روايات

رواية سلسبيل قلبي الفصل الأول 1 بقلم نورا السنباطي

موقع كتابك في سطور

رواية سلسبيل قلبي الفصل الأول 1 بقلم نورا السنباطي

رواية سلسبيل قلبي الجزء الأول

رواية سلسبيل قلبي البارت الأول

سلسبيل قلبي
سلسبيل قلبي

رواية سلسبيل قلبي الحلقة الأولى

لولولولولولولولولوي مبروك ي عروسة
بكسره ـ مبروك علي اي علي حياتي اللي اتد*مرت بعتوني للي دفع اكتر انا بكرهكم وعمري مهسامحكم
مرات ابوها بلامبلاه ـ ايوه ايوه الفلم الحمضان ده انا عارفاه يلا يختي العريس مستنيكي تحت
نزلت دموعها بقهر علي حالها وقامت معها تمشي وهيا نفسها تمو*ت احسن من العذا*ب اللي هيا متاكده انها هتشوفه مع جوزها الذي لا تعلم ما شكله حتي..!
وقفت في نص الشقه تتذكر معاناتها في هذا البيت فطالما عاشت دائما خادمه في منزل والدها كانت تخدم تلك التي تسمي زوجه ابيها هي وابنتها كانو دائما يلقون عليها التهم الباطله عشان ابوها يضربها منعوها من التعليم منعوها من كل حاجه كانت حبيسه اوضتها دائما تشكي همها إلي ربها تمنت في تلك اللحظه انو امها تكون معاها شعور اليتم حاجه وحشه اوي اتمنت ابوها يجي دلوقتي وياخدها في حضنه ويطمنها ويعرفها انه في ضهرها وهيا هتسامحه علي كل حاجه كل اللي عايزاه حضن حنون.. نظرت إلي الصاله افتكرت لما كانت صغيره وابوها وامها بيلعبو معاها ونقلت نظرها للمطبخ افتكرت لما كانت عندها 11 سنه لما دخلت هيا وابوها المطبخ ووبهدلوه وامها قعدت تصوت منهم وغيرها من الذكريات راحت فين كل ده بابا اتغير وماما مشت وانا بقيت لوحدي طائر مجروح جناحه مكسور ورايح لمكان متأكد انو هيكسره اكتر اااه يارب اللهم اني اشكو لك ضعف قوتي وقيله حيلتي كل ده كانت بتفكر فيه قطع تفكريها وقوف ابوها قدامه
سلسبيل في نفسها ـ حنيت هاتخدني في حضنك ي بابا حسيت بيا معقول خودني في حضنك انا محتاجاك اوي
نظرت له بدموع وحزن وتأنيب وعتاااب كبيير اوي بعد م قاله
رامز بقسو*ه ـ اسمعي يابت اياكي اسمع الراجل يشتكي منك هق*طع رقبتك انتي فاهمه اسمعي الكلام انشالله لو هيشغلك خدا*مه عنده قولي نعم وحاضر بس فاهمه
سلسبيل في نفسها ( اااه ي قلبي ااه) مسحت دموعها وقالت امرك ي رامز باشا حاجه تانيه
رامز ـ غوري مش عاوز حاجه
نظرت له بحزن ومشت خطوتين ووقفت
رامز بحنق ـ خلصي الرا.. قاطع كلامه ارتمامها بين احضانه تبكي بشده تبكي علي حياتها وعلي كل شي هي فقط تريد حضنه اااه يارب
شعر بنغزه في قلبه لكن تجاهلها وقال ـ احنا هندلع ولا اي يلا يبت انجري يلا وشدها وطلعها عند العربيات بره
وقف عند عربيه وقال احنا اسفين علي التاخير ي بيه
ـ اركبي يلا ي سلسبيل
نظرت إلي ذالك الرجل لتشهق بقوه كبيره كان رجل كبير جدا اكبر من والدها كان يرتدي بدله ورغم كبر سنه لكن الهيبه ترتسم علي وجهه
نظرت إلي ابيها بصدمه معقول هل باعها لرجل اكبر منه نزلت الدموع من عينها علي حياتها وعلي ما اصابها وركبت ب انكسار وحزن
ركب الرجل بجانبها وقال للسائق ـ خدنا علي القصر يلا ي امين
بعد ساعتين تقف السياره امام القصر لم تنظر ولم تبدي اي رده فعل فقط تحس ب الانكسار والذل باعها لرجل كبير معقول ااه ي رب
مجدي بحنان ـ سلسبيل انا عارف انك مغصوبه علي الجوازه دي بس انتي الوحيده اللي هتقدري تغيري سفيان
نظرت له بدهشه ودموع وقالت ـ مغصوبه اي انتو موتوني انتو عشان اغنياء مفكرين انو كل حاجه بتتشري بالفلوس وبس بس لا ي بيه الكرامه والاحترام والادب مش ب فلوس انا مش بكره في حياتي قدكم دمرتو حياتي اكتر م هيا مدمره كسرتو نفسي خلتوني اتمني الموت حتى اليوم الوحيد اللي اي بنت بتتمناه خلتوه اكتر يوم انا بكره اي بنت يوم فرحها او كتب كتابها بتبقي طايره من الفرحة ولابسه ابيض بس انا لابسه اسود عشان حياتي كلها سوده عمري مهسامحكم واهلي قبلكم
نظر لها بحزن وقال ـ هتعرفي قدام انا اخترتك لي
سلسبيل بعصبيه ـ اخترتني عشان فقيييره عشاان احنا مش قدكم عشان تعرفو تزلو فينا كويس بس اسمع كويس ي بيه انا كرامتي فوق كل حاجه اللي هيفكر يهني حتي مش هيشوف خير اخترتني ليي المفروض تتكسف من نفسك دا انا قد احفادك اتجوزت واحده قد احفادك..؟ ( الله يفضحك اسكتي 🙂)
نظر لها ثواني ثم انفجر من الضحك
مجدي بضحك شديد ـ ههههههههههه لا لا مش قادر ههههه انتي فهمتي اي هههههه انتي مفكره انا العريس ههههههههه
نظرت له بدهشه وقالت ـ هو مش انت العريس برضك 🙂
مجدي بضحك ـ ههههههههه لا مش انا العريس دا سفيان حفيدي هههههههه
نظرت له بحرج كبير وقالت ـ احم انا اسفه جدا علي قله زوقي معاك ثم تابعت بعصبيه بس برضو ده ميمنعش انو اللي حصل ده غلط
نظر لها وابتسم وقال ـ عارف ي بنتي انه ده صعب عليكي سنتين بس استحملي سنتين سفيان مش هينفع معاه غير انتي
سلسبيل ـ امممم ويتري بقا سي سفيان ده ماله
مجدي ـ…………………………………..
سلسبيل وهي علي وشك البكاء ـ هارسود دا احنا هنشوف ايام طين ي مسعود..!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سلسبيل قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى