رواية ترويض قلب قاسي الفصل الثاني عشر 12 بقلم هالة الشربيني
رواية ترويض قلب قاسي الجزء الثاني عشر
رواية ترويض قلب قاسي البارت الثاني عشر
رواية ترويض قلب قاسي الحلقة الثانية عشر
طلب علي من رياض نسيان ما حدث الأن وبدء حياة جديدة مع زوجته وابنائه فقد عانوا جميعاااا لعدة شهور وعليه تعويض نفسه وتعويضهم عما حدث لهم.
علي : روح لمراتك وابنك وانسي يا رياض وانا هروح أطمن فرح وعمتك ودينا يالله سلام
رياض :استني واخد علي في حضنه وشدد عليه انت اخويا وصاحب عمري ربنا ميحرمني منك يا علي انا مديون لك بحياتي وحياة رنا وخالد.
علي : بعيون مرغرغة بالدموع بس بقي يا عم انت هتقلبها درامة، هو انا ليا غيرك يا رخم وزقه روح يا عم لمراتك بقي زهقتني هههههههه
وافترقا مؤقتا كلا منهما في طريقه لاداء مهمته.
رنا :انا قلقانة اوي عي بابا يا خالد وانت بتبصلي كدا ليه اه بحبه وبحبك يا قلبي مامي، يالله نام بقي علشان استعد لاستقبال بابي.
عادل :ازيك يا ماما اخبارك ايه يا حبيبتي وحشاااني كتير
رنا :روح ماما وقلبها انت اكتر يا قلبي هتنزل امته
عايزة اخدك في حضني واشبع منك يا روحي انت
عادل : هانت يا ست الكل قريب ان شاء الله
عرفت من العصفورة ان جاالي اخ صغنن
رنا :اه يا عادل حلو اااوي نفسي تشوفه
عادل :انا هبتدي اغير علي فكرة من الواد دا
رنا كل واحد فيكوا ليه نفس المكان بقلبي يا دولة دانتا لو شوفته هتحبه ااوي.
عادل :ربنا يبارك فيه يامي وتشوفيه عريس حمدالله بسلامتك يا ست الكل، انا سعيد اوي انك سعيدة يا أمي
رنا :عادل كلم فرح واسال عليها هي محتجالك صدقني
عادل فرح خلاص نسيتني ومش فارق معاها
رنا :لو بعدت قرب انت، اسال عليها واصبر ان شاء الله كله هيبقي تمام وتفرحوا سوا باجمل ايام حياتكوا يا حبيبي فرح مرت بمرحلة صعبة اااوي في حياتها لكن وجودك جنبها هيخليها تتغلب علي دا كله
عادل : ان شاء الله يا ماما اسيبك للواد اللي بيزن جنبك دا شكله غيران
رنا :لا وانت الصادق دا عايز يغير عملها يا دولة هههههههه
عادل :طب اذا كانت كدا سلام لان الريحة وصلت عندي هنا هههههههه
رنا :في رعاية الله يا روح قلبي.
وصل علي الي فيلا رياض وقام بقص الحكاية من البداية للنهاية
عمة رياض وفرح ودينا
فرح: بجد يا عمو يعني بابا عايش،
العمة :انت يابني متاكد
دينا :الحمدلله يا رب كدا ماما هتفرح اااوي وقامت حضنت فرح بسعادة مبروك رجوع باباك يا فرح
العمة :ياما انت كريم يا رب الف حمد وشكر
انا مهما شكرتك يا علي يابني مش هوفيك حقك ونعم الاخ والصديق حافظت علي ماله وعياله وعليه هو ذات نفسه، ربنا يبارك في عمرك يا ولدي
علي قام بطبع قبلة علي راس العمة
علي :مش عيب يامي تشكريني علي حبي وواجبي تجاه اخويا وصاحب عمري
فرح :والله يا عمو علي انا مش مصدقة وقلبي مش متحمل لكن ممكن احضنك
فتح علي يديه لفرح وضمها لاحضانه، حضن ابوي متفهموش غلط 😂
قامت رنا بوضع خالد بمهده بعد ان اخلدته للنوم واخذت
اختارت فستان لونه اسود طويل بفتحة من الجانب مجسم يرسم تفاصيل جسدها المتناسق حتي بعد الولادة فقد فقدت بعض الوزن وذلك جعلها اكثر رقة وتناسق، وقد استردت عافيتها ورونقها واصبح وجهها كالبدر، اسدلت شعرها الحرير ووضعت بعض المكياج البسيط الذي ذادها جمال وانوثة ووضعت البرفان الذي يعشقها رياااض.
وصل رياض الي مكانهما الخاص بيده باقة من الورد الذي تحبه رنااا وعلبة بها عقد من الالماظ.
عندما دخل رياض رأها تنزل درجات السلم بنعومة ودلع، حوريته الجميلة والابتسامة التي يذوب كلما ابتسمت له مرسومة علي ثغرها، وقف رياض يشاهد هذه الحورية ويمتع نظره بجمالها .
رنا حبيبي حمدالله بسلامتك وحشتني اوي وارتمت بين احضانه.
رياض هووووش تعالي في حضني وسبيني استمتع باللحظة دي ووضع الورد والعلبة جانبا وظل محتض رنا حتي شعر باسترخاء جسدها بين احضانه وكانها تخبره بما يكنه في صدرها انت امتلكتني انا استسلم واخضع لجبروت هذا الحضن وارمي جميع اسلحتي امام عينيك، واخون عهودي بالابتعاد عنك واجددها معك واحلف يمين جديد بعدم الافتراق عنك
تاني يوم قامت رنا من سباتها تبحث عن حبيب قلبها، وابنها الغالي، لم تجدهما، نزلت تهرول بسرعة علي السلالم تبحث عنهما، الا ان وجد رياض يحمل خالد ويهدهده علي يده وهو ممسك ببرونته.
رنا :يا عيني يا عيني سيبني فوق لوحدي وانتوا هنا مع بعض بتعملوا ايه وهي تحتضنهما معا وتطبع قبلة علي جبين رياض واخري علي جبين خالد
رياض :احنا حبينا نسيب مامي ترتاح، وننزل ناخد رضعتنا.
رنا بخجل وهي تحتن رياض من ظهره ربنا يخليك ليا
رياض خالد نام اجهزي هننزل الميه
رياض :البسي مايو موجود في الدولاب بسرعة
رياض :بيبص علي رنا وهي نازلة وبيصفر
رياض ايه الجمال دا وجري شالها ونزلو البحر استمتعوا بكل لحظة في الميه مع بعض
رنا :يالله كفاية كدا انا قلقانة علي خالد يمكن يكون صحي.
رياض خلينا شوية يا رنا انا الواد دا كدا بيشاركني فيك وهبدأ اغير اقولك هوديه لفرح ودينا وخلينا هنا اسبوع كمان ايه رايك
رنا :ابدااا ولا لحظة ابعد عنه يا رياض احنا سوا ياما بلاااش
رياض بغيظ :امري لله هستحمله مهو ابني اعمل ايه
خرجوا من البحر وهما يضحكان، رنا ذهبت للاستحمام في حمام حجرتها لكي تطمأن علي خالد وجدته نائم بسلام اخذت دش ولبست برموده وردي رقيقة ونزلت تشوف رياض تحت
رياض اخذ دوش في الحمام الذي يوجد بالدور الاول ولبس شورت اسود وتشيرت ازرق زاده وسامة وجاذبية
بدأ في تجهيز الاكل بمساعدة رنا واكلا معا في جو مليئ بالبهجة والحب.
عادل :ازيك يا فرح عاملة، طمنيني انت كويسة
فرح :صوت عياط مخنوقة ومش قادرة تتكلم
عادل :فرح يا حبيبتي قلبي واجعني عليك ارجوك سمعيني صوتك خلي قلبي ينتعش ويخرج من حالة الموات اللي هو فيها من يوم بعدك
فرح :انا اسفة يا عادل سامحني
عادل :بحبك يا اغلي حاجة في حياتي
ولك في روحي همسه كلما غبت عني ذكرتها
ولك في قلبي نبضه كلما زدا حنيني لك عزفته
ولك في انفاسي حياة كلما زاد شوقي لك تمنيتك
ولك بين ضلوعي سكنا كلما تغربت عني استوطنتها
انا احبگ بقدر آلسـعآدة آلتي رسـمـتهہ في حيآتي
فقطـ گن بخير لآجلي و لأجل نفسك . “.
عادل انا هتقدم لوالدك لما انزل من الجيش وان شاء الله خير، وهنكون مع بعض
فرح : بسعادة بجد يا عادل يعني انت مش هتبعد عني، انت مش زعلان مني
عادل :لو مستحملتكيش في وقت تعبك ووجعك مبقاش بحبك، لو مصبرتش واستنيتك في الوقت اللي انت اتغربتي فيه عن نفسك مبقاش راجل يستحقك
سلام مؤقت لروح قلبي ولنا لقاء قريب ان شاء الله
فرح وهي تحتضن فونها مع السلامة يا حبيبي.
مرت الايام بجمالها وروعتها وعادت الاسرة الجميلة الي الفيلا.
دينا وفرح يقومان بتجهير احتفال بسيط اسري بسيط لاستقبال رنا ورياض وخالد، اختصر علي علي والعمة وفرح ودينا وامينة وابراهيم.
عندما فتح رياض باب الفيلا تفاجأ بالظلام الذي يخيم علي المكان وبعد ثواااني انوار ومفرقعات وبلونات كثيرة تنزل عليهم ، عندما اشتعلت الانوار اول من بحث عنها رياض هي فرح الذي فتح لها ذراعيه محتضنا لها، وهذه كانت اول مرة تحدث، وكانت مفاجأة سعيدة لفرح التي لطالما اشتاقت لابيها وحنانه وحضنه الدافئ التي لم تذوقه قبل الان.
بدا التغير واضح في شخصية رياض، ولاحظ الجميع لينه ولطفه في الحديث، حتي عيونه ظهر فيها الحب وتغيرت نظرته للكل وكأن الحب الذي بقلبه طبع في عينيه واخرج انواره لتضئ وجهه.
مرت الايام والكل يعيش اجمل ايام حياااته، لكن كان يلاحظ ان رنا ينقصها شئ، سعادتها لم تكن كاملة كسعادته هو، ايقن رياض السبب.
ارادت رنا تنظيم حفلة كبيرة للاحتفال بعودة رياض، وقامت بتنظيمها بالكامل.
يوم الحفلة ارتدت رنا فستان من الستان النبيتي، كان سبب روعته البساطة التي يتمتع بها، رنا وهي تنزل علي درجات السلم كانت تبدو كالملكة المتوجة علي عرش قلب ريااض، رفع رياض نظره لتلك الملكة واسرع ليستقبلها ممسكا يدها ومقبلا لها وشبك ذراعها بذراعه وكانه امتلك الكون بين يديه وخرج بها امام الجميع في تصفيق حااار من الكل وقف رياض ممسكا المايك لالقاء كلمة شكر لتلك البطلة التي حاربت من اجله ومن اجل ابنائه، وصديقه الذي ينتمي ليه بكل كيانه ومدين له بحياته.
رياض احم احم، انا مليش في الكلام الانشائي بصراحة فانا هرتجل وانتوا وحظكوااا ههه
قام الجميع بالضحك والتصفيق لتشجيع رياض
رياض :اولا انا مدين بالشكر الذي لا يمكن وصفه لاخي وصديقي علي، الذي هو سبب وجودي الان بينكم بعد ارادة ربنا عز وجل
حيث إن الصديق الوفي هو أفضل رفيق دائم، وهو الملجأ الذي يلجأ إليه الشخص في كل وقت، هو من يكون معنا في أوقات الحزن قبل أوقات الفرح، هو من ينصحنا عندما نخطئ فيما بيننا وليس أمام الآخرين، هو من يقدم لنا المساعدة والعون دون ملل أو كلل، هو من يحبنا بدون شروط أو مصالح، هو من يعتز بصداقتنا ويفتخر بنا أمام الآخرين، هو من يحب لك الخير كما يحب لنفسه، ويدعو الله (عز وجل) أن يبعد عنك كل الشر كما يتمنى لأهله، فيجب علينا أن نقدر ونشكر صديقنا المخلص بأرقى الكلمات التي تعبر عن ما في قلبنا من حب ووفاء نحوه
علي اخويا وصديق دربي شكرا الي اخر العمر.
صفق الجميع وهللوا متمنين لهما دوام المحبة والصداقة
رياض :أما الجدير بالشكر ايضا زوحتي وحبيبتي التي علمتني الحب وخلقت مني شخصا اخر، فحبيبتي لو جمعت حروف اللغة وكلمات الشعر واغاني العشق كلها بين يديك لن استطيع التعبير لك عن حبي وامتناني من وجودك بحيااتي يا حوريتي.
المحبــة لا تؤخـذ مـن كتـاب
و إنما هــي نسخ مـن قلــب إلــى قلــب
و للحــب أربعــة فصــول …
الشعور …الإعتراف … الشوق … البقاء
أجملهم الأول .. و لذتهم الثاني ..و أصعبهم الثالث
و أمـا عـن أصدقهـم … فهـو الرابـع
وانا عشت معك الاربع فصول يا اجمل حورية في بحر رياض.
اثر كلام رياض علي الحاضرين عامة وعلي رنا خاصة دمعت عينها من شدة تاثرها وفرحتها بما عوضها الله به،
رياض :في هدية انا متاكد انها هتسعدك وتكمل فرحتك اللي دايما شايفها ناقصة في عيونك حبيبتي
وخرج امامها عادل واحمد ممسكين بايدي بعضهما البعض وجرت رنا مهرولة نحوهما حتي كادت تقع ارضا امامهما، امسكها الشابان الاقوياء وحملاها كلا منهما ودار بها في الهواء، ورنا تشعر انها طائر قد تحرر من اسره وخرج من قفصه وطار في الهواء محلقا فوق السحاب
رنا بعد ان اشبعت قلبها من ولديها توجهت لرياض تحتضنه امام الجميع،
رنا :انت جعلتني ملكة، وانا اليوم ملكت الدنيا بما فيها بوجودك ووجود اولادي
تقدم عادل نحو فرح وركع علي قدم واحدة وقدم لها خاتم وطلب منها الزواج امام الجميع، نظرت فرح لابيها الذي بادلها نظرة توحي بالموافقة، اومأ رياض لها براسها قفزت فرح من سعادتها وارتدت الخاتم وهي ضحك وترفع يدها مرتدية خاتم خطوبتها واكتفي عادل بتقبيل يدها والوقوف بجانبها خايفة من رياض الواد دا 😂
احمد :انا اسفة يا امي، سامحيني انا عمو رياض كلمني وحكالي كل تضحياتك ومعاناتك الفترة اللي كنت بعيد عنك فيها، انا اتهمت عادل بالانانية لكن انا اللي طلعت اناني ببعدي وغضبي منك وانسحابي من مسؤليتي تجاهكم
قامت رنا باحتضانه
رنا :بس يا حبيب قلب ماما، انا مش عايزة اسمع حاجة انا عايزة املي عيني منك وحشتني اوي يا صديقي
انت ابني وصديقي المقرب وقرة عيني.
احاط رياض كتف رنا بذراعه وطلب منها الانسحاب لمكانهما الخاص وترك خالد مع البنات، وافقت رنا علي طلبه واختفوا عن الانظار بعد ان تحدثت رنا مع اولادها وودعتهم وخرجت لرياض الذي كان ينتظرها بالسيارة.
وذهبا معااا لجنتهما ليقضيا بها اجمل لحظاتهما المسروقة من القدر السعيد الذي جمعااا قلبين بعد شتاتهما، لتحيطهما هاالة من السعادة الكاملة.
لاشي يُعادل قُربك بجانبّي ، كُل الأشياء التي أُودّ أن تَستمِر هيّ أنت .!
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ترويض قلب قاسي)