روايات

رواية ما وراء العيادة النفسية الفصل الثالث 3 بقلم منة مصطفى

موقع كتابك في سطور

رواية ما وراء العيادة النفسية الفصل الثالث 3 بقلم منة مصطفى

رواية ما وراء العيادة النفسية البارت الثالث

رواية ما وراء العيادة النفسية الجزء الثالث

ما وراء العيادة النفسية
ما وراء العيادة النفسية

رواية ما وراء العيادة النفسية الحلقة الثالثة

_أنا خطوبتي انهارده
..وقع الخبر على أذنيه كالبرق
بس أنا خطيبك أزاي يعني
..والله دي حاجتك وخلي اخوك سيف الي انت موقف فرحنا عليه ينفعك يا شريف أنا أصلا عمري ما حبيتك بس أتخطبت كده وخلاص
_كده وخلاص أزاي يعني
..اهو قولتك كده وخلاص
وأنطلقت مرام من الكافيه ومازال شريف شارد الذهن لا يدري أهذه خطيبته أم هذا أخوه وظل على هذه حاله حتى قطع شروده صديقه إياد
شريف..سيف
إياد..سيف مين يا عم أنا إياد أنا شوفت مرام في الجراچ كانت هنا ولا اي
روى شريف لصديقه كل ما حدث بينهم
إياد وعلامات الصدمه على وجه..على فكره متستهلكش دي بني أدمه مش كويسه أما سيف أخوك يا إما تسنيم مجنونه وهي كذلك يا إما أنت شبه جوزها أو حاجه ودا مجرد تشابه وهي برضه مريضه ليس عليها حرج
شريف..معرفش يا إياد بس الدنيا بتقفل في وشي أنا مش عارف أعمل أيه كل حاجه حوليا متغلبطه أنا حاسس أني قررت أتجنن مستحيل يكون دي الحياة الي كنت بتمناها ولو سيف متجوز مقلناش ليه دا أخويا التوأم أنت فاهم الدنيا جايه عليا أوي حاسس اني مش مرتاح وحتى الإنسانه الوحيده الي حبتها جاية تقولي دي خطوبتي خطوبتها لدرجة دي أنا كنت بنسبه لها ولا حاجه أنا مخدوع يا إياد أنا دلوقتي مليش غيرك في دنيا دي أنت وماما وليلى
في إحدي الحارات الضيقة داخل شقه جدرانها مشققه لا تصلح للعيش يجري حوار بين
أنا قررت أطلق تسنيم
أنزل صديقه كوب القهوة من يده وهو في صدمته تسنيم الي دخلت المصحة بسببك أنت اي أنت مش بني أدم يعني مفهم اهلك انك م.يت وكمان عاوز تطلقها وأنت أصلا السبب في الي هي في أسمع انا لو كنت ساكت عليك عشانها اما كده وكفايا وابنك يا أخي من اليوم دا أنت من طريق وانا من طريق
أما في غرفه ليلى كانت تجلس أمام حاسوبها تقوم بعملها كمهندسة برمجيات لتتفجئ بصوت جرس الباب وتفتح تجد ريم
ليلى بتعابير لا تصدق..ريييييييييييييييييم
ريم بنفس التعبير..ليلااااااااااااااااااااااااااى
وأكملها الفتاتان الصراخ في وجه بعضهما حتى خرج الأم “سميرة” من غرفتها وهي مبتسمة
سميرة..يا حبيبتي وصلتي امتى مصر
ريم..لسه وصله حالا يا عمتي وجاية اقعد عندكم شهرين ونص
ليلى..بتهزررررررررري
ريم..لاااااا
سميرة بضحك..ادخلو طيب الجيران هتقول عليكم اتجننتوا والله
في احدى المقاهي الفاخرة
إياد..لازم نروح المستشفى حالا
شريف..مش قادر انا مش فاهم حاجة وحاسس ان دنيا بتلف بيا
اياد..هيغمى عليك تاني؟
شريف..لا دا مجرد تعبير مجازي ولكن انا محدش في بيت مصدق ال حكتهولوا
اياد..حط في حساباتك لو سنتي انك دكتور مجانين
شريف بغضب..اسمهم مرضى نفسين
اياد..استغلها
شريف..لا مبنفعش وبعدين يعني اي استغلها
اياد..ممكن متكتش بتكذب واصلا اخوك كان متجوزها وريها صور لاخوك وليك وخليها تطلعه منهم ولو كده يبقى هي مش كذابه واسألها عن تفاصيل ميعرفهاش غير انت واخوك يا شريف
شريف..صح عندك حق بس اخاف اعلقها بيا وتفكرني ان انا سيف واحنا الاتنين مش نفس الشخص
اياد..حاول عشان تعرف الحقيقه على الاقل لو صح ابنها يتربى مع عمه وجدته
شريف بتنهيده..تمام
انطلق كلا منها لمستشفى وبعد امور التسجيل انطلق شريف نحو غرفة تسنيم وقام بفتح الباب فوجد …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ما وراء العيادة النفسية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى