روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء الثامن والعشرون

رواية وليا معاه حكاية البارت الثامن والعشرون

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة الثامنة والعشرون

موفجأه لازم اخليك تسلم عليها
بس برضو لازم اسلم انا الاول
وجري مصطفي ووقف ادام حبيبه..
ازي حضرتك انا مصطفي صاحب حسام من ايام ما كنا
اااد كدا..
هزتله راسها
فمدلها ايده عشان يسلم
ردت عليه : سوري مش بسلم..
سحب ايده وبص تاني لحسام :
انا رايح اجبلك المفجأه..
قعد حسام جمب حبيبه ودمه محروق لحد ما جه مصطفي تاني وماسك بنت..
مصطفي: بص ياعم انا قلت مينفعش امشي غير مخليها تسلم عليك..
بصله حسام وهو مش عارف يتكلم ولحظت حبيبه ارتباكه فمدت اديها وسلمت..
انا حبيبه مرات حسام..
بصتلها البنت بصدمه : مراته.. ?
اة مراته..
وانا منار خطيبت مصطفي ..
اهلا وسهلا..
بعد ما مشيو كان حسام باين عليه انه مضايق فسألته حبيبه:
ف اي.. ?
مفيش..
امال مالك
اتقلبت كدا لما شوفتهم
مين دول..
معرفه قديمه..
بس شكل البنت مش طيقه نفسها
ولا طيقاني
انت متأكد ام مجرد عشرة..
مقلنا اة
وخلاص اسكتي بقه..
قعدت تبص علي منار
ومنار تبص عليها
وفهمت ان اكيد كان في حاجه بنها وبين حسام لان نظراا دي مش نظرة
حد طبيعي
وقام مصطفي ومنار عشان يرقصو سلو مع العريس
وعنين منار مترلتش من علي حسام..
حبيبه: قوم..
اقوم فين..
قوم نرقص..
ياستي اسكتي بقه دلوقتي
انا مش فايق وحيات ابوكي..
بص انا عارفه انك عايز تغظهم
تعالا بس واسمع كلامي..
شدته من ايده وراحو يرقصو
ومسكت اديه حطتها علي وسطها ولفت اديها حوالين رقبته
وقربت جامد
وكانت دي اول مرة تعمل كدا مع حسام
حتي هو
مكنش مصدق اا بتعمل دا
بس اللي ميعرفوش ان حبيبه متخصصت غيظ مسمينها في قسمها الكياده
لان محدش يقدر يقف ادمها ولا يغظها وحطت راسها علي كتفه وفضلو يتميلو مع الاغنيه
ومصطفي ومنار متبعنهم
ولا منار نزلت عنيها من علي حسام
ولا مصطفي نزل عينه من ع حبيبه
وخلصو الرقصه وهما رجعين مكام حبييه كانت هتقع فمسكت في حسام وهو مسكها جامد عشان متقعش..
اي انتي كويسه؟..
رجلي مش عارفه شكلها اتلوت..
طب نروح؟..
ياريت يبقي احسن..
طب يلا..
فضلت حبيبه سنده علي حسام لحد
ما خرجو وبصت لمنار وهي ماشيه وضحكت
ووصلو للعربيه اول ما قعدت فضلت تضحككك..
ف اي..
فرحانه اني غظتهم..
انتي رجلك مش وجعاكي ؟..
هههههههه انت كمان صدقت امال هما بقه هيقولو اي
انا زي الفل اهه
ولا فيا اي حاجه حتي شوف..
انتي عايزة توصلي لاي ..
عايزة اغظهم..
عايزة تغظيهم ولا تلفتي الانتباه..
وهلفت الانتباه لي..
انتي مشوفتيش نظرات الزفت دا ليكي ولا اي..
اة شفت وشفت نظرات ناس تانيه كمان..
ناس مين..
الأستاذة منار
بص انا ميهمنيس تبصلك تغيظك بمصطفي تبصلي كأني مرات ابوها
انتو احرار ان شاالله تخدك ليها خالص بس متخدهمش بالصوت وتقلب الموضوع عليا
مش ذنبي انك عارف ناس زباله..
انتي عايزة تطلعي من الموضوع والسلام
انتي شايفه بصاتك وبصاته
نفس نظرا اللي كانت بتبصله بيها
انتو كلكو كدا بنات زباله..
متلم نفسك يابني ادم
هو اي اللي زباله؟
ابقي نقي صحابك وعشرتك الاول وبعدين ابقي أحكم ع الناس ..
انتي مشفتيش انتي لابسه اي
انا عارف
انتي عملتي دا كله عشان تلفتي النظر واللي عايزاة حصل..
علي فكرة انا عمري مالبست عشان حد ولا عشان الفت نظر حد
انا لو لبست بلبس عشان لما ابص لنفسي في المرايه ابقي راضيه
والحمد الله بعرف اراعي ربنا كويس
انما بقه لو الاخت منار دي كانت حلقتلك قبل كدا فدا مش ذنبي ومتجبش غلطك عليا…
****
وطلعو شقتهم ودخلو الاوضه وهما بيكملو كلمهم واتعصب حسام..
هي مين دي اللي حلقتلي يابت هي دي ولا اللي زيك يعرفو يعملو حاجه في حيام..
بص انا معنتش عايزة اتكلم ف الحوارات دي كتير
روح حل مشكلك مع اللي علمو عليك وبعدين تعالي ولا اللي مقدرش علي الحمار يتشطر ع البردعه..
برقلها ومسك درعها جامد فضلت تفك في صوبعه عشان يسيبها ..
سيب ايدي االله ..
انتي شكلك اخدتي عليا جامد
وانا اللي سبتك
اوعي تفكري اننا خلاص بقينا متجوزين
روحتي ولا جيتي انتي شئ قاعد في البيت زي اي كرسي ولما يجيلي مزاج ارميكي برة هرميكي
بس مزاجي..
ورماها علي السرير..
حبيبه: انا طول منا عايشه مش هقولك غير انك سافل وقليل الادب
وعمرك ما تقدر تتعامل مع بني ادمين انت واحد معقد ومستفذ..
علي فكرة انتي لسه مشوفتيش السفاله ولو انا عايز اوريهالك هوريهالك..
قصدك اي يعني..
قصدي انك مراتي واللي افكر اخده منك في يوم هخده
وغصبا عنك..
قرب منها..
بقولك اي وربنا هصوت وهلم عليك الدنيا كلها خليك بعيد ..
مش عايزة تشوفي السفاله انا هوريهالك عامله ازاي بقه..
وقامت تجري وهي بتشورله : بص خليك بعيد هجري وربنا انزل تحت لعمو وطنط..
هتقوليلهم اي..
هقولهم
هقولهم هقولهم انك عايز تضربني..
مش هيصدقوكي..
هقولهم اي حاجه المهم اني هترل
أبعد بقه..
ولزقت في الحيطه اللي وراها وهو ادمها وقرب من ودا وقال : ع فكرة انا سافل اوي
فمتستفذيش سفلتي عشان متزعليش منها..
فضلت حبيبه مغمضه عنيها لحد ما حسام بعد عنها..
واول ما فتحت: بص بص بقه..
فرجع تاني وبصلها
قالت بخوف : لا لا انا متكلمتش اصلا اتفضل حضرتك ..
ورجعو تاني زي الاول ينقرو في بعض بس المرادي وهما مش طيقين بعض اكتر
وفي يوم قالهم مجدي يترلو يتغدو معاهم..
حبيبه: ازيك يا عمو مجدي..
ازيك يا حبيبه اخبارك اي..
الحمد الله بخير..
الواد دا عامل معاكي اي
اوعي يكون مزعلك..
يا سلام ياعمو واللي زي حسام دا يعرف يزعل حد
دا يشل بس..
بتقولي اي..
لا بقول اللي زيه ميعرفش يزعل ناموسه حتي ..
وانت يا حسام اخبارك اي..
الحمد الله يا بابا..
حبيبه عامله معاك اي..
كويسه..
طيب بصو بقه انتو اكيد جعانين..
فردت حبيبه : اووي اووي يا عمو..
مجدي: بس احنا معندناش اكل..
فبصتله حبيبه بزعل: لي االله دا انا هموت م الجوع..
اصبري بس
انا حجزتلكو ف مطعم رهيب
هيعجبك اوي يا حبيبه..
حسام: لي يا بابا االله
احنا متفقين ناكل هنا..
وانا كمان كنت عامل حسابي علي كدا بس الظروف بقه
وكمان المطعم دا شيك اوي ويدوب لسه فاتح قريب..
فضلت حبيبه بصه لحسام وهي بتترجاه عشان يوافق..
حسام: خلاص يا بابا ماشي..
حبيبه: حبيبي يا عمو ربنا ما يحرمنا من مفجأتك ..
وجهزو وراحو المطعم فضلت تبص للمطعم وهي فرحانه لأن بقلها فترة مخرجتش ولا اكلت برة..
حبيبه: بجد عمو مجدي كان عنده حق لما قال انه هيعجبني روعه..
اخلصي وقولي هتكلي اي
عشان نمشي..
اصبر شويا لما اتبسط كدا
بص انا هاكل كل الاكل اللي هنا.
اي الطفاسه دي
اخلصي واطلبي نوع..
ماشي هاتلي دا
ودا ودا
ودا و..
هو لسه في وي كمان..
االله بقولك جعانه..
طيب
اما نشوف اخرا ..
طلبو الاكل وبدأو يكلو وجت الصدفه الغريبه..
حسام بيه منور الدنيا كلها..
بص حسام لمصدر الصوت واتقلبت كل ملامحه وحبيبه كمان
كان مصطفي وكالعاده عنيه مترلتش من علي حبيبه وحسام ملاحظ فرد بغيظ..
اهلا..
وراح مصطفي يسلم ع حبيبه..
اكيد مش هتكسفيني زي المرة اللي فاتت مش كدا..
وشد اديها وبسها
اتصدمت جبيبه م اللي هو عمله
ومن سرعة الموضوع
برقلها حسام وهي مش عارفه تعمل اي فشدت اديها تاني
قام حسام من علي الكرسي..
انت هتستعبط ياض
مش قالتلك المرة اللي فاتت مش بتسلم ولا انت غاوي زيق
وبعدين انت نططلنا ف كل حته نروحها لي
خير يعني..
عيب يا حسام دا احنا عشرة عمر
وكمان يا سيدي دي احلي صدفه
كفايا اا جمعتني بيك
المرة الاولانيه انت عارف محمد متربي معانا
والمرادي انا كنت جاي في غدا عمل
فلمحتكو قلت لازم اسلم
ولا يرضيك امشي كدا..
بص يالا
برود اهلك دا ميدخلش معايا فخلص واخفي من ادامي احسنلك..
مش قلتلك لسه عصبي زي منت..
تحب افكرك انا كنت ازاي
ولا انت فاكر..
لا ياعم خلاص انا هروح اكمل شغلي
بس لازم تعرف اننا هنتقابل تاني..
وكمل وهو باصص لحبيبه : واكيد هنقابل سيادتك تاني
فرصه سعيده..
حسام: يخربيت برود اهلك يا شيخ لازم تعكر دم الواحد لما يشوفك
وانتي يا هانم سيباله ايدك كدا..
وربنا شدها غصبا عني ومعرفتش اعمل اي..
اة هنبتدي نتحجج بقه
وبعدين هو اي عرفه اننا هنا..
وانا ايه عرفني متسأله..
ليكون يعني اتعرف علي حضرتك كدا
ولا كدا وانا مش موجود المرة اللي فاتت
مهو شكلو كان أخد راحته قبل ماجي..
دا كان عايز كرسي واالله
وانا قلتله اتفضل خده
احنا اتنين..
وانتي تكلميه لي..
االله
واحد بيسالني سؤال اعرف منين بقه اذا كان كويس ولا لا..
هاتي تليفونك..
نعم..?
تليفونك قولت..
عايزة لي..
قولت هاتيه..
وشده منها وفضل يقلب فيه..
زفت ?
مين دا بقه ان شاء االله..
حسام انا مش عايزة اعمل مشاكل ادام الناس فبطل قلة زوق وهات موبيلي..
ورن على الرقم اللي متسجل زفت وسمع نغمة موبيله بصلها..
انا مسمياني زفت .. ?
فارتبكت اكتر : الصراحه دي اقل جاجه توصفك وقبل ما تعمل الهبل اللي انت بتعمله دا
افتكر ان عمو هو اللي جيبنا هنا مش انا ،
يعني انا معرفتش ارقام حد
ولا كلمت حد واحترم نفسك بقه عشان الهبل اللي انت بتعمله دا ميتعملش معايا..
طبعا كان حسام خايف
مش عشان حبيبه ولا عشان غيران
كل اللي خايف منه مصطفي
هو دايما بياخد الحاجه اللي في ايده مهما كانت ايه بتحلي عنده
ودا بجد الي كان فيه مصطفي
مش بيحب يحط ايده علي حاجه غير لما تكون بتاعت حسام
حتي لو هيرميها تاني يوم
زي محس مع منار لما فكر ياخدها منه بس اللي خلاه يفضل مع منار لحد دلوقتي ام شبه بعض
وخلصو اكل وفضلت حبيبه مقفله لحد ما وصلو وأول ما دخلت الشقه رزعت الباب وراها..
حسام : ما براحه يا بت..
بص احترم نفسك
وكلام معايا مش عايزة..
لي ان شاء االله..
لا بجد حضرتك بتسأل!
انا قلتهالك قبل كدا حل مشاكلك معاهم وبعدين ابقي شوف اللي حواليك
لاني مش هقبل كلمه تانيه منك
بص يا أستاذ
انا الحمد الله بابا مربيني كويس واحسن من احسن وحده ممكن تشوفها فلو مفكر اني زي اللي كنت تعرفهم قبل كدا فانت غلطان
وكلمه تانيه معايا ف المواضيع دي
ولو قليت ادبك معايا
وربنا ما هترل غير لطنط وعمو واجيب بابا وماما واحكلهم علي اللي انت بتعمله وعلي الاسلوب الزباله اللي بتتبعه معايا وكفايا جدا
اني اقولهم
انك بتتهمني اني اتصلت بصحبك
او خدت رقمه
دي كفايا يطيرو فيها رقبتك ..
انتي بتهدديني..
تحب اوريك اني مش دد..
ومسكت موبيلها تتصل بوالدها
حسام: ولا هتقدري تقولي حاجه..
اتفرج بقه واحكم بعدها
هقدر ولا مقدرش..
ورن الموبايل فضل حسام مستني لحد ما قالت..
الو ايوا يا بابا..
وشد الموبايل من اديها وقفل..
حبيبه: هات الموبايل..
بطلي هبل..
دلوقتي ابطل هبل
واللي انت بتعمله ولا بتقوله دا اي
ولا لما تتهمني اني خدت رقمه
دا اي انت فاهم اللي انت قلته
ولا مستوعبه
لما وحده متجوزة تتهم بكدا فاهم خطورة الموقف
ولا انت اخد كل حاجه هبل والسلام
انا بحذرك ولاخر مرة لو سمعت كلامك دا تاني ولا اماتك دي
انا هخليهم يمسحوك من علي وجه الدنيا كلها
ويطلقوني منك وتطلع انت الغلطان ادام الكل عشان مش حبيبه محمد اللي يتقلها كدا ولا حد زيك يتهمها بكدا..
مخلاص انتي ما صدقتي..
اة ما صدقت ..
خلاص بقه انا مكنش قصدي اني اقول كدا ولا امك بكدا..
فضلت حبيبه بصه ف الأرض وهي زعلانه :طب هات التليفون..
عايزاة لي تاني..
عشان اطمن بابا وميقلقش..
واتصلت بيه : الو ايوا يا بابا
معلش الشبكه بتفصل
اخباركو اي
الحمد الله سلملي علي ماما كتير ماشي يلا سلام ..
وطبعا حسام مكنش بيتأسف وهو جواة مقتنع كل الموضوع
انه مش بعد الفترة اللي عدت دي كلها يطلع برضو غلطان
لان اي حد ممكن يغلطه في اللي هو قاله
وحبيبه برضو حولت تخبي اا زعلانه بس هي كانت حزينه اوي
لان عمر ماحد اامها بحاجه زي دي
هي طول عمرها محترمه ولا كلمت ولاد ولا بتتعامل معاهم
وبتعامل ربنا في كل حاجه..
وخلص اليوم وهما الاتنين بيحولو يدارو اللي جواهم
ونزل حسام ف يوم تاني يروح الكافيه اللي متعود يقعد فيه دايما
وشاف صحابه وقعد معاهم وجت اللي مكنش متخيل انه يشوفها تاني..
كنت عارفه اني هلاقيك هنا..
بص حسام وقال وهو مش مستوعب: منار?
انتي اي جابك هنا..
وحشتني قلت اجي اطمن عليك ..
لا والنبي.. ?
اة
وقلت اكيد هلاقيك في نفس المكان الي بتقعد فيه دايما..
وانتي محستيش اني وحشك الا الأيام دي ..
قعدت ادامه ومسكت اديه : وحشتني..
حسام: جبتيها معاكي ؟..
هي اي..
البوبرونه اللي هتديهاني ،
بت انتي هتستعبطي وتفكريني عيل زهقتي وسبتيه
وهترجعي تلاقيه قاعد مستنيكي..
حسام انت بتعاملني لي كدا..
سؤال منطقي انا بعاملك لي كدا
اقولك لي
عشان انتي واطيه وزباله وحقيرة وعمر ما حد يأمنلك في حياته
ولا يأمن للي زيك
انتي انسانه متتعشرش انتي تترمي
وتيجي زي الكلبه تاني
انتي من الناس اللي عمرها ما هتعلي دايما بتبصي لبيئتك وللي شبهك..
خلصت كلامك.. ?
انا لو فضلت اتكلم عشر سنين ادام مش هقدر اوصفلك انتي اي
ومش هعرف اخلص كلامي..
انا محتجالك اوي..
انتي مبتحسيش يابت
بصي ، لو مقومتيش من ادامي
انا هقوم اجيبك من شعرك وارميكي برة..
بص انا مقدرة كل اللي انت بتقوله واللي بتعمله
لان عندك حق في كل حاجه
انا بجد انسانه حقيرة ومتتعشرش
عارف لي عشان سبتك تروح من ايدي..
ودا اكتشفتيه امته ان شاء االله..
من زمان بس مكنتش قادرة اجيلك
ولا اتكلم معاك
حسام انت عارف احنا كنا بنحب بعض اد اي..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى