روايات

رواية ضي القمر الفصل الثاني 2 بقلم زهرة اللوتس

رواية ضي القمر الفصل الثاني 2 بقلم زهرة اللوتس

رواية ضي القمر البارت الثاني

رواية ضي القمر الجزء الثاني

ضي القمر
ضي القمر

رواية ضي القمر الحلقة الثانية

نستكمل احداث قصتنا الجميلة ونشوف ابطالنا سوا عدا يوم واتقابلوا أسر ومنة في مطعم
منة : مسا الخير يا أسر ازيك جيت في الميعاد مضبوط صح
أسر : انتي مواعيدك مضبوطة علطول ياحبيبتي اتفضلي
منة : خير يا أسر قولي طلبت نتقابل لي قولتلي كنت عاوز تقولي حاجه لما تشوفني اتفضل أنا بسمعك اتكلم
أسر بتوتر : بصي أنا مش عارف ابدا الموضوع ازااي بس هجبهالك بالمختصر واقولك تتجوزيني يامنة
منة بدهشة : بتقول اي تتجوزني بجد يا أسر
أسر : طبعا بجد ياروح أسر تحبي اجي اتكلم مع والدك وقت ماتحبي اقولك ممكن تحدديلي ميعاد معاه علشان بس تكوني مصدقة كلامي
منة : خلاص سبني بس يومين كدة اكون فاتحت الوالد في الموضوع واحددلك ميعاد معاه
أسر : أتاكدي يامنة ان انتي هتبقي في عينيا من جوة والله وعمري ما هخليكي متضايقة طول ما انتي معايا
تولين : الله الله دا الجمع مجتمع اهو
أسر : تولين اي المفاجأة دي اي جابك هنا بتعملي اي كدة هنا
تولين : ابدا كنت بشتري شوية حاجات بس ولما شوفتكم قولت اجي اسلم
أسر : طيب هسيبكم مع بعض شوية يامنة ابقي كلميني يامنة سلام
منة : انتي مين وتعرفي أسر منين اصلا
تولين : هو أنا مقولتلكيش أن أنا اللي فارس مش طيقها لكن بحبو مراية الحب عامية بقاا هعمل ايه
منة : اي علاقة انك بتحبي فارس بيا أنا وأسر اااه عاوزة تقولي انك بتهدديني يعني احب اقولك أنا مش بتهدد يا شاطرة وعن اذنك بقاا لاني ورايا حاجات اهم منك
خرجت منة وهي بتقول في نفسها ياترى مين دي وعاوزة مني اي واي علاقتها با أسر وأخوه فجأة لقيت تليفونها بيرن ترن ترن ترن ترن
ردت منة وقالت : ايوا يابابا أنا جاية علطول معلش اتاخرت عليك أنا آسفه جدا
الحاج محمود : لا يابنتي براحتك انتي بقالك كتير مشمتيش نفسك
منة : جيالك في السكة ياحبيبي اهو
في بيت فارس : اي ياعم أسر قولت لما تيجي هتحكيلي ولا شوفت منك اي حاجه هتخبي على ابوك اللي مربيك احكيلي بقااا مالك
قابلت البنت صح؟!
أسر : ااااه بس حصلت حاجه غريبة اووي ونا هناك معاها
فارس : في إيه اتكلم متقلقنيش عليك
اتكلم أنا سمعك يابابا
أسر بنفس عميق: أنا شوفت تولين علفكرة البنت دي مش ناويلنا على خير وحاسس أنها هتأذيك يافارس انت بالنسبالي فعلا مش اخ بس متفتكرش أنها علشان بتحبك كانت زمان يبقى مش هتنتقم منك دلوقتي
فارس بابتسامة : بص يا أسر أنا وتولين مكناش لبعض ولا هنكون دي مجرد نزوة كانت موجودة في حياتي لكن خلاص وقتها خلص ولو عاوزة تنتقم من حد فينا هتعمل كدة وانا عارف لكن وحياتك عندي ما هديها الفرصة دي اطمن
أسر : أنا مش بس خايف عليك مش لوحدك انت وبابا ومنة خايف عليكم كلكم مليش غيركم
فارس: اهدا ياحبيبي واطمن خير ان شاء الله مش هيحصل لينا اي حاجه وحشه
أسر : أنا كنت عاوز اقولك ان أنا ومنة بنحب بعض جدا من ساعة ماتقابلنا في مرة في الجامعة عندها
فارس : احكيلي كل حاجه عن البنت دي عاوز اعرف انت وقعت كدة ازااي أنا طول عمري عارف ان مبيعجبكش العجب
أسر : البنت دي كانت طلبة مني خدمة اعملها ليها ومن ساعتها بقينا صحاب وشوية شوية حسيت ناحيتها بإعجاب وطلبت منها أنها تحددلي ميعاد مع والدها علشان نروح نقابلهم
فارس : هتروح وتتقدم ليها أن شاءالله الف مبرووك مقدما وإذا كان على تولين سبها عليا أنا هعرف اربيها ازااي
أسر: أنا خايف عليك انت انا مليش غيرك بعد بابا ومنة يا فارس
فارس : متقلقش عليا ياحبيبي أنا بخير وهنكون بخير اتقل عليا بس انت كدة وسبلي الموضوع دا وانا هتصرف فيه
أسر : طيب ثواني هرد على منة بس ورجعلك تاني
فارس : تمام روح ياحبيبي مستنيك أنا
أسر : اي يامنة ياحبيبتي صوتك مش عجبني في حاجه ولااي ؟
منة: كنت متصلة بس اسالك انت تعرف اي عن تولين دي
أسر بتوتر : تووووولين اه تولين دي حوارها كبير اووي باختصار ياستي فارس مجبور عليها وهو مبيحبهاش اصلا
منة باستغراب : أصلها قالتلي غير كدة خالص فكنت حابة اعرف منك اي الموضوع مش اكتر
أسر : سيبك من تولين علشان في بينا وبينها مشاكل كتير أنا خايف عليكي يا منة
منة : متخافش عليا حبيبي ربنا معايا ومعاك يلا هسيبك دلوقتي علشان اروح اكلم بابا في موضوعنا سلام
في صباح يوم جديد منة تتحدث مع والدها قالت له
منة : صباح الخير يابابا
الحاج محمود : صباح الخير ياحبيبتي اقعدي افطري يلا
منة : اهو ياحبيبي بص يا بابا أنا جايلي عريس هو زميلي في الجامعة وعنده الشركة بتاعه والده بيشتغل فيها مع اخوه وهو كلمني وقالي أنه عاوز يشوف حضرتك وتتكلموا فا شوف امتى اليوم المناسب مع حضرتك وقولي
الحاج محمود : كبرتي يا منونة وبقا يجيلك عرسان قوليله يا حبيبتي اني مستنيه يوم الخميس الجاي مااشي
منة : شكرا ربنا يخليك ليا يا احلى بابا في الدنيا بحبك اووي
عدا يوم واتقابلوا آسر ومنة تاني يوم وقالت له بفرحة كبيرة
منة بفرحة : أسر ازيك عندي ليك خبر حلو اووي بابا عاوز يقابلك الخميس الجاي
أسر بفرحة : بجد والدك وافق أنا مش مصدق الحمد لله يارب أنا بصراحة خوفت اني يرفض حتى يقعد معايا لما يعرف اني بكلمك من وراه
منة بفرحة : انت مش فاهم علاقتي بوالدي عاملة ازااي اصلا أنا بابا بالنسبالي صحبي واخويا وابويا مش مجرد اب بس يا أسر دا حياتي كلها والله زيك بالضبط بجد مش مصدقة اني هتبقى معايا قريب اووي
جه اليوم الموعود وجهزت منة نفسها وضبطت الميكب وكل حاجه وارتدت فستان أحمر وخرجت بصنية الشربات
منة : مساء الخير عليكم ازيك يا عمو ازيك يا طنط اتشرفت بيكم اووي بس مشاء الله على ماما يا أسر اللي يشوفها يقول اختك مش مامتك
أسر : أصلها تحب تصغر نفسها دايما ميكب بقاا وشعر وكدة حبيبتي
منة : اه بس قمر بردو الله اكبر عليها
الحاج محمود: قولي يا ابني انت جاهز ولاعاوز وقت تجهز نفسك كدة كدة الخطوبة هتكون خلال شهر فخد وقتك براحتك يعني
أسر : لا متقلقش ياعمي شقتي جاهزة وانا تمام جدا ممكن نقرأ الفاتحة ولا اى
الحاج محمود: اه طبعا نقرأ الفاتحة بس قبل مانقرا أنا عاوز اقولك أن منة اعز بنت عندي وغلاوتها عندي هتكون من غلاوتك يعني لو زعلتها متلومش غير نفسك تمام
أسر : متقلقش ياعمي منة في عيوني من جوة ومش هزعلها ابدا ابدا
الحاج محمود: على بركة الله الخطوبة هتكون بعد اسبوع أن شاءالله
تتوقعوا اى هيحصل البارت الجاي ؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ضي القمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى