روايات

رواية حواديت من الواقع الفصل الثاني 2 بقلم ليل السيد

موقع كتابك في سطور

رواية حواديت من الواقع الفصل الثاني 2 بقلم ليل السيد

رواية حواديت من الواقع الجزء الثاني

رواية حواديت من الواقع البارت الثاني

حواديت من الواقع
حواديت من الواقع

رواية حواديت من الواقع الحلقة الثانية

= يعمي اسمعني انا الي هنزل البلد واجيبه مش هينفع انت تنزل الدكتور طمني والله طمني متقلقش
^ رجلي علي رجلك ده اخويا وانا عارف انه مش هيوافق يجي معاك بسهوله انا الي هجيبه
= يعمي افهم ليلي دلوقتى ثانويه عامه مش ومش هينفع تسيبها هي ومرات عمي في البيت كله بطوله كده لوحدهم وهي مش هينفع تسيب حصصها وكل حاجه وتنزل معاك البلد مش وقته
^ احنا كلها يومين تلاته وليلي بتعرف تذاكر اولاين عادي متشلش همها وبعدين دروس اي ومذاكرة ايه دلوقتى هو ده وقته
خرجت علي صوته وواقفين انا وماما ساكتين مستنين النقاش ده يخلص
– بابا انا قولتله امبارح والله اجي معاك انا نفسي مش عايزاه اسيب بابا هلال لوحده بس هو موافقش
^ ادخلي يا ليلي اناي وناهد جهزوا شنطتكم وانا هروح افول العربيه واسحب فلوس
= طب ليه عربيتك ما عربيتي موجوده
^ لا علشان واحنا راجعين من البلد مش عارفين مين الي ممكن يرجع معانا انت ابقى خد ليلي معاك علشان متسوقش المسافه دي كلها لوحدك وانا وناهد هنكون وراك علي الطريق
= الي تشوفه يعمي
في أقل من ساعة كنا خلصنا انا وماما الشنط لان كده كده لينا لبس وكل حاجه برضو في شقتنا الي في الصعيد بناخد بس الحاجات الضرورية
ركبت مع زين العربيه واتحركنا كان متعصب ومضايق وخايف أنا مش بحب زين ومش برتاح معاه بس بعد اول مره شوفته فيها وهو ضعيف وبيعيط علشان قلقان علي بابا بدأت احس ان زين الي دايما بيزعق ويشخط ده مش حقيق وفي زين تاني حنين كان نفسي من زمان يكون حنين عليا واعتبره زي اخويا الكبير بس هو من زمان وهو بيكرهني لاسبابه التافهه الي قالها واحنا في المطبخ
= اشغلك تكيف العربيه علشان تنامي
– لا مش بحب ريحة تكيف العربيه بتخنقني سيب الشباك مفتوح وانا مش بعرف انام وانا مسافره بخاف من الطريق
= متخافيش وأنا معاكي
– ليه أن شاء الله هتمنع عزرائيل يقبض روحي
= يخربيت لسانك اسكتي حرام عليكي احنا علي طريق
– زين بما اننا لتاني مره بس نكون لوحدينا وانت صريح معايا ممكن اسلي طريقي معاك بشوية أسئلة مش لطاااف ابدا
= هتقوليلي مرات عمي واخواتك مش بيحبوني ليه
بصتله بزهول
– ازاااي عرفت
= مطبيعي لسه سألني انا بكرهك ايه اكيد الدور علي امي واخواتي
بصي ياستي امي مش بتكرهك ابدا والله هي بس انتي عارفه ان من زمان في خلاف بينها وبين مامتك وهما الاتنين مش بيحبوا بعض فهي مش شيفاكي غير بنت ناهد
واخواتي عكسك في كل حاجه انتي حد فرفوش العيله كلها بتحب وجوده وبيستنوا وجودك علشان يتجمعوا شباب وبنات حد اجتماعي حد بيعرف يتكلم ويحكي ويضحك ويعاشر ناس كتير في وقت قليل مش اخواتي بس لعلمك بنات العيله كلها بيجوا وقت ويحقدوا عليكي لما بيلاقوا شباب العيله كلهم مش بيهزروا وتعاملهم حلو غير معاكى لكن هما كمان ببحبوكى والله وبيفرحوا لما بتجي وتجمعيهم
– انا كان نفسي بس كلهم يكونوا اخواتى
= قولتلى بقا عمر بيسأل عنك كل يوم
– عمر ده اكتر واحد أصيل فيكم بجد بيكلمنى دايما
= طيب ياريت تخفى كلام معاه بقا
– انت عبيط يا زين
زين بعصبيه.. اتمنى تعدلى لسانك ومتنسيس فرق السن إلى بينا
– اسفه مكنش قصدى
حطيت سمعاتى فى ودنى وسندت راسي على الشباك اراقب الطريق علشان ميتكلمش معايا تانى
بعد ساعات مش عارفه قد ايه وصلنا قبل ماما وبابا
اول ما نزلت من العربيه رنيت على ماما
– ايه يا حبيبتى فينكم احنا وصلنا
ناهد.. نص ساعه كده وندخل على البلد حمدلله علي سلامتكم
– الله يسلمك يحبيبي توصلوا انتوا كمان بالسلامه يارب
ناهد.. أمين يا لوله يلا ادخلى سلمى على قرايبك
– حاضر يماما سلام
اول ما دخلت البيت زين ناد بعلو صوت
= يجماعه يالى هنا
هلال.. حمدلله علي السلامه يبشمهند… ليلي حبيبيتي
جريت على بابا هلال حضنته جامد
هلال.. ايه المفاجأة الحلوة قوى دى وحشتنى يا ليلي
– وانت اكتر يا قلب ليلي وحشتنى وحشتنى كتير
كل إلى في البيت نزلوا وبدأت اسلم على كل ولاد عمى وباقى اعمامى ومراتهم
بابا عنده تلات اخوات ولاد غير واخت بنت وحيده عليهم
بابا حسين وهلال ومحمد وضياء وعمتو الوحيده إلى بموت فيها واتسميت علي اسمها ليلي
بابا هلال مراته لطيفه عندهم زين ونورا الكبيره متجوزة واتنين أصغر منى منار وجني
عمى محمد ومراته هناء عندهم علي وياسمين وعمرو
عمى ضياء ومراته كوثر عندهم محمود وانس
عمتو ليلي وعمو محمود عندهم عمر صاحبي وقمر اختى وحبيبتي وحاتم
دى عيلتي الكبيره جدا
بعد أقل من ساعه كان اهلي وصلوا
وفي نفس الوقت في مطبخ المنزل الكبير زوجات عمي وبناتهم
وكالعادة طبعا كنت انا البنت الوحيده الجالسه وسط أعمامي واولادهم في الديوان بجانب عمي هلال أضع راسي علي صدره واحضنه بشده خوفا من فقدانه في اي لحظه ينظر زين لي دائما خوفا من اتفوه باي شئ قبل الوقت المناسب
دخل ابى وامي المنزل وقام الجميع للترحيب بهم وفي وقت قصير جدا كانت مائدة الطعام مليئه بالكثير من الأصناف جلست جميع العائله حول المائدة وتناولوا الغدا في أجواء عائليه محبه لقلبي كثيرا هذا يضحك وهذا يتحدث عن ذكري فاتت بنات عمي يتسامرون بصوت منخفض ويضحكون ويطلبون مني انا أظل معهم مده طويله ولا اذهب بسرعه وهناك من يجلس في عالم آخر لا يأكل ينظر لصحنه بمشاعر مجرده يحمل هم مرض والده وكيف عليه أن يخبره ويقنعه بالعلاج بعد وقت انتهينا من الغدا وقمنا نحن البنات بتجميع الأطباق والقيام بلازم
حسين.. اعملونا شاي وهندخل اوضة المكتب انا واخواتي علشان هنتكلم في موضوع محدش يجي من الشباب غير زين
ضياء.. في حاجه ولا ايه يا حسين
حسين.. هتعرف دلوقتى
اعملينا شاي يا قمر
قمر بنت عمتي ليلي واخت عمر
قمر.. عيوني يا خالي
في غرفة المكتب
حسين.. دلوقتى يا اخويا نت عارفه انك كبيرنا كلنا ومحدش فينا يقدر يفرض اي حاجه عليك واي كلمه بتقولها لحد فينا تمشي حتي لو مش علي هواه اهم حاجه انك طلباتك كلها تتنفذ علشان كلنا عارفين انك مش بتكون رايد غير مصلحتنا
هلال.. في ايه يا حسين لازمته ايه الكلام ده كله عاد
حسين.. ضياء انت ومحمد انا وزين والد اخوكم عايزينك تساعدينا نقنع اخوكم يسافر معانا مصر ويبدأ علاج
هلال.. علاج ليه وانا فيا ايه عاد
ضياء.. متنطق يا حسين اخوك ماله
زين.. التحليل والاشاعات بتقول ان حضرتك عندك سرطان يا بابا ولازم ننزل مصر نكشف تاني ونبدأ علاج يعني مينفعش حضرتك ترجع الخليج وشغل هناك تاني دلوقتى كفايه غربه لحد كده احنا مش محتاجين فلوس تاني خالص معانا الي يكفينا العمر كله وزياده احنا محتاجينك انت ومحتاجين حسك وصحتك لو مش خايف عليا انا ومش شايل همي انا بناتك لسه صغيرين معشوش معاك عشر سنين علي بعض كل سنتين تلاته بتنزلهم تلات شهور وترجع انا عارف انك بترفض العلاج بس علشان خاطر بنات يا بابا لازم توافق
محمد.. سرطان ازاي يا زين سرطان ازاي ايه الى عند اخوك يا حسين متنطق وتقول ان كلام الواد ده غلط
حسين.. مع الاسف يا محمد صح ولازم نسافر علشان نكشف تاني ونعرف في اي مرحله ونبدأ علاج صح
هلال بهوجا.. خلصتوا كلام خلصتوا تنظير عليا انا مش هدخل السموم دي جسمي ابدا مش هدخلها ولو هموت هموت هنا علي فرشتي مش في المستشفيات
كنا في المطبخ وسمعنا صوت بابا هلال العالي جرينا كلنا ناحيه اوضة المكتب محدش اتجرأ بفتح الباب حتي الشباب الا أنا فتحته وكلهم جم ورايا
– بابا انت هتسافر علشان انا مش همشي من هنا من غيرك وهتسافر وتبقى كويس علشاني وعلشان كل العيله الكبيره الجميلة دي بص عليهم كلهم قلقانه ازاي شايق دول كلهم مش هيبقوا حاجه من غيرك حياتك مش ليك لوحدك احنا كلنا لينا حق فيها
لطيفه.. محد يفهمني حاجه سموم ايه ومستشفيات ايه ابوك ماله يا زين
هلال.. بيقولوا عندي سرطان يا لطيفه
وضعت يدها علي صدرها بفزع… يلهوي سرطااان
وبتقول مش عايز اروح مستشفيات رجلي علي رجلك من بكره الصبح انتوا لسه بياخدوا رأيه
عايز تسيبني انا وبناتك لمين لابنك ابنك الي عقله مش فيه خلاص من ساعة ما اتنيل علي عينه وحب الي مش من توبه
هلال.. اخرسي يا لطيفه اخرسي ملهوش لازمه كلامك الماسخ ده
انا هسافر بس بشرط من غير اي هوليله حواليا هسافر انا وولدك زين ما عمه ومراته زي ما بنسافر دايما نخلص شغل ومحمود واد ضياء علشان يكون مع ابن عمه وعمه لو جرالي حاجه
لطيفه.. انا مش هسيبك لوحدك
هلال.. وانا قولت الي عندي ياما قسما عظما ما رايح حتي عياده هنا في البلد
ضياء.. خلاص خلاص يام زين الي تشوفه يابو زين الي تشوفه
محمد..متشليش هم يام زين عربيتنا كلنا موجوده في اي وقت هنعرف نكون حواليه ومحمود وزين ولاده والاتنين معاه وحسين مش هيسيبه اهم حاجه يبقى كويس الي تشوفه يا اخويا
ليلي.. طيب ياخويا خد حتي عمر كمان معاك
هلال.. عمر وعمرو كلهم وراهم مصالح والي وراه كليته يعني انا مختار محمود وزين علشان بحبهم اكتر منهم يعني ولا ايه ده علشان انا عارف ان دول الي شغلهم معايا ويعرفوا يسيبوا ويجوا عادي يقضوا مصالحهم هناك برضو
حياتكم كلكم هتمشي زي ما هي وكله واحد وراه مصلحه هيقضيها انا مبحبش عطله
ليلي عمتى.. إلى تشوفه يا اخويا إلى تشوفه كلهم تحت طوعك فى اي وقت
هلال.. اطلعي يا لطيفه جهزى شنطتى وانت يا محمود جهز حالك انت وزين عمك ومراته يرتاحوا بس من المشوار ونبقى نسافر فى نور ربنا بكره
محمود.. امرك يعمى
خلص اليوم الطويل بأن كل عيلة طلعت شقتها وانا وبابا وماما طلعنا نريح فى شقتنا علشان نرجع الصبح تانى القاهرة
في اليوم التالي
حسين.. يلا يا ليلي قومى عندنا سفر
ليلي.. حااااضر خمس دقايق بس
حسين.. انا نازل اشوفهم تحت يا ناهد صحى بتك وانزلوا علشان نفطر ونمشي
ناهد.. حاضر هنحصل انزل انت
قومى يا ليلي ابقى كملى نوم فى العربيه قومى
ليلي.. يووووه حاضر حاضر
استيقظت لبست ملابس مريحه للسفر ولملمت شعرى بعشوائيه تحت الحجاب الموضوع بعشوائيه اكثر
ناهد … انا نازله خلصى إلى بتعمليه وحصلينى
ليلي.. وراكي خلصت اهو
ليلي.. صباح الخير عليكم
الجميع صباح النور
هلال.. يلا يا ليلى اقعد افطرى لحد ما الشباب يحطوا الشنط فى العربيات كلنا فطرنا فاضل انتى
ليلي.. يا بابا كل مره تنسي مش بحب اكل قبل ما اسفر بتعب
هلال.. نسيت والله طيب يا جني اعملى لبت عمك سندوتشين احسن تجوع فى الطريق
ليلي.. متتعبيش نفسك يا جنى انا هعملهم
انتهوا من تجهيز السيارات وذهبنا بعد الكثير من السلامات والبكاء
كان ابى وهلال يجلسون فى الإمام وانا وامي في المقعد الخلفي والسيارة الأخرى زين ومحمود
بعد عدد ساعات ليس بقصير وصلنا
أخذنا قسط من الراحة بعد مشوار السفر وذهب ابى وزين ومحمود وهلال إلى المستشفي وبدأت رحلة علاج هلال، كان يتناوبون زين وأبى ومحمود عليه في أيام المبيت كنت اذهب لزيارته كل يومين من بين حصص دروسي
مر عدد ايام ليس بقليل كانت حالة هلال لا تتحسن بل تسوء ولكن كان هناك امل في أن يعود بخير مره آخري بالمناسبه في هذا الوقت اقتربت من زين أكثر وأصبحت حتي وهو في المشفي يستقبل منى العديد من الرسائل لكى اطمئن على هلال دائما ولكن يسلك مجرى آخرى الحديث
ليلي.. محمود انت جيت
محمود.. ايوه يا ليلي زين وعمى إلى بايتين هناك النهارده
ليلي.. طيب هو لسه مش بيتحسن
محمود.. لا لا في امل بإذن الله هيتحسن قريب
ليلي.. زين عامل ايه
محمود..عامل كويس مش بتكلميه علي الواتساب دايما متساليه
ليلي.. انا بكلمه اطمن علي بابا هلال علي فكره
محمود بلؤم.. اه منا عارف بلاش تشغلي نفسك عن المذاكره يا لوله كل العيله مستنياكي تبقى دكتورة
ليلي.. ما زين مش راضي يشرحلي فيزيا
محمود.. تعالي اشرحلك انا ياستي الي عايزاه
ليلي.. بجد طيب لحظه وهكون عندك
ابتسم محمود وذهب ينتظرها في البرانده
ليلي.. أنا جاهزة
محمود.. يلا يا ستي وبدأ شرح بشكل مبسط
هافهمتي
ليلي.. انت كمان شرحك جميل يارب اكون شاطره زيك انت وزين
محمود.. بمناسبة زين بقا أيه الدنيا
ليلي.. دنيا ايه والله بكلمه علشان بابا هلال
محمود بخبث.. والله يعني علشان هلو بس
ليلي.. هو قالك حاجه طيب
محمود.. اقولك سر بس متعرفيش حتي زين
ليلي باهتمام.. قول
محمود.. زين بيحبك من زماااان وهو الي اختار اسمك لما اتولدتي هنا علشان بيحب عمتو ليلي جدا
ليلي.. زين ايييه دي لو السماء انطبقت علي الرض زين يحب الناس كلها الا أنا
محمود.. ده مش كره يا ليلي دي غيره زين بيغير عليكي مننا كلنا وانتي ماشاء الله جميلة وروحك حلوة وهو عارف ان اي حد ممكن يحبك ده غير طبعا بعد ما عرف ان عمر بيحبك بدا يتضايق عليكي اكتر وانتي طبعا فاكراه بيعمل ده كله علشان بيكرهك عارف ان فرق السن عشر سنين ما بينكم كتير اوي بس انتي دماغك وتفكيرك كويس بتعرفي تتعاملي مع كل واحد علي قد سنه
ليلي.. عمر عمر اخويا والله بجد مش بكلمه دايما غير علشان بحسه انه زي اخويا والله كلكم اخواتي يا محمود هو بس عمر الي بيسأل عني اكتر واحد حتي انا قولت لزين الكلام ده
محمود.. عمر قالي انا وزين انه هيستني لما تخلصي تالته ثانوي ويطلبك من عمي وأنا زين من وانتي في تانيه اعدادي وهو قالي انه بيحبك زين معرفش يرد عليه ولحد دلوقتى مش عارف يعمل ايه قالي انه واثق انك لو عمر أتقدم هتوافقي لأنك قريبه منه وانك بتكرهيه ودايما بتقوليه كده وهو مش عارف يتعامل معاكي حلو
ليلي.. ايه ده كله يا محمود هو انا انجلينا جولي في ايه انا لا بحب ده ولا ده
محمود.. في حد تاني يعني في دماغك
ليلي.. ابدا والله بس انا بعتبرهم اخواتي يعني حاسه اني مش هعرف اشوفهم بشكل تاني
وزين زي ما انت قولت فرق السن بيخليني حتي اخاف منه مش احترمه بس انا بخاف اسلم علي زين يا محمود من كتر ما دايما شيفاه عصبي وواخد الحياه جد وبيتعامل معانا كلنا علي أننا عيال وتافهيين
محمود.. زي الدنيا كلها فوق رأسه يا ليلي شايل العيله كلها مع ابوه وابوه مسافر دايما ورامي الدنيا كلها علي راسه من وهو صغير شايل امه وأخواته وعمتو وولاده بعد وفاة عمك محمود جوزها زين وقت غياب هلال بيكون هو مكانه متخيله الحمل عليه عامل ازاي طبيعي يشوفكم عيال وتافهيين
طب اقولك انتي عمرك فتحتي تلفون زين
انتي عارفه انك لوفتحتي تلفونه هتلاقيه حاطط wallpaper صورتك انتي وهو في عيد ميلادك الرابع وهو شايلك وانتي بتحطي من الكريمه علي وشه انتي لو رجعتي دورتي علي الصورة دي في ألبوم العيله مش هتلاقيها ولا اي صورة تاني ليكي مع زين هتلاقيها كلهم معاه هو بس
صدقيني انا مش عارف عمر بيحبك ازاي بس الي متأكد منه أن زين بيحبك اكتر من اي حد في الدنيا
ليلي.. انا كل الي في دماغي دلوقتى دراستي وبس لما اكون دكتورة زي ما الحج حسين عايز ابقى اشوف هحب مين وارتبط بمين والي بابا شايفه كويس خلاص
محمود.. عمو حسين لا هيوافق يزعل عمتك ليلي ويرفض عمر ابنها ولا هيعرف يزعل عمك هلال ويرفض زين زين اصلا مش عارف ياخد الخطوة دي ازاي فاكراه مرات عمك لما قالت لعمك هلال واحنا في البلد عايز تسيبني لمين لابنك الي خلاص من ساعه وما اتنين علي عينه وحب الي مش من توبه مرات عمك هنا كان قصدها عليكي
علشان زين قبل ما عمر قولنا كان قايل لأمه نفس الموضوع هيستني لما تخلصي ثانوي ويطلب يدك وأمه رفضت وحطت وجودك قدام رضاها عنه علشان هي مش بتحب مرات عمي ناهد وبتقول عنك مصراوية ومش من توبنا زين من وقتها وهو مقاطع امه وبعد ما عمر اتكلم ندم انه ماخدش خطوة قبل ما عمر يعترفله باي حاجه
ليلي.. انا مش عارفه اقول ايه محمود بجد والله مش عارفه حتي اتصرف ازاي ساعدني انت طيب
محمود.. مش هتعملي اي حاجه هتفضلي زي ما انتي واتعاملي بطبيعتك عادي بس خلي في حدود شوية بينك وبينهم اديكي عرفتي ياستي هما مش شايفينك ليلي اختهم وبس لا كل واحد عايزاك تكوني مراته واكيد فاهمه كلامي لحدما يجي الوقت المناسب والي ليكي نصيب فيه هو الي هتاخديه
ليلي.. طيب اسكت بقا علشان ماما خلاص جت اهي وانا مش عايزاه تعرف حاجه حاجه دلوقتى
محمود.. ولا انا كمان عايز اي حد يعرف حاجه حتي عمر وزين
ليلي.. وعد والله
محمود.. حمدلله علي السلامه يمرات عمي
ناهد.. الله يسلمك يحودة رجعت امتي وابو زين عامل ايه
محمود.. الحمد لله بدا يستجيب للعلاج اخيرا والنهارده قاعدين معاه عمي حسين وزين وانا هروح بكره وهيرجع زين
ناهد.. الحمد لله يارب كنت هعدي عليه بعد الشغل والله بس خرجت متأخر ومعاد الزيارات كان خلص
اكلت ولا لسه يحبيبي
ليلي.. بصراحه معملتش اي حاجه حتي عصير خليته يذاكرلي بس
ناهد.. يارتيني سايبه روبت في البيت كان هيبقى افيد منك
عشر دقايق يمحمود بس اغير واسخنلك الاكل
محمود.. متتعبيش نفسك انا اكلت معاهم والله في المستشفي هروح بس اغير وانام شوية علشان اصحي اروحلهم بدري
ممكن بس ست ليلي تعملي كوباية شاي تقيله علشان مصدع شوية
ليلي.. عيوني والله مش بعرف اعمل غير شاي
ناهد.. خد راحتك يحبيبي البيت بيتك
عملت الشاي لمحمود ودخلتهوله وخرجت علشان اكمل مذاكراه
اليوم التالي
محمود كان صحي مشي علي المستشفي وماما علي الشغل وانا نزلت حصصي
وبعدين عديت علي هلال في المستشفي
الأمن.. حضرتك داخله لمين
ليلي.. بشمهندس هلال الدين
الأمن.. تمام اتفضلتاني ممر علي اليمين
ليلي.. شكرا
دخلت من غير ما اخبط علي باب الاوضه
ليلي بمفاجاة … هلوووووو انا جيت
هلال.. حبيبي حبيبي غايبه عنك بقالك تلات ايام
ليلي.. انت الي كنت تعبان يهلو وانا مش بحب اشوفك تعبان وانا قاعده قصادك مش عارفه اعمل حاجه لكن محمود قالي امبارح انك بقيت كويس علشان كده جايه اقضي معاك اليوم كله
حسين.. خلصتي حصصك طيب
ليلي.. طبعا يحج سحس خلصتهم وذاكرت كتير امبارح عوضا عن النهارده لا تقلق وابقى اروح باليل مع زين مش هو مروح النهارده
زين.. اه اه محمود وعمي الي هيباتوا النهارده بابا مش عايزاني ابات تاني ياستي
هلال.. يابني روح فوق كده وارتاح شوية من نومة المستشفي من يوم ما جيت وحسين ومحمود بيبدلوا مع بعض وانت قاعد طول الشهر نفس القعده جنبي انا كويس خلاص
زين.. يارب دايما كويس يحج ربنا يشفيك يارب
محمود.. انزل اجبلكم حاجه تشربوها تشربي ايه يا ليلي
ليلي.. اي حاجه بلبن
محمود.. ماشي ياستي
وانت يا عمي حسين قهوة وانتي يا زين قهوة برضو ولا ايه
زين.. اه قهوة
محمود.. وانت يعمي هجبلك عصير من غير سكر
يلا مش هتاخر
فضلت قاعده في حضن هلال ؤ
هلال.. احكيلي بقا عامله ايه في دروسك
ليلي.. كويسه الحمد لله محمود شرحلي فيزيا امبارح شرحه حلو زي زين وزين لما يرجع معايا هستغله واخليه يشرحلي برضو انا اسمي الحقيقي ليلي مصلحه
ضحك هلال.. هما يطولوا يشرحوا للست ليلي يا ستي وبعدين زين يعز عليه يعملك اي حاجه
بصيت علي زين لقيته باصصلي بحب اول مره اركز في عينه وابقى فاهمه هو بيبصلي كده ليه منا عرفت الحقيقه خلاص
زين بحمحمه.. اه طبعا ليلي زي اختي اي حاجه تتطلبها تعز عليا
هلال بضحكه اعلي.. اختك اااه قولتلي
حسين.. مالك يا هلال مش عارف تبطل ضحك ليه
هلال.. مستكتر عليا الضحك يا سي حسين
حسين.. يارب دايما ياخويا ولو ليلي السبب ننقلها اوضتها هنا جنبك
هلال.. لولا انها في سنه مهمه انا مكنتش خليت حد منكم يبات معايا غيرها كل يوم
ليلي باست خده بسعاده
انت حبيب عمري يهلو والله حبيبي
محمود دخل المشاريب يسادة جبتلك فراولة بالبن ياست ليلي
ليلي.. بحبه ده بحبه
زين.. مين هو الي بتحبيه
محمود بضحك علي حال زين.. الفراولة بالبن ياسي زين الفراولة بالبن ركز
هلال كمان ضحك.. اكيد مش محمود يعني
ليلي بخبث.. منا بحب محمود كمان يجماعه ده كفايه انه شرحلي فيزيا
زين.. وانتي اي حد بيشرحلك فيزيا بتحبيه طب منا شرحتلك
ليلي.. طول بالك انت بس عليا وبطل تتعصب عليا وقلدت صوته وهو بيقول ” ليلي اعدلي لسانك ومتنسيش فرق السن الي بينا” وبطل تشدني من شعري وعاملني كويس وانا هحبك
زين.. يعمي والله بتقولي بطل عبط اها تقولي بطل عبط
حسين.. لا لا اعملها ايه ام لسان طويل دي يابني حقك عليا تستاهل الي بتعمله فيها
هلال.. ليلي تعمل الي هي عايزاه ولو شد من شعره شديه من شعره انتي بتسكتيله ازاي انا ربيتك علي كده
ليلي بضحك.. ده بيقولي اقوله يا ابيه دنا لو شديته من شعره يدفني مكاني
هلال.. وهو يقدر تعالي يا زين كده هنا
زين باستغراب.. اجي فين يحج هتعمل ايه
هلال بتمثيل العصبيه.. بقولك تعالي هنا
زين قام من مكانه وراح قعد قدامه هو وليلي علي السرير.. اهو جيت في ايه
شده هلال من ودانه امسكي شعره يا ليلي شديه زي ما بيشدك يلا بسرعه قبل ما يستقوى علينا بسرعه
ليلي بضحك.. أشده بجد
هلال.. بقولك شدي
ليلي بفرحه.. طب انا ممكن اعضه في ايده جامد انا بحب العض اوي
هلال بضحك رجوليه .. عضي عضي اعملي الي نفسك فيه خلصي كل حقوقك
زين.. اقسم بالله يا ليلي لو عملتي كده
هلال.. ها هاااا هتعمل ايه قول كده
زين.. مش هعرف اعمل حاجه بس مش بحب العض يا ليلي شديني من شعري بس ووعد مش هضايقك تاني
محمود وحسين بيضحكوا بصوت عالي علي شكلهم ومحمود بيصورهم بتلفونه
محمود.. يلا يا ليلي علي متنازليش
ليلي بشجاعه هعض اهو أمسكت كف ايده بيديها الصغيرتان جدا مقابل يداه الضخمه واصابعه الطويله وقامت سريعا بعرز أسنانها بوحشيه في يده
زين بألم… آآآآآآه يابت العضاضه ايدي ايدي ايدي يا بابا والله العظيم بتوجع سنانها جامده
هلال.. بضحك براحتك يا ليلي عايز اشوف دم
ليلي بفرحه.. بس كده خلصت بس معرفتش ادوس اكتر من كده ايده ناشفه
زين وهو بيبص لايده بألم.. ده كله ومعرفتيش ايه مصاص دماء
ليلي.. وجعتك
زين.. لا غلبانه اوي وخايفه عليا
ليلي.. لا عايزاه اتأكد انها وجعتك علشان ارتاح
زين شدها من بلوزتها.. اقسم بالله
ليلي وهي متشعلقه في ايده.. بابا بابا يابابا الحقني
هلال بضحك علي شكلهم.. سيبه يلا سيبها والله اخليها تعضك تاني
زين.. ليه بي الطيب احسن اهي جنبك زي ما كانت
بص لمحمود وانت كمان بتصور وتضحك علي ايه
محمود.. بالله دي منظر يتساب زين هلال بيتعض اخيرا حد قدر عليك
زين.. هو انا ذئب بشري ولا ايه كلكم عايزين تنتقموا مني
ليلي بهدوء.. حقك عليا انا كنت بهزر بس وحياة هلال وانا مروحه معاك لوحدي متعمليش حاجه
زين.. ده انا هوريكي
هلال.. ولا بقدر يمس منك شعره صدقيني ده بيخوفك بس
ضحك حسين.. طب يلا كفايه كده علي هلال علشان ياخد علاجه وينام وانتوا روحوا علشان زين كمان يلحق يرتاح شوية
هلال.. تلات ايام كده مش عايز اشوف وشكم انتوا الاتنين محمود وحسين معايا وانتي ركزي في مذاكرتك شوية الامتحانات قربت خلاص وانت ابقى راجع معاها الي عايزاه
زين.. إن شاء الله حاضر يلا يا ليلي
ليلي باست خد هلال.. سلام يهلو يحبيبي
هلال.. سلام يحبيبتي
مشينا انا وزين بالعربيه بتاعته
في العربيه
ليلي.. انت لسه مضايق والله كنت بهزر
زين بضحك وهو بيبص علي ايده مكان العضه الي لسه معلم
= لا ياستي هزعل ليه لو ده الي هيخليكي متزعليش مني عضيني دايما
– انا مش بزعل منك انت بس الي بتخوفني
= لسه بتخافي مني
– مش عارفه بصراحه من وقت تعب بابا هلال وانا بقيت حاسه انك بقيت حد تاني غير وين الي انا اعرفه من زمان بقيت حنين وهادي وبتهزر شوية انت زمان مكنتش بتعمل حاجه غير بتزعق وتشتمنا علشان صوتنا عالي
= صوتكم فعلا كان بيبقى عالي وصوت ضحكتك انتي بالذات بتكون عاليه
– والله انا اضحك براحتي طالما في بيتنا وبعدين كلهم ولاد عمي وبنات عمي محدش غريب يعني
= نفسي تفهمي الي حواليكي صح والله يا ليلي
– قصدك ايه
= مش قصدي حاجه تحبي تسمعي مين اشغلك حاجه
– هشغل انا افتح تلفونك
= عيد ميلادك
– ايييه
= ايه قصدي كنت هسالك عيد ميلادك امتي علشان ناسي هو تقريبا الشهر ده صح
– لا طبعا لسه في ٧ ده لسه بدري
= هاتي طيب التلفون افتحهولك
– مسكه فتحه بوشه وانا سحبته منه بسرعه قاصده علشان الحق اشوف صورتنا الي قالي عليها محمود
= ايه مالك اهدي
– ايده ده دي صورتنا انا مش بحب شكلي في الصوره دي خالص بجد انت ليه حاططها
= زين علشان كنت بحب شكل شعري في الفترة دي وطوله يعني هكون حاططها علشان جنابك مثلا انا بس الي مش لاقي صورة تاني في الوقت ده
– طبعا طبعا مفهوم هشغل كامل
= الي عايزاه براحتك
شغلة بعد الكلام
انا بصوت عالي
– بعد الكلام الي آخره سلام في ايه فاضلي مش باقى غير سهران ياليل وانتي في ضلي
فضلت أشغل اغاني كتير واتصور عليها وهو قاعد جنبي يبصلي ويضحك ويسوق بس لحد ما وصلنا
دخلنا البيت
ناهد.. حمدلله علي السلامه يولاد الاكل جاهز
زين.. هدخل اغير بس واطلع تسلم ايدك يمرات عمي
ناهد.. علي ايه يا حبيبي خد راحتك
دخلت انا كمان اغير وخرجت بمنامه بينك واسعه ومريحه وفردت شعري علي ضهري وكنت خارجه بعدين افتكرت كلام محمود اني لازم اتعامل بحدود علشان مش كلهم شايفينك اختهم بس
لبست اسدالي علي غير العاده وخرجت بيه
ناهد.. ايه كنتي بتصلي
ليلي.. اه صليت فين الاكل علشان انا جعانه
في المطبخ استني ابن عمك
ليلي…ماشي ماشي
دخلت وزين دخل ورايا واكلنا واحنا ساكتين
زين.. هتذاكري النهارده حاجه محتاجاني اذاكرها معاكي
ليلي.. لا لا ارتاح انت النهارده انا هذاكر أحياء وانجلش النهارده
زين.. تمام لو احتاجتي اي حاجه انا في الاوضه
ليلي.. شكرا يا زين
كل واحد دخلت اوضته وانا قعدت اذاكر في البرانده لحد الفجر
بعدين سمعت الاذان قومت علشان اتوضي وانا داخله الحمام لقيت زين خارج من اوضته خضني
– يخربيتك ضختني
= وانا اعرف منين ان في حد صاحي دلوقتى
– حصل خير رايح تتوضا
= اه علشان نازل اصلي
– ماشي خلص وانا ابقى هدخل اتوضي في حمام اوضتي خلاص
= تمام
اتوضي ونزل وانا صليت ونمت
صحيت تاني يوم علي صوت زين عالي في الصاله
زين.. ايه يعمي بتقول ايه بابا ماله مش سامع
ايييييه انت بتقول ايه
ناهد.. في ايه يابني طمني
خرجت زي ما انا بالبيجامه بسرعه من الاوضه ومسكت في دراع زين بخضه
– هلال ماااله هو كويس صح هاااا كويس ما تنطق تقول حاجه
بصلي زين ومسك ايدي الي علي دراعه بايده التانيه وحط ايدي بين ايده الاتنين
= اهدي يا ليلي خدي نفسك واهدي بابا…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حواديت من الواقع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى