بالي من نفسك علشاني يا ماريا.
ابتسم ليها و قال: يلا وصلنا.
ماريا: تعالي ادخل معايا.
زين: خليها وقت تاني.
ماريا: يا عم ادخل اتعرف علي ديدو.
زين: مين ده؟
ماريا: بابا.
خبطت و الي فتح الباب كان حازم.
حازم: اينعم ايه الي رجعك؟
ماريا: ملكش دعوه وسع كده.
حازم: مين ده؟
ماريا ميخصكش يا حزومي.
حازم: في حريم في البيت مينفعش ندخل راجل غريب.
ماريا: هو انت من ضمن الحريم؟
حازم: في مره هديكي قلم اخلي عنيكي تنور.
طلعت ليه ماريا لسانها.
حازم بعند: باتي في الصحراء بقي شوفي مين هيدخلك. و قفل الباب.
ماريا بصوت عالي: محسسني أنه بيت ابوك افتح يا حازم احسن ليك.
حازم بصوت عالي من ورا الباب: وريني اخرك يا شبر و نص.
ماريا: طلبتها ونولتها يا بتاع اماني يا حازم يا بتااااااع امااااني.
فتح حازم و كتم بقها بسرعه: اماني مين يخرب بيتك.
زفته ماريا و دخلا هي و زين الي كان مصدوم من إلي بيحصل.
مايان بغضب: اماني مين يا حازم؟
حازم بتوتر: و الله معرف حد بالاسم ده.
مايان: ماريا مين اماني دي؟
ماريا ببراءه: اماني مين؟
مايان: مش انت بتقولي يا حازم يا بتاع اماني.
ماريا: اه، انت فاهمه غلط اماني جمع امنيه أصل قبل ميشوفك كانك كل امانيه انه يقابلك.
ابتسمت مايان و مشت.
حازم و هو بيبوس راس ماريا: اقسم بالله انك رجوله.
ماريا: تسلم يا حجيج روح زي الشكور انده لديدو.
حازم و هو بيبص ليها بقرف: ماشي.
وحيد و هو بيسلم علي زين: ازيك يبني اتفضل اقعد.
زين: يمكن دي اول مره تشوفني بس انت زين كنت زميل ماريا في المدرسه.
وحيد: اهلا بيك يا ابني، دخلت كليه ايه؟
زين: هندسه باذن الله.
وحيد: ما شاء الله.
زين بتردد: كنت عايز اتكلم مع حضرتك علي انفراد.
مكنش في غير زين ووحيد و ماريا، لكن ماريا تجاهلت الجمله دي.
وحيد: ماريا انت مبتسمعيش يا قلبي؟
ماريا: لا يا ديدو أن شاء الله الي يكرهوني.
وحيد: مزين قال علي انفراد انت لسه قاعده ليه؟
ماريا بشهقه أشبه بشهقه الملوخيه: هو قصده عليا؟
وحيد: امال علي الحيطه؟ اطلعي بره يا ماريا.
ماريا بتمثيل الصدمه: انت بتطردني يا باباتي مكنش العشم.
بصله وحيد بصه خلتها تقوم من سكات.
————————————————————————————
في الاوضه:
كانت ماريا قاعده علي أعصابها مستنيه تعرف كانوا بيتكلموا في ايه، انتبهت لفتح الباب لقت وحيد داخل.
وحيد بملامح مقدرتش ماريا تفسيرها: ماريا انت بتحبي زين؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قصة وحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى