روايات

رواية مسلم والاسلام الفصل الثالث 3 بقلم شهد أحمد

رواية مسلم والاسلام الفصل الثالث 3 بقلم شهد أحمد

رواية مسلم والاسلام البارت الثالث

رواية مسلم والاسلام الجزء الثالث

مسلم والاسلام
مسلم والاسلام

رواية مسلم والاسلام الحلقة الثالثة

ساره. خير ي شيخ طه قلقتني وموضع بخصوص اي
طه. بخصوص مسلم وأنه الناس هتبدا تسال مين مسلم وابن مين ولازم نجاوب علي اسئلتهم وانا قررت أنه هنقول ليهم أنه ابن وحده قرايبتنا واتوفت وكلفتنا بتربيته وأنه هو دلوقتي ابننا لانه لو قولنا الحقيقة للناس الناس هتقعد تكلم ولما الولد يكبر ممكن يقولوا كلام يضايقوه وبخصوص أمه اللي اتوف،ت وانتي عارفه كلام الاطفال في اطفال مش بتراعي مشاعر غيرهم لانه صغيرين ومش عارفين حاجه ومش بس الاطفال خلي مسلم صدر منه تصرف غلط بدون قصده ما هو طفل وضرب مثلا طفل تاني ف أم الطفل قالت لي كلام جرحه عن أمه ف انا مش عايز الناس تتكلم عن والدته هيا خلاص اتو،،فت ومينفعش نخوض في عرض حد متو،،في ومش معني كده أنه هنخبي الحقيقة عن مسلم لا لما يكبر ويكون فاهم و واعي ويعرف دين الإسلام هنقوله عن أمه
ساره. حاضر ي طه هقول زي ما انت قولت معاك حق وانا مش عايزه نفسيه مسلم تتأثر بكلام الناس أو يحس نفسه أنه منبوذ . وهما قاعدين بيتكلموا مسلم عيط
ساره. شالته وقالت مالك ي حبيبي وصاحي بتعيط ليه جعان قلب أمه جعان ي ناس وعطت ليه اللبن وشرب وسكت وطه اخده وقعد يلعب معاه لحد ما ساره تجهز الاكل وبعدها ساره خلصت واكلوا وبعد شويه جاءوا مجموعة من الأطفال اللي بيحفظوا وطه كان بيحفظم وهو شايل مسلم
والشيخ طه بعد ما حفظ الاولاد القران قال تعرفوا ي ولاد ربنا سبحانه وتعالى فين ؟
واحد من الأولاد واسمه سيف . قال الله في كل مكان
الشيخ طه. غلط ي سيف حد عارف ي حبايبي
ولد تاني اسمه يونس. قال الله في السماء
الشيخ طه. بارك الله فيك ي يونس الاجابه هيا أنه الله في السماء وليس في كل مكان طيب اي الدليل الرحمن علي العرش استوى وكمان لما سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام في رحله الاسراء والمعراج صعد الي السماء ف كده الله في السماء.
الشيخ طه. طيب مين هنا بيصلي ؟
الاولاد فضلوا يبصوا ل بعض وسكتوا
الشيخ طه. قال ينفع ي ولاد نكون بنحفظ القران ومش بنصلي اكيد لا مينفعش طيب حد عارف اي هيا الصلاه
الاولاد. بصوا ل بعض وسكتوا وقال محدش عارف طيب خلاص موضوعنا انهارده عن الصلاه الصلاه دي ي اولاد بتكون علاقه بين العبد وربه يعني بينك وبين ربنا ف اذا انت مصلتش ف انت كده علاقتك ب ربنا انقطعت ينفع علاقتنا ب ربنا تكون مش موجوده اكيد لا ربنا هيزعل مننا ومش هندخل الجنه ينفع الإنسان المسلم ميدخلش الجنه اي مش عايزين تشوفوا الرسول صلى الله عليه وسلم ومش عايزين تشربوا من الحوض مش عايزين تشوفوا الصحابه وأمهات المؤمنين مش عايزين تشوفوا ربنا سبحانه وتعالى اكيد عايزين صح ولا ايه
الاولاد. صح عايزين
الشيخ طه. يبقا لازم نصلي اتفقنا
الاولاد . اتفقنا .
الشيخ طه. عارفين ي ولاد أن الصلاه هيا اول ركن في الاسلام وأنه هيا بتكون عماد الدين طيب يعني اي عماد الدين يعني هيا عمود العبادات وإذا صلحت الصلاه صلحت العبادات من زكاه وصوم وذكر وقران هيا دي العبادات
مصطفى. كلمنا اكتر عن الصلاه ي شيخ انا حبيت الكلام اللي بتقوله
الشيخ طه. حاضر ي مصطفى هقولك الصلاه دي هيا اول حاجه هتتسال عليها اول ما تدخل القبر وتموت الصلاه دي بتكون عباده زي الدعاء ينفع ندعي ربنا واحنا مش بنصلي طيب ازاي ربنا هيتقبل دعاءنا ف لازم نصلي علشان ربنا يحقق لينا امنيتنا ويصلح حالنا ويدخلنا الجنه واي حاجه نطلبها من ربنا يعطينا ف لازم اي
لاولاد. نصلي
الشيخ طه. شاطرين ي ولاد لازم نصلي ونتقرب من الله سبحانه وتعالى وانا بدعي ليك كلكم الهدايه من الله
وبكده درس النهارده خلص والمره الجايه هديكم درس جديد موافقين
الاولاد . موافقين ي شيخ طه والاولاد كل واحد روح بيته وبعدها طه ومسلم دخلوا البيت
ساره. ما كنت خليت مسلم معايا عقبال ما تخلص مع الاولاد
الشيخ طه. لا لانه لازم يتعود يسمع القران علشان لما يكبر يبقا القران سهل في حفظه ليه
ساره. خلاص كل ما ترتل في القران ويكون مسلم صاحي اجيبه ونقعد أنه وهو نسمعك
طه. بارك الله فيكي ي زوجتي الصالحه وقام ب،اس علي دماغها.
ساره. بقولك ايه ي شيخ طه
طه. قولي ي ساره
ساره. ما تفتح كتاب ياجي ويحفظ فيه الكبار والصغار وتعلمهم اصول الدين والقرآن والصلاه زي ما عملت مع الاولاد خلينا ناخد ثواب
طه. ربنا يفتح علينا ي ساره وان شاء الله نعمله
ساره. ان شاء الله تعرف ي شيخ طه في بنت جات وحفظتها القران واتكلمت معاها عن لبس البنطلون والحجاب واقتنعت الحمد لله اسال الله لها الهدايه
طه. بارك الله فيك وفيها ي ساره وان شاء الله ربنا يهدينا جميعا
ساره. ي رب
وتاني يوم عائشه جاءت ل ساره وبتحفظها القران وشافتها وهيا غيرت من لبسها ولبست جيب ودخلت شعرها
ساره. بارك الله فيك ي عائشه ومن ترك شيء لله عوضه خيرا منه يعني انتي تركتي البنطلون ودخلتي شعرك فربنا هيعوضك ب حاجه احله
عائشه. تسلمي كله بفضلك وبفضل علمك
ساره. طيب يلا سمعي وسمعت الاخلاص والناس واخدت سور جديده وقالت لها عن الصلاه زي ما الشيخ طه قال وعائشه قالت إنها هتبدء تصلي وأنها حبت كلامها عن الصلاه لأن ساره كانت بتكلم معاها من كل قلبها وبتأثر واللي بيطلع من القلب بيدخل في القلب
وبعد ما خلصت مع عائشه جاءت وحده من جيران اسمها ام سلمي ل ساره علشان تاخد منها شويه سكر بحجه أنها عايزه تعرف مين الولد اللي مع ساره وابن مين وسالت ساره
ساره. الولد بيكون ابن وحده قرايبتنا واتوفت وكلفتنا بتربيته وبقا ابني انا والشيخ طه ي ام سلمي
ام سلمي. تمام ي حبيبتي ربنا يباركلكم فيه
ساره. تسلمي ،،، عطت ليها السكر وبعدها ام سلمي مشيت وطبعا كل اللي في الحي عرف مين هو مسلم .
ساره. اخدت مسلم في حضنها وفضلت تلعب معاه وكانت منتظره الشيخ طه يرجع وبعدها جاء والأطفال جات لل الشيخ وحفظوا وسمعوا القران
سيف. مفيش درس النهارده ولا اي ي شيخ
الشيخ طه. فيه طبعا ي ولاد هنتكلم عن الوضوء للصلاه
تعرفوا أن الوضوء بينزل الذنوب يعني مثلا عملت ب ايدي حاجه مش حلوه وجيت اتوضيت ف الذنب ده نزل مع مياه الوضوء وكذلك مع كل عضو بنغسله الفم يعني لو اتكلمنا علي حد دي كده ذنوب بتنزل مع المياه وكذلك الاذن لما بنسمع حاجه مش صح والراس بنطهرها من اي افكار وحشه ولازم واحنا بنتوضا نستشعر ونحس بالذنب اللي عمالانه علشان ينزل مع الوضوء
والوضوء ده بيكون طهاره ونقاء لينا من اي ذنب وبعدين ربنا بيحب المطتهرين وان الله جميل يحب الجمال ،،، نظيف يحب النظافه وقعد يشرح كيفيه الوضوء وبكده الدرس خلص ومع كل مره فيها درس قران كان بيبقا معاها درس ديني وكان بيقربهم من ربنا وبقوا اولاد صالحين والاولاد كانت بتعلم أهلها اللي الشيخ بيقولوا وفي منهم اللي التزم وفيه اللي بيجاهد والحمد لله علي نعمه الاسلام
وبعد 8 سنين. كان مسلم كبر وكان أبوه الشيخ طه معرفه أن الله في السماء وكان بيحفظه القرآن وعلمه علي طاعه بر الوالدين وعرفه الصلاه والوضوء وفي يوم كان مسلم بيلعب مع اطفال كوره في الشارع وسمع الاذان وبرضوا كمل لعب ف لما الشيخ طه عرف حصل ،،،،،،،،،.
ي ترا الشيخ طه عمل اي لي مسلم ؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مسلم والاسلام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى