رواية وليا معاه حكاية الفصل السابع والعشرون 27 بقلم أميرة صلاح
رواية وليا معاه حكاية الجزء السابع والعشرون
رواية وليا معاه حكاية البارت السابع والعشرون
رواية وليا معاه حكاية الحلقة السابعة والعشرون
هاتى معلقه تانيه
يعني انت عايزني بعد ما كلت من دي اكل بعدك يععع..
تصدقي يابت انا غلطان اني عبرتك اصلا ان شاالله مكلتي..
لا لا خلاص سيب الاكل انا جعانه ..
طيب اصبري..
قام جبلها معلقه تانيه..
خدي..
انت بتعمل كدا يعني تكفيرا للي انت عملته فيا..
ياربنا هنفضل نعيد ونزيد ونقول مش انا اللي طفيت النور..
مش مصدقه بس ماشي..
عنك بقه
انا هقوم انزل تحت شويا..
طيب وانا هكلم بابا وماما اطمن عليهم..
تمام..
نزل حسام
وقامت حبيبه حست اا احسن
كلمت بباها وممتها ووضبت الشقه ودخلت تاخد شاور وبعد ما خرجت
جة حسام من عند بباه وممته وشافها وهي وقفه في الاوضه بتنشف شعرها فضل مركز فيها شويا وفي شعرها لحد ما حبيبه لحظت اول
ما شفته فضلت تشد ف هدومها ورجعت شعرها لورا
دخل الاوضه وقالها بارتباك كدا..
احم ابقي نشفي شعرك كويس عشان ميجلكيش برد وتسخني تاني بقه..
حاضر..
متفكريش اني بقول كدا عشانك يعني دا انا مش عايز اطبخ تاني بس..
انت هتزلني بالاكل اللي عملته
امال لو مكنش ناقص ملح وملوش طعم..
اسم االله ع اكلك..
نعم?
دا انا اكلي ولا الشيفات..
انتي هتقوليلي يتاكل من هنا وع المستشفي عدل..
دا انت اكلك زودني تعب فوق التعب اسكت والنبي..
اتنيلي انتي.
على فكرة انا هروح الشغل من بكرة..
لي..
هو اي اللي لي
هو انا هقعد ف البيت
دا شغلي انا اخدت اجازة وبابا مزودلي فيها كمان..
ماشي..
مالك.. ?
هتتاخر يعني..
لا علي حسب الشغل..
اصلي هخاف اقعد لوحدي..
انا لي حاسس اني لو كنت اتبنيت طفل كان هيبقي ارحم منك..
االله
طب متيجي نتبني طفل والنبي..
الصبر ياربي..
خلاص اعم
طب بص اي رايك تبقي توصلني بكرة وانت رايح الشغل عند بابا وماما اقعد معاهم شويا..
لي يعني..
منا بقولك بخاف..
وانتي هتفضلي خايفه طول الايام
وانا اقعد اوديكي واجيبك..
لا مهو شويا وهتعود..
ماشي بكرة وخلاص ..
اتفقنا
يلا بقه انا هنام عشان اول ما اقوم اروح البيت واروح اوضتي
ياه وحشوني اوي
تصبح ع خير..
استغربت من اللي هي قالته
لاا عمرها مقالتله تصبح علي خير فقامت تاني وقالتله..
اي دا
انا هغير النظام عشان عملتلي شوية شوربه يعني
لا متصبحش ع خير وانا لسه بكرهك على فكرة باي..
فضل حسام بصصلها باستغراب : انتي عبيطه يابت ولا شكلك كدا نامي نامت عليكي حيطه..
اهه انت بس يارب الحيطه تقع على النص اللي عنده بس
انما نص سريري لا..
نامي بقه يا صداااع صدعتي اهلي..
****
قامو الصبح ووصلها حسام لبيتها
كانت فرحانه فرحت الولد اول يوم مدرسه وراح هو شغله وكل
أصحابه رحبو بيه..
محمد: حبيبي بقه يا باشا حمد االله ع السلامه..
االله يسلمك يا محمد اخبارك اي..
تمام يا كبير..
انت اللي عامل اي واخبار شهر العسل..
اهه عدي..
يارب ايامكو كلها تبقي عسل
انا كنت مستنيك لما تيجي بقه
عشان اكلمك..
خير..
اللي انت كنت بتدعيلي بيه شكله هيحصل ..
هو اي دا..
شكلي هدبس زيك واخطب بقه واتلم..
بجد يا محمد؟
الف الف مبروك..
االله يبارك فيك
انا لسه بخلص شوية حجات كدا
وان شاء االله لو الامور ظبطت هنعمل خطوبة اخر الاسبوع..
ايوا بقه يا حماده بيه
الف مبروك ربنا يتمملك بخير يارب..
تسلم بس تجيب المدام وتيجو بقه..
دا اكيد يبني من غير ما تقول ..
طيب انا هروح بقه اخلص الشغل اللي ورايا بدل ما اتنفخ..
ماشي يلا..
وخلص حسام الشغل وروح خد حبيبه من البيت وركبت..
حسام: اي دا..
دا اكللل..
طب جيباة لي..
منا طبخت مع ماما وقلت بقه اجيب عشان نتغدي..
طب مكنش ليها لزمه تتعب نفسها..
ماكدا كدا طبخنا يعني
فيها اي..
انتي عندك كدا كل حاجه عادي
وكل حاجه بسيطه..
اة يبني انا ماشيه بمبدا
االله جاب االله خد االله عليه العوض
كل حاجه اخداها ببساطه
حياتي وتصرفاتي والكليه
حتي جوازنا دا خدته ببساطه
عادي جدا..
انتي غريبه..
هههههه عارفه
انت مش اول واحد يقولي كدا ع فكرة..
ماشي يختي يلا..
وفضلو ع الحال دا كل يوم
حسام يوصلها وهو رايح الشغل
ويجبها وهو مروح وتجيب معاها الغدا وكانو مستريحين بالوضع دا
لحد ما جه اخر الاسبوع وهما قعدين بالليل..
حسام: اعملي حسابك بكرة هنخرج..
اي دا بجد ريحين فين.. ?
خطوبة محمد..
اللي كان زففنا..
االله منتي حلوة اهو وبتفتكري..
يبني انا ذاكرتي فلاذيه افتكر النمله كانت لبسه اي ف شهر اتناشر اللي قبل اللي فات وهي رايحه تصيف..
يخربيت الهطل هي في نمله بتلبس..
يعني في حد بيصيف في شهر اتناشر هههههه..
صبرني يارب المهم اعملي حسابك اننا هنروح بكرة بالليل..
ماشي..
مالك مبسوطه لي كدا..
اصل بقالي كتير مخرجتش..
طيب اهو
جالك خروجه بالجاهز..
طب البس اي
ولا اعمل الطرحه ازاي..
وقامت جريت علي الدولاب وقعدت تدور وتقيس عليها حجات وتوريها لحسام
لحد ما نام وهو بيتفرج وهي برضو مبطلتش كلام..
طب بص كدا
اكيد دا احلي ولا البس الفستان دا احسن االله انت يبني
انت نمت
طب اخد راي مين دلوقتي االله بقه..
****
وكالعاده راحت حبيبه لممتها الصبح وبعدين روحو شقتهم بعد ماحسام خلص شغل
استريحو شويا وقامت حبيبه تجهز..
انتي رايحه فين..
رايحه البس..
دلوقتي ؟..!!
اة مش انت مش عايز تتاخر..
اة اكيد
بس دا لسه ساعه ونص..
يدوب الحق..
خلاص انتي حرة..
كانت حبيبه بقه راحه جايا ف الاوضه تدخل الحمام وتخرج منه
تاخد طقم وترجعه تاني
وحسام مراقب دا كله ومش عارف
هي بتعمل اي لحد ما مسكها وهي بتجري..
انتي بتعملي اي دوشتيني..
بجهز..
انتي كدا بتجهزي ولا بتعملي عمليه جراحيه..
هو احنا بنجهز كدا
ملكش فيه سبني بقه اجري عشان الحق..
طيب انا هروح البس..
ماشي..
وجهز حسام وبرضو حبيبه لسه مخلصتش
اي يبنتي اتاخرنا..
طب اسبقني انت بس
وانا وراك..
امال لو مش قايمه قبلها بسنه
االله يخربيتك..
يخربيتك انت لوحدك
اسكت بقه وسبني اركز..
انا نازل وهما عشر دقايق
الاقيكي ادامي..
حاضر يلا بقه..
قعد حسام يستناها في العربيه
نزلت حبببه
طبعا عارفين بعد التحضير دا كله
اول ما حسام شافها فتح بوقه
حبيبه كانت لبسه فستان احمر عليه سير فضي من الكتف اليمين للجمب الشمال زي حرف اكس ونص ضهرة بيج
و دراعاته بيج
طويل من تحت عليه شوزة بكعب عالي فضي وطرحه فضي ستان
وميك اب خفيف
وبيرفيوم رقيق اول ما دخلت..
اي اللي انتي لبساه دا..
ف ايه..
الفستان اللي يشوفه من بعيد يحس انك عريانه..
اي الكلام دا
متنقي الفاظك..
وانتي مش عارفه تنقي هدومك..
االله ماهو كويس اهه..
كويس اي بقولك لولا الطرحه كنت فكرتك لبساه كدا
من غير حاجه تحته
وكمان ضيق اوي..
هو دا كدا ضيق.. ?
اة وأوي كمان..
انت هتبدأ بقه موضوع اللبس
ومش اللبس
لا اوعي تفكر انك جوزي
وحوارات الغيرة دي بقه..
غيرت اي يابت
هو انتي صدقتي نفسك
انا بعمل كدا عشان كل صحابي هيبقو هناك..
طب وفيها اي..
هيشوفوكي كدا ؟..
شوف
اهه غيرة دي ولا مش غيرة..
مش غيرة يا زفته بس منظري..
ملكش فيه بقه دا لبسي وانا حرة فيه ولا عيزني اطلع اغيرة وأفضل
أربع سعات البس تاني..
بتحطيني ادام الامر الواقع يعني..
خدها زي ما تحب
يلا بقه عشان أتاخرنا..
وصلو القاعه اللي فيها الخطوبه اول ما دخلو
الناس كلها مترلتش عنيها من علي حبيبه من جملها ورقتها
وحسام لاحظ كدا
قعدو يستنو العروسه والعريس
كان كل شويا حد من صحاب حسام يجي يسلم عليه وعلي حبيبه.
وحبيبه ترد التحيه زة من راسها من غير حتي سلام
لاا كانت شيفا بصتهم ليها
نفس البصات اللي بترعبها من الرجاله
وقتها اكتشفت ان حسام عنده حق ومكنش لازم تلبس الفستان دا
بعد ما العريس جه طلع حسام يسلم عليه وفضلت حبييه مستنياه
مرضيش محمد يمشيه
غير لما يتصور معاه ويرقص معاه شويا
كل دا وهو متابع الطربيزة اللي قعده عليها حبيبه
شاف واحد وقف ادمها فضل يركز وهو بيحاول يسيب محمد ويروحلها
وبعد عناء سابه ومشي لحد ماراح الطربيزة
خبط علي ضهر الراجل اللي واقف عند حبيبه لفله وبصو لبعض..
مصطفي.. ?
اي دا حسام بيه
عاش من شافك يا حسام..
شكرا..
اي دا انت هتمشي كدا من غير ما تسلم..
عايز اي يا مصطفي..
هو اي اللي عايز اي دا
مكنش عيش وملح بنا يا اخي..
ياعم ورمينا العيش والملح ف الشارع لسه عايز حاجه بقه..
لا شكلك زعلان مني
من اخر مرة صح
انا عايزك تبقي كول كدا
دي لعبه ويا كسبان يا خسران..
سابه حسام عشان يقعد..
مصطفي: اي دا هي الطربيزة دي تبعك. تصدق باالله انا حسيت بكدا
دايما مبيشدنيش غير الحاجه اللي معاك..
اقسم باالله لو ما مشيت من هنا لكون مصفي دمك
انا مش عايز اقلب الفرح
بس كلمه كمان هولع ف امك ..
ههههه خلاص خلاص
انت لسه عصبي زي منت برضو
عارف مين معايا النهارده؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)