رواية ضحية ذئب الفصل الحادي عشر 11 بقلم ريهام الحديدي
رواية ضحية ذئب الجزء الحادي عشر
رواية ضحية ذئب البارت الحادي عشر
رواية ضحية ذئب الحلقة الحادية عشر
قام شريف خلال ثلاثة أشهر متتالية بتدريب حسن على كافة أنواع الألعاب القتالية وأيضا تدريبة على استخدام كل أنواع
الأسلحة سواء كانت النارية أو الأسلحة البيضاء وجاءت الفرصة التى يريدها شريف لزج حسن بداخل العصابة حيث
وصلت معلومات لشريف أنه تم القبض على أحد أفراد العصابة بتهمة حيازتة على سلاح نارى بدون ترخيص فقام شريف بمهاتفة زميل لة يعمل فى القسم المحجوز بة هذا الفرد من
العصابة وطلب منة أن يأتى بحسن ويزجة فى المحبس ويذيع أنهوا متهم بأبتزاز فتاة تعرف عليها عن طريق النت وطلب منه أيضاً أن يقوم بعض الأمناء بضربة أولاً قبل دخولة المحبس
حاول صديق شريف أن يعرف لما يريد أن يفعل هذا ولكنه رفض الإفصاح عن السبب وطمئن صديقة أن حسن سوف يحدثة مع شريف فى المساء ليطمئن قليلاً عند فعلة لذلك
توجه شريف لمنزل حسن فى المساء كما تعود أن يفعل كل يوم فى الشهور الأخيرة
أستقبلة حسن ولاحظ شرود شريف فحثهوا على الحديث وسأله بأستفهام وقال
-فى أية مالك؟ جالك معلومات جديدة عنهم ولا اية؟
-تحدث شريف بهدوء وقال
-اه جالى معلومات جديدة والفرصة اللى مستنينها أنك تتعرف على حد من الصبيان الصغيرة جت بس فى مشكلة ضغيرة
-سألة حسن بلهفه مشكلة اية دى
-حم حم شريف وقال بصوت هادئ أنك ترضى تضرب .
-نعم ؟ قالها حسن بأستفهام؟ ثم أكمل حديثة وقال أضرب أزاى يعنى مش فاهم؟
-قال شريف الطريقة اللى هتدخل بيها فى العصابة أنك هتتعرف على واحد منهم وهو اللى هيدخلك وسطهم والواحد دة هتتعرف علية فى الحبس وأنت هتدخل الحبس بتهمة
ابتزاز بنت بصورها اللى بعتتهالك ع النت وبعد كدة هنقول أهل البنت خافوا من الفضيحة وتنزلوا عن المحضر بس قبل ما
تدخل الحبس لازم آحم يعنى تتروق الأول أنت عارف أن دى بتكون قضية شرف ولازم يتقام معاك بالواجب قبل ما تتحبس.سكت شريف وانتظر رد حسن
-صمت حسن قليلا من الوقت ثم قال لازم يعنى الضرب دة !
-أنت اية رأيك ؟ قالها شريف ويلوح على ثغرة ابتسامة يحاول إخفائها عن حسن لمعرفتة بسؤال حسن هذا أنهوا قد وافق على خطتة.
-بس يكون ضرب خفيف مش يهيصوا بقا قالها حسن بضجر
-عيييييب أكيد طبعاً هيكون ضرب خفيف دا أنت أخويا ياحسن قالها شريف ثم حدث نفسه وقال دا أنت هتتروق وهتتروق بزيادة عشان نسبك الدور على المعفن اللى هناك دة.
-قام شريف بمحادثة صديقة ورتب معه عمل محضر لحسن وأين سيتم القبض عليه وكيف سيتم معاملتة فى المحبس وكيف سيتم الأفراج عنة بعد ذلك.
-فى اليوم التالى تم القبض على حسن وبالفعل تم ضربة بطريقة وحشية قبل دخولة غرفة الحبس وبعد دخولة وإلقاءة على الأرض لعدم مقدرتة على الحركة سأل أحد المسجونين العسكري وهو يغلق الباب
-تهمتة أي دة دا بس ياشويش عشان تعملوا فى كدة؟
-تهمتة وس…. زى وشة الناقص دة كان بيهدد بنت بصورها اللى بعتتهالوا على النت عشان تجيلة البيت يأما كدة يأما
يغضحها وينشر صورها ع النت . أهلها عرفوا وجم قدموا بلاغ وهو احنا جبناة وحضرة الظابط النبطشي بيقولكوا قوموا معاة بالواجب .
– سمع حسن هذة الكلمات من العسكري وحدث نفسه وقال
-دا اللى هوصيهم ميضربوكش جامد يلا استعنا على الشقة بالله .بعد مرور ساعتين من تواجد حسن داخل الحجز استعاد حسن قوتة بفعل حبوب قد أعطاها لة شريف قبل دخولة
للقسم وأخبرة بتناولها عنظ دخولة الحجز. قام أحد المسجونين بالمرور من جانب حسن وتعمد التعثر بة فوجة حديثة لحسن وقال مش تفتح ياجدع أنت وتلم رجلك جمبك .
-رد علية حسن وقال أبعد عن وشي الساعة دى أحسنلك .
-تحدث الرجل وقال أحسن لى؟ دا أنت متربتش من العلقة اللى ختها من شويةبقا
أنا بقا اللى هربيك وعرفك أن أعراض الناس مش لعبة فى أيديكم يا ولاد ال…..
وقام الرجل بأمساك حسن من ياقة قميصه وحاول التهجم على حسن ولكن حسن صد هجومة ببراعة وقام بالوقوف وأخذ
يكيل له ولكل من يحاول التعدى علية بالعديد من اللكمات وبعد نصف ساعة من الشجار القائم بينهم تحدث العسكري من خلف الباب الحديدى وقال
-هتخرصوا وتتلموا ولا أروح أنادى على حضرة الظابط يجى يعرف شغلة معاكم .
أنفض الشجار وبعد ساعة أقترب أحد الأشخاص من حسن كان حسن يعرفه من الصورة التى أراها لهوا شريف وقام بتقديم سيجارة لحسن وقال
-عفر ياكبير وزيح الهم أمال.
-أخذها حسن دون كلام ليثير فضول هذا الرجل للبدء هو فى الحديث معه وهذا ما تم بالفعل فقال الشخص
-محسوبك سيد عفان وبيقولوالى يا (جلطة) وتهمتى سلاح بدون رخصة أنت بقا اسمك أية؟ وأية تهمتك؟
-رد علية حسن ببرود شديد وقال أسمى حسن وجاى فى قضية ابتزاز لبنت بنت ك…. هى اللى جبتنى هنا بس على مين أما أخرج من هنا هعرفها أنا أقدر أنفذ كلامى وجبها لحد عندى ولا لأ.
-تحدث الجلطة وقال أهدى ياعم كدة وكبر دماغك دول بنات شمال وتيحى ساعة الجد تعمل فيها مغصوبة على أمرها .أهدى
أنت بس كدة بكرة أهلها يخافوا من الفضيحة ويتنزلوا عن المحضر وبعد كدة أعمل اللى أنت عايزة بس بعدين مش فى وقتها كدة عشان متتعرفش أن أنت اللى عملت كدة .
وأخذ الجلطة يتحدث مع حسن فى كيفية ايقاع البنات بهذة الطريقة ويسئلة عن حياتة وكيف تعلم الدفاع عن نفسة بهذه الطريقة التى رأها به و أشياء كثيرة ليطمئن قلبة لة وقضى
حسن بالفعل أسبوع فى الحجز وفى هذا الأسبوع تودد لة الجلطة وقام بمصارحتة ل حسن عن عملة ورغبته فى مشاركة حسن له فى عملة رفض حسن رغبة الجلطة فى العمل معه
وقبل أن يتم الافراج عنة لتنازل أهل الفتاة عن المحضر طلب الجلطة عنوانة ليقوم بزيارتة بعد خروجة من الحبس هو الاخر .
-اعطاة حسن العنوان الجديد الذي أستأجرة حسن من ثلاثة أشهر بمنطقة شعبية وبعد خروجة من الحجز توجة لشقتة القديمة وقام بالاتصال بشريف ليخبرة ماذا فعل مع الجلطة فى الحجز .
جاء شريف فى المساء ل حسن بشقتة القديمة فتح لة حسن الباب ورحب بة وقال
-أهلاً بأخويا حبيبي اللى أتفق معاية على حاجة وعمل عكسها خالص.
ضحك شريف بشدة وربت على كتفة وقال -ميبقاش قلبك أسود بقا وبعدين اللى حصل دة لزوم الشغل ولا أنت مش عايز الخطة زى محنا عايزين .
-قال حسن ماشي هعديها المرة دى عشان اللى أحنا عايزينة حصل .ها قولى بقا أية اللى هنعملة بعد كدة .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ضحية ذئب)