روايات

رواية الأميرة والمغترب الفصل الحادي والثمانون 81 بقلم آلاء اسماعيل البشري

رواية الأميرة والمغترب الفصل الحادي والثمانون 81 بقلم آلاء اسماعيل البشري

رواية الأميرة والمغترب الجزء الحادي والثمانون

رواية الأميرة والمغترب البارت الحادي والثمانون

الأميرة والمغترب
الأميرة والمغترب

رواية الأميرة والمغترب الحلقة الحادية والثمانون

ابتسمت سما و نظرت الى ايهاب الذي بادلها ابتسامة الشماتة و الانتصار و ما كاد ان يفرح حتى تلاشت ابتسامته و حلت محلها صدمة شديدة و هو يسمع ذلك الداخل عليهم رفقة شخص آخر و هو يقول بصوت عال
-و لو كان ليه عم يا مولانا؟؟
نظر الجميع إلى الداخلين رفقة بيتر و كان المتحدث شاب في أواخر العشرينات وسيم يشبه ياسين الى حد ما و معه رجل في اوائل العقد الخامس من العمر و كانا نسخة عن بعضهما
الشيخ بتوجس-في هذه الحالة فالعمة لا ترث لوجود عصب وارث ذكر ! لكن من انت ولدي ؟
-آسف دخلت من غير استئذان …السلام عليكم
رد الجميع السلام بذهول فأكمل الشاب بثقة : اعرفكم على نفسي :حسام يوسف المنشاوي و ده والدي يوسف المنشاوي : عم المرحوم
ايهاب بصدمة: عمه !! 😳
تهامس الجميع بصدمة و تراجع خالد الى الخلف قليلا ثم نظر الى احدى الكاميرات بتعجب دون ان يلفت انتباه أحد : عمك !! 😕🤨🤔
بينما اكمل ذلك الكهل بإبتسامة وقورة
-أيوة عمه …يعني خالك يا إيهاب 🙂
ايهاب بصدمة: لاااا ….مستحييييل !! انا مليش اخوال غير خالي محمود …الراجل ده أكيد واحد نصاب يا مولانا !!!
اخرج الرجل بهدوء ظرفا و اعطاه للمحامي
-تستطيع التحقق من ذلك … هويتي و جواز سفري..شهادة ميلادي و شهادة ميلاد ابي ..و كل ما يثبت كلامي موجود بهذا الظرف
أمسكه المحامي و تمعن في كل الوثائق و فتح حقيبته و راح يقارنها مع معطيات ياسين الموجودة عنده
ثم نظر الى الشيخ و قال : الرجل يقول الصواب …كل الوثائق تدل على أنه اخو السيد محمود المنشاوي من الأب
ايهاب بصراخ : كذذذذب !! سأثبت ان الوثائق مزورة !
السيد مارتن: الوثائق صحيحة ولا غبار عليها …ألا تعتقد اني أستطيع ان افرق بين وثيقة حقيقية و اخرى مزورة !!
ايهاب بضياع : لكن …كيف !! متى …لا مستحييييل !! 😱😱
أمسك رأسه بصدمة و من خلفه سما المصدومة اكثر منه وهي تسأل المحامي
-ما معنى هذا الكلام !!؟؟ 😳🤔
نظر المحامي الى الشيخ فاجابها هذا الأخير : معناه ان السيد يوسف المنشاوي هو الوريث الشرعي لكل ممتلكات السيد و لا يمكن للعمة او الخالة أن ترث بوجوده هو او وجود ابنه من بعده
همس خالد لنفسه : هي دي المفاجأة يا ياسين ؟؟ عندك عم و ما قلتليش !!!
فاتن : ايه الي بيحصل يا صالح ! هو طلع له عم امتى !!
صالح : مش مهم امتى المهم أنه هياخذ منهم هوما الإثنين كل حاجة ..و الأهم الوا’طي طلع خايب
همست سحر لأم أحمد بشماتة : دلوقت الوا’طي هيطق له عرق 🙄😂…دي صدمة مكانش مستنيها أبدا !
ام أحمد : ولا مراته اللي جاية متشيكة و ناوية تقعد هنا بجد
في تلك اللحظة توجه يوسف نحو أميرة و قال : اولا اعزيكي في وفاة الغالي علينا كلنا ياسين ابن اخوي… البقاء لله يا بنتي محدش دايم فيها و ربنا يديكي الصحة و الصبر و طول العمر من بعده
أميرة بحزن: تسلم يا عمي ربنا يكرمك
ثم وقف يوسف وسط الردهة و قال بصوت عال أمام الجميع : و ما دمت هنا يا مولانا يا ريت تبقى شاهد على اللي هقوله
و نظر الى خالد قائلا : يا ريت تترجم للمحامين عشان الكل يبقى شاهد 🙄
-أنا يوسف المنشاوي ابن الشهيد توفيق المنشاوي و اخو المرحوم محمود المنشاوي اتنازل بكل اللي هيطلعلي من تركة المرحوم ياسين ابن اخوي لأرملته أميرة رجب ابراهيم
توجه نحوها و نظر إليها قائلا بصدق: الحمد لله احنا مش محتاجين حاجة و الفضل يرجع لربنا و للمرحوم اخوي و للمرحوم ابنه من بعده…افضالهم كانت مغرقانا طول السنين الي فاتت دي….عشان كدة اللي سابه محدش ليه حق فيه غيرك …انتي أحق وحدة بيه و اعتبريه عوض من ربنا عن خسارتك الكبيرة اللي ما تعوضهاش فلوس الدنيا كلها
نظرت أميرة إليه بدهشة و لم تقل شيئا
لم تقل دهشة الباقين عنها !!
فمعنى كلامه ان المرحوم محمود كان على علم بوجوده ! بل و كانا على تواصل دائم ..وكذا ياسين من بعده !! اذن لماذا اخفى أمره عن الجميع!
غادر ايهاب بصدمة و هو يقول : لالا … لالا أكيد الموضوع ده في حاجة غلط. . أكيد دي لعبة حقي”رة منه !! انا مش هأخسر يا ياسين …لا …مش انا اللي اخسر …انا هوريكم كلكم مين ايهاب المنصور!! انا مش هأسكت عالمهزلة دي !! 😤
غادرت سما من خلفه و هي تستشيط غضبا و تنظر لأميرة بنظرات نارية قائلة : الموضوع لسة ما خلصش !!
نظر المحامين الى بعضهما و قال السيد مارتن
-اسمحوا لنا بالإنصراف لقد انتهى دورنا الان
غادر المحاميين و قال الشيخ : لقد حلت المسألة اذن استأذنكم أيضا
أم أحمد: اتفضل يا مولانا متشكرين مجيتك النهاردة
غادر الشيخ و نظر خالد اليهما بدهشة ثم قال: ممكن بقى تتفضلوا وتحكولنا ايه حكايتكم بالضبط 🤔!
ابتسم حسام و قال : مش لما نرتاح الاول.. .ابوي عيان و جاي من سفر….هنبقى نقولكم كل حاجة بعدين
ام أحمد : طبعا …..اتفضلوا من هنا يا ابني
كان سينصرف خلف ام أحمد حين اوقفته أميرة : استنى
التفت يوسف إليها بتوجس فتوجهت نحوه و امسكت يده و هي تقول بإمتنان: اشكرك لإنك جيت في الوقت المناسب يا عمي يوسف .. بس انا مش محتاجة حاجة …انا بس مكنتش عايزة شقا المرحوم يروح للي اسمه ايهاب لأنه مكانش هيحافظ عليه ..بس صدقني انا مكنتش عايزة غيره هو ..لا يهمني قصر و لا فلوس و تقدر تحتفظ بيهم
همست فاتن : شوف بنت العبي’طة!
لكزها صالح بمعنى اخرسي
يوسف : عارف و متأكد يا بنتي .. سيماهم في وجوههم
بس مع كدة دي فلوس جوزك انتي هتقدري تحافظي عليها زي المرحوم و اكثر.. واضح انك جدعة و قوية و الا مكنتيش تقفي ف وش ايهاب من تاني يوم ..
أميرة : اشكرك بجد يا عمي …و الحمد لله على السلامة… اتفضل ترتاح .
دخل حسام و يوسف و قال صالح
-كدة يا جماعة احنا اتطمنا على اميرة نستأذنكم بقى
و نظر الى فاتن
-يالا يا فاتن !!
رجب : الحمد لله عدت على خير كنت خايف اوي يا فاطمة
-ربنا عالظالم يا رجب …الحمد لله
فاطمة: انا عايزة اكلم مرات اخوك اتطمن على ندى
-تلفوني جوة
-طب انا داخلة أكلمها
رجب :و انا طالع أشم شوية هوا الوا’طي اللي اسمه ايخاب عكر لي مزاجي
غادر الجميع و قال خالد و هو ينفخ بتعجب بينما ينظر الى بيتر : اوووف !! يا له من يوم يا بيتر !!
خرج بيتر مبتسما لان الموضوع مر بسلام
و قال خالد لسحر : كنت عارف انه هيحصل سيسبانس و إثارة و كدة بعد قراية الوصية …بس مكنتش اتوقع ده يحصل أبدا !!
سحر بدهشة : معاك حق !! مين كان يقول ان ياسين يطلعله عم !! 😳
خالد : اه و الله بس طلع جدع زي اخوه …الحمد لله اننا اتطمننا على اميرة 😊
سحر : صح معاك حق …دلوقت نقدر نمشي مرتاحين البال
خالد بدهشة:تمشو فين؟
سحر : بيتنا طبعا! هو احنا هنقعد هنا على طول !!
التفتت خالد يمبنا و يسارا و لم يكن هناك غيرهما
-طب بقولك ايه يا سحورتي
سحر : ايه؟
-انا بقول لو أكلم عمي صالح بخصوص تحديد معاد الفرح
سحر: فرح اي يا اهبل انت اتجننت !! ده صاحبك حتى ما عندوش ثلاث ايام مدفون ! 😡😡
-و انتي مالك هو كان صاحبي انا ولا صاحبك انتي ؟ 🙄😤
نظرت إليه سحر بغضب : يعني كل الناس تبقى حزينة على صاحبك و انت بتفكر في الجواز!! 😡
انصرفت و هي تقول: بجد بني أدم غريب !! 😤
7
نظر حوله و لم يكن هناك غيره في الردهة فإلتفت الى احدى الكاميرات و قال بهمس و هو يعلم ان ياسين يتقن لغة الشفاه
-عاحبك كدة ! أهي لعبتك السخيفة دي هتبوظ جوازتي انا كمان ! متأكد طبعا انك قاعد بتبتسم ببلاهة دلوقت… صبرك عليا لما اشوفك بس يا ياسين الگلب 😤بقى انا تخبي عني ان ليك عم !! 😤
خرج ايهاب بصدمة لا يدري ماذا يفعل و قد عقدت الصدمة لسانه..
سما : ايه الي بيحصل يا ايهاب !! هو مين الجدع ده !!معقولة عندك خال ما تعرفش عنه حاجة !!
ايهاب بضياع :مش عارف يا سما .. مش عارف …
سما : طب هنروح فين دلوقت ؟ اوعة تقولي اننا هنرجع للشقة المع”فنة دي تاني !!!
-اومال عايزة تروحي فين ؟! الشيراتون !!! ما انتي سمعتي بوذانك !! المحامي بيقول كل حاجة بقت لواحد لسة عارفين دلوقت حالا أنه موجود !! لا و فوق كدة متنازل عنها للبرنسيسة!! يعني كل اللي خططتله من سنين ضاع في ثانيتين يا سما !! 😱
-طب ناوي تعمل ايه دلوقت 😥
-مش عارف …سيبيني لوحدي دلوقت ! محتاج افكر برواقة
سما بدهشة: اسيبك ايه انت اتجننت !! اروح فين يعني ؟
اوقف ايهاب تاكسي و اركبها رغما عنها و اعطاه العنوان و النقود و هو يقول : روحي انتي الشقة انا عندي مشوار مهم
عند الزعيم
الزعيم لوي : جايكوب هل كل شيء جاهز ؟
-أجل أبي الزعيم سننطلق انا و بابلو و اليساندرو حالا
-لا يا جايكوب…أنت لم تتعاف بعد …ستبقى هنا معي لنحضر استقبالا يليق بالوغد
نظر الزعيم إلى الإثنين الواقفين بجانب جايكوب -اليساندرو ..بابلوو انتما ستذهبان و خذا فرقة دعم إضافية تحسبا لأي طاريء … لأ اريد أي خطأ مفهوم!!
-مفهوم يا زعيم
في القصر
اجتمعت العائلة لتناول طعام الغداء ثم رفعت السفرة و جلس الجميع في الصالة
خالد : ها يا استاذ يوسف….ممكن بقى نعرف حكايتك ايه ؟
يوسف : هأقولكم حكايتي بإختصار
أبوي اتعرف على أمي لما كان في مأمورية و اتجوزها على سنة الله و رسوله ..و لإن المرحومة أم محمود كانت روحها فيه ما قدرش يصارحها و فضل جوازهم في السر لحد ما يلاقي الوقت المناسب
بس ما لحقش يلاقيه لإنه إستشهد …انا وقتها كان عندي 3 سنين
أمي حاولت تتعرف على عيلة ابوي و تقولهم عني بس لما سألت من بعيد لبعيد عرفت أن أم محمود حالتها كانت صعبة جدا بعده …مقدرتش تكسر قلبها أكثر و قررت تكتم على الخبر و تبعد تاني لحد ما تلاقي الوقت المناسب …
بس السنين عدت و ما فكرتش ترجع لهم تاني او ده اللي كنت فاكره … و كنت كل ما اسألها عن عيلة بابا تغير الموضوع و تحور عليا لحد ما تميت 18 و قررت ادور عليهم بنفسي و اعرف الحقيقة اللي هي مخبياها عني و سافرت لهم و سألت
و عرفت أن عندي اختي اسمها مفيدة عندها 27 سنة و عندها ولد اسمه ايهاب عنده 9 سنين ، و اخوي الكبير محمود كان عنده 31 و عرفت أنه هيتجوز بنت صاحب الشركة اللي بيشتغل عنده …رحت ليه و عرفته عليا و وريته كل الأوراق اللي تثبتله اني اخوه… بس ساعتها عرفت ليه أمي مكانتش عايزاني أقرب منهم ..
اتاريها كانت سألت و عرفت الحقيقة
محمود حكالي ان الاوضاع مضطربة بينه و بين عيلة اختي مفيدة و السبب جوزها لإن حالته العقلية مش مستقرة… و طلب مني ما اظهرش لحد من العيلة و خصوصا جوز اختي و فضلنا نتواصل انا و هو في السر حتى بعد ما سافر .. كنت كل ما أطلب منه يسمحلي اتعرف على مفيدة كان بيقولي لما يوصل الوقت المناسب. … بس عمره ما قالي عالوقت ده امتى !
كانت دايما عنده شكوك. .. و الشكوك دي كانت بتكبر كل ما كان ايهاب بيكبر ..كان بيلمحلي بس مش بيقولي بصريح العبارة هو خايف من ايه …كل اللي كان بيقولي عليه هو ان ايهاب هيبقى نسخة عن ابوه..
كان بيزورنا في مصر و كنا نزورهم في كندا و فضلنا عالحال ده حتى بعد ما اتجوزت انا بس محدش كان عارف نوع العلاقة بينا الكل كان فاكرنا اصدقاء عيلتهم
لما مات محمود الله يرحمه خلى لي وصية و قالي خلي بالك من ياسين و اوعة تكشف نفسك الا لما يوصل الوقت المناسب …
كنت دايما افكر في العبارة دي و أقول يا ترى هو كان خايف من ايه عشان يقول كدة …و اي الوقت المناسب اللي مستنيه !!
بعدها بسنين اكتشفت ايه السر اللي مخبيه
و من يومين بس عرفت أن ده الوقت اللي كان يقصده …
أميرة -سر ايه ده ؟؟
يوسف:كل اللي اقدر أقوله دلوقت ان ايهاب كان دايما بيكره ياسين ، و محمود كان طول عمره شاكك فيه و متأكد أنه هيحاول يوقعه عشان ياخذ منه كل حاجة
اول ما عرفت بالخبر قررت اظهر و اكشف نواياه
الحكاية كلها هتلاقيها في مذكرات المرحوم
أميرة : مذكرات؟؟
حسام -أيوة …ياسين كان عنده دفاتر بيكتب عليها كل مذكراته ..غالبا هتلاقيها في المكتب
وصلت حسام رسالة نصية فأومأ لوالده الذي قام من مكانه
-و دلوقت لو تسمحولنا انا عايز اروح المدافن اقرأ الفاتحة على روحه
أميرة : اتفضل يا عمي
خالد : انا جاي معاكم .
قام خالد فقام خلفه صالح و هو يقول
صالح : خالد اتمنى ما تكونش نسيتنا يا ابني
خالد : لا يا عمي انا حجزتلكم فعلا و طيارتكم بعد ساعة و وصيت توني يوصلكم المطار كمان
صالح : تشكر يا ابني ..يالا يا سحر جهزي شنطتك انتي كمان
فاتن : لا انا خلاص جهزتها لها لما كانت مع بنت خالتها امبارح
صالح : يبقى هنستأذن احنا يا دوب نلحق المطار
نظر الى فاتن و سحر : هسيبكم تسلموا على الجماعة و تودعوهم انا هستناكم برة
في المدافن
ايهاب يقف أمام قبر ياسين يتجول كالمجنون يحاول استيعاب ما حدث
– كنت عارف ان عندك عم و مخبيه عننا !!
و ابوك عارف ان ليه أخ و مع كدة كتم عالخبر طول السنين دي!! أكيد عشان انا ما اعرفش.. فاكرين نفسكم محدش ذكي زيكم مش كدة !! 😤😤
حتى ابوي كان دايما بيشكك في ذكائي و مهما عملت بيقول لي ياسين احسن منك …و انت غبي ما تنفعش لحاجة
كل ما كنت انت تعمل حاجة تستحق المدح كنت أنا اتعرض للعقاب و للتعذ”يب بسببك ….عشان كدة انا بكرهك انت و ابوك و عمري ما كرهت حد زي ما كرهتكم انتو الإثنين
ازاح قميصه و اظهر ندبة حرق عن كتفه الأيمن : بص !! بص بسببك عملي ايه !!! فاكر دي ؟؟ فاكر !! أبوي سخن السگينة و علم عليا بسببك ..عشان ما انساش أبدا انك اتغلبت عليا و أحاول أكثر لحد ما ابقى احسن منك !
جلس يتذكر ثم قال
كنتو رايحين انت و ولاد العيلة تلعبوا جنب البير في العزبة
انا يوميها عملت فخ على اساس انك المفروض تتكعبل فيه و تقع جوة البير و اخلص منك او يتكعبل حد من صحابك و تبقى انت السبب لإنها فكرتك بس انت عملت ايه !!
وقفت صحابك صف واحد على جنب و اكتشفت ان فيه حاجة غلط …طبعا !! مش ياسين اللي عنده نظرة حادة وذكاء استثنائي!
نزلت تستكشف الارض و اكتشفت الخيط الرفيع المخفيً تحت أوراق الشجرة اللي جنب البير و بدل ما تنقذ صحابك و ترجع قررت تستعرض ذكائك زي العادة و تكشف الحقيقة للكل …و خليتني اعترفت لك من غير ما اعرف انك عامل لي فخ و اضطريت اظهر بمظهر الغب’ي و انا باعتذر قدام الكل و أقول اني كنت بهزر معاكم مش اكثر …و بقى ياسين الصغير بطل في عين الكل و بقيت انا الكبير الاهبل! 😡
بس لا … دي كانت آخر مرة ووعدت ابوي انها مش هتتكرر تاني
اعترف يا ياسين …اعترف ان انا اتغلبت عليكم انت و ابوك !
نجحت و بقيت دكتور …و اثبتت لبابا انك مش احسن مني في حاجة .. ..لا انت و لا ابوك .. بدليل انكم انتو الإثنين تحت التراب و أنا عايش ….
اوعة تفتكر كدة انك انتصرت لما اخذ الغب’ي اللي اسمه يوسف ده مني الورثة !! لاني زي ما خلصت منكم هأخلص من عمك ده ….يا ريتك بس كنت حي عشان تعترف ان البقاء للأذكى
صحيح في الاول كنت يحاول اكون اغنى منك و عملت المستحيل عشان كدة بس كل ما كنت باكبر و انجح مرة انت كنت تكبر عشر اضعافها و تنجح اضعاف اضعافها !
حاولت اعمل ثروة ما عرفتش …
ضحك كالمجنون ثم قال : بعدين فكرت و قلت لنفسي . اتعب نفسي ليه ؟ ما دامت ثروة ياسين موجودة .. الذكاء مش في الشغل و التعب اكثر .. الذكاء ف أني احصل على كل اللي حصلت انت عليه بتعبك من غير تعب ولا مجهود …ولا قطرة عرق
ضحك مطولا :
و لا حد قدر يكشف الطريقة اللي كنت بأطلع بيها المعلومات برة البلد في كل مرة اسافر بحجة مؤتمر طبي.. ولا حد قدر يكشف تورطي مع عصا”بات الأعض”اء
و كمان محدش قدر يثبت ان حادثة الطيارة كان سببها الدوا اللي اخذه الطيار في ازازة المية اللي شربها قبل الرحلة …و اللي مكانش ممكن يظهر في التحليل … لاني خلطته بطريقة عبقرية مع دوا تاني يخلي من المستحيل الكشف عنه …😁
و لا حد قدر يكتشف ان حادثة العربية بتاعتك كان سببها جهاز تشويش يخلي العربية تفقد توازنها .. على فكرة دي كانت فكرتي مش فكرة دانيال …انا حطيتله كل السيناريوهات هو كان عليه ينفذ و بس
ايوة يا ياسين انا دايما الي بأكسب .. عارف ليه ؟؟ لإني اذكى منك …. أيوة…اذكى منك
و هأثبتلك ده أكثر ما يشرف عمك و ابنه قريب عشان يونسوك … هاكون انا ساعتها في قصرك باتمتع بأملاكك
بعد ما أخلي مراتك طبعا تندم عاليوم اللي فكرت تتحداني فيه …كانت فاكرة نفسها ذكية …
ضحك كالمجنون و قال
مش عارفة اني خلصت من اللي كان فاكر نفسه اذكى حد في الدنيا و دفنته بإيدي دول
اتمنيت لو اقدر أقول للدنيا كلها ان ايهاب المنصور قدر أخيرا يقضي على ياسين المنشاوي اللي كان الكل فاكره أسطورة
-ما تخافش يا ابن عمتي …اديني حققتلك امنيتك …و الدنيا كلها عرفت 🙄🙂
ايهاب بصدمة: ياسين !!! 😱
اتمنيت لو اقدر أقول للدنيا كلها ان ايهاب المنصور قدر أخيرا يقضي على ياسين المنشاوي اللي كان الكل فاكره أسطورة
-ما تخافش يا ابن عمتي …اديني حققتلك امنيتك …و الدنيا كلها عرفت 🙄🙂
التفت ايهاب خلفه بصدمة: ياسيييين !! 😱
ياسين بإبتسامة: بشحمه و لحمه
إيهاب بضياع : انت …ازاااي !!! انا .. انا دفنتك بايديا !! لاااا
مستحييييل ! 😱
نظر الى القبر و هو يقول بتلعثم: اومال …اومال مين اللي …🤔😱😧
اقترب منه ياسين و هو يقول بهدوء : طب كنت على الأقل عملت حاجة وحدة عدلة في حياتك الوا’طية دي و قريت فاتحة على روح الراجل اللي انت دفنته ب ايدك ده!! ولا انت ما بتعرفش تعمل غير بلاوي!! 🙄
ايهاب: لا مش ممكن تكون حي بجد !! انت أكيد عفريته
انا وعدت ابوي …انت مش هتنتصر عليا أبدا لاااا 😳
ياسين بمزاح : اه على سيرة ابوك… على اساس وعدته ما تكررش موضوع الإعتراف و التباهي ده ! بس نقول إيه ؟ الطبع غلاب!
تماما زي ما حصل معاك يوم حادثة البير 🙄😁 مع فرق بسيط يوميها كانت عيلتنا بس اللي موجودة
بس النهاردة كل حبايبك اللي بيدوروا عليك هنا 😁
في تلك اللحظة خرج من خلف الجدار كل من حسام و يوسف و خالد و من ورائهم البوليس الكندي وعناصر من الانتربول و المخابرات المصرية و مبعوثين عن مجلس الأمن و اخرين عن محكمة العدل الدولية بسبب اشتراكه مع عصا”بات اع”ضاء عالمية
حسام : لما كنا في القصر نسيت اعرفك علينا بشكل كويس
: الملازم اول حسام المنشاوي :ضابط مخابرات ..
و ده يبقى خالك العقيد: يوسف المنشاوي ..
في القصر
كانت سحر تبحث في حقيبة فاتن بضياع
-مش فاهمة راحوا فين بس !!
-هوما ايه ؟؟ 🙄
قالها فاتن و هي تدخل بهدوء
سحر بغضب : الحاجات اللي انتي اخذتيها يا ماما 😤
فاتن بهدوء : رجعتها مكانها ..كان معاكي حق … انا مش حقيرة للدرجة دي …مش هتوصل بيا اخذ حاجة من بيت الراجل و هو مي”ت ..مش كفاية ابن عمته الوا’طي !! 🙄
سحر بتعجب: بجد !!
فاتن بلامبالاة : ايوة .. مالك مستغربة !! اهي شنطتي فتشي فيها براحتك 🙄
سحر بإستسلام : طيب يا ماما … يالا الراجل مستنينا برة هجيب شنطتي انا كمان مفيش وقت
و همست في سرها ربنا يهديكي بس و يكون بجد زي ما قلتي
في المدافن
ايهاب بضياع -لا …أكيد دي مزحة باي”خة ! 😳
حسام : بصراحة انت دوختني يا راجل … بقالي اكثر من خمس سنين مستني لحظة الإعتراف دي … من لما عرفت أن الخا”ين اللي بيطلع أسرارنا و بندور عليه يبقى ابن عمتي .. انا طلبت أمسك القضية دي بنفسي عشان اقدر أسلمك بإيدي لحبل الم”شنقة المشكلة كنت حويط لدرجة الخب”ث
نظر ياسين الى حسام بعبث : مش كنا اتراهننا يا حسام ! قلتلك ايه ؟؟ كنت متأكد انه مش هيقدر يقاوم طبعه المغرور و لا هيبطل عادته الباي”خة اللي هتوديه في داهية
حسام : معاك حق …انت كسبت الرهان يا ابن عمي 😁
نظر ياسين الى خالد و حسام ثم نظر اليه أكمل بمزاح :يا راجل ده انت حتى اتحرقت بسبب العادة دي !! معقولة الندبة دي كلها ما فكرتكش انك لما تعمل حاجة تبقى تقفل بوقك الكبير ده ؟ 🙄😂
ايهاب بجنون: لاااا …انا مستحيل اخسر مستحييييل 😱!! انت ازاي …هو ايه اللي … لا انت لازم تموووت يا ياسين .. لاااازم …انا مستحيل يتقبض عليا ! انا اذكى منك …قدرت افلت منهم طول السنين دي كلها! ايوة اعترف ان انا الاذكى ؟
تقدم نحوه احد ضباط الانتربول و معه ضابط مصري:
لقد تم ترجمة اعترافك فلا تحاول المقاومة…نحن ايضا ننتظر دليلا فقط على متاجرتك بالاع”ضاء البشرية و قد سجل اعترافك لدى مجلس الأمن و محكمة العدل … الان و قد اعترفت فستكون محاكمتك مزدوجة …هيا القوا القبض عليه !!
ابتعد ايهاب للخلف و لم يجد مهربا سوى الحائط
نظر حوله برعب فقال : لالا… أفضل اني امو”ت على انكم تقبضوا عليا
حسام-ما تخافش يا ابن عمتي انت هتموت طبعا. … و لولا إن المو”ت وحدة كنت مو”تت كذا مرة لان بلاويك ملهاش عد
-جريمة قت”ل ثلاثية مدبرة لكل من خالك و مراته و الطيار
– التعاون مع عملاء اجانب و تهر”.يب معلومات إستراتيجية و امنية برة البلد
-جر”يمة سرقة اع”ضاء بشرية و المتا”جرة بيها
-تدبير محاولة ق”تل ياسين المنشاوي
و دلوقت هتمشي معانا من سكات عشان نتكلم في تفاصيل الجرايم دي كلها…. يالا امسكوه
لم يكن امامه اي مهرب فعددهم كان كبيرا جدا و يحيطون به من كل الجهات .
توجه الجميع الى سياراتهم و انطلقوا و بقي خالد مع ياسين بجانب المقابر
في جناح أميرة
تستلقي بحزن و هي تفكر في كل ما حدث
-كان عارف ان عنده عم و بيتواصل معاه من زمان!…يعني كان عارف ان الوا’طي ايهاب ده هيفكر يعمل حاجة …ده مش بعيد ..يكون هو …!!
فكرت قليلا ثم قالت بصدمة: معقولة هو اللي دبر مو”ته؟
-ليه لأ !! أكيد عملوله خطة حق”يرة هو و اللي اسمه دانيال !
مش عمه قال ان ابوه كان شاكك فيه طول السنين دي !!
يبقى كان عارف أنه هيحاول يق”تله ….بس مش هيعملها بنفسه لأنه القانون مش هيسمح له يورثه لو اثبت ان هو اللي وراء مو”ته .. عشان كدة كان محتاج دانيال !
بكت بحرقة و هي تقول : كنت بتحارب كل المصائب دي لوحدك ! و مع كدة بتضحك و عمرك ما اشتكيت 😭 .. كنت عارف انك ممكن تسيبني…عشان كدة طلبت مني اكون قوية ! 😭😭…
مسحت عينيها و نظرت الى الفراغ قائلة بضياع :
انا مش قادرة أصدق لحد دلوقت كل اللي عدى عليا ده !! انا …انا حاسة إني ضايعة… إن كل ده كابوس! يا ترى هأصحى منه امتى !
ولا يكونش اتكتب عليا اعيش مع الضياع ده طول عمري !!
عند خالد و ياسين
خالد : ياااااه !!! ده انا حاسس نفسي كنت باتفرج على مشهد في فيلم من افلام الجوسسة الامريكية يا راجل !
ياسين : الحمد لله اتوفقنا …كان معاها حق ام أحمد لما قالتلي الناس اللي زي ايهاب بتحب تتباهى بإنجازاتها و حبه أنه يظهر احسن منك هيخليه يجيلك لحد عندك حتى و انت مي”ت و يعترفلك…ساعتها انا افتكرت فورا حادثة البير …لما خليته اعترفتلي من غير ما يعرف ان كل اهالي الولاد موجودين و بقى موقفه ز”بالة قدام الكل ساعتها
خالد بضحك : تقصد أنه طول عمره مهزأ كدة ؟ 🤔😂
فأردف ياسين : كنت متأكد ان خطتها هتنجح مكانش عندي شك فيها …كانت مسألة وقت بس
-طب يالا بينا يا خوي و اهو تحكيلي في السكة حكاية عمك و ابنه ضابط المخا”برات ده
-لا استنى لحظة …
-استنى ايه مش الوا’طي اتقبض عليه !!
-انت مش ناسي حاجة ؟؟
خالد بتساؤل : لا…هأنسى ايه مثلا ؟؟
-احنا في المدافن…مش هأمشي قبل ما اقرأ فاتحة على روح المرحوم مدثر
اطرق خالد بإحراج : معاك حق الوا’طي و المفاجآت نستني مدثر …ربنا يرحمك يا اخوي
قرآ الفاتحة على روحه الطاهرة ثم انطلقا
في القصر
فاطمة بذعر -انتي بتقولي ايه يا سلوى !! بنتي مالها !! ما تخبيش علياااا
سلوى -يا فاطمة صبرك عليا افهمك ..هو بس …
-لااااا بنتي 😭!! انا عايزة اشوف بنتي !! 😱 😭
دخلت أم أحمد على صوتها العالي و صراخها
-خير يا ست فاطمة ايه الحكاية !! يا خبر و مال وشك اتخطف كدة !! 😕
فاطمة بذعر :بنتي يا ست ام أحمد !! بنتي الصغيرة ! 😰
أم أحمد: استهدي بالله و اقعدي و قوليلي فيه ايه كفى الله الشر !
في تلك اللحظة دخل رجب
-خير يا فاطمة كنت سامع صوتك من برة في أي !!!
فاطمة بصدمة: الحق يا رجب !! مرات اخوك بتقول ان بنتي اتحر”قت !! 😱انا عايزة اروح لبنتي يا رجب !! 😭
رجب بصدمة: ايه الكلام ده !
اخذ الهاتف و أتصل ثانية : الو …ايوة يا سلوى هو ايه الموضوع
سلوى بتلعثم : و الله يا رجب انا اسفة …بس البنت اصرت تساعدني في المطبخ …و طاسة الزيت وقعت على وشها و صدرها
-بتقولي بنتي اتحر”قت!!! و انتي كنتي فين؟؟؟
سلوى بخوف: و الله قلتلها مش محتاجة مساعدة هي اللي قالت انها تعرف تحمر بطاطس و متعودة تساعد امها انا مالي! 😰
-طب هي عاملة ايه دلوقت 😥
-احنا اخذناها عالمستشفى و عملنا اللازم ما تقلقش-
– ما اقلقش ازاي البنت زمانها مرعوبة ..طب خلاص اقفلي و قوليلها ان احنا جايين
اقفل الخط و توجه الى فاطمة المنهارة و الى جانبها أم أحمد تحاول تهدئتها : لمي هدومك يا فاطمة .. احنا هنسافر النهاردة …
نظر الى أم أحمد و قال : ست ام أحمد أميرة دلوقت في بيت جوزها المرحوم و خلصت من الوا’طي و عدت ازمتها على خير …احنا هنسيبها في امانتك …بنتنا الصغيرة محتاجنا و أكيد واخذينها لمستشفى حكومي و استخسروا فيها ثمن العلاج
اخوي و اعرفه… انا لازم الحق بنتي حالا ده حرق في الوش يعني مستقبلها كدة هيضيع
ام أحمد : ربنا يسترها معاها …تسافروا بالسلامة و ما تقلقش على اميرة …دي بنتي برضو و هأشيلها في عينيا الإثنين .
رجب: تسلمي يا ست يا طيبة ..يالا انا هاتصل بخالد عشان يشوفلنا حكاية الطيارة
كان الموكب في الطريق من المدافن إلى قسم الشرطة لإستكمال اجراءات تسليمه و نقله الى مصر
وصلوا الى احد المنعطفات و كان طريقا تغطيه اشجار كثيفة و لا يرى ما بعد المنعطف
فجأة و دون سابق انذار داهمت الموكب خمس سيارات بطريقة ما سدت الطريق على كل السيارات ما عدا السيارة التي كانت تُقل ايهاب التي واصلت سيرها من بينهم و انعطفت يمينا عكس الطريق الذي كانوا سيسلكونه
توقف الباقون ليحدث اشتباك و تبادل اطلاق نار قصد اعطاء الفرصة للسيارة بالابتعاد …
كان الرجال ملثمين لا يرى منهم شيئا كما انهم مدججون بالسلاح
في سيارة ايهاب
ما إن ظهرت السيارات الخمسة حتى اخرج ذلك الراكب بجانب ايهاب مسدسين و وضعهما في رأسي السائق و من بجانبه و هو يقول
انعطف بسرعة ثم توقف على أول اشارة…هيا و الا فجر”ت رأسيكما في آن واحد
انطلق السائق بغضب و هو يقول : ايها الخائن !
-اخرس و قد بسرعة !!
بقي ايهاب ينظر بترقب و يقول
-من انت …لماذا تنقذني ؟؟
لم يتكلم الرجل بل بقي مركزا نظره على الرجلين في الأمام و يديه تركزان على الزنادين
توقف السائق ثم قال الرجل
الان اخرجا. …لا ننوي قت”لكما …كل مانريده هو الرجل
خرج الرجلين بذعر فوجدا اخرين يحملان سلا”حهما و يشهرانه في وجهيهما
اخذا منهما سلا”حيهما و اصفادهما و كبلاهما مع باب سيارتهما ثم أخرج الثالث ايهاب من السيارة و وضعاه في سيارة اخرى كانت تنتظرهما و انطلقوا بسرعة
ما إن وصلا المنعطف الثاني بعد حوالي كيلومتر حتى اعطيا الاشارة الى اصدقائهما بوقف الاشتباك و الانسحاب بإطلاق ألعاب نارية عاليا في السماء
توقف الجميع و اتسحبت السيارات الخمسة و لحقت بها كل السيارات الاخرى و قد اطلقوا نداء الاستغاثة من اجل الدعم
لكن دهشتهم كانت كبيرة و خيبتهم اكبر !!
ما إن وصلوا المنعطف الثاني حتى وجدوا السيارات الستة فارغة و مركونة بجانب الطريق و معها الاسلحة
خرج حسام و يوسف من السيارة ليجدا الطريق الرئيسي يعج بالناس و كانت مظاهرات سلمية متكونة من رجال و نساء و اطفال و الزحام يملأ المكان
حسام بغضب: فلت من ايدينا الوا’طي !! 😤
نظر الضابط الكندي حوله و ضرب رجله بضيق و هو يقول : اللعنة
نظر الى صديقه: استغلوا فرصة المظاهرات و انسلوا بين الجموع …سيستغرق ايجادهم ساعات وسط هذا الحشد الهائل
فتش الاخر السيارات و هو يقول بغضب -كيف نجدهم أصلا !؟ لقد كانوا مسلحين وملثمين و الان قد وضعوا الاقنعة و الاسلحة!! اووووف !!! لقد هربوا الحقي”ر 😡
في تلك اللحظة وصلت الضابط الكندي رسالة نصية من مجهول
-الرجل يخص الزعيم لوي لا داعي للبحث عنه
في سيارة خالد :
خالد : بس انت من غير عربية ما قلتليش جيت ازاي ؟؟
-اتفقت مع حسام يوصلني المدافن قبل ما يجولكم …كنت متأكد ان ايهاب هيجيلي فورا بعد ما عمي يظهر سبقته و استخبيت هنا
-طب ايه حكاية عمك دي !!
كان ياسين سيتكلم حين رن هاتف خالد
-ده حماك !!
ياسين بقلق : طب رد بسرعة !
-الو ايوة يا عم رجب !! طب اهدى عشان افهم بتقول بنتك مالها ؟؟ يا ساتر يعني وضعها بالخطورة دي !! طب ما تقلقش انا هاتصرف حالا …حاضر يا عمي ..
كان ياسين على اعصابه و بمجرد ان اقفل خالد الخط حتى هرع اليه ياسين بقلق شديد : في أي خالد ! أميرة مالها!! 😱
-يا ساااتر !! و مالك اتخطف لونك كدة…مش أميرة …دي بنته التانية
ياسين بقلق : طب انطق في أي ..سيبت ركبي مالها بنته التانية ؟
-بيقول اتحر”قت و زمانها مرعوبة و لازم يرجعوا مصر حالا
فكر ياسين. قليلا ثم قال : طب ابعثهم على الطيارة الخاصة
خالد : بعثت الطيارة الخاصة لمونتريال توصل عيلة خالتها
-طب يالا مستني ايه ؟ هتروح تاخذ له اذن بالطيران و استعجله أول ما يرجع هيسافر مصر
خالد : يالا هآخذك على القصر عشان ألحق المطار
اوقفه ياسين مسرعا : قصر ايه انت اتجننت!!
خالد بتعجب: أومال رايح فين ؟ ما الوا’طي اتمسك و اللعبة اتكشفت خلاص !! طبيعي ترجع لمراتك اللي قلبها مقهور دي ! خصوصا ان القصر هيفضى عليها بين يوم و ليلة ؟؟
-لا يا خالد …أميرة لسة تحت تأثير الصدمة ومتأكد انها لو شافتني دلوقت هتتصدم اكثر .. ما اقدرش اخاطر بكدة!
خالد بدهشة: ياسلام !! اومال ناوي على ايه يا ناصح!!
-أنا هأرجع بيت الجبل تاني على الأقل لأسبوع لحد ما تمهد لي أم أحمد الطريق
خالد بضياع :أنا مش فاهم ايه اللي بتهببه ده بس حاضر… تحت امرك…يا رب بس ترسى على خير !
ياسين : يا رب يا خالد
أدار خالد السياسة و توجه نحو بيت الجبل
خالد : طيب يا سيدي هنروح بيت الجبل و هات احكيلي ايه حكاية عم…
رن هاتفه ثانية فقال خالد بضيق: يا دي القفلة! هو عمك ده منهم ولا ايه !! كل ما تجي سيرته تجي حاجة تقاطعنا !!
ياسين بضحك : رد على تلفونك الاول
اخرج هاتفه و هو يقول لياسين بينما ينعطف للطريق الجبلي : ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم !دي إيلينا
-ألو خالد
-نعم إيلينا ما الأمر
-اتصلت بك لاخبرك بأن اولغا مرتبطة بحدث مهم في ألمانيا
و علينا ان نسافر غدا او بعد غد على الأكثر ..هل تستطيع ان تتدبر لنا تذكرتي عودة الى ألمانيا ؟
-حسنا إيلينا .. بالتأكيد
اقفل هانفه و هو يقول : هو اي اللي بيحصل ده !! هو النهاردة اليوم العالمي للسفر ولا ايه ؟!
ضحك ياسين قائلا : ايش معنى
خالد بتذمر: إيلينا كمان بتقول لازم تسافر بكرة او بعده 😏
-طب يالا توصلني عشان تلحق مشاويرك
-حاضر …هاا يا سيدي …
رن هاتفه للمرة الثالثة فقال و هو يرتجف: لالا انا كدة اتأكدت أنه منهم !! بسم الله الرحمن الرحيم! اول ما جبت سيرته يرن !!
-مين اللي رن ؟؟
-ده هو بيتصل!! انا اخذت رقمه قبل شوية !
ياسين بضحك : قصدك عمي ! طب رد عليه أكيد حاجة ضرورية …ولا اقولك ! هات أرد انا
-الو ..ايوة يا عمي انا ياسين …بتقول ايه ؟؟ ازاي !! طيب يا عمي نتكلم بعدين
اقفل الخط فسأله خالد بتوجس : خير !!! حصل ايه ؟!
-بيقول ناس مسلحين اعترضوا طريق الموكب و خطفوا الوا’طي
-يا خبر !! يعني بعد كل التعب ده يهرب ؟!!
فكر قليلا ثم ضرب جبهته : ده معناه إنك انت و أميرة ف خطر !!
ياسين بهدوء: لا ما تخافش..مش هيقدر يعمل حاجة ..
خالد بتوجس: ليه ؟؟ 🤔 اي اللي يخليك متأكد ؟
ياسين : لإن اللي خطفه يبقى الزعيم
خالد : قلت الزعيم !!!
-أيوة …ماهو الوا’طي أصلا عنده حساب مع الزعيم لسة ما خلصش …و الزعيم مش بيسيب حساباته مفتوحة أبدا 😁
خالد بفرحة: اهو كدة طمنتني …طب بقولك ايه !!
ياسين : ايه؟
وضع خالد هاتفه على وضع الطيران و قال قربنا نوصل طريق الجبل بس زيادة تأكد اديني طفيت الزفت
دلوقت هتحكيلي كل حاجة عن عمك و ابنه
ياسين : حاضر يا فضولي ..🙄😂
كانت سما تدور في الشقة بقلق لا تعلم ماذا تفعل و ايهاب لا يرد على هاتفه
-و بعدين بقى !! راح فين ده !!
رن هاتفها فنفخت بضيق و ردت بغضب
-عايز ايه تاااااني !!! انت مش بتزهق !!!
-لا يا سما …بالراحة مش كدة! انتي ناسية انك بتكلمي ابوكي ؟
-انا ما يشرفنيش تكون ابوي و قلتلك مش عايزة اي حاجة تربطني بيك ما بتفهمش!! 😡
-و انا ما طلبتش غير نصيبي و خليت لك الارتباط يا سمسم …ها قلتي ايه ؟؟
سما بغضب : قلت لو كنت واقفة فوق جبل فلوس و طلبت مني دولار واحد منها مش هأديك.. وصلت دلوقت !!!
أقفلت الخط في وجهه فإبتسم بشر قائلا
-وصلت يا سمسم …أهو كدة هأبقى عملت اللي عليا و عداني العيب 🙄😁ومش هتزعلي من اللي هاعمله فيكي
اقفلت سما الخط بتذمر و هي تقول : مش ناقصني غيرك !! مش كفاية الوا’طي اللي اسمه حسام ده و ابوه أخذوا مننا كل حاجة!! يا عالم هيعرف ايهاب يتصرف في الحكاية دي ولا هنفضل كدة زي المتشردين
تحسست رائحتها فقالت : من لما جيت كندا ما عرفتش اخذ حمام براحتي 😓 يعععع ريحتي مقر”فة. …
ثم نظرت حولها بتقزز و قالت : و لا الشقة الز”بالة دي !🤮
تذكرت أميرة فجزت على أسنانها و قالت بغضب و كره دفين :انتي السبب ف كل ده يا أميرة !!يا رب تموتي يا گلبة😤
كانت تهم بتغيير ملابسها حين رن هاتفها
-ألو انا السيد كارسون المحامي
-ألو … أجل سيد كارسون !؟
– هل انت سما المصري زوجة السيد إيهاب؟
سما بتوجس: نعم أنا سما المصري ماذا هناك ؟؟
-سيدتي يؤسفني أن اخبرك بأنه قد تم إلقاء القبض على زوجك
سما بصدمة: ماذا تقول !! ألقي القبض على إيهاب !!! كيف ذلك !!!
-لا اعلم التفاصيل بالضبط كل ما أعرفه هو أنه في ورطة حقيقية
سما بخوف: حسنا .. شكرا لأنك اعلمتني بذلك ..طلب يومك
أقفلت الخط و هي تفكر بسرعة ثم اتصلت
سما بهلع -ألو …أيوة يا ماما الحقيني! حصلت مصيبة 😰
-خير يا سما اهدي و قوليلي مالك يا حبيبتي 😱
-ضاعت مننا كل حاجة يا ماما 😭 …طلع عنده عم و هو اللي ورث كل حاجة و طلعنا احنا بايدينا فاضيين
عبير بصدمة: انتي بتقولي ايه ؟ طلع منين عمه ده!
-مش مهم طلع منين …المهم اننا جينا كندا على الفاضي مش بس كدة ! 😭😭
عبير بشك : مالك يا سما .. ايه اللي حصل كمان
-ايهاب اتقبض عليه ياماما و انا مش عارفة اعمل ايه و لا اروح فين ! 😭😭
عبير : ايه الكلام ده ! انتي هترجعي مصر حالا فاهمة!!
سما ببكاء: ازاي ! انا ممعيش فلوس و كنا حاجزين ذهاب بس من غير عودة 😭
عبير بتفكير : اسمعي انا هأبعثلك رصيد على حسابك بشرط تاخذي اول طيارة و ترجعي…ملكيش دعوة بالبلاوي اللي هو عاملها …هو الراجل خليه يتحمل المسؤولية لوحده
سما :حاضر يا ماما 😰😭
في مقر الزعيم لوي
كان الزعيم في حديقته الشاسعة بإنتظار وصول ضيفه
كانت الحديقة أغرب من الخيال فهي تضم كما هائلا من النباتات و الأشجار النادرة و الغريبة من حول العالم و كذا بعض الحيوانات و الحشرات
يتوسطها حوض ماء يشبه المسبح لكنه مغلق بغطاء زجاجي قابل للتحكم به عن طريق جهاز تحكم
يرتدي الزعيم معطفا جلديا و قفازات مطاطية و يضع نظارات واقية بينما يمسك بيده مقصا للتقليم وهو يقلم شجرة صغيرة تفوق طوله بقليل
في تلك اللحظة دخل جايكوب و هو يقول له : وصل ضيفنا أبي الزعيم
ابتسم الزعيم و قال بحماس: عظيم ! هل استقبلته كما يجب!
-كما أمرت ابي الزعيم ..
-ماذا تنتظر !! احضره على الفور
خرج جايكوب و قال الزعيم لشجرته : ستبدأ الحفلة بعد قليل 😁ارجو أن تستمتعي بالعرض يا حلوتي 😉

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الأميرة والمغترب)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى