روايات

رواية عالم موازي الفصل الخامس 5 بقلم رشا منصور

موقع كتابك في سطور

رواية عالم موازي الفصل الخامس 5 بقلم رشا منصور

رواية عالم موازي الجزء الخامس

رواية عالم موازي البارت الخامس

عالم موازي
عالم موازي

رواية عالم موازي الحلقة الخامسة

أنجي….
لقيت نفسي واقفه وسط آسيا وقرينتها ايسآ وكملت أكتر لما لقيت واحدة واقفه شكلها غريب وبتزعق’ لهم ومعترضة ان محدش استأذن منها قبل ما يقرروا يتحكموا فى حياتي
حسيت إنى مضغوطة” من كل حاجه حواليا وان حياتي بتضيع وبدل ما يساعدونى استرجعها واقفين يقرروا مين فيهم اللى يضيعني أكتر من التانيه
زعقت” فيهم ما هو مش ع آخر الزمن شويه عفاريت. تتحكم فيا أنا بس اللى ليا حق اختيار حياتي وأول ما نطقت لقيتهم بصولي وعينهم بدق شرا’ر ومرة واحدة حسيت بحاجه ساقعه ع وشي صر’خت وفضلت انادى ع شلتوت وببص لقيت أمي قدامى وبترش عليا مياه متلجه علشان اصحي وافوق.
بصيت لها وفضلت أبص ع كل الأوضة أدور عليهم لقيت شلتوت واقف وبيشاورلي ع التاريخ اللى فى النتيجة ببص 😲
ايه ده انهاردة يحيي جاى يخطوبني أنا فاكرة التاريخ ده كويس 1/1/2016 معني كدا أنه فات سنتين وانى خلصت الجامعه طب هو الوقت عدى كدا ازاى وحصل ايه ولقيت امي بتقولي
مامت أنجي. …
دخلت اصحي أنجي ولقيتها كأنها فى غيبوبه مش حاسة بيا خالص روحت جايبه مية ساقعه ورشيتها ع وشها
عرايس آخر زمن واحدة غيرها مكنشي جالها نوم وواقفه قدام المرآيا لكن دى باردة الله يكون فى عون عريسها
وأخيرا لما فاقت قولت لها بنات خالتك فى الطريق جايين علشان تروحي الكوافير يلا بسرعه قومى افطري وافردى وشك ده شويه ده مش منظر عروسة ده منظر واحدة تايهه وسيبتها وخرجت الجيل ده مش متحمل. اي مسؤولية.
شلتوت….
أنجي كانت مصدومة مش عارفه هى جت هنا ازاى والسنين عدت كدا امتى وفضلت باصه ل مامتها ومتنحة وتبصلي وتبص فى الأوضة أكيد بتدور ع القرناء.
خا’يفه منهم اومال لما تعرفي الكا’رثه الأكبر هتعملي إيه ع العموم أنا قررت مقولش لها حاجه دلوقتي عقلها مش هيستوعب كل اللى بيحصل ده
ع أد ما أنجي صعبان. عليا المتاهة اللى وقعت فيها دى ع أد ما أنا عاوزها تراجع نفسها وتعيش حياتها صح وتحافظ ع صاحبي أنا وعدته إنى هحاول أصلح كل حاجه ….
أنجي. …
أول ما أمي خرجت من الأوضة كان فى أسئلة كتير بتدور فى دماغي ولسه هتكلم لقيت شلتوت قالي مافيش وقت قومى اجهزى انهاردة يوم مهم ولازم تعيشي كل الأحاسيس والمشاعر ومتفكريش فى اى حاجه تانيه
قولتله طب وقرينتي وآسيا وايسآ لقيته قالي انتى المتحكمة فى كل دول لو اختارتي بعقلك ترجعي لحياتك وتنقذي. بيتك اتاكدي انك هتقدري تعيشي وهتفوقي من الغيبوبه
*نرجع للوقت الحاضر
دنيا…..
من بعد جلسة التحضر كلنا اغمي علينا بسبب الشمبانيا مع صوت البرق والمطر صحينا تانى يوم الصبح لكن أنجي فضلت فى غيبوبه وجسمها متلج خو’فت عليها اتصلت بالإسعاف وأول ما تعملها فحص محدش قدر يفهم هى عندها ايه كل المؤشرات بتقول أنها نايمة وفى نفس الوقت نبضات قلبها بتزيد وترجع تتظبط تاني حسيت ان أنجي اتنقلت لعالم تاني بس مش عارفه أذا كان عالم الأنس ولا الجن
اخدت موبايل أنجي واتصلت ع يحيي جوزها وعرفته ان أنجي فى المستشفي ويخلي لؤي معاه الفترة دى لكن اتفاجأت برد فعل يحيي أنه مصمم يشوفها وبقي يبات فى المستشفي ويروح يادوبك اذا كان ياخد شاور هو والولد ويرجع تانى حسيت بحبه لها واد أيه هو حزين وخايف’ عليها
علشان كدا اضطر’يت أقوله ع شكي. فى وجود أنجي فى عالم آخر وأنها ممكن تحاول تتواصل معانا علشان ترجع وان أكتر حد ممكن يحس بوجودها هو لؤي لإن الاطفال لهم قدرات وشفافية غيرنا خالص ولقيته بيقولى
ان فعلا لؤي كان بيشاور ع الهواء وبيقول ماما قولت له دى بشرى خير كدا أنجي بتحاول تتواصل معاكم
وقربت ع أنجي وهى نايمة وقولت لها ياريتك تشوفي طريقه نحس بها انك موجودة معانا يمكن نقدر نساعدك وفجأة لقينا …. ؟؟
شلتوت….
أنا طول الوقت متابع الحاضر عند أنجي والماضي وآسيا والقرناء ولقيت ان دنيا إنسانة زكية قدرت تفهم الحالة اللى أنجي فيها وكنت واقف و سامع كل كلامها مع يحيي وأول ما قربت من جسد أنجي ولقيت ياريت تشوفي طريقه نحس بها أنك موجودة قصدت إنى اطفي الكهرباء واشغلها ولقيت دنيا بتقول أنتي أنجي اعملي إشارة لو انتي فعلا موجودة معانا روحت قررت الحركة تانى طفيت الكهرباء وشغلتها مرتين ويحيي كان قلقان لكن بعد ما عملت الإشارة مرتين لقيته قال
ارجوكى يا أنجي أنا بحبك ومقدرش استغني عنك ابدا ومحتاجك معايا حاسس كأني جسد من غير روح فضل يبكي
…… أنا كعفريت صعب عليا علشان كدا حطيت أيدي ع كتفه وطبطبت عليه وشيلتها بسرعه أول ما حس بيا مكنتش متخيل رد فعله توقعت أنه يخا’ف لكن اللى حصل أنه فرح آوى وافتكر ان دى كانت ايد أنجي ولقيته قال ل دنيا لازم نشوف اى طريقه نساعدها ترجع لنا
دنيا….
بعد اللى حصل فى المستشفي ده تأكدت ان أنجي فى عالم الأنس لكن فى زمن وتوقيت مختلف فى عالم موازي لنا وبتحاول ترجع لكن بتواصلها معانا ده معناه أنها محتاجه مساعدتنا علشان كدا قررت أشوف إى روحاني يقدر أنه يساعدني علشان نستعيد أنجي من تاني
أنا كنت خايفه تكون راحت لعالم الجن أثناء فتح البوابه واضح ان الجن هما اللى دخلوا عالمنا أنا اتاكدت من وجود الجن فى البيت أول ما فوقت ع طول لكن انشغلت مع أنجي ومروحتش هناك تاني وبطمن ع أصحابي بالفون مع انى أنا اللى محتاجه حد يطمن عليا بسبب الكوابيس اللى بشوفها والعلامات اللى بتظهر فى جسمي وبتختفي خا’يفه اكون اتسببت فى ضر’ر حد من العالم الآخر وعاوز ينتقم’ مني
علشان كدا لازم أنقذ أنجي فى اسرع وقت قبل ما يحصلي حاجه أنارشامنصورماليش حد لكن هى أبنها صغير وأكيد محتاجها😔
————-
أنجي. …
روحت الكوافير مع بنات خالتي وكنت فرحانه آوى وكل شويه يحيي يكلمني ويقولى كلام حلو وأول ما وصلت البيت ويحيي وأهله واصحابنا أجمعوا والأغاني والزغاريط اشتغلت حسيت إنى طايرة من الفرحه وأنا شايفه كل اللى حواليا فرحانين ليا
وبعد ما يحيي لبسني الشبكه💘 لقيت شلتوت واقف قدامي ولقيت نفسي بتشد وبقف جنبه بصيت وقولت له الناس هتقول عليا إيه شاورلي ب ايده وكانت المفاجأة
لقيت نفسي قاعدة جنب يحيي وبكلم معاه واصحابنا حوالينا ولقيت شلتوت قالي فى حاجه عوزك تشوفيها حصلت فى الوقت الحاضر
ولسه هتكلم دخلت جوه دوامة وبعدها ظهرتلي شاشة كبيرة وشوفت دنيا ويحيي وكل اللى حصل فى المستشفي عيوني دمعت من الفرحة وأنا شايفاهم متمسكين بيا وخصوصا يحيي
بس لاحظت علامات ع دراع دنيا كأنها خبطة. جامدة عملت تجمع دموي’ لونها اسود لكن لقيت شلتوت قطع تفكيري
وقالي لا البوابه اللى اتفتحت مش أنا بس اللى خرجت منها فى غيري من الجن نزل وعجبه المكان وخصوصا ان بيت صاحبتك جنب المقابر
قولتله يعني فى خطو’رة ع حياتها قالي أكيد علشان كدا لازم ترجعي العالم بتاعك وتساعديها زى ما بتحاول هى كمان تساعدك وفى لحظه دخلت جوه الدوامة ورجعت تانى مع يحيي والخطوبه والناس. .
مش عارفه ليه حسيت إن عقلي محجوز جوه دوامة مش عارف يخرج منها سواء فى الماضي ولا الحاضر
محتارة ما بين ابني وجوزى وصاحبتي اللى حياتها فى خطر’ وبين طموحي وشغلي ومستقبلي
وأول ما الكل مشي دخلت أوضتي وأنا سرحانه وقررت اقرء كتب عن عالم الجن يمكن أقدر اساعد دنيا حتى وأنا بعيد عنها وببص قدامي لقيت الثلاثي المرح
وأول ما آسيا شافتني قدامها كالعادة ضر’بتني بالقلم وطبعا مستغربتش ما أنا خلاص اتعودت
أنا كل دورى فى الحياة إنى اضر’ب بس المرة دى
رد فعلي كان مفاجأة لهم كلهم ……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم موازي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى