روايات

رواية ابن الجيران الفصل السابع 7 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الفصل السابع 7 بقلم نانسي العربي

رواية ابن الجيران الجزء السابع

رواية ابن الجيران البارت السابع

ابن الجيران
ابن الجيران

رواية ابن الجيران الحلقة السابعة

ملك : في اي يا عمو قلقتني
مدحت بارتباك : ملك انا عارف انك بنت بس بقوة راجل وعارف ان من وانتي طفلة ابوكي زرع فيكي حب الطب والدوا وعارفة ربنا مبيبتليش حد غير وهو عايز يشوف قوة تحمله … انتي عندك ورم علي المخ وفي منطقة خطيرة جدااا …وكمان الورم كبير وبيبكر بسرعة وملوش علاج غير العملية ….ومش عايز اكدب عليكي …نسبة نجاح العملية متتعداش 50% … حتي بعد العملية احنا منضمنش تأثيرها يبقا اي .. بس خلي عندك امل فربنا يا بنتي 💔
ملك من كتر الصدمة صوتها ميطلعش وتتكلم بالعافية : هو .. هو حضرتك متاكد ان دي تحاليلي
” يقوم يقعد قدامها و يمسك ايديها وهي دموعها نازلة من غير ما تحس ”
مدحت : احنا نقدر نلحقه يا حبيبتي ممكن نلحقه بالعملية متقلقيش … انا اول ما ويوسف وسليم يرجعوا هقولهم ونشوف ميعاد للعملية متقلقيش
ملك بسرعة : لاا … ارجوك يا عمي لو سمحت متجبش اي سيرة لبابا ولا لعمو ولا لاي مخلووق … ده قراري وانا الي لازم اخده … انا هطلب من حضرتك طلب
مدحت : اتفضلي يا بنتي
ملك : تحليل الانيميا بتاعي طلع
مدحت : اه وفعلا هو ناقص شوية لازم تهتمي بيها عشان دي لازم تكون كويسة قبل ما تدخلي العلمية
ملك : تمام … التحليل ده الي هوريه لعلي دلوقتي والباقي محدش يعرف عنهم حاجة …تمام يا دكتور ولاحظ انا قولتلك دكتور … يعني دلوقتي انا بكلمك بصفتي المريضة بتاعتك مش بنت صاحبك 💔
مدحت : ايوة يا ملك بس..
ملك : مفيش بس لو سمحت .. حضرتك هتطلع معايا دلوقتي وهتقولي كلمتين عليها عشان يصدق
مدحت بياس : حاضر يا بنتي
” تاخد الحاجة و تحطها ف الشنطة و تمسك تحليل الانيميا بس في ايديها وتمسح وشها وتخرج ”
علي بقلق : هو في اي يا عمي انتوا اتخارتوا جوا اوي كمان مرضتش تخليني ادخل معاها ليه 😕
ملك : مفيش حاجة بس طلع عندي انيميا يعني عشان تبطل تقر علي اكلي
مدحت برتباك : اه اه عندها انيميا خليها تاكل عسل وبتنجان والحاجات دي كتير
علي : بس كدا مفيش حاجة تانية
ملك : ايوة هيكون في اي يعني يلا بينا
علي : تمام يلا … شكرا يا عمي
مدحت : العفو يابني 😔
ملك : ياريت بابا وعمو ميعرفوش اننا جينا هنا يا عمو ..عشان ميقلقوش بس🙂💔
مدحت : فاهم متقلقيش
” يمشوا وملك مش مبينة اي حاجة قدام علي يركب وتركب وراه ”
ملك : علي … لو سمحت لف بينا شوية… الهوا انهاردة حلو اوي
علي : الشوفير الي جبهولك دادي انا صح
ملك : بلاش رخامة بقا يلا
علي : حاضر ياختي
” يسرع اكتر وتسيب حضنه وتقوم تقف وتفتح دراعتها وتغمض عنيها ، شوية ويوصل ويطلعوا وتبقا داخلة علي شقتهم”
علي : رايحة فين امك عندنا يابنتي مش قولنا هنتغدا مع بعض
ملك : معلش يا علي قولهم رجعت تعبانة وعايزة تنام
علي : مفيش الكلام ده احنا لعبنا كتير يلا زمان الاكل جاهز
” مرتضاش تزعله وتدخل معاه وهو بصصلها بقلق ، تقعد علي الكنبة ويقعد جنبها وسلمي ومريم ف المطبخ ”
علي بقلق : ملك … انتي كويسة
ملك : يا برو انا زالفل … مدروخة شوية بس من الخرا الي ركبتهالي دي 😒 اه صح كارما سافرت ولا اي مش سمعلها صوت
علي : برغم انك بتعرفي تمثلي كويس جدا بس انا مش عارف اصدقك … عنيكي بتقول غير كدا خالص يا ملك ..
” ملك تحس ان خلاص دموعها هتنزل وضربات قلبها تزيد تلف وشها ”
ملك : يا عم انت بقيت اوفر كدا ليه … العالم الي هنا فين انا جعانةة
” تقوم وتدخلهم المطبخ وهو بصصلها وحاسس انها مخبية حاجة ،تدخلهم وتبصلهم بحب وخوف وتتجمع الدموع ف عنيه تحاول تداريها ”
مريم : دقيقة واحدة وصنية المكرونة هتبقا جاهزة ❤
سلمي : وانا عملتلك صلصة عشان عارفة انك بتحبيها بالصلصة
ملك بحزن مكتوم : ربنا يخليكوا ليا ❤
مريم : ويخليكي لينا يا احلي موكا ف البشرية كلها
” يطلعوا الاكل وتقعد معاهم ومتاكلش وتفضل تبصلهم وتبص لعلي اكتر ”
مريم : انا اكيد مش هقولك كلي يا ملك صح
ملك : اصراحة مش قادرة … انا حسة اني تعبانة شوية من اليوم ومحتاجة انام …. انام بس 💔
سلمي بقلق : طب انا هقوم معاها يا مريم شكلها تعبان فعلا
ملك : لا لا خليكي … انا هدخل انام وهصحا كويسة والله متخافوش
علي بقلق : ملك … انتي بجد كويسة
ملك : انا تمام يا علي مفيش حاجة بس عايزة انام 🙂
علي بيأس : طيب روحي 😑
ملك : سلام
تخرج وتقفل وراها وتدخل علي الشقة وتقفل الباب تسند عليه وتقعد ف الارض وتفضل تعيط ”
” عند علي ”
علي : انا كمان شكلي تعبان من اليوم … هقوم انا كمان انام … بعد اذنكوا
سلمي : انا كمان هقوم اشوفها وهرجعلك
مريم : تمام
” يقوم ويدخل اوضته ويترمي علي السرير ويفتكر لحظة ما اغم عليها وحضنها يفتح تليفونه ويقلب ف صورهم ويبتسم وشوية ويقوم ، عند ملك تدخل اوضتها وتحط الاشعة والتحاليل ف الدرج وتغير هدومها وتسمع صوت امها تجري علي السرير وتنام تدخل سلمي تشوفها نايمة تقفل الباب وتخرج وملك تفضل تعيط ، يعدي الوقت واليل يجي وسلمي قاعدة مع مريم وبيتفرجوا علي التليفزيون وعلي قاعد معاهم ”
علي : مش ملك اتاخرت ف النوم شوية دي نايمة من اساعة 5 والساعة عشرة دلوقت
سلمي : خليها انا كدة كدة قايمة سليم زمانه جاي وهحضرله العشا
” تقوم تقف ومريم كمان تقوم ”
مريم : طب ما هو هيرجع مع يوسف نتعشا كلنا سوا
سلمي : لا خليها مرة تانية هيرجع تعبان وعايز ينام
مريم : تمام انا صاحية لو زهقتي ابعتيلي بس
سلمي : تمام يلا تصبحوا علي خير
” تخرج وتروح لملك تلقاها لسة نايمة تغطيها كويس وتخرج ، ف مكان تاني ف بيت مش كبير اوي ومش صغير اوي مفروش بطريقة كلاسيكية يدخل مدحت وتيجي الشغالة بعديه ”
مدحت : جابوا الشنط
الشغالة : ايوة والاستاذ زمانه جاي اتصلوا بيا وقالولي انهم في الطريق
مدحت : تمام روحي حضري العشا وتعملي كل الي بيحبه تمام
الشغالة : تمام
” يطلع يغير ويمر نص ساعة والباب يخبط وتروح تفتح ”
جاسر بعصبية وزعيق: يعني اي يعني ازاي تسمح لنفسك بانك تروح تفضي الشقة كلها وتاخد هدومي مش فاهم انا 😡
مدحت : اتكلم بادب ده اولا ثانيا انت من بعد موت جدتك وانت عايش لوحدك مش كفاية بقا
جاسر بزعيق : انا مش هعيش ف البيت دههه فهمتت مش هعيش هناا
مدحت بهدوء : هتعيش يا جاسر هتعيش لاني مش هسيبك بعيد عني طول العمر فهمتت ودلوقت اطلع غير هدومك عشان العشا زمانه جهز ومش عايز مناقشة
” يبصله بدهشة واستغراب ، عند ملك تتعدل وتقعد تمسك تليفونها وتقلب فصورها مع علي وتنزل دموعها تلاقيه بعتلها علي الواتس ”
” علي : ملك انا مش مرتاح وحاسس انك منمتيش عشان تعبتي من اليوم زي ما قولتي انتي فيكي حاجة .. لو صحيتي ابعتيلي ونقعد علي السطح ”
” تشوفها من برة وترجع شعرها من علي عنيها وتفتح المسدج وتبعتله تمام وتقوم تلبس الجاكت وتطلع ، تفتح الباب وتلاقيه فوشها ”
ملك : انت بعتها وانت قدام الباب ولا اي !
علي برتباك : ها.. لا عادي يعني كنت جنبه فقمت علي طول
ملك : تمام يلا
” يطلعوا وتقعد علي الكنبة ”
علي : مش بقولك فيكي حاجة
ملك : ليه
علي : ف العادة مبتطلعيش هنا غير والترابيزا دي مليانة شيبسي وفشار ولب وكل ده انهاردة مجبتيش سيرتهم حتي
ملك : متركزش عادي
علي: مالك
ملك : انا تمام والله مفيش حاجة متقلقش
علي : ملك انا مش صاحبك انجزي في اي
ملك تحاول تغير الموضوع : انت تطول اصلا
علي : اتنيلي انتي لقيالك كلب اصلا معبرك
ملك : مهو بسببك محدش كان بيقدر يكلمني اصلا ف المدرسة
علي : لا كنت اسيبك تتمرقعي وتحبي وترتبطي ومعرفش اكلمك وبيغير عليكي وخرا علي دماغه ودماغك 😒😒 ” يتكلم بقرف ”
ملك : فاكر يا علي الواد ايهاب يوم ما جيه كلمني وانت ف الكانتين عملت فيه اي لما رجعت
” يبصلها باحراج ”
علي : هو الي جابه لنفسه الله 🙄
“فلاش باك لتانية ثانوي ملك قاعدة ف الحوش وعلي راح الكانتين وتقعد هي تلعب ف التليفون يشوفها ولد من بعيد ”
ايهاب لنفسه : الحمد الله مش معاها
” يروحلها ”
ايهاب بتردد : ملك ..انت فاضية
ملك : لا استني اشوف جدول مواعيدي يا عم ما قاعدة معاك ف نفس الحوش هكون براجع حلول مشاكل الدولة يعني 😂
ايهاب : بصي .. انا مش عارف هعرف اقف معاكي الوقفة دي تاني ولا لا بس انا عايز اقولك حاجة
ملك : قول
” يقعد جنبها ”
ايهاب : ملك انا …اناا بحب..
” يقاطعه حد مسكه من قفاه ”
علي : اكيد مش محتاج اقولك انت بتحب مين تمام …روح لصحابك ومتفكرش تكررها تاني لخلي يومك اسود من لون شعرك 😊
” باك ”
ملك : اقسم بالله الواد كان هتجيله ساكتة قلبية وهو واقف
علي : لا كنت اسيبه يقولك انه بيحبك عيل ملزق اصلا ومش استايلك 😏
ملك : طب ما يمكن كنت بحبه يا اخي
علي : كدابة كنتي هتقوليلي .. اي ده انت غيرتي الموضوع
ملك : اضايقت من الي حصل اصبح .. يعني الاول كارما وبعدين ماما وبعدين المستشفي … كان يوم متعب بنسبالي …. ” تبتسم ” بس مقدرش انكر اني كنت مبسوطة واحنا ف دريم
علي : جبتي دبدوب اكبر منك ومش عايزة تبقي مبسوطة
” تضحك ”
علي ببتسامة : يمكن اول مرة اقولك الكلام ده .. بس انهاردة لما شوفتك بتقعي قدام عيني حسيت ان روحي بتروح مني… ومرجعتليش تاني الا لما فتحتي عنيكي وخدتك فحضني …يعني انهاردة اتاكدت اني مقدرش اشوفك بتروحي مني … اتاكدت اني عايش بس عشان اشوف ضحكتك ❤
” تبتسم وتدمع وتحضنه ”
ملك بعياط : اول مرة بتقول كلام مؤثر يخربيتك طول عمرك تافه❤😂 … ” تخرج من حضنه ” اه صح انت انهاردة استحليتها وحضنتني مرتين 😂
علي : وانتي حضنتيني بارادتك دلوقتي 😂
ملك : بقوا كام كدا
علي : اربعة 😂
ملك : فاكر اول مرة حضنتني كانت اامتي
علي بضحك : يوم النتيجة
ملك : كنت عمال تلف ف الشقة عندنا ومش راضي تجيب نتيجتك قبلي ابدا
” فلاش بااك يوم نتيجة تالتة ثانوي كلهم قاعدين ف الشقة وعلي رايح جاي ”
سلمي : يابني ما تجيب نتيجتك انت طيب عقبال ما يفتح معاها ما عايزين نطمن عليك بردو
علي : لا لا مش هجبها لما اعرف عملت اي الاول ..ها فتح
ملك بتوتر : لسة … اهو اهووفتح
” تبص وبعدين تبصلهم بصدمة ”
علي بقلق : اي كان الي جبتيه ف احنا كلنا متاكدين انك تعبتي و…
ملك : علي انا جبت 99 %
علي : كاام قولتي كام
ملك ببتسامة وهي مصدومة : انا جبت 99%
” تظغرط مريم وسلمي و ميحسش بنفسه ويقوم يحضنها ويشلها ويلف بيها ويبصلهم مريم وسلمي بحب وفرحة ، باك ”
ملك : يوميها فرحتلي اكتر من نفسك ❤
علي : والله لو كنت قفلتها حتي ومجموعك جاب تجارة لكنت هدخل معاكي تجارة بردو 😂😂
ملك : لو قلت غير كدا متبقاش علي طبعا
” يفضلوا يتكلموا لحد ما الصبح يطلع ”
” وجودك شئ مكملني .. لاني لوحدي مش هقدر 🧡”

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى