روايات

رواية ابن الجيران الفصل الحادي عشر 11 بقلم نانسي العربي

موقع كتابك في سطور

رواية ابن الجيران الفصل الحادي عشر 11 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الجزء الحادي عشر

رواية ابن الجيران البارت الحادي عشر

ابن الجيران
ابن الجيران

رواية ابن الجيران الحلقة الحادية عشر

ملك : ده رقم غريب … الو … ” تستغرب ” جاسرر !!!
علي يتعصب : نعمممم
ملك : اقسم بالله ما اعرف جاب رقمي منين اهدا بس افهم منه
جاسر : انا اسف اني اتصلت ف الوقت ده بس انا ما صدقت جبت الرقم
ملك : انت جببته منين طيب … ونبي اهدا
جاسر : هو علي بيعمل جنبك اي دلوقتي
ملك : نعمم !؟
جاسر : المهم … رقمك جبته من الفيس .. واتصلت عشان مقدرتش اقعد للصبح .. انا والدي دكتور وشغال فمستشفي ***** اسمه مدحت البنداري
ملك بصدمة : احلف لا احلف تاني
جاسر : في اي يا بنتي بقولك ابويا المهم … بابا جراح مخ واعصاب يعني ممكن يعملك العملية وباذن الله هتخفي وهتقومي منها بالف سلامة تمام 🖤
ملك : جاسر والله انا معارفة اقولك اي بجد شكرا انك فكرت فيا فوسط زحمة يومك
علي بعصبية : وحياة اممككك 😡😡
ملك : ولا كانك سمعت حاجة المهم اني بكرا باذن الله هفهمك حاجات كتير … تصبح علي خير …باي
” تقفل وتبص لعلي بخوف ”
علي : انا ولا هتعصب ولا هعمل اي حاجة اقعدي يا حببتي وفهميني قالك اي وجاب رقمك ازاي
ملك تاخد الملاحة وتمسكها ف ايديها : اقسم بالله لو قربت وانا بتكلم لبطحك
” تحكيله الي حصل ”
علي بهدوء: يعني نيته كويسة … طيب يا حببتي بكرة ان شاء الله انا الي هكلمه ولو لمحتك ف الكفاتريا وانا معاه يومك هيبقا اسود من لون شعري 🖤
ملك بخوف : انا !! انا مش رايحة الجامعة اصلا
” تاني يوم يصحا علي ويدخل يخبط عليها ”
ملك : ادخل
علي : صاحية بدري يعني
ملك : عادي لقيت نفسي قلقت وبعدين معرفتش انام
علي : انتي بتفكري تيجي معايا ولا اي ؟
ملك : اه
علي بزعيق : ايي
ملك : هفهمك بس والله ” تطلع علي السرير”
علي : فهميني
ملك : يعني الواد كتر خيره فكر فيا
” يبصلها بغضب ”
ملك : يعني اقصد فكر يساعدني وكمان ده طلع ابن عمو مدحت يعني لازم نبقا لطاف معاه
علي : نبقااا ؟؟؟
ملك : تبقاا تبقااا انت جبت حرف النون ده منين مش فاهمة انا 🙄
علي : ماشي يا ملك اتفضلي روحي البسي
” تبصله ببتسامة وهي كانت واقفة علي السرير تنزل وهي بتضحك وتبوسه من خده وهي خارجة ، يتصدم ويفرح ، بعد شوية تصحا مريم وسلمي ويحضروا الفطار وبعد شوية تيجي مريم وهو كان قاعد علي السفرة وبياكل يبصلها بصدمة ”
ملك بعدم فهم : في اي ياض انت شرقت ولا اي
علي : اي الي لبساه ده
ملك : بنطلون وتي شيرت يا علي في اي
علي ” يقوم ويقف قدامها ” : بنطلون وتي شيرت تصدقي كنت فكره فستان !!
مريم : في اي يابني ما لبسها عادي
سلمي : اسكتي ليهب فيكي كملي فطار
علي : اسمعي كلام طنط يا ماما وكلي
ملك : انا مش فاهمة في اي يعني
علي : البنطلون ضيق والخرا ده كمان ضيق
ملك : يا اللللهههه
علي : واي شعرك الي فردهولي دهه هاا اي ده اسمعي تدخلي حالا تغيري وتلمي شعرك ده كحكة ولا زفت علي دماغك
ملك وهي بتدب ف الارض : اوووف بقااا.
” تمشي ، ويقعد ”
سلمي : حمش يا لولي 😁
” يبصلها وتقلق من نظرته ”
سلمي : حمش بس 🙂
” تغير وتخرج وينزلوا وتركب وراه ويبقا جاسر واقف مستنيهم عند باب الجامعة ”
ملك : صباح الخير
جاسر : صباح الخير … ازيك يا علي
علي بقرف : كويس
ملك : يلا يا جماعة
” يدخلوا ويقعدوا ف الكفاتريا وتقعد ملك جنب علي ”
جاسر : انا قولتلك الي قدرت اعمله امبارح وبابا وعدني انه يعملك العملية
ملك: ايوة ما انا…
علي يقاطعها : احنا عارفين دكتور مدحت كويس وكمان المستشفي الي انت بتقول عليها دي مستشفي ابويا وابوها شركاء فيها يعني
جاسر بفرحة : بجد طب ده كويس اوي يعني كدا الموضوع يبقا سهل تقدر تعملها ف اقرب وقت 😃❤
علي : احنا لسة معرفناش بابا وعمي
ملك بضيق : ممكن اتكلم بقا 😒 ، محدش يعرف اني عيانة غيرك انت وعلي ومامته حتي والدتي متعرفش وهما من امبارح كانوا ف المستشفي ولما نرجع انهاردة هيكونوا هناك وهنقولهم
جاسر بخوف ملحوظ : طب انتي معرفتيهمش من ساعتها ليه انتي مستنية اي لازم نلحقه قبل ما يعمل مضاعافات
ملك ببتسامة : انا معرفش انا هخرج من العملية دي ولا لا … بس انا عايزة اقولك اني مبسوطة جدا اني اتعرفت علي شخصية زيك بغض النظر عن الي حصل بس انت فعلا انسان كويس … شكرا يا جاسر
” علي قاعد مش طايق نفسه ”
ملك : احنا هنقوم عشان المحاضرة … يلا يا علي
” يقوموا ويجوا يمشرا يندهلها ”
جاسر : ملك
” تلف وتبصله ”
جاسر : انا امي ماتت بنفس المرض … كنت طفل ولما رفضت تعنلها بابا مقدرش يعملها حاجة…. انتي لازم تعمليها وتخفي مش عشانك انتي لوحدك … عشانا كلنا …و انا هفضل معاكي لحد ما تقومي من العملية … مش هسيبك ❤
” يبصله علي بغيظ ويبصلها ويهز دماغه بانهم يمشوا ، تبصله ببتسامة ”
ملك : ربنا يرحمها ، انا متاكدة انك هتفضل معايا 💙
” تلف وتمشي مع علي ويدخلوا المحاضرة وكل ده مقلهاش ولا كلمة تخلص المحاضرة ويخرجوا ”
ملك: هو في اي انت منطقتش بكلمة من ساعة ما مشينا
علي : تحبي اقول اي
ملك : اي الطريقة دي
علي : لا طريقتي عجباكي … ولا غيرتي عليكي عجباكي ….. اومال اي فيا عجبك ؟
ملك بضيق : ابقا اسال نفسك السوال ده
” تسيبه وتمشي ويقعد هو يخبط ايده ف سن السور الي قاعد عليه ”
” عند شلة بنات فيهم واحدة قاعدة ودمها محروق وباين انها متغاظة ”
دالين : اصراحة انا مش فاهمة انتي مضايقة من اي اصلا جاسر عمره ما وعدك بحاجة 🙄
ذمرد بضيق : والله يعني المفروض اقعد واتفرج عليه وحتة البتاعة دي بتخطفه مني صح 😡
فيروز : دالين عندها حق يا ذمرد احنا مش شايفين ان معاكي حق ف الي انتي فيه ده 😕
ذمرد : انا مطلبتش راي ولا واحدة فيكوا اصلا …انا قايمة وسيبهالكوا 😒
” ستووب نعرفكوا عليها : ذمرد: بتحب جاسر بس هو مبيحبهاش من عيلة غنية وبتحب كل حاجة تبقا معاها بس بتحب جاسر بجد شعرها مايل للبرتقالي وعنيها عسلي وعندها نمش وبشرتها بيضة ، فيروز ودالين صحابها ، نرجع ”
“تقوم وتروح لجاسر ”
ذمرد بغيظ : مين دي 😡
جاسر : وانتي مالك ؟
ذمرد: متغظنيش يا جاسر واتكلم علي طول
جاسر : ذمرد ابعدي عني انا مفيش مخ اتخانق دلوقت
ذمرد: والله وده ليه ان شاء الله … بقولك مين دييي
جاسر ” يقوم ويمسكها من درعها ” : انتي اتجننتي انتي ناسية احنا فين
ذمرد بعياط : اه اه اتجننت انت مخلتش فيا عقل انت ضحكت الكل عليا … كرامتي اتبعترت وكل ده عشان بتنيل علي عيني وبحبك
جاسر بأسف : ذمرد … انا اسف… ذمرد انا حرفيا مفيش دماغ لاي حاجة فدماغك دلوقتي … غير كدا احنا مفيش بينا اي حاجة تمام … ياريت تقبلي ده
” يسبها ويمشي وهي تفضل واقفة مصدومة وبتعيط وتحس ان كلام كان سكينة واتغرزت فقلبها ، عند ملك تروح وتقعد ف الكفاتريا لوحدها وتحس بصداع جامد اوي تطلع اسبرين وتاخد حباية وتمسك الفون وتقلب فيه ، يجي علي ويقعد قدامها ويشد منها الفون ”
ملك : هات التليفون بطل برود
علي : الاسبرين الي خدتيه ده الدكتور الي كتبلك عليه
ملك : لا انا جبته عشان يبقا مسكن للام … ” تبصله ” وانت مالك اصلا
علي : والله … اومال مين الي ماله ؟؟
ملك : معرفش
علي : مش طيقاني حضرتك
ملك : علي انت كنت هتبلع الواد وهو مقلش حاجة ده بيحاول يساعدني المفروض اني اهزقه عشان بيساعدني
علي بصوت واطي : احمم انا اسف
ملك ببتسامة وتبصله : اي .. انت قولت اي
علي : خلاص قولت انا اسف متاڤوريش بقا
ملك : علي … انا مفيش ولا هيبقا فحياتي حد غيرك … تمام ❤
علي : وانا كنت هخلي فيه اساسا ده اقتلك قبل ما تفكري اصلا 😒
ملك : يا عم غور بقا ينعل ابو الفصلان
” اليوم يخلص ويروحوا ، وهما خارجين من البوابة جاسر جاي من وراها ”
جاسر : ملك … مللك
ملك تبص لعلي بقلق : اي يا جاسر في حاجة
جاسر : لما تقولي لوالدك تكلميني وتطمنيني هتبقا امتي تمام
” علي يبصله بغيظ”
علي بصوت مكتوم : يااالللهه
ملك : حاضر يا جاسر هبقا اكلمك
علي : ان شاء الله طبعا يعني
جاسر : تمام سلام
” يمشوا وتبصله وتضحك وهو مش طايق نفسه ”
علي : خليكي اضحكي كدة لحد ما اعمل بيكي حدثة
” يمشي جاسر خطوتين للعربية توقفه ذمرد وهي عنيها حمرا جدا ووشها كمان احمر يبصلها جاسر بخضة ”
جاسر بخضة ويقفل باب العربية ويجري عليها :ذمرد … مالك في اي
ذمرد بسخرية : مهم اوي بنسبالك مالي … شكلها مبتحبكش شكل الي معاها مالي عنيها وقلبها
جاسر : ذمرد … لو موقفاني عشان تقولي كدا ف خليني امشي احسن بدل ما اقول كلام يجرحك
ذمرد بعياط : هو في اي يجرح اكتر من الي قولته اصلا في ايي في اي اكتر من ان بقا يتقالي انتي معندكيش كرامة … انا مكنتش ببقا علي حاجة اصلا مكنش في حاجة هماني لحد ما قابلتك لحد ما شوفتك وحبيتك … نسيت كل حاجة ومبقتش افكر غير فيك انت
جاسر : وانا مبفكرش فيكي مبحبكيش .. ابعدي عني بقاا
” يسبها ويركب العربية وتفضل هي واقفة والكلمة كانها سكينة واتغرزت فقلبها ”
” يا مستقوي وناسي ان القوي في الاقوي منه … ياواحد عاش حياة بس الحياة مش راضية عنه 💔…. بتظلم فيا للاخر وجاي عليا علي الاخر وقلبي يعيني مش قادر يكمل من الي داق منه 💔… يا مستقوي وناسي ان القوي شاهد وعالم .. بيمهل بس مبيهملش هو وانت فاهم … وروح منك خلاص لله .. علي كل الي انا عايشاه … ويابخت الي نام مظلوم … ولا نامش في يوم ظالم 💔 ”
“يوصلوا البيت وتقف ملك علي السلم بخوف ”
علي : في اي
ملك تبتدي تعيط : انا هقولهم ازاي يا علي
” يمسك ايديها ”
علي : انا معاكي يا ملك … هنقولهم مع بعض وهنهديهم مع بعض … وهتعمليها وتخرجي منها وبردو هبقا معاكي
ملك بعياط : انا بحبك اوي 🖤🤦
علي ببتسامة :وانا بعشقك اوي 🖤
” يمسح وشها ويمسك ايديها ويطلعوا وتفتحلهم سلمي ”
ملك : بابا جيه
سلمي بعصبية : جيه البيه جيه من حضن حبيبته 😡
ملك بعدم فهم : حبيبته .. حبيبته مي…” سليم يجي من جوا ” بعصبية : سلمي قولتلك لمي نفسك حبيبة اي واي زفت اي دي ام اممم ايي مبتفهميش 😡
علي : اهدا بس يا عمي
ملك : حد يفهمنا في اي يا جماعة
سلمي : البيه … رحتله المستشفي قولت بايت من امبارح هناك واكيد ماكلش كويس رحت ودخلت المكتب ولقيت واحدة بتحضنه
ملك بصدمة : لاا
سليم: انتي صدقتيها يابنتي دي واحدة بتشكرني انقذت ابنها من الموت محستش بنفسها غير وهي بتحضني المفروض اني ازقها وهي بالحالة دي دي شافت انها فحضني خدت الموضوع علي اني بخونها
علي : طب يا طنط ده حاجة خارجة عن ارادته مكنش يقدر يحرجها وهي بالحالة دي
سلمي بزعيق : وانا بقا هصدق الكلام ده صح هبلة ولا عبيطة …طلقني يا سليم
ملك بعصبية : ماما انتي بتقولي اي
سلمي : مش هعيش معاه يوم واحد ف البيت ده
سليم بصدمة وبنبرة تحذيرية : انا مسمعتش حاجة وانتي مقولتيش حاجة تمام
سلمي : ورحمة بابا ما انا قعدالك فيها يا سليم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى