روايات

رواية عرض جواز الفصل الخامس والستون 65 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الخامس والستون 65 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الخامس والستون

رواية عرض جواز البارت الخامس والستون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الخامسة والستون

توقفنا لما وبينظر كريم لمروان وقال بدهشة : ايه غلطت
مروان : ايوه غلطت بس والتفت لنجمه انت ماهنتهاش لما هي اهنتك لو كنت اهنتها كنت سكت بس هي هنتك وبعدين انت خايفه عليها ولا ايه مش كنت عايزه تقطعوها بسنانك من شويه
كريم بدهشة : ايه تقطعها بسنانها والتفت لنجمه
مروان : ايوه ياكريم كانت عاوزه تقطعها بسنانها ونظر لنجمه بابتسامة
نجمه قالت بضيق : ايوه كنت عايزه اقطعها باسناني علشان شايفاها مهتمه بيك وانا مش عايزه حد يهتم بيك غي وسكتت والتفت للارض
ونظر لها كريم بابتسامه والتفت لمروان وقال : ده الموضوع غيرها بقي يامنظم
والتفت له مروان ونظر لنجمه
ونظرت نجمه لكريم وقالت بغضب : غيره وانا هغير منها ليه بقي ان شاء الله لا علي فكره انا مش بغير منها ولا حاجه ياكريم
ونظر لها كريم وقال : لا يانجمه انتي فهمتي غلط انا مش قصدي انك انتي بتغير منها انا اقصد انك بتغير علي مروان ونظر له
والتفت له مروان وقال: خلاص ياكريم اقعد ساكت هي مابتغيرش عليه ولا حاجه ونظر لنجمه
والتفت له نجمه وقالت بغضب : لا بغير عليك علي فكرة
ونظر لها كريم والتفت لمروان بابتسامة
وبينظر مروان لنجمه وقال بابتسامة : بتغيري عليه
نجمه بغضب : اه بغير عليك انت مش لسه قايل ان انا خطيبتك و هبقى مراتك يبقى ما حدش يهتم بيك ولا يغير عليك غيري وده حقي
والتفت لها كريم بابتسامه وقال : اه طبعاً حقك ومحدش يقدر يقول غير كده
مروان : استني انت شويه وشاور بايده والتفت لنجمه حقك يانجمه
نجمه : اه حقي يامروان كخطيبتك و مراتك المستقبليه مش كده ولا ايه
مروان بابتسامة : كده ياحبيبتي
وخبط الباب :
والتفتوا له مروان ونجمه وكريم
ونظرت نجمه لمروان وقالت بقلق : مش عاوزه اذي لحد يامروان
والتفتوا لها مروان وكريم
مروان قال: ما تقلقيش يا حبيبتي اناهجيب لك حقك وبس انا كمان مابحبش اذي حد الا اللي يؤذيني الاول واللي يؤذيكي يبقى اذاني انا
والتفت له كريم بابتسامة ونظر لنجمه
وبتنظر نجمه لمروان وقالت بقلق : بس يامروان
وقطع مروان كلامه وقال : مابسش يا نجمه انا هتصرف والتفت للباب ادخل
والتفت له كريم ونظر لنجمه وقال : خلاص يانجمه مروان معه حق سيبه يتصرف ومتقلقيش
والتفت له نجمه وقالت بقلق : طيب ونظرت للباب
وفتحت نجوي الباب ودخلت المكتب والتفت للباب وقفلته ونظرت لمروان بيه ورايحه لعنده
وبينظروا لها مروان وكريم ونجمه وهي ماشيه
والتفت نجمه لمروان بقلق
ووقفت نجوي قدام مكتب مروان بيه وهي بتنظر له وقالت : تحت امرك يا فندم
مروان قال بغضب : تحت امر ايه وزفت ايه ايه اللي حضرتك عملتيه ده
نجوى بارتباك : عملت ايه يا فندم انا ما عملتش حاجه
والتفت لها كريم ونظر لمروان
وبتنظر نجمه لمروان بقلق
وبينظر مروان لنجوي وقال بعصبية : والله ما عملتيش حاجه واللي ما عملتيه مع نجمه وشاور بايده على نجمه وهو بينظر لها ده كان ايه
والتفت نجوى لنجمه بضيق ونظرت لمروان وقالت : يا فندم هي اللي غلطانه هي اللي كانت عايزه تخش مكتب حضرتك من غير اذن
والتفت لها نجمه بضيق
ونظره مروان لنجمه والتفت لنجوى وقال بعصبيه : كانت عايزه تخش مكتب حضرتي من غير اذن تقومي تهزقيها وتهنيها مش كده
ونظرت نجوي لنجمه بغضب والتفت لمروان بيه وقالت : يافندم انا مهزقتهاش هي اللي هزقتني لما منعتها تدخل مكتب حضرتك
والتفت لها كريم بضيق
ونظرت نجمه لنجوي بدهشة وقالت : ايه انا اللي هزقتك
نجوي قالت بغضب : اه انتي اللي هزقتني واخدتي سماعة التليفون من ايدي وانا بكلم مروان بيه انا مش فاهمه انتي مين علشان تتصرفي معايا كده
ونظر لها مروان وقال بعصبية وبصوت مرتفع : تبقي خطبتي يا استاذه انتي وضرب بايده علي المكتب وقام من علي الكرسي وهو بينظر لها
والتفت له نجوي السكرتيره بصدمه
ونظروا نجمه بقلق وكريم بابتسامة لمروان
وبتنظر نجوي لمروان وقالت بصدمه : ايه خطيبه حضرتك والتفت لنجمه
مروان قال بغضب وبصوت مرتفع : ايوه خطبتي ولما تجي تتكلمي معها تتكلمي معها باحترام فاهمه انتي اللي فاكرة نفسك مين علشان تعالي صوتك في مكتبي انت نسيت نفسك ولا ايه
نجوي السكرتيره قالت بخوف : انا اسفه يا فندم ونظرت للارض
والتفت لها نجمه ونظرت لمروان
وبينظر مروان لنجوي وقال بغضب وبصوت مرتفع : اسفه ايه وزفت ايه ازاي تهزقيها وتهنيها بشكل ده لا اهتنيها وبتكذبي كمان وتقولي انها اللي اهنتك هي اللي قالت لك همجيه وقحه وقله الذوق مش كده
وبتنظر نجوي للارض بقلق وقالت : انا اسفه يا فندم انا معرفش والله انها خطيبه حضرتك
مروان قال بضيق وبصوت مرتفع : علشان متعرفيش انها خطبتي تقومي تهنها وهتزقيها وتكذبي كمان انتي من امتا بتتصرفي كده مع اي حد يجي لي قولي كده مش كفاية اللي انتي عملتيه الصبح وشاور بايده
كريم قال باستغراب : عملته هي عملت ايه الصبح يامروان
ونظر له مروان قال بعصبية وبصوت مرتفع : الاستاذه وشاور بايده عليه وهو بينظر له كانت قاعد بتكلم عنك وعني مع الاستاذ فاروق بدل ما تشوف شغلها وعمل لي قعده
كريم بدهشة : ايه تكلم عني وعنك ونظر لنجوي السكرتيره
والتفت له نجمه ونظرت لنجوي السكرتيره باستغراب
وبتنظر نجوي السكرتيره للارض بخوف
وبينظر مروان لكريم وقال بعصبية : ايوه كانت قعده تكلم عننا والتفت لنجوي ودلوقتي بتهزق اللي بيجولي لا وبتكذب كمان وتقول ان حبيبتي وشاور بايده علي نجمه هو بينظر لنجوي هي اللي هزقتها وتعالي صوتها في مكتبي
وبتنظر نجوى السكرتيره للارض بخوف وقالت : انا اسفه يا فندم انا ماقصدتش والله بس حضرتها وشاورت بايدها علي نجمه وهي بتنظر للارض مقلتيش انها خطيبه حضرتك لما سالتها
والتفت مروان لنجمه ونظر لها وقال بعصبية وبصوت مرتفع : وتقولك ليه انتي مالك انتي هنا علشان تشوفي شغلك وبس مش علشان تقعدي تسالي اللي جالي وتقعدي تتكلمي عني انا واخويا وبعدين تساليها من أساسا ليه هي مين هو انتي يعني مش عارفه هي مين علشان تقولي في التليفون واحدة يافندم مش عارفه هي مين لما سالتك وهي شدت منك التليفون علشان وقاحتك معها وكان فيكي وتقولها اني مش موجود في المكتب واتفضلي اقعدي لما اديله خبر لا كمان هزقتها واهتنيها وضرب بايده علي المكتب وهو بينظر لنجوي السكرتيره
والتفتوا نجمه بقلق وكريم لمروان
واتنفضت نجوي وهي واقفه مكانها بخوف وحط ايديها علي بعضها وبتفرك فيهم ونزلت الدموع من عنينها
ونظرت نجمه لنجوي لقيها بتعيط وبتفرك في ايديها والتفت لمروان وقالت بقلق : مروان
والتفتوا لها مروان وكريم
وهزت نجمه راسها بقلق ب لا
والتفت كريم لمروان
ونظر مروان لنجوي وقال بعصبية : انتي يا استاذه انتي اطلعي بره انتي مرفوضة
وبتنظر له نجمه بصدمه
والتفتت نجوي لمروان والدموع نزلها من عنينها وقالت بخوف : انا اسفه يا فندم مش هعمل كده تاني بس مترفدنيش
والتفتوا نجمه بقلق وكريم لنجوي السكرتيره
ونظرت نجوي السكرتيره لنجمه وهي بتبكي وقالت : وانا اسفه حضرتك علشان تصرفت معاكي بشكل ده انا عارفه اني كنت وقاحه وقلة الذوق مع حضرتك ارجوكي سامحني
ونظر مروان لنجوي وقال بغضب : قلت بره وشاور بايده وهو بينظر لها انتي مرفوضة
ونظرت نجوي السكرتيره وهي بتبكي لمروان وقالت : يافندم انا
وقطع مروان كلامها وقال بعصبية : بره وبشاور بايده
والتفتوا كريم ونجمه بقلق لمروان ونظروا لنجوي السكرتيره
وبتنظر نجوي لمروان بيه وهي بتبكي والتفت وراها وماشيه
وبينظروا لها نجمه ومروان وكريم وهي ماشيه
والتفت نجمه للازازة البرفان وللشنطتها وشالتهم من علي رجليها ونظرت للترابيزة اللي قدامها وحطتهم عليها وقامت من علي الكرسي
ونظروا مروان باستغراب وكريم لنجمه
ونظرت نجمه لمروان بقلق والتفت وراها ورايحه لعنده
وبينظر لها مروان وهي جاي له باستغراب
وماشيه نجوي السكرتيره وبتبكي
ووقفت نجمه جانب مروان وهي بتنظر له وقالت بقلق وبصوت منخفض : ليه يامروان عملت كده انا قوتلك اني مش عاوزه اذه
وبينظر لها كريم والتفت لمروان
وبينظر مروان لنجمه وقال بضيق : انا مزتهش ياحبيبتي وشاور بايده وهو بينظر لها هي اللي غلطت معاكي واذت نفسها يعني مش انا اللي اذتها
نجمه بقلق : وهي اعتذرت يا مروان وانا سامحتها خلاص مترفدهاش
والتفت لها كريم بابتسامه ونظر لمروان
وبينظر مروان لنجمه وقال بغضب : سامحتها ايه ياحبيبتي هي غلطت ولازم تتعاقب وبعدين حتي لو انتي سامحتيها انا مسامحتهاش علي اللي عملته معاكي وهي مغلطتش معاكي انتي بس لا غلطت لما قعده تجيب سيرتي انا وكريم علشان كده لازم تترفد
والتفت نجمه لنجوي السكرتيره وهي ماشيه ونظرت لمروان وقالت بقلق : علشان خاطري يامروان مترفدهش وسامحها علي اللي هي عملته وانا متاكده انها مش هتعمل كده تاني وانت زعقت لها بما فيه الكفاية يعني انت عقابتها برده يبقي خلاص مترفدهش
وبينظر مروان لنجمه بتنهيد وقال : ياحبيبتي وشاور بايده وهو بينظر لها
وقطعت نجمه كلامه وقالت بقلق : علشان خاطري ونظرت لايده مروان اللي هو بيشاور ومسكتها ونزلتها شويه والتفت له هو انا ماليش خاطر عندك يعني يامروان ده اول طلب اطلبه منك بعد مابقيت خطيبتك علشان خاطري
ونظر لها كريم بابتسامة والتفت لمروان
وبينظر مروان لنجمه بتنهيد وقال : طيب ياحبيبتي علشان خاطرك هسامحها المرة دي بس بعد كده لو غلطت مش هسامحها وهرفدها
نجمه بابتسامة : طيب ماشي والتفت لنجوي السكرتيره لقيتها بتفتح الباب استني يانجوي وسابت ايده مروان وهي بتنظر لها ومشت
ونظروا مروان وكريم لنجوي السكرتيره
ووقفت نجوي وهي بتبكي والتفت وراها ونظرت لنجمه وهي جايه
والتفتوا مروان وكريم بابتسامة لنجمه وهي ماشيه
ووقفت نجمه قدام نجوي وقالت بابتسامة : خلاص مروان سامحك ومش هيرفدك
ونزلها نجوي والدموع من عنينها وقالت بابتسامة : بجد مش هترفد
ونظروا مروان بضيق وكريم لنجوي السكرتيره
وبتنظر نجمه لنجوي وقالت بابتسامة : ايوه بجد امال يعني انا هزر معاكي في حاجه زي دي برده
نجوي السكرتيره قالت : لا ماقصدتش انا اسفه
نجمه : لا ما فيش داعي للاعتذار هو سامحك ومش هيرفدك والتفت لمروان مش كده يا مروان
ونظرت نجوي السكرتيره لمروان بقلق
وبينظر مروان لنجمه وقال بتنهيد : كده يا حبيبتي والتفت لنجوي السكرتيره وبضيق اتفضلي روحي شوفي شغلك ولو اتكرر ده تاني اعتبري نفسك مرفوضه فاهمه
نجوى بقلق : فاهمه يا فندم وانا بوعد حضرتك انه مش هيتكرر تاني
مروان بغضب : طب اتفضلي روحي شوفي شغلك وما تدخليش حد غير لما اقول لك
نجوى بارتباك : حاضر يا فندم بعد اذنك
ونظرت نجوي السكرتيره لنجمه وقالت بابتسامة : بعد اذنك وانا اسفه مره تانيه على اللي انا عملته معاكي
نجمه : لا خلاص يا نجوي اللي حصل حصل وأنا نسيت اللي حصل وانسيه انتي كمان
نجوي بابتسامة : طيب بعد اذنك
نجمه بابتسامة : اتفضلي
والتفت نجوي السكرتيره للباب المكتب وخرجت منه وقفلته وقالت لنفسها : الحمد لله ان مروان بيه سامحني اما اروح اشوف شغلي بقي والتفت قدامها وماشيه واخلي بالي بعد كده مغلطتش علشان ميرفدنيش بس هي ليه ملقيش الانسه نجمه انها خطيبه مروان بيه وبعدين انا سالتها قبل كده انها قربته ولا لا قالت لي انها مش قربته انا مالي بقي اذا كنت قربته ولا لا المهم اني عرفت انها خطيبته علشان معملش معها كده تاني ووقفت قدام كرسي مكتبها ونظرت علي مكتبها اما اقعده بقي اشوف شغلي وماليش دعوة بحد علشان مترفدتش
في مكتب مروان :
ووقفه نجمه جانب الباب والتفت لمروان بابتسامة وقالت : شكر يامروان
ونظر مروان لنجمه بتنهيد والتفت علي شماله ومشي
وينظروا له نجمه وكريم وهو ماشي
ووقف مروان قدام الشباك ونظر منه بضيق
وبينظر له كريم باستغراب والتفت لنجمه
وبتنظر نجمه لمروان بقلق والتفت لكريم ونظرت للارض
ونظر كريم لمروان وقال : ايه يامروان نجمه بتشكرك مابتردش عليها ليه
والتفت له نجمه ونظرت لمروان
وسمعه مروان وهو واقف قدام والشباك وبينظر منه بضيق وقال : ما تتدخلش يا كريم
كريم : ما تدخلش ليه
ونظرت له نجمه وقطعت كلامه وقالت بقلق : خلاص ياكريم
وسمعها مروان وهو واقف قدام الشباك وبينظر منه بغضب
ونظر لها كريم وقال : بس يا
وقطعت نجمه كلامه وقالت بقلق : انا هتصرف
كريم : طيب
وسمعهم مروان وهو واقف قدام الشباك وبينظر منه بضيق
ونظرت نجمه لمروان ورايحه بقلق
وبينظر لها كريم وهي ماشيه والتفت لمروان
وبينظر مروان من الشباك بغضب ومش واخده باله ان نجمه جايه له
ووقفت نجمه جانبه ونظرت من الشباك والتفت له وقالت بابتسامة : تعرف ان المنظر من هنا حلوة
ونظر لها كريم بابتسامه وهو واقف مكانه والتفت لمروان
والتفت مروان لنجمه بضيق ونظر من الشباك
وبتنظر له نجمه وقالت بقلق : ايه يامروان انت زعلان مني ولا ايه
والتفت لها مروان وقال بغضب : انتي شايفه ايه
نجمه بابتسامة : اقولك انا شايفه ايه شايفه واحد طيب اوي قدامي وعنده قلب كبير قده كده وشاورت بايدها ونظرت لها
ونظر مروان لايدين نجمه والتفت لها بابتسامة خفيفة
والتفت كريم لنجمه بابتسامه ونظر لمروان
ونظرت نجمه لمروان ونزلت ايدها وقالت بابتسامة : وقلبك الكبير ده بيسامح اي حد ومابيعرفش يكره حد علشان بيعرف يحب وبس
مروان قال بضيق : نجمه انا مابهزرش انا زعلان منك فعلا علشان انا قلت لك اني هتصرف يبقي لازمته ايه بقي تتدخلي في الموضوع
نجمه بقلق : علشان ماكنتش عاوزه حد يتاذه بسببي يامروان وبعدين انا كمان غلطت وانت قولت كده يعني مش نجوي السكرتيره بس اللي غلطت وحرام ترفدها تقطع عيشها يامروان هي صحيح غلطت وانت عقابتها لما زعقت لها وهي عرفت غلطها واعتذرت عليه زي ما انا عرفت غلطي واعتذرت عليه منك يبقى خلاص يا مروان
مروان قال بغضب : لا يا نجمه مش خلاص تهينك وتهزاك وتخليكي تعيطي وتقولي لي خلاص خلاص ايه
نجمه بقلق : ما انت جبت لي حقي منها يا مروان وكانت ايه مرعوبه منك و ايديها بتترعش وانا كمان خفت منك على فكره لما كنت قاعد بتزعق
ونظر لها كريم باستغراب والتفت لمروان
وبينظر مروان لنجمه وقال باستغراب : خفت مني
نجمه : اه خفت منك علشان انت كنت عصبي قوي وفجاه لقيت مروان اللي كان بيتكلم معايا من شويه بقى واحد ثاني خالص انا مش عارفه انت قوي وطيب في نفس الوقت ازاي كده
والتفت لها كريم وقال : معك حق يا نجمه فعلا انا ساعات بشوف مروان واحد ثاني خالص غير ان انا اعرفه والتفت له انا مش عارف صحيح انت قوي وطيب في نفس الوقت كده ازاي مروان
مروان : انا طيب مع الطيب يا استاذ كريم وقوي مع القوي واللي شايف نفسه وبياذي والتفت لنجمه ونجوى السكرتيره دي اذيتك فطبيعي ابقى عصبي يعني ولا عايزاني اشوفك بتتاذي وبتتهني واقفه اتفرج وما اعملش حاجه
ونظرت نجمه لمروان وقالت : لا يا مروان تعمل طبعا وانت عملت
مروان بضيق : لا ما عملتش حاجه يا نجمه علشان حضرتك اتدخلتي انتي عارفه ان انا بحبك و استغليتي ده وماخلتنيش اعاقب اللي اسمها نجوى دي
نجمه قالت : لا يا مروان والله انا ما استغلتش حبك ليا ولا عمري هفكر استغله انا بس اتدخلت علشان ما كنتش عايزاها تترفد بسببي
مروان بضيق : ما كانتش هتترفد بسببك يا نجمه انتي ما لكيش دعوه انتي هي اللي غلطت ودي نتيجه غلطها
نجمه قالت بقلق : ما ليش دعوه ازاي يا مروان ما انا اللي اتخانقت معاها وكانت هتترفد بسببي فعلا وهي عرفت انها غلطت واعتذرت زي ما قلت لك ولو كانت اترفدت انا كنت حاسه بذنب طول عمري يامروان انا مابحبش اذي حد ولا اشوف حد بيتاذي علشان الاذيه وحشه يا مروان وسامحها زي انا ماسامحتها وخلاص
كريم قال : نجمه معاها حق يا مروان انت عاقبت نجوى فعلا وعرفت غلطتها واعتذرت لنجمه يبقي خلاص انسي الموضوع
ونظر لها مروان والتفت لنجمه بتنهيد والتفت للشباك
نجمه قالت بقلق : خلاص يامروان انا مابحبش اشوفك زعلان مني كده انا اسفه ونزلت الدموع من عنينها ومعتش هدخل في حاجه تاني بس ماتزعلش مني
والتفت لها مروان لقها بتعيط وقال : وانت بتعيطي ليه دلوقتي وحط ايديه على وشها وبيمسح لها
وبتبكي نجمه لمروان وقالت : ما انت زعلان مني عايزني اعمل ايه يعني ومش راضي تتكلم معايا
وحطت مروان ايديه علي وشه نجمه وبيمسح لها دموعها وهو بينظر لها وقال بابتسامة : هو انا اقدر بردك يا حبيبتي ما اتكلمش معاكي وبطلي عياط بقى عشان ما بحبش اشوفك بتعيطي
وبتبكي نجمه وقالت : يعني انت مش زعلان مني
مروان بابتسامه : انا ما اقدرش ازعل منك يا حبيبتي حتى لو حاولت ازعل منك مش هقدر علشان انا بحبك
كريم بابتسامة : ايوه يا منظم
والتفتوا مروان وهو حط ايديه علي وشه نجمه وبيمسح دموعها ونجمه وبتبكي لكريم
وشال مروان ايديه من علي وشه نجمه وهو بينظر لكريم وقال بضيق : في ايه يا ابني انت هو انت لسه هنا ما تمشي تروح تشوف شغلك بدل ما انت واقف لي كده
والتفت له نجمه ونظرت للارض باربتاك وحطت ايديها علي وشها وبتسمح دموعها
وبينظر كريم لمروان وقال بابتسامة : ايوه امشي اشوف شغلي امشي اشوف شغلي ايه انت اللي بعثت لي اجي ايه نسيت ولا ايه يا منظم وغمزه
مروان بغضب : لا يا اخويا ما نسيتش واتلمي بقى شويه
كريم بابتسامة : حاضر يا منظم هتلم ولو عايز امشي خالص امشي
وبتنظر نجمه للارض بارتباك ومسحت دموعها وشالت ايديها من على وشها
وبينظر مروان لكريم وقال بضيق : والله انا عايزك تمشي خالص فعلا بس للاسف مضطره اخليك علشان تكلم ماما معايا
كريم بابتسامة : طيب اكلم ماما بقى
مروان : لا استنى لما نقعد علشان تشوفنا كلنا وكمان عشان اكلم الاستاذ جمال وعم شفيق ما انا قلت لهم ان انا هكلمهم فيديو
والتفتت نجمه لمروان
وبينظر كريم لمروان وقال بابتسامه : اه صح لازم نقعد علشان تشوفنا كلنا وبالذات تشوف نجمه ونظر لها علشان تطمن انها كويسه بعد اللي انا قلته لها ده
ونظرت له نجمه بابتسامه
والتفت مروان لنجمه ونظره لكريم وقال : طب والله كويس انك فكرت
كريم بابتسامه : فكرت ايه وانا بعمل حاجه غير ان انا بفكر يا منظم
مروان : اه فعلا انت هتقول لي انت ما بتعملش حاجه فعلا غير انك بتفكر
كريم بابتسامة : شفت بقى علشان انت دايما ظالمني وتقول ان انا ما بفكرش طلعت ما بعملش حاجه غير اللي انا بفكر
مروان : ظلمك اه بقول لك ايه يا كريم اقعد ساكت
كريم بابتسامة : اسكت ازاي بس يا منظم هو في حد يسكت في يوم زي ده بردك النهارده احلى يوم في حياتي كلها
مروان باستغراب : احلى يوم في حياتك ليه بقى ان شاء الله
كريم بابتسامه : علشان اخويا اللي بحبه النهارده عريس طب ليه مش يبقى احلى يوم في حياتي ولا ايه يا منظم وغمزه
والتفت نجمه للارض باربتاك
وبينظر مروان لكريم بابتسامة والتفت لنجمه لقها بصه في الارض ونظر لكريم وقال : طب يلا يا اخويا علشان نقعد ونكلم ماما وعم شفيق والاستاذ جمال
كريم بابتسامة : يلا يامنظم
والتفت مروان لنجمه وقال بابتسامة : تعالي يلا يا حبيبتي علشان نقعد
نجمه : طيب
والتفتوا مروان ونجمه قدامهم ورايحين عندها كريم
وبينظر لهم كريم وهما جاين والتفت علي شماله ونظر لهم وقال : تعالوا نقعد هنا وشاور بايده وهو بينظر لهم علشان تشوفنا احنا التلاثه
مروان قال : طيب ماشي يلا روح
والتفت له نجمه وهي ماشيه جانبه ونظرت لكريم
وبينظر كريم لمروان وقال بابتسامة : طيب يامنظم والتفت علي شماله ومشي
والتفت نجمه لمروان وهي ماشيه وقالت : انا هجيب تليفوني يا مروان من على الترابيزه
والتفت لها مروان وهو ماشي وقال : لا يا حبيبتي انا معايا تليفوني ما فيش داعي انا هتصل بالاستاذ جمال وعم شفيق انا معايا رقمهم
نجمه باستغراب : انت معاك رقم بابا
مروان : اه يا حبيبتي معايا رقمه ما انا قلت لك ان اتصل بيا علشان يقول لي انه موافق على جوازنا هو اخذ رقمي من عم شفيق
نجمه : اهااا
ووقف كريم قدام كرسي وقعده عليه ونظر لتليفونه
وبينظر مروان لنجمه وهو ماشي وقال : فانا هتصل بيهم من تليفوني وكريم هيكلم ماما من تليفون
نجمه بابتسامة : طيب
والتفت كريم وهو قعده علي الكرسي لمروان لقها بيبص لنجمه وقال بابتسامة : كفايه يا منظم كلام انت ما شبعتش كلام انت بتتكلم من الصبح على فكره وبعدين يلا علشان نكلم ماما زمانها قلقانه
مروان بضيق : ما انا جاي لك اهو امال انا بعمل ايه دلوقتي يعني
كريم بابتسامة : طب يلا ونظر لتليفونه
وبينظر له مروان وهز راسه بضيق
والتفت نجمه لمروان بابتسامة
ونظر لها مروان لقها بتبسم وقال بابتسامة : انا عايزك كده على طول بتبتسمي علشان يبقى شكلك حلو وانت بتبتسم
نجمه : اممم شكلي حلو يعني انا مكشره شكلي وحش ولا ايه
مروان : لا يا حبيبتى وانت مكشره بتبقي حلوه بردك انت حلوه بكل الحالات
التفت له كريم لقها بيبص لنجمه وبيكلمها وقال : ما تيلا يا مروان انت هتفضل تتكلم كده كتير
والتفتوا له مروان نجمه
مروان قال بضيق : يخرب بيت زنك يا شيخ وشاور بايده
والتفت له نجمه وضحكت
ونظر لها مروان وقال : بتضحكي
والتفت له كريم بابتسامة ونظر نجمه
وبينظر نجمه لمروان وبتضحك وقالت : اهاا
مروان : طيب ياستي اضحكي ومده ايده ومسك ايدها وهو بينظر لها تعالي لما نشوف المجنون اللي قاعد يزن ده
ونظر له كريم لقها مسكه ايده نجمه فابتسم والتفت لنجمه
ونظرت نجمه لايده اللي مكسها مروان والتفت له وقالت : طيب سيب ايدي كريم بيبص علينا
مروان : خليه يبص مش كفايه مخليني مش عارف اتكلم معاك كلمتين وبعدين انتي خطبتي دلوقتي محدش ليه حاجه عندنا تعالي ونظر لكريم ومشي بسرعه ومسك ايده نجمه
ووقفوا نجمه ومروان وهو مسكه ايده قدام كريم
مروان قال : اديني جيت اهو يا سيدي مصربع علي ايه بقي
كريم بابتسامه : ما انا مش مسربع ولا حاجه يا منظم فين اللي انا مسربع ده وبعدين انا قلت لك اني امشي وانت اللي ما رضيتش
مروان : طب يا اخويا يلا اتصل بماما وانا هتصل بعم شفيق والاستاذ جمال
كريم قال بابتسامة : طيب ما تقعد يلا انت ونجمه و اقعدوا هنا وشاور بايده
والتفتوا نجمه ومروان علي المكان اللي شاور عليه كريم
ونظر لهم كريم وقال بابتسامة : واقعدوا جنب بعض عشان ماما تشوفكم مع بعض
ونظروا له مروان ونجمه والتفتوا لبعض
ونظر لهم كريم وقال بابتسامه : احم احم
والتفتوا له مروان ونجمه
ونظرت نجمه للارض بخجل
وبينظر مروان لكريم وهز راسه وقال بضيق : اعمل فيك ايه انا مش فاهم هو حد مسلطك عليا مش عارف اتكلم مع خطيبتي كلمتين مع بعض بسببك
وبتنظر نجمه للارض بابتسامة
وبينظر كريم لمروان وقال بضحك : كل ده ما انتاش عارف تتكلم امال لو اتكلمت بقى هتعمل ايه يا انت ما بطلتش كلام من الصبح وبعدين انا قلت لك امشي وانت اللي مش راضي
مروان بضيق : وانا والله عايزك تمشي دلوقتي بس انا قلت لك ما ينفعش علشان انت اخويا ولازما تكلم ماما معايا وبردك ما ينفعش تقعد تقاطعني كل شويه كده مش عارف اتكلم بسببك
كريم بابتسامة : تتكلم تقول ايه يا منظم ما خلاص انت قلت كل حاجه وخلصت
وبينظر له مروان وهز راسه بضيق والتفت لنجمه لقها بصه في الارض وقال : تعالي يا حبيبتي نقعد علشان نخلص
والتفت له نجمه وقالت بابتسامة : طيب
ونظرت لها كريم والتفت لمروان بابتسامة
ومشوا نجمه ومروان وهو مسك ايدها
ووقفوا نجمه ومروان وهو مسك ايدها قدام كنبه انتريه وقعدوا عليها
ونظر مروان لكريم ومسك ايده نجمه وقال : يلا كلم ماما يا استاذ
كريم قال : طيب ماشي هكلمها اهوه بس انت مش هتكلم الاستاذ جمال وعم شفيق
مروان : لا طبعا هكلمهم بس اتصل بماما الاول علشان تلاقيها قلقانه على نجمه والتفت لها
ونظرت له نجمه بابتسامه
والتفت كريم لنجمه ونظر لمروان وقال : طيب اتصل بيها
ونظر كريم لتليفونه وبيتصل بوالدته فيديو
في فيلا الشناوي :
في غرفة وجدان :
في البلكونه :
قاعد وجدان علي كرسي ونظره لتليفونها وهي مسكها ايدها وقالت لنفسها بقلق : هو كريم ما اتصلش بيه لغايه دلوقتي ليه ربنا يستر ويجيب العواقب سليمه والتفت قدامها ورن تليفونها وهو في ايدها ونظرت له لقيت كريم هو اللي بيتصل فيديو اهو اتصل اهوه الحمد لله يارب نجمه تكون وافقت وفتحت الخط ونظرت لكريم بقلق ها ياكريم نجمه وافقت
ونظر لها كريم وقال بابتسامه : خلي المنظم يقول لك يا ماما بنفسه ولف التليفون ونظر لمروان ونجمه
ونظروا لها مروان ونجمه
ونظرت لهم وجدان وقالت بابتسامة : ايه ده وجيت عنينها علي ايده مروان لقيته مسك ايده نجمه فسكت
وبتنظر نجمه لوجدان باربتاك وشدت ايدها من ايده مروان والتفت للارض
ونظر مروان لايده والتفت لنجمه بابتسامة ونظر لايدها ومسكها
والتفت له نجمه وقالت باربتاك بصوت منخفض : مروان وبتشده ايدها
ونظر لها مروان وقال : هوووس ومسكه ايدها جامد والتفت لوالدته
وبينظروا لهم وجدان وكريم بابتسامة
والتفت نجمه للارض باربتاك
وجدان بابتسامه : ازيك يانجمه ياحبيبتي
ونظرت لها نجمه وقالت بابتسامة : الحمد لله يا طنط ازيك انت
وجدان بابتسامه : كويسه الحمد لله يا حبيبتي كريم وبقلق قال لي على اللي حصل معاكي انتي بقيت احسن دلوقتي
وبتنظر نجمه لوجدان وقالت : اه يا طنط بقيت احسن الحمد لله
وجدان : طيب الحمدلله ياحبيبتي مروان انت لازما تعاقب اللي اسمها نجوى دي ازاي تتصرف كده مع نجمه
مروان قال : خلاص يا ماما ما تقلقيش انا اتصرفت والموضوع خلص
كريم قال : اه يا ماما مروان اتصرف وخلص الموضوع
والدته قالت باستغراب : خلص الموضوع
كريم قال : اه يا ماما خلصوا وعمل وبيحكي لها على اللي حصل
وبتنظر والدته لكريم والتفت لنجمه بابتسامة
وحكي لها كريم علي اللي حصل وقال : بس ياماما والموضوع خلص
والتفتت له والدته ونظرت لنجمه وقالت بابتسامه : ما فيش زيك والله يا حبيبتي في طيبتك رغم اللي عملته فيك سامحتها بردك
نجمه قالت : المسامح كريم يا طنط وبعدين هي ما غلطتش لوحدها انا كمان غلطت لما كنت عايزه ادخل على مروان المكتب من غير ما اخد اذن
وجدان : لا يا حبيبتي انت ماغلطتيش انتي ما كنتيش عايزه تخشي المكتب على مروان وخلاص كان في سبب لكده يانجمه مروان قالك لو اتاخرتي مش هيقابلك علشان كده انتي عملتي كده يعني ما كنتيش عايزه تخشي المكتب وخلاص علشان نجوى دي تتصرف معاكي كده وحتى لو كنتي عايزه تخش المكتب وخلاص ما ينفعش تتصرف معاكي بالشكل ده لازم تكلمك باحترام علشان هي قاعده في شركه محترمه مش قاعده في الشارع عشان تتصرف بالشكل ده
مروان قال : خلاص يا ماما هو الموضوع خلص وبلاش نتكلم فيه احسن
وجدان قالت : معك حق يا حبيبي بما ان الموضوع خلص واللي اسمها نجوى دي عرفت غلطها واعتذرت عليه خلاص ما فيش داعي نتكلم فيه المهم مبروك يا حبيبي ونظرت لنجمه مبروك يا نجمه
والتفتوا مروان ونجمه لبعضهم
ونظر لهم كريم والتفت لوالدته وقال باستغراب : ايه ده وانت عرفتي منين يا ماما ان نجمه وافقت من غير ما حد فينا يقول لك
ونظرت وجدان لكريم وقالت بابتسامه : مش محتاجه حد فيكم يقول لي يا استاذ انت علشان باينه قدامي اهي بما انهم قاعدين جنب بعض تبقى نجمه وافقت على الجواز
كريم : اهااا والتفت لمروان ونجمه ونظر لوالدته وبابتسامة لا برافو يا ماما بتفهميها وهي طايره بردك
ونظروا مروان وهز راسه ونجمه بابتسامه والتفتوا لوجدان
وبتنظر وجدان لكريم وقالت : طيب يا اخويا والتفتت لمروان ونجمه مبروك يا مروان الف مبروك
مروان قال بابتسامه : الله يبارك فيك يا ماما
ونظرت وجدان لنجمه وقالت بابتسامه : مبروك يا نجمه الف مبروك يا حبيبتي
نجمه قالت بابتسامه : الله يبارك فيكي يا طنط
وجدان قالت بابتسامه : طنط ايه قولي لي ياماما يا حبيبتي انتي خلاص بقيت بنتي
والتفتوا لها مروان وكريم ونظروا لنجمه بابتسامه
وبتنظر نجمه لوجدان وقالت بابتسامه : حاضر يا ياماما
وجدان بابتسامه : الله دي احلي كلمه ماما انا سمعتها
والتفتوا لها مروان وكريم بابتسامه
وبتنظر نجمه لوجدان وقالت بابتسامه : ربنا يخليكي لي ياماما
ونظروا لها مروان وكريم والتفتوا لوالدتهم بابتسامه
وبينظر وجدان لنجمه وقالت بابتسامه : ويخليكي لي ياحبيبتي يارب ولو مروان زعلك ونظرت له ولا حاجه تعال لي قولي بس وانا شوفي هعمل لك فيه ايه
ونظرت نجمه لمروان
ونظر كريم لمروان بابتسامه وقال بابتسامه :اوعى بقى تزعلها يا منظم علشان السلطه العليا بنفسها هتعمل فيك اللي ما اتعمل
ونظرت له نجمه قالت باستغراب : السلطه العليا
والتفتوا لها مروان وكريم والدتهم
وجدان قالت : اه يا حبيبتي ما هو مسمين السلطه العليا علشان انا والدتهم وما يقدروش يزعلوني وبينفذوا الكلام اللي انا بقول لهم عليه
والتفت لها نجمه وقالت : اهااا
كريم قال : يعني مروان لو زعلك يانجمه لو بكلمه صغيره قد كده وشاور بايده قولي للسلطه العليا على طول يا نجمه وهي تجيب لك حقك انت معاكي كارت بلانش
مروان قال : هي مش هتحتاج تقول لي لماما حاجه يا استاذ كريم
كريم قال باستغراب : ليه بقى
مروان قال : علشان والتفت لنجمه انا عمري ماهزعلها
وبتنظر له نجمه بابتسامه
والتفتوا كريم والدته لنجمه بابتسامه
ونظرت لهم وجدان وقالت بابتسامه : ربنايسعدكم يارب قولي لي الهديه عجبتك
ونظروا لها مروان ونجمه وكريم
نجمه قالت : اه يا طنط عجبتني
كريم قال باستغراب : ايه ده ياماما هو انتي كنتي تعرفي ان مروان جايب هديه لنجمه
والدته قالت : اه كنت اعرف مروان قالي قبل مايمشي
ونظر كريم لمروان وقال باستغراب : اهااا قالك طيب مقولتليش ليه انا كمان اشمعنا قولت لماما بس
والدته : هو ماكنش عاوز يقولي ياكريم بس انا اللي اصيرت عليه اني اعرف علشان كده قالي
ونظر لها كريم وقال : اهااا صحيح ياماما مش تباركي
لنجمه كمان علي العقد
والدته قالت : هي مضت العقد
كريم قال : اه ياماما مضته
ونظرت والدته لنجمه وقالت بابتسامة : الف مبروك ياحبيبتي
نجمه قالت بابتسامة : الله يبارك فيكي ياماما
مروان قال بابتسامه : طيب استني يا ماما لما اتصل بالاستاذ جمال وعم شفيق علشان ابلغهم كمان
والدته قالت : هو انت لسه ما اتصلتش بيهم وبلغتهم يا مروان
مروان قال : لا يا ماما لسه احنا قلنا نتصل بك الاول علشان نطمنك ان نجمه كويسه بعد ما الاستاذ ده ونظره لكريم قال لك
والدته : اهاااا
مروان قال : استني ياماما خليكي معانا اكلمهم بس ماشي
والدته قالت : ماشي يا حبيبي انا معاك اهو كلمهم وبابتسامة زمانهم قلقانين هم كمان عايزين يطمنوا
مروان : طيب واطلع تليفونه وهو مسك ايده نجمه ونظر فيه وبيتصل بالاستاذ جمال
والتفت كريم لوالدته وقال بابتسامه : ايه ياقطتي كنتي قعده بتعملي ايه
ونظرت له والدته وقالت : انت شايف بعمل ايه يعني
كريم : هو انا شايف حاجه ما تقولي انتي ياماما بتعملي ايه
والدته : بعمل يا سيدي وبتحكي له
ونظرت نجمه لكريم ولوجدان والتفت لمروان لقيته باصص في تليفونه وحطت ايدها علي وشها وقالت بهمس : سيب ايدي يامروان بقي واوعي تبص لي علشان طنط وكريم ما يلاحظوش
وباصص مروان لتليفونه بابتسامه وقال بهمس : مش سايبها ياحبيبتي
نجمه قالت بهمس : ليه بقي
وباصص مروان لتليفونه وقال بهمس : كده ياحبيبتي انا عاوز ايدك تبقي في ايدي دايما مش عاوزها تفرق ايدي ابدا علشان كده مش هسيبها
وحطه نجمه ايدها علي وشها وبتنظر لمروان بابتسامه
وقالت بهمس : طيب ماشي بس سيبها دلوقتي علشان انت هتكلم بابا
وباصص مروان لتليفونه وقال بهمس : وماله عمي بقي هو عارف اني بحبك وانتي كمان بتحبني ووافق علي جوازنا يبقي فيها ايه لما امسك ايدك قدامه
نجمه قالت بهمس : يامروان سيب ايدي انا مش هبقى مرتاحه لما بابا يشوفني كده علشان خاطري سيب ايدي
وباصص مروان لتليفونه فابتسم وقال بهمس : ماشي ياحبيبتي انا هسيبها دلوقتي بس بعد كده هرجع امسكها
نجمه قالت بهمس : ماشي ماشي سيبها بقى
مروان بهمس : طيب يا حبيبتي وساب ايدها
ونظرت نجمه لايده مروان لقيته ساب ايدها فشالت ايدها بسرعه
والتفت لها مروان بابتسامة وهز راسه ونظر لتليفونه
وشالت نجمه ايدها من علي وشها والتفت لوجدان وكريم لقيتهم بيتكلموا فابتسمت
وبينظر وجدان لكريم وحكت له علي اللي كانت بتعملوا وقالت : بس يا سيدي ده اللي كنت بعمله
كريم بابتسامه: طيب ياماما والتفت لمروان ايه يا منظم اتصلت بعم شفيق ووالده نجمه
ونظر لها مروان وقال : ها هتصل اهوه ياكريم
كريم : طيب
ونظر مروان لتليفونه وبيتصل فيديو بجمال
في شقة عم شفيق :
في الصالة :
قاعد جمال وبيلعب الطاولة والتفت لعم شفيق وقال : العب ياعم شفيق
والتفت له عم شفيق وقال : طيب ونظر للطاولة
ونظره جمال للطاولة
ولعب عم شفيق والتفت لجمال وقال : دورك ياجمال
والتفت له جمال وقال : طيب ونظر للطاولة وهيلعب ورن تليفونه وهو في جيبه وسمعه التفت لعم شفيق استني ياعم شفيق اشوف مين اللي بيرن علي الله يكون مروان
عم شفيق : يارب ياجمال يكون هو علشان انا قلقان اوي وعاوز اعرف نجمه وافقت ولا لا
جمال : والله ياعم شفيق أنا برده كده وكنت هتصل بي ونعرف ايه اللي حصل بس انت اللي قلت لي لا
عم شفيق : طيب شوف بس الاول مين
جمال : طيب وطلع تليفونه ونظر فيه لقي مروان بيتصل فيديو ونظر لعم شفيق ده مروان ياعم شفيق بيكلمني فيديو
عم شفيق : طيب كويس افتح يلا خلينا نكلموا
جمال : طيب ونظر لتليفون وفتح الخط وقرب التليفون شويه عند عم شفيق ونظر لمروان
ونظر عم شفيق لمروان
ونظر لهم مروان وقال بابتسامة : ازيك يا عمي
وبينظروا نجمه كريم ووالدته لمروان بابتسامه
وبينظر جمال لمروان وقال : الحمد لله يامروان ازيك انت
مروان قال بابتسامه : الحمد لله يا عمي والتفت لعم شفيق عامل ايه ياعم شفيق
عم شفيق بابتسامه : الحمد لله يامروان كويس انت اللي عمل ايه
مروان قال بابتسامه : الحمد لله يا عم شفيق كويس
جمال بقلق : قولي يامروان فين نجمه
والتفت له عم شفيق ونظر لمروان وقال : اه يامروان فين نجمه
وبينظر لهم مروان وقال : اهي يا عم شفيق ورفع ايده بالتليفون قدام نجمه والتفت لنجمه
ونظرت نجمه في تليفون مروان لعم شفيق ووالدها وقالت بابتسامه : بابا عم شفيق ورفعت ايدها
ونظروا لهم عم شفيق وجمال
ونظروا مروان وكريم والدتهم لنجمه بابتسامه
وبينظر جمال لنجمه وقال : انتي كويسه يانجمه
وبيسمعوا كريم ووالدته جمال وهما بينظروا لنجمه بابتسامه
وبتنظر نجمه لوالدها وقالت بابتسامه : اه يابابا كويسه الحمد لله
والدها بقلق : طيب قولي لي ياحبيبتي قالك انه طلب ايدك مني مش كده
ونظرت نجمه لمروان بابتسامه والتفت لوالدها وعم شفيق وقالت : اه يابابا قولي
عم شفيق بقلق : طيب وانتي رايك ايه يانجمه في اللي مروان طلبوا
والتفت له جمال ونظر لنجمه بقلق
ونظرت نجمه لمروان
والتفت لها مروان بابتسامة
وبيسمعوا كريم ووالدته كلام جمال وعم شفيق وهما بينظروا لنجمه
وبينظروا عم شفيق وجمال لنجمه والتفتوا لبعضهم بقلق
ونظرت لهم نجمه وقالت بابتسامه : انا موافقه ياعم شفيق
والتفتوا عم شفيق وجمال لنجمه وقالوا في نفس واحد : ايه موافقه ونظروا لبعضهم
والتفت لهم مروان ونظر لنجمه بابتسامه
وبينظروا كريم ووالدته لنجمه بابتسامه وهما بيسمعوا كلام عم شفيق وجمال
وبتنظر نجمه لوالدها وعم شفيق وقالت بابتسامه : اه موافقه
والدها قال بابتسامه : بجد ياحبيبتي انتي موافقه تجوزي مروان
والتفت نجمه لمروان بابتسامه ونظرت لوالدها وقالت : اه يابابا بجد
والدها قال بابتسامه : مبروك ياحبيبتي الف مبروك
نجمه قالت : الله يبارك فيك يابابا
جمال بابتسامه : متعرفش قده ايه انا كنت مستني اليوم ده اللي اشوفك فيه عروسه انا فرحان اوي والدنيا مش سيعاني من الفرح
نجمه قالت بابتسامه : ياحبيبي يابابا ربنا يخليك لي
جمال بابتسامه : ويخليكي لي ياحبيبتي والتفت لمروان مبارك يامروان الف مبروك
مروان بابتسامه : الله يبارك فيك يا عمي ومتخافش علي نجمه دي هتبقي في عنيني ونظر لها
جمال بابتسامه : انا مش خايف يامروان انا متاكد فعلا انك هتحطها في عنينك
ونظر عم شفيق لنجمه وقال بابتسامه : مبروك يا نجمه ياحبيبتي
نجمه بابتسامه : الله يبارك فيك ياعم شفيق
عم شفيق : مبروك يامروان الف مبروك متعرفوش انا سعيد علشانكم قده ايه ونظر لنجمه
مروان بابتسامه : الله يبارك فيك ياعم شفيق ويخليك لي انا ونجمه والتفت لها
وبينظر لهم عم شفيق وقال بابتسامه : ويخليكم لي يا مروان وبيسعدكم قولي يانجمه صحيح انتي مضتي العقد
جمال قال : اه العقد يا انا نسيت اسالك عليه من فرحتي
نجمه قالت : مش مشكله يابابا انا علي العموم مضيته
والدها قال بابتسامة : طيب الف مبروك
نجمه قالت بابتسامة : الله يبارك فيك يابابا
عم شفيق قال بابتسامة : مبروك يا نجمه ياحبيبتي
نجمه قالت بابتسامة : الله يبارك فيك يا عم شفيق
وبتنظر وجدان لمروان وقالت : مروان
والتفتوا لها مروان ونجمه وكريم
مروان قال : ايوه ياماما
وسمعوا عم شفيق وجمال مروان وهما بينظروا له
ونظر عم شفيق وجمال وقال باستغراب : والدته هو والدته مروان معاه ياجمال في المكتب
ونظر له جمال وقال : مش عارف ياعم شفيق يمكن تكون معاه
عم شفيق : طيب والتفت لتليفون لنجمه ومروان
ونظر جمال لتليفون لنجمه ومروان بابتسامه
وبتنظر وجدان لمروان وقالت : دور التليفون علشان اسلم على الاستاذ جمال والاستاذ شفيق
مروان : طيب ياماما هقولهم بس ودور التليفون
والدته قالت : طيب ياحبيبي
والتفت مروان ونظر لجمال وعم شفيق في التليفون وقال : عمي
جمال قال : ايوه يامروان
مروان قال : والدتي بتكلمنا فيديو برده بس علي تليفون اخويا كريم
جمال باستغراب : فيديو والتفت لعم شفيق
ونظر له عم شفيق باستغراب
وبينظر مروان لجمال وقال : ايوه وعاوزه تكلمك انت وعم شفيق علشان تسلم عليك
ونظر له جمال وقال : طيب يامروان ادهاني نكلمها
ونظر له عم شفيق والتفت لمروان وقال : ايوه يامروان ادهانها نكلمها
ونظر مروان لعم شفيق وقال : طيب ياعم شفيق انا هلف التليفون
والتفت نجمه لمروان ونظرت لوالدها وعم شفيق بابتسامه
وبينظر جمال لمروان وقال : طيب يا مروان
ونظر مروان لكريم وقال : امسك ياكريم التليفون علشان ماما تقدر تسمع من عندك ومده ايده بالتليفون
وبينظر له كريم وقال : طيب يامروان والتفت لتليفون واخذه
ونظر كريم في تليفون مروان لعم شفيق وجمال ماسك تليفونه وقال : ازي حضرتك ياعمي انا كريم اخوه مروان
جمال قال بابتسامه : اهااا الحمد لله ياكريم ازيك انت انا جمال والده نجمه
كريم قال بابتسامه : الحمد لله ياعمي كويس والتفت لعم شفيق ازيك ياعم شفيق
عم شفيق بابتسامه : الحمد لله ياكريم ازيك انت
كريم قال بابتسامه : الحمد لله ياعم شفيق كويس انا هلف التليفون علشان والدتي عاوزه تسلم عليكم
جمال بابتسامه : طيب ياكريم
ونظر كريم لوالدته وقال : ماما انا هلف التليفون اهوه
والتفتوا مروان ونجمه لوجدان
وبتنظر وجدان لكريم وقالت : طيب يا كريم لفوا
كريم : طيب
والتفت كريم لتليفون مروان وهو رافع تليفونه بايده ورفع تليفون مروان بايده الثانيه قصده تليفونه
ونظرت وجدان لعم شفيق وجمال
ونظروا لها جمال وعم شفيق
وجدان قالت بابتسامه : ازي حضرتك يا استاذ جمال
جمال قال بابتسامه : الحمد لله كويس ازي حضرتك انتي
وجدان قال بابتسامه : الحمد لله كويسه يا استاذ جمال ما تقلقش علي نجمه ونظرت لها هي خلاص بقيت بنتي وهحطها في عنيني
جمال قال بابتسامه : وانا متاكد من كده نجمه حكت لي حضرتك قده ايه بتحبها حضرتك وهي كمان بتحب حضرتك اوي وبتعتبرك زي والدتها علشان كده انا مش قلقان ومطمن عليها علشان مروان رجل وهيصون بنتي ويحافظ عليها وحضرتك مازين مربتي
وجدان قالت بابتسامه : شكرا يا استاذ جمال وحضرتك كمان يا زين مربيت نجمه بنت محترمه واخلاقها عاليه ومهذبه ومثقفه بصراحه مافيش بعد كده وماكنتش هتمني لانبي زوجه احسن منها
جمال قال بابتسامه : شكرا حضرتك ولا انا برده كنت اتمني لنجمه زوج احسن من مروان
والتفت له عم شفيق ونظر لوجدان وقال بابتسامه : فعلا حضرتك مروان شاب محترم وطيب جدا واخلاقه مافيش زيها ربنا يحميه
وبتنظر وجدان لعم شفيق وقالت : حضرتك عم شفيق مش كده
عم شفيق قال بابتسامه : ايوه ازي حضرتك
وجدان قالت بابتسامه : الحمد لله كويس مروان حكي عن حضرتك كتير وهو بيحب حضرتك اوي
عم شفيق قال بابتسامه : وانا كمان بحبه وبعتبره زي ابني ربنا يخلي لحضرتك
وجدان بابتسامه : يارب ويسعدوا هو و نجمه
والتفت لها جمال بابتسامه وقال : يارب حضرتك
وجدان بابتسامه : طيب بما ان نجمه موافقة علي الجواز
من ابني انا كنت عاوزه اتكلم حضرتكم في تفاصيل الجواز انا عارفه انه ماينفعش اتكلم معاكم ونتفق في تفاصيل الجواز واحنا نتكلم كده علي التليفونات ولازم طبعا اجي لحضرتكم انا ومروان وكريم علشان نتكلم بس بصراحه انا ومش قادرة اصبر من الفرحه اللي انا فيها وعاوزه نجمه تبقي مراته ابني في اسرع وقت علشان كده انا هتكلم مع حضرتكم دلوقتي في تفاصيل الجواز يعني ده لو معندكوش مانع
جمال قال بابتسامة : لا حضرتك معندنش مانع ولا حاجه مش كده ياعم شفيق ونظره
والتفت له عم شفيق وقال بابتسامة : اه يا جمال كده ونظره لوجدان اتفضلي حضرتك اتكلمي احنا سامعنك
ونظره جمال لوجدان
وجدان : طيب بخصوص الشبكه وبتتفق معهم
وبينظروا لها جمال وعم شفيق
والتفت كريم لمروان ونجمه بابتسامه ونظر لتليفون مروان ولتليفونه
والتفت مروان لنجمه ونظر لايدها ومسكها
ونظرت نجمه لايده مروان والتفت له وقالت بهمس : مروان والتفت لكريم لوالدته
ونظر لها مروان وقال بهمس : مروان ايه انا قوتلك اني امسكها تاني وانتي وافقتي علي كده
والتفت له نجمه وقالت بهمس : ايوه وافقت بس
وقطع مروان كلامها وقال بهمس : مافيش بس ماما بتكلم مع باباكي وعم شفيق في تفاصيل الجواز اهوه يعني خلاص انتي مراتي ياحبيبتي
ونظرت نجمه للارض بخجل
وبينظر لها مروان وهو مسك ايدها وقال بابتسامة : تعرفي ياحبيبتي انا عمري ما هنسي ابدا اليوم اللي شوفتك فيه اول مرة في الكافيه
والتفت له نجمه باستغراب وقالت بهمس : مش هتنسها
مروان بهمس : ايوه
نجمه بهمس : ليه يعني يامروان مش هتنسه اليوم ده
مروان بهمس : علشان اليوم ده انتي دخلتي فيه علي حياتي يانجمه
نجمه بهمس وباستغراب : دخلت علي حياتك
مروان بهمس : ايوه ياحبيبتي
نجمه بهمس : دخلت علي حياتك في اليوم ده ازاي يعني يامروان وانا ماكنتش اعرفك ولا انت كمان كنت تعرفني
مروان بهمس : صحيح ياحبيبتي انا ماكنتش ساعتها اعرفك ولا انتي كنتي كمان تعرفني بس اليوم ده انتي دخلت فيه علي حياتي يانجمه وانا ماكنتش اعرف انك دخلتي علي حياتي كده ولا انتي كمان كنتي تعرفي كده ساعة ماجيتي وقعدتي علي ترابيزه اللي انا كنت قاعد عليها وعرضتي عليها عرض جواز فاكرة حصل ايه ساعتها
نجمه بهمس : اه طبعاً فاكره هو ده يوم يتنسي انت معاك حق فعلا انك عمرك ما تنسي اليوم ده ولا انا كمان عمري ما هنسي ابدا يوم ماجيت وقعده علي الترابيزه وشوفتك لاول مرة
مروان بهمس وبابتسامة : طيب فاكرة انتي قولتي ايه لما جيتي قعدتي علي الترابيزه
نجمه بهمس : اه طبعاً فاكرة قوتلك تجوزني وانت ساعتها قولتي انتي مجنونه
مروان قال بهمس وبابتسامة : بس انا هغير اجبتي شويه علي عرضك ده
نجمه قالت بهمس وباستغراب : تغير اجبتك
مروان قال بهمس وبابتسامة : ايوه هغيرها
نجمه قالت بهمس : هتقول ايه يعني
مروان قال بهمس وبابتسامة : هقولك انا موافق
يا مجنونه وبحبك
وبتنظر له نجمه بابتسامه وقالت بهمس : وانا كمان بحبك يا عصبي وحطت ايدها علي ايده مروان وهي بتنظر له
ونظر مروان لايدها والتفت لها بابتسامة
وبتنظر له نجمه بابتسامه
تمت بحمدالله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى