روايات

رواية عالم موازي الفصل العاشر 10 بقلم رشا منصور

موقع كتابك في سطور

رواية عالم موازي الفصل العاشر 10 بقلم رشا منصور

رواية عالم موازي الجزء العاشر

رواية عالم موازي البارت العاشر

عالم موازي
عالم موازي

رواية عالم موازي الحلقة العاشرة

شلتوت….
ابتديت أحكي ل أنجي وآسيا وايسآ ويجنأ بكل اللى بيفكر فيه شهياص وإن ده فى خطو’رة ع دنيا
شهياص مارد. قوى. وصعب حد يتوقع هو ناوي ع إيه
وفى وسط الكلام لقيت أنجي قالت
إذا كانت سامويا بتحب شهياص وهو كمان بيحبها ليه منقولش لها تفهم شهياص الحقيقة
بصيت لها وقولتلها اللى عملك صحفية ظلمك😔
هو أنا مش وضحت ان سامويا مخفيه عن شهياص وأنها مش عارفه تتواصل معاه يبقي ازاى هتحكي له
أنتي سكوتك أفضل من كلامك بصي إنتي دورك تنفذي. اللي نقولك عليه وبس
يجنأ. …
عندك حق يا شلتوت هو صحيح أنا قرينتها وأشهد لها أنها عبقرية فى شغلها بس مش عارفه ايه الغباء. اللى بقت فيه من لحظه ما اتنقلت للماضي واحدة غيرها المفروض أنها عاشت فى المستقبل تبقي عارفه تتصرف ازاي وتفكر ازاى لكن دى تجيب الضغط. اهو ده اللى بناخده من الإنس
آسيا….
اهدوا يا جماعه وخلونا نفكر فى المشكله. دى حياة دنيا هى الأهم دلوقتي وانتى يا أنجي حاولى تركزى وبلاش الردود اللي من غير تفكير دى
ايسآ….
عارف يا شلتوت حل الحوار ده عندك أنت
روح قابل شهياص واتكلم معاه لقيته بصلي وقال لنا واضح ان الغباء. بقي معدي’
عوزانى اروح ل شهياص اللى فاهم إنى موجود علشان اد’مره ؟
ده أول ما يشوفني ممكن يعمل مني فأر تجارب. أنا صحيح من الجن الأزرق أقوى. منه بس اظاهر أنك نسيتي فرق السن أنا طفل قدراتي لا تذكر بالنسبة ل مارد. زى شهياص ووقتها المسألة. هتتعقد. أكتر ومش بعيد تقوم حر’ب بين العشائر. بسبب فكرتك دى
وع ما ده يحصل ونتتقدم كلنا لمحا’كمة ملوك الجان تكون أنجي جسدها ترك الزمن الحاضر وهتعيش فى الماضي ع طول وممكن تعيش مع أحداث تانية وناس مختلفه ومش بعيد بدل ما هى صحفية تبقي مجر’مة ولها صحيفة سو’ابق
وتكون دنيا انتحر’ت ويبقي عالم الأنس والجن ادمر’ كله
بصيت له قولتله عندك حق كدا الموضوع بقي معقد’ آوى وممكن من أقل غلطة. العالم كله يتشقلب
أنجي. …
كنت عمالة اسمعهم والر’عب زاد جوايا معني كلام شلتوت إنى لو فضلت فى الماضي ممكن اكون مع زوج مختلف ومش بعيد ألاقي نفسي متجوزة البلطجي’ اللى شوفته فى زمن مختلف وشلتوت انقذني. منه واعيش مزلو’لة وخدامة طول عمري له
كانت فكرة منيلة. يوم ما روحت أحضر الجلسة مع دنيا قال ايه جلسة تحقيق الأمنيات دى ولا جلسه تحضير الروح قبل الإعدام….
آسيا. …
لقيت كل مدي الموضوع يتعقد أكتر قولت ل شلتوت أنا فى فكرة عندى بس متوقفه ع شاطرتك انت لو نفذتها صح يبقي قدرنا ننقذ دنيا وننقذ عالم الأنس والجن فى نفس الوقت ولقيتهم كلهم بصولي بأستغراب قولتلهم اسمعوا إحنا. .. ..
ولقيتهم كلهم وافقوا ع الفكرة ولقيت أنجي بتحضن فيا وتقولى تسلم دماغك ياريتني املك نص ذكائك
ونروح للوقت الحاضر
دنيا…..
بعد الكلام اللى كتبته أنجي ليا كنت عاوزة أعرف مين سامويا دى وعاوزة مني إيه وفكرت فى جلسة تحضير يمكن اقدر اتواصل معاها لحل بدل ما هى معيشاني. فى كوابيس ليل نهار بس الأول أشوف حل ل أنجي
أنا كلمت ناس فى المركز النوراني الروحاني واخدت منهم ميعاد وأتمنى يكون عندهم حل يساعد فى رجوع أنجي
واستأذنت من يحيي وخرجت من المستشفي وأنا حاسة بأن فى أكتر من حاجه حواليا بترا’قبني وسخو’نه فى الجو رهيبة. ع الرغم أننا فى عز الشتاء …
يحيي….
مجرد ما دنيا خرجت قعدت ع الكرسي اللي جنب سرير أنجي وفضلت ابصلها وابص للورقة ورجعت بالذاكرة لوراء أيام الجامعه وأول مرة شوفت فيها أنجي ولقيت نفسي عمال أحكي ل لؤي عن حبي لها وع أيام خطوبتنا.
وانى ضحيت’ بحاجات كتير علشانها مكنتش ع استعداد إنى اخسر. أنجي ابدااا مهما كلفني الأمر
وفجأة فى فكرة طقت فى دماغي. إذا كانت أنجي انتقلت لزمن الماضي ليه أنا مروحش. لها
اطلب من دنيا تعمل نفس جلسة الأمنيات واتنقل للماضي واعيش مع أنجي من جديد
شهياص….
من بعد ما أتضح وجود الجن الأزرق طلبت من صاحبي يفضل فى المستشفي وأول ما يشعر بوجود الجن الأزرق او يعرف اى حاجه تدلني ع مكانه يديني خبر ع طول
وفضلت مع دنيا ولقيتها بتقول أنها هتروح مركز روحاني يبقي أكيد دول اللى بيعملوا السحر’ ومش بعيد تكون هى السبب فى خطف’ سامويا
معني انى أشعر بوجود سامويا بالقرب من دنيا ع طول يبقي مش بعيد تكون خليتها خدامة لها
يااااه معقول بنت ملك الجان تكون جارية عند انسية أنارشامنصور لازم أعرف مين اللى مديهم القوة. دى واستدعي كل العشائر وند’مر عالم الأنس ….
جه الوقت اللى يعرفه فيه قدراتنا ويعرفوا مين هو شهياص
شلتوت….
من بعد ما آسيا ما قالت الفكرة وكلهم وافقوا عليها ويعتبر الفكرة معتمدة عليا أنا بس بما إنى العفريت اللى فيهم طلبت من أنجي تستعد علشان هتتنقل للزمن ولازم تروح ل دنيا فى الزمن الماضي
لازم كل واحد فينا يحاول من ناحية لحد ما نخرج من الور’طة دى وطبعا يجنأ وايسآ هيروحوا معاها إنما آسيا طلبت منها تكون موجودة معايا علشان لو حصل اى تعديل فى الخطه تقولى أتصرف ازاى هى عقليتها كبيرة وبيعجبني تفكيرها ونقلتهم قدام بيت دنيا وحصل الآتي
أنجي. …
أول ما شلتوت ما عرفني أنه هينقلني بالزمن طلبت منه أنه ينقلني قبل يوم وفاة جدتها بكام ساعه فقط
كانت دايما دنيا تحكي ليا أحداث اليوم ده وان جدتها وصيتها بالبيت يكون لها واديتها شال ولحد انهاردة دنيا محتفظه به
وفى لحظه لقيت نفسي واقفه قدام بيت دنيا خبطت ع الباب ولما فتحتلي طلبت منها الدخول وان فى موضوع عوزاها فيه
وبقيت مش عارفه ابدأ منين ولقيت يجنأ بتشاورلي وتقولى إحنا كلمنا قرينتها علشان مش تتدخل ونسهلك مهمتك ابدئي انتي بقي عرفيها بنفسك … بصيت لها وقولت
دنيا أنا أسمي أنجي ومش عارفه إذا كنتي هتصدقي كلامي ولا لآ أنا جاية لكي من المستقبل والمفروض أننا أصحاب أنا جاية انبهك انك تبعدى عن علم الروحانيات وركزى فى الرياضة واليوجا وبس لان بسبب الجلسات الروحانية اللى انتي بتعمليها حياتك فى خطر’
لكن لو بعدتي عن الموضوع ده هنقدر نغيير من المستقبل ومش هتتور’طى فى حاجه
فضلت بصالي وسكتة وبعدين ضحكت وقالت أكيد ده برنامج الكاميرا الخفيه وفين بقي الكاميرا والمخرج وفتحت الباب تبص فى الشارع ولقيت ايسآ بتقولى صاحبتك دماغها لسعة. ع الآخر بصيت فى الساعه لقيت فاضل نص ساعه بس ويجيلها تليفون بأن جدتها تعبانه وطالبه أنها تروح لها بسرعه مافيش وقت للهبل اللى بتعمله ده
زعقت’ لها وقولتلها اسمعيني كويس أنا مقدرة ان عقلك مش مستوعب بس أنا معايا دليل يثبت صدق كلامي
بعد نص ساعه من دلوقتي واحدة جارة جدتك هتتصل عليكي وتبلغك أنها عوزاكى وبسرعه وأول ما توصلي هناك جدتك هتديكي الشال الأحمر بتاعها يكون ذكري لكي وهتوصيكي ع البيت بتاعها اللى هو قريب من المقابر وبعدها هتموت أنا هرجعلك بكرة تاني تكونى اتاكدتي من كلامي وانى فعلا صاحبتك من المستقبل وجاية علشان أنقذ. حياتك يلا سلام
سبتها وخرجت ولسه بتنادي عليا كنت اختفيت من قدامها
وببص لقيت نفسي مع ايسآ ويجنأ واقفه فى وسط الجماجم؟
ولقيت اللى عاااااااااا 😲

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم موازي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى