روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل الثلاثون 30 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الفصل الثلاثون 30 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء الثلاثون

رواية وليا معاه حكاية البارت الثلاثون

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة الثلاثون

فضل يتكلم بقه
ويقول انك انت اللي ظلمه والكلام دا..
ها وخد رقمك..
لا يا عبيط لازم اعمل في الاول اني خايفه وكمان محترمه
عشان هو شافني قبل كدا محترمه فلو ادتله الامان من اول مرة هيقلق
لازم ابينله اني شرياك ومضطرتش اكلمه غير عشان مش لقيه حد حنين والكلام دا..
اي التفكير دا
انتي كدا ازاي يبنتي؟..
هههههه االله مش لازم نبقي شريرين عشان نغلب الناس الشريرة دي..
طب يلا يا شريرة كملي..
لا آكل الاول واقعد كدا وامخمخلك..
وكلو وقعدو يستريحو شويا
وبداو يكملو كلمهم وحكتله حبيبه علي اللي حصل كلو بس من غير ما تجيب سيرة هند ..
حسام: طيب احنا لحد دلوقتي زي الفل نسيبه يومين كدا وبعدين تتصلي بيه..
طيب وانت هتعمل اي مع منار..
كلمتها وعملت نفسي كنت زعلان وهحاول اقرب وحده وحده
عشان متشكش وهعرف كدا براحه اخبار شغلهم والناس اللي بيتعملو معاهم وانتي كمان لما تقابلي مصطفي تاني لازم تحولي تعرفي
الناس اللي بيتعامل معاهم او حتي تجيبي ارقمهم
وابدأ بقه باتصلاتي ونتفق مع الناس دي ونوقعهم ف بعض..
تمام ع االله التساهيل..
وقعدت حبيبها بعدها محتارة وكل شويا تبصله وتحاول تتكلم بس ترجع في رأيها تاني
حسام : ف اي مالك.. ?
لا مفيش..
في حاجه عايز تقوليها؟..
اممم مش عارفه
في بس خايفه..
اي قولي..
اصل
اصل مصطفي يعني حكالي علي فترة طفولتكو..
ماشي وبعدين..
يعني قالي علي موضوع كدا بس عايزة افهمه منك..
هو اي الموضوع ؟ ..
هند اختك..
بصلها وهو مضايق وفضل ساكت وبعدين سألها : قالك اي عنها..
مقالش حاجه بس انا كنت عايزة اعرفه منك..
مش لازم تعرفيه..
اصل في حجات كتير مش فهماها..
قلتلك مش لازم ومش عايز اتكلم فيه..
نام وادلها ضهرة وهي استغربت رد فعله اللي اتحول مرة وحده
ونامت بعده
فتحت عنيها وسمعت حسام جمبها فقامت تشوفه لقته بيتقلب في السرير وهو نايم واسم هند مبيفرقش لسانه ..
هند متخفيش انا ماسكك..
حولت تصحيه : حسام حسام..
هند متسبنيش انا محتجلك اوي
عشان خطري..
فتحت النور ومسكت اديه وفضلت تحسس علي راسه : حسام اهدي..
انا السبب سمحيني..
ونزلت دمعه من عينه
حبييه: حسام انت سمعني..
فتح عنيه لقاها مسكا اديه وحطا اديها التانيه علي شعرة فستغرب ومسح عنيه وسألها : ف اي..
انت كويس..
قال وهو حاول يداري عنيه عنها : اة كويس..
طب خد اشرب ميه..
ماشي شكرا ..
بصتله عشان يتكلم او يحكي اي حاجه بس فضل باصص ادامه فترة ..
مش عايز تتكلم.. ?
اتكلم اقول اي..
اي حاجه
اللي عايز تقوله انا هسمعه..
لا مش عايز..
بص انا عارفه اننا عمرنا ما اتفقنا
ودايما ناقر ونقير
بس بما اننا خلاص لسه ادمنا تسع ايام مع بعض وكل واحد هيبقي في حاله فعادي ممكن تتكلم ،
ها يلا مش هتلاقي الفرصة دي كتير..
مبعرفش اتكلم انا..
خلاص انا هجرب معاك
بص هقولك علي سر وانت تقولي سر انا بخاف م الصراصير..
ودا سر.. ?
لا بخاف منهم اووي اووي اوي كمان..
ماشي..
هو اي اللي ماشي قول يلا انت سر..
معنديش اسرار..
مفيش حد معندوش اسرار
كلنا عندنا أسرار لو الانسان كان عايش كدا من غير سر يضحكه او يبكبه
مكنش حس انه عايش
انا مثلا في اسرار عندي سعات بتبكيني بس بعد ما اعيط بفتكر ان ربنا رزقني حجات كتير اوي اضحك عليها
صحابي حياتي ببايا وممتي
ضحكتي وسعات افتكر سر يضحكني هي الحياة ماشيه كدا..
مبحبش اقول اسراري لحد..
ساعات افعالك بتفضح اسرارك..
دا اللي هو ازاي..
زي خوفك من ركوب الطيارة..
مين قالك اني بخاف م الطيارات..
منت طول ما بتكابر في خوفك هتفضل زي منتا
كان في دكتورة نفسيه بتقول لما تكون بتخاف من حاجه قولها بأعلي صوتك وبينلها انك مش خايف منها عشان هي اللي تخاف منك
..
طب متنصحي نفسك الأول..
ومين قالك اني معملتش كدا انا جربت الموضوع دا..
ازاي..
وقفت مرة في البلكون وقلت بصوت عاالي انا بخاااااف م الضلمه والصراصير ..
منتي هبله اتوقع منك اي حاجه وعلي كدا استفدتي ان شاء االله..
الصراحه لا ههههه
بس مش هو دا موضوعنا
انا بس عايزاك تتكلم ومتسبش نفسك كدا الصراحه مش عشانك
دا عشاني لاني عمري ما قعدت مع حد ومضحكتوش وانت من اول ما شوفتك وانت مكلضم
ودا وحش ع سومعتي كحبيبه يعني
ازاي اقعد مع حد ضارب اكتئاب في وشه خمسه وسبعين ساعه في اليوم..
هي دي خلقتي
انا مش متعود اضحك..
ازاي يعني سايب وشك كدا ناشف عمرك مرويته..
ارويه ازاي ؟..
بضحكه
انت متعرفش ان وشك زي الارض لازم ترويه بضحكه لاما هينشف ويموت قبل ما انت تموت
اهو بص علي وشي معتنيه بيه وبضحك كل دقيقه..
انتي وحده هبله انا اعمل زيك لي..
يا سيدي متعملش زي علي الاقل اضحك مرة وحده ف اليوم متسبش نفسك كدا
يا بابا مش حلو ع صحتك..
عايزة اي يعني..
قولي بتخاف من الطيارات لي..
االله منا قلتلك مبخفش..
هنرجع تاني ياعم متقول بقه..
وانتي عرفتي منين اني بخاف بتشمي علي ضهر ايدك..
الواحد لما بيخاف من حاجه بيبان ف عنيه وانت ناسي اني بخاف من الضلمه؟ ويوم ما كنا هنسافر شوفت ف عنيك نفس نظرتي..
فاهمه اوي حضرتك..
مش حكايه فاهمه انا بس بحس يعني احسن من ناس تانيه..
هتلبخي بقه..
منت اللي هتخليني البخ
متخلص بقه بتخاف من الطيارات لي..
انا مبخفش من الطيارات..
يوووة..
انا بخاف من اي حاجه اكتر من 5 ادوار..
ازاي..
اي حاجه زي الطيارات والادوار العالية..
طب ازاي عرفت تفضل في الكليه بتاعتك..
بالمعارف
مكنش حد يعرف الموضوع دا كتير
ولو كان حد عرفه مبيتكلمش
عشان والدي
دا غير توصيات بابا ومركزة
ولما كانت بتزنق معايا اوي كنت بضطر اعمل التمارين لو في مكان عالي بس اخري خمس ست ادوار غير كدا لا ..
ودا بسبب حادثه هند.. ?
سكت شويا فقالتله حبييه: بص لو مش عايز تتكلم بلاش
انا عارفه الموضوع مش سهل..
الصراحه انا عمري ما اتكلمت فيه مع حد حتي منار حبتها وعرفتها
وعمري ما كلمتها فيه ومش عارف ازاي بحكيلك مع اننا مش بنطيق بعض
بس يمكن عشان كدا..
طب قول..
هند كانت اختي الصغيرة اصغر مني بسنه..
وحكلها علي قصته..
حبييه: امال مصطفي بيقول انك مش فاكر اللي حصل لي..
انا مكنتش فاكر
بس كل شويا كنت بضغط علي نفسي وافتكر جزء
بس برضو انا الي الان مش فاكر كل حاجه حصلت
حاسس ان اليوم مغروش في دماغي مش قادر افتكر كل الاحداث
واللي انا قلتهولك دا كنت بفتكرة مع نفسي واسكت وعمري ما قلته لحد ومهما ضغطت علي نفسي الايام دي معنتش بضيف حاجه
جديدة
وكل الدكاترة نصحوني مضغطش علي نفسي اكتر من كدا
لاني هتعب نفسي علي الفاضي ومش هفتكر..
بس انت ملكش ذنب في اللي حصل
لي قولت انك انت السبب..
لا انا السبب اني طلعت في يوم ادمها انا السبب اني نزلت وسبتها
انا السبب اني اتكلمت..
دا قدر ربنا..
ونعم باالله
بس تقدري تفهمي الناس كدا
تقدري تفهمي اصحابنا اللي كانو كل ما يشفوني يخافو مني
علشان قتلت اختي زي ما بيقولو
تقدري تشيلي الحزن والزعل اللي في عنين والدي ووالدتي
تقدري تخليهم ميحسوش اني السبب في موا
انا طول عمري بكفر علي اللي انا عملته بحاول علي اد مقدر ابقي كويس
ارضيهم حتي لما وفقت اننا نتجوز
كان عشان بابا عايز كدا
وانا كالعاده بحاول اكفر عن الذنب اللي عملته ومينفعش اقول لا
بس حد فيهم سأل عن احساسي عن اللي جوايا
انتي فاهمه يعني اي هند
هند دي كانت حياتي كلها
مكنش عندي غيرها بنتي واختي وحبيبتي وصحبتي وصحبي
مكناش زي اي طفل وطفله
عمري ماغرت منها زي الاخوات
بالعكس كنت بحب اعطيها اللي فأيدي كانت حنينه عليا اوي
هي الوحيده اللي لما كنت اتعصب ديني..
فضل يحكي ودموعه بتجري ف عنيه غصبا عنه وحبيبه بتسمعه اول مرة تشوفه بالانكسار دا
وبالحاله دي عمرها ما كانت تتصور ان حسام اللي مبيبطلش نقار معاها يبقي كدا وف الحاله دي كان صعبان عليها..
انا حسيت بعدها اني مت كانت ملاك عمري ما احتجت لحد زيها
ولا عمري نستها اول ما حصل الحادثه لمو حجاا وصورها وزكرياتنا عشان ينسوهاني بس انا خبيت كذا صورة لينا مع بعض وعمري
ما سبتهم
حتي العابنا وكلمها واخر كلمه قالتهالي..
قالتلك اي..
واار في البكا: اشوفك ف الجنه..
وحضن حبيبه فجأة وقفت متسمرة مكاا وهي رفعه اديها
فضل ماسك فيها زي العيل الصغير الي ماصدق لقي مامته عشان يعيط في حضنها لما سمعت صوت عياطه وايارة حطت اديها علي
ضهرة وفضلت تطبطب عليه وتحسس ع شعرة عشان يهدي..
انا عمري ما تمنيت حاجه غير ان الايام ترجع وامسكها
امسكها جامد
من يوم ما راحت
وانا في حاجه نقصاني حاسس ان في شئ ناقص جوايا ..
طب اهدي..
افتكر انه حاضنها فحاول يسبها وقعد مكانه وهو بيمسح دموعه ارتبكو هما الاتنين وحولت حبيبه تتكلم ..
علي فكرة انت لو رجع بيك الزمن ومسكتها كان هيحصل اللي حصل عشان دا قدر ربنا
وساعت القدر محدش يقدر يعمل حاجه حاول بس تنام وبكرة نبقي نكمل كلمنا..
نام وحبيبه بتبصله وبتفكر جواها..
اكيد دا مش حسام اكيد دا انسان تاني لان عمرها ما شافته كدا
حتي نظراته كلها اتغيرت والبراءة والطيبه اللي ع وشه خوفه وهو مسكها حتي لما حاول ينام فضل ماسك اديها لاول مرة تحس انه
طفل..
طفلها وهي مسؤله عنه عيزاة يبطل عياط حتي لو هيضيقها زي الاول فضلت قاعده جمبه وبتبطب عليه وماسكه اديه وضغطه عليها
جامد وهو كمان
لحد ما نام
قعدت تبص عليه ازاي دا حسام
اللي بيزعقلها وبيضيقها
ازاي دي اديه اللي كان دايما يضغط علي دراعها بيها ويوجعها
وفضلو ماسكين أدين بعض حتي لما راحو في النوم لحد الصبح..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى