روايات

رواية حبي الأول الفصل الخامس عشر 15 بقلم روان أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية حبي الأول الفصل الخامس عشر 15 بقلم روان أحمد

رواية حبي الأول الجزء الخامس عشر

رواية حبي الأول البارت الخامس عشر

حبي الأول
حبي الأول

رواية حبي الأول الحلقة الخامسة عشر

نبدأ”بسم الله الرحمن الرحيم”
_______________________
ظلت ميار تفكر في كيفيه تنفيذ خطتِها تلك إلا أن شتت تفكيرها طرقات باب غُرفتِها حيث ظهرت أمامها ضحى وصرخت في وجهِها حينما وجدتها لم تجهز بعد
ضحى بصدمه: أنتي لسه ملبستيش يا مفعوصه
ميار بلامبالاة:أبدًا يا ضحضح بس مش لاقيه حاجه حلوه ألبسها بقى وكده فقولت أختصر الطريق واطلع بالاسدال
ضحى بصدمه أكبر:يا نهارك مش فايت هتطلعي للناس بالاسدال
حرام عليكي عايزة تمو*تيني ناقصه عمر
أقول عليكي اي يا بنت بطني
لله الامر من قبل ومن بعد
ميار:هو ده اللي عندي يأما مش هخرج خالص اللي يريحك
ضحى وهي بتحدف عليها أبو ورده 😂:لا يااختي وعلى اي أخرجي زي ماانتي كده جتك القرف
عيلة تسد النفس، معرفش الواد اتخب*ل ف نفوخه ولا اي عشان يجي يعمل عمله زي دي
الله يكون ف عونك يابني
ميار ف سرها:ولسه
=يلا يا ماما أنا جاهزة اهو
ولا اقولك استنى البس الشب*شب الفرو بتاعي عشان الاوتفيت
ضحى:لا يااختي وانتي عندك ذوق اوي يابت وخايفه على شكلك😏
=اتفضلي خدي الصينيه دي وادخلي قدامي
ميار:حاضر اهو
مسبتنيش اعمل أنا ليه القهوه
ضحى:لا يا روح أمك ماانا عارفة دماغك واللي هتعمليه فقولت خسارة الواد زي القمر بدل ما تمو*تيه
ميار بنظرة بريئة:أنا يا امي شكرًا ده أنا حتى بنتك حبيبتك،كده تشكي فيا
ضحى:يلا بلاش رغي الناس مستنيه اتحركي
**************
ضحى:أنا من رأيي نسيب الولاد مع بعض شوية ولا اي يا سهير يا حبيبتي
سهير أم العريس:أيوة طبعًا يلا
خرج الجميع ماعدا ميار والعريس وظل الصمت يعم المكان ولا تعلم ميار حتى من هو صاحب هذا المقلب السعيد الذي لقبته ضحى للتو قمرًا😏
************
أحمد:أحم أحم على الرغم إني عارف أن ده نوع من التطفيش لكن عايز أقولك انك طالعه قمر النهاردة عن كل يوم خصوصًا الفرو الجميل ده
وما أن تفوه بتلك الكلمات حتى وقعت على أذنها كالصاعقه فهذا الصوت لم يكن غريبًا عليها فهي تعلمه جيدًا ولكن ما هذا أيعقل
لا محاله فلابد أن اتأكد بنفسي
وفي تلك اللحظه رفعت راسها قليلاً وما إن تأكدت من هويته صدمت وبشدة
ميار بصدمه:ا ااا حضر..تك..اا
أحمد بضحك:أي يابنتي علقتي كده ليه….أحم أيوة يا ستي أنا وقبل ما تكملي عشان عارفك ….أنا العريس بردوا بس حضرتك مخدتيش بالك لما دخلتي لأنك كنتي مبهورة بسجادة بيتكم واضح أنك انتي اللي غسلاها ما علينا…هااا قولتي اي
ميار بتوتر:قولت اي ف اي
حضرتك جيت هنا ازاي ولا ليه ومين قالك على حكايه التطفيش دي ووو…وازاي كلمت بابا وأخدت منه ميعاد امتى وفين…رد
أحمد بدهشة:أرد….هو انتي ادتيني فرصه أرد على أول سؤال اصلا…. يا شيخه ده أنا من كترهم نسيتهم 🥲
ميار ضيقت عينيها زيادة:أتفضل
**************
كان ياما كان كان يا ما كان
الحب مالي بيتنا و مكفينا الحنان
زارنا الزمان .. سرق منا فرحتنا و الراحة و الامان
حبيبي كان هنا .. مالي الدنيا عليا
بالحب و الهنا
حبيبي يا انا يا اقرب مني ليا نسيت مين انا
انا الحب اللي كان اللي نسيته قوام من قبل الاوان
نسيت اسمي كمان نسيته يا سلام على غدر الانسان
والله زمان يا هوى زمان
…………….
ظلت مي غارقة بأحلامِها وهي تردد الألحان والكلمات معها و تحتسي كوب القهوة الخاص بيها وتجلس داخل الشرفه،وقطع جلستيها الفردية تلك صوته وهو يردد البعض من الكلمات أيضًا
حبيبي جيت انا ليه في الدنيا ديه اللي علشان احبك
علشان يدوب عمري من جرح غدرك بدري.
مي بضحك:أيوة بقى…يابني حرام عليك قطعت*لي الخلف أقول عليك اي بس…خبط يعني قول اي حاجه
عبدالرحمن بضحك مماثل لها:طب ماانا قولت اهو اقول اي تاني الله وبعدين اي الروقان والمزاج العالي ده وكمان القهوه بتاعتي🌝
مي بأبتسامة: أي رأيك عشان تعرف بس أن مش انت لوحدك اللي مزاجه عالي….. وبعدين قهوه اي اللي بتاعتك دي معلش
مش انت اصلا أساسًا يعني مبتشربهاش
عبدالرحمن:وهو في حاجه اسمها اصلا أساسًا
أنا مش عارف صراحه هتبقي دكتورة ازاي كمان كام سنه…فهميني من انهي جنب
مي بضحك: ياسطاااا متدقش
عبدالرحمن:بقيت أسطى على آخر الزمن🥲
وظل كلا منهما يُناكف ف الآخر
………………………………….
“ولا يألف الإنسان إلا نظيره وكل إمرئ يصبو إلى من يُشاكله.❤️
………………………………….
أحمد بمرح:بس ياستي هو ده كل اللي حصل واديني جاوبتك على كل حاجه وزيادة كمان
ميار بأبتسامه جانبيه:أيوة وبعدين بردوا مفهمتش عايز اي
أحمد بجدية مصطنعه:أتجوزك إن شاء الله،قولتي أي
ميار:وانا مش موافقه
أحمد: أقدر أفهم ليه
ميار:لا معنديش أسباب،بس أنا مش مستعده ادخل أي علاقه
أحمد بصوت عالي:يا حاج علي، يا ماما تعالوا يا جماعه يلا وسمعونا زغروطه
سهير وضحى مع بعض: لولولوووي لولوووولووووووي
مبارك يا ولاد ربنا يتمم بخير
وما بين كل هذا تجلس تلك المسكينه صامته مصدومه غير قادرة على التفوه بأي شيء،
فهي للتو قد بلغته عدم موافقتها وعلى الرغم من ذلك تجاهل ردها وأخبر الجميع بالموافقه وكأنها غير موجودة،شعرت وكأن دلو من الماء البارد قد سُكِب فوق رأسِها، وبعد كل تلك الأفكار التي هاجمتها للتو نظرت له وجدته ف قمه سعادته ولا يبالي بها……
كيف تجرأ يا هذا،لن ادعكَ تفوز حسنًا إذًا فلتفعل ما يحلو لكَ،
ولكن لننظر من سيُهزم ف النهايه ***************استوب
&&&&&&&&&&Rony&&&&&&&&
“تعريف للشخصيات الجديدة معانا”
أحمد مصطفي/وده طبعًا ظهر معانا فـ أول كام بارت بس وهو دكتور جامعي زي ما عرفنا بردوا لو حد مش فاكر،هو وحيد والدته،عنده ٢٧ سنه،طويل القامه،عنده عربيته الخاصه ومجهز شقته اللي والده كان مساعده فيها قبل ما يتوفى، بيحب ميار جدًا بس مكنش بيبين ده خالص لأنه حب يستنى عليها شويه ويدخل البيت من بابه ولا اي😂😂🤭♥️.
سهير خليل/والده أحمد،عندها٥٤ سنه ، ست طيبه وبشوشه وبتحب الناس جدًا ،حاجه كده نادره،وملهاش غير أحمد من ساعت وفاه مصطفى،ونفسها تفرح بيه زي أي أم.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبي الأول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى