روايات

رواية سيطرت علي الفصل التاسع 9 بقلم آية ماهر

موقع كتابك في سطور

رواية سيطرت علي الفصل التاسع 9 بقلم آية ماهر

رواية سيطرت علي الجزء التاسع

رواية سيطرت علي البارت التاسع

سيطرت علي
سيطرت علي

رواية سيطرت علي الحلقة التاسعة

سعاد: وطي صوتك انت دايما كسفني كده
عمار :والله واي رئيك ياجدي
محسن: مش وقته الكلام ده يابني نشوف الموضوع ده بعدين يلا بقا علشان ما نشوف هدي وما تشكش في حاجه
عمار :عندك حق مش وقته ياماما يلا
ودخلوا عند هدي الاوضه وكانت قاعده علي السرير وبتبص عليهم ومش فاهمه حاجه خالص وبتحاول تفتكر اي حاجه
عمار :جدك وجدتك كانوا قلقانين عليكي لوي وانا اتصلت عليهم بعد ماحصلت الحدثه
محسن: الف سلامه عليكي ياحبيبتي ينفع كده تخوفينا عليكي
هدي: معلش ياجدي وقعت من غير ما اخد باللي لاولا عمار ماكنتش اعرف اي اللي ممكن يحصل
سعاد: الحمد الله انها جت سليمه
هدي :الحمد الله يا اسمك اي مش فاكره حاجه
سعا ؛سعاد ياهدي نسيتي اسم جدتك وبتضحك
هدي : معلش بقي اثر الواقعه ياسوسو
سعاد :الله حلوه سوسو دي قوليلي بيها علي طول
هدي :خلاص اتقفنا
محسن :يلا بقا نروح ترتاحي في البيت ولا اي انا مش بحب قعدت المستشفي دي خالص
هدي :تمام ماشي بس انا عندي كليه بكره ياجدي
محسن و عمار بيبصوا لبعض
هدي: مالكم بتبصوا لبعض ليه
محسن :بس انتي تعبانه دلوقتي ولازم ترتاحي اسبوع علي الاقل
هدي :انا هبقي كويسه ياجدي بس اسبوع كتر مش كده
عمار :لا مش كتير ولا حاجه علشان ترتاحي ونشوف هنعمل اي
هدي: خلاص اللي تشوفوه
سعاد :تمام بلا بقا تعالي ويتسند عليها علشان تنزل من علي السرير
وطلعوا من المستشفي وراحت البيت وارتاحت في اوضتها وكانوا مجتمعين كلهم في الصالوان علشان يشوفوا هيعملوا اي في موضوع الكليه
عمار :بص ياجدي انا هساعدك لحد ما هدي تخف وترجع زي الاول واحسن كمان
محسن: والله مش عارف اقولك اي يابني هتعبك معايا اوي انت والوالده
سعاد: تعبك راحه يامحسن بيه
عمار: لا ما تقولش كده ياجدي انحنا معاك والجيران لبعضيها
مسحن :طيب هنعمل اي في موضوع الكليه اللي بتقول عليه دي
عمار: انا عندي حل هنقدملها علي معهد نفس اسم كليتهاا سنتين وهنمشي معاها في الموضوع ده لحد ما تخف وسنيتن مش كتير ولا اي رئيك
محسن :تمام حلوا او اهم حاجه ان حفيدتي ترجع زي الاول
عمار: ان شاء الله وانا بنفسي هخدها علي المعهد وهجيبها كمان علشان ابقي مطمن عليها وماتنسوش انا صحبها في الكليه ولا اي
محسن :والله مش عارف اقول اي بس انا حاسس ان وري مساعدتك ليها دي بس حاجه ولا اي يامدام سعاد
سعاد: عندك حق وراها كل خير اكيد
محسن: انا مش فاهم حاجه ولا اعمل نفسي مش فاهم
عمار: انا بحب هدي وعايز اتجوزها بس لما تخف ان شاء الله علشان تاخد رئيها في الموضوع ده
محسن :ومن امتا الكلام ده وانا حسيت كظه باهتمامك بيها واحنا في المستشفي
عمار: انا شوفت هدي علي سلم العماره ومن اول مره شوفتها فيها وهي سيطرة علي قلبي وتفكيري حبيتها ولما عرفت انها مقدمه لوظيفه عندي في الشركه قولت ده من حسن حظي وكده اقدر اتعرف عليها اكتر ونزل راسه بحزن بس للاسف مالحقتش اعمل كده وحصل اللي حصل
محسن: وانت مش قولت ان في حد وري حدثه هدي انا عايز اعرف مين سبب اللي حصل في بنتي هي مالهاش اي اعداد خالص وطول الوقت قاعده معايا في البيت ومن لما اتوظفت عندك في الشركه وهي حصل معاها كده ولا انا غلطان
عمار: كلامك صح ياجدي هوا فعلا في حد مدبر للحدثه دي للاسف اللي عملت كده طليقتي
محسن: بصدمه طليقتك انا مش فاهم حاجه
سعاد :بصدمه غزل ياعمار
محسن :انا مش افهم حاجه من غزل دي هوا كان متجوز قبل كده فهموني اي الحكاية
عمار :انا هحكيلك كل حاجه بالتفصيل ومش هخبي عنك حاجه بما انك جدها وان هدي هتبقي ان شاء الله مراتي ومن حققك تعرف عني كل حاجه علشان تبقي مطمن من البدايه وكل حاحه تبقي واضحه
محسن: وانا سامعك
عمار: خد نغس طويل غزل كانت مراتي دولوقتي هي بقيت طليقتي انا اتجوزتها من ١٠ سنين وبقي عندنا بنت وولد تؤام منها وطلقنا من سنه بسبب مشكله حصلت بينا المهم هي طلبت تشتغل معايا في الشركه علشان اقدر اشوف العيال وطبعا انا اطريت اوفق علشان اولادي
محسن :بيسمع في هدوء
سعاد :بس ده قسمه ونصيب ولا اي يامحسن بيه
محسن :طبعا الموضوع ده بيحصل كتير كمل يابني اي اللي دخل غزل في اللي جصل لهدي
عمار: غزل لما شافتنا مسنيجمين انا وهدي ومهتم بيها طبعا اديقت واتفقت مع صحبي انها يخلص منها قدام الشركه بيحث الحدثه تكون صدفه
محسن: نعم يعني طليقتك اللي وري الموضوع ده
عمار :فعلا ياجدي بس اوعدك هاخدلك حق هدي ومش هخاليها تفلت بعملتها كده انا كلمت المحامي بتاعي وهاخد حضانه الاولاد وبعد كده هرفع عليها قضية قتل عمدا لهدي وهخاليها تترمي في السجن طول عمرها وحق هدي هيرجعلك ماتقلقش
سعاد: انا مش مصدقه ان كل ده يطلع من غزل انا كنت ماعتبرتها زي بنتي بظبط انا اتخدعت فيها
عمار :انا كمان بس الحمد لله ربنا كشفها علي حقيقتها خلاص
محسن :طيب واي المطلوب دلوقتي
عمار: انا عايز اخطب هدي ياجدي ولما تبقي كويسه هنكتب الكاتب علي طول علشان لما اساعدها او اكون معاها يبقي الدنيا كلها تعرف اننا مخطوبين وماحدش يتكلم عليهما بكلمه واحد مش ده الصح برضوا ياجدي ولا اي
محسن: صح يابني بس
عمار :بس اي ياجدي عندك رئي تاني
سعاد :لا اكيد مواقف مش هلايقي عريس لحفيدته احسن منك ولا اي يامحسن بيه
محسن :مش عارف اقوك اي
عمار: قول علي بركت الله نقري الفاتحه
سعاد: اي يعني مش بتقري عندك رئي تاني ولا اي يامحسن بيه
محسن: لا ماعنديش نقري الفاتحه
عمار :انا هشيلها في عيوني انا اتعلمت من جوازي الاول ومش هخالي حاجه تكون ناقصاها انا هشتريلها شقه بعيد عن شقت ماما علشان تكون مرتاحه واذا كان علي الالاد هيبقوا مع ماما
محسن: تمام اللي تشوفه اهم حاجه راحت حفيدتي
عمار: ده اللي هيحصل ياجدي
وبيقروا هما التلاته الفاتحه ويعتبر عمار خطيب هدي رسمي هيحصل مفاجات كتير واحداث اكتر هنعرف في ياقي الفصول

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سيطرت علي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى