روايات

رواية عالم موازي الفصل السادس 6 بقلم رشا منصور

رواية عالم موازي الفصل السادس 6 بقلم رشا منصور

رواية عالم موازي الجزء السادس

رواية عالم موازي البارت السادس

عالم موازي
عالم موازي

رواية عالم موازي الحلقة السادسة

أنجي. ….
وأول ما آسيا شافتني قدامها كالعادة ضر’بتني بالقلم وطبعا مستغربتش ما أنا خلاص اتعودت
أنا كل دورى فى الحياة إنى اضر’ب بس المرة دى
رد فعلي كان مفاجأة لهم كلهم
زعقت’ فيهم وقولت لهم اطلعوا من حياتي أنا حياتي بتد’مر وبدل ما تساعدوني بتزودو المشا’كل زيادة بره بره
مش عاوزة أشوف وشكم وفضلت أبكي 😓
يجنأ….
حسيت بحزن أنجي وحيرة وضيق’ قولت لها أنتي زعلانه كدا ليه محدش فينا عملك حاجه لقيتها قالت
صاحبتي فى جن معاها وحياتها فى خطر’ بسببي وابني اللى بدل ما يقعد فى جنينه يلعب ويعيش زى اى طفل قاعد فى المستشفي مع ابوه من غير ام ومش عارفين ايه اللى هيجري ليا وبعد كام يوم هختفي عنه وعن العالم بتاعه وده معناه ان ابني مش هيكون له وجود😔
وانتوا بدل ما تفكروا معايا فى حل قاعدين تعزموا ع بعض مين فيكم اللى تتحكم فيا أنا مش طيقا’كم مش عوزاكم فى حياتي ابعدوا عني أرجوكم بقي قولتلها
أنا قرينتك يا أنجي يعني فى اى زمان أومكان أنا معاكي ع العموم هسيبك لوحدك تهدى ورجعالك تاني …..
وابتديت أفكر أعمل ايه طول ما أنجي عاوزة تبعدنى عنها كدا بتلغي وجودى ومش هقدر أقوم بدورى ك قرينه ولو حصل وفضلت فى الماضي أنا كمان فى حاجات هتتغير فى حياتي علشان كدا لازم يكون فى حل سريع.
آسيا. ….
أنا صحيح يهمني ان أنجي تهتم بمستقبلها العلمي وشغلها وبس لكن حالتها دى هتخليني صعب اسيطر علي عقلها وخصوصا موضوع صاحبتها ده
وجود الصديق مهم ولولا صاحبتها دى مكنش بقي ليا وجود معاها دلوقتي علشان كدا قررت اساعد أنجي بس مش عارفه ابدء منين أنا محتاجه اتكلم مع قرينتها علشان كدا طلبت ايسآ قرينتي وأول ما ظهرت قولت لها لازم نتحد مع بعض وتساعديني وتستدعي يجنأ
عاوزة أعمل اجتماع مهم بينا إحنا التلاته علشان نعرف هنتصرف ازاى فى موضوع أنجي
ايسآ….
روحت ل يجنأ وقولت لها ع طلب آسيا وعرفتها ان موقفنا إحنا ك قرناء صعب لان ده معناه ان إحنا ك جن مطلوب مننا نواجهه الجن او المارد اللى مع صديقه أنجي
وده ضد وظيفتنا إحنا دورنا نخلي الأنس يعمل أخطاء واستحالة نساعد الأنس لقيت يجنأ بتقولى ان هى الخطو’رة عليها أكتر لان هى مازلت قرين مرتبطة بصاحبتها لكن أنا بقيت قرين حر بعد مو’ت آسيا
عرفتها إنى مهما كنت حره الا انى تحت حكم ملوك الجان ومقدرش اخا’لف الأوامر وفى الآخر جت معايا علشان نجتمع إحنا التلاته ونشوف ايه القرار المناسب
شلتوت…..
كنت متابع حالة أنجي وفى نفس الوقت متابع يحيي ولؤي الوقت بيعدي وبحاول اساعد أنجي وكمان بساعد نفسي وفجأة لقيت يجنأ قدامي وبتقولي عوزينك معانا فهمت أنهم ناويين ع حاجه وأكيد محتاجين مساعدتي وإلا مكنتش جاتلي
آسيا….
كنت منتظرة ايسآ تجيب يجنأ وتيجي واجتماعنا وفكرنا فى حلول كتير ووصلنا لحل لكن كان لازم حد يساعدنا ولقيت يجنأ قالت مافيش غير شلتوت واستغربت كلامها 😲
وقولت لها لآ إلا شلتوت ده بيحا’ربني علشان مش أحقق هدفي وكمان ده عفريت يعني اكيد مش هيقف قدام بني جنسه.
لقيت ايسآ و يجنأ بيقولوا لي مافيش غيرو وياريت يوافق ده احتمال يكون مارد. من الجن وأحنا مش هنقدر عليه لوحدنا
علشان كدا وافقت وأنا مغصو’به ويجنا قالت أنها هى اللى هتروح تجيب شلتوت وطلبوا مني معترضش ع اى حاجه خالص مدام فى الأخر هدفنا واحد
أنجي. ….
كنت محتارة وتايهة ولقيت يحيي بيتصل عليا وبيقولى كلام رومانسي وقبل ما انطق لقيت شلتوت واقف قدامى بيقولى ركزى مع يحيي لحد ما نلاقي الحل
واندمجت مع يحيي وحسيت إنى بعيش أحلي لحظات حياتي وبصراحه قررت أفرح ولو للحظات أنا معرفشي ايه اللى هيحصل ليا تاني
شلتوت. …
روحت قابلت الثلاث المرح ع رأي أنجي وكنت واخد حذرى. من آسيا ولقيتهم طالبين مني إنى أدخل فى حل مشكله صديقه أنجي
وده لأن أنارشامنصورعفريت من الجن فهقدر اتواصل مع الجان وافقت لكن ع شر’ط لحد ما ده يحصل محدش يلعب بعقل أنجي لأنى هحتاجها تساعدنى علشان هى الوحيدة اللى هتقدر تساعدنى فى المهمة دى وتتواصل مع الانسية
ولا انا ولا هما هنعرف نتواصل معاها وطبعا وافقوا ع طلبي مافيش قدامهم حل تاني …
روحت للزمن الحاضر عند بيت جدة دنيا علشان أحاول أعرف مين اللى خرج من بوابه العالم الآخر وكانت المفاجأة او بمعني أوضح الصد’مة
وبعدها روحت ع المستشفي كنت محتاج أعرف حالة أنجي وصلت ل إيه وشوفت دنيا وكان معاها أصحابها جايين يطمنوا ع أنجي وفهمت ان بقي بيحصلهم أعراض غريبه من ضمنها النسيان والكوابيس واختفاء بعد المقتنيات وده معناه ان فى جن بيزورهم بيلعب معاهم لكن مش مؤذي’
إنما دنيا قالت لهم أنها بقت تحس طول الوقت ان فى حد معاها وده غير العلامات اللى بتظهر ع جسمها واوقات بتحس ان فى حد بيضر’بها وهنا قررت أني انفذ الخطة. علشان كدا رجعت للماضي
ونقلت أنجي مرة تانيه بس المرة دى كلهم كانوا معانا علشان نقولها ع الفكرة بتاعتنا وهى اللى هتقدر تنفذها
أنجي. …
فى وسط اندماجي مع يحيي لقيت دوامة دخلت فيها خلاص مبقتش مستغربه حاسة كأنى جوه غساله من كتر الدوامات اللى دخلت جواها وببص لقيت الثلاث المرح ومعاهم شلتوت قولت لهم
هو أنا مش قولتلكم ابعدوا عني وكفايه اللى أنا فيه
لقيت يجنأ بتقولى بس المرة دى إحنا مجتمعين علشان نساعدك او بمعني أدق نساعد صاحبتك دنيا فرحت أوى وقولت لهم انتوا أكيد عرفتوا الجن وطلبتوا منه يبعدوا عنها
لقيت شلتوت قالي إحنا منقدرش نقرب من الجان لكن هنساعدك فى حل المشكله إحنا منقدرش نتواصل مع صاحبتك انتى اللى هتعملي ده
قولتله ازاى والمفروض إنى فى المستشفي وفى غيبوبه ولو كنت قادرة أرجع ما الأولى إنى كنت رجعت حياتي من البدايه بدل ما أنا عايشه فى الماضي واستغربت لما لقيت شلتوت قالي ع الفكرة وكلهم موافقين عليها
دول أكيد مجانين ده أنا ممكن اتحبس’ فيها !؟؟
. ….
ياتري إيه هي الخطه اللي المفروض أنجي هتنفذها ….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم موازي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى