روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم أميرة صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية وليا معاه حكاية الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء الحادي والثلاثون

رواية وليا معاه حكاية البارت الحادي والثلاثون

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة الحادية والثلاثون

بعد ما صحي حسام لقي حبيبه ماسكه اديه افتكر اللي حصل
وحس انه ندمان عشام حكلها بس في نفس الوقت مرتاح
لانه اول مرة يتكلم مع حد وحاول يعمل نفسه عادي وينسي الموضوع
ويبقي زي الاول ولا كأنه حكلها حاجه ..
وصحيت حبيبه : صباح الخير..
صباح النور..
انت صاحي من بدري..
لا لسه دلوقتي..
طيب اي بقه ناوي علي اي النهارده..
هقابل منار..
كدا علطول..
اة هي عايزانا نتقابل عشان تعبانه ونفسها تتكلم معايا والكلام الفاضي دا..
طيب وانا .. ?
مفيش اصبري لبليل لحد ما اجي ونشوف هنعمل اي
انا هقوم اجهز عشان الشغل..
ماشي ..
وراح شغله وساب حبيبه في الشقه واتصل بمنار وهو ف الشغل واتفقو يتقبلو ف نفس المكان اللي اتقبلو فيه المرة اللي فاتت
وخلص الشغل وراح لقاها مستنياه..
ازيك يا حسام..
ازيك يا منار عامله اي..
تمام وحشتني..
علطول كدا..
انت دايما وحشني..
لا واالله
وعشان انا وحشك دايما خونتيني مع صحبي صح..
انت هتفضل كدا برضو؟
يا حسام دا كان غصبا عني غلطه
وانا معرفتش اني غبيه غير لما سبتك انا عرفت انا حبيتك اد اي..
ومصطفي ؟..
دا انسان اناني
انا عمري ما حبيته ولا هحبه
انا كل اللي ربطني بيه شغل غير كدا لا..
امال مخطوبين ازاي ؟..
احنا ولا مخطوبين ولا بتاع
دا كان بيقول كدا بس..
بس برضو لسه مع بعض..
منا قلتلك يا حسام لا انا بحبه ولا هو بيحبني وكل اللي بنا مجرد شغل..
انا عمري ما هصدقك تاني
ولا هصدق دلوقتي
انتي عارفه انتي عملتي فيا اي
ومع مين..
متقساش عليا اكتر من كدا
انا بتعذب من غيرك ومن ساعت ما سبنا بعض وانا بتقطع..
لا انتي من ساعت ما شوفتيني مع غيرك وانتي بقيتي كدا..
ولو ؟ فيها اي يعني
انت بتاعي انا وبس ع فكرة..
لا واالله..
اة وبعدين انا مش حساك بتحبها
يا حسام انت مينفعش تحب غيري..
هههههه دا كان زمان
بصي يا منار انا دلوقتي ليا بيتي وحياتي فياريت تسبيني في حالي عشان اعرف اعيش..
انت لو كنت حاسس بأي سعاده وانت معاها مكنتش جيت وقبلتني
انت عارف انك عمرك ما بقيت فرحان غير وانت معايا..
لا بقيت اعرف اكون سعيد مع غيرك..
طب اديني فرصة تانيه..
انتي عبيطه يبنتي
بقولك انا دلوقتي واحد متجوز..
وفيها اي يعني
انا مبطلبش منك جواز خلينا زي ماحنا كدا
بس حبك يبقي ليا بس ..
مش هيحصل..
انا عارفه انك بتقول الكلام دا من ورا قلبك..
وحتي يا منار انا مينفعش ابقي معاكي خلاص..
طب انت عاوز كدا اي منعك ؟..
كل حاجه حياتي وظروفي وكلو..
متقلقش انا هحللك اي حاجه
متشلش هم
انت بس ترجعلي تاني مش عايزة غير كدا..
سكت حسام فكملت منار: يبقي موافق عشان خطري متسبنيش تاني..
مش انا اللي سبتك قبل كدا..
خلاص غلطه ومش هتتكرر..
ماشي هفكر..
تمام وهستناك بكرة هنا..
خلاص حاضر..
سلام يا روح موني..
سلام..
****
وبعد ماروح الشقه
حبيبه: انت جيت..
اة..
طمني عملت اي..
اهو بنضحك عليها بشوية كلام..
طيب تمام وانا المفروض اكلم الواد الرخم دا امته..
دلوقتي..
علطول.. ?
اة عايزين ننجز..
ماشي..
ومسكت حبيبه الكارت عشان تتصل بيه
الوحبيبه :
ايوا..
مصطفي ؟..
ايوا مين..
كدا متعرفش صوتي علطول
انا حبيبه..
حبيبه كنت متأكد انك هتتكلمي..
لا انا متكلمتش عشان حاجه
انا بس حسيت اني كنت قليلة الزوق المرة اللي فاتت
وانت انسان محترم فحبيت اعتذرلك وابينلك اني حسنا الظن بيك
عشان كدا اتصلت اعرفك رقمي..
طب الحمد الله انك فهمتي كدا
وانا متاكد اننا هنبقي صحاب زي مقلتلك..
ولو اني مش بقتنع بموضوع الصحاب دا بس ماشي..
تمام امال حسام فين ؟..
كالعاده سيبني بس المرة دي تختلف بقه..
اي حصل..
تصدق يا مصطفي انه مد ايده عليا
بجد انا مش عارفه اعمل اي
ومش عارفه اتكلم ولا اقول حاجه
ولا حتي ليا صحاب اشكلهم همي..
عشان كدا انا موجود احكيلي..
بيبهدلني يا مصطفي
معنتش قدرة استحمل ولا اعيش معاه كل يوم قلة زوق
وعدم اهتمام انا اخر وحده بالنسباله ومن يوم ما انت قولتلي موضوع اخته وانا قلبي مقبوض
والنتيجه اني حولت اسأله اتقلب ميه وتمنين درجه
ومد ايده عليا وقالي متجبيش السيرة دي ادامي ولا تفتحيها تاني
انا تعبت اوي يا مصطفي ومش لقيه اي حد جمبي..
وعملت نفسها بتعيط وكملت: انا لما قعدت من شويا فضلت افكر اكلم مين ولا اعمل اي
افتكرت الكارت بتاعك
فضلت مسكاه فترة وانا محتارة اتكلم
ولا متكلمش..
كويس انك قررتي تتكلمي..
انا عمري ما كنت كدا
ولا فكرت في يوم ابقي كدا يا مصطفي
انا مش م الستات المتجوزة اللي بتكلم غير اجوزهم صدقني انا..
متكمليش يا حبيبه انا فاهم وعارف
انك مش كدا من اول يوم وانا عارف
انك محترمه ومش عايزك تفكري اننا بنعمل حاجه غلط لا سمح االله
لا انا عارف انك في ضيق وعايزة حد تشكيله همك واللي بنا واللي هيبقي بنا مجرد صداقه بريئه..
منا لولا شوفتك محترم مكنتش اتجرأت وعملت كدا..
المهم نويه ع اي..
مش عارفه انت شايف اي..
انا شايف انك متسكتلوش بعد كدا واطلبي الانفصال..
الانفصال ?
دا ممكن بابا وماما يروحو فيها..
امال هتفضلي كدا..
مش عارفه بقه
انا محتارة يا مصطفي محتارة وزهقانه وكنت نفسي اعيش زي اي ناس عاديه نفسي اعيش فترة شبابي انا صغيرة علي دا كله..
ولا تقلقي انا بس عايز نتقابل بكرة ولا حاجه ونشوف حل كويس
واهو دي نفسك بعيد عن التوتر دا..
بكرة?
ماشي هحاول بس لو حسيت اني مش هعرف هقولك قبلها..
طيب بس وحياتي لتهدي نفسك..
حاضر وقومي اتوضي وصلي كدا
وادعي ربنا..
ماشي وادعيلي كتير باالله عليك..
انا مش هعمل غير كدا اصلا
تصبحي علي خير لا اله الا االله..
سيدنا محمد رسول االله..
وقفلت حبيبه التليفون وهي بتتقلب في السرير من كتر الضحك : هههههه قومي صلي ؟ ولا اله الا االله ? هههههههههههههههه يابن
الصايعه..
وقامت تتنطط علي السرير وحسام ادمها بيبص عليها وشعرها بيطير معاها وفضلت تضحك وتقول..
ضحكت عليه ضحكت عليه
ضحكت عليه ..
ركز معاها وهي بتنط
وهي بتضحك
كميه السعاده اللي جواها واللي شايفها براها وحركات اديها وجمالها
ابتسم ابتسامه جميله لاول مرة حبيبه تشوفها لمحتها وهي بتنط وقالتله: اي دااااا انت بتضحك..
انا.. ?
اة واالله اهه
اهه هههههه
وانا اللي فكرتك نسيت الطريقة اللي بيضحكو بيها
لا دا انا لازم اصورك عشان تخليها للذكري..
هو انتي شوفتيني ضحكت..
اة ضحكت وشوفتك
دا انا ألمح الضحكه لو علي بعد اتناشر كيلو هع شفت بقه الضحك حلو ازاي..
انا مضحكتش واسكتي بقه عشان نشوف هنعمل اي..
ماشي بس برضو ضحكت..
رخمه..
رخمه رخمه بس برضو ضحكت..
ارحمني يارب..
ولف حسام وجت حبيبه تترل من علي السرير كانت هتقع مسكت فيه وتفاجا بيها ولحقها
وفلحظه لقاها بين اديه فضلو بصين لبعض شويا وحبيبه ماسكه فيه زي اول مرة كانت هتقع فيها
بس النظرات المرة دي اجمل
بصت حبييه لعيون حسام ورموشه استغربت ! هي ازاي مشفتهاش حلوة قبل كدا لأول مرة تحس بالدفا جواها الطيبه اللي عمرها
وليا معاه حكاية 345
ماحست بيها من نحيته نظرة خوفه عليها مسكته فيها وبعدين حسو بنفسهم ونزلت علي الارض وفضلت تعدل في شعرها
وحس حسام انه اتلخبط وسألها..
انتي كويسه..
اة الحمد الله شكرا..
علي اي انا معملتش حاجه..
لا ازاي انا كنت هقع..
لالا مفيش حاجه..
استغربو من طريقت كلامهم لأول مرة يجملو بعض ويشكرو بعض
وحسو ان في حاجه غريبه وقالو ف صوت واحد..
هو ف اي؟؟..
حبيبه: مش عارفه
هو احنا من امته بنتكلم كدا..
اسالي نفسك..
طب اخلص بقه عشان نشوف هنعمل اي هما 8 ايام نخلصهم عشان ننهي الحوار دا..
وأخلص انا كمان وارجع لحياتي بقه الواحد اتخنق ..
وقعدو يتكلمو كدا وجواهم حاجه بتقولهم بطلو كذب بقه
واتفقو علي ام يحولو يجيبو ارقام الناس اللي بيتعملو معاهم وجه اليوم التامن وراح حسام يتغدي مع منار وحبيبه تتغدي مع مصطفي
وبالرغم ان كل واحد كان في مكان
الا انه كان يجي وقت وكل واحد فيهم يسكت واللي حوليه بيتكلمو ويفتكر التاني ويبتسم
وجاب حسام الارقام بتاعت منار كلها والموضوع كان بالنسباله سهل
لانه كان بيمسك موبايل منار دايما
وهي متعودة علي كدا منه
بس كان صعب علي حبيبه لان مصطفي قاعد ادمها ومش بيقوم وحتي لو قام بياخد تلفونه معاه
وعدي اليوم التامن والسابع وكل يوم كانو بيقابلوهم
وفي اليوم السادس حبيبه كانت قعده علي السرير وبتفكر
حست ان الايام بتجري بسرعه
بس متعرفش هي لي زعلانه المفروض تفرح
خلاص بعد العشر ايام دول هتبقي حرة هترجع لحياا تاني
وحسام مش هيبقي غير صورة للناس وجه حسام..
وقال: عرفت بقه اخبار اي..
نعم؟..
هو اللي نعم ? مالك..
لا مفيش بتقول اي بقه..
بقولك عرفت اخبار رهيبه
الاتنين طلعو بيشتغلو من ورا بعض..
ازاي.. ?
دا حاطط فلوسه في حجات من وراها والتانيه زيه..
ماهم اكيد هيعملو كدا دول يضحكو علي الجن الازرق..
المهم انا طلعت عارف معظم الناس اللي بيشتغلو معاهم
وفي ناس صحابي يعرفو الباقي ..
يعني كدا تمام
مش عايز الارقام منه؟..
لا خلاص..
يعني كفارة معنتش هشوفه..
لا ازاي
يبنتي هي لو علي اد الارقام
انا كنت خليت حد يسرق تلفونه بكل سهوله بس انا مش عايز اقلقه
انما انا مخليكي كدا عشان تعرفي اللي مش عارف اعرفه
التفاصيل الصغيرة وعايزة يفكر اني نايم علي وداني
وانه عرف يضحك عليا تاني واطلعله انا بقه زي عفريت العلبه..
طب انت ناوي علي اي..
هخليهم يشحتو..
ازاي..
هبيعهم اللي وراهم واللي ادمهم وهما فرحانين وكل واحد يفكر انه عمل ثفقة عمرة من ورا التاني وفي الاخر يكتشو ام مع بعض
وان فلوسهم ضاعت ويقعدو يلطمو جمب..
طيب هنفضل نقابلهم برضو..
اة وانا ماشي في الموضوع عشان نخلص قبل العشر ايام..
قبلهم?
لي..
اي مش عايزة نخلص بسرعه ولا اي..
لا مش كدا
بس بقول عشان ميشكوش يعني..
لا متقلقيش ولا هيحسو بأي حاجه..
طيب..
مالك..
مفيش
انا بس بفكر هعمل اي بعد ما انت تسافر انت ناوي تعمل اي..
عادي انا قدمت طلب نقلي ولو الطلب اتأخر هقعد في شقه برة علي ما النقل يخلص وبعد ما اسافر هعيش حياتي من تاني..
هو انت كنت بتعيش.. ?
ازاي..
يعني عامل زينا وبتفرح وكدا..
اة طبعا عايش زي البني ادمين..
مممم ماشي ولو اني اشك..
هنبتدي نغلط تاتي
المهم انتي ناويه تعملي اي..
مش عارفه..
ازاي دا انتي هتموتي علي الايام دي..
انا عادي هرجع تاني لحياتي..
اللي هي ازاي..
يعني بابا وماما وصحابي والكليه كدا يعني بس مواضيع الاحلام دا خلاص الواحد هيشيله من دماغه..
احلام اي..
يعني قبل ما اتجوزك كنت دايما بفكر كدا واحلم ف اللي جاي..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى