روايات

رواية الحكايه فيها عشق الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم نرمين هاني

موقع كتابك في سطور

رواية الحكايه فيها عشق الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم نرمين هاني

رواية الحكايه فيها عشق الجزء السادس والثلاثون

رواية الحكايه فيها عشق البارت السادس والثلاثون

رواية الحكايه فيها عشق الحلقة السادسة والثلاثون

( بداية النهايه ……!!!! )
لم أكن أعي بأن لكل فعل رد فعل مساوِ له في مقدار عُمقِه و مُضاد له في إتجاه طريقه إلى أن وجدت خطوات الأمام مِني تُقابل بمقدارِها تماماً إلى الخلف مِنها ، و أن عدد درجاتِ الحب التي أصعدها إليها تساوي تماما تلك التي تأخذها للاسفل ، و أن عدد دمعاتي لرحيلها تتناسبُ حقاً مع مقدار لامُبالاتها هى ، و أن بمقدار تضاعف الحب في قلبي ؟ ينشطرُ حبها في قلبِها نِصفاً ، و أنه بقدر إكتراثي أنا يأتي عظيم إهمالها هى ، و أن الأزهار التي تُسقى بالمقدارِ الأكثر من اللازم ، تموتُ من عمق شدة الإرتواء .
لم أكن لأُدرك بأن الكُرة التي تُركل قوياً لا تعودُ أبداً ، و أن تلك التي تُركل خفيفاً تتدحرجُ شيئاً قليلاً و تقف مُنتظرة لنا 🌟🌿.
هذه الكلمات التى كانت تدور فى عقل رائد وهو جالسا شاردا أمام التلفاز ووالدته تنظر له بصمت وتعجب الى ان تحدثت قائله برفعة حاجب :-
– مالك ياموكوس حصل اى تانى !!
زفر بضيق ليتنهد بحزن قائلا :-
– مفيش !!!
امل بخبث ….. عليا برضه ياواد انا عارفه بس بستعبط !!
نظر لها بتعجب شديد ليتحدث بعدها قائلا :-
– عارفه اى ؟!!
امل بخبث….. اللى مشقلب حالك يا اخويا شكلك واقع على جدور رقبتك فى الحب مش كده برضه ؟!!
ضحك بشحوب ليقف وينظر لها قائلا بتنهيده حزن :-
– انتى شكلك ريقه يا ماما وانا مش فايقلك
تابعته أمل بغضب قائله :-
– اه ياابن الجزمه بتنفضلى طيب وحياة امك لأوريك
ثم قالت بانتباه … طيب ما انا امه وحياة ابوك لوريك يامعفن ولو جيت قلتلى اخطبلك هعرفها انك معفن وبترمى الشربات و الهدوم فى الأرض
رائد من الداخل …. نسيتى بقيت الاسطوانه التراب بدخله تحت السجاده وانا بكنس حلو كدا
ليرن جرس الباب فتتحدث امل بصوت مرتفع قائلة …
– تعالى افتح الباب مش قادره اقوم
زفر بضيق ليتجه نحو الباب ليفتحه فيجد رقيه واقفه امامه مبتسمه ليبتسم تلقائيا قائلا :-
– تعالى ياروكا اتفضلى
دخلت رقيه لتتوجه نحو امل وتحتضنها قائله :-
– ازيك يا اموله عامله اى ؟!!
امل بابتسامه … ازيك انتى ياحبيبتى وماما عامله ايه ؟!!
جلست رقيه بهدوء قائله …. الحمد لله انا كنت جايه اعزمك على فرحى بكره ان شاء الله
نظر لها رائد بصدمه وقد شعر ان قلبه توقفت دقاته لتنظر لها امل بسعاده قائله :-
– مبروك ياحبيبتى طبعا هنيجى
نظرت رقيه لرائد المصدوم قائله …. مالك !!
نظر لها بصمت مؤلم ليقف ويخرج الى الحديقة الملحقة بالفيلا لتقترب امل من رقيه قائلة بصوت منخفض :-
– اقطع دراعى ان مكان بيحب على نفسه لا واللى بيحبها اكيد منفضاله اه اسمعى منى انا عرفاه طول عمره موكوس😂
ضحكت رقيه بخفوت لتقف وتتجه نحوه قائله :-
– هروح اشوفه واجى اقولك !!
توجهت نحوه لتقف بجواره قائله بتنهيده :-
– انا عارفه انك خايف عليا !! وهتقول انى قرارى غلط زيهم كلهم بس المفروض تكون حاسس بيا عنهم لانك اكتر واحد عارف انا تعبت قد اى الفتره اللى فاتت المفروض تساعدنى فى قرارى دا !!
رمقها بغضب قائلا … قرار اى انتى بتطلبى منى اى بالظبط انا مش فاهم !!
رقيه ……. اللى خدته بطلب من صديقى …..صديقي الذي أخبرني قلبهُ يوماً ما بأن صداقته تُكفيني عن عدد لابأس بِه من البشر و ان الصداقة ما أصابها سوءاً قط .
الى ذاك الذي يفهم ما لم تنبس به شفتاي ، يقرأ عيناي ككتابهِ المُفضل ، يدركُ بكاء قلبيّ و يربتُ على كتفي في الحال .
ذاك صديقي الذي لم أشعرُ مرة واحدة معه أنه قد يُخطيء في فهمي ، لطالما كنت ادرك بأنه سيفهمني بالشكل المطلوب ، كنت أشعر بأن روحي تنتمي إليه ، حتى ان كل تلك العفوية كانت تتسللُ بداخلي بينما يُحادثهُ قلبي .
صديقي الذي لم تـغيره الحياة بعد و لم يُشعرني يوماً بحاجتي للبحث عنه ، ذاك الذي تشهد له جميع أحزاني بأنه كان هُنا ، ذاك الذي يحزنُ حقاً و يثقبُ قلبه حزني في الحال.بقدرِ الأيام و الكلمات و المواقف و كل الضحكات التي تقاسمناها معاً ❤️.
تنهد رائد بقوه قائلا وهو يحاول السيطرة على اعصابه
– رقيه افهمى انتى كدا بتضيعى نفسك وهتتوجعى تانى وسعتها هتموتى فعلا افهمى بقى وشغلى دماغك دى متجننيش بتقولى اصحاب تمام من حقى انصحك ومن حقك انك تتقبلى النصيحه دى
رمقته بضيق لتتحدث قائله ….. انا عارفه انا بعمل ايه كويس
امسك هو ذراعها بغضب قائلا :-
– لا انتى مش فاهمه حاجه انا ماصدقت انك فوقتى وبتحاولى ترجعى زى الاول عايزة تهدى كل دا !!
رقيه بجمود …. انا حره وانا واثقه من قرارى دا
رائد بغضب ودون وعى …. لا مش حره انتى مش حره يارقيه انتى مسئوله مني انا
رقيه وهى تبتعد عنه قائله ….. هتقولى دكتورك والكلام اللى ملوش لازمه دا خلاص انا كويسه وخفيت متعملش بقى دكتور عليا انا عارفه بعمل اى !!
توجهت لتترك المكان ليوقفها كلمته ….
– ولو قلتلك اني بعشقك يارقيه من اول مره شفتك فيها !!
اتسعت عيناها بشده لتلفت له بصدمه قائله :-
– ايه اللى بتقوله دا !!
……….
حبيبتي ، أُريدك أن تفهمي بأن كل ما يُقال مني حقيقياً عميقاً لا يخضع لأية مُبررات سوى حبك العظيم ، و أن كل ما يُقال مِنك يأسر القلب و من ثـم يأسرني أنا .
أريدك أن تعلمي بأن جمالِ ما نقوله يكمن في شعوره الحتمي النابعُ في اللحظة ذاتِها ، لذلك فأنا عندما أشعر بالرغبة في قول أحبك ، سأرددها و إن كُنا أمام الجموع من البشر ، و أنتِ رددي ما يُمليه عليكِ قلبك وقتما يفعلُ تماماً . فإن غضبتِ يوماً فقط ناديني بإسمي ، و سأتفهم حينها الأمر و سأُدللكِ إلى أن يستسلمُ غضبك و تشرقُ شمس بسمتك ، و إن غضبت أنا سأُخبرك إبتسمي إلى أن أكتفي ، و لن أكتفِ مُطلقاً.
لن أُبقِ شيئاً تريدينه لن تحصلين عليه ، و إن كان ما كان ، وأنا لن أُريد شيئاً سواكِ . ستُناديني دوماً بالأسم الذي أحببتي ، و سأُناديكِ دوماً طفلّتي . ستُسمى أول طفلة بإسمك ، فأصغرُ جزءاً من جمالُك لابد له أن يُورثّ ، كإسمكِ تماماً .
سأبقى دوماً سبب إكتراثك و ستبقين قسماً حبيبتي
……………………….
رائد بعشق….. بقول انى بحبك !!
حاولت هى السيطرة على اعصابها فقد توترت قليلا فهى تعلم مدى حبه وعشقه ولكنها لا تستطيع ان تبادله اياه …. !!
رقيه ….. رائد انا
قاطعها هو … رقيه انا عايز اتجوزك انا عارف ان اللى انتى فيه دا وجع قديم بس انا مستعد افضل جمبك لحد ما تتخلصى منه صدقينى انا بحبك
نظرت له بحزن ووجع قائله :-
– مش سهل صدقنى مش سهل انا ممكن اكون قويه بس انا مش هقدر احب هبقى خايفه هو مسبش مكان فى قلبى يقدر انه يحب انا طول الفتره اللى فاتت بحاول بس مجرد ماسمع اى حاجه عنه بحس انى لسه بحبه وانا مرضاش انك تربط نفسك بواحده زى … وفى بنات كتير يتمنوك واحسن منى
رائد …. فعلا بس انا مش عايز كل دول انا عايزك إنتى بس … انا حسيت انك بتحبينى و تفاجئت انك هترجعى لعمار تانى ازاى و
قاطعته هي بجديه قائله قبل ان تذهب ….. هستناك فى فرحى واتمنى انك تيجى وتخلى الصداقه لسه موجوده بنا …. هفرح لو كنت موجود سلام !!!
وابتعدت وهى تحاول تجميع نفسها حزينه على حياتها فبرغم ابتعاده الا ان أثره مازال باقى داخلها
رمقها هو بحزن قائلا :-
– لسه بتحبيه وللاسف انا كمان بحبك ومش هقدر ابعد عنك !!
…………………………………………….( الحكايه فيها عشق تأليف نرمين هانى )
………………………………………….
……. فى فيلا ادم ……….
تجلس شروق مع شذى يتحدثون فيما يحدث حولهم !!
شروق بتعجب …. مش معقول رقيه عايزه ترجع له كدا عادى دى تبقى اتجننت !!
شذى بضيق …. رقيه عنديه واللى فى دماغها هتعمله بس تعرفى اول مره اشوفها ضعيفه بالشكل دا كان امبارح اما رجع متعرفيش بقى اثر الصدمه ولا لسه بتحبه ولا اى !!
رمقتها شروق بتفكير ….. تفتكرى رقيه بتفكر فى ايه !! اكيد هيحصل حاجه فى الفرح دا اولا مش هتلبس فستان فرح هتلبس فستان عادى غير كدا من ساعة ماصحيت وهى بره شكلها بتخطط لحاجه
اومأت شذى برفض قائله …. لالالا معتقدش رقيه بتحب عمار وممكن فعلا تكون هترجعله وبعد كدا تربية بقى … المهم عايزاكى تختاريلى فستان حلو عشان الحفله دى وعايزاكى تشوفى الحاجات بتاع الفرح خلاص فرحنا قرب وحمزه مستعجل جدا
شروق بسعاده ……. فعلا اخيرا بقى هنتجوز والنحس هيتفك
شذى ……. ههههههههههه ما تعملى فرحك معايا
شروق بهدوء …. يوسف مش هيرضى واحنا كنا عايزين الفرح اسلامى وغير كدا اتفقنا هنروح بالفلوس نجح والبس فستان الفرح وعلى المطار على طول
شذى بسعاده …. فكره حلوه اووى ربنا يتمملنا على خير ياارب
شروق بتنهيده …. ياارب وربنا يسترها مع رقيه !! انا هروح اشوف عشق عاوزه حاجه
شذى بابتسامه …. لا روحى وانا حمزه هيكلمنى اصلا دلوقت
شروق بغمزه … ماشى ياعم الله يسهله
وخرجت لتتجه نحو عشق حتى تقضى معها يومها …. !!!
…………………………………………………………………..
تم تحضير الحديقه الملحقة بالفيلا وتجهيزها للحفله بشكل مبهر وقد اشرف عمار عليها ليجعلها تليق بهذا اليوم والكل متعجب مما يحدث وادم يشاهد فى صمت يريد ان يعرف بماذا تفكر رقيه أن تفعل !!!
ليأتى اليوم المنشود والحفله قد امتلأت بالمدعوين والجميع قد حضر ليشاهد رقيه بالفستان مره اخرى ….
إحدى المعازيم بتأفف …. انا مش فاهمه رجعلها تانى ازاى دى !! يعنى يطلقها يوم الصبحيه ويردها تانى
لتجيبها الاخرى قائله ….. قرايب بقى ف اكيد اخوها جابوا يتجوزها عشان الفضيحه اللى حصلت
لتسمعهم شروق وتغضب بشده ولكنها تحاول السيطره على اعصابها حتى لا تفسد الفرح !!
لتستمع بعدها الى موسيقى هادئه وتنزل رقيه امام الحاضرين بفستان لونه ابيض جعلها كالملائكه وطرحه بيضاء وابتسامة واثقة على شفتيها ليراها رائد وينظر لها بوجع وفكره واحدة تلوح فى عقله ان يتوجه نحوها يختطفها من بينهم ليتزوجها هو فهو أحق بها منه !!
توجه نحوها عمار ليحاول مسك يدها فتبعد هى يدها قائلة بابتسامه مستفزة :-
– اما نكتب الكتاب !!
ابتسم هو بسعاده لتسير رقيه بين الحاضرين بابتسامه وتقف فى المنتصف وتمسك الميكروفون بيدها قائله :-
– اولا نورتونى وشكرا جدا انكم جيتو عشان تشاركونى فرحى النهارده
الكل سقف وعمار ابتسم بشده لتستكمل هى واهلها ينظرون لها بترقب :-
بدأت رقيه تسير وهى تتحدث قائله :-
– بتسقفوا ليه بصراحه مستغربه انكم فرحانين اووى كدا انى هرجع له
عمار بصدمه …. رقيه !!!
اشارت له بيدها ان يسكت لتستكمل هى :-
– بيتهيألى ان نفس اللى بيضحكوا ويباركوا كانوا امبارح بينهشوا فيا بكلامهم
لتصفر قائله وهى تدور فى اتجاههم … لا وفى اللى اتكلم وهو قاعد دلوقتى كمان !!
طبعا انتم جايين تتفرجو ازاى هيرجعنى تانى وانا فاجره وزباله زى ما قلته
نظرت لعمار الواقف مصدوم لتتحدث قائله :-
– قولهم اى اللى حصل عشان تطلقني !! اصل بصراحه هما هيموتو ويعرفوا مش عايزه اقولك قالو اى على اللى حصل دا هسيبك تتوقع انت ها يالا قولهم طلقتنى ليه !!
نظر له الجميع بفضول وعم الصمت على المكان ….. !!
تحدث عمار قائلا …. رقيه انا السبب فى اللى حصل هى معملتش حاجه غير انها حبتنى بجد وانا للاسف قابلت الحب دا بالاهانه والوجع وهى أشرف بنت فى الدنيا
بدا الجميع يتهامس وارتفعت الاصوات
– اما هو كدا طلقها ليه منه لله !!
لتتحدث الاخرى بضيق ….. جيل اخر زمن !!
صقفت رقيه بيدها عاليا ليسكت الجميع وتتحدث هي بصوت مرتفع وهي تنظر لهم قائله :-
– حلو اووى كويس انك ملفتش واعترفت بغلطك دى حاجه حلوه جدا ممكن افهم بقى لييه قولتو عليا كدا !! ليه توقعتو انى انا اللى مش كويسه !! ليه مقولتوش ان هو اللى زباله وخاين وحيوان ويستاهل الضرب بالجزمه اللى ف رجلى دى …… لا ووواوووو جاى عايز يرجعلى تانى تخيلو موتنى وخلاكو كلكم تجيبو فى سرتى بكلام زباله وجاى عايزنى ارجع له بكلمة اسف طيب انا عايزه اسمع منكم انتم اى رايكم ؟!!
عمار بغضب …….. انتى عملتى كدا عشان تهنينى !!
ضحكت رقيه بشده قائله …… انا !! اهينك !! لالالالا عيب عليك بجد !! انا اللى عملته برد كرامتى !! بعرفهم ان مش لازم العيب يبقى من الست !!
لتتحدث بغضب وهى تنظر لهم ……. عشان يحطو جزمه فى بوقهم بس ويبطلو يتكلمو على الناس بدون دليل … دا اللى عملته باخد حقى !!! … بس تصدق عجبتنى جدا حقيقى جاى فاكر هخدك بالحضن
ضحكت باستهزاء والم ……. اهبل اوووى اووى يعنى لو مفكر انى هجرى عليك !! …. انا كان لازم اعمل الخطوه دى عشان امسحك من دماغى نهائى عارف لو مرجعتش كنت هفضل موجوعه لكن كدا نارى بردت !!
نظر لها بغضب وذهول قائلا ….. انتى اتغيرتى للدرجادى !!
ضحكت بسخرية قائله :-
– لما تتوجع هتعرف ازاى تتغير وبسهوله جدا كمان بس انا على الاقل دلوقتى مبقتش غبية زى الاول وساذجه والفضل يرجعلك انت
ثم نظرت لرائد الواقف ناظر لها بابتسامه رغم الصدمه الموجودة على وجهه
– ومش عايزاك تقلق انا لقيت اللى يستاهلنى خلاص
رمقها بغضب شديد غير مصدقا :-
– انتى بتكدبى عليا معقول لقيتى حد تحبيه زي !!
ضحكت رقيه بشده لتنظر له باستهزاء قائله :-
– زيك مين ياعم !! هو انت ليك زى !! دا انضف منك بمراحل !! … وانت كنت غيره انت كنت بتقابل حبى دايما بالوجع عمرك ما فرحتنى عمرك ماحسستني باهتمام هو غيرك هو بيدينى كل الاهتمام هو بيغير بيشتاق بيقف جمبى عمره ما بعد مهما قولتله يبعد دايما جمبى بيحاول انه يرجعني زى ماكنت قبلك متمسك بيا لدرجة صعب اوصفها برغم انى عمره ما اديته ولو امل بسيط انى ممكن احبه او ارتبط بيه …..حتى عمره ما استهزء من شكلى بالعكس شايفنى جميله فى كل حالاتى
دمعت عيناها وهى ترى نظراته النادمه لفقدانها والابتعاد عنها لينظر لها هو بقوه فقد قرأ مذكراتها وادرك انها تعشقه بشدة ليتحدث قائلا :-
– حبتيه زى ما حبيتني !!
هزت رأسها رافضه لتتحدث باجابه صدمت رائد وبشده :-
– لا بصراحه !!
ابتسم عمار بأمل قائلا :-
– ولا انا حبيت دينا صدقينى وعرفت ان عمر ماحد هيحبنى او يستحملنى زيك انا اسف و كنت غلطان انى بعدت
نظرت له ضاحكة بستهزاء……..اسف وغلطان ههههههههههه وووواووو ابهرتنى بجد لا وفر اسفك انا استنيت اشوف ندمك قولتلك هتندم وندمت بس للاسف مش انا هى اللى كانت بتحبك انا اتغيرت واتغيرت كتير وانا اللى اسفه انى حبيت واحد انانى زيك
غضب ليقول بحدة …. استنى انتى عمرك ماهتحبى حد زى انا متاكد من كده
نظرت له بفتور وغضب قائله :-
– انانى مبتفكرش غير فى نفسك وبس ودا اللى صورلك انى هفضل احبك وانت تعيش وتنبسط عادى وتظبط نفسك وترجع تلاقينى موجوده وبكلمة منك هرجع اقولك بحبك مش كدا بس للاسف حطمت كل توقعاتك بكلامى دا بس تعرف انا بشكرك جدا لان بسببك بقى ليا مكانه بقيت قوية وبسببك اتغيرت وبقيت اعرف افرق بين الاصلى والفالصو
ثم تركته وابتسمت فلقد عادت ابتسامتها احست انها انهت حكايتها معه و اخرجت ما فى قلبها فقالت لنفسها كفى عشق كفى عذاب فالان حصلت على كرامتها المهدرة وتاكدت انه انتهى من حياتها وللأبد !!!
…………………….( الحكايه فيها عشق تأليف نرمين هانى )……….
و لوهلة ..
تشعرُ و كأن من كُنت تركض لأجله ، اصبحت برغبة كامله منك تجر سيقانك الى كل الطرق التي قد لا تؤدي إليه ، و من كنت تسعد برؤياه ، اصبحت تتلاشى صدفه قد تأتي به اليك ، فتُعكرُ صفو مزاجك ، تشعر وكأن مشاعرك باتت سراب ، غبارٌ يتلاشى شيئاً ف شيء ،تتحول وتتبدل المشاعرُ تجاهه الى ان تظن بأنه شخصُ يختلف عن من كنت تعرِفهُ ذي قبل .
ثم تُسلبُ المشاعر ، يهدأُ الحنين ، ينجرفُ الشغف ، و يُقتل التفكير ، و يتضاخم بداخلك سؤالك المُعتاد ، كم كُنتُ كفيفاً ، مُكبلُ الايديّ ، منجرفُ ك تائهُ اضل جميع خرائِطُه ، و سارَ مبتسماً في طريق الضياع ؟..
ثم تتحول اكوام المشاعر التي كادت تنفجر من شدة نُموها بداخلك إلى تساؤلات لا اجابه لها ، ينعدم الشعور في لمحه بصر ، كـ كفيف قضى ايام حياته ظلام ثم ابصر لوهله ، كـ من افاق من كابوسِ مُزعج ليحمد الله بأنه كان حلماً و انقضى ، كـ من اخرج من دوامه مشاعر انجرف بداخلها دون رغبة منه. .
فينزع الله بذره المشاعر التي زُرعتّ بداخلك ، و يُغلق ُ القلب ، و يبدأ حينها العقل بدورِه ، فيتفكر كثيراً الى ان يضحكُ على مشاعر بلهاء كانت بداخلك ، و يشعر بمدى سخافه ما كان يرغب به قلبك ، حتى يصل لنقطه تنعدمُ بها جميع التساؤلات ولا يبقى سوى ، اين كان عقلي حينها ؟ ..
نشعر وقتها بمدى قدرهَ ربي و رحمته بِنا .
يسلُبُ مشاعرُ لا مكان لها في قلوبِنا ، و يُقلِلُ تفكيرنا و يقتِلُ شغفنا و يجعلنا نُبصِرُ حينها بقلوب ناضجه لندركُ متى سذاجه ما كنا نبكيّ لأجله ، فنحمِدهُ و نطمئن.
سبحانهّ ربي❤.
و إليكِ ، شكراً ..
لتلك الايام الكاحِلهِ من شده سوادِها ، لتلك الساعات المُميته من شده ضيقِها ، و الى تلك اللحظات المُدمِيه من شده بُكائها ، اكتُب انا .. ،
ل ايامِ اطعمتني مراره دروسها بإتقانٍ ، حتى كبِرتُ اعواماً فوق اعوامي ،
لأيام جعلتني اُدرك ، بأنه لن يبقى لي سوى إِلايّ ، شكراً.
لايام جعلتني اعلمُ بأن كل صداقاتهم زيفٌ قائم على مصلحهٍ مشتركه ، وان جميعُ العشاق لراحلون ، وان معظم الاحبهِ لكاذبون ، وان العِبره تكمُن دوماً في النهايات ،وان الفراق مرضُ يُصاب بِه مُدعيّ الحُب ، وان البكاءُ على راحِلٌ ، غباء معلومُ ، وان الحزن على خائِن ، جهل محتوم ،،
لايام علمتني بان الموتُ يسلُب احبابنا ، ويُبقينا ، وان قبورهم حزنٌ ، ف يحوينا ..
و ان الحُزن دوماً وحش يُنهينا ،وان سعاده ، تكمُن بأيدينا ، وان الذكرى ، قد تأتي فتُبكينا ، وان فراقِهم ، خيرُ ، فيُنجينا ..
حقاً ، شكراً
……………………………………………………………………………………
ترك عمار الحفله وهو غاضب بشدة لإهانته تلك امام الجميع فنظرت رقيه لهم بقوه قائله :-
– كدا الوضع وضح اووى ورجع زى الاول ولو سمعت كلمه من واحده لتاته مش لاقيه حاجه تقولها عنى و شها هيبقى فى الارض معجون بالطين واحتمال تتعلق على باب الفيلا بيتهيألى كلامى واضح !!
صمت الجميع وابتسم رائد بشده ليتجه نحوها قائلا بسعاده :-
– ايه اللى عملتيه دا !! ومقلتليش ليه انك هتعملى كدا !!
ضحكت رقيه لتنظر له قائله بمرح :-
– هو انا مقولتلكش لا اخس عليا اخس
لتتجه نحوها كريمه وتحتضنها بسعادة قائله :-
– انا مش مصدقه دا انا كنت صدقت انك هترجعيله
رقيه بمرح …. لالالا مش انا ياكركر بس انتى عارفه مسبش حقى بتاتا كدا اطلعه من جوايا وميعديش على تفكيرى تانى ولو عدى هفرم امه
مشيرة بغضب ….. بتقولى اى يازفته انتى !!
نظرت رقيه لخالتها قائله بمرح …… اى دا انتى هنا ياخالتو تصدقى كنت لسه بشكر فيكى
ضحك الجميع بسعاده وقد احسو ان رقيه قد عادت لهم اخيرا !!
………………………………..
توجه عمار نحو منزله بغضب وحزن وكبرياء محطم وقبل ان يفتح باب الشقه استمع الى صوت فى الداخل
دينا بغضب …. بقولك راح يتجوزها
رامى بلامبالاه …….. عادى يابيبى اى المشكله وانتى اى اللى مضايقك منا وانتى عارفين انك مبتحبهوش وكل دا عشان تنتقمى من رقيه بس خدى بالك لو عرف انك سبب موت اخته هيخلص عليكى !!
…………………..
لقد فاتَ أكثرهم أن يكتفوا بأنفسهم، أن يشعروا بالرِضا، أن يُقدِروا قلوبهم وألا ينتظروا أُناساً تأتيّ لتُسعدهم، ولا أحد يأتِ أبداً.
لقد فاتهم إدراك أنها واحدة،تلك الحياة، تُعاشُ بالشكل المطلوب واللازم؛وإلا فلا. فاتهم حقاً أن يُحبوا ذواتهم، أن يُقدِروها، أن يخافوا عليها وعلى شعورِها، وألا يمنحون شعوراً لمن لا يستحقهُ أبداً. أن يُدركوا أنَ السعادة قد تكمنُ في كل شيء متوقع ولا متوقع، و الأجمل لامتوقع.
فاتهم جميعهم أن يسمعوا صوتَ قلوبِهم بأنفسهم، ألا يبحثوا عن من يأتِ ليسمعه، لان الأغلب دوماً أصم.
لقد فات الجميع أن يؤمنوا أن الخيار لنا، وسيبقى دوماً لنا، وأن الحزن أصغرِ من ياخُذ حيزاً ليشغله، و أن الرضا لا يولد إلا الرضا، والحمدُ يزيدُ الرضا أضعاف.
فاتهم أن يدركوا أن من رحل، لن يعود، وأن الإنتظار لا يأتِ بِهم مُطلقاً، و أن من يُحب،يكترثُ لحزننا ، وأن من يُحزننا، لا يُحبنا أبداً
……………………..
توجه عمار نحو منزله بغضب وحزن وكبرياء محطم وقبل ان يفتح باب الشقه استمع الى صوت فى الداخل
دينا بغضب …. بقولك راح يتجوزها
رامى بلامبالاه …….. عادى يا بيبى اى المشكله وانتى اى اللى مضايقك منا وانتى عارفين انك مبتحبهوش وكل دا عشان تنتقمى من رقيه بس خدى بالك لو عرف انك سبب موت اخته هيخلص عليكى !!
وقفت دينا وهي تضحك باستهزاء ….
– يعرف مين يابنى … متقلقش مش هيعرف ولا حاجه !!
قاطع كلامها دخول عمار ووقوفه امامها لتنصدم هى بشده وتتراجع للخلف بخوف خوفا من نظراته القاتلة …. ليعدل رامى ملابسه بتوتر ويفكر فى محاولة للهرب من بين ايديه
دينا بتوتر … عمار انا انا
رفع يده عاليا لينزل بها على وجنتها بقوه ….
– انتى اى زباله وخاينه وقتلى اختى
ومن ثم نظر للمرتجف امامه ليخرج سلاحه سريعا ويصوبه فى اتجاههم لينظرو له بفزع وتتحدث دينا بخوف قائله :-
– انت بتعمل اى ؟!!
عمار بجمود وغضب …… هقتلك زى ماقتلتى اختى
رامى بتوتر وهو يحاول الاقتراب منه ولكن عمار اوقفه بصرامة …
– اقف مكانك متتحركش
دينا بشجاعة مزيفه …. انت متقدرش تعملى حاجة انت اجبن من كدا وبعدين هتتعدم لو موتنا واختك ماتت من الإدمان انا مليش فيه
عمار بغضب وهو يستعد للضغط على الزناد قائلا :-
– انتى دمرتينى ودمرتى حياتى وفى الاخر خنتينى انتى والزباله دا وان كان على الاعدام فمبقاش فارق معايا حاجة نهائى خلاص خسرت كل حاجه ودا غير ان واحد قتل مراته لانها بتخونه وف بيته
وقبل ان تتحدث هى أطلق هو عليهما النار وعيناه مليئه بالغضب والندم والحزن على النهايه التى وضع نفسه بها بيده هو !!
– طااااااااخ …… طاااااخ
………………………………………………………………………………………………………..
…..( الحكايه فيها عشق تأليف نرمين هانى )
………………………………………….
………………………………………………………..
……………بعد مرور شهرين …………
وقد تم الحكم على عمار بالمؤبد فسوف يقضى حياته فى السجن وعندما علمت والدته ما حدث حزنت بشدة وأصبحت تزوره كل فتره ورضيت بقضاء الله لعل وعسى ان السجن يربى ابنها ويجعل منه رجلا …. وبالنسبه لشروق فقد تزوجت يوسف وكل يوم يزيد تأكيدها بأنها أصابت الاختيار وبالنسبه لادم فقد وافقت عليه ريم وتمت خطبتهما …. وبالنسبه لرقيه فالخوف من الجواز مازال يلازمها ورائد مازال متمسك بها ويحاول معها واليوم هو فرح شذى وحمزه
…….فى قاعه شهيرة رائعة الجمال …………
تقف رقيه والابتسامه على وجهها وهى تنظر لاختها بالفستان الابيض وتتمنى ان ترتديه ولكنها خائفة وبشده وبرغم مايفعله رائد حتى يطمئنها الا انها مازالت خائفه !!
اقتربت منها شروق وهي حامله عشق على يدها لتتحدث بغمزه قائله :-
– عقبالك ياروكا
عشق بفرح وهي تشير لفستناها الأبيض قائله وهى تخرج لرقيه لسانها بطفوله :-
– انا لبست فستان عروسه وانتى لا
رقيه بغضب مصطنع ….. حتى انتى يازبله هتغظينى ماشى
ضحكت شروق بشدة وقاطع حديثها استماعهما لصوت موسيقى وتوجه حمزه وشذى للاستيدج
حمزه وهو يمسك يدها بهدوء وشذى متوترة بشدة لتتحدث بتوتر :-
– ياحمزه هقع هرقص ازاى بس وانا مش شايفه انت بتهزر !!!
امسك هو ليحتضنها قائلا بصوت منخفض فى اذنها :-
– اولا اتفقنا انك هتشوفى بقلبك مش بعنيكى عايزك تغمضى عنيكى وتتخيلى كل حاجه حوليكى وترقصى معايا ماشى يا قلبى😍😍
اومأت بابتسامه عاشقه لتستند على كتفيه بحب ويبدأ حمزة بالغناء لها على نغمات الموسيقى والأنظار عليهم بين حاقد وسعيد وغير مصدق انه سيتزوج فتاه عمياء ويتعامل معها كملكه متوجه على قلبه لا يدركون أن العشق يفعل المستحيل …. !!!
ضمينى …. وانسى الدنيا
ضمينى … وانسى الناس
انا وانتى هنبقى ف ثانيه ملناش غير الاحساس
ضمينى …. وانسى الدنيا
ضمينى … وانسى الناس
انا وانتى هنبقى ف ثانيه ملناش غير الاحساس
احساس بالحب وبس
احساس بربيع العمر
ولا نعرف هم ف دنيا
ولا نسمع لكلام ناس
احساس بالحب وبس
احساس بربيع العمر
ولا نعرف هم ف دنيا
ولا نسمع لكلام ناس
ضمينى … ضمينى …ضمينى
ضمينى …. وانسى الدنيا
ضمينى … وانسى الناس😍😘
ضمينى خدينى خدينى
هاتى قلبك يحضن قلبى
دا انا اول مره احس
والحب حلاوته ف اى
غير قلب بيحضن قلب
وحبيب بيقول لحبيب
دا انا اول مره احب
ضمينى ضمينى وانسى الدنيا
ضمينى وانسى الناااااس
لينك الاغنيه💖👇

…………….
رقيه بغضب …… شايفه شايفه !!
فزعت شروق لتقول …. فى اى يابت ؟!!
رقيه وهى تنظر فى اتجاه ما …. الناس هيكلو البت بعينهم هيجرالهم حاجه قبل ما يروحو انا لازم ابخرهم ثم نظرت لريم قائلة بتساؤل :-
– معاكى بخور !!
اتسعت عيناها بشده ……. بخور !! رقيه اعقلى وبلاش فضايح ارجوكى !!
ليقاطع حديثهم انقطاع الكهرباء لتتحدث رقيه قائله :-
– اللهم صلى على النبى مش قلتلك بركاتكم اهو النور قطع الله يخربيتكم … بت ياشروق انتى روحتى فين …. ماتردى يابت خطفوكي ولا اى !! بت ياريم هو انا عميت ولا اى ؟!!
لتشعر بشيء خلفها لتفزع وتتقدم خطوه للامام وتأتي الكهرباء فتنظر امامها بانبهار غير مصدقه ماتراه فتضع يدها على حجابها لتجد طرحة زفاف معلقه به ورائد امامها جالسا على ركبتيه وبيده خاتم شكله جميل جدا فلم تستطيع النطق من الصدمه 😳🙊
ليبدأ بالغناء ويردد خلفه الشباب وعمر مسك طبله وبيطبلهم 😂
لينك الاغنيه !!
يا ورده مكانها في البُستان يا ايه نازله من الرحمن يا خفة دم موصوووفه
https://www.youtube.com/watch?v=QnnqiG-u1WQ
………………………..
ثم قسماً أعتذر على أيامِ رُبط بِها لساني و صمتت بها شفتايُ واُخفيتْ بِها مشاعريّ و بدوّتُ بأنني أحبكَ اقل مما أفعلُ صِدقاً ، أعتذرُ ليوماً ظننتَ بِه بأنني لا أُحبك كما يجبَ ، بأنني لا
أكترثُ ولا أُبالي لكْ ، ثمَ أنني أعتذرُ حُزناً على كل مرة جعلتكَ تظنْ أن وجودك كغيابك تماماً ، و أن القلب لا يحمل شيئاً لك ،
أما بعد ،
أعتذرُ على كل تلك المشاعرُ التي لم يُكتبُ لقيودِها الإفراج ،على كل الكلمات التي قيلت كي تواريَ سوئةُ أُحبك كانت ستُقالُ بطريقةَ تلقائية ، على شعوري الذي يتضخمُ دوماً لك ، و على كبرياءُ يأبَي اخبارك بكل شيء ❤️.
وبعد انتهاء الاغنيه نظر لها منتظر ردها لتهز هى رأسها قائله وهى تنظر حولها بتوتر فالجميع ينظر لها :-
– ايييه !!
لطم عمر على خديه بطريقه كوميديه …. كل دا واييه قوم ياعم من الارض دى مش وش الجو دا ابدا دى تديها على قفاها تقولك امين على طول وشيلى الطرحه اللى فى قفاكى دى متستهلهاش يابنت بطني متستهلهاش !!😂😉
ضحك الجميع بشدة على حديثه …….. هههههههههههههههههههههههههههههه
ليتحدث رائد بمرح :-
– انجزى يابنتى ركبتى وجعتنى
رقيه بتوتر وخجل …. اعمل ايه يعنى !!
يوسف بهزار …. زقية على ظهره واجرى 😂👌
الكل ………….ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
حمزه بغضب مصطنع…… الفرح ياحبايبى الفرح هه انا العريس واخدين بالكم 🤔😏
ادهم بهزار …… لا رائد خد الجو منك يا معلم
ادم وهو يغمز لريم قائلا :-
– اى رايك انده المأذون ونتجوز بدالهم أصل رقيه هتشله النهارده
ضحكت ريم بشدة على حديثه
رائد بملل …… يابنتى انجزى بقى جننتينى
اخذت رقيه الخاتم بسعادة وارتدته قائله بمرح ….
– تصدق حلو يالا بقى مدام كلفت نفسك نتجوزك وخلاص بدل ما ترجع بأيدك فاضيه
عمر بمرح …… اصيل يا ابو رحاب 😂😂
الكل ………هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
……………………………………………………
………………………….( الحكايه فيها عشق تأليف نرمين هانى )……………………..
………………………………………….
بعد مرور سنة وقد عاش الجميع بسعاده وحب
…..فى منزل ما ……..
فتاه جالسه تكتب على اللاب الخاص بها و …… …
……………………………
يا بُنى ، أوصيكَ عشراً فأجعلهن نصابَ عينك ،
إياكَ أن تميل برأسكَ و تُعري جرحكَ و تشتكي لغيرِ الله ، فكلُ مائل يُعاني سقوطاً يوماً ما وكل تلك الكفوف باردة بما يكفي لتزيد جراحك ، لا تستثنِ شخصاً ما ، فكل الذين فُتحت من أجلهم قلوباً كانوا أول من صيروها حطاماً ، لا تقتربِ فتُمل ، ولا تبتعد فتُنسى ، كن نِصفاً خفيفاً ريثما جئت لا تأتِ إلا بخير ، يابُني ، لا تُبالغُ ف تسقِ نبتةَ أكثر من اللازم ، فكل تلك الأزهار ماتت من شدة الإرتواء ، بينما الصبار لازال حياً ، كذلك البشر قسماً،
لا تكترثِ ياولديّ بالكلمات مُطلقاً ، عليكَ بأفعالهم ، فتلك ستُخبرك بكل شيء ، إياك أن تتجاهل كل ما يخبرك قلبك به و اياك ان تتبعه دوماً ،إتزنْ يابُني و إتبِعه متى وُجب عليكَ ذلك .
لا تفقد عزمكَ مهما إشتدَ عليك الأمر ، لا تكن كمنَ ركض طيلة العمرِ و تعب في نهاية المطاف ، لا تتحدث كثيراً و أستمع أكثر ، أقرأ كل ما تُخبرك به أعينهم ، لا تدسُ مشاعرك ياولدي فقدْ تتبدل القلوب يوماً ، أخبر من تُحب إنك تفعل ، أخبر صديقك أنك تَكترث لكل لأمره و إخبر أُمك أنها دوماً جميلة ، عاشراً ، لا تُسكبُ مائك كله في سطلِ واحد ، فيُثقبُ و تعاني جفافاً يابُني❤️
…………………
استمعت لصوت خلفها يقول بمرح ……..
– كتبتى كلمة النهاية التفت له ناظره له بعشق فقال لها :-
– اى خلصتى الروايه اللى دوشتينى بيها !!
تنهدت وهي تنظر له بعشق:-
– بالظبط كدهون
رائد …….طيب ارحمى نفسك شويه وقعدى بقى كفاية جنان
نظرت له وغمزت له قائله :-
مش بكتب حكايتنا الله
اقترب منها قائلا بعشق :-
– اممم الحكايه فيها عشق
وضعت يدها حول رقبته قائله بغمزه وغناء :-
بس مش زى اى عشق
فى عشق يألم …….وعشق تانى لاء
فى عشق يخلى القلب بس يحب
فى عشق تانى يوجع ويكسر بس
فى عشق يخلينا نجرح بدون مانحس
الحكايه فيها عشق
فى العشق بنغير بجنون
دا تايه ……ودا مجروح
ودا بيحلم يعيش مبسوط
ودا يعيش يدارى جرووح
بضحكه راسمها فين مايروح
الحكايه فيها عشق
حكايه اقولها بحب وجرح
حكايه حلم بيتكسر فى يوم ويروح
حكايه خلت قلب يحب
ويجرح وجرحه يهون
حكايه جو قلوب كتير
فيها الجارح والمجروووح
حكايه بتلف فينا تدور
وتمر على مليون قلب وقلب
الحكايه فيها عشق
فى عشق يبعد قلوب وقلوب
فى عشق يخلينا نشوف ضلمتنا نور
فى عشق يرسم قلب نور
الحكايه فيها عشق
حكايه عشق عاش سنين
أصبح فى لحظه مجرد جرح
حكايه عشق فى قلوب كتير
بتموت ببطئ بكلمة حب
ودا يبقى مجرد وهم
عشقنا اللى يقوينا
اللى يخلينا نعشق بدووون ما نحس😉😍
………………………………………………………( الحكايه فيها عشق تأليف نرمين هانى )
نظر لها بضحكه قائلا :-
وانا بقى انهى عشق اللى بيوجع ولا التانى ؟!!
ضربته بغيظ قائله :-
لا دا اللى بيرخم بس يارخم بس ايه رايك فى الشعرايه ولا الغنيوه دى والله حلوه استنى هضيفها فى الرواية بقى وتوجهت نحو اللاب ولكنه امسكها قائلا :-
– مش لازم تكتبيها علفكره كل اللى قولتيه وصل وبزياده اووى كمان يالا عشان نحضر الحفله انتى لسه ملبستيش
رقيه بخضه وفزع …… هارسوح شايف عطلتنى اهو !!
لتجرى من أمامه مسرعه نحو الغرفة حتى تبدل ملابسها
رائد بتعجب …. عطلتها !! ادى اخرت اللى يتجوز واحده مجنونه زيك يارقيه !!
رقيه من الداخل بصوت مرتفع …. سمعتك علفكره وهوريك الجنان على اصله ياحبيبى بس اصبر عليا
ضحك رائد بشده ……… بحبك يامجنونه
……………………………………………………………………………..
فى منزل حمزه
جلس على ركبته حتى يساعد شذى فى ارتداء حذائها ومن ثم توقف ليحملها قائلا
– قمر يا طفلتى
شذى بمرح.. اه فعلا انا اوزعه وحملنى يبقى اكيد اللى هيشوفنا هيقول بنتك عادى جدا
حمزه وهو يغلق باب الشقة خلفه ….. طيب بس يا اوزعه وبطلى رغى بدل ما الف وارجع ومنروحش الحفله
وضعت يدها على فمها سريعا قائله …… اسفين ياريس
ضحك بشده ليضعها فى السياره ومن ثم يتوجه ليصعد هو ويقودها متجها نحو الحفله !!
…………….
…………فى منزل يوسف ………..
شروق …….. حبيبى يالا بقى هنتأخر
يوسف من الداخل …… جاى يا شوشو حاضر خلصت اهو
ومن ثم خرج هو سريعا لتتجه نحوه وتعدل ياقة قميصه بحب ومن ثم تمسكه يده ليخرجو ويتجو نحو الحفله …. !!
…………………………………………….
…………فى الحفله ………
يقف عمر على المسرح ليستعد للغناء والجميع متحمس له كريمه ومشيره وشذى وادهم وعشق وريم وادم وشروق ويوسف ورقيه ورائد وشذى وحمزه
وكل شخص جواره حبيبته
ليعم الصمت ويبدأ عمر بالغناء باحترافيه شديده وصوت رائع ابهر جميع الحاضرين 😍😍😍….
نقابل ناس، نفارق ناس، وماشية الحياة عادي
حال الدنيا بيتغير مابين الثانية والتانية، هنعمل ايه؟
وده جارح وده مجروح وده عايش على الماضي
وأحوالنا دي بتحيّر ولو نرضى هتحلالنا، بنزعل ليه!
ومين الدنيا دايماله؟ محدش ضامن الأيام
يابخت اللي رضي بحاله وفرّق بين حلال وحرام
سؤال واجابته عارفينها، في يوم هنسيبها، واخدين ايه؟
مادام سايبنها سايبنها هنتضايق ونزعل ليه!
نصيحة عيش ومتخليش في حاجة شاغلة تفكيرك
غير الفرحة وغير ضحكة مبتفارقكش، في ملامحك ومش بتروح
ترتب ايه وتحسب ايه؟ نصيبك كله هيصيبك
لكن عافر مع الفرصة ومتسبهاش في يوم أبدا تضيع وتروح
دقيقة بص كده حواليك هتلقى شمس بتنوّر
وبعديها في عز الليل قمر سبحانه مين صور منوّر ليك
تمللي الأمل موجود قريب للي شايفينه
هتتفائل هتضحكلك، في غمضة عين هتبقي الدنيا ملك ايديك
حياتنا ساعات بنرسمها وبنجمّلها بالألوان
في لون نختاره يكتمها ولون يدي لحياتنا آمان
همومك بكره هتعدي مفيش حاجة مبتعديش
حياة عايزاك تكون عِنَدي وكل ما تقوي فيها تعيش
نقابل ناس، نفارق ناس، وماشية الحياة عادي
حال الدنيا بيتغير مابين الثانية والتانية، هنعمل ايه؟
وده جارح وده مجروح وده عايش على الماضي
وأحوالنا دي بتحيّر ولو نرضى هتحلالنا، بنزعل ليه!
لينك الاغنيه ….
https://www.youtube.com/watch?v=1DgrgXZ7yKM
وبعد انتهاء الأغنية تعالى التصفيق من الجمهور ليبتسم عمر بسعاده وقد حقق حلمه اخيرا فيغمز لهم بسعاده لتضع رقيه يدها على قفاها بمرح وتغمز له ليضحك هو بشده عندما فهم حركتها تلك …. ومن ثم ينظر كل واحد لحبيبته بابتسامه وادهم يقبل عشق ويقوم بزغزغتها لتتعالى ضحكاتها الطفوليه فى المكان ويرضى كل شخص بما قسمه الله له ويعيش الجميع بسعادة والبسمه مرسومه على وجوههم 😍
……………………..
…..( الحكايه فيها عشق تأليف نرمين هانى )
………………………………………….
تمت بحمد لله اخيرااا بقا 😍❤️
انا ….. احم احم ايها الاعضاء ركزوا معايا هنا يالا الميكروفون معاكى ياشوشو ابهرينى بقى 😉👌
شروق …… ماشى نبدأ احم احم اتمنى ان الروايه تكون عجبتكم وطبعا كتير كانوا عايزنى اتجوز ادهم بس انا لو كنت عملت كدا كنت هظلم نفسى وهظلم انسان بيحبنى بجد وادهم لو كان اتجوزنى كان هيبقى عشان بنته وبس هو مازال بيحب فرح وعمره ماهيشوف غيرها او الله اعلم يمكن يشوف بس الاكيد انها مش انا وانا بحب يوسف جدا وهو فعلا الانسان اللى كنت بتمناه حياه هاديه فى طاعة ربنا مش هعوز اكتر من كدا ويكفى انه قدر تعلقى بعشق وجابلى شقه فى القاهره عشان اكون قريبه منها ….. طبعا عايزه اقولكم حاجه من تجربتى اولا كدا مفيش حاجه اسمها عانس اسمها نصيبك لسه مجاش بنات كتير بتوافق على الجواز لمجرد انها عايزه تتجوز وخلاص او خايفه من مصلح عانس … بنات كتير بتزعل اما تنخطب وتفسخ الخطوبه ميعرفوش ان دا بيبقى خير وخير كبير اووى كمان اوعى تزعلى او تقولى انا وحشه اعرفى انك جميله واميره بكل حلاتك وفى انسان فى مكان تانى بيدور عليكى وبيتمنى يلقيكى حطى فى دماغك دا كويس ومهما اتاخر عشان يوصلك مسيره هيجى فى الاخر وتلبسى الفستان لابيض …. حاجه كمان انا لما عرفت انى عندى السرطان اكتشفت ان الدنيا اسودت فى وشى بس بعدها حمدت ربنا دا كان اختبار ليا واختبار للى حواليا … ربنا عمل كدا عشان اعرف حازم ومروه على حقيقتهم يااه لو كنت اتجوزت حازم وسابنى بعدها وبقيت مطلقه فعلا ربنا رحيم بينا ربنا اخترلى الافضل ليا برغم انى مكنتش شايفه دا زى ما بيحصل دايما لينا كلنا وربنا ردلى حقى بدعائى ليه بس لا بنتقام ولا غيره …..و اهو خدلى حقى من الكل ومرات ابويا اللى عملته فيا اتعمل فيها وسبحان الله ان كل دا يحصل عشان اقابل بنت اختى واقابل عيلتى ويبقى ليا سند فى الدنيا بدل ماكنت عايشه لوحدى وكمان كان سبب انى اغير ولاد عمى واحببهم فى القرب من ربنا … حاجه كمان موضوع الصور طبعا كلنا بنتصور بهدوم بيت ومكياج وغيره ياريت ياقمر صورك تنقليها على لاب او كمبيوتر وتمسحيها من الفون عشان متتعرضيش لموقف زى دا او مثلا تلفونك يضيع وحد ياخد صورك دى وساعتها مش هتعرفى تردى تقولى اى الكل هيتهمك …. حافظى على سمعتك لاقصى حد متسمحيش لحد يقول كلمه عليكى … اديكى شايفه الناس ما بتصدق تلاقى حاجه تتكلم فيها والغلط هيبقى عليكى انتى اول حاجه فحافظى على نفسك زى ماقلتك سواء بلبسك او الصور زى ماقلت …. ودايما لو حسيتى انك فى مشكله راجعى الاخطاء اللى بينك وبين ربنا وصلحى الغلط دا واحده واحده واتاكدى ان البلاء دا خير من ربنا ليكى ودا الافضل بالنسبالك واهم حاجه اوعى تكدبى اديكى شفتى بسبب كدبه وانا نيتى سليمه اتشحورت من ادهم ازاى ف اوعى تكدبى مهما يحصل اعملى الصح بس من غير كدب لو كدبتى مره مش هتعرفى توقفى نفسك عن الكدب بعد كدا غصب عنك هتكدبى تانى عشان تدارى الكدبه الاولى …. ويمكن المشاكل اللى حصلتلى بسبب الكدبه دى وانى بعدت بنت عن ابوها ….. اخيرا اختارى شريك حياتك صح بدون اى ضغوط لان دا اللى هيفضل معاكى للنهايه متوفقيش على اى حد عشان تتجوزى وخلاص نصيبك متشال متشال مهما عملتى هترجعيله فى الاخر وربنا يرزقكم السعاده جميعا ويوفقكم مع اللى يستاهلكم فى الحلال وشكرا !!
انا باعجاب …. الله عليك ياحبيب والديك لا انا انبهرت والله شوية كلام فى الجون ابعتيلى الواد ادهم شالله يخليكى
ادهم بصوت مرتفع من خلفى ….. الواد ادهم حاف كدا نسيتى نفسك ولا اى لا دا انا مقدم ادهم اجيبك متعلقه !!
التفت له وبرفعة حاجب …. سابقا ياعم وبعدين بطل انعره انا الكاتبه يابابا يعنى ممكن تلاقى زلزال نازل فوقك دلوقتى يطبقك فى بعضك
ادهم بغضب وحدة ….. نعم !! ماسمعتش بتقولى اى !!
تراجعت للخلف بتوتر قائله … بقول اتفضل يا ادهم باشا قول كلمتك حضرتك
وبتمتمه …. ابو شكلك ليها حق البت متعبركش يوسف برقبك والنيعمه !!
ادهم برفعة حاجب … بتقولى ايه انتى !!
انا بمرح …. بدعيلك ياجدع يالا اتفضل الميكروفون معاك وياريت تنجز عشان تعبت !!
رمقنى بغضب لاقاطعه قائله بتوتر … اقصد براحتك انا فاضيه مواريش حاجه غير كليه وشغل قد كده حاجه تافهه يعني اتفضل يالا
ادهم …. احم طبعا كتير منكم مكنش طايقنى عشان اللى عملته فى عشق عندكم حق فعلا انا اهملتها كان تفكيري غلط ومحستش بقيمتها الا اما بعدت عنى ساعتها حسيت فعلا ان روحى ضايعه منى واتعلمت من غلطى برغم اللى عملته شروق الا انها فوقتني وعرفتى قد ايه لازم اهتم ببنتى فى كتير منكم كدا بس اولادهم كبيرة ومهملين فيهم ياريت نهتم بأولادنا لانهم فى كل الاوقات محتاجنا … وكتير استغرب من موقفى فى الجواز بس اكيد عرفتو قصتى انا وفرح وفعلا انا عمرى ما هقدر الاقى زيها فرح كانت حكاية عشقى من وانا صغير وحبها كان بيكبر معايا لحظه بلحظه فكان صعب انى اشوف غيرها ولو كان حصل كنت هظلم الانسانه دى عشان كدا فضلت انى اكون اب وام لبنتى لحد ما قابل زوجتى فى الجنة وشكرا
انا …. تصدق بالله كنت هعيط لا على وضعك تعالى ياستا دورك
حمزه بسرعه ….. بسرعه هه سايب شذى لوحدها
انا …. راعى انى سنجل بس واخلص يا نحنوح
حمزه بغضب لاقاطعه قائله …. اسفين خلاص يالا بقى انا هسكت خالص اهو
حمزه ….. احم طبعا انا كنت بحب شذى من زمان من اول ماشوفتها وغلبتنى لحد ما وافقت وكانت شلانى ب أبيه دى بس الحمد لله وافقت وحياتنا كانت تمام لحد الحادثة طبعا انا بحبها فى كل حالتها فمش موضوع نظرها هو اللى هيخلينى افضل معاها او لا برغم كلام اللى حواليا الى انى عارف ان عمرى ما هلاقى زيها واللى مؤمن بيه ان القلب بيعشق مره واحده بس ف اختارى الراجل اللى بيقى معاكى فى وقت مرضك قبل شفاكى اللى عمره ما يفكر يسيبك مهما حصل وكفايا كدا بقى سلامو عليكم !!
انا بمرح… هو بيجرى كد ليه يالا اوعدنا ياارب انا وانتم يابنات…. فين ادم بقى … اددددم تعالى يا حاج دورك
ادم …. ماشى نبدا انا اولا بعترف انى ظلمت شروق بس اتعلمت وندمت انى لازم افكر قبل اى تصرف وانى اتعامل بعقل مخليش مشاعرى هى اللى تحركنى وعرفت بعدها انى محبتش شروق فعلا انا كنت عايز عروسه شبهها وبس فى اخلاقها واتاكدت من كدا اما شوفت ريم وحبيتها وأصبحت اتعامل مع شروق ك اخت مش اكتر مع ان فى غيرى كان ممكن تقلب بعداوة معاه وميتقبلش الموضوع فلازم نعرف ان كل واحد ليه نصيبه ومش لازم عشان انتى اعجبتى بشخص يبقى هو يعجب بيكى وربنا يرزقكم اللى يستاهلكم وشكرا !!
مشيره ….. انا كنت طمعانه ومبفكرش الا فى الفلوس وبس ودفعت التمن غالى جدا جدا وهما ولادى اللى اهملتهم وافتكرت ان اهم حاجه ليهم الفلوس وبس نسيت انهم محتاجين اهتمام ورعايه وتربيه وانى اعرفهم الصح من الغلط خدو بالكم من ولادكم متحطوش تفكيركم انكم تاكلوهم وتشربوهم وبس هما بيحتاجو لاكبر من كدا للحب والحنان والامان صاحبى بنتك ومتخليهاش تخاف منك وبلاش تشجعيها على الغلط زى دايما شجعيها على الصح اهتمو بعيالكم عشان ميضعوش منكم فى لحظه وترجعوا تندمو
انا ….. شكرا جدا يالا اللى بعدو روووكااا حبيب قلبى انتى اللى فيهم والباقى سلطة تعالى يالا بقى قولى كلمتك
رقيه بمرح ولماضة…… دا على اساس احنا اللى بنقول مثلا ما انتى اللى بتقولى وتكتبى
رائد ……….ههههههههههههههههههههههه عندها حق والله
انا ….. بس بس انتم هتروقو عليا يالا يابنتى خلينا نقفل بقى الدنيا ليلت
عمر بمرح …. سالخير ها انا قلت اجى اقول كلمتين قبل ما اروح للمعجبين تحبى تتصورى معايا يانونا
انا برفعة حاجب ….. اه مهى هزلت بقى هيعمل علينا نجم ويشوف نفسه
وبغمزه فهمتها رقيه جيدا …. ينفع كدا يا روكا
رفعت يدها عاليا لتنزل على عنقه ….. لا مينفعش اعقل بقى ياحيوان
انا …………..ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ايواااان هو دا يرجع لاصله طوالى والله هتوحشنى قلامك ياعمر
عمر بغضب …. لا انا بتهان وكدا كتير وبعدين ما انتى كنت مؤدبه وخلاص مبقتيش تضربينى جرا اى بقى
روقيه… مش كنت منهاره ياجدع من اللى حصل بس فقت اهو البركه فى رائد وبالمناسبه عايزه قول حاجه اكتشفتها ….احنا
كلنا كبرنا كفايه لدرجه اقتنعنا ان كل الناس مجرد فترات مؤقته في حياتنا ، كلها فترات كده هتنتهي برغبتنا او برغبتهم و هنكمل و هيكملوا عادي .
كلنا وصلنا لكامل اقتناعنا ان قليل جداً اللي هيبقى معانا و بيحبنا و مصاحبنا على عيوبنا ، قليل جداً اللي هيفضل شادد على ايدينا و فعلاً عايز يشوفنا احسن ، قليل اللي هيبقى معانا لانه فعلا عايز يبقى ، لانه بيحبنا ، و بيخاف علينا ، هيبقى و هيفضل بعيداً عن اي مصلحه معينه او هدف في باله عايز يوصله .
قليل اللي هيتحمل مزاجنا اللي بيتغير ستين مره في الدقيقه ، وقليل جداً اللي هيفهم سبب تغير مزاجنا ده اصلا ؟ قليل اللي هيفهم اننا مخنوقين او متضايقين من نبره صوتنا او من نظره عنينا ، و هيسال اكتر من خمسين مره مالنا حتى بعد ما نكدب و نمثل اننا بخير ، قليل اصلا اللي هيفهم اننا هنتكلم و هنفضفض فعلا لو سألونا تاني مالنا ، نادر جداً اللي هيحس بعجز كده لانه بس مش قادر يطلعنا من تعبنا وحزننا .
قليل اللي سعادتنا تفرحه ، و مرضنا يهدّ حاجات كتير فيه ، قليل والله اللي ممكن يبيع دنيا عشان يشتري ضحكه تفضل مرسومه على وشنا.
كلنا حرفياً كبرنا قوي واقتنعنا بجد ان قليل جدا نقابل الناس دي في حياتنا دلوقتي فلما تلاقيها امسكى فيها كويس جدا
و حبى اللى يثبتلك حبه دا بافعاله متمشيش ورا كلام الكلام مفيش اسهل منه لكن التنفيذ صعب حبى اللى يعمل قرد عشان يوصلك ثم نظرت لرائد بمرح…. لامؤاخذه ياحبيبى احم نكمل …. متصدقيش اى حجج ممكن تتقلك اللى عايزك هيعمل المستحيل عشانك هيخاف يجرحك لانك جزء منه وخليكى دايما قويه متضعفيش خلى ابتسامتك علطول سبقاكى هى دى اللى هتقويكى واعرفى ان العشق مبيجرحش العشق اللى بجد بيقوى 👌😍
رائد …. ايوا واللى بيحب بيعمل المستحيل عشان اللى بيحبه باختصار كدا 🌟
موتوا على الحاجات اللي عاوزينها للأخر، متفرطوش في حاجه أبدًا.. أهم شئ تكون تستاهل ! ومتزهقش عشان توصل للى بتحبها وتشوفها بالفستان الابيض بس زى روكا مش هتلاقى دلوقت
انا بمسكنه …. تصدقو انا هعيط لا هعيط بجد والله شوقتوني على الجواز ياجدعان معندكوش عريس بس يكون راجل بجد مش فستك زى عمار كدا
عمر بغمزه…… انا جاهز عادي
انا برفعة حاجب … يابنى ابحد عنى يابنى ابحد عنى عشان انا اللى هعلم على قفاك بعد كدا يالا قول كلمتك يالا
عمر بفخر…..انتى الخسرانه دا انا المعجبات عليا كدا اقول اى بقى ماتغششينى ياروكا
رقيه بضحك …. بطلو تسول بقى اى دا اعتمد على نفسك بقى ياجدع
انا باستهزاء…. ياشيخه دا على الاساس ان الكلام جايباه من عندك يعنى هتفعوهالى وربنا
عمر ….. بعد الشر عليكى استنى اما اقول جملتى بقى وبعد كدا هتتفقع لوحدها
وبدأ بالغناء …. احم احم حط هدفك وامشى عليه مهما تقابلك من صعوبات دوس عليها هتعديها وهتوصل لحلمك بعديها
انا بتصقيف …… شاعر والله يابنى انت مكانك تحت الأرض طوالى خلاص كده الحمد لله خلصنا
عمر برفعة حاجب …. نرمين
انا …. خير
عمر بضحك ….. جالى معلومه انك بتخافى من الكلاب
انا بقلق …… رقيه هنهزر ولا ايه فين ريكس
رقيه بضحك ….. وراكى ياقلبى
انا بصدمه ….. تانى كدا معلش !!!😱
ريكس …. هوهوهوهوهو
انا ………….عاااااااااااااااااااااااااا ابقو لمو الشباشب اللى وزعتوها فى جميع انحاء الفيلا وحد يمسك الكلب دا انا لسه مدخلتش دنيا ياكلاب
الكل ….. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
……………………………………………
تمت بحمد الله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحكاية فيها عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى