روايات

رواية الضحية الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم أروى عادل

رواية الضحية الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم أروى عادل

رواية الضحية الجزء الخامس والعشرون

رواية الضحية البارت الخامس والعشرون

الضحية
الضحية

رواية الضحية الحلقة الخامسة والعشرون

صرخت أروى على أمل يسمعها من يطرق على الباب لينقذها من طارق
بينما طارق حاول يكتم فمها بيده
هنا و فجأه انكسر الباب بعد ما ضر*ب عمر عليه رصا*صه
كانت صدمة لطارق عندما رأى عمر أمامه وجهآ لوجه
هنا قالت أروى بصراخ
أروى ٠٠ عمر الحقنى
( صرخ طارق بعمر وقال ض)
طارق ٠٠ مستحيل أنت عرفت مكانى منين..
عمر ٠٠ طارق أبعد ايدك عنها
طارق ٠٠ انطق وقولى مين قالك على مكانى . ماحدتش يعرف انى هنا .. كمان أزاى دخلت هنا و الاتنين إللى بره بيعملوا ايه
عمر٠٠ تقصد الحمارين إللى بره يا راجل أبقى اختار رجالة بجد على العموم همآ متكومين عندك برا . اذا كان على مكانك
ف شادى طلع جدع معايا .
طارق ٠٠ مش ممكن .. شادى قالك على مكانى
عمر ٠٠ بصراحة صاحبك كان متعاون أوى معايا ابقى أشكره بنيابه عنى
طارق ٠٠ أنت كداب شادى مستحيل يخونى
عمر٠٠ انت حر تصدق او مصدقش. مش فارقه كتير يعنى
دون أى مقدمات اقترب عمر و أمسك أروى من يدها وقال
عمر٠٠ يلا يا أروى
( وهنا سحبها طارق إليه بقو*ة وقال )
طارق ٠٠ أروى مش هتمشى من هنا على جث*تى
عمر ٠٠ يبقى التى إللى أختارت
( هنا اخرج عمر المسد*س و صوبه اتجاه طارق مما جعل أروى تصرخ وتقول )
أروى ٠٠ عمر انت بتعمل ايه . عمر نزل المسد*س ده
عمر٠٠ لأ ده مش لازم يعيش بعد إللى عملو فيكى
أروى٠٠ عمر عشان خاطرى نزل المسد*س هو ميستهليش تتضيع مستقبلك عشانه .
عمر٠٠ مش مهم مستقبلى و لا حتى حياتى المهم انه يدفع تمن ابتزازك و عذابك معاه طول السنتين إللى فاتت
طارق ٠٠ وانت كمان عارف .. انتى مخلتيش حد ماقولتيش له
أروى ٠٠ لأ عمر مايعرفش حاجة
عمر ٠٠ لأ يا أروى انا عرفت كل حاجة
أروى ٠٠ عشان كده انتى هنا
عمر٠٠ انتى شايفه ان وقت الكلام ده دلوقتى
أروى ٠٠ عندك حق . يلا نمشى من هنا
طارق ٠٠ مافيش حد ماشى من هنا ولا هى ولا حتى انت
عمر ٠٠ ممكن أعرف انت جايب الثقه دى منين
طارق ٠٠ بص وراك وانت تعرف
( قبل ما ينظر عمر خلفه قالت أروى)
أروى ٠٠ حاسب يا عمر
( عندما نظر عمر خلفه خبطه أحد رجال طارق بالمسد*س على رأسه .هنا شعر عمر بدوار فى رأسه عندما وضع يديه على رأسه. كاد يسقط على الأرض عندها أمر طارق رجالتة الإثنين بأن يقيده عمر عندما قال
طارق٠٠ امسكوا اوعى بفلت منكم مهما حصل
( صرخت أروى بخوف على عمر وقالت)
أروى ٠٠ عمر انتى كويس راسك بتنز*ف .عمر …..
( قطع طارق عبارتها عندما أمسكها من شعرها وقال).
طارق ٠٠ خايفه عليه أوى كده .. آمال هتعملى ايه لما اخلص عليه قدامك دلوقتى..
( هنا صرخ عمر بغضب فى طارق وقال)
عمر ٠٠ طارق ابعد ايدك عنها .. كلمنى انا
( هنا وجه طارق لكمة قويه لعمر وقال )
طارق ٠٠ انت لسه فيك نفس تقاوم . لازم تكون دلوقتى خايف لان نهايتك قربت
(صرخت أروى برعب و هى تتوسل لطارق لكى يجعل رجالته يتركوا عمر
أروى ٠٠ طارق سيبوا يمشى و انا عملك كل إللى انت عايزو
(هنا قال عمر لطارق)
عمر٠٠ انت فاكرني هخاف منك .. انت مش أكتر من واحد جبان بتستخبه ورا رجالتك إللى هم فى الأساس رجالة ورق اخيرهم يهجموا عليا من ظهرى
طارق ٠٠ انتى مغرور
عمر ٠٠ مش عيب الرجل يكون مغرور برجولته.اه صح بس انت هتعرف الرجوله منين
( كلمات عمر كانت مثل السم الذى يسرى فى عروق طارق وهنا قرر طارق أطلاق النا*ر على عمر عندما سحب صمام الأمان للوراء .و الصق المسد*س بجبهة عمر ثم قال طارق)
طارق ٠٠ خلى رجولتك تنفعك وانت ميت
عمر ٠٠ على أقل همو*ت راجل
و عندما اطلاق طارق النا*ر صرخت أروى
و هى ترفع يد طارق فى الهواء و هنا حاول طارق يصفعها على وجهها
لكن عمر فلت يده من أحدى رجال طارق فقامة هو بضر*ب طارق بظهر يده على وجهة بقو*ة ليسقط أرضآ و يقع المسد*س من يديه .. و هنا بدء شجار بين عمر و رجالة طارق..
عندما لمحت أروى المسد*س مالقى على أرض أمسكت أروى المسدس بسرعة
و وجهته إلى طارق و رجالته..
ثم أطلقت رصا*صة في الهواء هى تصرخ لكى ينتبه إليها الجميع.. فقال عمر
عمر ٠٠ أروى هاتى المسد*س
( ثم اخد عمر منها المسد*س وصوبه على طارق فقالت اروى)
أروى ٠٠ عمر هتعمل ايه
عمر٠٠ طول ماهو عايش مش هيسيبك فى حالك
أروى٠٠ مش مهم مش هيقدر يقربلى وانت معايا يلا نمشى من هنا
عمر٠٠ لأ ده لازم…..
( قطعت عبارته وقالت)
أروى ٠٠ عمر اسمعنى .. هو مايستهلش تضيع نفسك عشانه ..و احنا خلاص أخيرآ هنكون مع بعض .سيبو يلا نمشى من هنا
( هنا خرج عمر و أروى من العوامة و أغلقوا الباب خلفهم من الخارج .
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى السيارة
————
ركب عمر و أروى السيارة و انطلقوا بسرعة
بينما قامة طارق رجالتة بكسر الباب و ركبوا سيارتهم بدؤوا فى ملاحقتهم بالسيارة.. وهنا أمر طارق رجالته بضر*ب النا*ر على سيارة عمر و هو يقول
طارق ٠٠ طالما مش هتكونى ليا يا أروى بيقى مش هتكونى لحد غيرى (بدء يصرخ ويقول ) انا قولتلك مش هيفرقنا غير المو*ت
اتسعت عيناها وهى تنظر للخلف و تصرخ وهى مرعوبه من صوت الرصا*ص وتقول
أروى٠٠ بسرعة يا عمر هيحصلونا
عمر ٠٠ متخافيش و انزلى تحت فى الدواسه متخرجيش مهما حصل
( هنا إصابة طلقه ناريه زجاج السيارة. صرخت أروى وهى تضع يديها على أذنيها..وهنا صرخ عمر بها بصوت عالى
عمر٠٠ قولتلك انزلى فى الدواسه ..
أروى ٠٠( بذعر ) حاضر
( ثم نزلت فى الدواسه)
عمر٠٠ حصل لك حاجة . فى حاجة جات فيكى
أورى ٠٠ لأ .. بس هو هيفضلوا ورانا كده لأمتى
( هنا لحظة أروى و جود د*م على كتف عمر فقالت)
أروى ٠٠ ايه الد*م ده عمر أنت مصاب
عمر٠٠ مالكيش دعوة بيا أوعى تطلعى
و خليكى عندك
أروى٠٠ عمر انت بتنز*ف
عمر٠٠ انا كويس الرصا*صة فى كتفى متخافيش
( هنا بدء عمر بفقد السيطرة على مقود السيارة ثم بدء بغلق عينه ببطئ عندها كاد يصطدم بسيارة نقل امامة لذلك أمسكت أورى الدريكسيون و حاولت تتحكم فى السيارة لذلك انحرفت لأروى بالسيارة جهت اليمن بسرعة ..
و لأن سيارة طارق كانت خلف سيارة عمر مباشرتآ اصطدمت سيارة التى بها طارق بالسيارة النقل
وهنا أوقفت أروى السيارة و نزلت منها وهى تصرخ على عمر الذى بدء بفقد الوعى بدأت أروى فى عمل الإسعافات لعمر لوقف النز*يف
بينما سيارة طارق كانت مدمرة تمامآ نتيجة الحا*دث اصطدامها بالسيارة النقل
حاول بعد الماره مساعدة طارق ورجالها الذين كانوا فى حالة لا يرثى لها
بعد نصف ساعة جائت سيارة الإسعاف و نقلت طارق و رجالته للمستشفى
أما أروى لم تنتظر سيارة الاسعاف و نقلت عمر إلى اقرب مستشفى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المستشفى
بعد مرور ثلاث ساعات
أروى ٠٠ عمر عامل ايه يا دكتور
الدكتور ٠٠ الحمدالله طلعنا الرصا*صة من كتفه .. و كويس أوى انك قدرتى توقفى النز*يف فى الوقت المناسب
أروى٠٠ طيب و الجر*ح إللى فى رأسه
الدكتور٠٠ لا ده جرح سطحى متخافيش منه ..بس على فكره احنا بلغنا البوليس لانه مصاب بطلق نا*ري . يعنى تعتبر جناية
أروى ٠٠ مفهوم يا دكتور
( هنا أمسكت أروى تليفون عمر قامة بالاتصال بحسام و حكت له مع حدث)
————————-
بعد مرور ساعتين
فى الغرفة إللى به عمر
حسام ٠٠ الحمدالله انه كويس .. بس انتى متعرفش ايه إللى حصل لطارق
أروى٠٠ معرفش انا حتى مستنتش الأسعاف لما توصل وجبت عمر على هنا
حسام٠٠ انا هحاول اتصل بحد من معارفى . واعرف ايه إللى حصل
أروى ٠٠ طيب اتصلت بأهل عمر
حسام٠٠ قولت لى روان و هى هتقولهم
هنا بدء عمر يفوق
حسام٠٠ حمدالله على السلامة يا جيمس بوند
(بصوت متألم قال عمر)
عمر٠٠ أروى فين
أروى٠٠ انا هنا يا عمر .
عمر ٠٠ انتى كويسه
أروى ٠٠ اه الحمدالله انا كويسه
( تنهد بطمئنان و قال)
عمر٠٠ الحمدالله .. هو ايه إللى حصل .. انا أخر حاجة فاكرها عربية النقل إللى كنت قدامى و أروى كانت بتحاول تتحكم فى العربية
حسام٠٠ لا انت قديم أوى . ده فى فلم أكشن فى النص فاتك
( هنا حكت أروى على حصل)
عمر٠٠ و طارق واللى معاه حصلهم ايه
حسام ٠ لسه محدتش يعرف
( هنا جاء رجل الشرطه )
الرائد٠٠ مساء الخير معاكم الرائد شاكر ابوالفتوح الحمد الله على السلامة
عمر٠٠ الله يسلمك
الرائد٠٠ المستشفى بلغتنا انك جيت هنا مصاب بطلق نا*رى والانسة هى إللى جابتك المستشفى .. ممكن أعرف ايه إللى حصل
و مين إللى ضر*ب عليك نا*ر
(طلب الرائد من حسام ان يغادر الغرفة لاستكمال التحقيق
بعد خروج حسام حكى عمر و أروى كل ما حدث لرائد)
عمر٠٠ تقدر تتأكد ان فيه بلاغ من باباها ان طارق كان خط*فها بعد ما رفعت عليه قضية خلع و فى شهود كمان على كده
( بعد ما الرائد عمل اتصالاته و أتأكد من كلام عمر )
الرائد ٠٠ أحنا فعلآ اتأكدنا. ان فى بلاغ متقدم بأخطا*فه المدام.. بالنسبال للحا*دثه احنا بردوا أتأكدنا..ان طارق و رجالته هم إللى كانوا يطاردكم و ضربوا عليكم نا*ر
عمر٠٠ طيب كويس ان كل حاجة وضحت
الرائد ٠٠ اتفضل حضرتك أمضى على اقوالك وانتى كمان يا مدام أورى
عمر ٠٠ طيب ممكن أعرف إللى كانوا فى عربية حصلهم إية
الرائد٠٠ فى واحد فيهم ما*ت و اتنين اصابتهم خطيره
أروى ٠٠ مين اللى ما*ت
الرائد ٠٠ لسه منعرفش أسماء
( غادر الرائد ثم جلست أروى بجوار عمر وقالت)
أروى ٠٠ تفتكر طارق هو إللى ما*ت
عمر ٠٠ ( بغيره) الله اعلم .. انتى زعلانه عليه ولا ايه
أروى٠٠ زعلانه ايه بس ..انا مش عايزه اسمى يرتبط بأسمه حتى لو يكون أرملة طارق الهاشمى
عمر ٠٠ لدرجدى انتى بتكرهى طارق
أروى ٠٠ اكتر من ما تتخيل .. انت متعرفش .. انا عشتى معاه كانت عامله ازاى
عمر ٠٠ عارف كل حاجة
أروى ٠٠( باستغراب) عارف منين . صح انت قولت انك عرفت كل حاجة مين قالك
عمر ٠٠ انتى قولتلى حكيتلى كل حاجة
أورى ٠٠ عمر هو ده وقت هزار
عمر٠٠ واللهى انتى إللى قولتلى
أروى ٠٠ أنا هتحيرنى ليه .. قولتلك فين يعنى فى الحلم مش كده
عمر ٠٠ لاء فى الأجندة.. دفتر يومياتك . كل كلمة كتبتيها كنتى بتكلمينى انا و بتحكيلى على كل حاجة كنتى بتحسى بيها كنتى بتقولى عمر انا روحت ٠عمر انا جيت٠ عمر انا عملت كذا. عمر انا هنام٠ عمر انت وحشتنى عمر انا زعلانه٠ عمر انا فرحانه٠ عمر عمر عمر
(هنا بدأت أروى فى البكاء وقالت )
أروى ٠٠ أنا ماكنتش عايزاك تشوف إللى مكتوب فى الدفتر
عمر٠٠ ليه مع ان الكلام كله كان موجه ليا .
كان مكتوب عشانى انا
أروى ٠٠ ( بخجل ) برغم كده انا عمرى متخيلت انك ممكن تقرا الكلام المكتوب فى الأجندة. كمان فى حاجات ماكنش ينفع تقراها
عمر٠٠ زى أد ايه انتى مشتاقه ليا. ولا انك بتحلمى بيا كل يوم و انتى نايمه و انتى صاحيه
قطعت جملته وقالت وهى تضع يديها على فم عمر
أروى ٠٠(بخجل) شششش بس ولا كلمة تانى اسكوت
( هنا قبل عمر يديها وهى على فمه لذلك شعرت أروى بأحراج. و حاولت تبتعد عن عمر لكنه أمسكها وقال)
عمر٠٠ خدى هنا رايحه فين
أروى ٠٠ بس بقى يا عمر انت كده بتكسفنى
عمر٠٠ بقولك ايه هو انا لو بوستك دلوقتى هتزعلى
أروى٠٠ يا أخى باستك عقربه فى ايه ياعمر ما تلم نفسك شويه. ولا هو سكتناله دخل بحماره
عمر٠٠حماره مين إللى سكتى له و دخل بيه فين حرام عليكى ضيعتى الجو الرومانسي إللى كنت فيها .. عقربه و حمار يا أروى ايه بتحبى بغل
أروى٠٠ الله ما انت إللى بتقول كلام يزعل
عمر٠٠ و هى البوسة بتزعل فى ايه بس
أروى٠٠ شوفت اهو انت قولتها تانى عشان لما اتنرفز عليك بتزعل
عمر٠٠ لأ وعلى ايه طولى بالك شويه عليا انا مش أدك
هنا ضحك و هو يكمل كلامه
عمر ٠٠ أروى هى أروى عمرك ماتتغيرى لميضه لسانك اطول منك
أروى٠٠ واللهى انا كده .. اذا كان عاجبك
عمر ٠٠ عجبنى والله العظيم عجبنى
( هنا دخل حسام بعد ما طرق على الباب وقال)
حسام٠٠ ممكن ادخل
عمر٠٠ ( بضيق)ما حضرتك دخلت خلاص
( شعرت أروى بأحراج أول ما دخل حسام لذلك ابتعدت عن عمر و قالت )
أروى٠٠ طيب انا هروح أشوف الدكتور
عمر٠٠ طبعآ مش انت جيت لازم هى تتكسف و تمشى
حسام٠٠ فى ايه يا عمر تحب أمشى انا دلوقتى
عمر ٠٠ ياريت يا راجل ده لو عندك د*م
بعد مرور نصف ساعة
رجعت أروى و معاها الدكتور وقالت
أروى ٠٠ الدكتور بيقول ممكن تروح
عمر ٠٠ بجد يا دكتور
دكتور٠٠ طبعآ خصوصآ الدكتوره أروى هتكون متابعة لحالتك فى البيت
حسام ٠٠ طيب كده احسن كتير
الدكتور ٠٠ ممكن ابص على الجر*ح بعدها اكتب لك على خروج
حسام٠٠ انا هروح اتصل بروان عشان ماتخليش حد يجى و أطمنها عليك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء منزل عائلة عمر
كان الكل قلقان على حالة عمر . عندما وصل عمر للمنزل كان بكاء ليلى يقطع القلب على ابنها
عمر٠٠ يا ماما قولتلك انا كويس انتى بتعيطى ليه دلوقتى
ليلى ٠٠ يعنى لو كان جرالك حاجة كانت أروى هتنفعنى دلوقتى
عمر٠٠ ماما ابوس ايدك انا مصدقت الدنيا تظبط بينى وبين أروى يعنى بلاش الكلام ده الله يخليكى
ليلى٠٠ اه ماشى يا حبيبى ربنا يهنى سعيد بسعيدة
حسام٠٠ لا يا طنط ليلى عمر مش سعيد
عمر٠٠ ايه يا خفيف هو انا ناقصك
روان٠٠ انا فرحانه
عمر٠٠ فرحانه ان أخوكى اضر*ب بالنا*ر
روان٠٠ لأ طبعآ انا فرحانه انك انت و أروى رجعتوا لبعض
ليلى٠٠انتم ناسين ان أروى لسه على ذمة طارق
عمر ٠٠ صح يا حسام معرفتش حاجة عن طارق
حسام ٠٠ اه إللى ما*ت واحد من رجالتة انما طارق حالتة مستقرة بس رجله الاتنين مدمرين . تقريبآ مش هيقدر يمشى على رجله تانى
عمر٠٠ أروى عرفت
حسام ٠٠ اه عرفت هى كمان راحت المستشفى
عمر٠٠ أمتى
حسام ٠٠ هى هناك دلوقتى
عمر٠٠ انت جاى تقولى دلوقتى .. انا رايح لها
حسام ٠٠ اهدى شوية هى راحت مع عمى محمود
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المستشفى حكومى
الغرفة إللى به طارق
————-
كان يوجد اتنين من العساكر على باب الغرفة دخلت أروى الغرفة بكارنيه بتاعها قالت إنها الطبيبه
طارق ٠٠ غريبة انتى هنا .. جايه تشوفنى
يا أروى
أروى٠٠ أكيد لاء انا جيت أشوف أخرت عمايلك
طارق ٠٠ انتى جايه شمتانه
أروى ٠٠ مش هقولك لا ..
طارق٠٠ ليه بتكرهينى كده .. برغم الحب إللى انا حبتهولك
أروى٠٠ مالهوش لازمه الكلام ده. انا جايه هنا لحاجة واحدة بس .. طلقنى يا طارق انت كده كده رايح فى داهية عندك قضية خط*ف و محاولة قت*ل و أطلق نا*ر فى مكان عام يعنى ارهاب مواطنين و بلاوى سودة يعنى كده كده هطلق منك
طارق ٠٠ كل إللى انا فيه ده بسببك انتى
أروى ٠٠ ماتضحكش على نفسك انت عارف كويس اوى ان جنانك و هوسك و حب التملك هو إللى وصلك للى انت فيه .فبلاش ترمى أخطائك عليا . و اعترف انك انت السبب فى كل إللى حصلك .. و دلوقتى تحب تطلقنى بذوق ولا لسه هتستمر فى جنانك
طارق٠٠ انت طالق يا أروى
(ظنت أروى انها سمعت خطأ لذلك قالت )
أروى٠٠ انتى قولت ايه
طارق ٠٠ أنتى طالق يا أروى لو تحبى تبعتى تجيب المأذون دلوقتى .و انا هطلقك رسمى
أروى٠٠( ببكاء) يعنى انا سمعت صح انت طلقتنى صح. يعنى اخيرآ ان بقيت حره منك
قالت ما قالته ثم خرجت تركض إلى والدها الذى كان بيتظارها فى الخارج و هى تصرخ من الفرحه و تقول)
أروى ٠٠ بابا . بابا . طارق طلقنى. طارق طلقنى
( بالفعل ما من ساعة حتى جاب محمود المأذون و أطلقت أروى رسمى من طارق)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عائلة عمر
كان كل العأئلة مجتمعون حول مائدة الطعام ماعدا عمر الذى كان يتنظار أروى
هنا سمعوا صوت زغاريد
ليلى ٠٠ أيه صوت زغاريد ده
روان٠٠ يمكن فى حد هيتجوز فى العماره
عمر ٠٠ بس الصوت جاى من شقة عمى محمود انا هروح اشوف في ايه
ليلى ٠٠٠ تروح فين انتى لسه تعبان
روان ٠٠ خلاص أنا هروح اشوف فى ايه
(ذهبت روان و رجعت بعد خمس دقائق وهى تركض و الفرحه واضحه على ملامحها وهى تقول
روان ٠٠ عمر أروى أطلقت
عمر٠٠ روان انتى بتتكلمى بجد . طيب احلفى
روان٠٠ واللهى العظيم أروى أطلقت انت مش سامع زغاريد طنط أشجان
ليلى ٠٠ أخيرآ قدرت تخلص منه .. انا طالعه لأشجان
روان ٠٠ وانا كمان لازم أكون مع أروى .
عمر٠٠ ماما انت ايه إللى غيرك من ناحية أروى بعدين تقصدى انها قدرت تخلص منه
( هنا نظرت ليلى لروان بأرتياك لذلك قال عمر بأستغراب )
عمر ٠٠ انتم بتبصوا لبعض كده ليه .انتو عارفين هى اتجوزت طارق ليه . عارفين ماحدتش فيكم كلف نفسه يقولى .. عارفين و سايبنى اتعذب
روان ٠٠ انا عرفت يوم ما أروى وقعت من السلالم … و ساعتها وانا وعدتها انى مش هقولك
ليلى ٠٠ أسمع يا عمر ده عرض و شرف ست احنا مالناش نتكلم فيه
( هنا تحول صوت الزغاريد إلى صوت صراخ)
عمر٠٠ ايه صوت الصويت
( خرجوا جميعآ يركضون على صوت الصراخ)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
منزل محمود
كانت أشجان تصرخ و هى تطرق على باب غرفة أروى برعب . عندما دخل عمر و ليلى و روان بعد من السكان العمارة
عمر٠٠ فى ايه
أشجان ٠٠ غادة دخلت على أروى الاوضه هى معاها سكنيه
عمر٠٠ ابعدو عن الباب هكسرو
ليلى ٠٠ عمر و كتفك انت مصاب
عمر٠٠ ( بقلق) وسعى بعيد يا ماما
( حاول عمر كسر الباب)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
داخل غرفة أروى
كانت أروى مستلقيه على السرير و فوقها غادة هى موجها السكينة على أروى بينما أروى مسكه يد غادة لتبعدها عنها
غادة٠٠ أطلقتى عشان تاخدى عمر منى مش كفايه خلتى أخويا يكرهنى كمان عايزه تخدى حبيبى
( قالت أروى وهى بتقاومها)
أروى ٠٠ عمر عمرو ما كان ليكى عشان اخدو منك ..واخوكى كرهك من عمايلك
غادة٠٠ انتى لازم تمو*تى عشان انا أعرف اعيش ساعتها عمر هيكون ليا لوحدى و هيتجوزنى
أروى ٠٠ عمر عمرو ما حبك ولا كان هيتجوزك انتى كنتى عباره عن كوبرى بس عشان يوصلى
( هنا كسر عمر الباب ومسك غادة من ذراعها و رماها على الأرض و حضن أروى
هنا دخل ابو غادة و قامة بضر*بها بالقلم على و جهها
هنا صرخت غادة مثل المجانين كأنها فقدة عقلها
غادة٠٠ هى السبب لازم تمو*ت .. هتمو*تى
يا اروى
حاولت غادة تهج*م على أروى مره أخرى
لكن عمر و قف أمامها مثل السد بينها و بين أروى هنا قالت غادة و هى تنظر لعمر
.غادة ٠٠ عمر انت بتحبنى انا مش كده . و هتتجوزنى انا ..انا غادة مرات عمر . غادة مرات عمر
( هنا سحبها أبوها من يدها غصب عنها وخرج من منزل وهى تصرخ بأسم عمر )
ليلى ٠٠ يا حول ولا قوة إلا بالله .. شكلها اتجننت
روان ٠٠ طبيعى يحصلها كده بعد كل إللى كانت بتعملوا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور أربع شهور
————————-
الجميع مشغلون بتجهيز حفلة الزفاف عمر
و أروى
اسراء٠٠ماما ماشوفتيش الفستان بتاعى
أشجان ٠٠ عندك فى الأوضة إللى جوه
أنجى ٠٠ ماما فين الصندل بتاعى
أشجان٠٠ مع فستان أختك
أروى٠٠ ماما انا ماشية يادوب عشان متأخرش على الكوافير
أشجان٠٠ روحى يا حبيبتى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء
————–
عندما كان عمر يلبس البدلة قال حسام
حسام٠٠ مبروك يا عريس
عمر ٠٠ تعرف انا لحد دلوقتى مش مصدق ان النهاردة فرحى على أروى
زين ٠٠ لأ صدق بعدين انت كتبت كتب كتابك امبارح يعنى خلاص بقت مراتك رسمى
حسام٠٠ وفى حاجة تانى كنت عايز اقولهلك
عمر ٠٠ خير
حسام٠٠ روان حامل يعنى انت هتبقى خالو
زين ٠٠ انت لحقت ده انت متجوز من شهرين بس
حسام ٠٠ الله اكبر عليا. فى ايه ياعم الحاجات دى بتتحسد
عمر ٠٠ صحيح يا زين ايه اخبار غادة
( قال زين بحزن و خجل من عمايل اخته)
زين ٠٠ لسه فى المستشفى لأمراض النفسية
حسام٠٠ حالتها لسه زى ماهى
زين٠٠ لسه الدكاتره بيقولوا علاجها هياخد وقت
حسام ٠٠ انشاء الله هتبقى كويسه
عمر ٠٠ بقولكم ايه انتكلموا انتز براحتكم
و انا هروح احضر فرحى
حسام ٠٠ استنا يا جنون .. يلا يا زين ده مشى بجد و سابنا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
كانت حفلة زفاف أسطورية
استمرت اجواء حفلة الزفاف الرومانسية طول الليلة
مع الاهل و الاصدقاء و المقربين بعد انتهاء الزفاف ذهب العروسين إلى منزلهم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عمر
عمر٠٠ أخيرآ احنا فى بيت واحد .. تعرفى انا حلمت أد ايه باليوم ده
أروى ٠٠ مش اكتر منى يا عمر انا
قبل انا تكمل عبارتها قبلها عمر قبله جائعه بث فيها شغف و جرمان سنين
ابتعدت أروى بخجل عن عمر
عمر٠٠ مالك
أروى ٠٠ بص انا بقول يعنى احنا تعبانين من الفرح أيه رأيك ننام النهارده وبكره
( قبل أن تكمل عبارتها قال عمر)
عمر٠٠ نعم ياحبيبتى ننام انتى عايزانى بعد صبر السنين. دى كلها يوم فرحنا انام شكلك هبله
( هنا اقتربه عمر بدء يقبلها )
أروى ٠٠ عمر طيب استنا اسمع بس
عمر٠٠ فى ايه تانى يا أروى
أروى ٠٠ اه صح انا جعانه
عمر٠٠ انتى بتتهربى منى صح
أروى ٠٠ ابدآ انا بجد جعانه
عمر٠٠ جعانه طيب من عينى ده انا هكلك أكل عمرك ما أكلتى فى حياتك كلها زيه
هنا أثبت عمر انها زوجته و محبوبته و عشيقتة ورفيقة دربه بعد أن طبع صق ملكيته لها
فى صباح اليوم التالى
———————
فتحت أروى عينيها على قبلات عمر
أروى٠٠ عمر بتعمل ايه
عمر٠٠ بتأكد أنى مش بحلم و انك حقيقه انك فعلأ نايمة جانبى
اتكسفت أروى هى تدفن وجهها فى صدر عمر و تقول
أروى٠٠ حبك مرض أصابة قلبى أدعوة إللى إلا اشفى من هذا المرض ابدآ
عمر٠٠ سأظل أحبك مهما كان انتظارى فأنتى كنتى و مازالتى أول وأهم اختيارى
( #النهايه )
هل نال طارق و غادة نهايتهم الطبيعيه

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الضحية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى