روايات

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل العاشر 10 بقلم هدير عبدالعليم

موقع كتابك في سطور

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل العاشر 10 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي الجزء العاشر

رواية فعلتها لأجل أبي البارت العاشر

فعلتها لأجل أبي
فعلتها لأجل أبي

رواية فعلتها لأجل أبي الحلقة العاشرة

آلاء بتسأل دنيا: لسه بتحبيه ؟!
دنيا بسرعة: لا مين إللى قال كده ؟
آلاء بهدوء : التوتر إللى ظهر على عنيكِ, الحب بيظهر على عنينا ,فى العين كلام لا نستطيع كتمانه.
دنيا بتوتر و نفس عميق : لا أنا مؤمنة بالقدر و هو خلاص مش نصيبي هو أتجوز.
آلاء : بس هو كأن بيحبك , أبوه إللى صمم أنه يتجوز بنت عمته علشان كانوا زيهم فى المستوى الاجتماعي زي ما خالتك قالتك ,فاكره لما قالتلك أنه فضل فتره مش بياكل لانه بيحبك فاكره لما تعب علشان أبوه رفض الجواز منك؟
دنيا : بس إللى بيحب بيحاول مش بيستسلم , جايز يكون حبني بس محاولش علشاني و المحاولة أهم من الحب , المحاولة هي إللى كانت هتثبت الحب ده .
آلاء: معاكِ حق .
دنيا : استني ماما بتتصل , آلاء ردي علشان باين فى صوتي إنى معيطه .
آلاء: أى يا ماما .
ماما : روحتوا .
آلاء: داخلين على البيت أهو.
ماما : خلاص تمام.
^^بعد فترة ^^
آلاء: يا دنيا نتيجتك ظهرت .
دنيا : بجد ! و عملت أى ؟
آلاء: هتعزمينا !؟
دنيا : يا ستي اخلصي قولي عملت إيه أنا متوترة لوحدي.
مالك : نجحتي , و جرئ بسرعة فى حضن دنيا.
دنيا بسعادة: بجد ؟!!!
معاذ: عايزين حاجة حلوه بقا.
بابا طالع من جوا : مبروك يا عيون بابا .
دنيا بسعادة: الله يبارك فيكِ يا أجمل اب فى الدنيا.
ماما: الف مبرووووووك يا دودو.
دنيا : الله يبارك فيكِ يا حبيبتي.
بابا : خدي ٢٠٠ جنيه أهي علشان نجحتي.
مالك : و هي تأخد ٢٠٠ لى أنا لما نجحت خدت ٥٠ بس .
بابا بضحك : علشان هي كبيرة .
مالك : هتجيبيلي أي بقا علشان نجحتِ؟
معاذ بضحك : دى كلها ٢٠٠ جنيه اسكت مش هتجيب ايس كريم .
آلاء بضحك : والله أنت مش متربي .
دنيا بضحك : هنخرج النهارده أنا شايلة فلوس على جنبك ..
مالك بضحك : هنطلع إللى تحت البلاطه؟
دنيا بضحك : اه .
ماما: بلاش النهارده خالتك جايه عندنا .
دنيا : خالتى مين ؟
ماما : خالتك رباب .
دنيا : اممم , نعوضها بكره .
معاذ بضحك : إياكِ تصرفي الفلوس .
دنيا بضحك : تأخد تشيلة يا معاذ علشان تطمن ؟!
معاذ بضحك : والله لو ينفع هاتيهم بس لحد بالليل مش هيكون معايا جنيه واحد.
آلاء: لا هم مع دنيا فى الحفظ و الصون .
ماما : عايزين نعمل آكل علشان خالتكم ؟
آلاء: حاضر .
^بالليل ^
دنيا : لا مش هطلع .
آلاء : ليه ؟
دنيا : خائفه أقرب تاني من عمر فأحبه.
آلاء: أنا شايفه أنه عادى يعنى.
دنيا : بصي أنا هعمل زي القرآن ما قالنا (وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ) لأني بدأت أحس أنه ممكن نرجع لبعض ما هو ليه لا هو طلق مراته وأنا خلاص مطلقه .
آلاء: فعلاً معاكِ حق .
ماما داخله من بره : دنيا مطلعتيش ليه؟
آلاء: بطنها بتوجعها و المراوح شغلها بره, قالت هقعد هنا أحسن.
ماما : بس خالتك بتسأل عليكِ.
دنيا : شويه كده هطلع أسلم عليها.
ماما : خلاص إللى يريحك .
معاذ داخل من بره : عارفه خالتك بتقول أي لبابا ؟
ماما هتحط ايديها عل.. تسكته .
مالك داخل وراه بسرعة : بتقول لبابا ان عمر بيحبك يا دنيا و أنه فتح مع أبوه تاني موضوع جوازك .
ماما بعصبية: بقا كده ماشي دا التوأم دول عايزين.
آلاء: قولوا التفاصيل .
ماما : لسه يا آلاء مفيش حاجه أكيد دا لسه كلام.
↓↓ بعد اسبوع
بابا : طبعًا يا دنيا أنتِ عرفتي ان عمر متقدم .
دنيا بهدوء : ماما قالتلي .
بابا : رأيك أيه ؟
دنيا بهدوء و بسرعة :لا لا مش هختار تاني, رأيك أنت أيه ؟
بابا بهدوء : عايزه الحقيقة ؟
دنيا : اه.
بابا بحكمة: أنا مش موافق .
ماما : أي!!!
بابا : بصي يا دنيا عمر كويس جدا, بس احيانًا الفرص الصح بتجيلنا فى الوقت الغلط فلازم نفكر كويس قبل ما نخوض التجربة .
دنيا : يعنى أى ؟!
بابا : يعنى يا دنيا دلوقتى قدامك حل من اتنين ملهمش تالت , يا اما تكملي تعليم و تخوضي تجربة جديدة فى التعلم و التعليم يا اما تتجوزي عمر و تخوضي تجربة جديدة فى الجواز , فرصة جوازك من عمر صح بس فى وقت غلط لانه جاي وأنتِ فى الدراسة .
دنيا بفهم: اااه كده فهمت قصدك .
ماما : بس عمر بيحبها .
بابا ب إبتسامة: أنا مقولتش أنه مش بيحبها ، بس البنت بتكون محتاجة تحس بالأمان مع شريك حياتها , مش محتاجة أكتر من كده محتاجة حد يحس بيها و يفهمها و بيت هادئ و الناس فيه جميلة و مريحة, مش كل يوم هتتجوز , ف أنا خائف تتجوزي فى بيت الأب مش موافق على الجواز أصلا ما هو إحنا بنتجوز شخص بس بنعيش كلنا مع بعض كا عيلة صح ولا كلامي غلط ؟!
دنيا بفهم: كلامك صح جدا طبعًا.
بابا : رأيي بقا , يا دنيا الحقيقه إنك لسه خارجة من تجربة صعبة محتاجة تنضجي أكتر و تتعاملى أكتر مع الناس علشان تقدري تشوفي الناس على حقيقتها.
دنيا بانصات و إبتسامة على وشها.
بابا: أي رأيك كملى تعليم الأول.
ماما بسرعة : بس أنا عايزة أفرح بيها.
آلاء:.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فعلتها لأجل أبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى