روايات

رواية ليس العمر حاجز الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم جنات بدر

رواية ليس العمر حاجز الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم جنات بدر

رواية ليس العمر حاجز الجزء الثاني الجزء الثالث

رواية ليس العمر حاجز الجزء الثاني البارت الثالث

ليس العمر حاجز الجزء الثاني
ليس العمر حاجز الجزء الثاني

رواية ليس العمر حاجز الجزء الثاني الحلقة الثالثة

دخلت جنه غرفتها وبعدين راحت الحمام وبصت لي نفسها في المرايا وافتكرت كلام جبريه وبقيت تبكي جامد وكانت تبكي وتعض ايدها عشان يونس مايصحش اويسمع صوتها
لكن يونس سمع صوت أنينها قام مفزوع ودخل الحمام بسرعه…..اتصدم من منظر جنه….وحس قلبه اتقسم نصين من الحاله اللي هي فيها….
جري يونس عليها ومسك ايدها اللي بتعضها وقال بخوف ورعب جنه في ايه مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه …..مردتش عليه جنه ومازالت منهاره وبتعيط جامد
حضنها يونس وخدها ناحية الدش وشغل المياه وبقي يمسح وجهها من الدموع….وقال ايه حصل ياقلب يونس كنتي نازله زينه حصل ايه وخلاكي في الحاله دي متقلقنيش
جنه مازالت ساكته ومفيش غير دموعها نازله ….فضل يونس حضنها لغاية ماحس إنو هي هديت…..خدها يونس وخرج من الحمام وجنه مازالت ساكته
قرب يونس وقال جنه مش هتقولي ايه اللي حصل وخلاكي في الحاله دي عشان خاطري قولي في ايه……
يما أنزل واشوف بنفسي حصل ايه ووقتها مش هرحم حد ……ولسه هيقوم وقفه صوت جنه
طلقني ….لف ليها وقال بتقولي ايه يا جنه …..
قالت زي ما سمعت طلقني طلقني يايونس انا مش عايزه أعيش
معاك
مسح يونس على وجهه بغضب مكتوم وقال بهدوء عكس اللي بيحس بيه…..جنه ياحبيبتي هو الموضوع ده مش اتقفل وقولت بلاش تجيبي سيرة الطلاق على لسانك قولت ولا لا
قالت من بين شهقاتها طلقني يايونس عشان انا وانتي مينفعش نكون مع بعض وقالت بحرقه و وجع
عشان انا أرض بور لا تصلح لي شي وانا هكون أنانيه لما هظلمك معي وبقيت تعيط بحرقة
تنهد يونس ونزل على ركبته ومسك ايدها بين أديه وطبع عليها قبله خفيفه…..وبعدين قال جنه هو إحنا مش اتفقنا إنو كلام الناس …
ماياثرش علينا ولا علي حياتنا وانا إحنا راضيين بقضاء الله عشان ربنا شايل لينا الخير ليه تعملي كده في نفسك وفي قلبي…..
خليتي قلبي يتح..رق حر..ق وانتي مقطعه نفسك من العياط ينفع اللي بتعمليه ده……
قالت جنه يونس بردو انا عايزه اط…..قطع كلامها لما التهم شف٠تيها بق٠بله تدل على غضبه منها وكمان عشان يسكتها
حولت جنه تبتعد عنه ٠٠٠٠لكن كان مسكها جامد…..وبعدين بعد عنها عشان كانت بحاجه لي التنفس ٠٠٠٠
لمست جنه شفت.يها بألم ونظرة له بغيظ ٠٠٠٠٠بص ليها هو بعيند وقال المره دي جات سليمه وشوية ورم وهيخفو لكن ياجنه مش هقرر كلامي تاني هتجيبي سيرة الطلاق انتي حره واحذري من غضب يونس
بصت ليه بدموع وقالت انا هكلم جدي كلامي مش معاك ٠٠٠٠يونس ضغط على سنانه وقال اللهم طولك ياروح……بس فكري تروحي لي جدي ولا حد تاني ساعتها هقطع لسانك عشان متعوديش تنطقي تاني…..
وارجع الاقيكي علي سنجت عشره ومستنياني بوش بشوش زي الخلق وطلع ورزع الباب وراءه جامد
نامت جنه على السرير وبقيت تبكي …..خرج يونس بغضب لي درجة فهد نده عليه ومسمعش……قال فهد ماله ده قام رضوان وقال أنا طلع واشوف ماله…..
دخلت عايشه غرفة جنه٠٠٠٠٠ جنه مالك يابتي في ايه ٠٠٠٠اتعدلت جنه وحضنتها وقالت بعياط انا تعبت ياأمي والله قلبي معاد حامل وجع تاني ٠٠٠٠٠
ربتت عايشه على ضهرها وقالت في ايه يونس مد يده عليكي ولا ايه ٠٠٠٠٠٠هزت رأسها بالا ٠٠٠٠قالت عايشه بخوف عيرك ب وبعدين سكتت
قالت جنه بدموع بردو لع يامي معيرنيش يونس بالخلفه…
قالت عايشه بقلق امال في ايه خوفتني وانتي مقطعه نفسك من العياط كده ٠٠٠٠ قالت بوجع يونس رفض يطلقني ٠٠٠
شهقت عايشه بصدمه وخبطط ب ايديها الاتنين على صدره وقالت يامصيبتي اللي ماوردة على حد ياخيبتك ياعايشه في بتك اللي متكدش ابدا
اتجنيتي ياجنه ولا جرالك ايه يابت حرام عليكي……قالت جنه ايه ياما عاد
قالت عايشه عايزه تسيبي زوجك اللي بيحبك وشريكي ده بيدلعك كيف العيله اللي يرفث النعمه تزول من وشه حرام عليكي استهدي بالله
قالت جنه بحزن طيب والوضع اللي أنا في يسر حد ياامي عجبك كلام مرات عمي اللي بيكسر قلبي على طول وديما كاسره خاطري وانا مش عايزه اظلم يونس معايا
قالت عايشه بهدوء مالتقولو تقولو مش بكلام حد يابتي سيبيها آخر ماهتزهق هتسكت واحدها…..وبعدين ظلم ايه اللي بتظلميه لي يونس…..
قالت جنه بحزن إنو يكون اب العمر بيجري يامه خليه يشوف حياته…..اتنهدت عايشه وقالت ربنا هيكرمه بالذريه الصالحه ومنك انتي هو انتي كبرتي كله 35 سنه مش
بتشوفي كلثوم جارتنا عندها 45 سنه وخلفت مع مرات ابنها….وبعدين ربتت على كتفها وقالت وانتي لسه صغيره متصعبيش حياتك يابتي ومتنكديش عليكي وعلى زوجك
قومي يابتي ربنا يهديكي قومي استحمي وجهزي نفسك لي زوجك عشان لما يرجع تطيبي بخاطره وربنا يكرمكم بالذريه الصالحه يارب
حضنتها جنه وقالت ربنا يخليكي ليا يا أمي…….
يونس قعد في الجنينه بغضب وهو عامل ينفخ ويفش…..قرب رضوان وقال مالك يا ريس عمل ننده عليك وانت ولا هنا
قال يونس بغضب لو في شي يخص الشغل خليها لي بكره……عشان مليش خلق اتكلم في حاجه
قال رضوان مالك بس إيه إللي حصل…..قال يونس بغضب هو في غير أختك إللي منشفه ريقي وتعبه قلبي معاها وكل شويه تقول طلقني يايونس لغاية يونس ماغلب معاها
قال رضوان بهدوء اعذرها يا يونس لتمس ليها الأعذار بلاش تجي عليها أنت كمان جنه بين نارين إنو هي بتحبك وانا عايزاك تكون اب وخلف كل ده كلام أمك يايونس إللي زي الس،م وانت متعرفش عنه حاجة
جنه بتحبك بس مش عايزه تظلمك معاها…….تنهد يونس بتعب وقال وانا بحبها وراضي بي المكتوب والله معنديش مشكلة في حكاية الخلفه عشان دي حاجه في ايد ربنا انا كل همي تكون سعيده ومرتاحه
قال رضوان خلاص بعد اسبوع يوسف خدها معاك القاهرة وبي المره اكشفلها عند دكتوره كويسه وبالمرة تغيروا جو
قال يونس هو ده اللي هيحصل…..أنت اخبارك ايه أنت ونواره انا عارف نواره كلامها دبش بس قلبها ابيض ٠٠٠٠٠ابتسم رضوان وقال ماده اللي بيخليني احبها إنو قلبها طيب
ابتسم يونس وقال ربنا يسعدكم…..حبيبي إحنا وأنت يارب
تمام انا هطلع انا عشان بكره هيكون مشاغله كتير قوم أنت كمان ريح شوي ٠٠٠٠٠ابتسم، رضوان وقال أطلع أنت انا مستني بابا وماما جايين في الطريق
يونس خلاص انا هقعد معاك اشوف حد جو يعمل حجر معسل……بعد فتره رجع يونس واتجمع كل من فهد وانس ووليد معاهم…..محدش كان بيشرب شيشه غير فهد ويونس
قال وليد يارجل ده موضوع الخلفه صداع……ضحك فهد وكل امال انت فاكر حاجه ساهله ولا ايه
قال وليد بزعل تتخيل إنو انا مش عارف بنام ولا لا…..قال رضوان بضحك كده انا في نعمه ومريح دماغي
قال يونس استغفر الله ايه اللي بتقولو ده دي الأطفال اللي نعمه بطل هبل يارجل…..قال رضوان مش قصدي حاجه أنا قصدي إنو سلطان بنام براحتي بدلع براحتي
قال وليد بشماته هجي اللي يخد راحتك ياخوي قريب…..قال أنس ياشباب انا عايز اتجوز
الكل بصوله باستغراب….قال مالك هو أنا قولت حاجه غريبه شايفكم كلكم مدلعين حط ايده على رأسه من الخلف وقال وانا بصراحه عايز أدلع…..
قال يونس أنت كبرت امتى ياد…..رفع حاجبه وقال ليه أنت شايفني عيل ولا ايه…….قال فهد لا رجل وسيد الرجاله وعروستك عندي وهي تباهي…..
ضحكوا وليد ويونس جامد وقال وليد فعلا اختيارك صح يافهود…..قال أنس بغضب الله يقطع فقرك اللهي مرتك تنكد عليك اسبوع باحله
قال رضوان هي تباهي مش حلوه……الكل ضحك قال وليد دي واحدها قمر دي حتي كانت عينها من فهد بس مرات اخوي سرقت منها
ضحك فهد وقال وعينها منك بس النصيب غلاب……قال رضوان هو إنتو بتتكلم بالالغاز ليه مالها تباهي يا أنس مش عجبك ليه
قال أنس استغفر الله العظيم مش بعيب على خلقت ربنا بس هي وحداه الله يسترها علينا وعلي الجميع روح يافهد يعكنن عليك يابعيد صديت نفسي
ولسه هيمشي وقف لما سمع صوت الفرامل في عربيه وقفت ابتسم وبص وراء..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليس العمر حاجز الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى