روايات

رواية قيود العشق الفصل الأول 1 بقلم عائشة الكيلاني

رواية قيود العشق الفصل الأول 1 بقلم عائشة الكيلاني

رواية قيود العشق الجزء الأول

رواية قيود العشق البارت الأول

قيود العشق
قيود العشق

رواية قيود العشق الحلقة الأولى

التحاليل الى قدامي بتقول ان عندك كانسر
سارة بصدمة و الخوف اترسمو على ملامحها:ـ حضرتك بتقول اي ك كانسر
الدكتور بحزن:ـ للاسف كل التحاليل و بتقول كدا كانسر في المرحلة المتأخرة و لازم نبدا العلاج في اسرع وقت
سارة بوجع و حزن:ـ مش ف في علاج طبيعي اعشاب مثلا اكتبلي على اى اعشاب ولا اى دواء و باذن الله هيروح و
الدكتور بمقاطعة و شفقة:ـ مدام سارة ارجوكي تهدي دا مش برد بيروح بحاجات دى دا كانسر و لازم نبدا الكيماوي في اسرع وقت
سارة بابتسامة:ـ شعري هيقع و مش هعرف أشتغل صح انا مش خايفه انا راضية والله العظيم راضية عطاء ربنا اكيد خير عن اذن حضرتك
الدكتور قام:ـ سارة لازم تعرفي ان السرطان مش النهاية دا اختبار من ربنا ليكي
سارة:ـ الحمدلله على كل حال عن اذنك
الدكتور:ـ اتفضلي
سارة خرجت من عيادة المستشفى و مشيت و هى شريط حياتها بيمر قدام عينيها ركبت تاكسي سندت راسها على نافذة العربية و هى بتفكر تعمل اي حاسه انها وحيدة غمضت عيونها و الخوف مالي قلبها
الساق:ـ وصلنا يا استاذة
سارة فتحت عيونها نزلت من العربية حسبت الساق و طالعت على بيتها جدا دقت الباب
سارة:ـ انا اسفة جدا على الازعاج و ان اتاخرت بس الطرق كان زحمة
الجارة:ـ اي الى بتقوليه دا احنا اخوات و وقت ما تحتاجي حاجة خبطي عليا مالك انتي كويسة
سارة بابتسامة:ـ كويسة
الجارة:ـ طب امشي انا دلوقتي
سارة:ـ خليكي شوية
الجارة بابتسامة:ـ ابقا اجي تانى بس علشان العيال وقت معادهم انهم يجو من المدرسة و اشرف كمان زمانه جاي اروح اشوف الدنيا و رجعلك خدي بالك من نفسك
سارة:ـ شكرا
الجارة:ـ مفيش شكرا بينا سلام
سارة و دعت جارتها و قفلت الباب دخلت اوضة بصت على السرير بابتسامة قربت عليه قعدت جانبه و فضلت تملس على شعره بحب و حنان:ـ انت اغلي حاجة في حياتي لو عايشة و بعافر ف علشانك سامحني يا حبيبي حقك عليا بس اوعي تنسني
زين اتقلب فتح عيونه و بص ليها بفرح:ـ ماما انتي جيتي اخيرا اتاخرتي ليه
سارة فى ثانيه نسيت التعب:ـ كنت في مشوار يا حبيبي
زين:ـ مشوار اي و ليه مروحتش معاكي هو انا مش ابنك حبيبك
سارة قبلت راسه:ـ انت حبيبي و ابويا و كل ما ليا ربنا يخليك ليا يا روحي
زين قام حضن امه:ـ و يخليكي ليا يا احسن ام في الدنيا بحبك اوى يا مامي
سارة بابتسامة:ـ و انا بموت فيك يا قلب مامي يلا بقا صحصح علشان نخرج النهاردة
زين بطفولة:ـ بجد
سارة هزت راسها:ـ بجد يا قلبي يلا بقا قوم اغسل وشك علشان نتغدا برا
زين قام بفرح و راح لى التواليت سارة ابتسمت بوجع و قامت
سارة ابتسامتها اختفت:ـ اعمل اي يارب انا خايفه على زين اوى اوديه مدرسة داخلي ( تقول بدموع) انا مش عايزة ابني يكرهني بس مش هينفع مش هينفع
سارة قامت تحضر هدوم زين
” فى مكان تاني”
تميم بزعيق:ـ هو اي ارف و خلاص يا نفين ما تخرسيي بقاا
نفين بغضب:ـ لا مش هخرس مش هخرس لم القيكى بتحلم بيها و تنادي ليا باسمها يبقا مش هخرس مش دى برضو الى خانت.ك ولا نسيت
تميم ضرب.ها كف من قوته وقعت على الأرض:ـ ااااخرسيييي بقا اي نسيتي نفسك ( مسك.ها من شعرها) انا مش بحبك ولا عمري ما حبيتك انا متجوزك بس علشان اخلص من صداع من ذانهم غير كدا ف انتي عندي زيك زي الجزمة و اي حاجة ليها وقتها و تخلص سااامعة
نفين مش عارفه تتكلم من البكاء قال بصوت عالي:ـ سااامعة قولت اي
نفين بدموع:ـ سامعة بس سبني علشان خاطري سبني
تميم رمها على الأرض:ـ غوري من وشي
تميم خرج و رزع الباب و نزل
الام:ـ اي الى حصل يا تميم
تميم بزهق:ـ مفيش حاجة حصلت يا امي
الام:ـ مفيش الزاي و صوتك كان عالي جدا هو انت اتخنقت مع مراتك تانى
تميم:ـ عادي يعني هى أول مرة عن اذنك اتاخرت على الشركة
الام:ـ ياريت تجي بدري زى ما انت عارف النهاردة خطوبة مرام بنت عمك اوعى تنسي مرام ملهاش دعوة بحياتك ياريت تكون اخ ليها و تفرحها
تميم:ـ اكيد مش نسي عن اذنك
تميم خرج الام ضربت كف على كف:ـ ربنا يسامحك و يرحمك يا بنتي
الام طالعت اوضة تميم:ـ مالك يا حبيبتي
نفين بدموع و حزن:ـ مفيش يا ماما عادي يعني دا عادت النقاش مع تميم انا كويسة
الام:ـ متأكدة
نفين هزت راسها:ـ والله كويسة انا تعبانة شوية هنام و هبقا احسن نص ساعة علشان اعمل معاكم تحضيرات الخطوبة
الام رطبت على ضهرها بحنان:ـ ربنا يسعدك و يجبر بخاطرك يا بنتي
نفين ابتسمت بهدوء و خرجت مامت تميم نفين اتجهت لى السرير و نامت
” بليل في قصر السيوفي”
كانت خطوبة مرام كان الجميع بيبص ليها بفرح و حب الكل مبسوط معاد تميم
” عند سارة”
زين :ـ هو احنا رايحين على فين يا مامي
سارة:ـ لم نوصل هتعرف يا حبيبي زين خد بالك من نفسك هاا متخفش انا هبقا معاك حتي لو مش موجودة
زين مفهمش كلامها بس حس بخوف حضنها:ـ انا مش خايف علشان انتي معايا و مش هتسبيني
سارة ساكته بتحاول تمنع دموعها حضنت وين و سرحت شوية بعد وقت
” في قصر السيوفي”
تميم بيرقص مع نفين و هو مش طيقها ولا طيق حد الجميع مبسوط جدا
سارة بابتسامة باردة:ـ مبروك الف مبروك
لكن ابتسامتهم اختفت و اترسم مكانها الصدمة
تميم بصدمة:ـ س سارة ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قيود العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى