رواية عقاب الحب الفصل العاشر 10 بقلم صفاء حسني
رواية عقاب الحب الجزء العاشر
رواية عقاب الحب البارت العاشر
رواية عقاب الحب الحلقة العاشرة
والله انا مش عارفه ليه اخوك مكتبش الوصاية ب اسمك كان رايحنى يا نبيل والبنت عمرها ما هتبوص ل جاسر حتى لو حبها عشان مرات اخوك فهمتها ان جاسر شريك معها
استغرب نبيل وسالها
انتى عرفت ازى يا مى الكلام ده
حكت مى كل الا سمعه
الا فهمته ان سلفيتى استغلت صوت جاسر عشان توقع شهد فى حبه وكمان كانت عايزة تشككها انه عمل علاقة معها طلعت عليا مش سهلة كل ده يطلع منها
فكر نبيل شويه وبعد كده قال
يبقي انتى اتصحبي على شهد ولازم توصل ليها ان جاسر ملهوش علاقة وطبعا الممرضه هتلاقى لازق فيها دايما وكلمة بكلمة يحبوا بعض
سكتت مى شويه
استنى استنى وراحت وقفت شافت من العين السحري شافت جاسر وهو بيخبط على شهد
ضحكت مى
ده حلوية واضح جاسر واقع ل شوشته مقدرش ينام ويسيب شهد مع اخوه وليد
ابتسم نبيل
عيب عليكي انا خبير فى الحب تعالي احنا نحب ونخطط بس اولادك فين
ضحكت مى سبتهم تحت مع سعاد وسمير، عشان لو في جديد اعرف منهم
ضحك نبيل
طلعت مش سهلة بتتحجج بالمذاكرة
عشان سعاد تتعلق في ابنك عادل وسمير مع عزة
فلو فشلت خطة ندخل عل التاني
ضحكت مى وقربت منه بدلع طبعاً ده تخطيط بنات البندر مش تخطيط الزرايبة الا مرات اخوك بتعمله
نفخ نبيل
الا من الزرايبة نجحت تخلي اخوى وابنها يبقوا معهم ملاين ويبنوا العمارة ده غير الاطيان لم خليته سافر
#عقاب الحب الفصل
#روايات الكاتبة صفصف
صفاء حسنى
شهقت مى :
انت سامع نفسك بتقول ايه كنت عايز تسبينى وتتغرب واقعد لوحدي لا يابا كان غيرك اشطر
انا مقدرش اقعد من غيرك وانت عارف واحنا بردوا عملنا قريشن حلوين من وراء اخوك لم مسكت شغله لكن باظ كل حاجه لم الواد جاسر كبر وبقي مفتح عينه ورجوع هشام من الغربة، وهو مريض لخبط الدنيا
ضحك نبيل وقال
عارف يا قلب بلبل يلا بقي هاتى العشاء عشان ناكل ونتسلطان
ضحكت مى وقالت
جبتلك اكل العرسان استغلت فرصة خانقتهم والبت غايبة عن الوعى دخلت اخد الصنية المليان وحطيت صنية تانى فاضي واطباق فاضي وهتشربها عليا
……
#عقاب الحب الفصل
#روايات الكاتبة صفصف
صفاء حسنى
دخلت شهد تشوف اكل العروسه الا موجود ودخلت لاقيت الاطباق فاضيه ومفيش اكل
شهقت شهد وخرجت تزعق
انتم مش بس بجحة وكذبين لا كمان بخلة وجاعنين
اتنهد جاسر
الله ما يطولك يا روح هو انتي كل شويه تفتكري النكد يا بنتى
نفخت شهد
نكد طيب تعال وسحبت ايده
وكشفت الاطباق وقالت
شايف يا باشا المهم امك شاطرة تقولي اتعشي يا عروسي ونامى والصباح رابح حتى الاكل اصبح فى خبر كان انا والله بقيت شك في كل كلمة تطلع في البيت ده
انصدم جاسر وكان فى نصه هدومه
وخرج من المطبخ ونزل تحت
كانت سعاد اقعدة مع عزة وسمير مع عادل بيتسالوا
دخل بعصبي وصرخ
فين اكل العرسان يا سعاد
استغربت سعاد وقالت
موجود فوق ليه بتسال
نفخ جاسر امك اخدتهم عشان تسيب البت جعانة صح بتعقابها طيب هى ذنبها ايه او وليد ذنبه ايه بجد عيب عليكم صغرتونى انا الودى ودى ارحل واسيب البيت ده يولع فى بعضه كل حاجه غلط حقد وغلي ومقالب
حلفت سعاد والله العظيم انا الا حطيت الاكل بنفسي طيب متزعلش فى صنية تانى كنت شايلها ليهم الصبح اجيبها
نفخ جاسر
هاتها وتعالي معايا خدى الصنية الفاضي حطيها فى اوطتك امك
وطلعت فعلا سعاد وهى هتجنن امتى حصل ده ودخلت فعلا شافت صنية فاضي وكمان مغسولة يعني مش حد اخد اكل الاكل ده الصنية متغير
كانت طلعت وراهم عزة وسمير وعادل يتفرجوا
ولم دخلوا انصدموا خصوصا عزة ومن غير ما تنتبهي
مين جاب الصنية بتاعتنى هنا والاطباق بتاعتنا
نظر عادل ل عزة الا حطت ايدها فى بوقها لم فاقت ل نفسها
خرج جاسر ودق على الباب الا اقدم شقة شهد بكل عنف فزع مى ونبيل الا بدوا ياكلوا
قامت مى فتحت الباب وهى بتزعق
هو في حد عنده زوق يخبط علي النااس فى الوقت ده
نفخ جاسر
وسعي يا مرات عمي وزقها ودخل وصفق يد على يد
اقسم بالله انا مبقيتش عارف اودى وشي فين من عاميلكم
#عقاب #الحب #الفصل
#روايات #الكاتبة #صفصف
صفاء حسنى
وخفض اخد الصنية وقال
لم تحب تعمل صبحي يا عمى اعمالها من جيبك انت مش من جيب ابوى مفهوم
وخرج بالصنية وحطها علي السفرة
كانت شهد فى حالة زهول لكن اخدت بالها ان جاسر مختلف عن كل عيلته
سالته سعاد وقالت
طيب الصنية ده
اتكلمت شهد
تعالوا ناكل كلنا مع بعض يا بنات وياشباب ما خلاص انا عرفت الفوله وبقيت من العيلة والفرح واكل العرسان كله مجرد لعبة يلا ناكل ونفرح وليد وكمان نسهر نتفرج علي حاجه
عجبهم الاقتراح الشباب
وفعلا كل واحد شد ليه كرسى اقعد عليه وكان وليد فرحان وضحك ان كلهم اقعدين معه
طلبت شهد أن سعاد تقعد جنب وليد وعزة جانبها
استغربوا البنات لكن لم الشباب اقعدو جانب بعض فهموا وبدأت تاكل وليد وتعلمه يمسك المعلقة وكان وليد بيتعلم بسرعة معها اتكلمت سعاد:
بسم الله ماشاء الله عليك يا مرات اخى انتى ازى عرفت من اول يوم تخلي وليد يمسك المعلقة وياكل زينا
ضحكت شهد
اعملى حسابك مش انا السبب انتم السبب وليد بيحبكم جدا ويتعلموا منكم كل حاجه عشان تعبه بسيط مش زى ما انتم متخالين مجرد جسمه اكبر من عقله يعني هو دلوقتي في عمر ٨ سنين لكن طفل مدلع واعملوا حسابكم لو انتم وقفت معايا خلال سنه بس هتلاقوا وليد أصبح زيكم لانه بيتعلم بسرعة كبيرة مع العلاج يكون كويس.
اتكلمت عزة وهى مستغربة
ازى الجسم اكبر من العقل وتقولي كويس
شرحت شهد وقالت
انا مش دكتورة عشان اعرف اشرحلك كويس لكن كنت بسمع من دكتور عندنا بيتكلم عن حالة التواحد وحالة التخلف النصفي وكل حالة منهم ليها مراحل واعتقد وليد المرحلة الأولى والا سعده في ده جدى وعمى الله يرحمه وهو كان ممكن يتحسن لو تم الاهتمام بيه وهو صغير ايه الفرق ما بين الطفل والشاب
#عقاب #الحب #الفصل
#روايات #الكاتبة #صفصف
صفاء حسنى
رد سمير العقل
اكمل عادل والبلوغ
وضحت شهد
الحب
استغرب جاسر وسألها
ممكن توضيح
شرحت شهد
وليد قلبه منزوع منه الكراهية ميعرفش يكره حد أو عنده حقد أو غل أو عدوء مع حد ومع التعليم يكون كويس
سألتها عزة
هو ممكن يتعلم فى السن ده
وضحت شهد
التعليم متاح في كل وقت ومكان لحد اخر لحظه في عمرنا اضربلكم مثال
يعني لو جيبت شاب سليم ومش علمته اي حاجه بس عقله سليم هتلاقي فى مواقف كتير بيقف عاجز فيها وممكن عقله ذكى لكن ملقش الفرصه ولو جبتوا حد مريض وعلمته ومر على كل المراحل التعليمية ووصل للجامعة هتلاقي عقله نضج وأصبح يختلط مع المجتمع ووقتها يقول عنه طيب بزيادة وهو ده الا كان المفروض يطبق على وليد وانا ناوى اعمل كرسي مكثف وانتم معايا
استغربوا الكل وسالوها ازى
وضحت شهد اولا كل واحد ينقل سريره هنا
الكل كان مصدوم مش فاهمين
وضحت شهد انا عاوزة كلنا كشباب نعيش مع بعض هنا مع وليد البنات هنكون في اوضة والشباب في اوضة ويكون معاكم وليد عاوزة وليد يعيش يومه مع الكل طبيعي يسمع كلام الشباب يشوف بيعملوا بيتكلموا في ايه يعيش تفصيلكم ويتعلم منكم
وجمعتنا مع بعض غدا وفطار وعشاء يفرق مع وليد مع متابعة الدكتور وكل يوم حد يروح معايا المتابعة هنقسمها على مواعيدكم وعشان اكون واثقة وعارفة جدولكم هتكون معايا اعتبروا الشقة ده معسكر ليكم وهتنعزلوا عن اهلكم كل وقتكم مع بعض في الاول والاخر انتم اخوات ومش ينفع الكبار يخسركم علاقتكم مع بعض
#عقاب #الحب #الفصل
#روايات #الكاتبة #صفصف
صفاء حسنى
فهم جاسر فكرتها
انا وصلت لي الفكرة يبقي الدور الا فوق بكرة افتحه على بعض ونفتح اوطين مع بعض عشان تكفي اغرضنا كلنا ويكون المعسكر بتاعنا
استغربت شهد وسألته
وليه مش هنا
وضح جاسر عشان الشقة ده شقتك يا شهد أو الأصح فيها جاهز عروسه لو حد من قرايبك أو معارفك جيه يزورك هتستقبلهم ازى
خلص جاسر كلام من هنا وشهد دخلت في حالة من الهستيري من الضحك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب الحب)